Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Broadcom staakt pogingen om Qualcomm over te nemen

Broadcom ziet af van zijn streven om concurrent Qualcomm over te nemen. Het bedrijf maakt bekend zich aan het bevel te houden dat de Amerikaanse president Trump uitvaardigde tegen de overnameplannen.

Broadcom geeft aan teleurgesteld te zijn in de uitkomst, maar zich te schikken naar het bevel. Het bedrijf gaat ook door met zijn plannen het hoofdkantoor van Singapore naar de VS te verplaatsen. In zijn verklaring meldt Broadcom niets over de claim dat een overname een risico vormt voor de nationale veiligheid van de VS.

Wel 'waardeert' het concern de verklaring van het Amerikaanse ministerie van FinanciŽn en de overheidsinstantie Cfius dat het bevel alleen vanwege de nationale veiligheid is genomen en verder niet bedoeld is als uitlating over Broadcom of zijn medewerkers. Een dag eerder sprak Broadcom nog tegen dat een overname van Qualcomm veiligheidsrisico's met zich mee zou brengen.

Het staken van de overnamepoging is een gevolg van een bevel van president Trump van dinsdag, die stelde dat er 'geloofwaardig bewijs' is dat er een veiligheidsrisico ontstaat. Het bevel eiste dat Broadcom schriftelijk zou bewijzen dat er een einde komt aan de overnamepogingen. Broadcom bood 117 miljard dollar voor Qualcomm, wat deze overname tot de grootste in de techwereld maakte.

Broadcom maakte vorig jaar november bekend Qualcomm over te willen nemen voor 105 miljard dollar. Qualcomm verdedigde zich tegen die pogingen, waarna het bod werd verhoogd. Qualcomm zelf staat op het punt de overname van de Nederlandse chipfabrikant NXP af te ronden. Omdat Qualcomm bereid bleek meer voor NXP neer te tellen, verlaagde Broadcom zijn eigen bod eerder dit jaar.

Door

NieuwscoŲrdinator

48 Linkedin Google+

Reacties (48)

Wijzig sortering
Hierover heb ik een dubbel gevoel. Aan de ene kant eng dat de overheden macht hebben om een overname te blokkeren. Met name als er een, naar mijn idee, nogal wispelturig man aan het hoofd zit (Trump).

Aan de andere kant weer begrijpelijk als er een risico is voor de veiligheid en gevoelige info die in handen kunnen komen van derde partijen. Zie overname poging Bpost / PostNL en de politieke druk vanuit onze Koninkrijk der Nederlanden.

Waar trek je in deze een lijn en hoe kan veiligheid in deze gegarandeerd worden om de economie haar gang te laten gaan?

[Reactie gewijzigd door LOODLOKET op 14 maart 2018 13:30]

Hierover heb ik een dubbel gevoel. Aan de ene kant eng dat de overheden macht hebben om een overname te blokkeren. Met name als er een, naar mijn idee, nogal wispelturig man aan het hoofd zit (Trump).
Hoe is dat anders dan hier? Hier bekijkt de overheid (zowel op nationaal als Europees niveau bij een grote overname) of de overname plaats kan vinden, of de concurrentie niet in het geding is etcetera.

Nu heeft Trump enkel een handtekening ergens onder gezet, wat zijn regering voor hem heeft uitgezocht (en bewijs voor zegt te hebben) en is het opeens Trump's besluit? Beetje kort door de bocht. De naam Trump gebruiken diverse media in hun artikelen omdat die naam hot en happening is en dat trekt meer lezers / reacties. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 14 maart 2018 14:33]

doet de europese unie toch ook? Dit controleren of sommige overnames wel kunnen.
Maar die kijken (volgens mij enkel?) naar marktdominantie van de betreffende partij. Soms mag het bijvoorbeeld doorgaan als er bepaalde takken worden verzelfstandigd. Het spanningsveld tussen klassiek protectionisme in het beursspel en het behouden van landsveiligheid is niet altijd even goed zichtbaar.

Bij KPN was men toen vrij bang toen dat enkele jaren geleden dreigde buitenlands te worden. Ik snap nooit zo goed waarom men die landsveiligheid niet bekijkt bij een initiŽle beursgang zelf. Waarom zou je je bedrijf wel in stukjes knippen om kapitaal aan te trekken op de beurzen, maar als iemand volgens diezelfde spelregels een bepaald bedrijf wil overnemen worden er tegenwoordig vaak instrumenten bijgehaald die compleet buiten het beurswezen staan en waar een geÔnteresseerde partij vaak niks tegen kan doen.

Als je niet wil dat het eigenaarschap kan gaan wisselen, moet je toch Łberhaupt niet naar de beurs gaan met je bedrijf en maar op een andere manier kapitaal aan gaan trekken? Of denk ik nou te simpel?
Het lijkt me vrij logisch dat wanneer een giga speler op de chip markt waar je halve land op draait opeens over wordt genomen door een extern bedrijf die gevestigd is in een land waarmee je overhoop ligt, je dit als regering niet laat gebeuren. met zulke overnames krijgen zulke bedrijven veel meer grip op een land. Iets wat je zeker niet wil met landen waar je het niet goed mee kunt vinden.
ik vind het besluit best goed. Ze hebben in ieder geval niet zitten slapen. Het zou me niks verbazen dat het land waar Broadcom gevestigd zit deels achter de overname zit, juist om meer macht op Amerika te kunnen krijgen.
Bedrijven zijn de overheid, of was je dat nog niet duidelijk. Daarom krijgen politici na hun aftreden vaak pret baantjes bij grote bedrijven.
Nu geloof ik niet direct dat bedrijven de overheden zijn. Wel geloof ik dat bedrijven veel macht uit kunnen oefenen d.m.v. machtige lobbies.

@Mezz0

Prima dat de Europese Unie het doet. Maar het begint steeds vaker voor te komen met eventuele negatieve gevolgen van dien. Er moet een fijne lijn getrokken worden tussen de twee belangrijke factoren: veiligheid en vrije marktwerking (indien dit bestaat).

Nu Broadcom gestopt is zal het me niets verbazen dat Intel zich meldt bij een van de twee partijen. Dag dag concurrentie en welkom duurdere chips!

[Reactie gewijzigd door LOODLOKET op 14 maart 2018 13:29]

Borreltafelpraat. Het zijn slechts enkele ex-politici (degenen die wat kunnen) die een leuke baan krijgen.
  • Ronald Plassterk, CSO myTomorrows, Amsterdam
  • Frans Timmermans, vicevoorzitter Europese Commissie
  • Bert Koenders, ?
  • Jeanine Hennis-Plasschaert, financieel woordvoerder VVD
  • Klaas Dijkhof, fractievoorzitter Tweede Kamer
  • Henk Kamp, voorzitter raad van toezicht Ziekenhuis Groep Twente/voorzitter ActiZ
  • Jeroen Dijsselbloem, ?
  • Melanie Schultz van Haegen, CEO Stichting Porticus
  • Jet Bussemaker, ?
  • Lodewijk Asscher, Partijleider/fractievoorzitter
  • Ivo Opstelten, ?
  • Ard van der Steur, ?
  • Stef Blok, minister
  • Edith Schippers, ?
  • Lilianne Ploumen, kamerlid
  • Co Verdaas, directeur Centre for Development Innovation
  • Sharon Dijksma, kamerlid
  • Martijn van Dam, raad van bestuur NPO, portefeuille 'Mediaportfolio en Distributie'
  • Frans Weekers, ?
  • Eric Wiebes, minister
  • Wilma Mansveld, directeur Veiligheidsregio Groningen
  • Sander Dekker, minister
  • Jette Klijnsma, commissaris van de Koning in Drenthe
  • Fred Teeven, voorzitter raad van toezicht van Partners voor Jeugd, buschauffeur
  • Martin van Rijn, voorzitter raad van bestuur van de Reinier Haga (ziekenhuis)Groep
Of ze wat kunnen kan ik niet beoordelen maar er zitten weinig buschauffeurs bij...

[Reactie gewijzigd door moreasy op 14 maart 2018 14:53]

Je kan het ook omdraaien: wanneer je een aantal jaar een politieke portefeuille hebt gehad, voldoe je waarschijnlijk vrij vlot aan de gestelde werkervaring.
Je vergeet de bekendsten. :) Wim Kok blijft het mooiste voorbeeld: Begonnen als Rotterdamse haven / 'vakbondsleider', boegbeeld van Links Nederland / PvdA opgeklommen tot minister-president en daarna commissariaten 'aanvaardde' bij ING Groep, TPG Post, Shell en KLM. Precies het soort bedrijven waar hij als vakbondsleider en later als politicus altijd zoveel kritiek op had. Hij noemde hun bestuurders "ordinaire zakkenvullers", term "exhibitionistische zelfverrijking" viel.

[Reactie gewijzigd door breakers op 14 maart 2018 15:42]

"Je vergeet de bekendsten"
Nou nee, ik heb het alleen, voor zover lukte via Wikipedia, uitgezocht voor het vorige kabinet ;)

Ik wil me trouwens ook helemaal niet aansluiten bij de gestelde conclusie dat het pretbaantjes betreft ofzo. En, uiteraard wordt je niet zomaar minister of staatssecretaris, of voorzitter van een raad van toezicht.
Niet zomaar, maar het helpt bijvoorbeeld opvallend veel als je uit een bepaalde familie komt. Als Nederlander denk je vaak dat kwaliteiten het belangrijkste motief zijn om iemand aan te stellen maar als dat echt zo was, zou het in extreem hoge mate erfelijk moeten zijn en iedereen weet dat niet helemaal zo werkt. Er zijn een handjevol families die wel erg veel top-posities bekleden, grote bedrijven in eigendom hebben, naar dezelfde privť-scholen gaan, etc.

Google maar eens op De Atlas van de Macht, of De 200 van Mertens.

Dit werkt niet alleen aan de absolute top zo. Zelf meegemaakt toen ik een tijdje bij Shell Amsterdam werkte, dat managers hun kinderen het bedrijf alvast binnenloodsten onder het mom van 'stage lopen'. Kinderen die nauwelijks gemotiveerd waren, ondanks de prachtkansen die ze kregen.. want ja.. die baan was in feite toch al 'gegarandeerd' dus wat zou je je druk maken?
En een bod van Intel in 3, 2, 1....
Intel wil juist broadcom inlijven.
Ja dat bedoel ik ook, Intel heeft publiekelijk al laten weten dat als BCM Qualcomm niet kon pakken, ze BCM willen hebben (want BCM+qualcomm samen is te groot voor intel)
Het waren alleen geruchten, Intel heeft voor zover ik weet alleen gezegd geen commentaar te geven (tenzij je een andere bron hebt?).

Volgens dit gerucht wilde Intel voorkomen dat Broadcom Qualcomm zou overnemen, en zo een te grote concurrent zou worden. Nu die deal niet doorgaat is de noodzaak om een bod op Broadcom te doen eigenlijk vervallen.
Tja je zou ook kunnen denken goed lobbywerk van intel bij trump. Nu broadcom Qualcom niet mag overnemen en er voor intel waarschijnlijk geen bezwaar is broadcom over te nemen.
dus heeft een vriendje van Trump dit slim bedacht... toch gek dat iedereen nog steeds geloofd dat hij het vriendjespolitiek zou afschaffen in het witte huis, om er nog iets veel ergers van te maken... maar goed ging niet over politiek.

[Reactie gewijzigd door Martinus op 14 maart 2018 13:56]

Volgens mij heeft hij ook gezegt de Amerikaanse industrie te beschermen. De boel voor het buitenland in de uitverkoop zetten valt daar niet onder.

Onder de democraten was deze overname zeer waarschijnlijk gewoon doorgegaan.
Beschermen ?


Zoiets noemen we nepotisme. En bij Trump begint het extreme vormen aan te nemen.
Onder de democraten was deze overname zeer waarschijnlijk gewoon doorgegaan.

De voorzitter van de oppositie in de senaat (Democraat dus) heeft anders publiekelijk aangegeven dit besluit 100% te steunen O-)
Een soort van protectionisme moet je wel hebben denk ik, nou, daar kun je wel overdrijven zoals het negatieve advies voor het kopen van Huawei en ZTE apparatuur, being fair, zou een Qualcomm of een Ericsson wel eerlijke concurrentie in China krijgen?, maar je wilt niet t lax zijn tot het punt dat alle je belangrijke bedrijven in handen van buitenlandse investeerders staan.

Zo als het goed gecontroleerd wordt, vind ik juist goed dat bepaalde overnames geblokkeerd mogen worden... KPN is bijna Claro Nederland geworden volgens mij had de Nederlandse regering/EU weinig kunnen doen om dat te voorkomen.
Dus ze verhuizen HQ over naar USA en doen dan als nog een (vijandig) bod en dan kan het geen probleem meer zijn want..
Dom... ze hadden het niet mogen opgeven, als ik Broadcom was, zou ik het bod op Qualcomm flink verhogen, 120 miljard, desnoods 150 miljard.

Nationale veiligheid?? Dat is gewoon "BULLSHIT!!!"
Hou je poot flink stijf!

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 14 maart 2018 13:39]

En dan? Onteigend worden door de VS?
Want het Amerikaanse leger spendeer jij er als bedrijf niet uit.
Makkelijk te zeggen als je zelf die +30 miljard niet hoeft op te hoesten...
Voor Broadcom is het uiteindelijk een zakelijke transactie waarbij kosten & baten tegen elkaar moeten opwegen en zo'n verhoging kan het dan wel verpesten.
Dit is denk ik wel goed voor de consument, zo blijft er meer concurrentie dus meer keuze en lagere prijzen.
Dit kan averechts werken als een gigant als Intel nog groter wordt i.p.v. twee partijen die groter worden (Qualcomm en Broadcom) en de strijd samen aan gaan tegen Intel.

Volgens mij stond Intel te wachten met een bod op Broadcom. Zij zijn nu de lachende derde. Het zal me niets verbazen zij de komende dagen met verassend nieuws naar buiten komen.
Volgens mij waren de geruchten dat Intel een bod zou doen op Broadcom om een eventuele overname van Qualcomm door Broadcom te voorkomen.
Aangezien er geen overname door Broadcom (van Qualcomm) komt is er voor Intel geen reden om Broadcom over te nemen.
"Intel zou een bod uitbrengen als Broadcom er niet in slaagt om Qualcomm over te nemen. Mocht de deal wel doorgaan, dan heeft Intel felle concurrentie aan de combinatie van de twee bedrijven."
nieuws: 'Intel overweegt bod uit te brengen op Broadcom om concurrentie in te...
Dat artikel quote de oorspronkelijke bron foutief.
Daar lijkt het op maar heb je het nieuws gevolgd dan heb je kunnen lezen dat intel nu misschien wel een bod op broadcom gaat doen, of dat dan beter voor de consument is.

In het laatste geval is een dan een amerikaanse bedrijf die een ander overneemt en dat zal zeker geen probleem zijn voor nationale veiligheid.
Nee dat was niet het nieuws. Tweakers schreef dat wel, maar quote de oorspronkelijk bron verkeerd (WSJ).
Intel zou Broadcom juist willen overnemen om een overname van Qualcomm door Broadcom te voorkomen.
Zo kun je het uitleggen maar denk dat intel wel een toegevoegde waarde zit in broadcom. Het geld dat ze er voor moeten betalen zal moeten betekenen dat het een toegevoegde waarde heeft voor intel.
Ik denk dat met name de omvang van Broadcom een toegevoegde waarde kan hebben. Maar voor een verdere groei is Broadcom de verkeerde partner m.i..
Wat bedoelen ze met risico voor de veiligheid? Dat er nu NSA backdoors in Qualcomm chips zit en dat men niet wil dat andere landen daar achter komen?
Nee, Broadcom is niet Amerikaans genoeg (heeft een zetel in Singapore).

https://www.vrt.be/vrtnws...miljardenovername-van-ch/

*waarom is dit nou weer Off-topic :?

[Reactie gewijzigd door NSG op 14 maart 2018 15:19]

Het is te hopen dat de overname van NXP mislukt. Een Amerikaans bedrijf dat een Nederlands bedrijf overneemt... Dat zou toch een ramp zijn voor de nationale veiligheid... De CIA bemoeit zich veel te veel met de tech bedrijven. Ze zouden het gebruiken om Nederland te bespioneren.
Even doordenkend: Als het nu een risico vormt voor de USA, wat gebeurd er dan zodra het in de USA is gevestigd? En voor wie is het dan een risico?