TP Vision komt met Philips-oled-tv's met 55"- en 65"-panelen en ai-ondersteuning

TP Vision komt met twee nieuwe Philips-oled-tv's. Het gaat om de 805 en 855, die beiden als 55"- en 65"-model te koop zullen zijn. Ten opzichte van de modellen van vorig jaar is onder meer een ai-functionaliteit toegevoegd. Verder zijn draadloze speakers via DTS Play-Fi aan te sluiten.

De televisies hebben een nieuwe P5-processor van de vierde generatie. Daarmee is er nu ondersteuning voor kunstmatige intelligentie. Volgens TP Vision betekent dat niet zozeer een betere beeldervaring als het gaat om, kleur, contrast, beeldinterpolatie of scherpte, maar moet het vooral leiden tot een betere balans tussen deze vijf elementen. De fabrikant zegt dat het resulteert in een realistischer, natuurlijker ogend beeld.

Nieuw aan de 805 en de 855 is onder meer de mogelijkheid om speakers draadloos aan te sluiten via DTS Play-Fi, zodat ze bijvoorbeeld als surroundspeakers kunnen dienen. De tv's hebben een geluidssysteem met een vermogen van 50W. Er zijn vier passieve radiatoren die voor diepere bastonen moeten zorgen. Aan de voorkant zitten twee speakers met nieuwe tweeters en midrange drivers. Dolby Atmos-decodering wordt ondersteund, inclusief een bijbehorende virtualizer-functie en dialoogoptimalisering.

olad805_1olad805_2olad855_1olad855_2

Net als de 854 en de 804 van vorig jaar ondersteunen de nieuwe televisies hdr10 hdr10+, hlg en Dolby Vision. De tv's maken ook weer gebruik van de perfect natural reality-functie, waarmee sdr-beelden weergegeven worden alsof ze van hdr-metadata zijn voorzien. De televisies draaien op Android 9 en werken naast Google Assistant ook met Alexa. Verder zijn de apparaten ook weer voorzien van driezijdig Ambilight.

Het verschil tussen de twee modellen zit in de afwerking en dat is vergelijkbaar met de verschillen tussen de 804 en 854 van vorig jaar. De 805 heeft twee kleine, schuin aflopende voetjes, terwijl de 855 een enkele centrale voet heeft. In tegenstelling tot de oled-tv's van vorig jaar worden beide nieuwe modellen geleverd met een afstandbediening met verlichte toetsen en een leren afwerking, zoals dat ook bij een aantal 4k-lcd-Philips-tv's het geval is.

TP Vision meldt nog niets over de aanwezigheid van de filmmakermodus, waarbij bewerkingen zoals beeldinterpolatie worden uitgeschakeld. Voor zover bekend beschikken de televisies nog gewoon over hdmi 2.0-aansluitingen. De televisies komen in juli in Nederland uit. Beide 55"-modellen kosten 1999 euro, de 65"-modellen kosten 2999 euro.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

02-06-2020 • 17:33

58

Reacties (58)

Sorteer op:

Weergave:

TP Vision heeft zich prima opgebouwd en heeft inmiddels de naam Philips goed op de kaart gezet. inmiddels TV's met prima panelen, Handige android tv voor de mainstream die geen zin hebben in een apart kastje en Ambilight als een (terechte) unieke selling point.
Voor Philips de tv divisie verkocht aan TP/Vision, stonden ze al goed op de kaart.

TP/Vision heeft dit doorgezet.
Echter mag het update beleid van Android TV toch wat meer aandacht. Nadat ze hun eigen systeem wisselde voor Android TV had ik goede hoop. Echter mijn 2 jaar oude TV (of jonge) zit nog op 8. Wanneer komt versie 9 van android TV.

Het werkt. De tv is niet onbruikbaar, maar ze mogen best wel wat meer investeren in de software van oudere modellen.
Voor Philips de tv divisie verkocht aan TP/Vision, stonden ze al goed op de kaart.

Vind je? Ik vond mijn TV een gedrocht en volgens mij was het wel in NL goed verkocht, maar was dat wel elders?
Bij mijn TV (9604 serie) zie je de Ambilight bijvoorbeeld gewoon knipperen, fijn kijken zeg maar, daarnaast is de bediening extreem traag.
En dan heb ik het nog niet over de op de doos beloofde CI+ welke nooit officieel kwam.

[Reactie gewijzigd door Sparks.nl op 23 juli 2024 08:09]

Voor mijn Android-philips-televisie had ik een mediacenter en losse kastjes voor televisie. Ik hoopte dat Android/ Philips alles zou gaan vervangen. Het bleek echter een trage soc te zijn waardoor het geheel net niet allemaal vloeiend draaide... Overgestapt naar een Shield en ik wil nooit meer terug.. :)
Ik heb de Philips 55OlED804 met android TV, maar moet zeggen het werkt als een trein. Plex op mijn NUC in de meterkast en ik stream 4k/1080P allemaal zonder haperingen en ook de interface is stabiel. Ik herken dat beeld dus niet.
De 804 is geloof ik vrij recent met 300mhz sneller dan de 803, en heeft daar bij 1gb ram er bij.

Bron: https://www.displayspecif...m/en/comparison/91d1ba201

Ik was ook positief verrast met mijn 804 philips en draai eigenlijk alles als android app. Het werkt inderdaad als een trein! Nooit grote performance problemen (so far).

Ik hoop alleen dat ze het allemaal een beetje up to date weten te houden, anders moet ik toch een keer terug naar externe, upgradable hardware.

edit: Linkje

[Reactie gewijzigd door john_vw op 23 juli 2024 08:09]

Echter mag het update beleid van Android TV toch wat meer aandacht. Nadat ze hun eigen systeem wisselde voor Android TV had ik goede hoop. Echter mijn 2 jaar oude TV (of jonge) zit nog op 8. Wanneer komt versie 9 van android TV.
Waarom vragen voor versie 9 van Android TV als versie 10 al uit is? :?
Omdat het in Android-land nogal gebruikelijk is om geen versie over te slaan, in ieder geval vanuit fabrikanten.
Dat was ik even vergeten. Mijn OS loopt dus ook een generatie achter.

Android 10 dus.
Maar het geeft wel aan dat ze dus al 2 versies achterlopen. Ount blijft hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door jqv op 23 juli 2024 08:09]

Ik heb nog geen apparaat gezien met Android TV versie 10. De NVIDIA Shield TV, welke regelmatig updates krijgt zit ook nog op Android TV 9.
TP Vision Philips goed op de kaart gezet? Niet echt. Met mijn model uit 2012 heb ik altijd veel problemen gehad. En die nemen, nu na 8 jaar, inmiddels nog meer toe.
De versies van firmware waren heel slecht: telkens onverwacht uitschakelen of herstarten. De firmware is inmiddels stabieler maar nog steeds erg traag. Een paar jaar later onder coulance het LED-paneel laten vervangen. Inmiddels lijkt dat weer nodig vanwege dezelfde verschijnselen. Daarnaast doet het geluid het niet meer goed. Soms komt er helemaal geen geluid uit en is er alleen via mijn surroundsysteem wat te horen. Daarnaast was het SmartTV deel een wassen neus. Die functionaliteit stelde niet veel voor en al snel begonnen steeds meer apps te verdwijnen. Tot zover het hele slechte nieuws over een model uit 2012.
De grote vraag die jullie misschien hebben: waarom heb je dat ding nog? Wel: de beeldkwaliteit vond ik toen superieur aan die van andere merken. Ik krijg door gasten daar nog steeds positieve reacties over. Daarnaast vind ik Ambilight een mooie toegevoegde waarde geven.
Wat dat betreft heb ik dus een haat/liefde verhouding met dat merk.
Als vervanging overweeg ik toch weer een Philips TV. Ten opzichte van andere merken vind ik hem na goed vergelijken er qua beeldlwaliteit alsnog weer beter uitkomen dan LG en Samsung. Alleen Sony vind ik enigszins vergelijkbaar. (vergeet de slowmotion HDR demo videos, maar kijk naar weergave van huid in praatprogramma's en weergave van snelle beelden bij voetbalwedstrijden)

[Reactie gewijzigd door fredst op 23 juli 2024 08:09]

Jouw 2012 model zou heel goed met een van de beruchte QFU chassis kunnen zijn uitgerust zoals ik in een bercht hieronder noem. Of als het een low end model is met een TPV chassis zonder kennisinbreng van Philips, dus ook al niet 'je van het'.
Ok, dat verklaart mij al weer meer dan wat ik er tot nu toe over wist.
Voor de overname door TP waren Philips TV's wel aardig uit de gratie geraakt. De kwaliteit was aardig ver teruggelopen en ze liepen achter op de concurrenten. Het enige USP dat ze hadden was Ambilight.
Vlak voor de verkoop heeft Philips de beruchte QFU chassis ontwikkeld. Uitstekend beeld, zolang de BGA chips niet losraakten. Reballen werd toen nog niet gedaan (gezien de beeldkwaliteit is dat nu wel een realistische optie als je nog zo'n toestel hebt) en de reserveborden waren al snel op. Ook de software van Philips had al jaren een slechte reputatie.

Ook in de TPV fabrieken konden ze niet altijd BGA's solderen, maar de reputatie is er toch wel een stukje op vooruitgegaan sindsdien (ook omdat de software niet meer uit India komt) en zelfs de high end begint langzamerhand weer op niveau te komen.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 08:09]

Zitten sowieso ook wel wat vreemde dingen in de software... Zo kan mijn Philips Android tv niet volledig uit of rebooten, dat kan alleen maar door de stekker uit het stopcontact te trekken 8)7
Welke versie van Android er op staat boeit me dan eigenlijk minder dan dat ze dat soort dingen zouden fixen... Liefst zou ik functionaliteit zien om bijvoorbeeld een tijdstip in te stellen dat hij automatisch herstart want hij wordt met de tijd toch altijd wat trager.
hehe dat herken ik van mijn philips tv in de slaapkamer..
je hoort de powerknop iets langer in te drukken voor een reboot, shake het maar, stekker eruit, zeker een paar minuten wachten. En waarom, omdat ondanks dat hij op hdmi 1 staat voor een xbox zwart beeld geeft tot ik handmatig nog een keer hdmi 1 klik.
na een reboot merk je hoe traag dat ruk apparaat is, draait netflix al, stopt hij netflix omdat de tv vindt dat hij niet kan starten...

in het verleden meerdere tickets bij philips gelogt met meest voorkomende antwoord: is de tv up 2 date... zucht
deze gaat nog een keer een raam uit, gewoon omdat het kan

ps begrijp me verder niet verkeerd, I love ambilight in mijn slaapkamer en mijn woonkamer staat helemaal mee op te lichten met gamen via de philips hue play sync box :)

[Reactie gewijzigd door quorumz op 23 juli 2024 08:09]

Ik heb er op zich niet heel veel problemen mee, anders zou ik hem denk ik gewoon aan een tijdschakelaar hangen... 4 uur 's nachts standaard even de stroom er af halen of zo. Alleen duurt het dan dus altijd wat langer om hem aan te zetten de eerste keer van de dag (want dan moet Android booten, doet ie niet vanzelf als de stroom terug is).
Volledig mee eens!
Ben benieuwd of de input lag verbeterd is.

T.o.v. LG lopen ze op bepaalde punten wel achter, maar Ambilight is zo nice als je er eenmaal aan gewend bent, vandaar ik dat een paar maanden terug de 804 heb gekozen over de C9 / E9

Was stiekem eigenlijk ook wel benieuwd naar een 48" model.

[Reactie gewijzigd door Greatsword op 23 juli 2024 08:09]

Ambilight is heel erg nice. Ik heb een wat ouder model van philips en zou wel eens een andere willen alleen dan moeten 2 nadelen zijn weggewerkt. Input lag weg en een aparte box waar alle kabels in kunnen ipv in de tv zelf.

[Reactie gewijzigd door bigsteve22 op 23 juli 2024 08:09]

Helaas hebben alleen een aantal dure samsung QLED TV's die mogelijkheid. Ik snap niet dat er niet meer fabrikanten zijn die zoiets hebben van ja nou hebben we eindelijk een mooi dun LED paneel moet er nog zo'n toeter van een behuizing achter.

Helaas is de LG Wallpaper veel te duur en komt er een of andere vage soundbar bij. anders had ik het wel geweten.
Hoewel het heel handig is om kabels in een kastje te pluggen, denk ik nou niet dat je bij die 1 of 2 centimeter van een "toeter" kunt spreken. Die heeft een CRT televisie.

Opzich is het logisch dat er bij een ultraplatte TV een losse soundbar zit; ultraplatte luidsprekers maken zo'n TV toch dikker.
In verhouding met de dikte van het paneel zelf? Dan wel degelijk. Dat scheelt toch gauw een factor 10 (5mm tov 5cm).

Ik vind het logisch dat er een extern kastje bij zit. Ik vind het niet logisch dat dit dan een abominabel “virtual 3D” soundbar moet zijn. Bij een TV van 3-4K verwacht ik eigenlijk helemaal geen speakers. Maar gewoon een goede digital output. Zodat ik zelf een fatsoenlijk geluidssysteem kan aansluiten met subwoofer. Het probleem is namelijk dat die soundbar geintegreerd zit en je die dus MOET gebruiken om apparatuur op aan te sluiten en je kunt die vrij lastig in een kast proppen want hij is enorm (die van LG tenminste) en voor films is het geluid echt niet denderend. Doe dan niks en wees er eerlijk over.
Die overweeg ik ook.
Hoe zijn je ervaringen?
Nadeel van Philips TV's is dat Philips/TP Vision veel te kort software update ondersteuning geeft. De 2018 modellen zitten op Android TV 8 terwijl Android TV 9 in sinds augustus 2018 beschikbaar is.

Ik ben van mening dat TV met minimaal 2 jaar software update ondersteuning moeten komen en minimaal 3 jaar met security updates.
Doen andere fabrikanten dit beter?
Nee, LG is niet veel beter met updates...
Mijn instapmodelletje uit 2016 kreeg onlangs nog een update. Vind ik best netjes.
Ik denk dat Lisadr bedoelt dat er geen grote OS updates komen. Philips geeft hun televisies, net als LG neem ik aan, updates om ze veilig te houden. Deze zijn vaak klein en lopen vaak iets achter qua security patches, maar ze worden wel geüpdatet.

Feature updates doet LG ook niet als ik zo naar de OLED lineup kijk. Volgens mij moet je er van uit gaan dat als je LG met webOS 4 geleverd is, dat hij op 4 blijft. Mijn Sony (pricewatch: Sony Bravia KDL-40W605B Zwart) heeft vorig jaar nog een update gehad, 5 jaar na aankoop. Netjes, maar daar zaten tot zover ik weet geen nieuwe features in.

Dit vind ik eigenlijk niet echt vreemd. Je koopt een product zoals hij is op dat moment. Bij veel smartphones beloven fabrikanten wel een nieuwe Android of iOS versie. Bij televisies wordt die belofte van grote updates niet of nauwelijks gedaan tot zover ik weet.

[Reactie gewijzigd door job_h op 23 juli 2024 08:09]

Dit vind ik eigenlijk niet echt vreemd. Je koopt een product zoals hij is op dat moment.
Oneens. Mijn notebook van 9 jaar oud draait nog steeds de nieuwste software.
Bij veel smartphones beloven fabrikanten wel een nieuwe Android of iOS versie. Bij televisies wordt die belofte van grote updates niet of nauwelijks gedaan tot zover ik weet.
De oplossing: zodra een fabrikant de handdoek in de ring werpt moeten gebruikers (en onafhankelijke onderhoudsmonteurs, mogelijk tegen betaling door de gebruikers) zelf in staat zijn om verdere ondersteuning te geven, eventueel tegen betaling. Laat fabrikanten hun gesloten systemen openbreken zodat men zelf hun software erop kan draaien. Zeg nee tegen geplande veroudering.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 08:09]

Het verschil is dat je notebook geen embedded system is. Je kunt alleen de nieuwste versie draaien omdat het om min-of-meer universele opzichzelfstaande hardware gaat waar het voor de softwareontwikkelaar door het grote aantal loont om rekening mee te houden.
Mijn model, de eerste generatie met webos uit (als ik het me goed herinner) 2013, heeft twee updates gehad: kort na aankoop, en dan 1 jaar later (eind 2014). Sindsdien niets meer. Ik verwacht nu geen updates meer, maar al shit vanaf moment van aankoop.
Nee, bij Sony is het echt dramatisch. Zelfs voor de high end toestellen geven ze maar 2 jaar ondersteuning. En dat zijn dan updates met androidbuild die meer dan een jaar achter loopt.

Ook beveiligingspatches mag je vergeten.
2 tot 3 jaar updates is wel heel weinig voor een apparaat dat gemiddeld genomen zo een jaar of 8 tot 10 meegaat, 5 jaar minimaal lijkt mij, anders moet men zich gewoon bezig houden met beeld en niet SMART.
Waarom zijn er eigenlijk zo weinig 4 zijdige ambilight tv's? Doe die vierde er gewoon op en maak hem uitschakelbaar, dat is toch handiger of mis ik iets
Dat is zodat ze meer kunnen vragen voor de varianten met vierzijdige ambilight. Het is waarschijnlijk dus niet vanuit het oogpunt van de klant gedaan.
Dat denk ik ook, vind dat wel jammer zou er graag 1 aan de muur hebben alleen kom je dan gelijk uit bij de dure modellen. Ook zijn er weinig websites (coolblue wel alleen is daar maar 1 model beschikbaar) waar je kan filteren op vierzijdige ambilight. Ook in de pricewatch helaas niet te vinden.
Nogsteeds geen HDMI 2.1.... :(
Waarom :'( dit is de enige reden waarom ik nogsteeds geen oled gekocht heb ( ja ik wil wel ambilight)
De Ambilight is toch wel de Unique Selling point van Philips tv's. Wel jammer dat andere merken dit niet hebben.
Alweer geen HDMI 2.1?
Zit TP Vision te slapen of zo?
Dit kan echt niet meer in 2020 modellen.
Een TV moet minimaal een jaar of zes tot acht mee gaan daarvoor heb je straks wel zaken als HDMI 2.1 nodig.
Waarom denk je dat de reden is dat er geen HDMI 2.1 wordt toegevoegd? Ze willen graag een reden hebben om in 2021 nog een TV te verkopen. :')
De fabrikant zegt dat het resulteert in een realistischer, natuurlijker ogend beeld.
Bedoelen ze hier het soap-opera effect mee? Daar zit ik niet op te wachten...
Ik zit al een tijdje te azen op een OLED tv, maar mijn 2007 plasma wil maar niet kapot... en ik verwacht toch wel een stuk beter beeld!

Maar die verbeteringen elk jaar hebben wel een hoog "wasmiddel" gehalte: "wast nu nog witter, ook bij temperaturen onder het vriespunt!". De panelen zijn allemaal gelijk en worden per jaar soms een fractie beter: wat helderder, minder burn-in. Voor de rest komt er elk jaar weer een nieuwe generatie processors in die met AI het beeld nog veel mooier maakt dan de TV van vorig jaar. Dit jaar komt er dan ook nog de Filmmaker mode die voornamelijk alle postprocessing die de laatste jaren het beeld nog perfecter heeft gemaakt dan de vorige generatie gewoon uitschakelt...

De Philips vind ik interessant vanwege Ambilight, maar b.v. geen HDMI 2.1 lijkt me wat zonde als ik nog een een PS5/X Box Series X console eraan wil hangen...
Zoals Lisadr hierboven ook zegt, valt dan wel de update na een jaar of 2 uit, zowel bij LG als kennelijk bij Philips: koop maar weer een nieuw meneertje!
Dat je plasma maar niet kapot wil gaan, daar is wat aan te doen :P
Hij is leuk! Ik weet het, maar druist ook weer tegen mijn principes in: vervang iets pas als het kapot is en zoek dan uit welke je wilt hebben en dat mag dan ook best een goede zijn - niet omdat er een of andere nieuwe afkorting op de nieuwste generatie zooi zit.... maar hier gaat het zoetjesaan wel lang duren... en b.v. "in de slaapkamer" zit ik ook niet op te wachten - al denk ik dat je daar dan ook wel een suggestie voor een bepaald genre zou hebben... O-)
Haha nee ik ben geen voorstander van een TV in de slaapkamer, daar moet je andere dingen doen.

Ik snap je punt over vervangen als het kapot is, alleen is een nieuwe tv niet veel energie zuiniger dan je plasma?
Klopt... maar de vervanging van een TV, of wat dat betreft de meeste andere zaken, levert waarschijnlijk veel meer vervuiling op als je aan verbeterde energie-efficiency "terugverdiend". Bovendien ga ik dan van 37" naar waarschijnlijk 65", dat maakt het ook niet beter...
en ik verwacht toch wel een stuk beter beeld!

Maar die verbeteringen elk jaar hebben wel een hoog "wasmiddel" gehalte: "wast nu nog witter, ook bij temperaturen onder het vriespunt!". De panelen zijn allemaal gelijk en worden per jaar soms een fractie beter: wat helderder, minder burn-in. Voor de rest komt er elk jaar weer een nieuwe generatie processors in die met AI het beeld nog veel mooier maakt dan de TV van vorig jaar.
Ik denk dat jij niet zo veel waarde er aan hecht aan een beter beeld, of is een afspraak bij een opticien wel de juiste keuze :+
Ik heb tot vorig jaar oktober met een Panasonic VT60 gedraaid, bij/met terrestrial content of sataliet, is het idd niet echt een super verbetering.
Maar...
Als ik nu een goede 1080p met HDR of een volledige blu-ray met HDR of Dolby vision met mijn M9702 afspeel dan lijkt het net een wonder-raam waar alles gebeurd als ik mijn LG C9 aanzet.
Helemaal als hij ook nog eens isf gekalibreerd is.
Ik nodig graag uit, als je dit ziet, dan denk ik dat je je mobiel meteen pakt om hem te bestellen ;)
Ik zou graag voorbijkomen, maar woon in Dl en COVID-19 en zo...
Ik begrijp je punt, ik heb ook al wat demos in de winkel gezien waarvan ik dacht... wow! Uiteindelijk kijk ik echter NetFlix/Prime, dus dat zou de meetlat moeten zijn. Wat dat betreft wordt ik ook best agressief van mensen die menen dat we nu al 8K TVs nodig hebben.
Tuurlijk, 8K is vast leuk, mits je zo ongeveer in een reuze TV zit, anders zie je het nauwelijks, maarre... zorg eerst maar eens voor fatsoenlijke 4K films. Zelfs fatsoenlijke HD kwaliteit is al lastig bij Netflix/Prime!
Ik wacht nog steeds op de Philips Momentum 558M1RY!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.