Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Aantal breedbandklanten bij KPN stijgt met 12.000

Door , 69 reacties

Na vier achtereenvolgende kwartalen waarin de groei van het aantal breedbandklanten afnam, neemt die groei weer toe bij KPN. Afgelopen kwartaal kwamen er per saldo 12.000 klanten voor breedbandinternet bij voor de provider.

In totaal heeft KPN nu 2,89 miljoen klanten voor zijn breedbanddiensten, blijkt uit de kwartaalcijfers. Van die abonnees neemt 39 procent een combinatie van vast-mobiel af, terwijl dit in hetzelfde kwartaal van vorig jaar nog 31 procent was. KPN noteerde bescheiden groei wat betreft mobiele klanten: dat aantal steeg wat betreft de consumentenmarkt met 2000.

In totaal heeft KPN 3,68 miljoen mobiele klanten. Groei was er verder wat betreft het aantal klanten voor Interactieve TV. Daarvan kwamen er 27.000 bij. In het vierde kwartaal van 2016 bedroeg die groei 18.000 kijkers, terwijl een jaar geleden de kwartaalgroei voor Interactieve TV op 53.000 abonnees uitkwam.

KPN's omzet daalde met 2,4 procent tot 1,65 miljard euro, maar de omzet van de consumentenafdeling steeg met 2,1 procent tot 788 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat voor het kwartaal kwam uit op 584 miljoen euro.

Reacties (69)

Wijzig sortering
Is het ook bekend waardoor de groei steeg? Is het aantal nieuwe fysieke aansluitingen veel hoger dan de maanden hiervoor? Hebben ze een partij overgenomen?
Ik weet uiteraard niet waar de cijfers exact op gebaseerd zijn, echter is ons eind 2016 verteld verteld dat ISDN gaat stoppen en hebben wij een aanbieding gekregen om over te stappen op KPN EEN. In plaats van ISDN bel je dan via VoIP over een breedband verbinding die daarvoor vereist is.
Ik denk dat je twee zaken door elkaar haalt. Eind 2005 was aangekondigd dat de stekker uit ISDN getrokken werd en ISDN1 gebruikt kon worden bij overstap naar ADSL; nieuws: KPN lanceert ISDN-1 voor overstappers ISDN naar ADSL

Op 14 april is aangekondigd dat KPN gaat stoppen met ISDN1 en ISDN2 (Dus de ISDN1 van 10 jaar geleden gaat er ook mee stoppen in september 2019. :) ):
nieuws: KPN kondigt beŽindiging isdn1/2 aan

[Reactie gewijzigd door CH40S op 26 april 2017 11:29]

Alle meervoudige ISDN en PSTN gaan stoppen (en ook alle enkelvoudige ISDN). Of je dat als teken aan de wand ziet voor enkelvoudige PSTN mag je zelf bedenken.

Dat betekent dus dat ook bedrijven die bijvoorbeeld nog PRI aansluitingen hebben (30x ISDN in een 2Mbit E1 lijntje, more or less) voor de inkomende lijn naar hun PBX systemen dit moeten gaan omzetten komende jaren. Laat staan degenen die nog gewooon tientallen vaste PSTN lijnen hebben. Al zullen de meeste inmiddels allang op voip over zijn.

Maar met de groei van het aantal breedbandaansluitingen zal dit vrij weinig te maken hebben. Zoveel meervoudige telefoonlijnen zijn er niet meer, omdat VoIP al jaren veel goedkoper is.
Zou het er iets mee te maken hebben dat ze de uitrol van glasvezel op een laag pitje hebben gezet.?
Als er ergens glasvezel wordt aangelegd dan zal een deel van de gebruikers daar naar overstappen. Een flink deel daar van zal nu een coaxaansluiting hebben (en dus niet bij KPN zitten), dat is haast automatisch winst voor KPN omdat het eigenaar is van de grootste (niet-coax) ISPs.

Als je al een goede coax-aansluiting hebt is er eigenlijk geen reden om over te stappen naar VDSL terwijl glasvezel wel een duidelijk voordeel biedt. De beschikbaarheid van VDSL zal dus veel minder mensen overtuigen om van ISP te wisselen.
En zo is het maar net. In mijn wijk heeft KPN de uitrol van glasvezel stopgezet omdat men eerst de investeringen van VDSL wil terugverdienen. Max. snelheid 8MB down.
Nu een Ziggo abo van 150/15. Dan stap je niet snel over naar VDSL :+ .
Als er nu glasvezel lag, daarentegen.... |:(
Glas klinkt natuurlijk leuk maar heb hier kabel 200 down 25 up. Dat is snel genoeg en ik zie met die snelheden voor de massa van de gebruikers geen toegevoegde waarde voor glas.

Voor bedrijven kan glas een voordeel hebben als je bij backups wil maken, telewerken en dat soort dingen. Dat is echter een andere markt en kleiner dan de consumentenmarkt.
De toegevoegde waarde zit 'm vooral in concurrentie. Je hebt gewoon geen opties.
Ik heb laatst gezeik gehad met Ziggo, 3 weken geen internet gehad.
Dan is er maar 1 andere optie: VDSL.

KPN gecontacteerd dat als ze me direct konden aansluiten ik genoegen zou nemen met de inferieure VDSL, als ik maar internet had. Reactie: sorry, maar dat kunnen we pas over 3 weken inplannen :S Te gek voor woorden. De lijn ligt er al, wil 't zelfs zelf installeren, waarom moet dat zo lang duren?

Geinformeerd naar de kosten bij KPN om hier glas te laten leggen. Duurde ruim een maand en 6 emails om eindelijk 's een offerte te krijgen. Prijzen beginnen vanaf 25.000 euro was de reactie en of ik dan nog interesse had voor een specifieke offerte. Verdien dat nog maar 's terug ... zelfs als (kleine) ondernemer.

Dus maar weer bij Ziggo gebleven, er is gewoon geen goed alternatief. Glasvezel, nagenoeg centrum Rotterdam ligt er nog steeds niet en is direct stopgezet toen KPN Reggefiber overnam.

Gewoon een slechte ontwikkeling.
Ik snap dat KPN dit zo doet om z'n eigen hachje (de cijfers laten het zien), maar je zou zeggen dat de overheid hier ook wel een rol in kan spelen om meer concurrentie mogelijk te maken.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 26 april 2017 13:41]

De coax zouden ze open moeten stellen. Ziggo heeft in de meeste gevallen hier een monopolie positie op. Dat zie je ook terug in de prijs. Daar naast heeft ziggo echt een slechte klantenservice en nu ze samengaan met Vodafone wordt het naar mijn idee een en al ellende.
Je kan T-Mobile 4G voor thuis proberen. 120Mbit en snel online en maandelijks opzegbaar. Zakelijk glas is wel aan de prijs ja. 350 euro p./m 100Mbit 1:1 is een normaal bedrag. Wel kunnen de aansluit kosten nogal verschillen bij de verschillende aanbieders. Ook als je een 2 of 5 jaar contract neemt..
Dat ligt er maar net aan waar je woont. Hier kun je VDSL krijgen met 200 MB/s.
Niet dat we dat hebben, want zulke snelheden heb je als particulier niet echt nodig.
Als je al een goede coax-aansluiting hebt is er eigenlijk geen reden om over te stappen naar VDSL
Jawel: prijs.

Ik heb beide opties, en koos voor VDSL via fiber: daar betaal ik voor 100 down, 25 up (reŽle snelheid, op contract staat 30 up) slechts 40§/maand. Bij ziggo betaalde ik eerder 60§/maand voor 150 down/15 up.

De downloadsnelheid vind ik ruim voldoende (ik wil minimum 80 Mbps, met 100 zit ik daar dus mooi boven), en de upload is merkbaar veel sneller dan wat ik bij Ziggo had.

Ziggo kan natuurlijk nog beter: 300/30 bieden ze wel aan, maar dan heb je de prijs: daarvoor vraagt ziggo 80§/maand, het dubbel van wat ik nu betaal.

Dan blijf ik liever bij mijn 'bescheiden' 100/25 lijntje ;)

[Reactie gewijzigd door kiang op 26 april 2017 12:35]

Op zich kan je de 300/30 Mbit verbinding van Ziggo al voor 62 Euro/maand afsluiten als je voor "Zelf samenstellen" kiest (Connect max, Play start en geen vaste telefoon).
Ik heb zelf een 300/30 Mbit pakket samengesteld wat me 68 Euro/maand kost (Connect max, Play complete), wat ik acceptabel vind.

Ik zou zelf alleen bij Ziggo weggaan als glasvezel een optie is.
beetje offtopic:
Ik heb ziggo 50/5 (nog UPC contract) en hier ligt al een paar jaar glasvezel.
Ik heb geen tv en telefoon abbo en heb totaal geen behoefte aan meer snelheid. Dan is kabel altijd goedkoper dan glas. Altijd stabiele verbinding met goede ping.

Alleen bij ziggo weggaan als je slechte verbinding hebt of je wil een hogere (upload) snelheid. Maar snap sws niet dat mensen meer snelheid 'nodig' hebben.
Bij me ouders had ik een Ziggo abbonoment met 150mb download snelheid. Het totale pakket koste iets van 71 euro. Nu dat ik op me zelf woon en een glasvezel aansluting heb, heb ik dan ook de gok gewaagd op glasvezel. Telfort (100up en 100down) maar ik kom hoger dan de genoemde snelheden en me ping is ook nog eens veel lager als ik game. Het voelt stabieler en sneller aan, je zit der nogal naast.

Glasvezel 100 down en 100 up
1 tv ontvanger
bellen staat dan uit (Aangezien ik zelf gebruik maak van me telefoon abonnement)

De eerste half jaar 35 euro daarna 50 euro. En voor 5 euro meer kan ik voor 200 down en 200up kiezen. Maja ik heb het niet gedaan,ik heb het niet nodig. Ik bezit het nu een maandje en ben nu al zeer tevreden. Ik wil niks anders dan Glasvezel.

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 26 april 2017 22:43]

Gewoon uit nieuwsgierigheid, waar gebruik je in je eentje 100mb voor? met mijn gezin met pubers kom ik nooit aan de top van 50mb, behalve af en toe een newsserver.
Downloaden,Lanparty's, tv gaat via het internet, en ik wil gewoon kunnen downloaden en gamen tegelijk. Of laat staan als ik me pc opnieuw geÔnstalleerd heb. Dan moet ik via origin(of een andere programma) me games terug halen. Dit gaat een klap sneller.
Lanparties? Wij hielden vroeger lanparties waarbij 50 man op een 8 mbit lijntje zat. Iedereen had een perfecte ping.

Daarbij verbruikt online tv kijken (netflix) 5mbit op HD kwaliteit.

Downloaden en gamen kan prima tegelijk zolang je je limieten (vooral upload) goed instelt.

En om nou meer te betalen voor die ene keer dat je een game opnieuw moet installeren, kun je het ook gewoon onder het eten aanzetten ofzoiets.

Niet dat ik je persoonlijk wil afzeiken, maar het heerst nogal dat we tegenwoordig zoveel snelheid 'nodig' hebben. Naar mijn mening nogal overdreven!
Lanparties? Wij hielden vroeger lanparties waarbij 50 man op een 8 mbit lijntje zat. Iedereen had een perfecte ping.
Vergeet niet dat onder lanparty's nog gedownload wordt. Wat dan ook. De bestanden zijn ook vele maler groter geworden van toen en nu.
Daarbij verbruikt online tv kijken (netflix) 5mbit op HD kwaliteit.
Mijn probleem is dat me tv ontvanger via het internet verbinding gaat. (Telfort/KNP)
Downloaden en gamen kan prima tegelijk zolang je je limieten (vooral upload) goed instelt.
Klopt, maar wat dacht je van wachttijden ? wachten op een lanparty of gewoon zelf op iets: Kan/Kunnen wij niet tegen.
Niet dat ik je persoonlijk wil afzeiken, maar het heerst nogal dat we tegenwoordig zoveel snelheid 'nodig' hebben. Naar mijn mening nogal overdreven
Nou, niet dus... Tegenwoordig hebben games een data van 40gb, films daarin tegen het zelfde(blu-rays).Met de toegenomen GBtjes dan is een 100mb verbinding echter niks hoor.

Lanpartys: Er hoeven maar een paar mensen een download aan te hebben dan is de verbinding weg, 200mb is dan ook niks. Maja alleen voor lanparty's 200mb te gaan nemen dat gaat me wel te ver. Al hebben we nu een limiet aanstaan. Of we tevreden zijn ? Hmm ja en nee maar het is niet anders. Met de ping zijn we echt tevreden over.(5 tot 10ping) Maar als een paar gastjes een game moeten downloaden( aangezien ze hem niet op de computer hebben staan) dan is een 100mb verbinding echter niks. Nu maar hopen dat Telfort haar pakketen gaat wijzigen de komende jaren. Zodat ik voor een paar cent een hogere verbinding kan nemen. Echter ook ideaal voor me zelf als ik iets download.

Dan heb ik ook nog eens me tv via de ontvanger lopen. Oke, 10mb is genoeg speling daarvoor, mja die moet wel meegerekend worden. Anders heb ik me vrouwtje boos als ik de gehele verbinding weg trek.

Maar dan komen de kosten.

Ziggo:
start pakket:
40mb internet
Je kijkt meer dan 70 tv-zenders, waarvan 30 in superscherpe HD-kwaliteit.

Eerste 3 maand 35 euro daarna 46 euro

Telfort:
100mb up en down (glasvezel, op het netwerk van KPN.)
70 zenders, waarvan 45 in HD (HD als er minimaal 11 Mb/s downloadsnelheid beschikbaar is op jouw adres)

Eerste half jaar 36,50 daarna 50 euro

Dan is me keuze toch snel gemaakt ? en voor 5 euro meer kan ik een upgrade doen van 200mb down en up... Ziggo / ADSL is totaal niet interessant tegen over glasvezel.

[Reactie gewijzigd door Jeroentjeeuh op 1 mei 2017 14:12]

Zeker weten? Ik heb hier 50Mbit glas liggen voor slechts §30 per maand.
Wisselen gebeurt ook steeds minder omdat het vaak om triple play diensten gaat, tv, telefoon (mobiel) en internet.
Mensen zijn steeds minder geneigd van provider te wisselen. Je krijgt nu als ja alle 3 neemt korting.
Wil je met internet weg naar een ander betaal je gewoon weer meer dus blijven de meeste mensen.

Ook het gedoe nummer omzetten naar andere provider is voor veel mensen een last en reden niet over te stappen.
Nou goed ik heb een alles in 1 pakket bij upc/ziggo. Kost 57 euro pm (volgens mij nu iets duurder) voor 150/15, hiervan ontvang ik 160/16 (vraag me niet waarom, maar ik krijg ''extra'' snelheid).
Ook volg ik de F1 wat ik gratis ontvang.

Ga ik nu bij KPN glas kijken (ik heb glas tot in mijn meterkast) en daar Ziggo sport bij wil hebben, dan ben ik gewoonweg duurder uit voor volgens mij een 100-100 lijn. Aangezien ik nog weleens bestanden download en praktisch gezien 0,0 upload heb ik niks aan die hogere upload snelheid.

Oftewel, meer betalen, minder (downloadsnelheid) ontvangen.. Wel kan ik zeggen dat ik dan een glas verbinding heb, wat ik ermee moet weet ik niet? :P

Nee ik heb gewoon geen reden om weg te gaan bij upc/ziggo, er is geen beter alternatief voor mij (zowel glas als dsl niet).
Hmm, ik heb een verglijkbare vergelijking gemaakt, maar kom toch net iets anders uit.
Ik neem alles in 1 standaard van KPN vs Complete van Ziggo.

Ziggo is 59,95 en KPN is 62.50 == Ziggo +2,55 goedkoper
Ziggo Snelheid is 150MB KPN vraag 2.50 voor 100Mbit/s == Ziggo +5,05 goedkoper
KPN biedt 2 mediaboxen, Ziggo 1. Wil je boven TV 5 euro extra == Ziggo +0,05 goedkoper
KPN biedt Spotify erbij aan, Ziggo niet == Ziggo -09,95/maand goedkoper (duurder dus)

En dan neem ik niet mee dat KPN nu een 6 maanden 35 euro actie heeft vs Ziggo 3 maanden en Ziggo aansluitkosten rekent en KPN niet.

Mocht je nog familie in VS Australie, EU, Suriname, Turkije, Antillen of Marokko hebben, dan is KPN al snel voordelig met zijn 16 euro in de maand volop bellen.
Ziggo heeft wel Ziggo Sport en deze is niet bij KPN te krijgen. Ziggo Sport Totaal (alle 6 kanalen zijn bij KPN wel weer goedkoper. KPN heeft Fox Sport Eredivisie daarentegen voor 7,50 tov Ziggo voor 17.95
Kpn, heeft ZIggo Sport voor 15,50.. Dus deze is wel te verkrijgen maar aanzienlijk duurder.
Dat is Ziggo Sport Totaal. Maar er is ook een gratis Ziggo Sport Kanaal. Deze is exclusief voor Ziggo en niet te krijgen bij die andere providers Bij de andere is je enige optie Ziggo Sport Totaal waar je 6 kanalen met sport krijgt waaronder heel veel golf ;-)
Ja jij komt anders uit omdat jij andere dingen nodig hebt, dingen waar ik totaal geen behoefte aan heb.
Ik wil geen spotify, ik wil geen 2e box, ik wil geen tragere download :)
Ik wil mijn huidige diensten waaronder 150 download snelheid, de mediabox en Formule 1. Dan ben ik dus goedkoper uit, ook terug te zien in dat gene wat jij typt. Ik heb geen familie in Turkije of Marokko, ook toevallig niet in de Antillen, allemaal niet van toepassing op mij :)

Ik ga ook geen tijdelijke acties meerekenen, zo had ik 12 maanden 25% korting bij Ziggo, maar dat ga ik uiteraard niet in een prijsvergelijking meenemen. Ik kijk altijd naar de prijs na een actie periode, dat is wat ik uiteindelijk dien te betalen, dat is het contract wat ik aanga. Daarnaast betaal ik geen 59,95 maar enkele euro's minder.

Dusja, ik kan niet goedkoper en beter uit zijn, wel duurder en ''slechter'', ook niet terwijl ik glas tot mijn beschikking heb.

Voor een ander kan dat wel zo zijn, mocht die gene andere behoeftes hebben dan ik (zoals dingen die jij noemt).. Maar ik lees hier keer op keer: ja zodra glas er komt dan ga ik glas nemen.. Dat zei ik ook, voordat het glas er was :P Vervolgens ga je uitrekenen, kijken wat je daadwerkelijk nodig hebt en gebruikt, en dan kom je (althans, in mijn situatie, persoonlijk dus) tot de conclusie dat glas je niks te bieden heeft.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 26 april 2017 18:10]

Volgens mij gaat het hier ook om goed lezen en interpreteren. Er is de hele tijd groei geweest, allen de groei van de groei nam af. Maar met meer dan 2 miljoen klanten in een gebied met nog geen 10 miljoen huishoudens en meer dan 2 aanbieders is het nog altijd een hele prestatie om Łberhaupt groei te hebben.

Pas als het aantal breedband klanten gaat afnemen (dus de groei zo veel gezakt is dat het krimp is) dan zou ik mij zorgen maken. Al ga ik er voorlopig van uit dat het een mogelijke toekomstige afname van het aantal breedband klanten vooral komt door een aanpassing van de definitie breedband: Mijn eerste breedband aansluiting was een ISDN-2 aansluiting: 64 KBit voor internet en tegelijk kunnen bellen, of 128 KBit zonder bellen (en toen nog zonder mobieltje!)
Zou eerder kunnen komen door de aanbiedingen die klanten krijgen als ze meerdere producten van KPN afnemen. De meeste klanten (tweakers dus niet meegerekend) geven geen reet om snelheid, als het product maar werkt. En dat heeft KPN (ook al is het maar xDSL) dan blijkbaar toch beter voor elkaar dan Ziggo, aangezien die alleen maar klanten verliest. Natuurlijk zijn er ook klanten die overstappen naar KPN omdat ze eindelijk meer dan 100Mb kunnen afnemen, en Ziggo met hun storingen zat zijn. Zal wel per buurt verschillen. Hier levert KPN maar 50Mbit, en toch zitten al mijn buren bij KPN met Internet en TV.
Ik ben toch erg benieuwd wat de nieuwe regelgevingen voor mobiele abbonementen met telefoon gaan doen voor de cijfers van de grote telecom bedrijven. Vermoed dat er toch wel een gat gaat vallen, door alle mensen die gaan afzien van een toestel omdat ze met de neus op de feiten worden gedrukt.

Zeker nu je toch een trend ziet bij KPN van zakelijke klanten naar consumenten.
Vind ik trouwens sowieso opmerkelijk, gezien de hoge kosten van KPN tov concurrenten. Is de Nederlandse consument dan toch chauvinistisch geworden? :9
KPN is niet zo heel duur mits je het totaal pakket hebt (vast + mobiel), maakt het voor de meeste mensen ook moeilijker om over te stappen, immers moet het allemaal tegelijk dus van KPN Vast + mobiel naar Ziggo vast en -ziggo mobiel en straks T-mobile Thuis & T-mobile Mobie.
door alle mensen die gaan afzien van een toestel omdat ze met de neus op de feiten worden gedrukt.
Welke feiten precies? De grootste gevolgen zijn voor je hypotheek die je nog af moet sluiten, iets waar mensen niet heel vaak mee bezig zijn. Heb je al een hypotheek maakt het niet uit, ben je niet van plan een hypotheek te nemen binnen de contractsduur (of verdien je meer dan genoeg) maakt het ook niks uit :)

Denk vooral dat mensen die te weinig verdienen om het te mogen lenen op de feiten gedrukt gaan worden.

Wat al eerder naar voren kwam van fabrikanten is dat ze weinig verschuiving verwachten van de dure toestellen, wel zullen toestellen die nu net boven die 250 euro zitten er last van hebben, want voor een telefoon van 249 euro hoeft al die rompslomp niet.
Dit zijn uiteraard aannames, maar het feit dat deze regeling wordt getroffen betekent al dat mensen niet goed nadenken over de gevolgen van de aanschaf van een nieuwe mobiel.

Dus in dit geval gaat het vooral over de eigen feiten, die wellicht wat minder rooskleurig zijn dan de consument zelf doen vermoeden. Heb wel het idee dat de "nieuwste iPhone" altijd een grote aantrekkingskracht heeft op de minder vermogende mensen.
Zoals ik het artikel hierover heb gelezen, kan je zelf geld bijleggen en het restant in lening zetten. Als het toestel 270 euro is, betaal je dus zelf 20 euro bij en is er nog steeds niks aan de hand. Dat zal ook de reden zijn waarom de telco's er niet zo'n hinder in zien.

Jongeren zullen het gewoon blijven aanschaffen, er is echter wel een groep die i.p.v. de laatste versie een wat oudere versie zullen kiezen omdat ze dat vermogen niet vrij hebben. Ik vind het een goede zaak, een doelgroep die het totaal niet nodig heeft is continu 800+ euro aan het uitgeven voor een toestel puur voor "kijk mij dan" effect. De telefonie industrie is gewoon verwend geweest en heeft bankje mogen spelen zonder zich daar verder druk over te hoeven maken.

Dit zelfde geldt voor de buiten locaties voor glasvezel ook, het is simpel weg niet te betalen voor een ISP om overal glasvezel te leggen. Wat is voor jou belangrijk en wat wil je ervoor betalen. Zolang de techniek niet goedkoper wordt, zal de praktijk niet veranderen. In het centrum heb je net zo goed uitdagingen die niet iedereen zo maar bedenkt. Hartje Amsterdam is de kans groot dat er nooit glasvezel gaat komen omdat het infra technisch een nachtmerrie is. Hopen op andere technieken! Overigens als ik de internetsnelheden en bedragen noem op het www is 98% van iedereen stinkend jaloers. Ook ik wil natuurlijk het liefst zien dat we vooruit streven, laten we de realiteit echter niet uit het oog verliezen.
Over twee weken ga ik juist weg bij KPN. Ik heb teveel problemen met het tv-kastje. Ook na vervanging blijven de problemen:
- de apps hangen vaak na opstarten
- vrije ruimte voor opnamen niet altijd actueel, wordt soms niet bijgewerkt voor verwijderde opnamen
- regelmatig harde reset nodig omdat hij vastloopt
- bij terugkijken oudere opnames treden veel bugs op, wat relaxed kijken ondoenlijk maakt. Laat bijvoorbeeld niet zien waar je bent in de opname, opname is niet vooruit of terug te spoelen.

Verder vind ik het een groot gemis dat ik als klant niet compenseerd ben voor het wegvallen van het gratis HBO pakket dat ik had als gevolg van KPN compleet. Nu heb ik dan het pluspakket dat weinig voorstelt en zou worden aangevuld met goede content zo beloofde KPN bij het wegvallen van HBO. Is niet gebeurd. Kwaliteit en kwantiteit zijn nog hetzelfde.

Door het weggaan bij internet, tv en bellen vervallen ook veel mobiele voordelen en stap ik daarom later dit jaar ook over naar een goedkopere concurrent.
Ja, dat tv-kastje is echt helemaal prut. Ik snap niet dat mensen dat voldoende vinden om tv mee te kijken. Je ziet dat het beeld gewoon duidelijk minder is dan bij Ziggo. En ook veel storingsgevoeliger.

Daarentegen vind ik het internet van KPN wel veel stabieler dan dat van Ziggo.

Daarom zie ik om me heen ook bijna iedereen (Veelal MKB en ZZP'ers, maar zelfs ook wat prive huishoudens) met een alles-in-1 tv-abonnement van Ziggo, maar dan nog een lijn van KPN voor het internet erbij. Bij Ziggo mogen de snelheden dan hoger zijn, maar ze hebben toch liever de stabielere verbinding van KPN. En als er dan een keer een storing is bij KPN, dan kunnen ze nog over hun Ziggo verbinding verder. Door die paar uur per jaar hebben ze dan die Ziggo extra kosten er wel uit, want even een halve dag niet kunnen werken als het moet (vooral als je een paar man in dienst hebt) is duurder.
klopt, internet van KPN is stukken beter dan dat van ZIggo, waar ik vandaan kom. Ik blijf nu ook gewoon glasvezel houden als ik naar een concurrent overstap. Verwacht dan dezelfde kwaliteit als bij KPN.
Je zou denken dat ze dan gebruik maken van de snellere Ziggo aansluiting, en bij storing terugvallen op het betrouwbare KPN-netwerk. Tenzij ze even snel zijn op die locatie.
Wat is sneller? KPN heeft minder bandbreedte, maar doorgaans een lagere latency. Naast dat de routering bij KPN gewoon beter is, en dat je niet random je sessie via Frankfurt of London hebt lopen.

In het dagelijkse gebruik zal de KPN lijn gewoon sneller en beter zijn.
Ja, dat tv-kastje is echt helemaal prut. Ik snap niet dat mensen dat voldoende vinden om tv mee te kijken. Je ziet dat het beeld gewoon duidelijk minder is dan bij Ziggo. En ook veel storingsgevoeliger.
Geen idee welk kastje je hebt/had, maar met de twee Arcadyan kastjes hier in huis heb ik nog nooit problemen gehad. Ik heb een glasvezel aansluiting en de Arcadyan kastjes hangen rechtstreeks aan een switch (ik gebruik een eigen router).

De beeldkwaltieit van de HD-glas kanalen is vergelijkbaar met wat Ziggo levert.

De internet verbinding is kwa stabiliteit duidelijk beter dan voorheen (100mb up/down) via coax.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 26 april 2017 17:46]

Er is wel een verschil tussen HD-Glas, HD-Koper, en SD wat dat betreft. Er zijn genoeg mensen die zo weinig snelheid halen dat ze maar 1xSD kunnen krijgen, of soms moeten kiezen uit 1xHD en 2xSD.
Dat TV-kastje was voor mij indertijd ook een van de redenen om weg te gaan.
Ik heb last gehad van opnames die spontaan weg waren, of die ik niet gemaakt had. Daarnaast was mijn internet-verbinding dusdanig smal(pun intended) dat het niet mogelijk was om tegelijkertijd een HD-kanaal op TV te bekijken en op de PC een youtube-filmpje te bekijken.
Glasvezel is hier (al jaren) "voorlopig nog niet gepland".

Ik heb indertijd de overstap gemaakt naar Ziggo. Er ging op TV een wereld voor me open. Zeker als je de HD van KPN en van Ziggo naast elkaar kunt bekijken. Ook was mijn internetsnelheid plotseling wel snel.
Goed, ik had geen Spotify Premium meer. Maar mijn Plex serveert allerlei muziek die ik op Spotify nooit heb kunnen vinden ook gewoon op mijn telefoon.

Is dit een lofzang op Ziggo? Neen. Maar het is wel een onderschrijven dat de TV van KPN niet te vergelijken is, en dat het product *DSL ondertussen niet meer van deze tijd lijkt.
In de tijd dat ik bij Ziggo zit, hebben ze het daar voor elkaar gekregen dat ik van 50Mb naar ongeveer 300Mb ben gegaan. KPN in heeft in diezelfde periode de downloadsnelheid (op papier) van 21 naar 26Mb weten te verbeteren (/me doet nog wel eens kijken of er met een (eventuele) overgang wat te winnen valt).
"breed"band.

Die 70mbit dit ik hier maximaal in de praktijk haal (bij de buren, heb zelf Ziggo).
Kan je straks echt geen breedband meer noemen.
In 95% van de huishoudens is 50Mbit/s down meer dan genoeg. Daarmee kun je 3-4 HD-films streamen, en tegelijkertijd gewoon internetten. Ja, je moet wellicht iets langer wachten op een grote download zoals bijvoorbeeld een game, maar van wachten is nog niemand slechter geworden.

Het grote 'probleem' zit voornamelijk in de upload. Er zal steeds meer vraag komen naar een uploadsnelheid die huishoudens in staat stelt om bijvoorbeeld camera's te kunnen zien terwijl men niet thuis is. KPN is daar al op voorbereid, doordat eigenlijk alle profielen (vanaf 50Mbit) een uploadsnelheid van 30Mbit kennen.

Zodra dat gefixt is, is een 50/30-aansluiting voor veel mensen genoeg. Kijk even naar Femme, die alles ook kan doen op 25Mbit down (en waarschijnlijk ook 25 up). Hij kan nu al alles doen wat hij wil. Meer is natuurlijk leuk, maar niet noodzakelijk.
Mijn ouders zitten in de Zeeuwse polder, en halen 4Mb/s down en 0.5Mb/s up.

En dat met zeer regelmatig storingen. Een poosje terug contact gehad met KPN vanwege een storing (er is toen 'n stuk koper over de lengte van ~20 meter vervangen ergens halverwege de weg). Volgens hun zijn er voor de komende 5 jaar nog geen plannen voor verbetering.

Alternatieven zijn er niet (er is geen kabel), behalve 4G voor de hoofdprijs met 'n databunden.
Er zal steeds meer vraag komen naar een uploadsnelheid die huishoudens in staat stelt om bijvoorbeeld camera's te kunnen zien terwijl men niet thuis is.
Ziggo is het daar niet mee eens want "er is geen vraag naar upload meneer" terwijl volgens mij het meer is dat mensen niet eens weten dat er ook iets als upload bestaat. Ik ben dus 1 van de klanten die van Ziggo naar KPN is gegaan omdat KPN gewoon 500/500 kan leveren en Ziggo niet meer dan 300/30. Zelf wilde ik die hoge upload om altijd waar ik ben gebruik te maken van m'n thuis VPN zodat ik geen advertenties heb (dankzij Pihole) en altijd bij m'n interne documenten kan.
Roerend mee eens. Heb zelf 50/30 en dat is ruim voldoende. uploaden gaat met ~3MB/s en dat is prima. Zelfs een grote file van 25GB is dan in ~2 uurtjes geupload.

Tuurlijk is meer altijd leuk. Maar is het echt nodig? Voor online gamen heb je helemaal niet meer Mb/s nodig. Misschien in de toekomst wel, maar ik zie streamingdiensten (vanwege bandwidth+opslagkosten) niet snel 100Mbit/s streams aanbieden.
Op zich kan ik me nu wel redden met 5 MB/sec up (80/50), maar gezien bedrijf aan huis zou symmetrisch heel fijn zijn.
Uploaden van code, afbeeldingen, psd bestanden, etc.

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 26 april 2017 12:42]

70Mb is wel degelijk breedband. Het lullige is juist dat 1Mb vaak ook breedband heet.
Wil je meer leesvoer: met dit TNO artikel: 'De toekomst van digitale connectiviteit in Nederland' ben je wel een dagje zoet ...
Helaas is het niet alleen glasvezel 'wat de klok slaat'
nieuws: KPN kiest in Hengelo voor upgrade koper in plaats van glasvezel
De bottleneck van KPN en Ziggo is de (koper)kabel van een huisaansluiting, bij glasvezel is het niet de kabel maar de straatkast die bepaalt hoeveel je MB's je kunt up-dowloaden. Maar we gaan straks enorm veel data verbruiken wat is dan nog breedband.
De consument kan op dit moment prima uit de voeten met bijvoorbeeld de snelheid die Ziggo, Zeelandnet of CAIW aanbieden: 300, 400 en 500 Mpbs. Voor 2022 verwachten de onderzoekers dat de gemiddelde consument met een geadverteerde downloadsnelheid van 355 Mbps soepel kan internetten. De meest veeleisende consumenten – power users in de terminologie van de onderzoekers – zullen in 2022 vragen om Gigabit-snelheden (1000 Mbps of meer). Zowel kabelnetwerken (met DOCSIS 3.1) als glasvezelnetwerken zijn in staat om dergelijke snelheden te leveren. Dat laatste valt nog te bezien, DOCSIS 3.1 is net als Vplus een mooie ontwikkeling, maar in de 'huis tuin en keuken praktijk' helaas nog lang niet ver genoeg.
Mijn inschatting is dat glas straks een must wordt, prachtig hoor dat er breedband met zo'n snelheid door koper wil, maar met name storingen door allerlei omstandigheden zullen koper op hoge frequenties uiteindelijk de das om doen.
Hier nog een leuk tweakersblog

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 26 april 2017 11:12]

De grote vraag is wie die investering gaat betalen in glas. KPN gaat dat als partij zeker niet alleen financieren zolang van ACM elke concurrent voor kostprijs mag meeliften. Overigens komt Vplus er ook aan, daar loopt al een pilot voor: http://www.totaaltv.nl/ni...-internet-via-koperdraad/
1 Mbit is ook breedband. Heeft verder namelijk niets met de snelheid te maken, de term breedband.

Een ouderwets inbelmodem is smalband, alle DSL technieken zijn breedband. Ook als ze - zoals mijn mxstream aansluiting in 2001 - gelimiteerd zijn op 256/64 (en man man man wat was dat veel sneller dan de toenmalige kabeltechniek van Casema!).
Wat is volgens jou de grens dan wat wel/niet breedband is? En waarom denk je dat jij die definitie kan bepalen?

Als het aan mij ligt is alles boven de 499mbit breedband :Y)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 26 april 2017 11:05]

Kennelijk is er wel een grens. Want een 56k inbelmodem noemen we smalband. Maar 256Kb DSL noemen we breedband. 2G noemen we smalband, maar 3G noemen we breedband. Er is dus wel degelijk een grens.

Ik heb op m'n werk ook 500Mb, en dat is idd prima "breedband" te noemen :Y)
mag je met 70 nog blij zijn... Ik ben kort verhuisd en op het adres waar ik nu woon haal ik maximaal 14 mbit... Dat betekend dat als de tv aanstaat het nog trager is. De ping in cs is ook nog eens bagger... Met nederlandse servers heb ik zelfs nog 30 ping en eens in de 5-10 minuten gaat het naar 500 voor 10-20 seconden...
Overstap ingeregeld naar Ziggo i.v.m. telefonisch toezeggingen glasvezel KPN.
Uiteindelijk 2 maanden zonder aansluiting gezeten door miscommunicaties bij Ziggo. Verkeerde monteur ingeplant; monteur niet komen opdagen en totale chaos bij de servicedesk. Toppie als je je verbinding nodig hebt voor je werk.
Ziggo gebruikt fictieve namen op servicedesk zoals Michel Kromowidjodjo die de volgende dag Mike van Gerwen heet.. Dat schiet ook lekker op als je de volgende dag contact moet opnemen met degene die je als laatst gesproken hebt en toezeggingen heeft gedaan.
Uiteindelijk verder geŽscaleerd en door Ziggo ZELF geadviseerd de gehele aansluiting te cancelen...

Ziggo wist nog wel hoe ze een factuur op moesten sturen... :Y)

Dus logische stijging naar mijn idee.
Glasvezel is gewoon goedkoper dan de traditionele aanbieders. Daarnaast krijg je ook nog meer snelheid voor een lagere prijs. Ik betaal 40 euro voor 500/500. Dit kan bij KPN/Ziggo niet.
Ben echt tevreden over KPN met glasvezel en bijbehorende Arcadyan TV ontvangers, deze ontvangers reageren pijlsnel, mooie beeldkwaliteit en laag in energieverbruik, ook de bijbehorende Experiabox valt me 100% mee, geen reden meer om mijn eigen router te gebruiken.

Alleen jammer dat de HD kanalen nog niet op 1 beginnen, nu heb ik dat ten dele opgelost met eigen zenderlijst. Naar het schijnt wordt dat in de toekomst wel omgezet, tot dan maar even zo.

Wat ik alleen erg mis zijn de live kanalen van HBO, zeker omdat "the Leftovers" weer is begonnen maar daar kan KPN ook niks aan doen. (Cycas vanaf hier bedankt _/-\o_ )
Ik ben ťťn van de nieuwe KPN klanten. 500/500 mbit incl Spotify voor 72,50 per maand en bovenal een hele fijne en stabiele verbinding. Waar dit bij Ziggo ook jaren zo was, is het ook met regelmaat niet zo geweest. Daarbij was de support van Ziggo niet meer adequaat, dus de stap gezet.

Is het nu per se anders? Nope, al is glas vezel internet merkbaar sneller en HD Glas IPtv ook wel wat beter dan wat ik van Ziggo gewend was - maar het is marginaal. Maar, ik ben weer klant van een 'echt' Hollands bedrijf en heb Ziggo na de fusie met UPC toch kunnen melden dat ik de gang van zaken niet fijn vond. Stemmen doe je bij bedrijven met de voeten. Klant blijven en dan klagen dat ze elke keer weer een euro'tje op je abo doen en de dienst verder versoberen en voorzien van meer betaaldiensten werkt nu eenmaal minder goed dan overstappen.

En verder kan ik nu hele stoere speedtests laten zien :+ Dat is toch ook wat waard, als Tweaker zijnde?
Voor kleine bedrijven kan ik me voorstellen dat ze logischerwijs voor KPN kiezen. De lijnen zijn, volgens adviseurs, stabieler dan bijvoorbeeld die van de concurrent.

De particulier kan gewoon kiezen kabel, (v)adsl of glas. Wat is nu de reden van het stijgen van, particulier of bedrijf, klanten? Heeft dat met glasvezel te maken?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*