Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Tesla gaat videobeelden van zijn auto's gebruiken om autopilot te verbeteren

Tesla heeft bestuurders van zijn auto's gevraagd om toestemming te verlenen om korte videoclips te verzamelen die gemaakt zijn met de externe camera's op de auto's. Het bedrijf van Elon Musk wil de beelden gebruiken om de autopilot te verbeteren.

In een bericht heeft Tesla aan bestuurders gevraagd goedkeuring te geven aan een wijziging in het dataverzamelingsbeleid. Daarin zegt Tesla hard te werken om zo snel mogelijk de veiligheid bij autonoom rijden te verbeteren en van zelfrijdende auto's een realiteit te maken. Daarvoor heeft het bedrijf korte videoclips nodig die zijn opgenomen met externe camera's die aan de Tesla-auto's bevestigd zijn. Dat schrijft de website Electrek.

Tesla wil de beelden gebruiken om de autopilot te verbeteren zodat elementen zoals wegbelijning, verkeersborden en de locaties van verkeerslichten beter worden herkend. In het bericht geeft Tesla aan dat de verzamelde videobeelden niet gelinkt worden aan het kentekennummer van de auto en dat er ook andere stappen zijn genomen om te voorkomen dat Tesla in haar systeem kan zoeken naar beelden van een bepaalde auto.

De tweede generatie van de autopilot van Tesla, die in oktober 2016 is geïntroduceerd, heeft in totaal acht camera's waarvan er nog maar twee worden gebruikt. Van deze acht camera's zijn er drie die direct naar voren zijn gericht. De andere camera's brengen de zijkant en de achterkant van de auto in beeld. Zodoende kan er een beeld van 360 graden worden gecreëerd, wat erg belangrijk is voor volledig autonoom rijdende auto's.

Tesla-topman Elon Musk zei onlangs tijdens de TED-conferentie dat het Tesla Model 3 waarschijnlijk in juli in productie zal gaan en een autopilot krijgt die enkel camera's en GPS gebruikt; lidar of een radarsysteem wordt niet toegepast. In feite wordt een passief systeem toegepast dat overeenkomt met wat een persoon ziet.

Musk zei dat het eind dit jaar mogelijk moet zijn om met een Tesla Model 3 volledig autonoom van Los Angeles naar New York te rijden, zonder dat er ook maar één menselijke ingreep nodig is. De topman denkt dat het nog twee jaar duurt voordat de technologie voor zelfrijdende auto's zo ver is gevorderd dat we achter het stuur in slaap kunnen vallen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

08-05-2017 • 19:36

66 Linkedin Google+

Lees meer

Reacties (66)

Wijzig sortering
Ik begin me in steeds meer scenario's af te vragen hoe ze hiermee omgaan in een autonome auto;

- Ongeluk gebeurt. Agent of weggebruiker wijst de weg; even door de berm en weg vervolgen;
- Een hond van karton op de snelweg;
- Hulpdiensten achter je met loeiende sirene's;

Er zijn tal van situaties waarin je als weggebruiker moet improviseren en even buiten de lijntjes moet. Het lijkt me niet eenvoudig ook dat te automatiseren.

Ik rijd met mijn Tesla overigens meer dan de helft van mijn kilometers op Auto Pilot. Geniaal, ik zou het niet meer willen missen, maar compleet iets anders dan de autonome auto van de toekomst.
Het idee is natuurlijk om door middel van deze wijziging meer data te hebben om te werken aan de autonome auto van de toekomst. Ik vind het sowieso mooi om te zien dat tesla stukje voor stukje aan het werk is aan een oplossing voor de echte wereld. Een heleboel andere bedrijven durven de techniek nog niet de straat op te sturen met passagiers, terwijl zij ook al erg ver zijn.
Speciale situaties zullen altijd manueel moeten, ook (of nog heeeel lang) met auto pilot.
Wat ik me afvraag is hoe er in de toekomst gereageerd wordt op plots overstekende voetgangers !

Op dit moment kijk je wel uit om als voetganger voor een rijdende auto te springen, maar als straks alle auto's autonoom zijn dan ga je er op rekenen dat 'ie wel voor een onverwachte voetganger gaat stoppen.

Voetgangers gaan, wanneer ze dat ontdekken dus gewoon voorrang nťmen op de auto's ! (Die auto stopt toch wel !)

Hoe gaan ze dat voorkomen ? Ik kan me een scenario voorstellen dat auto's in 1 op de 10 gevallen niet stoppen om zo een risico voor de voetganger te creŽren, maar dat lijkt me ook geen wenselijke situatie.
Er zijn tal van situaties waarin je als weggebruiker moet improviseren en even buiten de lijntjes moet. Het lijkt me niet eenvoudig ook dat te automatiseren.
De auto zal ook nog wel een tijd de mogelijkheid hebben om handmatig te rijden.
Wel zal je zien dat bij ongelukken er in de toekomst een enorm eigen risico komt voor bestuurders die nog met de hand rijden.

In een verdere toekomst waarin een rijbewijs niet meer nodig is zal er misschien een slow drive modus zijn waarin een bestuurder zonder rijbewijs tot 15 km per uur handmatig kan rijden met een ministuurtje of stick (die wegvouwt als de autonome drive actief wordt).
Dat denk ik ook. Elon Musk zegt alleen zulke dingen als; Over twee jaar haalt je auto je op bij het vliegveld als je hem oproept. Dat is autonoom rijden zonder bestuurder.
Yep, maar vooral welke morele keuze maakt de software bouwer, om een ongeluk dat voor hem gebeurt, ad hoc dus?

Kiest de software om een uit de gecrashte auto voor hem stappende passagier, die anders mogelijk verbrand overhoop te rijden, of om de autonome auto op het wrak te laten klappen.
Uitgaande van een ongeluk van een tegemoetkomende auto waar je dus geen voldoende afstand kunt houden om een veilige noodremming uit te voeren.

Mensen kiezen voor 82 % om de kreukelzones te benutten inplaats van hun heilige koe heel te houden, maar wat kiest BMW straks die hun klanten als verdienmodel zien gezien hun enorme juridische apparaat waarmee ze nu al aanklachten van eigenaren in de doofpot laten verdwijnen.

MAAR VOORAL wie draagt straks de verantwoordelijkheid bij een ongeluk dat voortkomt uit falende software, ontwerpomissies zoals afvallende lading, verwarde mannen, of weggevallen wegdek zoals steeds vaker door aardverschuivinkjes in de Italiaanse bergen voorkomen?

De software bouwer?
De fabrikant!
De bestuurder?

Waarbij de laatste geen inzicht noch zeggenschap heeft in de gemaakte keuzes van 1 en 2 maar er nu volgens de WVW nog wel hoofdelijk aansprakelijk is!

Lijkt me dat dat eerst juridisch geregeld moet zijn voor er ook maar 1 autonoom voertuig tussen de analoog bestuurde wagens.

Er is teveel enthousiasme en te weinig analytisch overzicht.

Denk alleen al aan het feit dat een camera met mist onmogelijk kan scherpstellen en de Tesla zonder radar in dat geval moet stoppen want de auto is dan opeens steke blind als hij een mistbank op de veluwe inrijd en de bestuurder ligt te suffen.

De bestuurder die niet actief meerijd (daarom worden piloten zo goed betaald die moeten actief blijven meevliegen) heeft tussen de 7 en 32 seconden nodig om vanaf zijn Tablet de dan heersende verkeerssituatie te overzien, al die tijd raast de wagen met minimaal 10 m/s door, dat is 320 meter in een 30 km situatie of op zijn gunstigst 7 x 36 252 meter bij 130 kmvu voor de bestuurder kan beginnen met de verkeersituatie op te lossen waar de software niet uitkomt.

Dat zijn dan erg nare crashes zoals die Tesla die onder die Truck terecht kwam.

Wie is er dan verantwoordelijk, en wat ziet die camera bij laagstaande zon en motregen op een door bietenmatsch volgeblubberde provinciale weg, waar je hier in Zuid Limburg met enige regelmaat op getracteerd word?

Wat doet de Tesla in zo'n geval als er geen bestuurder aanwezig is die met zijn op heeeeeele fuzzy logic opererende visuele cortex die met minimale input toch adequate beslissingen kan nemen?

Pas als alle in het verkeer voorkomende bewegende voertuigen mensen en dieren en afvallende lading en omvallende bomen gechipt zijn met responders kun je veilig autonome voertuigen op pad sturen. Mogen we dan straks niet meer met onze oude Zundapp de weg op, of wat?
Voor iemand met een Tesla - kun je dit ook afwijzen? Of is het een update die je later toch wel zult moeten installeren?
Dat werkt via een opt-in dus een Tesla owner gaat niet automatisch akkoord met het doorsturen van korte video clips Tesla.

Tesla updates data sharing policy to include collecting video in order to ‘make self-driving a reality’

Hier zie je ook precies het bericht dat samen met de laatste software update aan de Tesla gebruiker wordt getoond. Je kan akkoord gaan, maar je hoeft het niet.

[Reactie gewijzigd door Ravefiend op 8 mei 2017 19:52]

Waarom zou je dit af willen wijzen? Meehelpen aan het verbeteren van een product is toch altijd meegenomen. Nu snap ik wel dat sommige mensen bezorgt zijn op privacy, maar een veilig product maken door beelden beschikbaar te stellen lijkt me toch best een prettig gevoel. Vooral in landen waar het wat chaotiser is.

Tesla krijgt meer informatie van de auto die je rijd zodat hun de auto veiliger kunnen maken en jij rijd, door het beschikbaar stellen van informatie, in een veiliger auto. Win-win.

[Reactie gewijzigd door grote_oever op 8 mei 2017 19:55]

Waarom zou je dit af willen wijzen? Meehelpen aan het verbeteren van een product is toch altijd meegenomen. Nu snap ik wel dat sommige mensen bezorgt zijn op privacy, maar een veilig product maken door beelden beschikbaar te stellen lijkt me toch best een prettig gevoel. Vooral in landen waar het wat chaotiser is.

Tesla krijgt meer informatie van de auto die je rijd zodat hun de auto veiliger kunnen maken en jij rijd, door het beschikbaar stellen van informatie, in een veiliger auto. Win-win.
Mooi om jouw reactie te lezen, ik denk er exact zo over terwijl ik normaal vrijwel altijd anti privacy schendende praktijken ben. Ik merk dat mijn anti gevoel meer komt door de manier waarop sommige partijen in vergelijkbare situaties dit gewoon zouden activeren en het goed praten door te zeggen dat het toch in de overeenkomt van 500 pagina's staat. Met andere woorden, F.. your privacy, waarschijnlijk verkopen ze jouw data nog door ook. Alles voor geld niet?

Elon en z'n kornuiten doen het precies zoals het zou moeten. Opt-in in plaat van opt-out, duidelijk over gecommuniceerd, ze vragen hulp om het product beter te maken en als je niet mee wil doen dan is dat geen probleem. Omdat ze het zo netjes aanpakken zou ik eerder geneigd zijn om mee te werken, deden ze dit niet, dan deed ik uit principe al niet meer mee, sterker nog ik zou mij er tegen verzetten hoe dan ook.

Ik verafschuw bedrijven die het eenzijdig implementeren zonder klanten te informeren, vaak hoor je er pas iets over als er privacy gevoelige data op straat ligt of er iemand zwaar begint te klagen. Daarom dus ook alle lof voor Elon/Tesla en de manier waarop ze dit aanpakken.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 8 mei 2017 21:43]

Helaas blijkt dat de reeds verzamelde data niet helemaal niet zo opt-in en vriendelijk wordt gedeeld als je hier doet vermoeden:

http://www.thedrive.com/t...what-about-driver-privacy

In dit geval blijkt Tesla de verzamelde data niet te willen overhandigen aan de eigenaar van de auto, maar er zijn legio voorbeelden waarbij Tesla de data wel heeft overhandigt aan de pers of derden als ze zelf in een kwaad daglicht bleken te staan.

Zoals altijd, de data die je weggeeft krijg je nooit meer terug, e zal vooral gebruikt worden in het voordeel van het bedrijf, niet het individu die eigenlijk de eigenaar zou moeten zijn.

Also:
Tesla's privacy policy states that the company has the right to "transfer and disclose information, including personal and non-personally identifiable information... to protect the rights, property, safety, or security of the Services, Tesla, third parties, visitors to our Services, or the public as determined by us in our sole discretion."

[Reactie gewijzigd door killercow op 9 mei 2017 09:37]

maar dat jij een ander de privacy ontneemt, heb je dan weer geen problemen mee?
want die camera filmt wel een persoon auto of wat dan ook.
Ik mag ook gewoon een dashcam gebruiken... is in principe hetzelfde. Of de camera op jou smartphone gebruiken zou dan ook nergens meer mogen :/
Niet in elk land is een dashcam toegestaan.
Nederland - niet verboden
BelgiŽ - niet verboden
Denemarken - niet verboden
Duitsland - ten zeerste afgeraden
Engeland - niet verboden
Frankrijk - niet verboden
Griekenland - geen informatie beschikbaar
Hongarije - niet verboden
ItaliŽ - niet verboden
KroatiŽ - niet verboden
Luxemburg - verboden
Oostenrijk - verboden
Portugal - verboden
SloveniŽ - niet verboden
Spanje - ten zeerste afgeraden
TsjechiŽ - niet verboden
Zwitserland - niet verboden
Zweden - niet verboden
Bron: https://www.anwb.nl/jurid...rsregels/dashcam-verboden

[Reactie gewijzigd door satoer op 8 mei 2017 22:23]

Dank je, wist niet dat het in bepaalde landen verboden is. Wat ik overigens terecht vind.
Raar dat het in Duitsland afgeraden word aangezien de meeste nieuwe Duitste modellen een ingebouwede dashcam heeft.
maar dat jij een ander de privacy ontneemt, heb je dan weer geen problemen mee?
want die camera filmt wel een persoon auto of wat dan ook.
Dat vind ik van een heel ander kaliber. Als ik toestemming voor mijn data geef dan geef ik toestemming voor mijn continue locatie + beelden terwijl Tesla over al mijn NAW gegevens beschikt (Ja ik heb gelezen dat ze de data niet aan een kenteken koppelen, maar toch). Als je doelt op de privacy van anderen dan is dat toch veel minder groot? Hoe lang komt een ander in beeld is dat een fractie van een seconde, een paar seconden? Raakt de camera de gezichten van andere bestuurders? Moeten ze eerst gezichten/kentekens uitblurren voordat ze het beeldmateriaal mogen gebruiken?(etc, etc, etc) Het is een auto/gezicht zonder naam, geen context, dus hoe erg is die privacy schending dan echt? Is het echt erg of overheerst wantrouwen en een onderbuikgevoel?(is een oprechte vraag) Daarnaast heeft zowat iedereen al een dashcam of telefoon in de auto. Er hangen zoveel camera's op de snelwegen dat je overal gevolgd kan worden. Dit soort privacy is al lang en breed verleden tijd, daar gaat Tesla het verschil niet meer zijn.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 8 mei 2017 21:47]

Bestaat er zoiets als privacy in het verkeer? Dat is werkelijk waar een onzin tegen argument want dashcams zijn ook niet verboden. En in dit geval zijn de camera's functioneel en tevens ook belangrijk voor zowel de veiligheid van de passagiers als de veiligheid van de auto's er omheen. Om dan te zeggen dat ze geen data mogen verzamelen is dan werkelijk het domste wat we kunnen krijgen. We leven niet in het stenen tijdperk. Veiligheid gaat voorop. Tegenwoordig is dat belangrijker dan privacy.

Tot een bepaald gebied moet dat gedoogd zijn. Ook ben jij niet verantwoordelijk voor het ontnemen van de privacy dat zou Tesla dan zijn mits ze werkelijk beeldmateriaal zouden gebruiken in een wijze dat iemand daar last van heeft.
Off topic :

Autonoom rijden is de toekomst.

Je moet je inbeelden het belangrijk autonoom rijden wordt binnen 5 jaar.
Niet voor de eind gebruiker maar voor de transport sector.
Men gebruikt het nu als marketing campange, maar de plannen zijn er om een hele vleet van autonoom transport systemen uit te rollen.
En als je mij mag geloven zal binnen 5 jaar Tesla nog steeds hoofdaandeelhouder zijn in deze autonome sector waarin de autoindustrie zal falen omdat ze niet de juiste mensen aan boord heeft en ze niet klaar zijn voor deze snelle evolutie van de auto/transport industrie.

Dat is dus slecht nieuws voor de auto-markt die volgens mij net zoals de platenlabels geen idee heeft waar de markt naartoe gaat en in welk tempo.

[Reactie gewijzigd door Thijzer op 8 mei 2017 22:48]

Ik denk dat Google een grotere autonome positie heeft dan Tesla en meer geld en investeringen doet dan Tesla.

Tesla is een autofabrikant je zegt het zelf zullen falen. Maar Google is al langere tijd actief op dit gebied en heeft zelfs Google auto's rijden rondom Silicon Valey. Daarnaast worden er genoeg investeringen gedaan van merken als BMW Audi naar andere bedrijven om het te door ontwikkelen.
Denk dat je niet helemaal juist bent. Als ik mij goed herinner, heeft Google het zelf bouwen van de auto stop gezet en wordt er nu meer gefocust op samenwerking met "echte" autofabrikanten. Of er dus nog meer investeringen worden gedaan, betwijfel ik (maar het is natuurlijk wel mogelijk)
Ik kan je meegeven: alle merken zijn bezig met assisted (en autonomous) driving (al dan niet outsourced/co-engineerd). Het is idd zo dat binnen afzienbare tijd trucks geheel autonoom zullen kunnen rijden. Maar wetgeving/verzekeringen moeten nog overtuigd worden van dit nieuwe transportmodel (veiligheid, verantwhd, werkgelegenheid, ...)

Tesla moet het oa hebben van hun imago dat dromen waar maakt. Vandaar dat zij zo publiekelijk communiceren.
Waar kan ik als door een Tesla auto gefilmde bestuurder opt outen?

In Duitsland is er niet onterecht geen streetview meer, en willen ze filmende gaffers die juist ongelukken filmen strafrechtelijk aan kunnen pakken, het doorsturen van filmpjes kan grote gevolgen hebben.
Er word veelvte simpel gedacht in mijn ogen, ook al zou ik het prachtig vinden als die miljoenen stilstaande autos vervangen zouden worden door autonoom carpoolende Tesla's

Denk je eens in hoe schoon de lucht en het straatbeeld van Utrecht zou worden, waar de meest vervuilde straten te vinden zijn.
En wat een fileleed zou daarmee te voorkomen zijn, zekere als de kinderen straks niet meer door evenveel auto's en overstresste moeders naar school grbracht worden maar door een paar 7 persoons Tesla's

Logistiek en milieutechnisch ben ik voor Autonome voertuigen, maar als rij instructeur zie ik nog veel te veel onoplosbare problemen, zeker als een fabrikant nu al op levensreddende radar denkt te kunnen bezuinigen, die verkeerstechnische redundantie mag niet komen te vervallen!
Waarschijnlijk omdat bij alle privacy-schendende maatregelen in producten er gezegd wordt dat het gaat om het "beter maken van het product", maar dat je maar moet afwachten of dat ook zo is. En of die beelden echt geanonimiseerd worden, en of dat goed gebeurd zodat de politie je niet alsnog kan bekeuren als je 160 bleek te rijden, moet je ook maar afwachten. Controleren kun je het ook al niet.
Ik neem aan afwijzen dat je bedoeld gebruik maken van video beelden. Ga er van uit dat je dat gewoon kan afwijzen. Updates geen idee of je die kan afwijzen. Ik ga er wel van uit dat updates voor een verbetering zorgen en je die die niet moet afwijzen.
Als dat het geval is voldoet de auto niet meer aan je wensen en kan je de koop ontbinden. Denk niet dat de tesla dealer daar blij mee gaat wezen. (Al zal je dit niet zomaar voor elkaar krijgen).

[Reactie gewijzigd door loki504 op 8 mei 2017 19:54]

Staat iets als 'gevraagd' in de eerste zin
Ja, maar dat kan op verschillende manieren geÔnterpreteerd worden.
die enkel camera's en GPS gebruikt; lidar of een radarsysteem wordt niet toegepast. In feite wordt een passief systeem toegepast dat overeenkomt met wat een persoon ziet.
Uh en ik maar denken dat een slimme auto juist meer moet zien dat de doorsnee persoon.
Een passief systeem wekt bij mij niet veel vertrouwen.

Dus als er dikke sneeuw of mist is heb je als passief systeem weinig meerwaarde. Een radar lijkt me dan veel slimmer. Gedurende de nacht zie je met thermisch infrarood of nachtzicht toch veel meer als een normaal persoon. Thermisch infrarood nu nog duur maar straks niet.

Het klink voor mij niet echt vertrouwd als ik dit nu lees. Puur vertrouwen op wat camera's. Maar vooruit het zal geen volledig autonoom rijden worden en misschien alleen ondersteunende systemen.
Volgens mij heb jij maar 2 ogen. Een Tesla heeft er straks waarschijnlijk een stuk of 10; gepositioneerd op allerlei plaatsen op je auto waar jij Łberhaupt niet kan kijken :P

Bovendien zal alle data gestructureerd binnen komen; lange afstand, korte afstand, etc. Bij een mens hoeft er maar een whatsappje of een leuk liedje op de radio langs te komen om eventjes wat structuur te missen, wat behoorlijke gevolgen kan hebben. Of wat dacht je van drankgebruik...

Volgens mij komen auto-ongelukken niet door ons beperkte zicht, maar eerder door het niet juist handelen van een mens. Dat zal een zelfrijdende auto op termijn betrouwbaarder moeten kunnen doen.
De tesla website zegt ook iets heel anders;

Geavanceerde sensordekking
Acht omgevingscamera's bieden 360-gradenzicht rond de auto en tot 250 meter bereik. Twaalf bijgewerkte ultrasone sensoren vullen dit beeld aan. Zo worden in vergelijking met het vorige systeem zowel harde als zachte objecten op een bijna twee keer zo grote afstand gedetecteerd met een twee keer grotere nauwkeurigheid. Een verbeterd radarsysteem aan de voorzijde biedt extra informatie over de omgeving via een eigen golflengte, ongehinderd door hevige regenval, stof en zelfs de auto voor u.;

40 maal sterkere processor
Een nieuwe, ingebouwde computer met een 40 maal sterkere processor dan de vorige generatie maakt van alle gegevens een samenhangend geheel dankzij het door Tesla ontwikkelde neurale netwerk voor beeld-, sonar- en radarverwerkingssoftware. Dit systeem biedt op deze manier een beeld van de omgeving dat de bestuurder zelf niet heeft en neemt de omgeving waar in elke richting tegelijk, op golflengtes die de menselijke zintuigen te boven gaan.

Misschien word het dan nu nog niet gebruikt, maar het zit wel zeker in de Tesla.
Kan zijn dat het in de huidige modellen zit. In het artikel staat de tesla 3 die nog moet uitkomen. Daar staat het niet zo specifiek genoemd zoals je het nu zegt.
Als het goed is is dat Autopilot 2.0 die ook in de nieuwe en geupgrade tesla's zit. Hier trouwens nog een andere website die hetzelfde zegt. https://electrek.co/2016/...mera-nvidia-tesla-vision/ ....Owww het tweakers artikel gaat in het laatste stukje over de 3 sorry overheen gelezen....

[Reactie gewijzigd door Stijn Weijters op 8 mei 2017 20:04]

Dat geldt voor de huidige Model S en X. De Model 3 krijgt volgens mij geen ultrasone sensoren en zal enkel zijn werk doen met camera's.
Ooops.. ja ik had het laatstje stukje tekst niet goed gelezen.. sorry.
Tesla blijft, net als andere autobouwers, gewoon doorontwikkelen en hun nieuwste snufjes in hun producten stoppen. Meestal zonder dat daar enige ruchtbaarheid aan wordt gegeven.

Als je van 1 bouwjaar 3 "dezelfde" VW Polo's onderzoekt zitten daar een heleboel, niet direct zichtbare, verschillen in.
dankzij het door Tesla ontwikkelde neurale netwerk voor beeld-, sonar- en radarverwerkingssoftware

Een neuraal netwerk voor radarverwerkingssoftware. Dit klinkt wel heel bijzonder. Erg dat ze dit gewoon zo op hun site hebben staan.
Bij dikke mist of sneeuw (of zelfs hevige regen) doet de radar ook niet veel meer omdat de regen/sneeuw te veel ruis veroorzaakt.
Bij hevige regenval krijg ik bij mijn huidige Volvo al regelmatig de melding dat je het handmatig moet overnemen omdat de radar er mee stopt. Rn met alleen de radar kan een auto overigens ook de belijning niet meer zien.
Er zijn veel wegen zonder belijning, dus waarom zou dat opeens onmisbaar zijn? Is de autopilot echt zo slecht?
Ik heb dit in mijn vorige auto (Volvo V60) nog nooit meegemaakt, wel dat de radar zoveel sneeuw had gevangen dat deze niet meer werkte.
Bij regen zag de radar meer dan ik ben ik bang :+
Lijkt mij beter dat Tesla gebruikers zelf altijd (als ze dat dus willen) handmatig een gevaarlijke of ongewenste situatie net na een incident kunnen aangeven, zodat de telemetrie/beelden van de betreffende situatie gestuurd of opgeslagen (bij Wifi/snellaad/onderhoud wordt verstuurd naar Tesla) worden voor analyse door Tesla. Natuurlijk ook wanneer een gebruiker ingrijpt is per definitie een onderzoekswaardig moment. De gebruiker zelf zou dan moeten kunnen instellen hieraan mee te willen werken. Dan pas krijg je inzicht in specifieke situaties waar autopilot moeite mee heeft.
Ik denk dat dit nieuwe systeem toch veel minder interessante (en veel te veel onnodige) informatie zal opleveren.
Het lijkt mij dat Tesla zo slim is de beelden pas op te halen als er "bijzondere" zaken zijn gebeurd, plotseling remmen, stuurbewegingen, veel gas etc., en dan misschien ook juist als auto pilot niet ingeschakeld is.
Of dat ze vooraf bepaalde complexe scenario's vastleggen en dat ze registreren welke handelingen je nu als bestuurder uitvoert in zo'n scenario.
Er zijn in de praktijk een heleboel situaties waarbij de bestuurder niet ingrijpt, terwijl er wel een gevaarlijke situatie was waarbij het handig was geweest om de snelheid te minderen just in case. Het hele idee van de autopilot is om de techniek zo ver te krijgen dat ze dingen detecteren die bestuurders niet detecteren.
Kan een Tesla eigenlijk alles overnemen incl een parkeerplek zoeken op plaats van locatie en inparkeren?
Of kan hij alleen van A naar B en moet je het laatste stuk zelfs doen?
Parkeren kan hij dan ook, inclusief birden met tijden, uitzonderingen, enzovoort. Zie het einde van dit filmpje: https://youtu.be/O-xbDK3-5ew
Ik wist niet dat er pas 1/4 van de cameras werden gebruikt, het kan dus zelfs nog beter. Als de regels goed duidelijk zijn en dus ook de 'andere stappen' bekend worden gemaakt zie ik geen probleem om deze beelden af te geven. Hopelijk kunnen we nog sneller in slaap vallen achter het stuur ;)
De tweede generatie van de autopilot van Tesla, die in oktober 2016 is geÔntroduceerd, heeft in totaal acht camera's waarvan er nog maar twee worden gebruikt. Van deze acht camera's zijn er drie die direct naar voren zijn gericht. De andere camera's brengen de zijkant en de achterkant van de auto in beeld. Zodoende kan er een beeld van 360 graden worden gecreŽerd, wat erg belangrijk is voor volledig autonoom rijdende auto
Slim aangepakt voor Tesla - een auto zo bouwen dat het middels software opgewaardeerd kan worden qua functionaliteit. Een paar extra camera's voegen beperkt aantal kosten toe aan de auto.
Bij andere automerken zijn dit allemaal upgrades met grote gevolgen (beperkt achteraf te installeren, of alleen mogelijk bij nieuwe modellen).

Ik neem aan dat deze camera's ook dienen als een dashcam/crashcam?
Kijk zo kan het ook. Vragen of je de beelden mag gebruiken. Heel netjes. Zeker in deze tijd.
Ik doe er alleen aan mee als ik andere partijen ook een opt-in kan geven, zoals andere auto fabrikanten, universiteiten, adverteerders, buren, beveiligingsbedrijven, politie of gewoon iedereen en als ik de beelden zelf ook kan uitlezen en opslaan, liefst inclusief audio. Het zou ook mooi zijn als de cameras filmen als de auto geparkeerd staat, nu mag je nog niet vanuit je huis continue de straat filmen, jammer. Als alle geparkeerde autos continue filmen en alles is aan elkaar gekoppeld, kan je ook dieren en jonge kinderen continue tracken, dan kunnen die ook niet meer worden aangereden of ontvoerd etc. De ideale wereld is nabij.

Er zijn al leuke 360 cameradomes die je tegen je plafond kan plaatsen in iedere kamer en autonoom valongelukken binnenshuis waarnemen en direct hulp alarmeren. Idaal voor bij oma/opa thuis of jonge kinderen in andere kamers, dit is eigenlijk net zoiets, toch ?

[Reactie gewijzigd door P.A.T.R.I.C.K op 9 mei 2017 02:39]

Via deze beelden zullen ze een volledige Virtuele omgeving kunnen maken.
Maar ik zou zelf niet op deze beelden willen staan noch dat ze mijn prive eigendom filmen.
Ik vraag mij af of ze dit zomaar mogen, zeker omdat je als prive gebruiker geen camera mag plaatsen die gericht is op de openbaar weg. Een dashcam bevind zicht zelfs al in de grijze zone van wat mag en wat niet.

Een functie voor deze uit te schakelen zullen ze zeker wel voorzien.
Ze vragen het om het te mogen, opt in heet dat. Je mag gewoon nee zeggen hoor.
en de omgeving dan? De Tesla rijder kan wel akkoord geven, maar zij zijn niet degene die de beelden bewerkt. Dat doet Tesla. Uit Arnouds blog hieronder gelinkt, wordt mij ook niet duidelijk of dat wel mag. Ja een prive persoon kennelijk wel, maar een bedrijf op deze manier?
buiten ben je in openbaar gebied en kan je verwachten dat je word gefotografeerd of opgenomen. dit soort opmerkingen zijn gericht om oplossingen te bedenken voor problemen die er niet zijn. immers zitten er al overal cameras die alles opnemen wat je doet.
Euh

https://blog.iusmentis.co...-de-openbare-weg-richten/

Ja dat mag dus wel mits duidelijk aangegeven of een camera die duidelijk in het zicht hangt
zoals ik hierboven al aangegeven haal ik daar niet uit dat het op deze manier mag. Tesla is de bewerker en niet de eigenaar van de Tesla auto
Nee klopt maar ik wilde alleen aangeven dat het filmen van openbare weg voor particulieren geen probleem vormt.

Een bedrijf is een ander verhaal en zeker als het ook nog eens buiten de gebruiker om toegankelijk is voor in dit geval de partij die de fabrikant is van de auto