Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 200 reacties

In november verstookten treinreizigers in totaal 42 terabyte via de gratis hotspots in intercity's van de Nederlandse Spoorwegen. Het aantal verstookte bytes aan boord van de trein groeit flink: eind 2011 bedroeg het verbruik in een maand tijd 'slechts' 6TB.

NS-treinHet verbruik via de wifi-hotspots van T-Mobile in NS-intercity's bedroeg zowel in oktober als in november 42 terabyte. In september was dat nog 37,6 terabyte, vergeleken met circa 20 terabyte in november 2012. Eind 2011 werd zelfs nog maar 6 terabyte verstookt, blijkt uit cijfers die NU.nl in handen heeft.

De toename van het dataverbruik komt door een toename van het aantal sessies, want het gemiddelde gebruik per sessie neemt niet toe: dat aantal schommelt al een jaar rond de 11MB. Dat duidt er op dat meer reizigers gebruikmaken van de gratis hotspots in de trein, of dat reizigers die er al gebruik van maken vaker inloggen. De gemiddelde lengte van een internetsessie ligt in heel 2013 rond de 55 minuten.

In ieder geval tot in april blijft internet in de trein gratis. Daarna moet het contract met T-Mobile worden verlengd; de NS en T-Mobile kunnen er dan voor kiezen om geld te vragen voor internet in de trein. Afgelopen jaar is het contract verlengd zonder dat dat gebeurde. Veel mensen klagen over langzame wifi-verbindingen in de trein, maar T-Mobile is niet van plan om zijn 4g-netwerk te koppelen aan het internet in de trein, zo wist Tweakers eerder te melden. Op dit moment verloopt het internetverkeer in de trein via het 3g-netwerk van T-Mobile.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (200)

Zou het door een Tweaker komen? Dit tooltje gebruik ik tegenwoordig en het maakt het leven makkelijker.
Ik lees de BBC veel, maar via de app van hun. Dus kom de trein binnen, ga zitten, ben al verbonden, en update de paginas. En dan heb ik voldoende voor de treinreis, gecached dus zonder problemen met ontvangst.
Ik hang mijn tablet eigenlijk nog zelden aan de telefoon. Alles WiFi, ook in de trein.
Ken het niet en aan het aantal downloads te zien niemand. Het automatisch akkoord gaan met de T-Mobile voorwaarden maakt het allemaal wel makkelijker :). Dus ga er eens even naar kijken. Sowieso weet niet hoe zwaar die BBC pagina's zijn maar zo snel gaat het laden niet in de trein.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 25 januari 2014 17:02]

LSWaard's Tweaks & Tricks: Automatisch online in de trein [Release] [Android] [AppSpotlight]

Als je nog op het station staat laad het snel, althans als dat station niet Utrecht is.
Komt er ook nog een Arriva Trein integratie?
Die hebben hetzelfde systeem dat je eerst met de voorwaarden akkoord moet gaan..
@ADQ Goed om te zien dat je tevreden bent met het resultaat van heel wat uurtjes hobbyen :) Ik ben nog steeds bezig met het verbeteren van de app en wil op korte termijn weer een update uitbrengen.

@Zexion Ik reis nooit met die vervoerder. Als je echter alle source van de webpagina's (+ URL's en het SSID) die bij het connectie- en disconnectie-proces langs komen, aan mij kunt leveren, zal ik zien wat ik voor je kan doen. ;)

Ik wil binnenkort ook mijn code klaar maken voor een GitHub-release.
Ik zal even kijken of ik de komende tijd nog met de trein moet. Mijn stageperiode begint vanaf maandag, dus daar kan ik nu nog geen uitspraken over doen.

Misschien dat er een andere Tweaker is die je de code wel kan leveren. Dat zou wel ideaal zijn :)
Ben je ook van plan er een windows phone versie voor te maken?
Ik heb zelf geen Windows Phone, maar wellicht wordt een mede-Tweaker nu geinspireerd :)

Het doel van mijn app is dan ook, onder andere, het inspireren van andere devs, zodat soortgelijke tools zullen ontstaan voor een groot deel van soortgelijke wifi-aanbieders.
Dat is dan ook weer de reden dat ik een open-source release geplanned heb.

Op naar de 100TB :)
Geweldig bedankt! Die kende ik nog niet
Ik ken een ander tooltje, wat 100x nuttiger is (op alle publieke wifi netwerken)
wifikill, zoek het op (er zijn trouwens ook nieuwere apps met zelfde/meer features)

En het tooltje wat je zelf linkt, komt op mij een beetje over als overbodig, misschien is het iets speciaals van HTC, maar mijn telefoon komt met dezelfde functionaliteit in een notificatie..

[Reactie gewijzigd door olivierh op 25 januari 2014 17:35]

Het gaat hier wel om het totaal van alle treinen lijkt mij.
"In november verstookten treinreizigers in totaal 42 terabyte via de gratis hotspots in intercity's van de Nederlandse Spoorwegen."
Het woord "intercity's" is namelijk meervoud.

De NS had in 2011 nog maar een paar treinen rijden met gratis hotspots (ik kan me nog herinneren dat het begon met een paar IC's en het steeds meer IC's werden), nu zijn er een paar honderd treinen met gratis hotspots en een OBIS (On Board Information Services) systeem en dit aantal blijft toenemen. De groei in sessies en het verschil van 6 naar 42 TB was te verwachten.

Daarnaast neemt het aantal smartphone gebruikers sterk toe, denk aan alle pubers van 11/12 die van hun ouders een S3 of iPhone hebben gekregen voor hun verjaardag omdat ze er anders "niet bij horen". En ook op de zakelijke markt neemt smartphonegebruik toe, wat tijdens woon/werk-verkeer voor extra sessies zorgt.

Het artikel laat het lijken alsof men meer gebruik is gaan maken van de gratis wifi hotspots in de trein en dat is ook zo, maar in werkelijkheid komt de grootste toename in sessies doordat er meer treinen zijn voorzien van gratis wifi hotspots. De groei tussen 2011 en 2012 bestond voornamelijk uit meer treinen die met gratis wifi hotspots werden voorzien.

Overigens, als ik moet gaan betalen voor dat slome internet (vooral tijdens spitsuren is het echt heel erg, 's ochtends rond 7:30, wanneer alle studenten erop zitten, amper genoeg snelheid om te whatsappen of uberhaubt te verbinden), dan laat ik het internet lekker links liggen.
Voor gratis internet is de snelheid acceptabel (afhankelijk van het tijdstip, want rond 10:00 is het goed te doen), maar als je ervoor moet gaan betalen is het waardeloos.
Als het betaald wordt zal het gebruik drastisch omlaag gaan dus de snelheid omhoog.
Dat is niet helemaal waar. Ik denk niet dat er echt veel snelheidswinst zal zijn. Het is en blijft 3G waar je met meerdere personen op zit. De webpagina's laden misschien ietsje sneller, maar niet zo veel sneller dat het verschil noemenswaardig is om ervoor te gaan betalen.

Even als voorbeeld:
Ikzelf reis bijna alleen maar van Den Helder naar Schagen i.v.m. school, dat is een reis van +/- 17 minuten. Ik heb geen 3G abonnement, want overal waar ik kom is wel een wifi netwerk beschikbaar waar ik op kan (en met de nieuwe Ziggo Hotspots is het al helemaal geweldig).

Stel dat je moet gaan betalen voor internet in de trein, dan betaal ik voor slechts een kwartiertje traag internet tijdens de reis. Er vanuit gaande dat je moet inloggen en uitloggen (nu worden sessies automatisch na 15 minuten inactief gestopt, dat is een dure grap als je vergeet uit te loggen als je klaar bent), gaat er ongeveer 1 á 2 minuten van je tijd dat je kan internetten af. Dan houdt je ongeveer 13-14 minuten over dat je effectief gebruik kan maken van het internet in de trein. Daar halen we nog ongeveer een minuut af voor de onstabiele verbinding, en dan kom je uit op ongeveer 12-13 minuten.

Ik denk niet dat scholieren het T-Mobile hotspot tarief (wat was het? 10 euro per uur ofzo?) gaan betalen voor 12 minuten internet in de trein, ikzelf kan best een kwartiertje zonder en wacht wel tot ik op school ben. En ik denk dat heel veel anderen er ook zo over denken, ongeacht de internetsnelheid. De enigen die het waard vinden om ervoor te betalen zijn de mensen die echt lange reizen moeten maken, zoals bijvoorbeeld een reis naar Amsterdam/Schiphol.

Sowieso, hoe wilden ze het gaan invoeren? Internetcode's net als op de camping? Dan moet je niet vergeten uit te loggen, anders is je uurtje internet in één rit van 15 minuten al verdwenen. En het feit dat ik iets moet kopen om te kunnen internetten, houdt mij al enorm tegen. Ik vergelijk het maar met de camping, daar heb je eigenlijk geen internet nodig, maar soms neem je een sessie van een uurtje om even de krant te lezen of mail te beantwoorden. Zo zie ik het ook met internet in de trein, het is dat het gratis internet is, anders had ik het niet eens gebruikt, het is een leuke extra, maar niet essentieel voor de reis.


Kortom, ik denk eerder dat ze de prijs voor de gratis hotspots in de prijs van de treinkaartjes verwerken en dan de internettoegang via de hotspots gratis laten. Hiermee genereren ze meer winst dan wanneer ze geld gaan vragen voor internet in de trein. Wat is nou 11 MB per sessie, en dan spreken we over de sessies van 55 minuten. Als ik kijk naar mijn gemiddelde reis van 15 minuten, dan verbruik ik hooguit 1 á 2 MB aan whatsapp berichten omdat het internet te sloom voor andere dingen.

Als je even snel gaat rekenen:
Stel dat de prijs van een treinkaartje met 40 cent omhoog gaat (ik betaal zelf buiten mijn bundel (https://www.simpel.nl/Tarieven.aspx, zie kopje "Buiten bundeltarieven") 2,50 voor 50 MB, dus 2,50 / 50 = 0,05 cent per MB). De mensen met een korte reis betalen respectievelijk teveel voor hun sessie (2 tot 4 MB * 0,05 = 0,10 tot 0,20 cent) en de mensen die een lange reis maken te weinig (10 tot 12 MB * 0,05 = 0,50 tot 0,60 cent), dit compenseert elkaar en dus sta je break-even of maak je zelfs winst (aangezien er meer mensen zijn die een korte reis maken (wederom denkend aan scholieren en woon/werk-verkeer)).

Mijn conclusie: Ik denk eerder dat de NS de prijs voor internet in de trein gaat verwerken in de prijs van de treinkaartjes, dan dat ze je los laten betalen voor de wifi hotspots. Het is weliswaar vervelend voor de mensen die geen gebruik maken van internet in de trein, maar dan moet je je maar indenken dat het is om de stationsschoonmakers, monteurs, onderhoud van treinen, etc, mee te betalen.

En voor de Tweakers die het zich afvragen, ja, ik heb een Havo diploma in Economie en Management & Organisatie. ;)

[Reactie gewijzigd door Great-Force op 25 januari 2014 23:57]

Indrukwekkend, gezien de snelheid van het internet.
Het werkt hier ook nooit. Lege trein of vol, het is zo traag als het maar kan. Meestal kom ik nog niet eens langs dat inlogvenster (waar je een akkoordvinkje aan moet vinken). Overigens is mijn Vodafone 3G ook niet geweldig in de trein, maar dat doet in ieder geval íets.
Hmmm, het scheelt heel veel of je in de spits reist of niet. In de spits is het geen pretje en kan je het beter laten of via je telefoon internetten. Buiten de spits vind ik het prima werken in de trein. Het is tenslotte een gegeven paard, ik vind het wel een mooie service.

[Reactie gewijzigd door wimdebok op 26 januari 2014 22:49]

de reiziger zit dan ook langer in de trein
"De toename van het dataverbruik komt door een toename van het aantal sessies, want het gemiddelde gebruik per sessie neemt niet toe: dat aantal schommelt al een jaar rond de 11MB."

Heeft er -zo lijkt het- weinig mee te maken.

Dit is natuurlijk de tactiek. Eerst wordt het gratis aangeboden; reizigers raken er aan gewend, en straks gaan ze er geld voor rekenen. Slimme tactiek, doch m.i. weinig sociaal tegenover de consument.
Dit is natuurlijk de tactiek. Eerst wordt het gratis aangeboden; reizigers raken er aan gewend, en straks gaan ze er geld voor rekenen. Slimme tactiek, doch m.i. weinig sociaal tegenover de consument.
Dit soort sentimenten vind ik mooi. De NS ontwikkelt een extra dienst, biedt die een tijd lang gratis aan, en vervolgens is het blijkbaar een verworven recht geworden en is het asociaal om kosten voor de dienst in rekening te brengen.

Vier jaar geleden _had_ je niet eens WiFi in de trein. Het is een goede ontwikkeling van de NS dat ze dit hebben uitgerold en aanbieden, maar wat is de reden dat ze dit per se in lengte van dagen verliesgevend zouden moeten blijven doen?
Zou niet asociaal zijn, maar gewoonweg dom om gratis Wifi in de trein te stoppen.

Wie gaat tenslotte nou betalen voor iets dat bepaald niet altijd optimaal/snel werkt? Bovendien hebben we altijd nog 3g/4g als alternatief in de trein. Tenzij die Wifi enorm vooruit gaat, zullen er weinig mensen voor betalen.

Komt nog bij dat jongeren steeds meer de auto laten staan en dus kiezen voor openbaar vervoer. En die leeftijdsgroep is nogal gehecht aan Wifi. Dan maakt gratis Wifi de trein wéér net iets aantrekkelijker dan de auto. Met gratis Wifi hou je treinreizigers in potentie weg van de auto; in de file kun je niet Facebooken, in de trein met gratis Wifi wel. Dat levert de NS juist geld op.

Bovendien zijn we nu zo gewend aan gratis wifi in de trein, dat ze m.i. moeilijk nog terug kunnen.
Wat je vergeet is dat internetten vrij pittig is in de auto.
Muziek streamen niet.
Maar dat is geblokkeerd in de trein ;)
De laatste jaren zet NS meer in op comfort voor reizigers. Blijkbaar is men van mening dat gratis WiFi daaraan bijdraagt.

Tegenwoordig bieden meerdere bedrijven gratis WiFi aan; o.a. McDonald, V&D, Connexxion zijn er ook mee bezig. Blijkbaar is daar, althans volgens deze bedrijven, vraag naar bij de klanten.
McDonalds was trouwens een van de eerste een bood het al heel erg lang aan. Albert Heijn is trouwens ook een recenter voorbeeld.
Waarom zou je in godsnaam wifi in een supermarkt willen hebben.
Als je vergeten bent wat je weeral moest kopen voor een bepaald recept kan je het opzoeken. ;)
Dan lijk Wifi in een Mc Donalds mij minder nuttig. (vet op je smartphone/tablet/laptop)

Hoe zit het overigens met stopcontacten in de trein? In België zijn er meestal twee per wagon, maar geen wifi. (al zou de nieuwe NMBS baas dit blijkbaar wel willen invoeren: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140108_00918661)
Neem dan een telefoon met een 3g of sla je recept op als notitie..... Zo zinloos in elk gebouw wifi te hebben....
Niemand verplicht je een verbinding te maken, het is geheel op vrijblijvende basis.
Voor de mensen die het wel willen kunnen dan een verbinding maken, voor de mensen die het niet willen hoeven geen verbinding te maken.
Simpel he ?

Maar als mensen er wel de moeite voor nemen om een verbinding te maken, zorg er dan in ieder geval voor dat het deugdelijk werkt.
Anders wekt het alleen maar irritatie op.

[Reactie gewijzigd door GoT op 26 januari 2014 10:02]

Omdat de AH dan perfect kan zien dat jij voor de derde keer in een week in de winkel bent en er gemiddeld 16 minuten verblijft.

Je kan er vanuit gaan dat dit soort services altijd worden aangeboden omdat het voordeel oplevert voor de aanbieder. Afgelopen week nog werd bekend dat o.a. Albert Heijn je ip (mac?) adres opslaat en zo gegevens over je verzamelt.
De ikea heeft het ook. Erg handig aangezien dat gebouw compleet van staal is en dus vaak slecht ontvangst.
Er is een hele grote groep consumenten met goedkope androidtelefoons die geen databundel hebben. Dus wil je dat die mensen in de AH gebruik maken van de appie dan zal dat via wifi moeten. En AH wil graag dat iedereen met de appie op zij. Telefoon boodschappen doet, want dan worden de aanbiedingen nog even gepusht.

Ga er maar vanuit dat gratis wifi AH meer oplevert dan kost, en het wordt de komende jaren nog erger. Met wifi heb je een mooi klantprofiel. Kun je precies bij houden wanneer een klant de AH binnenkomt en hoe lang die blijft, om nog maar een onschuldig voorbeeldje te noemen.
Om mensen te kunnen volgen in je pand.
Voor het tracken van bezoekers hoef je nog nieteens daadwerkelijk Wifi aan te bieden, dat deden ze bij MyCom/Dixons/iCentre ook niet.

Wifi in de AH heeft als voornaamste reden het voor alle bezoekers bruikbaar maken van de Appie op de smartphone. Dat geldt niet alleen voor de mensen zonder databundel, maar vooral ook voor het feit dat je in sommige AH filialen nou eenmaal ontzettend beroerd bereik hebt.

Over beroerd bereik gesproken: In de trein lost het in mijn ervaring niets op en is het eigenlijk alleen een uitkomst voor mensen met wifi-only devices. Zeker sinds de komst van 4G heb ik doorgaans een betere verbinding met mijn eigen smartphone.
Naast extra gemak voor klanten (de groep mensen zonder/met een kleine databundel blijft bestaan) biedt een wifi-netwerk voor het desbetreffende bedrijf de mogelijkheid extra klantgegevens te verzamelen.

Wanneer je verbinding maakt met deze netwerken is het een piece-of-cake op te slaan hoe lang/vaak en wanneer je gebruik maakt van de dienst en dus in bijv. de macdonalds zit.

Klant blij, want gratis wifi. Bedrijf blij, want meer klantgevens. (klant niet zo blij want gegevens opgeslagen zonder dat hij/zij dit weet?)
Hoeft niet verliesgevend te zijn.

Ze zouden bijvoorbeeld reclame kunnen embedden.
De laatste paar keer dat ik in een trein zat, kreeg ik wel verbinding met Wifi, maar had dat Wifi vervolgens geen connectie met internet... Als je daar een betaalde service van maakt, krijg je toch behoorlijk ontevreden klanten.
De NS heeft dit natuurlijk nooit verliesgevend gedaan.
Dat het aanbieden van gratis wifi voor de klant de NS geld kost is 1.
Dat de klant, evenals de grote meerderheid die er geen gebruik van maakt, er wel voor moet betalen, de prijs zit immers bij het treinkaartje in, is ronduit belachelijk.
4 Jaar geleden betaalde ik hooguit, de helft, voor het -trein-traject cq treinkaartje..

Moeilijk om een bron te vinden, maar een voorbeeld ;(ns dagkaart)
http://www.ns.nl/reiziger...se-kaartjes/dagkaart.html
¤50,80 , je moet over een OV chipkaart beschikken=¤7,50 erbij=¤58,30.
En deze is alleen geldig in treinen van de NS!
http://gratis.startpagina...s-dagkaart-met-70-korting...
In 2010 was deze overal geldig, geen verplichting tot het aanschaffen van een OV chipkaart ;) en vanaf ¤13,50 te koop, echter de reguliere prijs betrof ¤45,40.
Dat is een inflatie van 22% in 4 jaar (en je mag alleen NS treinen in..) 8)7
Owja, als je het vanuit de aanbieding bekijkt betreft de inflatie 431% :o
Ik heb toch het vermoeden dat de wifi enigzins bij de prijs van het reizen in zit. Sinds begin 2014 zijn de abonnementen met 5-20% omhoog gegaan (liggend aan het abonnement)
Redenen van duurdere treinkaartjes:
1) Fyra
2) Wifi in de trein

:)
Het zullen vast niet de enige redenen zijn, maar voor niets gaat de zon op. "Gratis wifi" op een retourtje van 24 euro waar je zitplaats niet gegarandeerd is... ik zou eigenlijk wel mogen verwachten dat er dan wifi is.
Eerst wordt het gratis aangeboden; reizigers raken er aan gewend, en straks gaan ze er geld voor rekenen. Slimme tactiek, doch m.i. weinig sociaal tegenover de consument.
Dat lijkt mij niet echt een goede tactiek aangezien meer dan 10 miljoen Nederlanders mobiel internet hebben..

nieuws: Aantal Nederlandse gebruikers mobiel internet stijgt tot meer dan 10 miljoen

Gezien we ook nog een hoop oude mensen in dit land hebben schat in zo in dat 90% van de reizigers al mobiel internet hebben (waar ze toch al voor betalen). Die gaan dan niet extra betalen in de trein.
Laptops, (WiFi-only) tablets en consumenten die door het leven gaan zonder databundel? :)
Mijn tablet tether ik via mijn mobiel, dat geeft een beter verbinding dan via Wifi in de trein.
Dat doe ik ook vaak, het is voor mij geen uitzondering om met 3 laptops tegelijk te tetherren.. En dan nog is de verbinding sneller dan de openbare WiFi in de trein.

Dit heeft er ook mee te maken dat T-Mobile in het oosten van het land slechte tot geen verbinding heeft buiten de grote steden.
En vodafone die daar lekker op inhaakt met de Red abbo's met multisim, Zo internet je uit 1 bundel met meerdere apparaten. Dus die vlieger gaat binnen niet al te lange tijd ook niet meer op.
USB-dongles en/of tethering. Genoeg alternatieven dus.
Je ziet juist steeds vaker dat diensten gewoon gratis blijven. Eerder zullen ze je gegevens willen gebruiken voor eigen onderzoek of marketing. Maar het kan ook gewoon een lokkertje blijven. Ik bedoel, je hebt ook gratis koffie in sommige AH's. Het zijn kleine dingetjes om het klanten meer naar hun zin te maken wat uiteindelijk ook tot meer winst kan leiden.
Zelfde tactiek als internetbundels op het toestel.
Eerst was het overal onbeperkt en een paar jaar geleden moest je ineens dure bundels gaan kopen.
Inderdaad, ik blijf lekker door internetten op mn bundel in de trein. Stabiel is de connectie niet te noemen.
Mijn GSM heeft ook een T-mobile SIM erin zitten, dus als ik op de GSM geen signaal heb, heeft het geen zin om op de WiFi over te stappen aangezien deze op hetzelfde netwerk zit.
Ik dacht dat er wel een fallback was naar een ander netwerk. Dus het kan wel dat er nog dekking is via wifi. Bijkomend bevind de antenne zich buiten de trein (mag ik toch hopen) terwijl jij basicly in een kooi van faraday zit waardoor in principe de ontvangst voor de trein beter zou moeten zijn.
Er is zeker geen fallback, in een rustige trein tussen Zwolle en Groningen valt de verbinding vaak zat weg.

Overigens de reden dat ik altijd via mijn KPN verbinding tether (welke wel vrijwel volledig dekkend is, stabiel en op grote stukken al 4G.
Ik heb het hier op papier liggen dat deze er wel is (en ook bij wie), ik kan en mag het document alleen niet publiceren.
Ik meende dat het publiek geheim was dat de fallback naar de concurrent ging. Ik meen KPN.
Hele goede verwoording: "Zou moeten zijn". Mijn ervaring met mijn 4 dagen per week Amersfoort-Utrecht is toch dat mijn telefoon wel verbinding houdt, waar de wifi het echt niet lukt.
Metaal blokkeert de staling wel wat, maar dat heeft niks met kooien van Faraday te maken. Dat experiment was alleen maar bedoelt om aan te tonen dat elektrische lading altijd aan de buitenkant van een metalen object gaat zitten.
Een deftige antenne en ontvanger boven op de trein gaat wel ontvangst hebben waar jouw gsm midden in een stalen trein faalt. Vrij logisch, basis van radiopropagation.
En toch is het in de praktijk zo dat de Wifi faalt wanneer ik 3G verlies op mijn telefoon. Ik rij zo vaak hetzelfde traject dat ik weet welke delen er geen internet is. Dit is op mijn tablet (NS wifi) op exact hetzelfde moment als mijn telefoon (T-mobile 3G)
Indrukwekkend? De gemiddelde sessie van 55 minuten verstookt gemiddeld 11MB.

Het is pas indrukwekkender dat de NS voldoende accesspoints heeft om blijkbaar te voldoen aan de vraag die er is naar WiFi en daarbij een (relatief) goede snelheid kan geven om eenieder 11MB toe te kennen.
Even voor de grap:
11mb/55min=200kb/min=3.3kbps
Er is dus niks indrukwekkends aan de hand. Elke 2G telefoon kan gemiddeld meer data binnenhalen.
hoe leuk het ook klinkt (en ik wil graag het trieste internet in de trein in een slecht daglicht stellen, geloof me), je kunt natuurlijk niet zomaar 'x mb per sessie' omrekenen naar 'x mb per minuut'.

Mensen laden namelijk een pagina, gaan vervolgens die pagina lezen. Laden de volgende pagina, gaan die weer lezen. Los even van wat services die regelmatiger connectie met het internet maken (whatsapp, mail). De effectieve doorvoersnelheid zal dus een stuk hoger liggen dan 3.3kbps.

Piekverbruik ipv gemiddeld gebruik per kleine tijdseenheid is dus veel relevanter dan gemiddelde snelheid. Het kan zomaar zijn dat met jou manier van meten een snelle kabelverbinding ook maar een fractie van zijn maximale snelheid zal laten zien. Niet realistisch én weinig zinvol dus.
Als je het als een enkele gebruiker beschouwt heb je inderdaad gelijk. Maar het gaat hier om honderden zo niet duizend gebruikers in een trein tegelijkertijd. Je kan er gerust van uitgaan dat zij niet allemaal tegelijkertijd een website gaan laden en kan dus deze gebruik per sessie en sessielengte dus gerust omzette naar een gemiddelde snelheid per gebruiker. Aannemend dat er dus 1000 gebruikers tegelijkertijd in een trein zitten komt dat neer op een gemiddelde capaciteit (voor de hele trein) van 3.3MB/s. Nog steeds weinig indrukwekkend gezien een enkele 3G telefoon dit al ruim 2 jaar lang kan halen en er natuurlijk per wagon een ontvanger/zender is. Als je dat dan weer doorrekent bij ongeveer 100 gebruikers per wagon komt dat neer op nog net 330kbps bandbreedte die er beschikbaar is per wagon. Dat is toch echt zeer weinig.

Je zou natuurlijk in dit model nog de tijden dat er geen/slecht/2G ontvangst is (ergens tussen 25-50% van de tijd) mee kunnen nemen en natuurlijk het feit dat 99% van de mensen hun sessie niet actief beëindigt en de gemiddelde sessie dus 15 minuten langer is dan het gemiddelde verbruik.. Maar doe je dat kom je op 11/40/60*100*2=0.91MB/s capaciteit (onder de aanname dat je dus 50% van de tijd geen gebruik kan maken van het internet, 100 gebruikers in een wagon hebt. Allebei hoge aannames. Ga je uit van 25% van de tijd geen ontvangst en maar 30-40 gebruikers per wagon, dan kom je op een veel lager getal uit). Verre van indrukwekkend volgens mij. 3G is al jarenlang op 14.4Mbps (1.8MB/s, ongeveer 1.5MB/s praktisch) en al meer dan een jaar 28.8Mbps (3.6MB/s, ongeveer 3.2MB/s praktisch) om maar niet over 4G te beginnen (waar 5MB/s praktische snelheid geen uitzondering meer is).

Daarnaast zijn trajecten van treinen een minimale oppervlakte die met directionele antennas op masten naast de rails voor verhoudingsgewijs weinig geld goed te dekken zijn en er is mijn inziens dus ook geen geldig excuus voor het feit dat je constant van 4/3G naar 2G overschakelt (of zelfs helemaal geen bereik hebt). Dat geld natuurlijk voor alle aanbieders evenveel als voor TMO.
Gemiddeld over 3,3 miljoen sessies van 55 minuten doet het individuele gebruik (pagina laden of niet) er helemaal niets toe natuurlijk. Je zou gelijk hebben als je het over gebruik in de spits had, het gemiddeld gebruik is dan natuurlijk wel hoger dan 3.3kbps per persoon..

Verder snap ik ook niet wat je met effectieve doorvoersnelheid bedoelt? Als je de echt effectieve doorvoersnelheid bedoelt (data per tijdseenheid nuttig gebruikt) zou je de overhead er juist af moeten halen, de NS heeft de overhead in deze cijfers naar alle waarschijnlijk wel in het totaal verwerkt.
Klopt, ik gebruik het voor mail en whatsapp, niet zozeer voor de data maar voor de accu (Nexus 4 en 3G gaan niet bepaald samen).

Op stations is de KPN verbinding veel sneller en stabieler, in de trein varieert dat enorm.
Mail en whatsapp werkt ook goed op 2G, is ook niet zo'n belasting op je accu. Buitenhuis staat die bij mij standaard op 2G, mocht ik meer internet power nodig hebben, zet ik hem tijdelijk op 3G. :)

[Reactie gewijzigd door MegaTronics op 25 januari 2014 17:26]

Ik heb altijd het probleem dat mobiel internet niet werkt in de trein, volgens mij heeft dat iets te maken met het feit dat je met 150km/h voort beweegt
Paar jaar geleden reisde ik veel met de trein en had een vodafone sim in mijn laptop. Heb een keer een voetbal wedstrijd van nederlands elftal proberen te streamen, op zich ging het goed maar zodra de snelheid van de trein boven 80 km/uur kwam werd de verbinding te slecht.
Klopt maar alle beetjes helpen:)
Ja, die KPN netwerken zijn super op de stations, vooral als je lang moet wachten. Vooral stabieler en sneller omdat die niet via 3G gaan, maar gewoon via koper/glasvezel verbonden zijn met de provider. Hopelijk plaatsen ze ook binnenkort een KPN hotspot op station Schagen, als je als scholier daar in de winter een half uur moet wachten, kan internet best wel handig zijn.
Ik vind 2mb per kilometer nog best te doen hoor! :+
Als de trein de geplande 140km/u haalt en je dus 2,2 km/minuut gaat: idd.
Ach. Als 50% uit bad packets bestaat klopt dat wel.
Snelheid ?
Je krijgt niet eens de pagina te zien.
Ik ga elke dag met de trein, maar ik zit liever op mijn eigen 3G dan Wi-Fi van NS.
Dan krijg ik tenminste iets te zien.
Valt wel mee het klinkt namelijk als heel wat maar het is nog geen 3 mb per persoon per dag.
Dus vooral ff whatsapp en ff het nieuws bekijken enz.
Als je regelmatig op F5 moet drukken valt dat indrukwekkende nog best mee.
Het vervoer van data gaat ze duidelijk makkelijker af dan mensen.
Gezien de snelheid van de trein misschien wel weer logisch.. ;)

Zelf heb ik tot nu toe alleen op Utrecht CS in de trein op Wifi gezeten, dat waren op de route die ik toen reed alleen treinen die de andere kant op reden en op het station stil stonden.
Zodra mijn trein in beweging kwam verloor ik contact met wifi, logisch, want dat zat in die andere trein...
Niet echt, gezien de snelheid van de trein ;)
In mijn optiek:
Dit hangt samen met oa;
Aantal smartphones; Veel meer smartphones.
Veel meer "consumenten telefoons" bij zakelijk gebruikers.
Bij een blackberry is Wi-Fi koppelen lastiger dan bij een Android/WP8/iOS device.
(Voor ons tweakers niet, voor de gemiddelde zakelijke klant wel)

- Tablets/iPads.
Veel meer Tablets/iPads in de trein en het gebruiken van een Tablet/iPad in de trein is normaler gevonden.

- MacBookAirs/UltraBooks/SSD laptops;
Onze laptops worden ook gewoon heeeeel portable.
Voor een Citrix/RDP sessie ga je echt niet Wi-Fi in trein gebruiken, onbruikbaar doordat een trein nogal in beweging is.
Voor VPN en dan email; geweldig.
Terwijl je de email van gisteren wegwerkt en verstuurd, komt je nieuwe email gestaag binnen.
Moest je "vroeger" 5 minuten erover doen om überhaupt opgestart te zijn, is dat met de SSD laptops van tegenwoordig <1 minuut.
Ja, dan wil je nog wel eens je laptop uit je tas halen.

Ow, en de landingpage met welke trein je waarin zit en waar deze heen gaat en welke tijd, inc reisadvies, is ook een hele goede zet geweest.

[Reactie gewijzigd door weeraanmelden op 25 januari 2014 17:16]

Een blackberry koppelen aan een wifi hotspot is niet moeilijker dan op adnroid of ios.
Sterker nog, na 1x de landingspagina doorlopen te zijn slaat het os automatisch die pagina over en heb je direct internet, net als bij android gebruikers met deze app.
Landingspagina is goed idd. Dat de aanmeldpagina niet responsive is gaat mijn verstand dan weer geheel te boven...
Arriva heeft dit helaas niet. Wanneer je de voorwaarden accepteerd wordt je doorgestuurd naar Arriva.nl waar je eventuele reistijden en storingen kunt zien. Iets wat ze in de toekomst hopelijk direct op de landigspage zetten.
Weet niet hoe ze het opgezet hebben, maar het is triest traag. Alleen nu.nl is nog enigzins te benaderen, andere (minder bekende) websites zijn niet te bereiken. Via mijn telefoon gaat het vlekkeloos. Bovendien bevalt me niet dat ze niet net neutraal zijn, beetje youtube blokkeren enzo, what's next?
Vraag me altijd af waarom dit soort reacties een +1 krijgen..

1. Het is gratis WiFi.
2. Je zit in een trein met honderden mensen, de bandbreedte moet verdeelt worden over alle gebruikers.
3. Zeiken over het blokkeren van youtube i.v.m net neutraliteit heeft er niks mee te maken, ze hebben zelf aangegeven dat er een uitzondering in de regel is wanneer het gaat om het indammen van bandbreedte vretende applicaties en websites.

En anders ga je toch lekker gebruik maken van je eigen verbinding? Je wordt immers niet verplicht.
Gratis? Ik betaal me anders blauw als ik een keer met de trein ga.

Ik ben het met je eens dat men niet zo moet zeuren en je moet al helemaal niet beginnen over netneutraliteit, maar als de trein goedkoper zou kunnen worden door geen WiFi aan te bieden: graag!
Je hebt gelijk dat de trein duur is, dat was ik met mijn studen-ov eigenlijk een beetje vergeten. Maar je moet niet vergeten dat het alsnog een gratis service is die aangeboden wordt, en als iets gratis is zit er altijd wel een "catch" achter , in dit geval dat de bandbreedte en snelheid per gebruiker enorm klein is, maar het is net genoeg om je nieuwsfeeds te lezen, maar om te youtuben e.d is het nou eenmaal niet gemaakt.
Eigenlijk is het alleen maar goed. De meeste mensen hebben toch al een leesachterstand ontwikkeld :+
Hahaha het is dat jij het zei }>
Gratis is een illusie, dit is echt geen liefdadigheidsactie van de NS, die even wat geld opzij zetten dat ze toevallig over hebben en daar het hele project mee bekostigen. De kosten hiervan worden gewoon doorberekend in de prijs van de kaartjes het rittarief met de OV-chipkaart.

En als ze dat dan toch doen, mag je er ook bepaalde standaarden van verwachten. In plaats van aan alle klanten deze kosten op te dringen, en vervolgens een halfbakken oplossing neerzetten.

Ik zou veel liever zijn dat dit niet "gratis" is, de prijs van kaartjes/ritten gewoon omlaag gaat, en dit een optionele dienst wordt waar je extra voor moet betalen. Blijf ik wel lekker gewoon mijn eigen 3G gebruiken.
"net neutraal"
Ze gaven aan dat ze dit soort diensten blokkeren omdat dit veel bandbreedte vergt en de verbinding voor andere gebruikers minder vlekkeloos laat verlopen.

http://www.elsevier.nl/Ne...einen-blokkeren-1436704W/
Komt dit niet gewoon omdat er steeds meer treinen zijn met wifi? Niet zozeer dat meer mensen er van gebruik maken.
De gemiddelde lengte van een internetsessie ligt in heel 2013 rond de 55 minuten.
Dit vind ik wel erg lang. Kapt men de sessies niet handmatig af? Ik dacht dat het automatisch gebeurde na een uur.
We hebben het over 11MB in 55 minuten = 0.2 MB per minuut, moet ik dat nog per seconde omzetten of kunnen we hieruit al concluderen dat dit supertraag is? (3.4 KB per seconde)
Alhoewel ik het netwerk in de trein nooit gebruik omdat dit erg traag is en het mij niet zou verbazen dat de snelheid van het internet inderdaad 3.4KB/s is mogen we dit niet zo maar concluderen. Een gemiddelde gebruiker zit namelijk niet elke seconde iets te downloaden. Hij kan ook 2 minuten in het begin wel, 50 minuten niet en 2 minuten weer wel actief het internet gebruikt hebben. Bij een berekening ligt de snelheid dan opeens veel hoger.

Vergeet overigens niet dat veel bits wegvallen via draadloze verbindingen en daardoor al dan niet deels opnieuw verzonden moeten worden. De snelheid van de verstuurde data mag dan wel hoog liggen maar in praktijk heb je er niks aan als de kwaliteit om te huilen is.
In de trein ben je wel continue aan het downloaden want die pagina's laden tergend traag.

De NS heeft er wel flink wat effort in gestoken, ze hebben zelfs speciale antenne-domes op de treinen gezet maar het lijkt er op dat het allemaal geen zin heeft. T-Mobile heeft nu eenmaal op hele stukken van het spoornet geen dekking en waar geen dekking, daar geen internet :/
Dat het traag is ben ik helemaal mee eens, maar jouw beargumentatie klopt niet helemaal. Ik citeer:
T-Mobile heeft nu eenmaal op hele stukken van het spoornet geen dekking en waar geen dekking, daar geen internet :/
Dan vindt ik het vreemd dat het merendeel van de T-Mobile klanten die in de zelfde trein zitten maar internetten via 3G wel werkend en snel internet hebben.
Ga daarbij even af op mijn eigen ervaring in de trein met zowel T-Mobile, Vodafone als KPN.

Je hebt in zoverre wel gelijk dat ook mét een goede T-mobile-verbinding de NS-verbinding vaak traag is (en soms ook andersom).

Informatie over de daadwerkelijke snelheden op de diverse trajecten zijn er helaas niet en de dekkingskaartjes van T-Mobile zelf vertellen ook niet de hele waarheid.
Je bent niet continu aan het downloaden. Je opent een keer een website, leest daar wat en bladert weer een keer door. Snel genoeg om te streamen is het toch niet echt, dus dat wordt nauwelijks gedaan lijkt mij, dus ik denk dat de snelheid gemiddeld zeker een stuk hoger ligt dat jouw 3.4 KB per seconde...
Gebeurd na 6 uur of 15 min inactiviteit
Natuurlijk komt dit door de toename van treinen met WiFi.
"eind 2011 bedroeg het verbruik in een maand tijd 'slechts' 6TB" was een rare opmerking natuurlijk, toen waren de hoeveelheid treinen met WiFi nog op één hand te tellen.
Eind 2000 was het nul, dus eigenlijk hebben we al een oneindige groei ;)
De bandbreedte is in die tijd ook aanzienlijk verminderd. Eerst kon ik probleemloos youtube videos bekijken. Nu kan dat niet meer. Ik weet ook niet of dat nu nog realistisch is. Een dergelijk filmpje heeft veel mb.
Youtube wordt volgens mij ook actief geblokkeerd.
Klopt,
Dat zal hoogst waarschijnlijk binnenkort ook met Spotify, Netflix en andere diensten gaan gebeuren.

Bron:
http://www.automatiseringgids.nl/nieuws/2013/53/t-mobile-mag-spotify-en-youtube-in-trein-blokkeren
Netflix werkt sowieso al niet tegenwoordig.
Youtube wordt tegenwoordig geblokkeerd ivm dataconsumptie.
Kan alleen nog op stations, maar die gebruiken KPN hotspot.
Hoe werkt dat in Nederland? Moet je inloggen met een (gratis) persoonlijk gebruikersnaam en paswoord, of is het echt "open" met het risico dat het misbruikt wordt voor niet zo legale doeleinden?
Je moet een of andere landingspagina accepteren. Dat is alles
Zodra je verbindt met het wifi krijg je bij de meeste telefoons een notificatie, wanneer je die opent gaat de browser automatisch naar een landingpage waar de voorwaarden staan, die kun je lezen, en accepteren. Wanneer je accepteerd ga je er natuurlijk ook mee akkoord dat alle risico's van een public wifi bij de eindgebruiker liggen.

Ik zou dus geen bankzaken doen over een trein wifi, maar beetje tweakers lezen o.i.d kan best. (Mits het niet tergend traag is)
Zodra je verbindt met "tmobile" zul je doorgestuurd worden naar de webpagina "http://nstrein.ns.nl/"
Op die pagina moet je dan vervolgens akkoord gaan met de "Algemene Voorwaarden" en dan kan je vervolgens online.
Geld vragen? Dat gaat niet gebeuren denk ik. De kwaliteit is momenteel zo slecht dat niemand er geld voor over heeft. Wat wel betekent dat er dan veel minder mensen op een verbinding zitten en dat het dan een keer wel snel zou kunnen zijn :).
Mwua, zodra er geld word gevraagd zal het heel rustiger worden op die verbindingen :)
rustiger? je bedoelt dat 99% van de reizigers er dan geen geld (meer) voor over heeft.
Ja dat bedoelt Rolex. Maar dus daarom wordt voor die 1% die wel betaald de verbinding lekker snel! Als de baas het toch wil betalen, waarom niet.. :)
Het probleem van de kwaliteit heeft niet te maken met het aantal gebruikers in de trein, maar met de verbinding tussen de trein en het netwerk. Ik heb zelf ook T-mobile en de beschikbaarheid van het internet via 3G loop precies gelijk met de beschikbaarheid van het internet over de wifi van de trein.
Neehoor. Het een groot aantal mensen heeft zeker een slecht effect op de snelheid in de trein.

Ik zit iedere dag in de trein, die meestal vrij rustig is op het moment dat ik reis. Ik kan dan op bepaalde stukjes redelijk internetten. Is het dan een keer druk, dan is het internet heel langzaam. Vaak gebruik ik dan het internet van mijn smartphone, dat trouwens ook via T-Mobile loopt. Dat is dan wel weer wat beter.

Overigens vindt ik het internet van T-Mobile, waar ook in NL, verschrikkelijk slecht. Op de dam in Amsterdam, in Oldenzaal, Moerdijkbrug, 1 km voordat je Roosendaal in komt, allemaal een dikke onvoldoende. Echt heel slecht. Ik heb een bundel van 500 MB, maar dit kan ik nooit opmaken. Gewoonweg overal waar ik geen WiFi heb absurd langzaam internet. Kom niet eens aan de 150 MB.
In de helft van de treinen werkt de verbinding slecht tot heel slecht.
Daarbij teken ik aan dat ik soms heel vroeg en soms heel laat reis, zo laat dat ik soms een hele coupe voor mij alleen heb en de rest van de trein ook niet druk is.
Als het aan het aantal gebruikers ligt, hoe kan het dat ik ook in de late doordeweekde suren ook vaak een slechte verbinding heb?
Ondanks dat het niet zo goed gaat met de dekking tonen de cijfers aan dat er wel degelijk een markt voor is. Als de dekking echt zo slecht is zouden mensen er niet steeds meer gebruik van maken.
De cijfers komen van de NS en cijfers kan je ook creatief mee omgaan.
Het is dus maar de vraag of dit wel de werkelijkheid is, gezien de reacties hier.
Ach ja als er in de toekomst meer mensen op het 4G netwerk zitten dan 3G zal de 'trein wifi' wel wat sneller worden.

[Reactie gewijzigd door Dusche op 25 januari 2014 16:57]

Dan moeten ze nog steeds iets doen aan de data bundels voor consumenten, de gebruikers zitten JUIST op het WiFi in de trein vanwege besparing op eigen databundel.
Ja inderdaad, datalimieten 'gewoon' afschaffen

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True