Belgische treinen krijgen geen wifi voor reizigers

De NMBS, de Belgische spoorwegmaatschappij, zal in de trein geen wifiverbinding beschikbaar maken voor treinreizigers. Dat heeft de nieuwe directrice van het bedrijf, Sophie Dutordoir, gezegd.

Volgens Dutordoir is het te duur om wifi in de trein aan te bieden. Ook zegt ze dat verschillende telecomproviders hebben bevestigd dat het hele Belgische spoornet tegen eind 2018 een volledig dekking zal hebben van 2g, 3g, of 4g. De NMBS werkt wel aan eigen wifihotspots voor de grootste stations. De providers Telenet en Proximus bieden dit al aan bij een aantal Belgische stations.

In 2016 werd er op het traject tussen Eupen en Oostende getest met een wifiverbinding voor reizigers. Alleen reizigers in twee eersteklassewagons konden de verbinding gratis testen. Ondanks deze testfase komt er nu definitief geen wifi in de Belgische treinen. In 2014 kondigde de Belgische spoorwegmaatschappij nog plannen aan om treinen te voorzien van wifi.

In Nederland biedt de NS al sinds 2010 gratis wifi in de trein aan. Sinds enige tijd loopt de internetverbinding via een 4g-router in de trein. Die moet meer snelheid en een betere dekking bieden dan de 3g-router die tot enige tijd geleden in treinen te vinden was. In 2014 zei de NS dat deze voorziening in ieder geval tot 2025 gratis zal blijven.

Door Joris Jansen

Redacteur

23-10-2017 • 19:14

263

Submitter: Homme

Reacties (263)

263
252
124
15
1
60
Wijzig sortering
Erg jammer om te lezen . België loopt op veel technieken al achter en gezien wij ook sinds 2010 WiFi in onze treinen hebben (niet dat het altijd even goed werkt maar het is er wel) vind ik het maar raar. hoe kunnen wij het wel en België niet. net als data caps op vaste netwerken wat ook niet meer van deze tijd is.

[Reactie gewijzigd door Brentjuh2000 op 26 juli 2024 21:04]

Het is enorm duur om Wi-Fi in de treinen te hebben en je krijgt er niets dan klachten over omdat op de momenten dat vele mensen het willen gebruiken de capaciteit simpelweg onvoldoende is. Waarom de kosten doen als er geen terugkeer op die investering te verwachten valt?
Enorm duur? Het Wifi netwerk is waarschijnlijk het goedkoopste onderdeel van de trein. Bijna alle hardware is namelijk al aanwezig vanwege het RIS (reizigers informatie systeem). De enige toevoeging was 2 access points per wagon.
We hebben het over een paar duizend euro. Ter vergelijking, de nieuwe sprinters van de NS kosten 5 miljoen per stuk.
En het idee is dat ook mensen zonder databundel hun telefoon kunnen gebruiken om de actuele dienstregeling te raadplegen. Dit zorgt er weer voor dat conducteurs minder vragen hoeven te beantwoorden en er dus minder personeel nodig is.
Je wil dit echt niet zomaar op het bestaande trein netwerk zetten als dat netwerk daar niet op voorzien is. Ik heb ooit technische informatie gezien van het Nederlandse systeem en ik kan je zeggen, dat zit zeker niet zomaar als piggyback op de bestaande systemen. Voor de dekking wil je om te beginnen al niet afhankelijk zijn van 1 provider (terwijl je RIS dat wel is). Dus nieuwe modems in alle rijtuigen. De bekabeling loopt al wel eens in de vorm van een bus structuur waarbij elke verbruiker een ingebouwde switch heeft. Je moet dus bijkomende switchen gaan integreren, liefst met de mogelijkheid om met VLANs te kunnen werken. Wil je bijkomende redundantie dan wil je je netwerk ook verbinden met de naastliggende voertuigen. Moet heel je nieuwe infrastructuur ook weer mee overweg kunnen voor wanneer de samenstelling van de trein veranderd.

Er komt echt wel een hoop meer bij kijken dan gewoon snel een AP of twee in de wagon steken. Waar denk je bijvoorbeeld dat je de landingspagina gaat afvangen voor reizigers die verbinden? En denk je dat materiaal gecertificeerd voor spoorwegtoepassingen goedkoop is? Ooit al eens gezien hoe je kabels moet bijleggen in een trein?

Ja, ik heb prijzen gezien, ja ik heb een idee van wat het kost en ja ik heb een idee van wat er allemaal bij komt kijken. Ja, ik weet dat dit geen goedkoop project is zowel wat betreft de nieuwe hardware, de installatiekost als de abbonementskost.
Het trein netwerk van NS treinen had al ethernet switches. Daar is niks fancy aan. Siemens Scalance serie bijvoorbeeld (in Siemens treinen). Dingen als VLAN zijn gewoon mogelijk.

Samenstellingen van treinen die veranderen is de NS ook vanaf gestapt. Alleen treinen van hetzelfde type zullen nog gekoppeld zijn. En treinstammen worden al een tijd niet meer losgehaald.

Meerdere providers is nergens voor nodig. Het is een service, geen kritiek systeem. Het RIS netwerk is ook compleet gescheiden van alle treinbesturing en kritieke systemen. Security of toelatingseisen zijn dus ook geen dingetje.

En wat installatiekosten betreft. Ze hebben een plafond paneel verwijderd tijdens regulier onderhoud. Een accespoint vastgeschroefd. Kabeltje voor het netwerk en ergens 24VDC vandaag tappen (meestal gewoon de voeding van de switch doorlussen).

Als de NMBS op veel meer dan €10k per trein uitkomt dan heeft daar een engineer zilveren kabeltjes besteld die gesmeed zijn door elfjes bij maanlicht. Of ze hebben de kosten voor steekpenningen in de begroting opgenomen. Mocht je daar insider zijn, laat ze dan eens contact opnemen met NS-techniek (Nedtrain).
€10 per trein erg weinig zijn! Reken een gespecialiseerde firma aan €800 per dag. Eerst moeten ze zich voorbereiden, plannen uittekenen enz. Dan moeten de treinen binnenkomen, panelen er uit, kabels trekken,5x geavanceerde low energy AOP's per trein, switches installeren, dan een meervoudige 4G verbinding die ook werkt in tunnels, stations en bij veel overhangende koperleidingen etc. Ik denk dat je het te simplistisch ziet. Enkel er al ervoor zorgen dat je op afstand kan services en defecten kan detecteren etc.

Geen kritiek systeem zeg je maar ls wifi installeert moet het werken of iedereen begint collectief te klagen en dat is niet goed voor het bedrijfsimago. En je wil ook niet het nieuws halen waar het netwerk waar jaarlijks miljoenen reizigers op zitten plots gehackt bleek te zijn en afgeluisterd wordt.

Ze zouden beter investeren in goede samenwerkingen met service providers om naast spoorwegen voldoende 4G masten te installeren want telefoongesprek valt regelmatig gewoon weg op de trein. Ik zie soms een treinbegeleider zijn mobiele ticketprinter tegen het raam houden om verbinding te maken met een gsm-mast.

De miljoenen euro's kunnen ze beter spenderen in betere IT en communicatie in het algemeen. Als uw trein vertraging heeft is het onmogelijk om te weten wanneer hij nu juist aankomt, wat uw finale vertraging zal zijn en of je uberhaupt uw verbinding zal halen. Als uw kinderen al op de naschoolse opvang zitten tot tenlaatste 18u of bij een onthaalmoeder dan wil je echt wel weten of je het zal maken of niet en of je iemand anders moet inschakelen.
Interne systeem van de trein is gehandicapped door Siemens, veel toestellen werken op een max van 10 Mbps.

Wat je de hele tijd hier vergeet is hoe die data weg van de trein moet gaan. Het interne NMBS netwerk is daar simpelweg niet op voorzien.
Anoniem: 721593 @Mraedis24 oktober 2017 09:46
Echt? Das raar. Tis al bijna 15 jaar geleden, sinds dat de S5 generatie eruitgekegeld is, dat we nog iets van Siemens hadden dat op 10Mbps gelimiteerd was.
Dat gaat niet over gsm-r. Dat netwerk is alleen voor communicatie met de verkeersleiding. Data van de trein wifi gaat gewoon op het 4g netwerk van een commerciële aanbieder. Tmobile in Nederland.
Verkeerde prioriteit voor een spoorwegmaatschappij: zij moet zorgen dat de treinen op tijd rijden en comfortabel zijn. Dat is al moeilijk genoeg.

Ik reis overal door Europa, en ik surf altijd via 3G/4G want dat werkt altijd beter dan de wifi op de trein. Ik vind de beslissing van Dutordoir dan ook zéér terecht: ze is een topmanager met visie die zich niet laat verblinden door nevenzaken die "fancy" zijn maar niets bijbrengen voor de spoorwegmaatschappij en uiteindelijk ook de reiziger.

Moedige beslissing. Klasse!
Dus de spoorwegen mogen zich alleen maar bezighouden met de punctualiteit van treinen en niet investeren in het comfort voor de passagiers (waar wifi duidelijk onder valt)? Uiteraard is het niet de core business, maar er wordt ook geïnvesteerd in comfortabele stoelen (en zelfs nog comfortabeler stoelen in de eerste klas), en daarvan zegt ook niemand dat het de verkeerde prioriteit is.
Anoniem: 583079 @djiwie23 oktober 2017 22:56
Het verschil is dat alleen de spoorwegen voor comfortabeler stoelen in de trein kunnen zorgen. Connectiviteit (op de trein of elders), daar hebben we de spoorwegen niet voor nodig: dat is de core business van anderen, die dat beter kunnen.
Punt is dat de overheid hier ook een partij is. Als je reizigers uit de auto wilt krijgen en in de trein, dan moet je dat aantrekkelijk maken. Daar hoort nou eenmaal wifi bij, net als veel koffiezaakjes wifi hebben. Omdat de klant dat handig vindt. Dus moet de overheid daar dan wat geld voor uitrekken.
Anoniem: 583079 @Rav24 oktober 2017 12:59
De beste manier om de trein aantrekkelijk te maken is die met voldoende capaciteit stipt te laten rijden. Daar heeft de spoorwegmaatschappij het al moeilijk genoeg mee. Alles wat haar daar van af leidt draagt niets bij, integendeel.
De overheid kan bijdragen door het realiseren van een goede mobiele 4G dekking langs het spoor aan te moedigen.
Wifi lijkt mij onnodig. Ik kom regelmatig elders in Europa, en als er dan Wifi is op de trein werkt het in veel gevallen slecht of niet. Dan ben je beter af met een goede 4G verbinding.
Ik zou goede wifi ook fijn vinden op de trein, maar dan moet het echt goed werken, anders is het niet de moeite waard. Die conclusie heeft ook de CEO van de NMBS getrokken.
Maar je haalt hier dus gewoon een aantal zaken door elkaar.

Voor jou is "de NS" de partij die alles doet mbt trein en spoor maar dat is simpelweg onjuist.

Nedtrain doet namelijk het onderhoud aan de treinen, NS koopt treinen, prorail onderhoudt het spoor...

De spoorwegmaatschappij (NS) vertrouwt het onderhoud toe aan Nedtrain.. treinen te vaak stuk? Nedtrain..

Wissel en seinstoringen? Prorail..

Waar de NS wél schuldig aan is, is het te laat bestellen van nieuw materieel waardoor ze er nu op moeten wachten en het huidige spul de drukte eigenlijk niet aan kan.

In Duitsland staan overigens op een aantal zijsporen nog hordes van de wagonstellen die ze tot een aantal jaar geleden nog gebruikten, waarom ze die niet in willen zetten is me ook een raadsel.

Dan nog Nedtrain, die hebben een tijdje terug bijvoorbeeld een opdracht geaccepteerd voor de modernisering van Noorse treinen, daar zou de overheid dan weer een stokje voor moeten steken want hoe kan dat dan weer in godsnaam belangrijker zijn dan het onderhoud en moderniseren van ons eigen materieel??
Anoniem: 583079 @1nsane24 oktober 2017 14:31
Ik haal niets door elkaar, ik heb het over België (waar de NMBS de commerciële dienstverlening en exploitatie van de treinen/lijnen doet en Infrabel de spoorweginfrastructuur verzorgt. De relatie van jouw commentaren zie ik niet.
Omdat je reageerde op een post over de NS en refereerde naar "zij" wel je juist de indruk het over de NS te hebben, ook gezien de opbouw van je reactie.

Dan nog, het optijd rijden van treinen in België is dus ook niet alleen afhankelijk van wat de NMBS doet.. als infrabel de boel niet goed verzorgt kan de NMBS nog zo goed zn best doen maar rijden de treinen nog niet (optijd).

Daarbij, wat is er mis met vooruitgang? Wifi in de trein vind ik persoonlijk een prima ontwikkeling, niet elke laptop/tablet gebruiker heeft een simkaart van de zaak en tetheren kan maar dan gaat je bundel best hard.

Daarbij hoeft de invoering van wifi niet te conflicteren met andere zaken, ik heb nog nooit een machinist/conducteur wifi zien installeren of een netwerk engineer onderhoud zien plegen aan onderstellen van treinen of het spoor..

In het geval van de NS, ze moeten nu eenmaal wachten op nieuw materieel dus kan je best tijd maken om je huidige spullen met wifi te upgraden.

Als ik alleen af en toe zie wat er aan krapuul rondrijd in Belgie qua materiaal dan snap ik het voor Belgie wel maar in de eerste plaats heb ik het er over of het een nuttige ontwikkeling is in het algemeen en ook voor de NS.
Anoniem: 583079 @1nsane24 oktober 2017 21:10
Je moet mijn posts zien in de context van de NMBS en de beslissing van Sophie Dutordoir. Ik ken de NMBS een beetje van binnen - heb er een jaar gewerkt als extern consultant. De organisatie heeft nood aan vereenvoudiging en klare prioriteiten en aan focus op projecten die essentieel zijn en resultaten bieden. Wifi past niet in dat kader.
Wifi is een "nice to have", en het heeft alleen een toegevoegde waarde als het echt goed werkt. Als je dat niet kan garanderen (en dat kan de NMBS ongetwijfeld moeilijk), kan je beter geen Wifi hebben.
Maar dat geldt helaas wel voor meer dingen in België, qua opbouw van politiek met regio's, gewesten en weet ik wat al meer is er niemand die verantwoordelijkheid en beslissingen kan en wil nemen, ik ken de nmbs niet van binnen maar het klinkt vergelijkbaar.
Anoniem: 583079 @1nsane24 oktober 2017 21:18
België is te ingewikkeld, inderdaad. Anderzijds zijn Belgen - denk ik - wat pragmatischer dan de Nederlanders, dus uiteindelijk komt het wel beter terecht dan je vanuit een Nederlandse achtergrond zou kunnen denken :) .

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 583079 op 26 juli 2024 21:04]

Nedtrain is gewoon NS
Binnenkort ook weer in naam.
Locomotieven die een schilderbeurt nodig hebben worden geel/blauw .
Het is een dochteronderneming op dit moment, dat is meestal niet zo best voor de "samenwerking" blijkbaar
NS Reizigers (het bedrijf dat de treinen rijd) is volgens mij ook een dochter van NS.
Samen met dus Nedtrain,
NS Stations en Abellio voor het buitenland, allemaal dochters van NS.
De samenwerking is volgens jou meestal/blijkbaar niet best tussen de 2 dochters.
Precies. WiFi in de trein is een front-end voor 4G. Als 4G niet werkt, werkt de WiFi ook niet. Maar als 4G wel werkt, kun je alsnog issues met de WiFi hebben. Direct 4G gebruiken met je telefoon is dus betrouwbaarder.

Wat scheelt met WiFi is energie-verbruik, maar daarvoor kun je in de trein USB oplaadpunten aanleggen. Dat is wél een nuttige service.
Anoniem: 583079 @MSalters24 oktober 2017 10:52
USB oplaadpunten, of gewoon stopcontacten, dat vind ik nog beter (USB is geen standaard die nog 15 jaar blijft). Dat heb je bvb al in Belgie op bepaalde treinen, het zou gewoon op alle treinen moeten komen.
Zou inderdaad mooi zijn, alleen zijn er dan weer mensen die er dan stokjes, of kauwgom insmeren of op een andere manier het onklaar maken. (al paar keer gehad in de bus, en zelfs op het vliegveld)

Daarbij vraag ik me af hoe moeilijk het is om nep usb "oplaadpunten" neer te zetten die dan ook data van de telefoon leest (en/of er data opzet)
Daarbij vraag ik me af hoe moeilijk het is om nep usb "oplaadpunten" neer te zetten die dan ook data van de telefoon leest (en/of er data opzet)
Precies om deze reden vragen moderne telefoons toestemming voordat ze een gegevensverbinding leggen. Deze aanval was 5 jaar geleden nog best te doen, maar nu is dat gelukkig vrij lastig.
Wat gebeurt er als er pakweg 50 treinreizigers tegelijkertijd 4G gebruiken met hun eigen smartphone?

Is 4G daartegen opgewassen rekening houdend met beweging en kleine antennes binnen het voertuig?

Een enkele professionele verbinding die enkele 4G stromen bundelt met antenne op het dak van de trein bundelt lijk met QOS en enkele beperkingen (Youtube etc) toch efficiënter?

Minder straling voor iedere smartphone gebruiker en zijn buur?

Samen een verbinding delen lijkt me toch socialer.
Nou niet helemaal. Binnen is de ontvangst veel minder dan met een antenne op het dak. Hoe nieuwer de trein hoe slechter de ontvngst binnen zelfs. Er zit een metalen coating op de ramen om warmte binnen dan wel buiten te houden en die dempt enorm.
Een antenne op het dak en wifi binnen helpt dan.
Inderdaad: heel fijn om te zien dat een bedrijf durft te zeggen 'laten we dit hippe dingetje eens _niet_ doen'.

Kan de NS nog een puntje aan zuigen. Hun wifi is zo slecht dat ik standaard voor mijn eigen 4g kies.

Gelukkig hebben ze eindelijk weer een wc in hun treinen: vind ik een veel groter prio dan wifi of electriciteit. Nu maar hopen dat het schoonmaken van die wc's ook gaat lukken.

Zo ongeveer elk bedrijf is tegenwoordig aan het fantaseren over een eigen (internet) imperium: van banken tot scholen.
Ik erger me er echt aan: ik heb geen probleem met het organisch groeien van een bedrijf naar nieuwe sectoren, maar dat is bijna nooit het geval, het is bijna altijd een vlucht naar voren van een bedrijf dat klanten heeft weggejaagd door zijn core-bussiness weg te bezuinigen.
We hebben het in dit geval niet over "een paar duizend euro" maar over een investering van 60 miljoen euro.

Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft het project met 15 miljoen euro subsidie gestimuleerd, terwijl NS zelf voor de overige 45 miljoen opdraait.
Die 60 miljoen is uit de tijd dat je 9,4c per MB betaalde voor mobiel internet (2G).
Tegenwoordig heb je onbeperkte data met 4G vanaf €20/maand. En bij vaste bundels betaal je nog maar 1/5 cent per MB. Dat is een daling van 98%.

Daarnaast heeft de NS heeft op het moment 1583 treinstellen rijden. Dat was dus maar 38k per trein. inclusief de datakosten voor minimaal 3 jaar.
"Maar 38k per trein".... Hoor je jezelf wel?
1 trein kost 5 miljoen. dat is 0.0076% van de prijs van de trein. niks dus.
1 trein kost 5 miljoen. dat is 0.0076% van de prijs van de trein. niks dus.
Totdat de prijs van het treinkaartje jaarlijks (weer eens) verhoogt wordt, dan is de wereld te klein. :)
Wees eens eerlijk zou jij 1% meer betalen voor gratis internet?
Dan is het per definitie niet meer gratis ;)
Het is ook helemaal niet gratis. Uiteindelijk draait iemand op voor die kosten, als het de reiziger niet is , is het de belastingbetaler.
haha ja. Je hebt gelijk.
Ik zou 10% meer betalen, 3G dekking is verschrikkelijk in Vlaamse treinen. Geloof nooit dat dit verbeterd zal worden.

Als ik regelmatig de trein zou nemen, wat ik niet meer doe, zou ik het ook zien zitten om daar een 'wifi abo op de trein' te nemen, enkel al omdat de 3G dekking slecht is.
Als dat ook met 0.0076% gaat hoor je niemand klagen. ;)
EUR 38 000 / EUR 5 000 000 = 0,76%.
Met die redenering is geld dat niet van jezelf is makkelijk uit te geven...

Je boodschappen zijn wellicht ook maar een fractie van je huiswaarde (als je een huis zou hebben), desalniettemin ga je niet zeggen dat je boodschappen niets kosten...

Zakelijk kun je afvragen of het aanbieden van Wifi een doel is van een vervoerder.
Zeker naarmate databundels meer gemeengoed raken. En dan nog: wil jij je data over een gedeelde pijp, waarvan je maar af moet vragen hoe de beveiliging in elkaar steekt?

In dit opzicht zou ik zeggen dat de Belgen slimmer zijn dan de Nederlanders :)
De som van de waarde boodschappen staat gelijk aan de levensduur van de trein, wat na een bruikbare periode van 30 jaar toch een aanzienlijk bedrag wordt ten opzichte van de waarde van je huis. Vergelijk het met de airco die je neemt in je auto: een feature die wel gewaardeerd wordt.

Objectief blijft wel staan dat ten opzichte van 0,0076% marginale kosten per trein de service al heel snel rendeert voor NS. Dat de Belgische spoordienst anders besluit komt m.i omdat ze winst hadden willen behalen door het uitsluitend in eerste klas aan te bieden.

[Reactie gewijzigd door Onderzetter op 26 juli 2024 21:04]

Hoe wil je wifi beperken tot de 1e klas wagons?
Internet beperken voor eerste klasse: landigspage en een eenmalige code op je biljet.
Je zou bv zelfs nog betalend internet kunnen aanbieden in tweede klasse.
Anoniem: 890159 @blinchik24 oktober 2017 11:32
In een Nederlands station zou dat in de tijd dat we nog papieren kaartjes hadden niet gewerkt hebben: er lagen zoveel oude kaartjes op de grond dat er altijd wel een geldige code tussen zit.
Als ik tussen zo'n hoop papieren kaartjes net een van eerste klasse zou moeten zoeken, met de grote kans dat de internet code dan ook al vervallen en gebruikt is, dan zou ik wel een mini-investering doen voor een uurtje internet hoor...
Vanwaar haal je die info dat is volgens mij nooit de bedoeling geweest.
Het ging me om het woord niets. Een laag percentage is nog steeds niet hetzelfde als niets. Het woord marginaal is wel op zijn plek. En mijn vraag: is dit nu een doel van een vervoerder? Als je ziet wat de primaire taak van de vervoerder is, is het antwoord zonder meer nee (überhaupt rijden, of op tijd rijden is hun primaire taak).

Maar het aanbieden van Wifi voegt (voor sommigen) wel comfort toe (en voor anderen alleen maar irritatie: al die solisten die op hun scherm staren, en een goedemorgen kan er nauwelijks van af). De vergelijking met airco is dan duidelijker (al zou ik persoonlijk een airco zeer veel meer waarderen dan wifi, maar dat is persoonlijk).
En ik zou weer zeggen van niet.
Ik vind communicatie belangrijk genoeg voor die net iets minder dan 1% uitgave voor 1 van de verbindings types, in dit geval wifi erbij aan te schaffen. Ik heb er ook aardig wat voor over voor stroom in de treinen. Zoals stopcontacten in de ICE treinen.

Het is gewoon voor elk publiek anders op te vatten. Dat jij liever zonder wifi zit kan ik prima accepteren. Maar ik heb het graag beschikbaar hoor.

Ghostier
Communicatie is belangrijk genoeg, daarmee dat er drie GSM operatoren worden aangespoord om deftige 4G verbindingen aan de sporen te voorzien. Dan heb je per reiziger minder problemen omdat je niet op een aftands WiFi kanaal zit dat door iedereen gedeeld is. Het is dan eenvoudiger om ervoor te zorgen dat je trein de signalen doorlaat,dan ervoor te zorgen dat je een heel public net dient te verzorgen.
Voor treinen die grote afstanden afleggen waar amper iemand woont is het interessant om wifi op de trein te hebben, in België bevind je je zelden in die situatie.
Goed punt echter zijn boodschappen alles behalve een fractie van je (mijn iig) huiskosten. Aan mijn huis ben ik netto zo'n 500 euro per maand kwijt (exclusief klussen) en aan mijn boodschappen 200-300 euro. Ja, 1 x boodschappen is maar een fractie van je huiswaarde maar dat is de vergelijking hier niet. De vergelijking is toevoeging wifi internet tov 'totale' treinkosten en dan is dat ook imo een fractie van de kosten. Ik gebruik ov-wifi ook nooit (uberhaubt nooit de trein laat staan de wifi) en in de tijd dat ik het gebruikte mocht je blij zijn als mail binnenkwam maar ik vind het goed dat het er is. Persoonlijk ben ik zelfs voor 'gratis' ov (en gratis wifi op drukke plaatsen) voor iedereen zelfs al gaat de belasting daardoor met 1-2% omhoog en ik nooit gebruik maak van die diensten.
Met die redenering is geld dat niet van jezelf is makkelijk uit te geven...
Je boodschappen zijn wellicht ook maar een fractie van je huiswaarde (als je een huis zou hebben), desalniettemin ga je niet zeggen dat je boodschappen niets kosten...
Je vergelijking klopt niet. Je kan het vergelijken met een extra kost van €100 bij de aankoop van een huis van €100.000. De apparatuur installeren gebeurt eenmalig, je boodschappen doorgaans wekelijks ;)

Los daarvan: In grote delen van Wallonië is er gewoonweg geen 3G op het treintraject. Heb je al eens een nieuwssite geopend via 2G? Alleen al de reclame zal een aantal minuten moeten laden en dan heb je nog geen nieuws...
0,76%. Nog steeds niet echt veel, maar het is wel een bedrag.
Well said. Iedereen loopt hier af te geven op de ICT kosten, maar die zijn bij NS een fractie van de werkelijke bedrijfsvoering. Blijkbaar heeft niemand hier enig idee wat een paar bielsjes op stukje spoor aanleggen kost? Die IT kosten zijn peanuts, en daarbij voor de algehele dienstverlening aan klanten een grote plus (WiFi is niet alleen voor kaaskoppen, maar toeristen maken er ook dankbaar gebruik van - waar je in het buitenland nog wel eens geconfronteerd wordt met een paywall).
1 trein kost 5 miljoen. dat is 0.0076% van de prijs van de trein. niks dus.
Knap die deling van jou.
Toch maar terug naar school en leren wat je nu met die 2 getallen moet doen.
1% van 5 000 000 = 50 000
Niet zoveel meer als die 38.000
Met andere woorden, je kletst uit je nek en anderen gaan daar braaf in mee.
zoals hierboven al is geconstateerd heb ik een 0 teveel neergezet. uw taalgebruik mag wel wat minder. mijn standpunt blijft staan. het is minder dan 1 procent en de NS maakt nog altijd tientallen/honderden miljoenen winst.

[Reactie gewijzigd door flippy op 26 juli 2024 21:04]

Je hebt gelijk
Het had wel wat minder gemogen. Sorry!

Je zit er wel 2 nullen naast.
Dat je nu net zo makkelijk doet over .7 % als eerder over .007 % vind ik vreemd.
"Honderden miljoenen" zomaar een getal.
212 miljoen. dat is meervoud en is "honderden" een geregdvaardigde uitspraak. 10 jaar geleden was dit zelfs ruim over de 300 miljoen.
ik bedoel ook 0.76% of afgerond: 0.8%. als je dit afrond. dat is nog steeds een idioot klein gedeelte als je uirekent dat ze meer dan 1500 treinen hebben en een omzet van meer dan 5 miljard. dan is 38 ruggen voor een trein over een periode van 5 jaar een totaal niet relevant bedrag onder de lijn. een treinwiel ronden op de kuilwielenbank 2x per jaar is al een veelvoud daarvan.
Om feit dat je dezelfde redenering blijft volgen terwijl vergeleken met je eerste berekening de extra kosten 100 keer zoveel bedragen ben ik blij dat je niet mijn financieel adviseur bent.
Die trein gaat dan wel weer een jaar of 30 mee als het meezit.
Het blijft veel geld natuurlijk, maar tegelijkertijd staan er ook besparingen tegenover. Minder personeel dat de weg moet wijzen, minder borden en minder kans op overlast door rumoer of vandalisme. Dat laatste is overigens een aanname.
Dat eerste is ook een aanname. Ik betwijfel of er op personeel kan bespaard worden. Als de conducteur een kaartje minder kan knippen omdat iemand naar de juiste aansluiting vraagt verliest niemand iets
Die kosten hebben ze er in 1 goede dag al wel uit. Ik weet niet hoeveel procent "winst" is maar 38.000 euro is niet veel.
Je geeft nu gewoon al keiharde argumenten waardoor je jezelf tegenspreekt. Internet is zo goedkoop geworden dat er nauwelijks mensen zijn zonder databundel.

Degenen die geen databundel hebben zullen waarschijnlijk alsnog menselijk contact wensen in plaats van naar ns.nl gaan.

Dus voor wie doe je de investering nog? Als je wilt zeggen mensen met laptop, die gebruiken net als ik een mobiele hotspot via hun telefoon.
Daarom is het veel handiger om mensen zelf hun data te laten gebruiken. Waarom al die meuk centraal door een pijp stouwen als je abonnement er ook in voorziet?

Neemt niet weg dat mobiel data nog steeds veels te duur is, maar ja.
Maar daar noem je dus al het probleem, zeker in Belgie is data duur en de dekking belabberd omdat treinen niet een lading masten naast het spoor hebben
In de meeste treinen is het bereik niet om naar huis te schrijven. Pas als je een stukje van het folie van de ramen van een Arriva trein peutert, is er de mogelijkheid om te verbinden.
Je kunt ook bij de deuren gaan zitten, maar de stoelen zijn niet comfortabel en het is koud in de herfst/winter.
Dit is een probleem dat zichzelf oplost in de toekomst, dekking zal beter worden en misschien doet de NS en Arriva iets aan de folie (?).

Al met al denk ik dat mijn originele punt redelijk water houdt.

Hier rijdt Arriva ook en mijn 4G is redelijk goed in de trein.
Onbeperkte data met 4G vanaf €20/maand

Niet in het achtergestelde Belgenland hoor. Persoonlijk heb ik 6 GB limiet maar dat kost me bijna 30 euro.
Dan kies je niet voor de voordeligste oplossing, mijn provider biedt 8GB aan voor 22 euro.
Je geeft net als mij een voorbeeld wat tegen spreekt wat bovenstaande figuur zei.
Ze hebben net 30 miljoen geïnvesteerd in een nieuw ticketsysteem, waar ze al sinds 2012 aan werken, om dan te beslissen dat ze dit systeem niet zullen gebruiken omdat het niet zou werken ofzo. Ze zullen nu aan een ander systeem werken. Ondertussen is die 30 miljoen wel weggesmeten geld.

Als ze 30 miljoen kunnen wegsmijten valt 60 miljoen voor iets dat wel resultaat boekt nog mee vind ik.
Paar jaar geleden had je toch ook geen WiFi, hoe deden mensen het dan? De actuele dienstregeling.

Net als “ik weet niet waar ik heen moet heb geen navigatie, dus blijf ik maar thuis”
Hoe deden mensen het dan voor de navigatie er was?

Zo kan ik er nog meer opnoemen.
Vroeger werden er voor alle werkzaamheden foldertjes gedrukt die je bij het loket op kon halen. Op veel stations is geen loket meer en de foldertjes zul je nergens meer vinden, dat is vervangen door het omroepbericht "Plan je reis op NS.nl".

De wereld verandert, vroeger had je inderdaad geen wifi, maar dat neemt niet weg dat internettoegang tegenwoordig wél belangrijk is.
Anoniem: 583079 @djiwie24 oktober 2017 10:58
Internet toegang is belangrijk, maar het is niet aan de spoorwegen om daar voor te zorgen. Dat kunnen anderen (de telecom providers) beter. De 4G dekking op de trajecten verbeteren, dat is alles wat er nodig is.
Als de spoorwegen reisinformatie uitsluitend via internet verspreiden is het wel aan de spoorwegen om daarvoor te zorgen.
Misschien is het dan beter om -afhankelijk van de theoretisch benodigde reistijd- een bepaalde datahoeveelheid aan de reiziger aanbiedt die d.m.v een code kan geactiveerd worden bij je provider?
Dat leidt tot onnodige complexiteit. Waarom zou je via je ticket van de trein data moeten krijgen (en dus kopen)?
Treindiensten koop je van de vervoerder, datahoeveelheid van een telecom provider - of niet als je daar geen nood aan hebt. Elke andere configuratie zal ingewikkelder, dus duurder zijn en minder goed werken.
Het zou mensen wel stimuleren om de trein (een lokkertje) te nemen. Waarom zou je anders wel WiFi aanbieden?
Maar ik ben het wel met je eens dat je data gewoon van een telecomprovider moet nemen, alleen is het bereik in de trein vaak beroerd.
Dat is lekker vingertje wijzen...

Oh, omdat de trein door gebieden rijd zonder goede dekking moeten de providers dat maar oplossen?

Ze willen mensen toch per se in de trein hebben ipv op het asfalt? Dan komen dit soort discussies nu eenmaal aan de orde
Daar kan ik je bij helpen:

Vroeger hadden we ook geen mensen die ons huisvuil kwamen ophalen, hadden we ook geen stroom naar onze huizen of riool. Zullen we daar ook maar weer naar teruggaan? :P Dat we vroeger iets niet hadden is een kulargument om te zeggen dat we het nu ook niet nodig hebben.
Er wordt wel wifi voorzien in grote stations en de dienstregeling hangt ook steeds in papiervorm uit. Dat zorgt er weer voor dat de conducteur minder vragen hoeft te beantwoorden en er dus minder personeel nodig is.
Die laatste zin is ronduit kletskoek!
Niet iedereen heeft geld voor een abbo met data ;)
Snap ik, maar bij simpel kan je nu een abbo afsluiten voor 2,50 euro voor 500mb , 250 bellen en onbeperkt sms.
Dus het argument niet iedereen heeft geld voor een abbo met data is een beetje verleden tijd.
Tsja - er zijn situaties waar mensen onder bewindvoering staan en dus de mogelijkheid tot een abbo helemaal niet hebben. Maar toegeven, dat is een klein % (alhoewel het wel groeit).

Ook zijn er legio mensen die hun data nooit gebruiken, en dus er niet voor kiezen. Maar in de trein je aansluiting checken als je merkt dat er vertraging is kan erg fijn zijn.

En dan nog mensen met laptops, tablets en andere devices zonder modems. Bij veel mobiele providers is tetheren nog steeds uit den boze.
Als je echt zo krap bij kas zit dat 2.50 in de maand veel is, dan lijkt me reizen met de trein ook geen slimme uitgave. ;)
In dat geval hoeft het niet over krap bij kas te gaan hoor @Verwijderd1. Een abonnement hebben is dan simpelweg verboden, en deze mensen hebben nog steeds werk waar ze heen moeten. ;)
Vreemde regel :/ , met abonnement is het een stuk makkelijker om bereikbaar te zijn voor bijvoorbeeld werkgever en collegae.
Slimmerik. Het gaat hier meestal om mensen die moeite hebben met zaken als een abonnement, omdat ze dan voor je het weet 100GB gebruiken, 3000 apps en in-app aankopen via de telefoonrekening kopen en 60.000 minuten bellen... per dag.

Daarom mogen ze geen abonnementjes afsluiten. Dan kunnen de kosten en uitgaven niet meer gecontroleerd worden.
Als je 60 000 belminuten op een dag verbruikt hebt denk ik dat je opgelicht wordt. ;)

Maar zonder dollen, een abonnement met plafond is dan nog een beter optie, prepaid bellen en data is nog veel duurder, en ook iemand die er niet mee om kan gaan zal het links of rechtsom moeten leren.
Ik weet dat wat je zegt klopt.
Op mijn werk zit iemand onder bewind. Ze heeft een prepaid telefoon en ze is maandelijks duurder uit dan ik met mijn abo.
Als je echt zo krap bij kas zit dat 2.50 in de maand veel is, dan lijkt me reizen met de trein ook geen slimme uitgave. ;)
Geniale opmerking Jb!

Want je eigen auto houden is logisch natuurlijk onder bewind 8)7
Als je langere stukken alleen reist is het in ieder geval wel goedkoper dan de trein, voor kortere stukken kun je de fiets nemen, scheelt ook weer dat je dan geen sportschoolabonnement hoeft, wat waarschijnlijk ook tegen de regels is dan.

Overigens zijn er ook gewoon prepaid data opties als Vodafone blox (als dat nog bestaat). Mijn punt is dat de brakke wifi in de trein niet handig is, de meesten hebben toch al een data abonnement, en de mensen die dat niet willen of kunnen hechten waarschijnlijk ook niet zoveel aan het bereikbaar zijn op dat stukje in de trein (ze hebben de rest van de dag immers ook geen databundel).
Als je op tijd op je werk moet komen wel lijkt me. Dat zal natuurlijk geen dure auto zijn.
Daarin heb je soms geen keuze. Omdat je toch van A naar B moet, fietsen te ver is, en een auto al helemaal niet binnen bereik is.
Je zal maar naar je werk moeten inderdaad...
Mooi, zoek nu hetzelfde voor België, want daar gaat het over als we over de NMBS spreken.
Probleem met Simpel is dat je amper bereik hebt, laat staan in de trein.
Is het bereik van Simpel minder dan dat van T-Mobile op wiens netwerk ze zitten, dan?
Wat is nu 500mb ? Een film kijken en je bent er al doorheen.
4G is gewoon een datadrager, net als ADSL/kabel/glasvezel en moet dus daarmee concurrerende prijzen hebben. Nu is het gewoon geldklopperij / prijsafspraken om die databundels kunstmatig duur te houden en dan ook nog te laten verlopen binnen een maand ook al heb je betaald.
Bedoel het in de zin van mensen die het nooit gebruiken en af en toe toch nodig heeft.

Als je paar appjes verstuurd in de maand en soms even wat moet opzoeken is 500mb opzich wel te doen.
Idd, kan ik enkel maar beamen.
Hieronder een artikel dat mooi uitlegt wat de mogelijke voor- en nadelen zijn van dergelijke project.
http://datanews.knack.be/...TANNL&&M_BT=6658777372701

[Reactie gewijzigd door dukesbury op 26 juli 2024 21:04]

Andere cultuur andere ideeën.
En als er inderdaad een volledige dekking komt van 4G is Wi-Fi niet nodig.

Daarnaast is de Wi-Fi in de spits dramatisch in de Nederlandse treinen.
En als er inderdaad een volledige dekking komt van 4G is Wi-Fi niet nodig.
Dat is niet wat er in het artikel staat:
Ook zegt ze dat verschillende telecomproviders hebben bevestigd dat het hele Belgische spoornet tegen eind 2018 een volledig dekking zal hebben van 2g, 3g, of 4g.
Zolang overal 2g-dekking is hebben ze aan die toezegging voldaan (maar ehm, dat zou betekenen dat België überhaupt nog geen landelijke 2g-dekking heeft op dit moment... dat kan niet kloppen, toch!?).
Daarnaast is de Wi-Fi in de spits dramatisch in de Nederlandse treinen.
In de spits zijn wel meer dingen niet ideaal; zo lang het buiten de spits maar een nuttige toevoeging is (of dat zo is, daarover kun je van mening verschillen natuurlijk).
maar ehm, dat zou betekenen dat België überhaupt nog geen landelijke 2g-dekking heeft op dit moment... dat kan niet kloppen, toch
Wees maar zeker van wel. Het hangt wel sterk van de provider af en in de grootsteden is de dekking wel goed, maar bij Base is het bijvoorbeeld rampzalig in de trein. Zo erg zelfs dat ik op het traject naar mijn werk meermaals helemaal geen verbinding heb (inderdaad, zelfs geen 2G). En dat is zelfs niet in een rijdende trein, maar stilstaand in het station!

België en telecom blijft een pijnlijke en dure combinatie. Waarom denk je dat we hier zo jaloers zijn op jullie. :+
In de Nederlandse trein heb ik ook nog steeds blinde vlekken, op 2 t/m 4G, in elk geval bij Vodafone. Die doen niet aan dekking specifiek langs de rails lijkt het; bosgebieden vallen er nog al 'ns tussenuit.

Bijvoorbeeld:
- Amersfoort - Apeldoorn: bosgebied totdat je de bebouwde kom van Apeldoorn in rijdt. Alle verbindingen vallen steevast weg. Een aansluitend telefoongesprek is hier niet mogelijk (2G of 3G).
- Amersfoort - Hilversum: bosgebied tussen Baarn en Hilversum heeft een stuk waar vaak alle verbindingen eruit gaan (2G - 4G).
- Amersfoort - Utrecht: tussen Amersfoort en Den Dolder zit een moeizaam stuk bos. Telefoneren (2G) gaat vaak nog net goed, soms niet.
(Yep, ik woon in Amersfoort ;).)
Tussen twee treinstations in Tilburg (namelijk: Tilburg Universiteit en Tilburg Reeshof) valt ook het signaal weg, in dit geval van T-Mobile. Verderop tussen Breda en Roosendaal hetzelfde verhaal. Ik steun je dus: In Nederland hebben we ook geen 100% dekking.
Op alle trajecten die jij noemt heb ik vrijwel continu 4G bij KPN (weliswaar regelmatig 1/0 streepje) , YouTube ed geen probleem. Maar ja, zal ik maar niet zeggen want we weten allemaal dat T-mobile "Onafhankelijk het beste 4G netwerk van Nederland heeft" :')
Ja, onafhankelijk gemeten.. vervolgens wist T-mobile wel wanneer en langs welke routes er onafhankelijk gemeten werd en werd op bepaalde punten de straalcapaciteit tijdelijk even verhoogd.. ik heb hier helaas geen andere bron voor dan meerdere mensen die zich hier mee bezig houden (en hielden) daar, anderzijds is dat wellicht betrouwbaarder dan menig media tegenwoordig.
Dat is dan 1 ding om jaloers op te zijn.

Jullie hebben tenminste veel echt Bier.
Dat is pas een reden tot jaloezie...
Maar dat kan je importeren, telecom niet.
Er is zoveel fantastisch bier op de Nederlandse markt, dat moeten de Belgen inmiddels aan hun exportcijfers zien...
Moet je daar jaloers op zijn. Alcohol maakt levens kapot. En dit komt van een Belg. In frieten en chocolade zijn we ook goed. Allemaal gezonde dingen. ;)

[Reactie gewijzigd door Fredi op 26 juli 2024 21:04]

Frieten (vet) en chocola (suiker) zijn minstens zo slecht als bier (alcohol)...
Mijn reactie was dan ook sarcastisch. |:(
Ben als Belg toch niet echt jaloers op de Nederlanders, ja telecom is er wat goedkoper.
Huishuur of aankoop woning is er wel veel duurder per vierkantemeter, ze hebben belasting op kapitaal ipv op inkomen en de algemene leefkost ligt er gewoon hoger.
Hmmmmmmmm ik ben verhuisd naar Gent vanuit Nederland en je betaalt je blauw in Belgie. Ik zou niet durven beweren dat het hier goedkoper is.

De belastingdruk is dus echt fucking hoog. Hoger dan in NL. Collega van mij kon kiezen die heeft vanwege de belastingen hier toch maar besloten in NL te blijven wonen.

Maarja he hier in Vlaanderen moeten we voor Wallonie verdienen ;)
Gent is natuurlijk ook wel een redelijk dure stad, en ja belastingsdruk, de truk der vlamingen is om zo weinig mogelijk inkomsten aan te geven ;)
Kwestie van dat inkomen gewoon op te laten geven door de werkgever aan de belastingdienst. Nu is belastingdienst en ICT in Nederland ook niet per se een gelukkige combinatie, maar voor verreweg de meeste Nederlanders gaat het behoorlijk goed. Dus hoezo inkomsten niet opgeven? :) Maar we dwalen af, het ging hier om telco zaken. En over wifi in de Belgische treinen. Of beter: het gebrek daar aan.

Ik kan me voorstellen dat België nu niet meer wil investeren in WiFi (dat hadden ze 8 jaar geleden moeten doen...), aangezien databundels steeds meer gemeengoed worden. Regel de dekking, en je hebt geen Wifi meer nodig. Ja, voor de toeristen misschien. Maar ik verwacht dat de grootste aantallen toeristen de EU burgers zijn, dus die roaming is ook al geregeld. Dat die Britten straks naast de pot pissen, tja eigen schuld, zeg ik dan.

[edit: slordig foutje er uitgehaald]

[Reactie gewijzigd door Lordfox73 op 26 juli 2024 21:04]

Daarmee bedoelde ik gewoon op het feit dat veel belgen hun overuren in het zwart laten betalen door hun werkgever, en ja heb hier ook al veel van gehoord in de IT sector
Hmm, ok, dat is nieuw voor mij. Dat het in de horeca gebeurt weet ik wel, maar in de ICT is nieuw voor mij. :)
En om zoveel mogelijk kosten in te brengen :D
Tja, hier in Genval/Lasne/Waterloo/Rixensart/... moeten we voor Vlaanderen verdienen ;)
Maar wij hebben wel friet met satésaus! :)
Enkel jammer dat de friet niet te vreten is 😂
Dat hebben we in Groningen opgelost, door een Belg te importeren en met vlaamse frieten op de markt te zetten. Mét satésaus.
Nederland is niet beter dan België. Het is maar omdat je het netwerk in België gebruikt dat je de zwakke plekken ervan kent...
Goed om te weten dat je niet bij Base moet zijn dan voor goed bereik. Ik dacht dat dat onderhand wel verbeterd was. Ik ben dan ook al jaren bij Proximus en bereik is altijd goed op de trein maar ze zijn wel iets duurder(onlangs hun prijzen nog opgetrokken).
[Zolang overal 2g-dekking is hebben ze aan die toezegging voldaan (maar ehm, dat zou betekenen dat België überhaupt nog geen landelijke 2g-dekking heeft op dit moment... dat kan niet kloppen, toch!?).]

Ik neem elke dag de trein van Gent naar Brussel. Op vele plekken heb je zelfs geen telefoonverbinding laat staan data.
Amai, bij welke provider zit jij dan/slechte telefoon heb jij? Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.
Met proximus (zogezegd de beste provider) verlies ik vaak zelfs de 2g verbinding meerdere keren en dit met de 3-4 verschillende gsm's die ik in de loop van de jaren gehad heb. Ik geloof echt niet meer de verhalen van die mensen met hun "magische gsm" die blijkbaar een antenne hebben van 3 meter ..
Er zijn gewoon witte vlekken op het ontvangstgebied (kan je opzoeken) dus hoe je daar 4G kan krijgen .. satteliet ?

Het traject Brussel-Gent is gewoon rampzalig, en de (betonnen) geluidsmuren/aarden wallen hebben de zaken echt niet verbeterd :(
Het ironische van het hele verhaal is dat ik meer problemen heb met ontvangst in de nieuwe treinstellen vs de oudere.

Dus ja die belofte 2G/3G/4G zelf daarin geloof ik niet (ze hebben deze belofte namelijk al eerder gemaakt ..)
Soit tis niet dat het in Brussel zoveel beter gaat indien je in sommige gebouwen rondloopt ..

Eigenlijk is het als Belg grappig (of droevig) als je naar "armere landen" op reis gaat hoe goed hun GSM infrastructuur daar wel niet is. (En hoe laag de prijs is voor een lokale sim met 1-20GB data ).
Ik heb geen 4g-telefoon maar 3g. Misschien is de dekking van 4g dan minder goed? Ik zit op het traject Gent-Poperinge.
Dat is een beetje overdreven. Met een beetje geluk (ttz in 50% van de gevallen) kan ik over 3/4G een data-verbinding aanhouden tussen het ganse traject Gent en Brussel. Met Base, zeker niet de beste provider...
Ligt ook wel een beetje aan de telefoon heb ik gemerkt. Waar ik met mijn vorige telefoon (Lumia) heel lang verbinding behield, is dat met mijn huidige telefoon (iphone) véél slechter.
Ik heb een 4-G modem (met Orange abonnement). Met de iPhone (en Base) lukt het inderdaad niet op op het volledige traject.
Dat is in 2014. Beetje achterhaald.
[(maar ehm, dat zou betekenen dat België überhaupt nog geen landelijke 2g-dekking heeft op dit moment... dat kan niet kloppen, toch!?).
in de treintunnels kan het voorkomen dat je even geen ontvangst meer hebt... misschien bedoelen ze ook daar dekking?
Ik pendel dagelijks op en af naar brussel, voor mij een rit van 37 km.
Op deze rit zijn er 4-5 plaatsen waar er "geen service" in de linker bovenhoek prijkt.
Eén van de stukken is enkele km lang.

We hebben nog een lange weg te gaan voor we overal bereik hebben langs de spoorlijn, laat staan 3/4G ...
het komt denk ik ook meer door die waanzinnige hoge 4g prijzen. en het bereik dat verschrikkelijk ruk is in België.

in de spits werkt het inderdaad voor geen meter.
Al eens in andere landen geprobeerd? Het bereik is er nog vele keren erger.
Zelfs in Londen (dit weekend nog geweest) heb je vaak niet overal een werkende 4G verbinding. Ja echt waar. En als ze werkt, is die tergend traag. Het gras is ......
het was zelfs in de provence in Frankrijk nog beter.... (alleen maar bergen)

zelfs luxemburg heeft beter bereik.

in belgie soms helemaal geen bereik zelfs niet eens GSM gewoon 0 geen service
Ik heb geen data limiet met meer dan voldoende snelheid +- 75 euro met tv en vaste telefoon (Telenet) en overal 4G met 4gig gratis aan data bij 15 euro/maand (Mobile Vikings),
Ik weet dus niet wat we missen in Belgie, al zeker geen mislukte wifi hotspot van een lompe prive firma zoals de nmbs waar de veiligheid hoogstwaarschijnlijk top zal zijn...
Ik gebruik nooit hotspots die zijn dikwijls zelfs trager dan 4g en niet veilig. En roaming in Europa is nu volledig gratis...
Wil ik verbinding op men laptop dan zet ik wel thetering aan.

Edit:
En om verder te gaan, Proximus legt tegenwoordig bijna overal glasvezel tot in de woning/appartement. Zeker bij nieuwe verkavelingen. Telenet hetzelfde tot aan de straat kast. Ik dacht dat het in Nederland aan het stilvallen was met glasvezel aanleggen.

[Reactie gewijzigd door MorosMyrddin op 26 juli 2024 21:04]

Euh, hier komt ook gewoon nog glas tot de woningen. Tot een kleine 10 jaar terug werden er duizenden woningen per jaar aangesloten. Tegenwoordig wel veel minder, maar zat andere partijen die nog wel glasvezel uitrollen. (Al gaat het niet meer zo rap als eerst)

KPN legt het nu nog tot de straatkast en vanaf daar over koper. 100Mbit zonder cap voor nog geen 30 euro per maand. Teken ik wel voor.
Dat doet telenet en proximus ook, glas tot de kas en dan koper (coax of tt)
ik betaal 75 euro voor 600/600 verbinding zonder cap


daarnaast is 15 euro voor 4 gb nog best prijzig voor 10 euro extra heb je hier onbeperkt data
of voor 15 euro 6 gb bij BEN

daarbij heb je geen onbeperkte data met roamen
75€? voor TV en vaste telefoon en dan nog eens onbeperkt internet?
https://www2.telenet.be/n.../wat-is-onbeperkt-surfen/ <--
Je kunt wel kijken naar hoe de voortgang van glasvezel is in Nederland en België, maar de dekking in NL is op dit moment veel groter dan in BE. Ondanks dat de vaart van aanleg een beetje eruit is.

Als "Goed" alternatief hebben we daarnaast kabelinternet tot 200 mbit en soms meer.
En de dekking daarvan is enorm in NL.
En als "minder" alternatief is er altijd nog adsl/vdsl.
Erg jammer om te lezen . België loopt op veel technieken al achter en gezien wij ook sinds 2010 WiFi in onze treinen hebben (niet dat het altijd even goed werkt maar het is er wel) vind ik het maar raar. hoe kunnen wij het wel en België niet. net als data caps op vaste netwerken wat ook niet meer van deze tijd is.
Trein tickets in België behoren tot de goedkoopste in Europa, ben echt nog nergens geweest waar de kwaliteit/prijs zo goed is (en heb toch al in een 15tal EU landen gewoond). De redenen die ze opgeeft zijn ook onderbouwd en ik kan ze eigenlijk geen ongelijk geven indien de dekking nog verbetert tegen 2018.
Trein tickets in België behoren tot de goedkoopste in Europa
Klopt niet. Ik heb het zojuist een vergelijkbaar traject qua lengte gekozen en een retour Amsterdam-Rotterdam kost €30.40. Een retour Brugge-Brussel kost €29.40. Perfect €1 verschil.
ben echt nog nergens geweest waar de kwaliteit/prijs zo goed is
Klopt niet. De stiptheid van de NMBS is in vergelijking met quasi al onze buurlanden hilarisch slecht. In 2013 was er een verschil in stiptheid van 8%. Bovendien is een groot deel van het spoor hopeloos verouderd (dat heeft ze ook aangegeven in haar uitleg in het parlement vorige week).
De redenen die ze opgeeft zijn ook onderbouwd en ik kan ze eigenlijk geen ongelijk geven indien de dekking nog verbetert tegen 2018.
De laatste tijd al eens via 2G (lees: de realiteit leert dat een groot deel van het spoor in Wallonië 2G dekking heeft) een moderne site geopend? Zelfs 3G via steeds wisselende antennes (een trein is in beweging) gaat niet vlot.

Conclusie: Voor €1 minder krijgen we treinen die niet op tijd en hopeloos verouderd zijn. Ik zie echt niet in waarom de nmbs prijs/kwaliteit goed zou zijn. Sterker nog, alle studies wijzen aan dat het spoor in België slecht is in vergelijking met de buurlanden.
Ambitie wekt argwaan zou men denken:

http://datanews.knack.be/...rticle-normal-818927.html
Nouja.. achterlopen is een groot woord. De trein waarin dit getest is, de reguliere toeslagvrije IC van Eupen naar Oostende, rijdt al jarenlang doodleuk met 200km/h over één van de vier Belgische hogesnelheidslijnen. Hoe lang wachten we daar in Nederland al op? Als ik moet kiezen tussen een snelle trein of een Wifi-verbinding dan gaat mijn voorkeur toch echt uit naar dat eerste.

[Reactie gewijzigd door Extraxyz op 26 juli 2024 21:04]

Je hebt deels gelijk, toch moet je niet vergeten hoe de spoordichtheid wel een rol speelt eventueel. België heeft uit een bron van 2005; 3521 Km vs 2811 Km in Nederland spoor, met een spoordichtheid van 115 vs 68 in Nederland (Km/1000Km²). Ook heeft België geen budget voor deze zaken, want de nationale overheidsbegroting is niet op orde.
De NMBS is een beetje een mess. Ok, een grote mess. Spijtig genoeg verbaast mij dit niet.
En ja, wij lopen altijd een beetje achter qua technologie vergeleken met onze noorderburen. =/
Die data caps is puur een gebrek aan concurrentie.
Beste beslissing ooit.
Hoe meer ik van die nieuwe CEO hoor, hoe meer ik het gevoel krijg dat het nog goed zal komen omdat ze beseft wat de prioriteiten zijn.
Het is echt niet de prioriteit van de NMBS om internet provider te spelen, maar hun treinen stipt te laten rijden, hun communicatie te stroomlijnen, kostenbesparing / efficiëntie en veiligheid. Alles wat hierbuiten valt is "nice to have". Laat dit door een andere partij doen of doe het niet (tenzij je de echte prioriteiten op orde hebt zitten).

Bij dat laatste knelt het echter. De NMBS is een immo kantoor (ze hebben belachelijk veel vastgoed), een verzekeringskantoor (ze hebben hun eigen groepsverzekeringen en HR uitbetaaldienst), een museum (de prachtige stations),... en precies als laatst een vervoersmaatschappij. Laat dit lijstje niet verder aangroeien met internet provider als je in de eerste plaatst nog niet eens een degelijke vervoersmaatschappij kan zijn.

Daarnaast begint het internet op smartphone echt wel volwassen te worden (het netwerk is best wel performant voor gewoon gebruik en op de meest plaatsen - weliswaar in Vlaanderen - voldoende dekking) en dit in combinatie met het afschaffen van roaming kosten prima voor de meerderheid van de toeristen.
Erg jammer om te lezen . België loopt op veel technieken al achter en gezien wij ook sinds 2010 WiFi in onze treinen hebben (niet dat het altijd even goed werkt maar het is er wel) vind ik het maar raar. hoe kunnen wij het wel en België niet. net als data caps op vaste netwerken wat ook niet meer van deze tijd is.
In 2010 was dat een investering die de reiziger extra comfort bracht (al was het maar om email te kunnen lezen). Intussen heeft iedereen een 3G/4G verbinding, dus is werken aan een bijna volledige dekking op het spoorwegnet een veel zinniger plan.
Prima lijkt me. In NL deel je met de hele trein een 4g lijntje lijkt het. Dramatisch zodra je voorbij Zwolle komt (vanaf Groningen). Lekker op je eigen 4g blijven. Stuk veiliger. Als dit de kosten van kaartjes drukt, is dat alleen maar mooi.
Wifi in de trein was leuk 10 tot 5 jaar geleden maar tegenwoordig heeft 4G technologie openbare wifi grotendeels overbodig gemaakt. 4G is stabieler en sneller voor grote groepen mensen aangezien de wifi hotspots het overgrote deel nooit een groot aantal clients stabiel en snel heeft kunnen bedienen.

Het is dus nuttiger om te faciliteren dat providers zo veel mogelijk 4G dekking kan verzorgen dan zelf blijven te prutsen met wifi.
Dat is niet helemaal mijn (beperkte) ervaring (in België). Een tijdje terug moest ik naar een klant in hartje Brussel. Omdat die vlak bij het centraal station zat, nam ik de trein met het idee dat ik dan nog een uurtje kon werken op mij laptop tijdens de rit (via hotspot van telefoon, want laptop heeft geen 4G). Dat was een drama. Gemiddeld om de 4 à 5 minuten (telkens wanneer het signaal van zendmast verwisselde veronderstel ik) viel de verbinding weg. Onwerkbaar en ik kwam gefrustreerd bij mijn klant aan. Ik vraag mij af of ik met een mifi-apparaat hetzelfde probleem zou gehad hebben...
Kortgezegd ja, aangezien deze van hetzelfde 2/3/4g netwerk gebruik maakt. Het is daarom juist zo belangrijk dat spoorwegen zich niet gaan bezighouden met wifi maar dat ze samen gaan werken met providers om het bereik goed te krijgen.
Het ganse Belgische spoorwegnetwerk is gedekt door GSM-R. Dat wil dus zeggen dat de antennemasten, voedingen en datakabels er reeds overal liggen. Als de nationale providers op die masten eens een antenne hangen, is het probleem van slechte gsm-verbindingen langs spoorlijnen opgelost. Het glasvezelnetwerk van de Belgische spoorwegen was tot enkele jaren geleden het grootste van België, en we hadden/hebben genoeg capaciteit om te verhuren aan telecomproviders.
Precies, dan moet er dus wel glas liggen langs die masten. Je kan prima GSM-R over een oud koperlijntje trekken, maar 4G gaat echt niet passen.
En dat is dan juist ook precies waarom spoorbedrijven niet moeten proberen om zelf iets aan te bieden, maar moeten er voor zorgen dat het mogelijk is voor providers om ook die mast locaties te mogen gebruiken.
Precies. Tijd dat ze 't stoppen in Nederland. Het is onwerkbaar traag, een onveilig open netwerk en de kaartjes zijn duur genoeg.

Ik reis zelf dagelijks met de trein en mijn tether-knop zit niet voor niks onder de quick toggles :)
Daar ben ik het niet mee eens. Ik werk regelmatig effectief in de trein op het traject Venlo - Eindhoven - Utrecht - Amsterdam. Tetheren zou ook een optie zijn, maar Wifi werkt doorgaan prima en het is snel genoeg om wat e-mailtjes de deur uit te doen.
Email, mja trek 2G nog...
Het zou alleen al afgeschaft moeten worden om mensen zoals jij tegen zich zelf te beschermen. heb je wel eens gekeken wat er zoal te hacken valt in de trein? Zonder VPN is het echt onverantwoord om in de trein gebruik te maken van de openbare WIFI. Daarnaast vermoed ik dat de kosten ook terug te vinden zijn in de prijs van de kaartjes.
En dat is de reden dat mijn werkgever mij verplicht een VPN te gebruiken :)
Anoniem: 149075 @Richh23 oktober 2017 19:43
Traag of niet, we moeten het als reiziger niet willen eisen... het gebeurt omdat de klant het kan vragen en een ander ook ineens denkt... nice dat scheelt m'n eigen databundel... :O
Mee eens, het is echt bizar traag. En 4G-mobiel internet wordt met de dag goedkoper. Over 3-5 jaar heb je voor een tientje per maand waarschijnlijk al een abonnement met onbeperkt internet binnen de EU (FUP ofzo?) waarmee het hele nut van wifi in de trein al twijfelachtig wordt. En als je het dan nu nog moet gaan aanleggen kom je er gewoon te laat mee en snap ik wel dat je er niet in gaat investeren. Daar had je 10 jaar terug aan moeten beginnen toen 4G nog niet bestond en mensen nog geen Netflix wilden streamen in de trein ;)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 26 juli 2024 21:04]

sommige vinden het wel fijn, om geen gebruik te hoeven maken van je eigen hotspot.
zeker als je telefoon bijna op is.
dan is traag internet beter dan geen internet.
Ik heb eerlijk nergens last van tussen Zwolle en Amsterdam. Het doet het over het algemeen vrij prima.
Goed, veiligheid is natuurlijk slecht, maar wat mij betreft houden ze het. Ik vind het een fijne service.
Ik vind het nogal onzinnig dat mensen altijd maar denken dat je altijd je eigen 4g bij je heb. Als ik met mijn laptop in de trein en zelfs in de bus zit ben ik maar wat blij dat er wifi is.

Het is gewoon een goed stukje service dat bedrijven aanbieden. Het is enkel door de bijna monopoly op het spoor dat je hier geen differentiatie ziet. Vraag maar aan uitbaters in de horeca en in hotels of ze meer of minder klanten hebben als ze wifi hebben.

Ik vind het nogal getuigen van een gebrek aan visie van de Belgische spoorwegen. Een gemiste kans om het spoor in België op andere punten te verbeteren.

We moeten trouwens af van het betalen per gigabyte, ook op 4g. Ook dat is achterwaarts denken. Thuis / vast zijn ze er ook bijna aan begonnen. Maar het is gewoon slecht voor de vooruitgang. We moeten naar sneller en beter als de verbinding niet goed genoeg is. Makkelijk genoeg om meerdere 4g verbindingen te koppelen en zo het probleem op te lossen.

[Reactie gewijzigd door Audiodude op 26 juli 2024 21:04]

.oisyn Moderator Devschuur® @Audiodude23 oktober 2017 19:47
Als ik met mijn laptop in de trein en zelfs in de bus zit ben ik maar wat blij dat er wifi is.
Want je telefoon kan je internet niet delen met je laptop?
Veel providers staan tethering niet toe.

En als je het al omzeilt en ze komen erachter ben je nog verder van huis.
.oisyn Moderator Devschuur® @Mizgala2823 oktober 2017 21:28
Het verbieden van tethering mag helemaal niet volgens de Europese netneutraliteit (althans, volgens verscheidene juristen).

Toepasselijk trouwens ook de opmerking van Tele2:
In een reactie zegt woordvoerder Robin Janszen van Tele2 dat de voorwaarden bestaan "om misbruik van de tethering-functie te voorkomen, waardoor we de kwaliteit van het netwerk niet meer zouden kunnen garanderen".

Hij zegt dat Tele2 alleen onredelijk tethering-gebruik wil voorkomen: "Denk bijvoorbeeld aan in de trein je telefoon als hotspot tijdens de reis kortstondig voor je laptop gebruiken, wat redelijk is, versus de hele treincoupé aansluiten op je telefoon."

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 26 juli 2024 21:04]

Je hoeft het niet te omzeilen, dat kunnen telefoons gewoon en dat kan niet worden tegengehouden. Verder doe ik t al jaren en ik heb nooit problemen gehad.
Als je het af en toe doet is er ook meestal niks aan de hand, maar ik hoor nog steeds regelmatig uit mijn kringen mensen die erover klagen, maar die tetheren iedere dag in de trein voor hun laptop of tablet.
Natuurlijk kan dat. Dus mac Donalds moet ook maar stoppen met gratis wifi ? Zit iedereen daar ook op zijn eigen telefoon te tetheren? Nee ze zitten liever op "gratis" wifi.
.oisyn Moderator Devschuur® @Audiodude24 oktober 2017 00:58
Je zei dat je er maar wat blij mee was, dat klinkt meer dan dat het gewoon wel makkelijk is.

En het verschil is natuurlijk dat een vaste wifi spot over het algemeen redelijk tot goed werkt, terwijl het in de trein ronduit klote is. Als je dan kunt kiezen tussen 100 man op 1 4g verbinding of gewoon eentje voor mezelf dan weet ik het wel.
Ga je ook blij zijn wanneer het laden van een pagina 10 seconden duurt? Je op je sociale media alleen maar tekst zonder beeld te zien gaat krijgen? Je in de spits met moeite een verbinding kunt opzetten?

Het is een stukje service aanbieden die enorm veel geld gaat kosten en waar je amper extra klanten mee gaat trekken. Is het dan niet beter om het geld te investeren in zinnige projecten en de schulden wat af te bouwen?
Dus de service moet verbeterd worden. Met mijn 28k8 modem deed ik er ook 3 dagen over om een cd-tje te downloaden. Wou je zeggen dat we er toen ook maar mee hadden moeten stoppen ?

En die kosten zijn minimaal in vergelijking met de kosten die ze verder maken per reis. Als Ariva in amsterdam noord / Purmerend het in een bus kostendekkend kan krijgen, dan zou dat niet kunnen in een trein met een veel betere hoeveelheid betalende mensen ?

We moeten vooruit, niet achteruit. Iedereen die zijn eigen 4g gebruikt is veel duurder aan het einde van de rit. Pun intended.
Toch een beetje spijtig dat ze dit niet gaan doen, zeker in België waar de prijzen was het mobiel internet nog hoger liggen.

Ze moeten ook voordelen bieden tov de auto, als je op je gemak wat filmpjes kan streamen of verder werken,... Is het toch leuk dat je dit kan doen zonder naar je verbruik te kijken (zeker met filmpjes streamen).
Uiteindelijk zal de kost hiervan toch relatief klein denk ik dan.
Anoniem: 985269 @vanpeers23 oktober 2017 19:32
Dat duurdere mobiele internet zorgt waarschijnlijk ook voor hogere kosten voor de NMBS als zij WiFi zouden aanbieden.

De oplossing moet dan ook gezocht worden bij de telco's, niet bij een treinbedrijf. Het neerleggen van de kosten bij me mederezigers is om meerdere redenen een slecht idee.
Ik ben 1 maand terug met interrail door een groot deel van west europa geweest. Alleen WIFI in Nederland en Duitsland. Bij alle overige landen die ik bezocht heb (Frankrijk, België, Zwitserland, Italië) heb ik geen wifi in de trein kunnen ontdekken. In die landen hebben ze dan echter wel bijna overal stopcontacten. Iets wat je in Nederland dan weer veel minder ziet.

Toegevoegde waarde van WIFI in de trein vind ik vrij beperkt. Zeker omdat het zo langzaam is kunnen ze net zo goed WIFI weglaten. Als dat ervoor zorgt dat de kaartjes goedkoper worden dan kunnen mensen dat geld beter besteden (lees; zelf meer MB's nemen).
Ben het deels met jou eens, het heeft wel toegevoegde waarden als ik lekker even relaxt wat dingen voor school moet doen en snel aan het wifi kan aansluiten met de laptop.
Andere dan met mijn telefoon heb ik unlimited data bundel en verbind ik tegenwoordig nergens meer op wifi, behalve thuis en op school (vreet wat minder stroom dan 4G).
Gratis Wifi hoeft niet voor mij, echter wel propere banken. Mijn werk betaalt mijn eerste klasabonnement, maar het is soms huilen met de pet op wat betreft properheid De zetels zijn rondweg vuil en slecht onderhouden. Soms hangt de stoffen bekleding zelfs los van het frame onderaan en is de vloer vaak heel vuil. Daarnaast rijdt volgens mij alle Infrabelpersoneel (de mensen die vaak in het zweet op het spoor zelf werken) ook in de eerste klascompartimenten met als gevolg dat ik vaak een enorme zweet en vaak tabaksrook ruik. Het ironische is dat de tweede klaszetels van een andere stof gemaakt die veel minder geuren opneemt en daardoor veel frisser ruiken: ondanks mijn betaald abonnement zit ik soms liever in de tweede klas als het niet te druk is, vanwege die zweetgeur/tabaksrook van het Infrabelpersoneel, dat in de eerste klas gaat zitten, voorbehouden voor betaalde klanten, die wat extra comfort en stilte willen. Soms stinken die zetels zo erg, dat ik bijna moet kotsen en ik me vaak moet verplaatsen naar een andere plaats, die niet stinkt naar zweet, lichaamsgeuren of tabaksrook. Als het niet te druk is, zit ik soms liever in de tweede klas. Wat een verschil met de eerste klas op de hoge snelheidstreinen in China: het is daar tenminste schoon en goed onderhouden.
Je vergelijking loopt mank. De hogesnelheidstreinen hebben hier ook een zeer deftige 1e klas. Infrabel personeel wat buiten werkt heeft trouwens kaartjes tweede klas. Wat jij ruikt is (waarschijnlijk) een overblijfsel van de geschiedenis (rokerscompartimenten). Die geur kruipt zo diep in de stoffen zetels van eerste klas dat je het jaren na datum nog merkt, in nieuwe treinen is dat ook niet meer aanwezig. Mijn grootste geurhinder komt ook van rook maar eerder van mensen die net voor het opstappen nog een pakje Groene Michel opsmoren en vaak de laatste mond/long vol rook nog mee naar binnen nemen, die komen altijd naast mij terecht ☺
OK, dus eigenlijk matchen de controleurs hun collega's, ondanks het feit dat ze een tweede klasticket hebben. Ik zie soms nog het aarde en zand aan hun werkschoenen. Ik hoor ze regelmatig babbelen over dat ze van werkplaats X naar Y moeten om allerlei technische aspecten waaruit ik wel moet concluderen dat ze Infrabelpersoneel zijn en van sommigen weet ik gewoon dat ze bij Infrabel werken.
PS: ook de gewone treinen in China hebben deftig onderhouden eerste klasserijtuigen :).

[Reactie gewijzigd door pharmacist op 26 juli 2024 21:04]

Dat zou eventueel de verklaring kunnen zijn. Er zal ook wel hoger geplaatst personeel zijn (wel 1e klas) die werftoezicht houden oid en ook vuile schoenen hebben maar goed, ik ken jouw trein niet. De treinen in China ken ik niet dus dat kan hoor :) kan je die goede treinen ook op het platte land vinden of enkel in de grote steden?
Uiteraard, maar als ik discussies hoor tussen de controleur en een Infrabelcollega, dat hij eigenlijk in de tweede klasse moet zitten en deze gewoon blijft zitten en de controleur zijn schouders ophaalt en even verderop zich neerzet en verder babbelt met zijn collegacontroleur, dan klopt er toch iets niet. Ik vind dit gewoon stuitend: betaal dan iedereen die wel betaalt voor de eerste klasse dan gewoon het verschil terug en maak er gewoon tweede klasse van. PS: Die "gewone" treinen in China rijden tussen kleinere steden dichterbij gelegen plaatsen. De HST uiteraard tussen de metropolen.
Ga dan ook met je auto, stink-treinen is voor het plebs.
De vraag is met grotere data bundels voor relatief weinig geld (in NL terminste) is wifi echt nodig in de trein?
Ik zie liever usb portjes om me dingen op te laden dan wifi in de trein met 56kb snelheid kan je sws vrij weinig.
Dan is de vraag wel welke USB poortjes? Want ik zie de oudere generatie niet begrijpend kijken als overal USB-C stekkers in de treinen tevoorschijn komen.
Zoals je al zegt, in Nederland hebben we relatief grote databundels. Bij de zuiderburen is het een stuk slechter geregeld. Daar zitten er zelfs nog databundels op de vaste aansluiting.
Met de volledige dekking, in de nabije toekomst in het vooruitzicht, vind ik dit niet geheel onverstandig.
Geen enkel probleem mee, niettegenstaande dat ik het wel zou kunnen gebruiken. De Belgische sporen hebben veel dringendere problemen die voorrang hebben op nieuwe features.
Goh. Ik zie wifi op de trein eigenlijk ook alleen maar nuttig zijn voor toeristen. En nu roaming binnen Europa gewoon gratis is, snap ik deze besparing volledig. Dan kunnen ze dat budget eindelijk eens gaan inzetten om de stiptheid te verbeteren :')

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.