Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

China zegt niet verantwoordelijk te zijn voor stuklopen NXP-overname

De Chinese mededingingsautoriteit heeft aangegeven geen verantwoordelijkheid te dragen voor het stuklopen van de mogelijke overname van NXP door Qualcomm. Volgens de autoriteit hebben de twee bedrijven de deal niet binnen hun eigen deadline rond gekregen.

De Chinese autoriteit heeft tegen The Wall Street Journal gezegd dat de twee bedrijven de deal niet rond hebben gekregen voor een deadline die ze zichzelf hadden opgelegd. De instantie zegt dit te betreuren en claimt zijn eigen deadline verschoven te hebben tot 14 oktober om in die periode de laatste knelpunten met Qualcomm uit te werken.

Volgens de Chinese autoriteit heeft de vertraging van de overname niets met het handelsconflict tussen de VS en China te maken, maar bronnen van de krant spreken dat tegen. China zou namelijk niet tegen de importkosten van de VS op kunnen boksen en daarom het land op andere manieren willen dwarsbomen.

Qualcomm heeft deze week bekendgemaakt dat de overname van NXP definitief niet doorgaat. Volgens de Amerikaanse chipmaker waren alle hordes genomen, behalve de goedkeuring door de Chinese mededingsautoriteit. Hierdoor verliep de deadline voor de deal en moet Qualcomm een break-up fee van 2 miljard dollar betalen aan NXP. Qualcomm had een bod van 44 miljard dollar staan voor de Nederlandse chipmaker.

Door Emile Witteman

Nieuwsposter

27-07-2018 • 15:19

57 Linkedin Google+

Reacties (57)

Wijzig sortering
Hoop op gouden bergen voor NXP, maar dan als Nederlands bedrijf en werkgever. Onder invloed van een partij als Qualcomm is het maar afwachten of het bedrijf blijft bijdragen aan de nederlands economie.
NXP is al lang geen Nederlands bedrijf meer, het is beursgenoteerd in de VS, wordt geleid door een Amerikaan (een Texaan, nota bene), draait gemiddeld genomen $150mln/jaar verlies (op een omzet van 9,2mld, dat wel), heeft veruit de meeste productie buiten Europa zitten (en ook een flink stuk R&D), en heeft eigenlijk amper (http://investors.nxp.com/...4&p=irol-ownershipsummary) Nederlands eigenaarschap. De band met Nederland is gewoon flinterdun, enige reden is waarschijnlijk ons belastingstelsel, en mogelijk: de dividendbelasting.
In principe heb je gelijk, maar dat kan je van elk beursgenoteerd bedrijf wel zeggen. Wat zegt de vestigingsplaats over uit welk land een bedrijf komt? Op welke manier is een Google Amerikaans?

Alleen hoe kom je erbij dat NXP gemiddeld 150 miljoen per jaar verlies draait? Okť, retorische vraag, die heb je van Wikipedia gehaald. Ik weet niet precies wat de reden is van dat verlies, maar ik neem aan iets met eenmalige kosten met de Freescale overname, gezien dat het 2016 resultaat is geweest (al was die overname eind 2015, dus ik ben ook niet 100% zeker waar het verlies precies door komt). In 2017 is er 2 miljard winst gedraaid. Granted dat komt primair door de verkoop van Standard Products. Als je in de jaarcijfers (http://investors.nxp.com/...ol-newsArticle&ID=2331159) kijkt draait NXP ruwweg 200 miljoen winst per kwartaal.

Dat de enige reden ons belastingstelsel is, lijkt me onjuist. NXP is gewoon een afsplitsing van Philips, dus ze zullen daarom gewoon hier zijn gebleven. Dividendbelasting is al helemaal onjuist, gezien NXP geen dividend uitkeert. (En dat is imo dan ook wel het klein beetje kromme aan dividendbelasting: NXP wordt meer waard door geen dividend uit te keren, en die winst wordt niet belast, keren ze het wel als dividend uit dan wordt het wel belast).
Aandelen vallen als bezit in box 3 en worden daar belast.
Aandelen vallen als bezit in box 3 en worden daar belast.
Het hele gedoe over dividend belasting heeft nihil te maken met de Nederlandse belasting betaler en dus ook nada met box 3. De dividend belasting is voor de Nederlandse belasting betaler aftrekbaar bij de inkomstenbelasting, maar dat gaat niet op voor veel buitenlandse eigenaren die ook dividend krijgen en derhalve dividend belasting betalen.
De particuliere aandeelhouder heeft geen aftrekrecht van de dividendbelasting en betaald dus gewoon 15% dividendbelasting over het ontvangen dividend. Publiekrechtelijke lichamen zoals gemeente e.d.zijn vrijgesteld van dividendbelasting en kunnen deze dus terugvragen
De dividendbelasting wordt verrekend met de belasting op het fictief rendement in box 3. Moet je wel meer dan 30.000 euro hebben, anders betaal je niks in box 3 en is er niks te verrekenen.
Ze betalen toch gewoon 25% VBP belasting zoals elke naamloze of besloten vennootschap.
En dit jaar tikken ze nog ff 2 miljard (iets minder na aftrek kosten) extra af in de vorm van een break-up fee 8)7
Nee die 2 miljard moet Qualcomm juist aan NXP betalen volgens de tekst
Ja dat klopt ook. Mijn fout; door het gebruik van 'aftikken' wek ik de suggestie dat ze dat moeten betalen en dat is niet juist in deze context. Ik bedoelde dus dat ze dit jaar nog eens 2 miljard (ex. kosten) aan winst extra maken.
NXP is al lang geen Nederlands bedrijf meer
Zo gruwelijk moe van deze kul opmerking die iedere keer weer de kop opsteekt!

Waarom, als er een 'spectrum' van 'Nederlandsheid' is, moet het altijd als een 'binair' zwart/wit voorgesteld worden?

ASML is beursgenoteerd in de VS, 99% van de klanten in het buitenland, belangrijkste aandeelhouders Amerikaans, meerderheid van de werknemers onderhand ook uit het buitenland, belangrijke modules worden ook in het buitenland gemaakt (Carl Zeiss / Cymer), gaan we nu beweren dat ASML ook geen Nederlands bedrijf zou zijn?

In de plaats van 'geen' of 'wel' Nederlands, post liever eens een keer iets over hoe Nederlands het is; en vergelijk dat met bedrijven die 'we' wel Nederlands vinden: Dan valt het verschil echt wel mee. Qua aandeelhoudersschap zijn er trouwens Łberhaupt geen AEX-genoteerde bedrijven meer Nederlands te noemen (in tegenstelling tot bijv. BelgiŽ), dus als dat het criterium is zijn we al klaar.
Nu zeg je toch eigenlijk gewoon hetzelfde?

We zijn ook al klaar. Het is geen Nederlands bedrijf meer. Net zo min als ASML dat is. En of dat positief is kun je betwijfelen, dat is ook de kern van die 'kul' opmerking die steeds de kop opsteekt.

Ondertussen maken wij ons druk om een paar miljard die we nog, of niet meer, vangen en of er wel of niet een paar CEO's in een hoofdkantoor komen te zitten op Nederlandse bodem. Het stelt dus inderdaad allemaal niet meer zoveel voor.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 30 juli 2018 10:40]

ASML niet Nederlands? Gebaseerd op wat?
Nee, de reden is Philips. Het is een afsplitsing van het Philipsconcern. Daarna zijn ze hun eigen weg gegaan, geld etc zit ook gewoon niet in NL maar in de VS en AziŽ
https://www.ed.nl/eindhov...rd-dollar-omzet~aa76ad7c/

Hier staat 2,72 miljard dollar winst in 2017. Hoe kom je dan bij 150mln verlies?
Dank voor de toelichting, heel verhelderend. Nu ja, een NXP gebouw staat hier gelukkig nog in Nijmegen, mooie flat. Hopelijk verhuizen ze die niet naar de VS zoals ze weleens gedaan hebben met hele kastelen.
de flat is niet van NXP, philips zit daar. NXP heeft alleen de grote fabriek en de gebouwen daar omheen behalve de flat.
Nope, ook geen Philips in die flat. Hoofdkantoor van Nexperia (standard products dat door NXP anderhalf jaar geleden is afgesplitst) zit er dan weer wel, samen met een aantal andere bedrijven.
Wat betekent "Nederlands bedrijf" nog in de 21e eeuw? Betaalt misschien (een habbekrats) aan belasting hier maar aandeelhouders zitten in het buitenland, directie bestaat uit buitenlanders, meeste werknemers zitten in het buitenland, winst vloeit naar het buitenland. En dat geldt voor veel bedrijven die op het eerste gezicht Nederlands lijken en het misschien ooit ook echt waren.
Wanneer stoppen we nog met hokjes denken in deze eeuw ? We zijn toch wereld burgers ?

Is het helemaal niet meer mogelijk om dit nog achteraf wel er door heen te krijgen ? Of moeten ze dan weer opnieuw gaan bieden ?
Als alle landen nu hun belasting deelden, dezelfde wetten hadden, open grenzen etc. had je een degelijk argument.
Helaas draait alles om geld. NXP betaalt amper belasting in Nederland omdat die nog amper een Nederlands bedrijf is. Daarom is het voor elke Nederlander relevant of Nederland nog een economisch superbedrijf heeft, zoals waar ASML meer aan voldoet.
We zijn wereld burgers, maar in het grote plaatje betekent dat dus helemaal niks. De grenzen staan er nog met de douane, invoerrechten, belasting, wetten etc. die de "wereldburgers" van elkaar scheiden.
Het stoppen met denken in hokjes stopt niet met de burgers, maar de overheden.
Liever een wereldburger in Nederland dan bijvoorbeeld Zuid Soedan. Daarvoor hebben we wel NXP's ed. hier nodig om onze huidige welvaart te behouden.
HŤhe, eindelijk iemand die het begrijpt. Wereldburger bestaat niet, dat is het toppunt van utopisch denken. Mensen zullen altijd met elkaar in concurrentie blijven (survival of the fittest is de natuur van al het leven op deze planeet). Wij als Nederland, en eigenlijk beter gezien als Europa, zijn in concurrentie met andere machtsblokken. Als we daar niet goed tegenop boksen, zullen we gegarandeerd in welvaart achteruit gaan.
Dat selectief terugvallen op de theorie van Darwin en zo selectief kiezen wanneer je je als mens gedraagt of als het beest wat we ook allemaal zijn, is al erg genoeg.

Elke keer bepalen dat the fittest in de natuur bepaald wordt door kracht of concurrentie is om te huilen.

Fittest is abstract en ligt niet vast hoe je dat doet. Samenwerking is in veel gevallen bewezen als the fittest.

Vasthouden aan archaÔsche denkwijzen is weinig evolutionair en daar komt dat selectieve om de hoek kijken.
Leuk en aardig, maar je welvaart komt niet uit de lucht vallen. Daarvoor zul je dingen moeten maken of kunnen waar in de rest van de wereld vraag naar is. Lukt je dat niet, armoede.
fittest heeft een andere betekenis in de evolutietheorie, het is het vermogen om je zo goed mogelijk aan te passen aan je omgeving. In nederland zijn wij heel goed met het aanpassen zodat wij bijvoorbeeld gunstiger zijn om mee te handelen en samenwerken.
Ongeveer iedereen die "Darwin" en "al erg genoeg" in 1 zin gebruikt, weet niet hoe "fittest" in die context uitgelegd moet worden. Dat is net zo'n doodzonde als Darwin selectief gebruiken.

Nou ben ik het niet per definitie volledig met je oneens, maar er is natuurlijk wel een reden dat bepaalde hokjes het beter uithouden dan andere. Je moet als je buiten de hokjes wilt denken, soms ook in hokjes kunnen denken. Leuke paradox, denk daar maar es over na.
We stoppen met hokjes denken wanneer die winstuitkeringen die naar amerika vloeien en de belasting die daarover geint word in nederlandse kas komt?...

In Europa heb je de EU 'overheid'... en men is daar niet blij mee want we 'lenen' allemaal geld aan griekenland en italiŽ en dat soort landen terwijl we daar niks van terug zien en ze daar alsnog doodleuk 3 dagen per week werken en het verboden is om op zondag te werken etc etc.

Hokjes kun je afschaffen... daar ben ik groot voorstander van... maar het op en neer vloeien van geld is aan zo veel verschillende dingen onderhevig dat je dan echt sķper breed alles gelijk moet trekken om het daadwerkelijk 'eerlijk' te maken.
... en men is daar niet blij mee want we 'lenen' allemaal geld aan griekenland en italiŽ en dat soort landen terwijl we daar niks van terug zien en ze daar alsnog doodleuk 3 dagen per week werken en het verboden is om op zondag te werken etc etc.
Griekenland en 'dat soort landen' weet ik niks vanaf, maar ik heb net een jaar lang in italy gewoond en daar werken ze net zo als hier in NL hoor. Sterker nog de meeste kleinere winkels zijn familie bedrijven die 6 dagen per week open zijn (inderdaad normaal gesproken niet op zondag, net als in NL). De supermarkt ketens, benzinestations, openbaar vervoer en grotere shoppingmals zijn allemaal op zondag gewoon open.
Misschien niet in het Vaticaan, maar dat is dan ook een ander land 😋

De kleinere winkels zijn vaak in de middag wel gesloten maar die zijn dan in de late middag en en avond weer gewoon open. Logisch ook, want in de zomermaanden fik je daar 's middags bekant van de straat af.

[Reactie gewijzigd door BackBones op 27 juli 2018 19:46]

Dat is gelukkig weer wat aan het terug veranderen door het nieuwe geopolitieke klimaat. Dit word gevoed door het beleid van China; als land verder komen door bedrijven verplicht strategische keuzes te laten maken in het belang van het land. Amerika begint dit nu ook te doen onder de noemer "America First". Als Europa overeind wil blijven, zal men in iedergeval zichzelf hier tegen moeten beschermen. Dit zie je nu langzaam vorm krijgen als je het nieuws een beetje volgt. Globalisme was wat te ver doorgeslagen, het kan ook heus geen kwaad om samen met de mensen die op dezelfde plek wonen iets moois te maken en daar trots op te zijn.
Ik lach me de ballen uit de broek, NXP blijft voorlopig Nederlands, krijgt een paar miljard toegestopt en de hele hedgefund wereld loopt straks stuk op de gok die ze hebben gewaagd. Practig.
2 miljard lijkt natuurlijk heel veel, (en dat is het natuurlijk ook), maar ik ben benieuwd wat beide partijen al hebben uitgegeven aan juridische, accounts, lobby en extra personeels kosten. Dat zal ook zeker niet mis zijn.
Een half miljard van die breakup-fee gaat al direct naar de belastingdienst.
NXP Draait $150 mln verlies per jaar begrijp ik, die hebben echt nog wel verrekenbare verliezen op de balans staan. Niets belastingdienst.
Klopt, 25% is voor de Nederlandse schatkist.
21%

Het is tot 200.000 euro 16% en daarboven 21%
Je refereert aan de vennootschapsbelasting? Dan is het 25% in 2018 (een half miljard $ dus).
https://nos.nl/artikel/21...ard-minder-belasting.html

Nv's en bv's betalen vennootschapsbelasting over de winst die zij maken. Er is een mkb-tarief voor winstbedragen tot 200.000 euro van 20 procent. Dat gaat omlaag naar 16 procent. Voor hogere winsten is het tarief 25 procent. Dat tarief gaat naar 21 procent.

Dacht dat dit al dit jaar inging.

[Reactie gewijzigd door xbeam op 29 juli 2018 14:39]

Vanaf volgend jaar in stapjes van 1% (per jaar) omlaag. In ieder geval is de schatkist weer wat aangevuld :+
Das toch 30 euro de man voor ons :*)
Ga eens kijken hoe "Nederlands" nxp is.

Stop je direct met lachen... :P
Wat de nationaliteit van een bedrijf is, is soms lastig vast te stellen. Zie jij FIAT als Nederlands? Zo ja, dan moet je NXP misschien niet als Nederlands zien.

In werkelijkheid is FIAT Italiaans en IKEA Zweeds, niet omdat ze hun hoofdkwartier op papier in Nederland hebben, maar omdat hun bedrijfscultuur en bedrijfsvoering zich in ItaliŽ respectievelijk Zweden bevinden.
Definieer "Nederlands"...
Dan is niks meer Nederlands, Frans of Amerikaans. Het is Nederlands omdat het bestuur in Nederland zit en groot deel van de Medewerkers en daardoor ook Nederlandse bedrijfscultuur.

En noem bewust het de vestingsplaats van het bestuur. Omdat vrijwel zeker weet dat vestigings plaats ook niets zegt omdat Ikea ook nerderlands zou moeten zijn. Want die zijn volgens de statute ook Nederlands maar worden toch echt gezien als Zweeds bedrijf omdat bet bestuur in zwede zit.

Het bestuur is wat anders dan stille vernoten ( aandeel houders) dat zijn inversteren in bedrijf maar bemoeien zich in het algemeen minimaal met de blijfsvoering. Dus dat nxp een paar grote Amerikaanse belegins fondsen als aandeel houder heeft zegt heeft niets over de nationaliteit van het het bedrijf.
De grote aandeel houder heeft overigens maar een aandeel van vijf procent.
Ik vermoed dat hier veel politieke spelletjes rond deze deal gespeeld hebben.
Ik neig de Chinezen te geloven als ze zeggen dat het niet aan hun lag, en dat Qualcomm uit politieke motieven zegt van wel.
Voor China is het natuurlijk eenvoudig. Nu de overname niet doorgaat moeten zij geen advies uitbrengen en kunen ze dus ook niet de schuld krijgen van het mislukken. Daarnaast klopt het ook dat de 2 bedrijven zelf een deadline hadden afgesproken, wat ook niet zo abnormaal is. Die deadline hebben ze al eens met 3 maanden opgeschoven als ik me niet vergis maar op een gegeven moment moet je gewoon besluiten dat het te lang duurt en dat de markt rondom je niet is blijven stilzitten. Je moet vooruit.
Maar het zacht gezegd best ironisch dat uitgerekend China op een dergelijke manier een fusie heeft kunnen afwenden omdat ze te afhankelijk zijn Qualcomm.

Bij elke scheet die de VS zal laten lopen Chinese bedrijven het risico dat ze in problemen komen.
Een deal met een break-up fee van 2 miljard… Ik weet wel zeker dat er een paar hoge Chinese functionarissen zich helemaal blauw aan het lachen zijn.
Is niet uniek hoor, Fiat heeft destijds zelfs 4 miljard meegekregen van GM. Daarmee hebben ze nota bene hun eigen concurrent gecreŽerd....
Eerst de deadline laten verlopen en dan zeggen dat je erover wil praten terwijl je weet dat het te laat is, daarmee is de Chinese keuze voor deze afloop m.i. vrij duidelijk

Geeft verder niks, volledig begrijpbaar en als Nederlander ben ik hier juist blij mee.
Formeel klopt dit. Maar de oorspronkelijke Chinese deadline lag in april. Omdat het duidelijk was dat men geen goedkeuring zou geven voor/op die deadline werd er een truc uitgehaald waarbij Qualcomm zijn aanvraag zou intrekken en vervolgens opnieuw zou indienen. Daarmee kreeg men formeel opnieuw de tijd om de aanvraag te beoordelen. Maar in feite was dit natuurlijk een vertragingstactiek.
Interview gisteren op de radio met een NXP topman werd verteld dat alle andere toezichthouders al een half jaar geleden akkoord gegeven hadden voor de deal, en dat het vanuit China als laatste land ter wereld om toestemming te geven stil bleef. Los van of het opzettelijk was, maar dan lijkt het er op dat het vanuit China in ieder geval bureaucratisch niet op orde is, en om nu te melden dat ze over 3 maanden wel een uitspraak hadden gedaan toont dat eigenlijk ook wel. 9 maanden extra nodig hebben ten opzichte van alle andere betrokken toezichthouders die binnen 18 maanden na bekendmaking van de deal uitspraak konden doen is tekenend.
Natuurlijk geef je het niet toe als dat wel het geval zou zijn en de soap rond ZTE zal ook wel hebben meegespeeld.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True