Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Overname van NXP door Qualcomm gaat niet door wegens uitblijven Chinees akkoord

Qualcomm neemt NXP definitief niet over. De deal is van de baan omdat de Chinese mededingingsautoriteit geen toestemming heeft gegeven. Qualcomm bood 44 miljard dollar voor de Nederlandse chipmaker.

Bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers zegt Qualcomm dat het bedrijf niet doorgaat met de pogingen om NXP over te nemen. Toestemming van de Chinese mededingingsautoriteit was de laatste horde, maar nu de opgelegde deadline daarvoor verstreken is, trekt het bedrijf zich terug uit de overname.

China heeft geen reden gegeven waarom toestemming uitblijft. De Chinese mededingingsautoriteit heeft de deadline laten verlopen zonder nadere toelichting. Vermoedelijk heeft het te maken met het handelsconflict waarin de Verenigde Staten en China verwikkeld zijn.

Omdat de deal niet doorgaat moet Qualcomm een break-up fee van 2 miljard dollar betalen aan NXP. De overnamegesprekken begonnen in 2016 en begin dit jaar verhoogde Qualcomm zijn bod naar 44 miljard dollar. In totaal waren er acht toezichthouders die de overname goedkeurden, waaronder de Europese Commissie.

Update 09:51: Volgens Reuters wil het Chinese ministerie van Economische Zaken niet zeggen of er wel of geen toestemming is gegeven voor de overname. Het ministerie laat weten dat de zaak niets te maken heeft met het handelsconflict met de VS, maar dat het gaat om de monopoliepositie van Qualcomm.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

26-07-2018 • 07:53

131 Linkedin Google+

Submitter: SLC

Reacties (131)

Wijzig sortering
Staat niet in het tweakers artikel, maar de aandeelhouders van Quialcomm krijgen nu een sigaar uit eigen doos, 30 miljard aan aandelen gaat Qualcomm terugkopen.

Ik vind het ook positief dat deze deal niet doorgaat. NXP is/was toch een Nederlands bedrijf, hoewel ze met de overname van Freescale natuurlijk ook met een flinke amerikaanse tak zitten.

Had die NXP CEO RIck Clemmer nou al gecashed ongeacht de overname door Quialcomm ? Geloof dat ie "ff" een paar honderd miljoen in aandelen kon verzilveren.
Hij zou rond een half miljard krijgen als ik het goed herinner van eerdere nieuwsberichten

Vind dat toch op belangenverstrengeling lijken; als hij het bedrijf verkoopt krijgt hij een immense zak met geld, anders niet. Hoe kan je dan nog met beste intenties voor het bedrijf handelen.

[Reactie gewijzigd door Meessen op 26 juli 2018 09:52]

Valt wel mee. Die bak geld komt doordat hij een enorme hoeveelheid NXP aandelen/opties in handen heeft, hij heeft er in zijn loopbaan als CEO nooit één verkocht. En toen NXP op een tiende van de huidige koers nog stond, kreeg hij er natuurlijk relatief veel (om op een vergelijkbare hoeveelheid in geld uit te komen). Die 400 miljoen die hij zou ontvangen bij een overname was simpelweg dat al die aandelen dan aan Qualcomm verkocht zouden worden. Nu dat niet meer door gaat heeft hij ze gewoon nog zelf, en kan hij ze alsnog verkopen (op de juiste manier uiteraard, in verband met regels over handel met voorkennis enzo).

Niemand hoeft medelijden met zijn salaris te hebben, maar die 400 miljoen zijn dus wel aandelen die hij over een lange periode heeft ontvangen waarbij veruit de meeste toen de koers veel lager stond. En iig is onder zijn leiding NXP van een noodlijdend bedrijf veranderd in een succesvol bedrijf, en is het niet als de CEOs die miljoenen bonussen krijgen nadat ze een bedrijf het faillissement in hebben gebracht, om vervolgens bij een volgend bedrijf direct weer aan de slag te gaan.
Daarnaast heeft hij niet al die aandelen gekregen voor zijn functioneren, maar heeft hij ook een deel van zijn eigen geld geďnvesteerd toen het bedrijf aan de grond zat (zo heb ik begrepen van iemand die bij NXP werkt). Dan loop het natuurlijk snel op als het bedrijf wél slaagt.
Ik heb eerder zo'n gerucht gehoord, maar daar is niets van terug te vinden (en volgens mij gewoon niet waar).

Clemmer is bij NXP gezet door KKR (1 van de toenmalig private equity eigenaren) en heeft van KKR ook een flinke hoeveelheid aandelen gekregen (belangenverstrengeling?)

Inmiddels heeft Clemmer (vorig najaar) ook aardig wat aandelen verkocht. Daarvoor waren het "bescheiden" pakketjes van een paar miljoen $.
"Onder zijn leiding". Het is altijd teamwork dus ik hoop dat "de gewone man" van NXP ook wordt beloond.
Zie Intel als recentelijk voorbeeld wat een slechte leiding als resultaat heeft.
Precies.

Te vaak wordt vergeten dat zonder de medewerkers er helemaal niks is om te verkopen. Dan heb je een huls met managers.
Beloning is in deze kwestie niet het resultaat van vlijt maar de waarde voor de aandeelhouders. Een goede CEO bij een miljarden bedrijf is de aandeelhouders letterlijk miljoenen waard. De gewone man is inwisselbaar en maakt individueel nauwelijks verschil.

Slechte CEOs die domme strategische keuzes maken kunnen miljarden aan bedrijfswaarde laten verdampen.
"Nu dat niet meer door gaat heeft hij ze gewoon nog zelf, en kan hij ze alsnog verkopen"
Clemmer heeft er al aardig wat verkocht. Zie de SEC filings.
Hoe wil je het dan doen? Hij heeft voor honderden miljoenen aan aandelen. Je kan niet zomaar gaan zeggen dat die waardeloos worden. En je kan hem ook niet zomaar verbieden van ze te verkopen.
Te laat inderdaad.
Waarom moet China zijn goedkeuring voor geven?
Omdat qualcom 60 % van zijn inkomsten uit China haalthttps://www.bbc.com/news/business-44962260

[Reactie gewijzigd door Grovdna op 26 juli 2018 12:11]

Daar ben ik ook benieuwd naar. Een Amerikaans bedrijf wil een Nederlands bedrijf kopen en China moet het goedkeuren? Waarom, het lijkt voor iedereen vanzelfsprekend?
Ik vermoed dat ze zonder goedkeuring van China best wel NXP kunnen kopen, maar vervolgens zal China ze dan verbieden om te handelen in China. En aangezien China voor zowel Qualcomm als NXP een hele belangrijke afzetmarkt is, gaat de waarde van beide bedrijven aanzienlijk kelderen als ze in China niet meer kunnen verkopen.
Persoonlijk vind ik dat het wel goed is. Waarom moet het allemala steeds groter. NXP kan prima op zichzelf staan. Dus mij lijkt het ook voor Nederland beter als NXP gewoon zelfstandig blijft.

Trouwens ook voor de eventuele Europese automerken met de sancties die amerika wil opleggen.
Zie maar dat Broadcom nu geen overnamebod gaat lanceren.
China heeft van de ZTE affaire geleerd: niet afhankelijk zijn van een USA bedrijf. Dus NXP niet in Amerikaanse handen!

Let wel! NXP maakt de soc (i.MX 8) voor de Purism Librem 5 beveiligde telefoon (vanaf begin 2019 leverbaar)

[Reactie gewijzigd door janbaarda op 26 juli 2018 08:40]

Hoewel ik het resultaat alleen maar kan toejuichen (NXP blijft in Nederlandse handen, en komt niet onder Qualcomm, die de laatste jaren niet echt het fijnste bedrijf is gebleken), vind ik het opmerkelijk dat er blijkbaar zoveel toezichthouders invloed hierop kunnen uitvoeren, en dus eigenlijk dit soort truckjes kunnen gebruiken om hun politieke agenda te pushen (vermoed dat dit immers komt door het hele gedoe rond ZTE, dat dit een soort payback is waar China niets op verliest, maar de VS des te meer)
Dat ZTE gedoe was juist weer opgelost.

Dus waarom zou er een payback moeten zijn?

En als dit echt de payback is dan kan Amerika onder het mom van "er een aantal juridische fouten zijn gemaakt" ZTE alsnog sancties opleggen en is het voorbij met ZTE.
Makkelijk verdiend die 2 miljard dollar :p
Totdat de koers met meer dan 5% (2/44) daalt dan vinden de aandeelhouders het vast te weinig

En ik neem aan dat dit ter compensatie is voor ook de kosten die nxp maakt en eventuele afwijzingen van andere geďnteresseerden
Plus dat Qualcomm onbeperkt in de boeken heeft mogen kijken bij NXP en nu exact weet hoe dat bedrijf er voor staat
de kosten die nxp maakt
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze twee *miljard* aan kosten gemaakt hebben.
eventuele afwijzingen van andere geďnteresseerden
Meh, die kun je vandaag nog laten weten dat je weer op de markt bent.
2 miljard mag ook wel. Bijna 2 jaar heel veel dingen aan de kant/op hold/... zetten kost NXP op de lange termijn wel wat meer dan 2 miljard.
Niks makkelijks aan. Er zijn kosten gemaakt (administratie, overleg etc etc) maar bijv ook koersdaling van NXP na de overname, en zo zijn er nog wel meer redenen waarom er zo'n clausule in een overname bod staat.
Ach, koersdalingen hierom is niet interessant. Fundamenteel staat de wil om het over te nemen nog overeind vanuit Qualcomm, ook na bekijken van de boeken. Alleen een toezichthouder heeft (politiek gemotiveerd?) geen goedkeur gegeven.
Het was een ander verhaal als Qualcomm het bod had ingetrokken en dit verlies had genomen na bestudering van de boeken.
Ik denk dat aandeelhouders het niet met je eens zijn dat koersdalingen niet interessant zijn. Ze zijn geld kwijt, en dat heeft gevolgen.
Ze zijn alleen iets kwijt als ze nu verkopen, ze zijn nog steeds voor net zo'n groot deel eigenaar van het bedrijf. Aandelenhandel is toch grotendeels handel in gebakken lucht. Een koersdaling om deze reden heeft helemaal geen basis zoals ik al aangaf.

Een koersdaling bij Qualcomm is wel te verklaren, ineens 2 miljard moeten aftikken is wel degelijk een forse deuk in het bedrijfsresultaat.
Of een koersdaling een basis heeft of niet, maakt niet echt uit als je aandeelhouders moet pleasen. Zefls als de koers snel terugkomt, zal er altijd iemand zijn die denkt dat hij anders nog hoger was geweest. Misschien wel terecht. Het blijft een rotsysteem, waarbij je als bedrijf ook precies moet weten wanneer je wel en wanneer je niet naar aandeelhouders luistert. NXP lijkt dat beter te kunnen dan bijvoorbeeld Philips, maar garantie tot de deur..

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 26 juli 2018 12:06]

ze gaan nu 5 mld dollar aan aandelen inkopen
Als onderdeel van Philips was het beter, toegankelijker voor locale uitvinders.

[Reactie gewijzigd door Orion64 op 26 juli 2018 09:01]

Theoretisch gezien was Philips dan een enorme grootmacht op halfgeleider gebied geweest. Met NXP als ontwerpers in handen, de machines voor productie worden bij ASML (voormalig Philips ook) gemaakt. TSMC was ook voor 50% Philips als ik het me goed herinner. Maar in de praktijk was de hele handel dan al lang op de fles gegaan door mismanagement. Dus toch maar liever onafhankelijk daarvan, soms is dat de betere keuze.

Overigens vraag ik me wel een beetje af wat voor een ideeën lokale uitvinders hebben waar een chip bedrijf als NXP iets mee kan. Oké, niet alle patenten ook van NXP gaan over het specifieke ontwerp van chips, maar het is wel een groot gedeelte.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 26 juli 2018 09:27]

Heb een 'crackpot' natuurkundige theorie bedacht. Bracht me wel op een idee voor een nieuw soort transistor. Dat is een 'real world' octrooi geworden.
Weet niet of het zo handig is om dat hier in de reacties publiek neer te zetten. Dus al zeg ik A, zeg nog geen B. Maar als je de link volgt in mijn profiel kom je wel achter mijn emailadres :)

[Reactie gewijzigd door Orion64 op 26 juli 2018 10:18]

Of je stuurt het naar orion64@infopower.nl 8-)
:D leuke website
Haha, pure shit oei. }:O
Overigens vraag ik me wel een beetje af wat voor een ideeën lokale uitvinders hebben waar een chip bedrijf als NXP iets mee kan. Oké, niet alle patenten ook van NXP gaan over het specifieke ontwerp van chips, maar het is wel een groot gedeelte.
En zou dat laatste uitmaken dan? Het is en blijft gewoon natuurkunde.
Hoe bedoel je? Mijn punt is dat NXP een chip bedrijf is, er zijn weinig lokale uitvinders die nieuwe circuits voor chips uitvinden ;).
@Orion64 denkt blijkbaar nieuw soort transistor te hebben bedacht. Vraag één is dan natuurlijk of het werkt, vraag twee is of het beter is dan huidige transistoren.
De octrooiverlenende instantie vond blijkbaar ook dat het om een vernieuwend soort transistorimplementatie ging gezien de toekenning van het octrooi :). Tja, de paperclip is ook eenvoudig...
Ik ben nu wel benieuwd om welk octrooi het gaat. Als je het niet erg vind, heb je een linkje of een nummer?
Waarom zou je wel iets anders kunnen uitvinden maar heel specifiek niets dat met chipfabricage te maken heeft? Zoals gezegd, het is allemaal gewoon natuurkunde en het is niet alsof een octrooi een kant-en-klaar idee is dat je zo in productie kunt nemen. Waarom dacht je anders dat Orion64 naar NXP stapte in plaats van zelf een fabriek te beginnen?
Omdat er heel weinig mensen als hobby chips ontwerpen hebben? Nu gaat het in dit geval blijkbaar om een nieuw soort transistor, dat is niet iets wat de meeste in een schuurtje ontwikkelen. En de standaard circuit simulator en ontwerper die het merendeel van de industrie gebruikt kost een ruwweg ¤20k-¤30k per jaar. Reken nog eens zo'n bedrag om daadwerkelijk een chip te laten produceren in beperkte oplage (20-50 stuks ofzo). Dat is itt programmeren niet iets wat mensen voor de grap doen.

Wat betreft chip fabrikage, een lokale uitvinder kan een nieuw soort grasmaaier beetje houtje touwtje in zijn schuur maken voor een redelijk bedrag. TSMC betaald 20 miljard voor een nieuwe fab. Ook dat zijn geen dingen die de gemiddelde hobbyist in zijn kelder doet.
Goed nieuws, de overname van NXP door Qualcomm had het landschap van ARM gebaseerde SoC's behoorlijk uitgedund wat betreft concurrentie.
Ik hoopte al dat NXP een puur Nederlands bedrijf zou blijven. Toch jammer dat dit weer op deze manier moet, want onze overheid steekt geen vinger uit.

Nu zal je weer zien dat de Fransen of Duitsers NXP proberen te kopen. Dit moet verhinderd worden.

[Reactie gewijzigd door ArtGod op 26 juli 2018 09:40]

onze overheid steekt geen vinger uit.
Waarom zouden ze dat moeten doen? Iets met markteconomie en zo...?
Nu zal je weer zien dat de Fransen of Duitsers NXP proberen te kopen. Dit moet verhinderd worden.
Waarom? Wat is daar slecht aan?

Je kunt wel een heleboel roepen, maar als je er een onderbouwing bij doet, dan maakt dat de discussie een stuk nuttiger.
Fransen of Duitsers die het kopen zou niet erg zijn. Dan blijft het gewoon een Europees bedrijf. Maar zie geen enkele reden waarom dat zou gebeuren.
Welk Frans of Duits tech bedrijf heeft 44 miljard te bieden?

[Reactie gewijzigd door choi99 op 26 juli 2018 11:04]

Qualcomm en NXP hadden weinig overlap, Bosch en NXP zijn grote concurrenten met veel overlap...
Bosch is een grote klant van NXP.
Overlap is iets wat je een (semi)monopoliepositie kan geven dus wat dat betreft is dat geen reden NXP niet over te nemen.
Klopt, maar voor het personeel en de Nederlandse kennis economie was het daarom juist zo interessant om samen te gaan met Qualcomm. Voor Qualcomm geen rede om banen te schrappen in Nederland omdat de kennis toch niet op andere plekken aanwezig is. Maar een Bosch zal hard gaan snijden.
Een felicitatie waard aan het personeel van NXP.
Hun banen blijven voorlopig in Nederland !!