Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Virgin Galactic begint in herfst met gemotoriseerde tests van VSS Unity

Door , 27 reacties

Virgin Galactic heeft bekendgemaakt dat het in de herfst begint met het uitvoeren van gemotoriseerde testvluchten met het VSS Unity-ruimtevaartuig. Daarna moeten er periodiek testvluchten uitgevoerd worden.

Een woordvoerder van Virgin Galactic heeft tegen CNN gezegd dat de eerste gemotoriseerde testvluchten in de herfst zullen beginnen. Richard Branson, oprichter van Virgin Group, heeft in een interview met Bloomberg gezegd dat vanaf dat moment elke drie weken gemotoriseerde testvluchten zullen plaatsvinden. Het plan is dat het ruimtevaartuig in november of december tijdens testvluchten ook buiten de dampkring zal komen.

Branson zegt dat tegen het einde van 2018 de eerste betaalde commerciële ruimtevluchten zullen beginnen. Het toestel moet uiteindelijk plaats bieden aan zes ruimtetoeristen, die gedurende ongeveer vijf minuten gewichtloosheid zullen ervaren. Tickets gaan 250.000 dollar per stuk kosten. Volgens het bedrijf moeten de vluchten uiteindelijk een hoogte van boven de 100km bereiken, wat wordt aangeduid als de Kármánlijn. Die wordt gebruikt om luchtvaart van ruimtevaart te scheiden.

Sinds er in 2014 een ongeluk plaatsvond met een vorige versie van het toestel, de VSS Enterprise, zijn er geen gemotoriseerde testvluchten meer uitgevoerd. Bij dit ongeluk activeerde het remsysteem te vroeg, wat ertoe leidde dat het toestel in de lucht brak en neerstortte. Daarbij kwam één testpiloot om het leven en raakte een andere zwaargewond. Vóór dit ongeluk in 2014 had de vorige versie van het ruimtevaartuig al 55 testvluchten voltooid, waarbij tijdens gemotoriseerde vluchten een maximale hoogte van 22km werd bereikt.

In mei heeft Virgin Galactic tijdens een ongemotoriseerde glijvlucht met de VSS Unity met succes een vernieuwd remsysteem getest. Daarbij werd het ruimtevaartuig op een hoogte van ruim 15km ontkoppeld van het draagvliegtuig White Knight Two. Het doel van deze vlucht was het testen van het vernieuwde remsysteem, waarbij het dubbele staartstuk negentig graden wordt gedraaid, waardoor een groter oppervlak ontstaat. Zo is een tragere en veiligere afdaling door de atmosfeer mogelijk. Het vernieuwde remsysteem bevat onder meer een mechanische pin die moet voorkomen dat het remsysteem voortijdig wordt ontkoppeld, zoals bij het ongeluk in 2014 gebeurde.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

06-07-2017 • 11:04

27 Linkedin Google+

Reacties (27)

Wijzig sortering
Het toestel moet uiteindelijk plaats bieden aan zes ruimtetoeristen, die gedurende ongeveer vijf minuten gewichtloosheid zullen ervaren.
Is die 6 minuten het totaal aan gewichtloosheid van de hele vlucht? Of gaat de vlucht in een sinusbeweging met dus meerdere keren een gewichtloosheid van 6 minuten of is het ťťn keer en dan klaar?

Snotverdorie wel een duur grapje van $250.000! Jammer dat dit wel heel ver buiten mijn budget ligt. Het lijkt me wel heel gaaf om gewichtloosheid een keer te ervaren.
Dit is het totaal, het vliegtuig schiet 1x omhoog tot boven de 100km en daarna begint meteen de afdaling. Die 6min zitten op de top van de parabool en daarna is het afgelopen.
Ok!

Ik wilde zeggen "Jammer", maar goed, het is niet alsof ik ooit 250k kan ophoesten hehe. Als het §5.000 was het ik het nog wel willen sparen voor de ervaring!
Voor ongeveer §6000 euro kun je hier terecht: http://www.airzerog.com/en/

Is wel gewichtsloosheid voor meerdere kleinere periodes van ong. 20 seconden.
5.000 jonge alleen de brandstof kost al een veelvoud daarvan, stel je maakt een toestel dat groot genoeg is om niet 5 maar 50 personen mee te nemen dan nog hoef je voorlopig niet te rekenen op bedragen onder de 50k pp. wel vraag ik me af of je met dit toestel meer zou kunnen dan alleen maar space-hoppen. mag of kun je verwachten dat dit de eerste generatie ruimte taxie zal worden, eentje die over 20 jaar wordt opgevolgd door een vaartuig dat ons naar een spacedock kan vervoeren?

[Reactie gewijzigd door i-chat op 6 juli 2017 11:56]

wel vraag ik me af of je met dit toestel meer zou kunnen dan alleen maar space-hoppen. mag of kun je verwachten dat dit de eerste generatie ruimte taxie zal worden, eentje die over 20 jaar wordt opgevolgd door een vaartuig dat ons naar een spacedock kan vervoeren?
Dat hoef je niet te verwachten. Dit toestel is in de verste verte niet in staat de snelheden te halen die nodig zijn om in een baan om de aarde te komen. Daarnaast heeft het geen hitteschild, dus ook vanuit een baan terugkeren naar de aarde (zonder te verbranden) is geen optie.
Voor orbital ruimtevaart heb je echt een compleet andere klasse apparatuur nodig. Dit vliegtuig gaat, net als de New Shepard van Blue Origin, nooit meer worden dan een kermisattractie voor rijke mensen.
Wellicht is er een beperkt nut voor het doen van kortstondige experimenten of trainingen in gewichtloosheid, maar dan moet de prijs wel flink omlaag, want het kan vooralsnog niet concurreren met een normale paraboolvlucht.

edit: verplicht leesvoer voor iedereen die deze materie interessant vind: https://what-if.xkcd.com/58/

[Reactie gewijzigd door mcDavid op 6 juli 2017 17:41]

het zou vast wel iet zijn met parabole vluchten etc, maar ja als je in de ruimte bent, en gewichtsloos dan zou je daar toch zonder al te veel kosten langer kunnen blijven?
Als je in een baan om de aarde bent kun je daar zonder verdere kosten erg lang blijven. Alleen is in een baan om de aarde komen extreem duur (en niet zonder risico).

Het is niet het omhoog komen wat veel energie (en dus een grote raket met veel brandstof) kost. Het is de horizontale snelheid die er voor zorgt dat je tijdens het vallen "de aarde mist" en dus in je baan blijft wat lastig is.

Deze vluchten van VG schieten je omhoog, zonder je in een baan te krijgen maar daarna val je dus terug de atmosfeer in. Dat proces duurt blijkbaar 6 minuten.

edit:
Ter indicatie tot 2010 (daarna zijn ze amerika gaan pesten) vroeg rusland 25 miljoen dollar om een austronaut naar het ISS te lanceren. Dus letterlijk 100x zo duur als deze vluchten van VG. Misschien dat Space X die prijs over een aantal jaar een stuk lager kan krijgen maar voor dat dit voor de gewone man betaalbaar wordt zal nog wel wat decennia duren.

[Reactie gewijzigd door martijnve op 6 juli 2017 16:15]

Zou vast wel, zodra het eenmaal goed begint te lopen en ze meerdere 'vliegtuigen' hebben die dit doen. Eerst moet alle R&D e.d worden terug gewonnen.
nou niet alleen de gewichtloosheid lijk mij super, maar het uitzicht. Ik kan al genieten van de sterren als ik in een donkere nacht naar de sterren kijk als er niet te veel lichtvervuiling is.
Helemaal mee eens. Moet ťťn van de meest majestueuze uitzichten zijn die ik mij kan bedenken. Dus vandaar dat dit mij ook best wel wat waard zou zijn. Alleen die 250k is wel even een aantal bruggen te ver. :)
250k hoest ik ook niet zomaar op, maar het staat nog in de kinderschoenen. Misschien is het over 30 jaar net zo duur als een eerste klas vlucht naar Aussieland/Kiwiland
Dan moet je wel zorgen dat je in de schaduw van de aard opstijgt anders overstemt de zon alle sterren. dan zie je enkel zwart.
Het plan is dat het ruimtevaartuig in november of december tijdens testvluchten ook in de dampkring zal komen.
Ik neem aan dat hier buiten de dampkring hoort te staan, alle testen beginnen tenslotte per definitie binnen de dampkring.
Yes je hebt gelijk, ik pas het aan.
Ze zouden nog de theoretische resultaten van re-entry kunnen testen. Daarvoor zouden ze wel buiten de dampkring moeten zijn, maar denk jij dichter bij het antwoord zit als ik
Branson zegt dat tegen het einde van 2018 de eerste betaalde commerciŽle ruimtevluchten zullen beginnen.
Ik vind het wel grappig dat Branson zich de laatste tijd toch weer waagt aan dit soort uitspraken. Zeker in de jaren voor het ongeluk deed hij ook regelmatig uitspraken over wanneer de vluchten zouden gaan beginnen, uiteindelijk werd het 'Ok, ik hou op met die uitspraken. We beginnen wanneer we kunnen beginnen.' Toen kwam ook dat ongeluk nog eens... maar nu gaat het kennelijk toch weer jeuken :P
De concurrentie neemt toe. Ook Blue Origin zal mogelijk in 2018 beginnen met commerciŽle suborbital vluchten voor toeristen (met een paar minuten gewichtloosheid).
Echter de echte concurrentie zal komen van echte ruimtevluchten die langere periodes van gewichtloosheid bieden.
De kosten daarvan zijn een ordecategorie groter, maar dat zal voor de doelgroep van miljonairs niet echt verschil maken.
Bijvoorbeeld SpaceX zal in 2018 beginnen met vluchten voor NASA naar het ISS, maar heeft ook al een contract voor een toeristische vlucht rond de maan, in 2019 of 2020.
http://www.spacex.com/new...ft-beyond-moon-next-year1

De Russen gaan een tijdje geen derde astronaut op het ISS zetten, en hebben dus ruimte om hun 3e passagier op hun vluchten te verkopen. Een deel daarvan is via Boeing naar NASA gegaan, maar ze hebben recent gezegd nog steeds interesse in de toeristen markt te hebben.
Boeing zal in 2019 ook beginnen met bemande ISS-vluchten, en heeft een contract met Bigalow's commerciŽle ruimtestation, en zal dus ook op de toeristenmarkt azen.

Dus als Virgin niet vliegt voor 2020 zullen veel van zijn klanten willen overstappen op echte ruimtereizen.
Ik vraag me af of flat earthers die hiermee een ruimtereis maken om met hun eigen ogen duidelijk de curvatuur van de aarde te zien hun geloofsysteem dat de aarde plat is eindelijk aan de kant zullen zetten, of zelfs dit er niet in slaagt flat een einde te maken aan flat earthers.
Daar veranderd nuks aan, immers zitten er lenzen in de raampjes die het beeld vervormen. ;)
Die curvatuur kan je natuurlijk ook al op ooghoogte ervaren, als het gebied voor je maar vlak genoeg is... Praktische voorbeelden zijn schepen op zee die van je weg varen en waar je van onderaf gezien steeds minder ziet.
Met gebouwen en vliegtuigen is het nog eenvoudiger te zien. Dus als dat niet genoeg is (zeker icm al die foto's van nasa e.a.), maakt die extra hoogte dan nog uit?
Flat earthers schrijven die curvatuur toe aan effecten als atmospheric lensing en dat soort dingen. De ruimte is heel gemakkelijk te faken. https://m.youtube.com/watch?v=sYc8RkvU1aQ
Dit is wel een grappige video.
Flat Earthers zijn gewoon mensen die doorgeslagen zijn in het trollen van andere. Misschien dat 1% het daadwerklijk geloofd maar de rest zit gewoon voor de lol erbij.
Als ik het goed begrijp is dit een Single Stage To Orbit (SSTO) ruimtevaartuig? Is er een maximale hoogte die je hiermee kunt bereiken of kan je in theorie ontsnappen aan de zwaartekracht van de aarde?
nee, hij gaat (kan) niet in een baan om de aarde, dus geen ssto.
verder is het tot nu toe nog niet mogelijk om zover te komen om aan de zwaartekracht te ontsnappen. zelfs als je naar de maan gaat ben je nog onder invloed van de zwaartekracht van de aarde.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 6 juli 2017 16:25]

Correctie: nog niet bekend l bemand geluktm we hebben al meerdere missies naar mars gelanceerd en ook al het zonnestelsel uit, dus zover zijn we al wel. :-)
Als ik het goed begrijp is dit een Single Stage To Orbit (SSTO) ruimtevaartuig? Is er een maximale hoogte die je hiermee kunt bereiken of kan je in theorie ontsnappen aan de zwaartekracht van de aarde?
Low earth orbit is 160 tot 2000 km hoogte. Om een low earth orbit van bijvoorbeeld 200 km te bereiken is een snelheid van 7,8 km/s nodig.
van daar uit als je maar genoeg brandstof hebt om meer snelheid te creeren zou je escape velocity kunnen bereiken. Deze is rond de 11km/s

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*