Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Broadcom verlaagt bod op Qualcomm vanwege verhoogd bod op NXP

Broadcom heeft zijn bod op chipontwerper Qualcomm verlaagd van 121 miljard naar 117 miljard dollar, nadat Qualcomm afgelopen week zijn bod op de Nederlandse chipontwerper NXP verhoogde. Volgens Broadcom wil Qualcomm te veel betalen voor NXP.

Daarmee verlaagt Broadcom zijn bod met in totaal vier miljard dollar, terwijl Qualcomm zelf juist vijf miljard dollar meer wil betalen voor het Nederlandse NXP. Broadcom is het niet eens met die verhoging en heeft daarom minder geld over voor Qualcomm, blijkt uit een statement van Broadcom.

Qualcomm en Broadcom zijn nu al enige maanden in gesprek over een overname. Die gesprekken duren vermoedelijk tot 6 maart, als Broadcom op een aandeelhoudersvergadering zes kandidaten voor het elfkoppige bestuur van Qualcomm voorstelt. Als de aandeelhouders akkoord gaan, krijgt Broadcom de touwtjes bij Qualcomm in handen.

De overname van NXP door Qualcomm is bijna rond. Hij gaat door als voldoende aandeelhouders van NXP akkoord gaan en de Chinese mededingingsautoriteit de overname goedkeurt. Qualcomm heeft niet gereageerd op het verlaagde bod.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

21-02-2018 • 20:34

34 Linkedin Google+

Lees meer

Reacties (34)

Wijzig sortering
Ben ik nou de weg kwijt?

In het artikel staat
<quote>
De overname gaat alleen niet door als niet genoeg aandeelhouders van NXP niet akkoord gaan of als de Chinese mededingingsautoriteit de overname afkeurt.
</quote>

NXP is een Nederlands bedrijf. Qualcomm en Broadcom komen uit de VS. Wat heeft de Chinese mededingingsautoriteit daarmee te maken?

Er staat denk ik ook een 'niet' teveel in de zin. Ik zou het snappen als er zou staan "De overname gaat alleen niet door als niet genoeg aandeelhouders van NXP akkoord gaan" OF als er zou staan "De overname gaat alleen niet door als genoeg aandeelhouders van NXP niet akkoord gaan", maar wat ernu staat klinkt mij erg onlogisch in de oren
NXP is een Nederlands bedrijf. Qualcomm en Broadcom komen uit de VS. Wat heeft de Chinese mededingingsautoriteit daarmee te maken?

NXP is een internationaal bedrijf opgebouwd uit talloze subvestigingen met het hoofdkantoor in Nederland vanwege historische en fiscale redenen. De meeste aandeelhouders en dus ewigenaren zijn bovendien al jaren Amerikaans. Alle landen waar het een substantiele vestiging heeft, hebben echter wat in de melk te brokkelen voor hun eigen vestigingen. Daarnaast - en daar gaat het om - om als bedrijf zaken te mogen doen in een land of regio moeten de autoriteiten geen bezwaar hebben ivm monopolie en ander overkoepelende wetgeving. De Chinese mark is te belangrijk om zoiets te doen zonder toestemming, plus dat er flinkw at R&D en productie van NXP en Qualcimm in China plaatsvindt.
Alle regio's waar de combinatie een relevant marktaandeel heeft moeten hier toestemming voor geven. En ik denk (maar ben geen expert op dit gebied) dat als China geen toestemming geeft, de overname nog wel door zou kunnen gaan - maar dat er dan een verbod komt om je produkten daar te verkopen, of misschien flinke importheffingen.

Zo ver zal het niet komen, denk ik. De algemene verwachting is dat China net zoals Europa accoord zal gaan - dus hooguit wat regels/eisen over de security-producten van NXP.
Staat er niet een hoop van NXP in China??
Ik hoop dat Qualcomm afziet van NXP, zou jammer zijn als Nederlands succes kapot wordt gemaakt door een gigant, die de laatste tijd toch behoorlijk vaak in opspraak is...

[Reactie gewijzigd door bloodlynx op 21 februari 2018 20:42]

Waarom zou NXP kapot worden gemaakt? Zei je hetzelfde toen NXP Freescale overnam?
Sinds wanneer is NXP berucht om zijn monopoliemisbruik en bijgevolg dan ook hoofdpunt van (strafrechtelijk) onderzoek in diverse landen wereldwijd? En sinds wanneer is NXP daarin door een aantal landen ook voor veroordeeld met als gevolg dat ze miljarden aan boetes moeten betalen?

Ergo, Qualcomm is een heel ander soort bedrijf dan NXP en staat niet bepaald bekend om goed gedrag. Ze hebben het inmiddels aan de stok met heel wat verschillende bedrijven en instanties. Dit is bij NXP niet het geval. Wanneer NXP door Qualcomm wordt overgenomen is er een hele grote en reŽle kans dat Qualcomm de scepter gaat zwaaien bij NXP; zelden wordt bij overnames een overgenomen bedrijf volledig ongemoeid gelaten. Men vreest dat dit ook betekent dat de Qualcomm cultuur NXP binnen zal sijpelen. Die cultuur ziet men liever gaan dan komen. Zeer zeker gezien de veroordelingen die er nu zijn. Juist daarom zijn velen juist voor een overname van Qualcomm door Broadcom.

Het probleem zit hem dus in de bedrijfscultuur, niet in het feit dat een buitenlands bedrijf een Nederlands bedrijf overneemt.

[Reactie gewijzigd door ppl op 21 februari 2018 21:29]

Sinds wanneer is NXP berucht om zijn monopoliemisbruik en bijgevolg dan ook hoofdpunt van (strafrechtelijk) onderzoek in diverse landen wereldwijd?
Totaal misplaatst kulverhaal, blijkbaar weet u zelf niet eens dat 1996 tm 2012 het antwoord is? Philips kreeg met de rest van het kartel (verboden meetings oa in Amsterdam) de hoogste EU kartelboete ooit (toen) in 2012, dus vanuit Freescale zegt dat iets over NXP's bedrijfscultuur ja! Link hieronder.

Over bedrijfscultuur: Qualcomm wordt tenminste geleid door engineers met hart voor techniek. Broadcom door sanerende boekhouders en overname advocaten. Beter dat NXP bij Qualcomm terecht komt dan bij Broadcom, want aangezien de overname van NXP nu toch zo goed als rond is dus maar hopen dat het Broadcom niet lukt.

https://www.reuters.com/a...ers-idUSBRE8B40EK20121205
Ik krijg (bijna) de indruk dat het ene kulverhaal het andere opvolgt. De boete die Philips kreeg had niets te maken met NXP of met de voorganger, de Philips Semiconductors divisie (en is m.i. daarom niet echt een goed voorbeeld). Dat Qualcomm "problemen" heeft is niet zo heel vreemd. Men leunt zwaar op licentieinkomsten en zoiets is garantie voor discussies (om het maar neutraal te zeggen), en dat heeft nou niet direct iets met cultuur te maken lijkt mij, maar meer met een business model.

Qua culturen zijn er echter flinke verschillen, die zelfs nu nog voor problemen binnen Broadcom en NXP zorgen. Broadcom zit met verschillen tussen het oude Broadcom en Avago. NXP zit nog met de Freescale integratie in zijn maag, en mag dan ook nog eens met Qualcomm integreren. En dan heb je het over 3 bedrijven (NXP/Freescale/Qualcomm) die nog enigszins R&D georiŽnteerd zijn en elkaar mbt kennis/producten nog aardig aanvullen. Qua business is het voor NXP de halfgeleiders, en voor Qualcomm de licenties die met name voor de winst zorgen en dus ook hier vult men elkaar aan.

Broadcom past hier totaal niet bij, nog afgezien van de chaos die het oplevert als je intern eigenlijk met 5 (grotere) bedrijven te maken hebt (Avago/oud Broadcom/Qualcomm/NXP/Freescale) met evenzoveel achtergronden.
Philips Semiconductor bestond nog niet eens tot 2006 (kartel was 1996 tot 2006), was ten tijde van het kartel nog gewoon Philips.

En omdat het voor 2006 een andere divisie was, betekent dit dan ook dat we de bedrijfscultuur van QTI (waar NXP terechtkomt) los moeten zien van QTL (licentie afdeling die de macht misbruikt)?
Een bedrijfscultuur staat daar zo goed als los van. Die van qualcomm kan zelfs beter zijn op sommige vlakken. Denk dat dit soort aankopen beter om andere reden kunnen geblokkeerd worden.

Kwestie van wat verduidelijking: ik bedoel vooral dat bedrijfscultuur in zijn geheel zoveel meer is als hetgene je opnoemt. En dat nxp geen rechtzaken tegen heeft wilt eigenlijk niet zoveel zeggen. Qualcomm had die ook niet tot een paar jaar geleden

[Reactie gewijzigd door white modder op 21 februari 2018 21:51]

Welk monopolie heeft NXP om te misbruiken?
De zorg van de EU was NFC, Near-Field Communication. NXP heeft daar een groot aandeel van de markt. Om die reden heeft QualComm concessies gednaa, met name over het licenseren van NFC patenten.
Dus je hebt helemaal geen argumenten om te zeggen dat NXP kapot gaat gemaakt worden. Bij een overname wordt het overgenomen bedrijf nooit ongemoeid gelaten dus als dat je reden is dan is dat zeer mager. En wat hebben onderzoeken naar monopoliemisbruik te maken met hoe je een overname doet?
Alsof de aandeelhouders daarmee zitten....., die willen geld zien!
Voor beide megalomane overnames dient een stokje gestoken te worden, dit dient nergens andrs voor dan zakken vullen en dingen overnemen met bijgedrukt geld. Voor vooruitgang heb je concurrentie en innovatie nodig en beide worden dexgrond ingedrukt door enorme bedrijfen die in elke tak onstaan zijn en alles opslokken.
Ben ik het niet helemaal mee eens. NXP+QCOM vind ik nog wel een mooie combinatie en versterkt elkaar wel. Broadcom weet ik niet zo goed wat ik daar van moet vinden. Ze maken een hoop controllers, adapters en sensor zaken. Is net wat te verschillend van QCOM dan NXP.
Welkom in de 21e eeuw. Het enige wat de concentratie van kapitaal kan stoppen is de volgende oorlog. Dat is een van de beperkingen van het kapitalisme.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 21 februari 2018 22:45]

Nee hoor, eerlijke regulatie kan prima kapitalisme in de hand houden. Echter heb je nog zoiets als corruptie en omkoping in de politiek. Lobby enz enz.

Het kan wel, maar dan zouden we een AI als overheid moeten inzetten die onafhankelijk de situatie beoordeelt en eerlijke regulatie toevoegt aan de maatschappij. Nu zijn het mensen die gevoelig zijn voor manipulatie.

Ik ben namelijk voor een SkyNet. Er zijn heel veel voordelen.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 22 februari 2018 07:08]

En in theorie werkt communisme ook. Enkel zijn het, net zoals in jouw verhaal, mensen die het doen falen.
Leuk dat het kan in theorie, maar we leven in de realiteit.
Dus eigenlijk zeg je: Het kan niet!
Ik zou zeggen; lees het book A Brave New World maar eens. Dan ben je meteen van dat idee genezen. De meest zieke maatschappij die zou kunnen bestaan, dat is de AI die de mens regeert.
Een oorlog dient alleen het grote kapitaal, dat moeten we zeker niet toestaan, laat ze zelf naar siberie gaan..
Een oorlog maakt kapitaal kapot. Dat is de enige manier om de concentratie ervan te verminderen. Zonder oorlog hoopt het alleen maar op, steeds meer voor steeds minder mensen. Dat is een consequentie van kapitalisme. Hoe meer kapitaal je hebt, hoe meer invloed je hebt, hoe meer kapitaal je vergaart.

Nou ja, de communistische revolutie en daarna redistributie is ook nog een optie, maar dat wordt ook gewelddadig.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 22 februari 2018 15:06]

Deze megalomane overnames zijn eigenlijk prima voor de markt. Dit zijn namelijk bedrijven die worstelen met innovatieve zaken. Dus al de 'legacy' wordt opgeslokt en 'betaald' door deze mammoeten en daarmee komt er kapitaal vrij voor kleine bedrijven om weer innovatief te zijn.
Deze kleine bedrijven zijn weer heel interessant voor investeerders, juist omdat er aan het einde van de rit weer een megaovername kan gebeuren en ze hun geld weer ruim terug krijgen.

Bedrijven als Google, Apple, Facebook, ... doen het ook continu. Die zijn helemaal niet meer innovatief en hebben moeite om innovatieve werknemers te behouden/motiveren/...
In plaats daarvan hebben ze een hele kudde aan kleine bedrijfjes eromheen hangen (vaak in incubators), waar wel een innovatieve setting kan worden gecreŽerd. Na een paar jaar beslis je dan of het bedrijfje 'in spint', wat betekent dat het onderdeel wordt van de core van het grote bedrijf of 'uit spint' en dat het extern verder gaat.

Bedrijven als NXP, broadcom en qualcomm zijn allemaal dusdanig groot dat de cultuur intern sowieso 'traag' is. Het samenvoegen van dergelijke bedrijven heeft dan ook weinig echte impact.
Zou dit heel misschien in scene zijn gezet? Zodat NXP denk joah dan moet het wel een goeie deal zijN! En dat broadcom en qualcomm er stiekem al over een overname eens zijn, maar dat broadcom zo ook gelijk NXP voor een goed(?) bedrag gelijk mee kan nemen.

[Reactie gewijzigd door Ikpakacties op 21 februari 2018 21:35]

De grote hedgefondsen kopen al maanden NXP aandelen op bij amateur beleggers om het grote eindspel mee te spelen. Hoewel Eliott veel praatjes heeft zijn ze niet eens de grootse aandeelhouder. Nee, die strategische investeerders zoals Eliott weten exact wat ze denken te kunnen krijgen voor NXP nu of over langere tijd.
Ha! Dit verwachtte ik al. Puur uitlokkerij van Broadcom dit. "Snel beslissen, anders missen jullie de boot hoor!". Terwijl QCOM al enige tijd met NXP bezig is. Ik hoop dat QCOM met NXP in zee gaat en zijn eigen ding blijft doen zonder BCOM

[Reactie gewijzigd door chimnino op 21 februari 2018 21:52]

Het lijkt er op dat de verdediging strategie van Qualcomm werkt. Ze willen koste wat het kost voorkomen dat ze worden overgenomen door Broadcom en met het bod op NXP lijkt dat te lukken.
Dit gepingel om die paar miljard geeft aan dat de overname toch wel redelijk rond is. Broadcom speelt nu met Qualcomm om de markt te roeren en dat lukt. De vraag is werpt dat vruchten af richting de consument.
Hoe helpt dit Broadcom? Qualcomm wil niet overgenomen worden en natuurlijk zeker niet als het bod omlaag gaat...?
Volgens Broadcom wil Qualcomm te veel betalen voor NXP.
Toch apart statement als het eerste bod van $110 per aandeel 30% bovenop de aandelenprijs was, maar ondertussen de aandelen naar $125,60 zijn gestegen.
Ik denk dat ik ook maar een bod moet doen voor Broadcom. Het lijkt mij dat ze $107,27 voor de hele toko wel een goede prijs vinden, toch?
De prijzen op de beurs zeggen niets meer over de daadwerkelijke waarde bij zo een grote overname en zulke grote partijen. Die grote partijen handelen direct met elkaar en niet via de beurs. Dat via de beura de prijs enorm oploopt is omdat kleine handelaren weten dat ze hun aandelen nu aan 9 hedgefondsen kunnen slijten die al te graag hun aandeel al dan niet gezamelijk boven die 70% of 80% willen krijgen. En in dit stadium van de strijd gaan ook de kleine beetjes tellen.
NIks overname, keihard afwijzen.