Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

NXP: nieuwe gesprekken over overname door Qualcomm 'niet meer relevant'

NXP heeft te kennen gegeven dat nieuwe gesprekken over het alsnog doorgaan van de overname door Qualcomm geen zin hebben. Het gaat om een deal van maanden geleden die is afgeketst, en deze is daarom nu niet meer relevant, aldus een woordvoerder.

Dat liet de Nederlandse chipmaker weten in een gesprek met de NOS. NXP reageert daarmee op een mogelijke nieuwe kans op een overname door Qualcomm. Volgens de woordvoerder zijn de gesprekken die maanden geleden zijn gevoerd over een overname niet meer relevant, en zijn er momenteel geen overnamegesprekken gaande. De woordvoerder voegt daar wel aan toe dat hij 'niet in de toekomst kan kijken'.

Eerder bleek dat de Amerikaanse president Trump en de Chinese president Xi Jinping gesprekken hebben gehad over de overname van NXP door Qualcomm. Op aandringen van Trump zou China nog wel eens naar de deal willen kijken, en zou Xi hebben aangegeven dat hij, wanneer hij de deal op dit moment onder ogen zou krijgen, zijn goedkeuring zou hebben gegeven. Dat noemt NXP nu 'mosterd na de maaltijd', al blijft het mogelijk dat Qualcomm opnieuw een bod doet.

De overname van NXP door Qualcomm ketste afgelopen juli af door uitblijven van goedkeuring door China; de lokale mededingingsautoriteit wilde geen groen licht geven. Met de overname was een bedrag van 44 miljard dollar gemoeid.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

02-12-2018 • 21:00

88 Linkedin Google+

Reacties (88)

Wijzig sortering
Met de overname was een bedrag van 44 miljard dollar gemoeid.
Valt me op dat echt alles wat Philips ooit afstoot daarna meer waard wordt dan Philips zelf. Zo jammer wat die mannen in pakken met dat mooie bedrijf gedaan hebben. Niks meer van over. Maar, ze hebben nu wel hun hoofdkantoor in Amsterdam en dat is ook een belangrijke prestatie...
Dat zie je wat zwart wit. Vaak kan een bedrijf juist omdat het niet beperkt wordt door een groot moederbedrijf met misschien wel conflicterende belangen groeien. Ik vind het juist wel mooi dat een bedrijf als philips zo innovatief is dat er meerdere grote succesvolle bedrijven uit gekomen zijn. Toont aan dat ze goed bezig zijn en instaat om nieuwe innovaties groot te maken. Daarnaast behouden ze vaak een belang en profiteren ze er dus wel van ;)

Is ook veel gezonder om losse bedrijven te hebben dan de megalomane bedrijven die je nu ziet ontstaan door vele overnames.

[Reactie gewijzigd door Crazyanz op 3 december 2018 01:21]

Ik vind het juist wel mooi dat een bedrijf als philips zo innofatief is dat er meerdere grote succesvolle bedrijven uit gekomen zijn. Toont aan dat ze goed bezig zijn en en instaat om nieuwe innovaties goort te maken.
Ik waardeer je optimisme in deze, maar ik volg Philips al heel mijn leven. Ooit de Compact Disc uitgevonden en er de hele wereld mee veroverd en op dat moment dacht ik echt dat ze nog veel groter konden worden. Terugkijkend moeten we concluderen dat dat gewoon het hoogtepunt was. Sindsdien alleen maar bergafwaarts.

Alles wat goed is stoten ze af. ASML, NXP, hun televisies (eigenlijk vrijwel alle consumenten electronica) zelfs Philips Lighting is verkocht; hun core business.

Zoek eens voor de grap op 'Philips verkoopt divisie'. Philips heeft al afdelingen verkocht waar wij nog nooit van gehoord hadden! 46K resultaten! Een greep uit de eerste 2 pagina's:

Philips verkoopt entertainment en lifestyle divisie
Philips verkoopt groot deel leddivisies
Philips verkoopt metrologische divisie
Philips stapt uit tv-markt
Philips verkoopt Xenon-divisie
Philips verkoopt deel chipdivisie
Philips verkoopt aandelen in Lighting
Philips verkoopt set-top box divisie

En het gaat maar door. Philips is zo ongeveer alle markten die je kan verzinnen op gegaan om daarna de boel weer te verkopen. En bedroevend vaak mer verlies, of in ieder geval voor veel minder dan wat men er voor had kunnen krijgen als men het een beetje goed had aangepakt. NXP is daar echt een goed voorbeeld van. Gewoon 4 keer zoveel waard geworden sinds Philips het verkocht.
(RTLZ) – Philips heeft de afgelopen jaren heel wat onderdelen verkocht. Die bedrijven zijn ondertussen veel meer waard dan het afgeslankte Philips zelf: 100 miljard euro tegen 28 miljard.
Het 'afgeslanke' Philips. Tuurlijk geef er maar een positieve draai aan. Het bedrijf waar ik als kind zo'n fan van was is een schaduw van zichzelf geworden. En de anonieme managers zonder eigen belang in de toko die bonussen krijgen voor bs als het hoofdkantoor verhuizen maar blijven doen alsof het allemaal volgens plan verloopt.

Sorry, maar dat Philips ASML en NXP verkocht heeft is in mijn ogen een brevet van onkunde en niet een bewijs dat ze in staat zijn bedrijven groot te maken; integendeel. Deze bedrijven zijn pas groot geworden nadat ze onder Philips uit gekomen zijn. En daardoor vist Philips nu steeds achter het net; ze zijn gewoon niet (meer) in staat om high tech bedrijven zoals ASML en NXP te runnen zodat het een succes wordt; het enige dat ze nog lijken te kunnen is zichzelf in steeds kleinere stukjes breken en beetje voor beetje verkopen.

Als ik Sony was (vroeger waren dat echt concurrenten, kun je je voorstellen?) zou ik super blij zijn met de managers die bij Philips rondlopen.
Ik weet nog uit mijn NXP tijd dat de boekhouders van Philips zich geen raad wisten met de cyclische chipmarkt. Toen Philips Semiconductors nog bestond, was het verdomd lastig om grote investeringen te doen.

De overname door KKR eind jaren 90 was natuurlijk drama. Ik zat vandaag het boek over de HEMA te lezen en leverage buyouts moeten eigenlijk verboden worden. Vergeet ook niet TSMC was ook z'n bestaan aan Philips te danken heeft. Tegenwoordig is TSMC groter dan Intel.
"De overname door KKR eind jaren 90" ... dat was in 2006 .. :+

19.9% bleef in handen van Philips, en de rest ging naar KKR, Silver Lake Partners en AlpInvest.
Oops.. je hebt gelijk ...word oud.

En het was een roller coaster

2006: Philips Semiconductors wordt NXP
2008: buiten de deur plaatsen van onderdelen die iets met mobiele comms deden : ST-NXP Wireless (JV met ST)
2008: NXP koopt TV en STB delen van Conexant
2009: ST-NXP Wireless gecombineerd met delen van Ericsson => ST-Ericsson
2009: NXP dumpt z'n TV en STB business weer naar Trident
2010: NXP naar de beurs
2012: RIP ST-Ericsson
2015: NXP koopt Freescale
2017: NXP zet de analoge electronica buiten de deur : Nexperia

Feit dat een onderdeel waar je werkt 3x van naam veranderd in 3 jaar was fun ja.

[Reactie gewijzigd door loekf2 op 3 december 2018 08:59]

Het is idd wat sneller gegaan ;-)

En zoals wel vaker heeft men de boot gemist in een aantal segmenten. Men was sterk met chipsets voor mobiele telefonie en TV, maar men is niet in staat geweest een goede positie te houden. Je ziet wel dat men daar nu veel sterker op stuurt. Segmenten waar men niet snel genoeg een sterke positie heeft (of behoudt) worden afgebouwd.
Tja als je pas in 2004 het fenomeen LCD TV ontdekt, terwijl je jezelf leidend in TV noemt...
(kan hele verhalen vertellen over too little too late.. terwijl NXP/Philips links werd ingehaald door de Taiwanezen)
Aan de andere kant heeft men ook prima ideen gehad, maar was daar juist weer te vroeg mee. Prima concept, maar nog geen technologie of markt die daar klaar voor was.
Timing is cruciaal :-)
Kuch kuch... Trimedia ... a very expensive solution looking for a problem. Zie het boek van Marcel Metze (dacht ik) uit 1997. Ik kan er zelf ook nog wel verhalen over vertellen. Was een bodemloze put en heeft er voor gezorgd dat Philips Semiconductors (NXP) geen goeie hardware decoders had, omdat men heilig geloofde in een VLIW DSP met software. Uiteindelijk is de markt ergens tussen in gaan zitten.. fixed function blokken gekoppeld aan een CPU of GPU (zie AMD, Nvidia etc).

Some is het wel eens sneu als je bedenkt dat Philips in 2002 ofzo al prototypes van 3D TV zonder bril had draaien.

Veel luchtballonnetjes, maar slecht in marketing en op het juiste moment aanvoelen wannner er een markt is.
Dat ligt iets genuanceerder. Zonder nu van alles te quoten. Zoek binnen deze tekst eens even op Philips.
https://en.wikipedia.org/wiki/Liquid-crystal_display
Het wikipedia artikel gaat over LCD schermen, de discussie hierboven over de aansturing (chipsets voor digitale TV).
Het was een reactie op
Tja als je pas in 2004 het fenomeen LCD TV ontdekt, terwijl je jezelf leidend in TV noemt...
(kan hele verhalen vertellen over too little too late.. terwijl NXP/Philips links werd ingehaald door de Taiwanezen)
Soms is het puur winstbejag op de korte termijn; soms is het snijden om geld vrij te maken om de rest van het bedrijf boven water te houden. De ene keer is het een goede keuze, de andere keer denken wij het beter te weten. Het is wel heel eenvoudig om te stellen dat al die bedrijven zomaar beter en waardevoller zijn geworden na Philips en dat het n voortvloeit uit het ander. Ik zie niet echt een oorzakelijk gevolg hier. Was het niet Toshiba die de succesvolle geheugendivisie moest verkopen om de verliezen van de kerncentrales te compenseren? Philips is nog steeds zeer groot en bepalend, alleen niet meer op bovengenoemde markten, maar wel op medisch gebied (samen met Siemens en General Electric); en is Europa's grootste producent op het gebied van consumentenelektronica en 3e van de wereld, na Panasonic en Sony. Daarnaast kan je nog een veel langere lijst maken van bedrijven die in Philips zijn opgegaan. Dat is gewoon de natuurlijke evolutie van een bedrijf. Nintendo startte ooit als maker van kaartspellen en Nokia als papierfabriek. Zo zijn er duizenden bedrijven te vinden die van core business gewisseld zijn en groter en kleiner zijn geworden gedurende hun bestaan.
Philips maakte keuzes over waar men wel en niet in wil investeren. Semiconductors had min of meer een gedoogstatus. Forse winsten in de jaren negentig gingen richting de Philips kas, maar Philips had niet de visie, wil of moed te investeren in Semiconductors. Dan ben je als tak beter af zonder Philips (alleen mis je dan wel de kas die tekorten kan dekken, n van de problemen waar NXP tegen aanliep).

En zo had Philips meer takken waarin men simpelweg niet wilde investeren.

[Reactie gewijzigd door ReneX op 3 december 2018 15:24]

imho. het is/was niet enkel winstbejag en kortzichtig management.
maar zoals eerder al aangegeven door sommigen hierboven, philips was heel goed in R&D maar hebben er zelden echt de vruchten van geplukt door slecht management: marketing
Vergeet niet dat zij ook van alles hebben opgekocht, in diezelfde jaren als dat zij die divisies hadden verkocht. De chronologie staat op Wikipedia Wikipedia

Enige wat zonde is voor Philips, is inderdaad het verkopen van: ASML en NXP, maar wellicht juist beter voor die bedrijven om door te groeien tot wat het is geworden.
Interessant. Philips had de Samsung van Europa kunnen worden.
Ja zeker. Dat waren ze misschien wel al. Als je in de jaren 90 een witgoed zaak of een elektronica zaak in liep dan zag je Philips overal. Stereo torens, wasmachines, televisies, vaatwassers, koelkasten... Philips maakte het allemaal. En uiteraard de gloeilampen niet vergeten.
En de platen/cd/DVD labels! Alle "home-entertaiment-software" is later door Sony(EMI) opgeslokt.
En daar heeft Sony vervolgens miljarden verlies op geleden.
Klopt. Dat weet ik nog.
De consumenten elektronica is daarna afgeslankt. Zou geen winst meer opleveren. Maar wel jammer dat er door de jaren heen foute beslissingen zijn genomen.
Omdat het misschien niet winstgevend genoeg was?

Philips is nu echt een grote jongen in de medische sector. Daar zit veel meer winstmarge.

Een focus op een bepaalde richting is beter dan zomaar wat alles doen. Ik denk dat ze de juiste keuzes hebben gemaakt mbt afstoten van de consumenten-electronica, nxp en verder.
Als ze niet in staat zijn om goede producten te maken en met winst te verkopen, kunnen ze er inderdaad beter mee stoppen.

Maar gezien andere fabrikanten dat wl kunnen, blijft het natuurlijk een zwaktebod.
Philips zat overal zo'n beetje in : marantz, bang & olufsen, sharp ook dacht ik...

Apparaat kapot : op naar t philips service centre !

Leren over techniek : op naar t evoluon ! Dat ze dat ding omgetoverd hebben tot ... tja zalencentrum..
denk dat daar toch echt mijn interesse voor techniek en electronica ontstaan is.
Als Philips , en Sony, hun dominantie hadden kunnen voortzetten in de home enterainment- en telefoonbranche was Samsung nog steeds een cheapass prutmerk geweest.
Philips medical is toch succesvol?
NEE die hebben giga stomme dingen gedaan de laatste tijd in de USA en daar door mogen ze hun mooie machines niet verkoppen :X
Kan je hier iets meer over vertellen, of een informatieve link geven?
Ze zijn door de FDA op de vingers getikt omwille van het ontbreken van een deugdelijk kwaliteits borging systeem. Ze hadden documenten niet op orde en waren daar zelfs laconiek over en gaven ipv hunzelf de FDA de schuld.. Volgens mij heeft de FDA ze een 'straf' opgelegd van een productiestop van 6 maanden waarna hun documentatie opnieuw beoordeeld zal worden.
Lijkt mij ook best lastig een MRI scanner ver te koppen. :+
Met ASML + NXP en ook nog eens eens groot aandeelhouder in TSMC had in theorie Philips niet vergelijkbaar kunnen zijn met Samsung Electronics, zo niet groter. Als Philips die takken niet had afgestoten waren ze waarschijnlijk nooit zo groot geworden als ze nu zijn, maar dat zegt meer over het Philips management dan de noodzaak tot afstoten.
Als je taken afstoot word je kleinere hoor, niet groter. En als je die taken niet kunt managen ben je niet goed bezig.
Hij bedoelde waarschijnlijk de afgestoten takken die nu groter zijn dan dat ze onder Philips ooit waren.
Allemaal short term investments. Het moet NU geld opbrengen, anders is het niet relevant. Welkom in de graaicultuur anno 2018.
die cultuur is al de leider bij phillips sinds de jaren 90.
We zien waar het toe leidt.

Philips reorganiseert net zo lang tot er niets meer van over is.
Waarom had Philips niet gewoon een groep kunnen oprichten en daar de zelfstandige NXP, ASML, TPV (tv's), signify (verlichting), consumentenelektronica, PolyGram etc onder kunnen brengen?

Zoals je dat ziet in Amerika (bv General Electric: NBC, comcast, verlichting), Korea en Japan waar een Mitsubishi groep niet alleen auto's maakt maar ook liften, schepen, vliegtuigen airco's en camera's (Nikon), maar ook een eigen bank en verzekeringsmaatschappij heeft.
'Core-business' denken en korte termijn winstbejag voor eigen bonussen.
Alleen hebben de omhooggevallen managers bij Philips nogal een slecht inschattingsvermogen.
Alles wat ze afgestoten hebben omdat het geen core business was, is zo ongeveer de marktleider in hun segment. Echt triest hoe je zo consistent al je kroonjuwelen te grabbel gooit.
Waarom had Philips niet gewoon een groep kunnen oprichten en daar de zelfstandige NXP, ASML, TPV (tv's), signify (verlichting), consumentenelektronica, PolyGram etc onder kunnen brengen?
Dat hadden ze al gedaan, en die groep heette Philips. Maar zoals het Philips management zelf al doorhad: de toegevoegde waarde van dat centrale management was negatief.

De vergelijking met GE is logisch, maar GE stond er juist om bekend dat ze wl goed waren in het opleiden van managers.
B2C okay, maar heeft ook bijna geen prioriteit meer. De medische tak van Philips is groter en belangrijker, en daar doen ze de ene na de andere overname van innovatieve bedrijven. Philips staat er nu in ieder geval aanzienlijk beter voor dan pak 'm beet 5 jaar geleden.
Volgens mij diet Philip het best goed in de Healthcare ;)
Alles wat goed is stoten ze af. ASML, NXP, hun televisies (eigenlijk vrijwel alle consumenten electronica) zelfs Philips Lighting is verkocht; hun core business.
De reden dat ASML en NXP zo groot zijn geworden is juist omdat ze zijn afgestoten en op zichzelf zijn gaan draaien. Er zijn tal van onderzoeken die aantonen dat jonge innovatieve business units totaal niet gedijen bij een log moederbedrijf.

Sterker nog, ik durf wel te stellen dat deze beide niet zo groot en succesvol waren geweest als ze nog onder de paraplu van Philips zouden opereren.
Alles wat goed is stoten ze af. ASML, NXP
In het geval van ASML: Het was lang niet altijd zo goed, het is zelfs tijden noodlijdend geweest; maar juist omdat het niet van Philips was, is het zo'n succes geworden! Misschien geld datzelfde voor NXP, daar weet ik net iets minder van.

Want - om een gelijkwaardig voorbeeld te geven waar het wel in eigen huis is gebleven - waarom heeft Intel als foundry totaal geen klanten? En Samsung weinig? En TSMC superveel? Welnu, vrij simpel:

-Als je als bedrijf A je ontwerp laat maken bij Intel Fab (of Samsung Fab), kan "Intel Chip (het gedeelte dat aan chipontwerp doet)" jou 'technologie' als het ware in Intel Fab afkijken, en overnemen voor hun eigen "Intel-chip"-producten;

-Intel fab zal altijd haar eigen interne klant ("Intel chip") voorop stellen. Dus als je als klant A iets wil van Intel Fab, maar "Intel Chip" wil iets anders, dan verlies je.

En hoe probeert Samsung, dat dit probleem nu ook heeft en van TSMC verliest op te lossen? Exact, door Samsung fab zelfstandiger te maken en los te weken van de rest. In het begin was TSMC volgens mij deels van Philips; je kan zeggen dat het jammer is dat ze TSMC niet opgekocht en gehouden hebben, maar zoals je al ziet was een Taiwanees "Philips-fab" nooit interessant geweest voor klanten.

Stel dat ASML en NXP onderdeel van Philips waren, klant A wil onderdelen geschikt voor draadloze betaling van Philips Semiconductor; maar Philips Semi vind het eigenlijk interessanter om het R&D budget in nieuwe chips voor beeldverwerking van MRI's te steken. Dan verliest klant A!

Juist door "Philips" als klant van NXP te laten concurreren met 'Klant A', wordt het voor die externe klanten interessant; want ze hoeven niet altijd het onderspit te delven.

Dat geldt ook voor toeleveranciers, een enigszins krom voorbeeld: Bijvoorbeeld Carl Zeiss, dat sinds 1986 (!) nauw samenwerkt met ASML, heeft zich nooit echt zorgen hoeven te maken, dat haar lens - innovaties weer 'gratis' worden meegenomen in de nieuwste CD-spelers van Philips.

Verder is het beter voor investeerders: Toen er miljarden nodig waren voor EUV, zouden Intel, TSMC en Samsung ook aandelen hebben gekocht in Philips Semi? Want als je aandelen koopt in Philips omdat je EUV nodig hebt; komt het geld dan ook echt terecht bij lithografie? Dit is nu nooit een issue geweest; omdat TSMC, Intel en Samsung het geld in ASML gestopt hebben; en daarmee zeker waren dat het op de juiste plek; dus bij lithografie terechtkwam.

En natuurlijk innoveert een klein bedrijf ook veel sneller dan een conglomeraat: Als de directie van Philips eerst had moeten vergaderen over 'de nieuwe EUV-wafersteppers' die Philips Semi wilde gaan verkopen; had het allemaal nog langer geduurd dan de 10+ jaar die het nu heeft geduurd; en was EUV definitief nooit verkocht.

In het geval van NXP zijn belangrijke klanten oa electronica-concerns Apple en Samsung: Delen die graag exact wat ze nodig hebben met een electronica-concurrent; te weten Philips? Of werken ze liever samen met een onafhankelijk chip-bedrijf?

Een aantal ex-takken van 'wat nu goed is', is dus juist goed geworden omdat Philips het afgestoten heeft.

[Reactie gewijzigd door kidde op 3 december 2018 10:59]

Ook al snap ik jouw betoog, ik vraag me toch af of je weet waar Philips zich op focust op dit moment, namelijk de medische wereld. Ze zijn daar een redelijk grote speler en ze pompen daarom ook heel veel geld in die tak. De gewone consument kent over het algemene deze kant van Philips niet, vandaar dat het lijkt alsof ze nergens in innoveren. In de consumenten electronica divisie worden ze kapot gemaakt door Chinese bedrijven die praktisch hetzelfde leveren voor veel minder geld. Die markt is helemaal gesatureerd en ik vermoed daarom dat ze daar niet meer op focussen.
Philips is niet meer wat het was en dat moeten we gewoon accepteren, ze volgen nu een andere weg.
Toch lukt het met Samsung en Sony wel om alles onder n paraplu te laten vallen en ter gelijkertijd uitblinken in bepaalde takken.
Nee. Er is gelukkig een perfect voorbeeld van waarom het 'afstoten van NXP' beter was dan wat Samung gedaan heeft, en waarom het Samsung helemaal niet zo goed luk, en dat voorbeeld heet: iPhone.

In de eerste iPhone, was de SoC bijna compleet van Samsung, en ook RAM. Het kernontwerp van ARM, maar de rest ontworpen, gentegreerd en gemaakt door Samsung.

Samsung maakte zelf echter ook telefoons; en Apple beschuldigde Samsung er al snel van alles te kopiren. Dus Samsung Electronics concurreerde met Apple, en allebei waren klant van Samsung Fab.

Resultaat: Apple heeft de hele zooi uiteindelijk losgeweekt en weggehaald bij Samsung; Samsung Fab verloor zo haar meest prestigieuze (en vermoedelijk winstgevendste?) klant.

Waar kwam die handel terecht: Bij TSMC, dat bij de oprichting voor 28% van Philips was, maar uiteindelijk zelfstandig geworden was; dus waar Apple niet bang hoefde te zijn dat haar technologie bij een concurrent kwam!

En wat vind je in de iPhone 8 terug? Inderdaad: NXP onderdelen! En SK Hynix RAM, want dat bedrijf is ook een 'verticaal losstaand' bedrijf dat absoluut niet concurreert met Apple.

En wat vind niet niet terug in de iPhone 8? Samsung onderdelen! Zelfs geen RAM!
Jou betoog neemt niet weg dat Samsung wel degelijk uitblinkt. Alleen wil Apple het niet meer hebben om concurrentie-redenen. Maar dat is een ander verhaal.
Philps blinkt ook uit, namelijk in MRI scanners en scheer-apparaten; net als Samsung in 2 a 3 dingen van de 100 die ze deden; dus wat is nu eigenlijk je punt?
Lieve help. Als je er niets van af weet kun je er beter niets over zeggen.

Ik kan zo meer dan 3 dingen noemen waar Samsung de grootste ter wereld in is.
Smartphones
TV
SSD geheugen

De omzet van Samsung is misschien wel 20x zo hoog als die van Philips.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Apple kan Samsung zelf z'n telefoons ontwerpen, chips bakken en in elkaar zetten.

Samsung is een conglomeraat met zeer veel producten. Het is ook.a. een van de grootste electronicabedrijven ter wereld. Het staat aan de top van de miniaturisering van chips.

En dan zeg jij over Samsung: "net als Samsung in 2 a 3 dingen van de 100 die ze deden;" |:(
Ja, inderdaad ja, want als we nou eens bij het onderwerp blijven: Was het verstandig van Philips om NXP af te stoten?

Ja dus, zie hoe Samsung niet meer aan Apple levert en NXP wel. Behalve dat ze zelfstandig zijn, omdat NXP in bepalade zaken uitblink; waar Samsung dat niet doet: Kennelijk is het makkelijker een telefoon zonder Samsung onderdelen te bouwen dan zonder NXP-onderdelen; dus nee, zo erg blinkt Samsung daar echt niet in uit kennelijk.

Boeien wat Philips met die 100 andere afdelingen heeft gedaan, dat ze die in een Zuid-Koreaans-achtig conglomeraat hadden kunnen proppen als ze met ABN Amro, Unilever, Shell en BAM gefuseerd waren: en dat Samsung op die manier wel 100 afdelingen kan houden (off topic geneuzel), het gaat hier over NXP (en desnoods over ASML want het blijft Tweakers). Als u zo graag off topic wil ouwehouren over die andere 98 andere afdelingen die Samsung wel heeft, hoezo ben ik dan degene die beter niets kan zeggen? Lieve help...

[Reactie gewijzigd door kidde op 5 december 2018 00:39]

Hij schreef: "Philps blinkt ook uit, namelijk in MRI scanners en scheer-apparaten; net als Samsung in 2 a 3 dingen van de 100 die ze deden; dus wat is nu eigenlijk je punt?"

Zie je? Je doet alsof Samsung een looserbedrijf als Philips is.
Niets is minder waar.

Verder is Samsung geen leverancier meer voor Apple omdat Samsung zelf mobieltjes produceert - het meeste van alle fabrikanten.

Het succes van Samsung hangt niet van Apple af.

Maar Philips.... Die produceert helemaal geen mobieltjes. Dus had NXP ook best bij Philips kunnen blijven, ware het niet dat Philips door incompetenten wordt bestuurd.
Dat komt omdat Philips nooit fatsoenlijk beleid heeft gehad. Enkel wat mensen met goede ideeen die niet weten wat ze er mee moeten.
Waarom -1? Dit is het toch in een nutshell? Hele slimme mensen met suck ass marketing en luie/conservatieve bedrijfscultuur.
Je moet eens kijken welk belang Philps nog heeft in NXT.
Daarnaast is Philips wel een wereldleider in medische apparatuur. Dus zo slecht gaat het ze niet af.
Ik neem aan dat je belang in NXP bedoeld ... dat is tegenwoordig 0 (was oorspronkelijk 19.9%).
Vergeet echter niet dat dit NXP niet hetzelfde NXP is als wat Philips agfestoten heeft. Dit is een deel van dat oorspronkelijke NXP plus enkele TV-chip bedrijven plus het grote Amerikaanse Freescale. Men heeft echter bij die laatste fusie de naam NXP behouden.
"plus enkele TV-chip bedrijven?" Welke dan?

NXP heeft na de verzelfstandiging o.a. zijn Mobile en Personal tak verkocht (eerst een joint venture met ST) en daarna de Home tak (TV chips).
Na een aantal financieel lastiger jaren (enorme schuld op de balans ivm de overname door KKR etc.) was men in staat Freescale over te nemen (geen fusie) waarbij men de eigen RF power tak moest afstoten (Freescale had een ongeveer even grote tak).
Daarna is ook de standaard product tak nog afgestoten en verzelfstandigd (Nexperia).

Verder heeft men tussendoor nog wat kleinere acquisities gedaan.

In ieder geval klopt de conclusie dat het huidige NXP nogal verschilt met het NXP uit 2006.
ik denk dat ze daar spijt van hebben om in Amsterdam zich te vestigen,
gezien de aantal startups in Eindhoven
Schijnbaar wordt een nieuwe poging van Qualcomm lastig omdat ze na de gestaakte pogingen voor ruim 20 miljard eigen aandelen ingekocht heeft.
Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, je kunt de aandeelhouders van NXP nieuwe aandelen in het fusiebedrijf bieden.
Heeft dat niet te maken met broadcom, die hun wilde overnemen?
Qualcomm Incorporated is an American multinational semiconductor
Dat is de eerste zin op wikipedia over Qualcomm.
Kan iemand mij in een notendop uitleggen wat China met het hele Qualcomm en NXP te maken heeft? Ik snap het niet helemaal aangeszien Qualcomm amerikaans is en NXP nederlands.
China heeft de fusie verboden, en dat kunnen ze omdat ze een groot genoeg machtsblok zijn - net zoals de EU en de VS fusies wereldwijd kunnen verbieden. Japan heeft in de praktijk niet die macht.
In de derde alinea kun je beter “en zou Xi hebben aangegeven dat hij...” kunnen schrijven, want dat is de beste man z’n achternaam.
In China schrijf je eerst de familie/achternaam. Daarna de persoonlijke/voornaam.
'Xi Jinping' is dus de juiste gebruikelijke schrijfwijze.
Nergens ter wereld wordt de man 'Jinping Xi' genoemd.

[Reactie gewijzigd door Baserk op 2 december 2018 22:17]

Ik suggereer ook om Xi te gebruiken (zijn familienaam) ipv van Jinping (zijn voornaam) in het verhaal. Jinping Xi zou gewoon een foute schrijfwijze zijn.
China heeft dat prima gedaan - daardoor is een EU bedrijf - europees gebleven - hoera!
NXP is een bedrijf van strategisch belang voor de Nederlandse industrie,en de Nederlandse Defensie industrie.
Dat mag nit verkocht worden !
Ik vind dit altijd zo'n onzin. Dat bedrijf is geen publiek bezit of zo. Alsof iemand roept: 'jouw huis is van groot strategisch belang en mag nooit verkocht worden!'. Sorry maar het is jouw huis dus jij bepaalt of je het verkoopt of niet. En andersom, als het zo belangrijk is, dan koop je het toch gewoon. Grijp nu je kans zou ik zeggen.
Het is ook geen normaal eigendom: Als jij met jouw auto iemand aanrijdt ben jij aansprakelijk voor de schade. Als het bedrijf failliet gaat, vrijwaren we de aandeelhouders, dus eigenaren van de schade, daar draaien anderen voor op, zoals leveranciers, banken, werknemers en overheden. Daarmee gaat een 100% vergelijking met een tastbaar voorwerp niet op.

Het Rijnlandse economische model, wat altijd leidend geweest is in ons land, stelt dat in een bedrijf vanuit meerdere belanghebbenden bekeken moet worden: Aandeelhouders, werknemers, overheden. In het geval van overlast zoals bij een luchthaven kun je daar ook nog andere belanghebbenden als omwonenden bij trekken.

Vanuit het Rijnlandse model is het heel logisch om een bepaalde industrie als strategisch aan te merken en daar een industriepolitiek op te voeren. De overheid is inmiddels n van de belanghebbenden in het bedrijf.
Kan zijn, maar waarom is een bedrijf met primair Amerikaanse activiteiten een strategisch Nederlands belang?

Philips Semi heeft al sinds de jaren 70 een Amerikaanse poot, en zeker sinds de overname van Freescale is die dominant. De Nederlandse vestiging is weliswaar mr dan een brievenbusfirma, maar we moeten niet doen alsof NXP nu zo'n Nederlands kroonjuweel is.
Nationaal strategische belangen, zoals op defensiegebied, zie ik bij NXP inderdaad niet.

Ik denk dat je de vinger echter precies op de juiste plaats legt: Het belang van Nederland is te voorkomen dat het Nederlandse deel een speelbal in grotebedrijvenpolitiek wordt, zoals hoe bijvoorbeeld bij Organon om zeep geholpen is.
Nederlandse defensie industrie? Op wat voor manier is NXP daar voor strategisch belangrijk?

* vanaalten werkt bij NXP, maar kan zich niet zo snel een strategische positie op defensiegebied herinneren...
In hoeverre NXP bij de Nederlandse defensie-industrie betrokken is weet ik niet. Wel zijn er takken van het voormalig Freescale betrokken bij de Amerikaanse defensie-industrie.
Dan zou er allang hetzelfde foefje zijn toegepast toen KPN op punt stond over genomen te worden door die rijke Mexicaan Carlos Slim. KPN had namelijk ook kritische systemen die niet in handen mochten vallen van vreemde mogendheden.
Ik ben blij dat dat ook nooit gebeurd is. Wel zeer slechte zaak dat onze grootste kabelaar in Amerikaanse handen gevallen is.
Wat een onzin.
Grootste lampen fabrikant ooit.
Wereldleider in medische apparatuur.
SPDIF, de cd en daarmee cd-rom en dvd. Nooit iets gepresteerd dus. En zo nog veel meer falende producten.

Iets met uit je nek praten met een mannelijk geslachtsdeel
Ik Reageer niet op consumenten producten, maar op de activiteiten die Philips nog heeft.

Als.je dat al niet snapt....
Je hebt het net oa over lampen en de cd/dvd, wist niet dat dit geen consumenten producten zijn 8)7


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True