Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 161 reacties

De NS gaat door met gratis wifi in de trein. Het was eerst onzeker of de wifi-verbinding in intercity's een betaalde dienst zou worden, maar in de plannen die lopen tot 2025 zegt de vervoerder dat wifi in de trein gratis zal blijven.

TreinNS gaat het aanbod van gratis wifi in de trein niet uitbreiden naar stoptreinen en sprinters, maar het blijft voorbehouden aan intercity's, zo blijkt uit de woensdag gepubliceerde plannen. Ook in nieuwe treinen zal gratis wifi zitten, zo zegt de vervoerder.

De vervoerder is nu zelf de uitbater van wifi in de trein; T-Mobile deed dat tot 1 april, maar de NS heeft het beheer zelf overgenomen. Er loopt nu een onderzoek naar wie de benodigde mobiele verbinding kan leveren voor wifi in de trein; treinen zijn voor de verbinding nu afhankelijk van 3g-signaal van T-Mobile. Met nieuwe apparatuur en een nieuw contract zou dat ook een 4g-verbinding kunnen zijn, bij elke provider.

Wifi in de trein bestaat nu enkele jaren. Oorspronkelijk zei de vervoerder dat het alleen 'voorlopig' gratis zou zijn. De dienst heeft wel beperkingen; vanwege de beperkte capaciteit blokkeert het systeem bijvoorbeeld videostreamingdiensten als Netflix.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (161)

Ja ze gaan door met gratis wifi in de trein maar ze hebben al een nieuw plan, ze willen de kaartjes duurder maken in de spits.
Zo willen ze dat mensen de spits gaan vermeiden, en dat lukt zo lekker de meeste moeten wel in de spits reizen.
http://www.nu.nl/politiek...spits-worden-duurder.html

Maar goed hopen dat ze nu wel ook 4G erbij nemen bij de volgende provider.
"ze willen de kaartjes duurder maken in de spits.
Zo willen ze dat mensen de spits gaan vermeiden"

Oh ja... laat ze het nog duurder maken met het onrendabelen vervoer. Wist je dat carpoolen goedkoper en luxer is dan treinen in Nederland? Laat ze gewoon stoppen met onzin dingen als gratis WiFi en maak die kaartjes goedkoper.

Het doel van OV (treinen) is om een betaalbaar alternatief voor lange afstanden aan te bieden zodat je niet van Groningen naar Zwolle hoeft te fietsen als je geen auto oid hebt. Zodat iedereen vervoer heeft, ook als je krap bij kas zit. Maar als je de ontwikkelingen volgd dan zie je die filosofie niet terug.

Met elke ontwikkeling gaan de prijzen omhoog. OV papier naar OV plastic kaart? NS zegt: Dit zal reizen goedkoper maken. gevolg: Duurder reizen en meer onzin dat je ervoor moet doen + vooraf betalen ipv wanneer je daadwerkelijk iets gebruikt. Ik zou normaal roepen dat het nooit geprivatiseerd had mogen worden, maar als je kijkt hoe de overheid het nu doet ga ik het ook niet roepen. Wie heeft er nu bijvoorbeeld zorg nodig?
Goed bezig Nederland...
Beetje offtopic reactie niet? Maar vind het wel een goed punt, mensen worden verplicht om in de spits te reizen omdat de meeste mensen gewoon om 8.30 beginnen met school/werk en als je afstand +/-1 uur is dan zit je altijd in de spits en moet je dus altijd meer betalen. Dit is discriminatie voor de spitsreizigers!.


Ontopic: Gratis of niet, ik blijf het een vrij slechte verbinding vinden die om de 2 min blijft zoeken naar signaal en pagina's openen dan niet.
Ja was misschien een beetje offtopic, maar goed hoop niet dat het word doorgevoerd.
Maar dan lees ik eerst dit en daarna wifi in de trein blijft gratis, wifi in de trein kost ns ook geld.

Dus toch wel een leuke link die je dan kan gaan leggen dan, het word in de spits duurder(waarschijnlijk), maar wifi blijft gratis.
Daarom kunnen ze het beter betaald maken.. Dan is het én rustiger en ze verdienen er nog wat aan ipv dat het ze wat kost. En voor dat geld kan vast wel een betere bestemming gevonden worden...
Ja, belachelijk dit. Ik kan moeilijk tegen m'n werk zeggen van 'ik kom wel een uurtje later'
De NS Kan wel leuk willen dat mensen buiten de spits reizen, maar niet iedereen is freelancer of flexwerker, ik heb gewoon een werkdag van 9 tot 17.30

Als ze die 1e klas nou eens zouden afschaffen, dat zou helpen, die zijn altijd half leeg terwijl 2e klas prop vol zit en de helf moet staan. Maarja, het gaat ze alleen om geld verdienen natuurlijk.

Ontopic:
Wifi als betaalde dienst zou toch niet werken. Ten eerste is het netwerk in de trein vreselijk slecht (ik kom er bijna nooit op) en ten tweede denk ik dat men dan eerder z'n mobiel zal gebruiken om een wifi signaa op te zetten. Enige die gebruik zullen maken van een betaalde wifi dienst zijn de rijke zakemannetjes (die 3 mensen die in de 1e klas zitten terwijl de ovrige 1000 opgepropt moeten staan in de 2e klas)
Heeft nou niemand door dat het helemaal niet gaat om het gros van de mensen uit de spits te krijgen maar gewoon om meer winst te maken? De NS weet ook heus wel dat forenzen en studenten geen mogelijkheid hebben om veel vroeger of veel later te reizen. Dat zijn de uren waarop ze cachen (en nu nog meer). Slechts de sporadische reizer en de senior heeft de mogelijkheid om regelmatig buiten de spits te reizen.
Klopt, als ze echt mensen uit de spits willen halen dan maken ze de daluren goedkoper en niet de spitsuren duurder zoals ze nu doen.
Ze willen dat wij de spits gaan vermeiden , ze willen dat we geen auto meer rijden want auto rijden wordt net als NS telkens duurder... hoe moeten wij dan naar ons werk vraag ik me soms af..
Kan net zo goed mijn salaris direct laten storten bij de belasting dienst.

Tot nu toe ervaring met wifi in trein is niet heel goed, vaak niet ladende pagina's waardoor ik alsnog moet switchen naar 3G.
Vraag en aanbood. Wanneer de vraag groter is dan het aanbod is het niet onlogisch om de prijs te laten stijgen op dat moment. In België denkt men er zelfs over na om hetzelfde met de wagen te doen. Een kilometerheffing waarbij de prijs ook afhankelijk is van het type baan en het tijdstip dat je met de wagen rijd.

Dat er 4G komt is onwaarschijnlijk, tenzij de modems op de treinen hier reeds op voorzien zijn. Het zou me vreemd lijken als men reeds na enkele jaren al de modems gaat vervangen.
Ja aan de 1ne kant snap ik het wel, maar toch echt leuk zal het niet zijn.
Als ze nou eerst eens die student OVers na 9 uur zouden laten reizen, zou al 50-60% van de drukte in de trein schelen 's ochtends. 's Avonds na 6 uur zit er geen hond in de trein, vergeleken met 's ochtends.

Flexwerken me neus, dit is gewoon een verkapte belastingmaatregel, lekker makkelijk natuurlijk want de overheid wil graag dividend scoren als enige aandeelhouder.
Student gaat nooit na 9 uur reizen zowat, zij moeten gewoon netjes op school beginnen zo rond half 9 meestal.
Student is zelfde als iemand met een vaste baan, zij hebben gewoon bepaalde tijden waar ze op aanwezig moeten zijn, zij moeten dus altijd daardoor in de spits reizen.
Het 'probleem' wat jij omschrijft ligt ook niet direct bij de studenten, maar bij het hoger onderwijs zelf. Als de lestijden worden verschoven, zodat na de ochtend- en avondspits reist, kan je de drukte in de trein (en op de weg ook deels) spreiden.

Hier zijn al langer ideeën over, maar nog nooit van de grond gekomen. Je zit immers ook met docenten en ander ondersteunend personeel die hier niet op zitten te wachten.

De ontwikkelingen rond de OV-Chipkaart voor studenten zijn overigens veel interessanter. Als deze wordt afgeschaft (of wordt omgezet in een kortingskaart voor buiten de spits) zal de vervoersvraag in de spits dusdanig afnemen dat er in de spits weer heel veel ruimte komt. Je verschuift het probleem dan wel naar de weg met alle waarschijnlijkheid..
Dan neemt de vervoersvraag in de spits helemaal niet af.
Ben zelf langstudeerder en heb dus geen ov meer. Studeer in utrecht en woon in amsterdam. Mijn reis gedrag is PRECIES hetzelfde als in de tijd dat ik wel een ov had. Het enige verschil? ¤¤¤¤¤

Edit: heb het hierboven niet over der verschuiving van de lestijden. Dat zou onderzocht moeten worden.

[Reactie gewijzigd door millenaarg op 23 april 2014 10:04]

Goede conclusie, maar wel alleen gebaseerd op je eigen ervaring (n=1).

Als studenten niet meer gratis kunnen reizen zal de vervoersvraag (per trein) sowieso veranderen/afnemen. De vraag is welke keuze iemand maakt:

- Reizen en de kosten ophoesten via ouders, werk, lening oid.
- Niet meer reizen door in stad van opleiding te gaan wonen
- Andere opleiding / locatie kiezen
- Geen opleiding volgen

Maargoed, dat heeft inmiddels nog weinig te maken met wifi in de trein ;)
Haha inderdaad, enigzins afgedwaald :)

Ben het met je eens, n=1, ik denk dat mijn punt meer is dat de ov kaart afschaffen alleen geen zin heeft. Tenzij je dan studiepunten kado krijgt. Ik, en alle studenten met mij, zullen toch les moeten volgen. Of de reis nu geld kost of niet.
Ok, terug naar wifi in de trein....
Dan zorg je helaas voor dat velen niet kunnen studeren, mijn reiskosten voor trein alleen zijn al 260 euro in dr maand als ik het zelf moest betalen, mocht ik eindelijk een baan krijgen (in plaats van steeds je bent te oud) dan zou ik bij eventuele afschaffing dat zelf moeten betalen.

En ik zwijg over de bus, maar goed 40 minuten fietsen is nog te doen en dan de trein pakken.
Het is ook geen slim idee om mensen die 2/3 uur onderweg zijn, nog langer te laten reizen, als ze bijv pas 19:00 uit zijn dan hebben ze ook geen dag meer.
Ik heb 2 banen en ik ga nog naar het MBO, i know! :D

Maar het punt is dat studeren ook nog tijd eist NA school, dat heb je met een baan niet elke dag.
Als ze de lestijden verzetten wordt dat dus tijd die je gaat besteden voor school. Als de student zijn slaapschema niet aanpast betekent dat dat hij 's ochtends 2 uur extra heeft en 's avonds 2 uur minder. Als hij dan die tijd die hij 's avonds aan zijn studie besteedt 's ochtends gaat doen is hij gelijk beter voorbereid op zijn dag.
Helaas moeten studenten vaak ook werken naast school, daar zit mijn probleem op het moment.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Maar een bijbaantje in de supermarkt zou geen probleem moeten zijn. Die zijn tegenwoordig ook 2 uur langer open :p.
Supermarkt betaald echt geen reet trust me, zeker niet als je MBO4 en verder gaat (Die rekeningen zijn echt batshit duur als je 18+ ben)
Het was inderdaad ook niet helemaal serieus bedoelt.
Wat een onzin: Dat het studentenleven een feestje is geld zeker niet voor iedereen. Er zijn ook jongens die keihard moeten werken en sowieso alleen op zondag maar gewoon een dag hebben waar ze vrije tijd hebben. Niet iedereen over één kam scheren he?
Eindelijk iemand die het snapt.
Ik hoef nauwelijks om 9.00 te beginnen. Hoorcolleges beginnen vaak pas later en werkgroepen die wel om 9.00 beginnen probeer ik te vermijden. Dat doe ik niet vanwege de ns, maar gewoon lekker uitslapen. Eigenlijk reis ik als student dus altijd buiten de spits. Scholieren daarentegen moeten inderdaad vaak om half negen beginnen. Maar de meeste scholieren kunnen dan ook beter in hun eigen regio naar school en fietsen.

Ot: top dat dit gratis blijft. Hoop wel dat ze het in meer treinen gaan aanbrengen.
Jij wellicht niet, maar dat zal heel erg per onderwijsinstelling/studie verschillen. Natuurwetenschappelijk onderwijs bijvoorbeeld bevat veel (al dan niet verplichte) hoor- en werkcolleges waar je dus gewoon om half 9 voor aanwezig moet zijn. Als je dan niet in de stad zelf woont ontkom je simpelweg niet aan in de spits reizen.

On-topic: Ik verwacht niet dat ze het in meer treinen gaan aanbrengen. In nagenoeg alle intercity's zit wifi, behalve een aantal wat oudere getrokken treinen waarvan al bekend is dat deze het niet krijgen. In de stoptreinen/sprinters komt zoals er hierboven staat geen wifi.
Wat is er opeens gebeurt met de OV jaarkaart??? gratis reizen door heel nederland doordeweeks...? iemand?
Vergeet niet dat er gesproken wordt over de afschaffing van de OV-kaart voor studenten...http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3623563/2014/03/27/Studenten-haken-af-door-leenstelsel.dhtml
niks is gratis je betaald met je diploma
Zitten al tijden beperkingen aan,
en het valt net zo hard onder de beperkingen van andere duo-regels.
Als al die werknemers nou gewoon eens flexibeler gingen werken ;)
Sorry, maar als student zit je net zo vast als velen aan hun 9-17 baan.

Nee het probleem zit erin dat de treinen tijdens de spits te kort zijn en niet regelmatig genoeg zijn. Ze moeten de knelpunten eens aanpakken (voornamelijk door te weinig bruggen bv) en meer spoor neerleggen zodat de capaciteit hoger wordt en meer kan hebben bij vertraging.

En die lange overbodige wagons buiten de spits kunnen gewoon neergezet worden bij het station. Onnodig om dat de hele dag mee te laten rijden. Echt, gewoon om 6 uur langere treinen pakken, die om 10 uur weer wegzetten, dan om 15 uur weer die langere treinen pakken en om 19 uur wegzetten. Zo moeilijk is dat echt niet.
Veel stations hebben niet de capaciteit om treinstellen te laten staan. De reden dat de treinen buiten de spits te lang zijn is omdat ze in de spits langer moeten zijn. De meeste trajecten in Nederland zijn tussen de 2 en 4 uur lang. Een trein is dus al gauw 6 uur onderweg om heen en terug te gaan. Die trein reidt dus bijna per definitie wel een keer in de spits.

De reden dat de treinen in de spits vaak te kort zijn is omdat de treinen juist veel vaker zijn gaan reiden in de afgelopen jaren. Bijvoorbeeld op het traject Eindhoven-Heerlen zijn er de afgelopen jaren 2 treinen per uur bijgekomen. Dit is een traject van 2 uur (in beide richtingen) dit betekent dat er 4 intercity treinen meer op dit traject zitten. Doordat de NS niet voldoende nieuwe treinstellen heeft om dit soort lijnen op te vangen zijn andere treinstellen dus korter gemaakt.

Ikzelf heb ook een kantoorbaan die normaal van 9-17 zou zijn. Maar heb zelf gekozen om van 7-15 te gaan werken. Zo reis ik ideaal buiten de spits en werkt de Wi-Fi in de trein ook nog eens best aardig :).
Ik denk dat het wel meevalt met het aantal stations. Sure, je kunt het niet overal doen, maar er is altijd wel een punt te bedenken waar je kunt wisselen tussen lange en korte trein. Je hoeft ook niet het hele traject af te maken en mogelijk is alleen tussen bepaalde stations meer capaciteit nodig. Dat opschalen moet gewoon veel beter kunnen.

Verder is het zo dat bij sommige punten dat er te weinig treinen kunnen rijden waardoor je al snel vertraging hebt en dat zorgt dan voor een sneeuwbal effect. Bijvoorbeeld Ravenstein waar een enkel spoor ligt over een rivier heen. Dat zorgt ervoor dat het verkeer tussen Nijmegen en Oss gemaximaliseerd is en dus niet flexibel genoeg om te kunnen inspelen op vertraging. En dat zorgt er dan weer voor dat andere intercities vertraging hebben waarna het zich uitspreid tot andere trajecten.
Ik denk dat het lastiger is dan het lijkt, er rijden verrassend veel treinen in totaal, met een zeer strak rooster per trein. Ook moeten er altijd treinen en wagons klaarstaan als er een storing of defect optreed, ik reis dan Leiden-Utrecht centraal waar je genoeg treinen aan de zijlijn ziet staan, maar die worden ook weer ingezet.
Zo moeilijk is dat echt niet... gewoon meer treinen aan Sinterklaas vragen.

't Is wel crisis hé.
Klopt, maar dan moet je dus flexibeler zijn. De geboden oplossing met duurdere kaartjes is een lapmiddel en pakt de oorzaak niet aan.
Ah zovan laat de student betalen om op tijd in zijn college te komen?

Ik zou het bijvoorbeeld een goed idee vinden om het verschil met week en weekendabonnement af te schaffen en de student gewoon maandag tot vrijdag te laten reizen ÉN zondag na 7/8/9 uur s'avonds

Ik zit zelf op kamers en ga elk weekend naar huis, maar nu ben ik wel verplicht om maandagochtend terug te gaan (in de spits) omdat ik geen 16 euro ga betalen om een avond eerder daar te zijn. Ik ben vast niet de enige die daar zo over denkt.

Andere optie (ze doen het volgens mij al alleen niet op mijn traject) is meer treinen te laten rijden in de spits. Ik reis zelf dan van Dordrecht naar Eindhoven en die trein rijdt elk half uur, als ze daar elke 20 minuten of zelfs elk kwartier van maken in de spits scheelt dat al een hoop denk ik.
en hoe komt die student dan optijd in zijn les? er zijn studenten die op meer dan een uur afstand van de studie wonen, die kunnen dan pas om een uur of 11 beginnen met studeren, maar de hogescholen hebben roosters van 8:30 tot 17:00. als je goed met de trein wilt reizen moet je een kaartje voor de eerste klas kopen.

ontopic:
4g is echt nodig als een treinstel 3 kwart vol zit kun je het internet al bijna niet meer te doen. Wel netjes dat ze het gratis houden.

@MelvinV2
klopt ik ben er zelf ook mee bekend. Ik heb zelf ook op ongeveer 2 en een half uur van school af gewoond. dan reis je 5 uren p/dag met het OV waarvan in mijn geval 2 uren met de NS was.

[Reactie gewijzigd door dezejongeman op 23 april 2014 09:20]

Wij hebben een groep studenten die 3 uur onderweg zijn, het is dan ook niet handig om schooltijden te veranderen naar later uit zijn.

Kamers is voor velen geen optie ivm financhiele status, vooral op het MBO en HBO heb je nog vaak mensen die van de middelbare komen en zo dus niet echt een baan hebben
Als je om 6:21 een bus moet nemen, vervolgens elke dag tussen 19:00 en 20:30 thuis bent en nog veel huiswerk hebt + stageorientaties blijft er weinig over, gelukkig heb ik de weekenden.

Bij de lokale restaurants en supers willen ze onder de 20, die er werken verdienen by far niet genoeg om zonder ouders de kosten te betalen als je meer dan je lesgeld moet ophoesten voor je opleiding (niet te vergeten dat laptops op steeds meer scholen verplicht worden)
Weet je laat maar met de wijze praat, iedere student heeft een andere situatie, de een gunstiger dan de ander. Je kan niet denken dat elke student zomaar een oplossing vist.

Bij ons is wel een stevige rekenkracht vereist, 600 euro krijg je dat niet zo snel ,2de hands wel met wat geluk. Zelf ben ik ook constant op zoek en met een oog uit naar een betere kamer en werk, maar er is natuurlijk druk.

Niet iedereen denkt op de middelbare of in de zomervakantie van de middelbare al gelijk aan werk.


Als iedere student jouw kennis had, dan hadden de treinen dus helemaal geen probleem?
Na je 18e een baan zoeken is zonder ervaring in de Horeca één grote hel. In 2012 maar liefst 60 keer moeten solliciteren voor het een keertje raak was. En dan verdien je ook gewoon nog niet eens genoeg om je huur te betalen omdat je door het studeren maar weinig beschikbaar bent. Vaak ben je te oud, te weinig beschikbaar, of heb je te weinig ervaring. Ze nemen liever vrijwilligers, stagaires en scholieren aan.

Hier is het rooster als volgt:

Ma t/m vr: 0600 - 1900 Studeren (oftewel: aanwezig zijn op de school, niet aanwezig = geen toegang tot tentamens)
1900 - 2000 Zorgen voor boodschappen/eten
2000-22000 Huishouden
2200-0200 Thuis de boeken in om bij te blijven met de theorie

Zaterdag: Hoera! uitslapen :). tot 9 uur. Dan vaak projectgroepen OF in het zeldzame geval naar je werk tot een uur of 6.

Zondag: Sociale banden onderhouden.

De meeste vrije tijd heb je tijdens de colleges zelf, maar dat gaat dan wel ten koste van je kennis in the long run. Dit gecombineerd met het nog maar net kunnen betalen van de huur en het collegegeld zorgt ervoor dat er hier voornamelijk goedkope maaltijden genuttigd worden, er niet uitgegaan wordt, er geen vakantietripjes bestaan.

Hogescholen doen weinig caren voor hun studenten verder; 1 maandje niet op tijd je collegegeld kunnen betalen = meteen boete (want je had al zoveel geld) en een complete blokkering van alle systemen.
Als je op kamers woont of in een appartement doe je inderdaad iets aan het huishouden. Tijdens schooltijd is er bij lange na niet altijd de mogelijkheid om je te verdiepen in de theorie. Dat zal dus NA schooltijd moeten.

Goed voorbeeld is de PABO. Deze is tegenwoordig zo veeleisend dat je overdag gewoonweg geen tijd hebt voor het bestuderen/samenvatten of leren van de theorie. Je bent op school gewoon keihard bezig met de vaardigheden om de informatie over te kunnen brengen op je leerlingen. Die informatie leer je in je "eigen" tijd maar.

Bij de opleiding SPH idem dito. Je krijgt dag in, dag uit hoorcolleges voorgeschoteld die je van tevoren moet voorbereiden. Doe je dat niet? dan snap je niet wat er uitgelegd wordt, mis je de verdieping en zit je maar wat te klooien op facebook tijdens een college. Gevolg is meteen het falen van tentamens.

Drukke collegedagen betekenen vaak dat studenten geen zin meer hebben om tegen de avond of in de avond een project te gaan doen. Dat wordt vaak verschoven naar de zaterdag.

Natuurlijk komt het rooster zoals jij die noemt ook vaak voor, maar daar worden vaak geen hoge cijfers mee behaald. Vlak voor een tentamen de boeken in klinkt hartstikke leuk natuurlijk. Maar met gemiddeld 1000 pagina's leerstof per tentamenweek (dus alle tentamens in een week) is dat onbegonnen werk.

-----------------------

Ik vind niet dat Jeroenneman -1 verdient met zijn post. Hij weerlegd enkel mijn bevindingen met de zijne en geeft daarmee extra informatie. De lezer kan zijn eigen mening vormen door vanuit zijn eigen referentiekader naar de informatie te kijken. Het verschil in waardering van de posts lijkt me dan ook een oneerlijk voordeel naar mijn vorige post. Jeroenneman geeft objectief gezien namelijk dezelfde informatie, maar vanuit een andere ervaring.
Rustig worden in de spits zal het waarschijnlijk nooit.

1. Langere treinen in de spits.
2. Treinen vaker later rijden.
Veel meer kun je er niet aan doen.

De kaartjes in de spits duurder maken is gewoon genaaid, omdat de meeste mensen er toch niet voor kiezen lekker in een drukke trein te gaan staan. Als ik de spits kan vermijden dan doe ik dat wel. Duurdere kaartjes, daar bereik je denk ik geen rustigere treinen mee.
Dat zijn de opties die je wilt, dat betekent dat er veel materieel voor de meeste tijd niets staat te doen. Het gaat juist om de bezettingsgraad zo hoog mogelijk krijgen. De NS heeft het liefste dat iedere trein op ieder moment op de meest ideale lengte voor 80 % gevuld is. Dit is puur hypothetisch en realiseerbaar :).

De NS kan meer geld verdienen door reizigers in de spits te heffen en buiten de spits de prijs te laten dalen. Het is zorgen voor het meest optimale punt qua belasting en inkomsten. Daarnaast is de reiziger in Nederland zeer verwend, we kennen geen vaste tijd en datum-kaartjes.
Rustig worden in de spits zal het waarschijnlijk nooit.

1. Langere treinen in de spits.
2. Treinen vaker later rijden.
Veel meer kun je er niet aan doen.
Optie 1 is niet zomaar mogelijk, je zit namelijk met maximale perronlengtes, die dus ook de maximumlengte van je trein bepalen.

Optie 2 kan ook niet zomaar, de beveiliging laat dat niet toe, je zit met flinke spoorblokken die vrij moeten zijn om een groen sein te kunnen krijgen. Daarnaast is het al zeer druk op het spoor (we hebben binnen de EU het drukstbereden spoornet).
Perron hoeft geen probleem te zijn.
Als de trein "uitsteekt" stap je daar gewoon niet in of uit.
Er blijven genoeg deuren over waar je kunt in of uitstappen.
Je weet van tevoren ook hoe het perron waar je naar toe gaat begint, dus ga je voor of achterin zitten.
Bij twijfel kies je het midden of loop je een stukje door de trein.
Oplossing zijn er dus maar je moet als reiziger ook mee willen werken, voordeel is dan ook dat je een zitplaats hebt.
Rustig worden in de spits zal het waarschijnlijk nooit.
Nee natuurlijk niet, want dan heet het geen spits meer ;)
Helaas. Ook studenten moeten in de ochtendspits op hun college zijn.......raar dat je dit zo stelt
Als ze nou eerst eens die student OVers na 9 uur zouden laten reizen, zou al 50-60% van de drukte in de trein schelen 's ochtends. 's Avonds na 6 uur zit er geen hond in de trein, vergeleken met 's ochtends.

Flexwerken me neus, dit is gewoon een verkapte belastingmaatregel, lekker makkelijk natuurlijk want de overheid wil graag dividend scoren als enige aandeelhouder.
En hoe kom ik dan op school :)
Het klopt dat studentenkaarten en studenten 1 van de grootste bezetters zijn. De NS kijkt ook met afgrijzen naar de dag waarop deze af wordt geschaft omdat het via de staat flink wat oplevert. Een trajectkaart is eigenlijk beter en goedkoper.

Maar goed, kom we laten studenten pas na 9 uur reizen. Leuk, maar mijn colleges begonnen altijd om 9 uur en dan zou ik dus het eerste college van iedere dag missen. Ik ben gelukkig bijna afgestudeerd, maar studenten na 9 laten reizen is geen optie. Dan gaan ze zo vaak mogelijk de auto (van paps of mams) nemen en is dat niet iets wat we willen vermijden omdat de trein schoner zou zijn?
Offtopic:

Ben zelf student, nou hoef ik niet te reizen in de ochtend maar... als je niet in je eigen stad terecht kan voor bijvoorbeeld een HBO opleiding, dan zul je toch moeten reizen?
Haha ja! Als we allemaal in de stad zouden wonen waar we werkten of studeerden, was er sowieso nooit sprake van een spits geweest hè :+

ot: Er staat dat de WiFi wél in nieuwe treinen "gedaan" wordt, geldt dit dan toch ook voor nieuwe sprinters en stoptreinen?
ot: Er staat dat de WiFi wél in nieuwe treinen "gedaan" wordt, geldt dit dan toch ook voor nieuwe sprinters en stoptreinen?
In principe niet nee, behalve voor de nieuwe sprinters op de lijn Alphen <> Gouda, die krijgen wel WiFi (was namelijk verplicht vanuit de aanbesteding, die de NS gewonnen heeft).

Zie http://www.treinreiziger....n_met_meer_treinen-146138

De rest van de sprinters (zowel de oude SGMm als de nieuwe SLT) zal in beginsel geen WiFi krijgen.
Niet helemaal juist.
De omgebouwde DD-AR (dubbeldekkers) heten nu DDZ en zijn voorzien van WiFi in de trein. Ze rijden als sprinters op onder andere het traject Zwolle - Utrecht maar ook op andere trajecten.
In deze treinen zit ook het reizigersinformatiesysteem (beeldschermen).
Dat wordt helaas niet duidelijk in het artikel. Ikzelf gok erop dat dit alleen voor de nieuwe intercity's het geval is, en dat de nieuwe sprinters en stoptreinen gepasseerd worden.
Ga jij maar eens in hartje Amsterdam of Utrecht wonen, een woning vinden is 1, een baan is 2.

Altijd dat gezeik dat studenten het makkelijker hebben, ben al sinds september op zoek en niks want als je opleiding 5 dagen per week van 8:30 tot 17:20 is en daarbovenop moet je leren en huiswerk maken, nee hoor stappen doe ik niet en in het weekend is het ook huiswerk maken.

Zelfs als ik een baan had, Nederland is klein zat dus reizen is een noodzaak.
Hoor je dan niet op school te zitten nu? :+

Haha zonder gein, studenten kunnen vaak geen kamer vinden in studentensteden. Dat weet ik ook uit ervaring. En studenten zijn gedeeltelijk maar het probleem. Ook veel woon-werk verkeer is er. Verhuizen klinkt zo makkelijk, maar zie je huis maar eens te verkpen.
Probleem is ook dat het OV vaak een heel slecht alternatief biedt. Ik woon best aardig in de buurt van m'n werk, maar met het OV ben ik anderhalf uur kwijt (enkele reis, dus 3 uur per dag). Met de auto slechts 30 minuten. (Ook enkele reis)

Daarom ben ik nu, op m'n 37e, druk bezig een rijbewijs te halen. Terwijl ik tot nu toe altijd met het OV ging. (Het feit dat de spoorwegen steeds minder betrouwbaar zijn geworden helpt daar ook in mee, die 1,5 uur is als alles goed functioneerd, en dat is zeldzaam)
Ah maar natuurlijk! Laat die studenten maar gewoon verhuizen, de lakse belastingzuigers!

On-topic: Erg mooi nieuws natuurlijk. Nu hopen dat de overstap naar 4G de snelheden acceptabel maakt.
De spitsdrukte is niet de schuld van de treinreiziger maar van de NMBS die er niet in slaagt de treinen op tijd (of uberhaupt) te laten rijden.

Als er een trein in vertraging of afgeschaft is dan krijgt de volgende trein het dubbel zo hard te verduren, en in de spits rijdt slechts minder dan 40% van de treinen op mijn lijn zonder vertraging (van meer dan vijf minuten). Dan maakt het niet uit hoeveel capaciteit er is.
" in de spits rijdt slechts minder dan 40% van de treinen op mijn lijn zonder vertraging (van meer dan vijf minuten)"

Ik ben heel benieuwd naar jouw bron, het lijkt mij nl onzin.
Yep, 40% treinen op tijd is inderdaad verkeerd...

http://www.standaard.be/cnt/dmf20131206_00874039
Tijdens de ochtendspits komt in Brussel maar 42 procent van de treinen uit de grote Vlaamse steden met minder dan vijf minuten vertraging aan.
Vooral vanuit Gent is het slecht gesteld: er komen ’s ochtends amper drie op de tien treinen op tijd aan in Brussel.
...Het is ~30% op mijn lijn. 8)7 Oja:
Bij de stiptheidscijfers wordt met de afgeschafte treinen geen rekening gehouden.
Gelukkig kost het ons niet te veel want de NMBS is reeds vijf jaar noest besparingen aan het doorvoeren die ongetwijfeld reeds hun vruchten afw--

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130320_00511234
Per kilometer die een trein van de NMBS aflegt, bedraagt het operationele verlies van de spoorwegmaatschappij gemiddeld 1 euro.
Welkom in België. }:O

[Reactie gewijzigd door Enai op 24 april 2014 11:04]

Iets met een enorm tekort aan studentenhuisvesting.
Is goed, betaal jij mijn kamer even?
Je mag me dan een mooie oplossing geven, ik moet om 6:45 in de trein zitten anders ben ik er niet op tijd en komt de leuke leerplicht op me af :P
Sucess, als het de eerste is die je kan nemen
de spits vermeiden? hoe moet ik me dat voorstellen?
Meer dames met de trein?

Zou op zich geen slecht idee zijn als ik kijk hoeveel vrouwen te langzaam inhalen en onnodig links gaan rijden op de snelweg. Heb het idee dat daardoor de capaciteit op de weg zo'n 25% lager is.
Ik vermoed dat mijn moeder daar ook schuldig aan is. Maar aan de andere kant blijft ze ook wel eens van Maastricht tot Roermond achter een vrachtwagen rijden. Heeft op de lage snelheid na wel voordelen.

Maargoed, gaan we nu alle vrouwen over 1 kam scheren? Ik stem niet zozeer voor meer mensen met de trein maar voor meer mensen in 1 auto. Stop er 3 in 1 auto en niets is schoner of zuiniger. Bovendien worden er vele malen meer kilometdrs gemaakt door mensen in autos dan mensen in treinen (per hoofd geteld, niet per trein). Dus de NS vervoert al niet zo veel mensen.
Ze vervoeren al wel wat, maar zitten nu gewoon aan maximum capaciteit. Net als het wegennet dankzij je moeder :+
Dankzij? Je bedoelt mede-dankzij. Daarbij komt dat dat traject nog lang niet aan zijn maximale capaciteit zit en de capaciteit van het wegnet over het algemeen makkelijk uit te breiden is. Dit in tegenstelling tot het spoor.

Als je naar de cijfers kijkt valt het vervoer op het spoor toch vies tegen vergeleken met dat op de weg.
Zowel spoor als wegennet is heel lastig uit te breiden juist. Er liggen gigantisch veel rivieren in Nederland waar overal een brug bij moet komen. Verder is het neerleggen van asfalt in sommige plekken echt een dure bezigheid omdat het al snel weg gaat zakken. Zie omgeving Rotterdam als voorbeeld waar ze het uiterlijk elke 2 jaar moeten vervangen omdat het anders niet meer te berijden is. Plus dat je gewoon met een heleboel knelpunten zit waar je gewoon niet fatsoenlijk een strook erbij kunt leggen, simpelweg omdat er geen plek meer voor is en je dus vanalles moet gaan verbouwen. Dan is een hele nieuwe snelweg al een betere optie, maar knelpunten behoud je wel.

Nee, zo makkelijk gaat dat (helaas) niet.
Over het algemeen is het wegnet makkelijk uit te breiden vergeleken met het spoor. Misschien had ik het zo moeten formuleren in mijn vorige commentaar.

Civiele techniek student hier ;)
Mwoah, spoorbrug vs autobrug. Spoorbrug is doorgaans veel goedkoper.

Nou weet ik niet waar jij precies woont, maar hier moeten ze voor zowel een spoor als een weg enorm veel bruggen gaan aanleggen om in huidige landschap en/of infrastructuur te passen.
Limboland. Hier valt het op zich wel mee. Een populaire strategie in Nederland is de vluchtstrook als "spitsstrook" te gebruiken. Maar de helft van de automobilisten snapt het concept niet en rijdt dus op het midden van de snelweg.

Ja een autobrug is duurder, maar er gaat ook veel meer verkeer over.
Ja die treinprijzen, ik vind dat tweakers daar best een apart topic voor mag aanmaken. Veel mensen hier reizen met de trein, en treinen zijn ook technologie, dus waarom niet?
Wat houd je tegen om eerder te beginnen en eerder te stoppen of later te beginnen en later te stoppen?
omdat niet elk bedrijf het toe laat om later te beginnen (of eerder). hier beginnen we om 8.30 en als je later bent dan word je als telaat geregistreerd, en zo telt dat voor enorm veel bedrijven ook zo.
Wat houd me tegen nou misschien omdat dat geen zin heeft, ik werk hier op de it afdeling en van 8 tot 5 moet er iemand zijn(zijn met ze 2en).
Dus eerder beginnen heeft ook niet veel zin, ik ben er al rond kwart over 8 elke dag en me collega om 9 uur.

Zo zullen nog veel meer mensen niet ineens eerder kunnen beginnen, ze hebben een vast rooster misschien nog eens ook.
Plus bij flexibele werkdagen krijg je voor taken zoals die IT van jou, dat er de gehele dag aanwezig mensen voor moeten zijn. In andere woorden, kosten worden direct hoger als de werkdag verlengd wordt.

Echter meen ik ook ergens gelezen/gehoord te hebben dat flexibelere werkdagen mensen effectiever maakt, wat dus indirect meer winst kan opleveren. Mja omdat dat niet direct kwantificeerbaar is wordt het buiten beschouwing gelaten.
Wie gebruikt er nu wifi op de trein? Je hebt toch je eigen abonnement?...
En dan is je datalimiet overschreden :')
Ik doe het heel veel. Ik bel pre-paid gezien ik amper bel. En voor alleen data is en abonnement te duur.
Mijn internet begeeft het altijd tijdens een treinrit, ik weet niet of het de snelheid, locatie of iets anders is maar ik heb nooit internet in de trein.
Ik ben buitenlander zonder Nederlandse mobiel, altijd handig als ik weer eens in NL ben :)
Wauw, 4g verbinding in de trein. Maak zelf eigenlijk altijd gebruik van internet in de trein (en bus). Soms natuurlijk niet even snel als het behoorlijk druk is, maar het werkt wel bijna altijd.

Hoop dat NS dit zonder t-mobile ook goed kan aanpakken en dat het nog gratis kan blijven.
Ik ben forens en maak er dus vaak gebruik van. Maar erg vaak moet ik toch de telefoon pakken en mijn tablet via die lijn laten lopen. Zelfs bij rustige treinen is de verbinding vaak erg slecht. Om die reden ben ik vanaf vrijdag bij de KPN met 4G, alleen nog even een 4G toestel kopen.
.
Mijn ervaringen met 4G in de trein zijn net zo droef als met wifi van de NS, sterkte!
Bij mij zijn de ervaringen met 4g in de trein, op het KPN netwerk, juist zeer goed!

Ook dat is het voordeel van 4g op de 800 mhz. band, zeker als nog lang niet iedereen een toestel heeft dat daarvoor geschikt is ;)
Met die logica (nieuw abonnement, nieuw toestel) zou je denken dat de NS een 'premium' wifi gaat aanleggen met gegarandeerde snelheden oid.
Zelfs bij rustige treinen is de verbinding vaak erg slecht
Klopt maar ik heb in de trein ook vrijwel geen verbinding met vodafone. Dat is dus kiezen tussen twee waardeloze opties.
Zonder tmobile moet dit wel lukken dit is nou niet echt de beste provider, oke geen 1 provider heeft overal dekking.
Maar ik zie toch vaak mensen die tmobile hebben mee liften op iemand ze vodafone/kpn verbinding, en dan hebben ze gewoon een high end smarthone die dus goed van de verschillende netwerken frequenties gebruik zou kunnen maken.
Prijsverhogen is altijd een duidelijk signaal: meer vragen voor drukke momenten (oftewel: we hebben meer geld nodig, en dat verdienen we het snelst op de drukke punten).

De NS had goodwill kunnen creeren door juist korting te geven in de rustige momenten, mensen zo motiveren voor de rustigere momenten.
Das altijd leuk, maar met "goodwill" betaal je niet voor het oplossen van knelpunten in de spits.
Klopt maar het zal je verbazen hoe goed dat soort dingen zijn voor het imago van een bedrijf. Maar NS heeft al hoog aanzien natuurlijk. En mensen betalen ook graag meer om met de trein te reizen en laten dan alsnog de auto staan.

@sanderev66: nice. dat had ik niet gezien.
De NS had goodwill kunnen creeren door juist korting te geven in de rustige momenten, mensen zo motiveren voor de rustigere momenten.
Dat gaan ze ook doen. 6% duurder in de spits momenten, 12% goedkoper in daluren.
Allemaal natuurlijk leuk dat de reacties vooral gaan over de "service" van de NS, maar als dit de plannen tot 2025 zijn, dan is Nederland al snel het laatste land in Europa waar nog geen gratis Internet in alle openbaar vervoer is.

Het wordt de HOOGSTE tijd dat het spoornet commercieel wordt en andere partijen op een eerlijke manier de concurrentie aan kunnen gaan met de NS, want de voorgaande reacties geven duidelijk aan dat wij allemaal inzien dat de service van onze nationale treinen ver onder de maat is en gemakkelijk beter en goedkoper kan.

Jij weet het, ik weet het...tijd dat ons parlement dit ook beseft.
Er is in NL absoluut geen draagvlak voor privatisering van de NS, geen politicus die zich daaraan durft te wagen. Realistisch gezien zal dat alleen gebeuren als de NS er echt een financiele puinhoop van maakt of de overheid dringend geld nodig heeft.
Jep, want bijv. in het Verenigd Koninkrijk, waar de trein geprivatiseerd is is het zo geweldig. Met oneindig veel kleine bedrijfjes die niet op elkaar aansluiten, allemaal hun eigen ticketbalie hebben (op verschillende stations), waar je voor een normaal ritje op meerdere stations een kaartje moet kopen...
En je denkt dat een dergelijke situatie ook in Nederland zal ontstaan als het spoor wordt vrijgegeven?
Ja, we zien ook allemaal in hoe je een elftal moet coachen om een ek/wk te winnen. Iets met beste stuurlui en zo.
Overigens zou het mooi zijn als 1ste klasse ook sneller internet zou krijgen dan 2de klasse. Waarschijnlijk wordt het daar ook meer zakelijk en nuttig gebruikt ipv vooral entertainment in de 2de klasse.
Ik vind het nog steeds erg slecht dat zij geen WiFi in de sprinters inbouwen. Er zijn namelijk voldoende trajecten waarbij de stoptrein het snelst is om op je bestemming te komen terwjil je toch een uur in de trein zit. Als ik bijvoorbeeld van Rotterdam Centraal naar Amsterdam Holendrecht moet zit ik 58 minuten in de stoptrein. Dan zou goed werkend WiFi toch wel ideaal zijn.
Helemaal mee eens. Er zijn toch best veel reizen waar je al snel de sprinter in wordt gejaagd.

On the other hand: Laat ze eerst maar eens WC's in de sprinters bouwen ;)
De nieuwe sprinters die steeds meer inrollen hebben wel wifi.
Bedoel je dan de SLT of de DDZ (dubbeldekkerzone, die ook vaak op sprinter trajecten worden ingezet) .
De dubbeldekkers, die doen ze steeds vaker op sprintertrajecten
Dan klopt het artikel dus eigenlijk ook niet helemaal :)

Want inderdaad, die DDZ vind je bijna uitsluitend op sprinter trajecten.
Yep, t zijn zeer fijne treinen.
Als LTE-Advanced gebruikt zou kunnen worden, dan zou het theoretisch een stuk sneller kunnen worden in de trein. In LTE advanced zit namelijk een truc waarbij als je in het snijvlak van twee cellen zit, de antennes van beide cellen gebruikt worden om data te versturen. Dit zou een groter throughput in de locaties verder van de antenne moeten realiseren en een meer stabiele verbinding. Nu nog een afspraak met Pro-Rail over de plaatsing van antennesites langs het spoor.

Ben ook wel benieuwd hoe de NS op meerdere netwerken gaat willen verbinden. Het is nu een aanbieder van telecom en zou dus als een soort MVNO kunnen optreden. Met eigen SIM-kaarten en een roaming agreement op meerdere netwerken zou het betere dekking kunnen krijgen.
Natuurlijk gaan ze ermee door! Het levert ze tenslotte geld om op de gegevens en profielen van de reizigers te verkopen :*)
Waarom zou je daar in godesnaam mee stoppen? Het is een mooi PR berichtje nadat ze bekendmaken dat de kaartjes in de spits duurder worden, op de momenten dat je dus als een sardientje in een blik in de trein staat moet je er ook nog extra voor gaan betalen! Briljant plan.

Ik zeg goed bezig jongens!
Natuurlijk gaan ze ermee door! Het levert ze tenslotte geld om op de gegevens en profielen van de reizigers te verkopen :*)
Doen ze dat dan? Volgens mij staat er bij het verbinden expliciet bij dat dit niet gebeurt.

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 23 april 2014 10:31]

Belachelijk! Laat ze die wifi gewoon weglaten en de kaartjes kunnen dan vast een stuk goedkoper. Je betaald je nu helemaal scheel als je eens met de trein wil. Als je dan toch al een auto hebt, hoef je het om de benzine kosten ook niet meer te doen. Zeker niet als je met 2 of meer bent.
Doe voor de lol maar eens de rekensom hoeveel goedkoperdat kaartje dan wordt :)
Naar mijn ervaring is het internet in de trein toch behoorlijk brak. Dit heeft, volgens mij, slechts gedeeltelijk te maken met de drukte. Als ik vroeg klaar ben met colleges (1300) en in een redelijk lege trein naar Amsterdam reis, werkt het ook echt slecht.. In de spits kan ik het wel vergeten.

Daar naast is 3g/4g via de mobiel vele malen sneller. Zoals de WiFi nu is is het niet de moeite waard.. (traject Utrecht-Amsterdam in ieder geval) Overstappen naar een andere provider, zoals hierboven vaker is aangegeven, lijkt me het minst wat ze kunnen doen..

[Reactie gewijzigd door Fristicake op 23 april 2014 12:40]

maakt ook niet uit of je in een lege trein zit ja of nee, de ns heeft namelijk gewoon een bandwith control per gebruiker ingesteld.
Alleen als je in een echt volle trein zit wordt het inderdaad nog trager
¤ 14,40 van Alkmaar naar Amsterdam, en dan ook nog de ballen hebben om voor wifi geld te vragen?
geef dan iedereen 40% korting....
Alkmaar - Amsterdam is 43km, volgens de ANWB zijn de kosten voor het rijden van een compacte auto 33ct/km en voor een middenklasser als een Golf 43ct/km (zie http://www.nibud.nl/uitgaven/huishouden/auto.html), dat maakt 14,19/18,49 euro voor dit traject, exclusief de exorbitant hoge parkeertarieven in Amsterdam natuurlijk. Reis je meer dan sporadisch met de trein dan reis je met een Dal of Altijd voordeel abonnement nog veel voordeliger. Met meer mensen in de auto die geen kinderen zijn (Railrunner) is de auto voordeliger, maar bij 95% van het verkeer op de weg zit er 1 persoon in de auto.
Ja, maar als je 1x per jaar 14,40 is extra betalen ook geen welkom kaartje om ook nog eens extra te betalen voor toeristen.
ik moest wat vrienden uit Italië rondreizen, en ze vonden de prijzen gewoon absurd.

en Duitsland is helemaal goedkoop vs nederland..
en in duitsland is het nog van de staat en maken ze miljarden winst op de trein 8)7
vs miljarden er bij, met de NS.... |:( :| :/

[Reactie gewijzigd door stewie op 23 april 2014 10:19]

Sorry, maar hier klopt echt helemaal niets van.

Ten eerste is je eerste zin grammaticaal moeilijk te volgen, volgens mij bedoel je dat 1x per jaar 14,40 betalen geen warm welkom is voor een 'nieuwe' reiziger. Wel wat verwacht je? Introductiekorting? Als je voor het eerst parachute springt of naar New York vliegt is dat toch ook niet voordeliger? Sterker nog, beide zijn nogal prijzig maar dat weerhoudt mensen er niet van er voor te betalen.

Natuurlijk vinden de Italianen het Nederlandse spoor duur, het is daar goedkoper met een reden. Ik weet niet of je ook wel eens in Italië met de trein gereisd hebt, maar ik kan je zeggen dat de punctualiteit, treinfrequentie en lijnbediening een lachertje is met zelfs het slechtste stukje spoor in Nederland. Buiten de enkele hogesnelheidslijn zijn vertragingen van een uur of meer daar normaal, "de trein komt gewoon". En verwacht niet dat je na 18-19 uur nog ergens komt, of vaker dan 6x per dag een trein kan pakken in een stad met 100.000 inwoners. Het Nederlandse spoor is het drukst bereden van Europa en zelfs gehuchten als Gramsbergen en Zwaagwesteinde hebben nog 2x per uur een trein per richting. De NS is vanaf volgend jaar zelfs een minimumbediening van 2x/u verplicht.

Zowel Deutsche Bahn als NS zijn 100% eigendom van de staat, de NS is "geprivatiseerd" met de overheid als enige aandeelhouder. De winst van NS wordt afgeroomd met torenhoge dividenden die richting de staatskas vloeien.

NS maakte in 2012 263 miljoen winst op een omzet van 4,6 miljard euro, oftewel: 263/4600=0,057=5,7 cent winst per euro omzet.Bron

DB maakte in 2012 1,477 miljard winst op een omzet van 39,2 miljard, oftewel: 1,477/39,2 mrd = 0,037=3,7 cent winst per euro omzet. Bron

Conclusie: NS maakt, uiteraard afgemeten naar haar bedrijfsgrootte, meer winst dan Deutsche Bahn.

In Duitsland is treinreizen helemaal niet "heel goedkoop", de prijzen zijn vergelijkbaar. Dinslaken-Dusseldorf, een traject vergelijkbaar aan Alkmaar-Amsterdam (43km, van suburb randstad naar grote stad) kost een kaartje 13 tot 18 euro, waarbij de reistijd varieert van 34 tot 46 minuten. Het Nederlandse kaartje kost 14,40 met een reistijd van 36 of 37 minuten. Zie Bahn.de en Ns.nl

Er zijn wel landen die het beter doen op het spoor (betrouwbaardere, snellere en goedkopere treinen), zoals Oosterijk en Zwitserland. Daar investeert de overheid echter een veelvoud van ons in spoor, zie http://www.allianz-pro-sc...s-in-rail-infrastructure/ Rara waarom rijden de treinen in Zwitserland wel door de sneeuw. Mw. Schulz heeft geen cent over voor het verwarmen van alle wissels, tja, NS kan het ijzer niet blote met handen smeden.

[Reactie gewijzigd door davidov2008 op 23 april 2014 11:36]

De NS is verzelfstandigd, niet geprivatiseerd.

De overheid neemt idd een beetje dividend, maar het meeste vloeit direct weer terug in het spoor, en het valt sowieso in het niet bij de omgekeerde geldstromen. Grofweg de helft van de omzet van de NS komt uit de staatskas: naast directe subsidies is er ook de OV studenten kaart (rond de 800 miljoen euro), gratis OV kaarten voor ambtenaren, diverse belastingvrijstellingen, financiering tegen gunstige rente, Prorail's gereguleerde lage tarieven voor het spoor, etc. Let wel, dat is IMO absoluut gerechtvaardigd, maar een melkkoe is de NS zeker niet.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 april 2014 12:15]

Ik haak even af bij de gratis OV kaarten voor ambtenaren. Dit is namelijk helemaal niet gratis en de ambtenaar in kwestie betaalt zelf een x percentage mee.
Die 100-x % is dan nog altijd voor rekening van de overheid. Enne...die x% komt uit het ambtenarensalaris, wat ook weer door de overheid betaald wordt :)
Er is trouwens geen winst bij de NS...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True