Directeur KPN gaat weg en krijgt Colombiaanse opvolger

De directeur van KPN, Eelco Blok, gaat weg. In april volgend jaar legt hij zijn functie neer. Zijn opvolger is een Colombiaan, die het Italiaanse telecombedrijf Wind leidde. Volgens Blok is het na zeven jaar als directeur 'tijd voor verandering' voor de topman van het Nederlandse bedrijf.

Eelco BlokBlok zal aanblijven tot de aandeelhoudersvergadering van volgend jaar, die plaatsvindt op 18 april. Daarna zal Maximo Ibarra het stokje overnemen, zegt KPN. Blok zegt niets over zijn vertrek, behalve dat hij vindt dat het 'tijd voor verandering' is. Het is onbekend wat Blok gaat doen na zijn terugtreden.

Ibarra heeft in Italië de fusie geleid van Wind en H3G, wat hem deze baan mede heeft opgeleverd, zegt de bestuursvoorzitter van KPN, Duco Sickinghe. "We zijn enthousiast over zijn aanstelling en zijn ervan overtuigd dat hij met zijn waardevolle ervaring en aantoonbare leiderschapskwaliteiten in staat is om KPN naar de volgende fase te leiden." De 48-jarige Colombiaan, die ook de Italiaanse nationaliteit heeft, zal vanaf 15 januari al beginnen als adviseur, zodat er een soepele overgang kan plaatsvinden.

Blok heeft KPN geleid tijdens een turbulente periode, waarin het veel buitenlandse takken als Base in België en E-Plus in Duitsland afstootte, glasvezelbedrijf Reggefiber kocht, de omzet halveerde en het Mexicaanse América Móvil op een vijandige wijze probeerde KPN in handen te krijgen. Sickinghe prijst het leiderschap van Blok. "Hij verdient veel credit voor zijn aanhoudende focus op de uitvoering van de strategie en enorme persoonlijke gedrevenheid. Bovengemiddelde investeringen in netwerken, vereenvoudiging, digitalisering en service hebben geleid tot een veel sterkere klantloyaliteit en reputatie wat een solide basis voor groei biedt."

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

20-10-2017 • 08:31

134

Reacties (134)

134
129
73
9
0
17
Wijzig sortering
Hmm NOS meldt dat hij Colombiaans is.

"Topman Eelco Blok van KPN stapt in april op. Hij wordt opgevolgd door de Colombiaan Maximo Ibarra, die aan het hoofd stond van de Italiaanse provider Wind."


NOS lijkt het goed te hebben:
https://g.co/kgs/nvJZCD
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @profdavidoff20 oktober 2017 09:01
Ik kan niet achterhalen welke nationaliteit hij heeft, maar zijn geboorteplaats was in elk geval in Colombia; ik zoek het nog verder uit, maar heb het artikel er alvast op aangepast. Dank!
Waarom wordt zijn afkomst zo nadrukkelijk benoemd? Zelfs in de kop wordt het nog voor zijn naam genoemd. Klinkt meer als sensatie dan echt inhoudelijk en voor dat laatste kom ik niet op een techsite

[Reactie gewijzigd door GrooV op 25 juli 2024 02:09]

Omdat het misschien een beetje raar is dat een Colombiaanse Italiaan bij een Nederlands bedrijf wordt aangesteld als CEO. Bij BNR verbaasden ze zich daar ook al hevig over. Niets met nationalisme te maken. Bij multinationals zit dikwijls een buitenlander aan het roer. Maar KPN is hardly een multinational te noemen. Een paar buitenlandse activiteiten, maar het leeuwendeel van de activiteiten vindt plaats in Nederland. En de voertaal in de boardroom is gewoon Nederlands. Tenzij men de komende jaren ineens internationaal wil gaan uitbreiden...
Zelfs bij BNR melden ze pas aan het eind van het bericht dat het een Colombiaan is
Hangt er vanaf wanneer je luistert denk ik. Ze herhalen het nieuws steeds en toen ik het hoorde hadden ze het meteen over een man met de Colombiaan/Italiaanse nationaliteit. Dat feit, en dat KPN een zo Nederlands bedrijf is, was de hoofdzaak van het bericht. Toen ik het hoorde dus. Blijkbaar hebben ze het op enig moment ook anders verteld.
Is het grootste deel van de aandelen niet in buitenlandse handen? Ik betwijfel dat er in de boardroom NL gesproken wordt...
Ja, maar bij BNR beweerden zij dat dat dus zo was. Voorheen Engels, maar nu Nederlands. Ik heb KPN niet gebeld om het te controleren, sorry... ;)
Welke taal de aandeelhouders spreken heeft helemaal niets te maken met wat er in de boardroom gesproken wordt.

Maar ook: ik kan je vertellen dat toen ik enige jaren geleden de algemene aandeelhoudersvergadering bijwoonde, die vergadering gewoon in het Nederlands gehouden werd.
KPN doet ook voor het buitenland allerlei dingen qua IP transit, telefonie etc en dat zijn niet alleen kleine taken hoor.

[Reactie gewijzigd door RobinF op 25 juli 2024 02:09]

Ja, dat zeg ik toch ook? Ze doen een beetje buitenland, maar hoofdzalelijk en voornamelijk in Nederland. (lezen aub)
Onderschat de VOIP en broadcast activiteiten van KPN op de internbationale markt! Doet niet onder aan de ISP werkzaamheden op Nederlandse bodem!
Allemaal aannames en speculatie maar....

Misschien omdat meneer Carlos Slim (die al jaren KPN wil overnemen) en groot aandeelhouder is een Mexicaan is. Mexicanen spreken net als Colombianen Spaans? Ohja en voor het bedrijf van Carlos Slim América Móvil ( https://en.wikipedia.org/wiki/Am%C3%A9rica_M%C3%B3vil ) is de Colombiaanse markt de derde qua aantal abonnees.

https://en.wikipedia.org/wiki/Am%C3%A9rica_M%C3%B3vil
Dat klopt niet, in de boardroom van KPN is de voertaal vooral Engels. Ook zijn de die boardroom sessies niet alleen in Nederland maar ook vaak in London.

Binnen de KPN organisatie zelf is wel de voertaal Nederlands.
Vooral nadat ze zo veel moeite hebben gedaan KPN uit handen van die rijke Mexicaan te houden.
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @GrooV20 oktober 2017 11:11
Kijk, ik wilde hem als opvolger in de kop hebben, om direct duidelijk te maken dat er een opvolger klaarstaat (vaak is dat niet zo namelijk). Dan bepaal je wat het meest opvallend aan die opvolger is. Dat hij een man is? Nee, KPN stelt de hele tijd mannen aan. Dat hij 48 jaar is (straks 49)? Nee, ook die leeftijd is vrij normaal.

Dat hij afkomstig is uit Colombia? Ja, dat is afwijkend. Alle directeuren van KPN vziw waren tot nu toe Nederlanders. Ineens komt daar een Colombiaan/Italiaan aan het roer. Dat is uiteraard geen sensatie, het voegt inhoud toe aan de kop.
Ik vind het anders wel een belangrijk detail. Ergens vreemd dat KPN telkens weer een buitenlandse overname afslaan maar vervolgens een buitenlander(lees: geen NL paspoort) aan het roer zetten.
Goed punt, zeker in een tijd waar steeds meer mensen verkeerde nationalistische ideeën lijken te hebben. Kunnen we de man niet gewoon beoordelen op zijn kwaliteiten in plaats van zijn afkomst? Vermeld anders ook even wat zijn sexuele geaardheid is en hoe hij over feminisme denkt, als we dan toch bezig zijn.

Dat zijn afkomst wordt aangestip in het artikel kan ik nog begrijpen (gezien zijn duidelijk niet-Nederlandse naam zouden mensen anders die vraag kunnen gaan stellen) maar als titel is misschien een beetje overdreven.

edit: ik wil trouwens niet zeggen dat de auteur van het artikel een of andere foute nationalist is, maar het valt me gewoon op dat er zo vaak onnodig wordt gefocust op afkomst

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 25 juli 2024 02:09]

Afkomst =! Nationaliteit.

[Reactie gewijzigd door pmeter op 25 juli 2024 02:09]

Wrong... Je kunt van een bepaalde afkomst zijn, maar één of meerdere nationaliteiten hebben die niets met je afkomst te maken hebben, of andersom. Ik heb zelf 3 nationaliteiten, maar heb tegelijkertijd deels een afkomst van een land waarvan ik geen nationaliteit draag en evenmin een paspoort van heb.
Dus niet zozeer wrong alswel volledig correct. Got it.
Maximo Ibarra heeft zowel de Colombiaanse als Italiaanse nationaliteit.
Cali, Colombia. <queue Narcos tune>
Volgens teletekst heeft hij beide nationaliteiten...
Wat maakt nou uit of hij Colombiaans of Italiaans is? Zolang hij maar geschikt is voor de functie en zijn werk doet, dat is toch al prima?
Geen Nederlands spreken is inherent niet geschikt voor de functie.
Ik heb veel teveel Narcos gekeken om nu nog fatsoenlijk inhoudelijk te kunnen reageren :X 8)7
Anoniem: 669957 @Flake20 oktober 2017 09:02
Gelukkig is dat allemaal nep, en hebben ze het verhaal aangepast om het wat interessanter voor Netflix te maken.

Het echte verhaal loopt een heel stuk anders.
Het echte verhaal ging over meel monopolie van overheid die door arme boeren doorbroken werd.
Het is niet allemaal nep, het verhaal is op een aantal punten wat aangedikt om het leuk te maken voor TV. Er zit dus wel degelijk een enorme kern van waarheid in.
De zoon van.... en dat is dan een betrouwbare bron?
Wat dus vrijwel altijd gebeurd met 'based on a real story' films en series. Flink gedramatiseerd of op belangrijke punten gewijzigd. Of personen samengevoegd in 1 persoon, of de reden van iets wijzigen. Herinterpreteer naar 'based on a real grain of salt'
Want alle Colombianen zijn natuurlijk drugdealers en/of FARC terroristen 8)7
Absoluut. Amerikanen zijn ook allemaal zwaarbewapend en overgewicht met hun dikke SUV iedere dag langs de drive in van de McDonalds, Nederlanders zijn alleen maar knetterstoned, Britten zuipen alleen maar thee met een kilo suiker en in Hongarije doen ze niks anders dan wodka stoken. En alleen in Colombia zou het stereotype niet kloppen? Yeah, right :D
Hongaarse stereotype heb je fout: ze stoken eerder palinka of ze eten goulash. Wodka hoort meer bij Polen of (Wit)-Russen.
Waarom is zijn nationaliteit of afkomst relevant? Zijn favoriete eten, religie en penismaat ook?

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp® op 25 juli 2024 02:09]

Wellicht nog leuk om aan te vullen dat de nieuwe topman volgens nu.nl €935.000 per jaar gaat verdienen, en dat hij voor zijn 3 maanden als adviseur €200.000 in cash en €200.000 in aandelen krijgt uitbetaald.

Zoiets is vooral leuk voor de mensen die al tientallen jaren bij KPN op de werkvloer rondlopen (voor zover die er nog niet uit zijn gewerkt) en al jaren geen fatsoenlijke loonsverhoging hebben gehad. Leuk dat die nieuwe topman dan ongeveer 30x meer gaat verdienen dan het gros van zijn werknemers. Laat ze dat maar eens uitleggen bij de volgende reorganisatie.
Salaris van een CEO van ca. 1 mio. is niet zo speciaal. 2 ton in cash is wel wat vreemd. Zal zeker voor wat opgetrokken wenbrauwen zorgen binnen KPN.

Afgelopen jaren zijn de lonen door CAO onderhandelingen wel gestegen. Verleden jaar in ieder geval met ca. 4%.

Als ik ingewijden mag geloven wordt er over het algemeen zeker niet slecht betaald bij KPN.
polthemol Moderator General Chat @Bertus198720 oktober 2017 12:43
afhankelijk van je loon en je beoordeling kun je zelfs een ~7% verhoging krijgen. Daarbij zijn ook veel schalen/functies in lijn gebracht (met name bij de lagere schalen scheelt dat flink voor heel wat mensen).
Reactie van malfunction is dus een beetje kort door de bocht
!!! Pfft.... oke, dat is wel heel erg apart.
De fusie tussen Wind en Tre (3) heeft anders ook een hoop gezeik opgeleverd hier; duizenden banen (voornamelijk call-center) zijn naar Albanië verhuist en overheidssubsidies om de banen in Italië te houden zijn wel geïncasseerd maar afspraken niet gehonoreerd (net als met Fiat trouwens). Tre was mijn eerste werkgever toen ik in 2002 in Italië aankwam en was destijds een top-bedrijf. Nu is het een en al geneuzel. Hoop de KPN beter beheerd wordt.
Hoop de KPN beter beheerd wordt.
Over de afgelopen periode kun je in ieder geval moeilijk vinden dat KPN goed beheerd is, als je naar de cijfers kijkt tenminste (2016 vs. 2011):
- Omzet 6.801 vs. 13.200 miljard
- EBITDA 2.4 vs. 5.1 miljard
- Cashflow 741 vs. 2.400 miljoen
- Debt/EBITDA 2.8 vs. 2.3
- Beurskoers 3 vs 12 euro

De erfenis was geen makkelijke, maar dit ziet er weinig rooskleurig uit.

[Reactie gewijzigd door spoller op 25 juli 2024 02:09]

polthemol Moderator General Chat @spoller20 oktober 2017 12:39
met alleen de cijfers en geen context is het niet zo veelzeggend. De IT markt staat qua prijs al een fikse tijd onder druk (en bij een crisisperiode is IT vaak een ding waar veel bedrijven snel op gaan snijden, omdat het weinig geld opbrengt voor de boekhouding als het een ondersteunende afdeling is/geen deel uitmaakt van je corebusiness), idem voor de telefoniemarkt. Daarbij is de focus heel erg naar de Nederlandse markt gegaan ipv internationaal (wat het eerst was).

Je lijst is voor de rest erg warrig en wat cijfers staan omgedraaid per item. De beurskoers is nu rond de 3 euro, die 12 euro is van een fiks tijdje terug. De omzet is nu ~6.8, de EBITDA is een ~2.4

Voor een duidelijker overzicht wat iets consequenter in rij is gezet: http://ir.kpn.com/phoenix...c=69978&p=irol-keyfigures
Je lijst is voor de rest erg warrig en wat cijfers staan omgedraaid per item. De beurskoers is nu rond de 3 euro, die 12 euro is van een fiks tijdje terug. De omzet is nu ~6.8, de EBITDA is een ~2.4
Excuus ik had een tweetal getallen omgedraaid. Ze staan nu allemaal in de goede volgorde. Het vergelijk is tussen ultimo 2016 (laatst bekende jaarcijfers) en 2011 waarin Eelco Blok is aangetreden. Daarmee een overzicht van het netto resultaat dat hij heeft geleverd.

Overigens zijn niet alleen de IT maar zeker ook de telecom markt lastige markten geweest de afgelopen jaren. Toch zijn er in allebei die markten bedrijven die het aanzienlijk beter hebben gedaan. Ik heb de rapportcijfers van de Colombiaanse opvolger er niet bijgepakt, maar kan me voorstellen dat die wat rooskleuriger zijn.
polthemol Moderator General Chat @spoller20 oktober 2017 16:16
er zijn zeker bedrijven die het beter doen, maar dat heeft ook te maken met de extra regels die nog altijd wel voor KPN gelden, maar niet voor hun concurrenten. De cijfers zeggen dus lang niet alles, dat was meer mijn punt ;) Context is belangrijk in deze.
Context is zeker belangrijk. Een makkelijke erfenis heeft hij ook zeker niet gehad. Maar context is ook niet alles. Dat is een beetje mijn punt. Laat ik zeggen dat ik blij ben dat ik geen aandelen heb gehad de afgelopen jaren...
Nou, in jouw staatje is de omzet toch maar mooi verdubbeld en de CF ook spectaculair toegenomen. en als dat andersom gelezen moet worden, geldt dat dan ook voor de EBITDA en beurskoers? Of daar weer niet. Verwarrend lijstje.
Die beurskoers is natuurlijk enorm los gezongen geweest van de onderliggende waarde; al in aanloop naar het gedoe met die Mexicaan (2011/2012), en ook eerder natuurlijk, is men gaan speculeren.

Dàt en uberhaupt de waarde sinds de beursgang is gecorrigeerd toen men erachter kwam dat een strategisch belang voor Nederland ook echt betekende dat het bedrijf niet maar zo verpatst zou gaan worden. Plus dat na die mislukte vijandige overname er 30% van aandelen KPN zonder doel rondslingerden.. dat gaat de prijs van zo'n aandeel natuurlijk ook weinig goed doen, zelfs als zo'n vijandige overnemer aangekondigd heeft de boel -in stappen- te gaan afstoten. Dat blijft echt wel een tijdje de prijzen drukken, zelfs nadat (en omdat) nuchtere aandeelhouders overblijven waar de speculanten mokkend verkocht hebben.

Punt is natuurlijk een beetje dat iets als KPN om te beginnen al nooit beursgenoteerd had mogen zijn. Het is kennelijk kritieke infrastructuur, en de mythe dat de markt het altijd beter doet is is nu toch echt wel tot in den treure achterhaald.
Wat is nieuw en wat is oud? Is links oud? Is het consequent?
eerste 3 punten zijn toch lager door verkoop van zaken, dan het je per definitie minder omzet/winst etc. en niet per definitie slecht.
Over de afgelopen periode kun je in ieder geval moeilijk vinden dat KPN goed beheerd is

Plus de keuze om terug te trekken op de Nederlandse markt, en met name de Duitse kroonjuwelen te verkopen. Een beslissing waar bijna niet van terug te komen is, anders dan fuseren/overgenomen worden. Precies echter datgene wat Blok principieel wilde voorkomen.

Strategisch heeft KPN dus ook veel minder mogelijkheden om omzet, EBITDA, etc te groeien.
Natuurlijk niet. Directeuren worden op specifieke kwaliteiten voor een bepaalde periode 'ingehuurd'. Blijkbaar is deze man dus een kei in outsourcen (en wat regeltjes buigen, dat terzijde). Dat zal bij KPN dus ook gebeuren. Nadat deze transitie is afgerond zal hij verder gaan naar het volgende bedrijf.
Wellicht een beetje kort door de bocht maar het zou me inderdaad niets verbazen als deze nieuwe CEO met een specifieke opdracht door de aandeelhouders is aangesteld. KPN zet de laatste tijd vooral in op cybersecurity (denk oa aan de recente overnames van DearBytes en QSight). Mogelijk dat hier intern ook nog stappen gezet moeten worden qua personeel wat deels overtollig is geworden. Voor NL en KPN vindt ik het persoonlijk een slechte zaak dat er een buitenstaander wordt aangetrokken, dit is een directeur die de organisatie totaal niet kent maar wellicht is dat juist handig als er koppen (moeten) gaan rollen.
Ze kunnen nog niet eens spam buiten de deur houden :)
Reggefiber opkopen wordt als een goed ding gezien?

Ik hoop dat KPN met deze nieuwe directeur een betere wereld gaat maken...
Dat blijft eeuwig zonde... Een grote fibertoko opkopen, en vervolgens zo goed als stoppen met de fiber-uitrol.
Zie jij de aandeelhouders te overtuigen een veelvoud van de jaarlijkse omzet te investeren in het zo snel mogelijk uitrollen van glas.

7,7miljoen huishoudens. ~40% heeft toegang tot glas. ~4.620.000 huishoudens moeten dus nog

aanlegkosten per huishouden gemiddeld: ~3500 euro. nieuwbouw ~1500 euro.

dus: 16.170.000.000 euro om de boel te upgraden. 16.7miljard!

Omzet KPN 2016: 1.7miljard!

Dankzij de ACM, mag KPN deze kosten niet doorberekenen aan de 3rd party providers en het gaat dus tientallen jaren duren voordat er uberhaupt winst op gemaakt kan worden.

KPN heeft zelfs de andere providers actief benaderd, of deze wouden meebetalen in de investering van het glas uitrollen. De andere providers hebben dit GEWEIGERD.

Reggefiber was opgezet in samenwerking met KPN. Het was al 50% KPN toen het opgezet werd. Vanaf het starten van het initatief was al bekend dat de overige 50% na verloop van tijd ook in handen van KPN zou komen (waren gewoon afspraken over). De overige glasvezel initiatieven in het land zijn vrijwel allemaal opgezet in samenwerking met reggefiber(KPN dus) of KPN.

Waar is de concurentie? Waarom zeikt iedereen toch maar op KPN.

[Reactie gewijzigd door batjes op 25 juli 2024 02:09]

Overal glas zou super zijn, maar is niet snel uit te rollen. Waarom iedereen gelijk een individuele fiber geven als je door nieuwe straatkasten te plaatsen (en die aan te sluiten op glas) in kortere tijd een grotere regio van sneller internet kan zien. First things first en dat is toch echt de gigantische achterstand in buitengebieden inhalen. Dan ligt er in ieder geval FTTC en kun je van daaruit verder gaan bouwen. Als je kijkt naar de belofte die (super-)vectoring icm bonding of g.fast bieden zit je met een beetje mazzel fors boven de 200 mbit. Meer dan genoeg voor thuisgebruik imho...

Vectoring en G.Fast image

Ik woon midden in Amsterdam en zit op 23 mbit omdat ik A2000/Chello/UPC/Ziggo niet in huis wil dus wat mij betreft niet eens uitsluitend buitengebieden, maar goed ik zag gister dat een nieuwe straatkast geplaatst werd dus ik heb goede hoop.
Dat first things first klinkt leuk en aannemelijk, maar het risico bestaat dat daarmee de uitrol van glas stagneert of zelfs volledig stil komt te liggen.
De uitrol van nieuwe wijkkasten is op korte termijn goedkoper en winstgevender voor de KPN, op lange(re) termijn is de consument de klos doordat men opmeten gegeven moment toch weer tegen de maximale capaciteit aan gaat lopen (feitelijk is dat nu ook al het geval, aangezien men met FTTH snelheden van 1000Mb kan halen terwijl dat met vdsl bij lange na niet gehaald wordt).

Op deze manier weet de KPN klanten aan zich te binden die bij gebrek aan beter wel moeten. Dus de consument is nu al de dupe van deze wanpraktijken.
Voor KPN was het zeker een goede zet, want het grootste glasvezelnetwerk is nu van KPN. In dat licht bezien dus een uitstekende zet: kennis+technologie ingekocht en een concurrent minder.

Hoewel ik ook liever heb dat heel NL een glasvezelaansluiting heeft, was dat ook niet gebeurd als Reggefiber niet door KPN overgenomen was. Daarnaast is Reggefiber altijd een bedrijf geweest waarvan het de bedoeling was om vroeg of laat te verkopen. De vorige eigenaar was Dick Wessels die een groot bouwbedrijf (VolkerWessels) heeft en waarvan het runnen van een telecombedrijf niet de core business is. En hoewel Dick Wessels volgens mij behoorlijk wat geld heeft, was het bij lange na niet genoeg om heel Nederland te verglazen.
Anoniem: 636203 @djiwie20 oktober 2017 10:07
Dat gaat ook niet zo snel gebeuren omdat ADSL en kabel nog lang mee kunnen. Wie heeft er nu 1Gb/s nodig op dit moment? Ik bedoel echt nodig, niet alleen leuk om een mega filmcollectie aan te leggen (wat de meeste mensen doen die een snelle verbinding hebben).

Met 100Mb/s a 200Mb/s heb je meer dan genoeg, vooral als de upload hoog is (belangrijk voor video telefonie).

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 636203 op 25 juli 2024 02:09]

Het jammere is dat op koper altijd een significant tekort aan upload capaciteit is.
vdsl 200mbit down 60mbit up.

Ik heb momenteel 55/12.

Stuk beter dan Ziggo met hun 40/4 verhouding.
Mja, dat is nog geen 100 Mbit+ up op 3 km van de centrale, en daar heb ik toch wel behoefte aan met mijn thuisservers.
Overigens leuk dat je Zuig&no-go even aanstipt. De dienstverlening van deze club is wat mij betreft hevig ondermaats. Extra IP's zijn niet te verkrijgen zonder een KVK nummer en je mag nagenoeg niks met je verbinding doen. Een blokkade opheffen op een bepaalde poort voor een specifiek domein (compleet legale dingen verder, geen spam of andere narigheid) voor mijn eigen server in een datacentrum is bijvoorbeeld zo'n dingetje waar tamelijk moeilijk over wordt gedaan. Helaas zit ik nu in een gebied waar DSL mega traag is (4Mbit/0,5Mbit max) en er geen glas ligt. In mijn vorige woonplaats ligt wel glas en daar had ik dan ook 100/100. Echt een hele verslechtering :'(

[EDIT] nog even ter vergelijking: Ik betaal nu €65/mnd voor 250/40 met1 IP, terwijl ik voor 500/500 met 5 IP's 76/mnd zou betalen bij XS4All, als ik daar de beschikking over zou kunnen hebben. Als ik die 5 IP's zou hebben heb ik mijn server in het datacentrum à €15/mnd ook niet meer nodig. 3x raden waar ik voor zou kiezen...

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 25 juli 2024 02:09]

Een KvK is buitengewoon simpel te verkrijgen, overigens werd mij daarom niet gevraagd toen ik de MKB dienst afnam met 8 (waarvan 5 bruikbaar) qua IP nummers. En ja, ik heb een KvK nummer. En met die MKB dienst mag je alles doen, alle poorten staan wagenwijd open, geen enkel beletsel en een fatsoenlijke Juniper switch. Dat is overigens wel anders op het consumenten/ZZP domein. Daar krijg je een kreupel modem, een dynamisch IP adres, uitgaande poort 25 geblokkeerd ... Maar goed, je hebt dus wel degelijk een keuze. 't Is wat aan de prijzige kant, dat wel ...
Ik ben geen MKB'er of ZZP'er, dus dat zou in mijn geval dus min of meer betekenen dat ik een lege huls in het leven moet roepen om toegang te krijgen tot die dienst, wat dan weer op het randje van wat mag zit. (De belastingdienst zal er bijv. weer het zijne van vinden)
Nee hoor, die heft gewoon BTW en de normale belastingen. En zolang je niks omzet is er niks af te dragen. Pas als je duizenden euro's gaat uitgeven aan opstartkosten waar je de BTW van terugvordert zonder omzet op enige termijn, daar zullen ze wellicht WEL iets van gaan vinden.
Afstand tot centrale boeit niets. Afstand tot het verdeel punt is wat boeiend is.
Goed, in ieder geval krijg ik door die afstand dus snelheden op DSL die niet meer van deze tijd zijn.
Ik bedoel echt nodig, niet alleen leuk om een mega filmcollectie aan te leggen
Het mag alleen gebruikt worden voor door jou goedgekeurde dingen? Dat lijkt me een heel nuttig doel, mede omdat het voorkomt dat er veel geld naar het buitenland wegstroomt.
Reggefiber opkopen wordt als een goed ding gezien?
Als ook Getronics opkopen en geheel uit elkaar trekken en er niets meer van over laten. Ook al zat ik op een goed lopende en winstgevende afdeling, het werd gewoon opgeheven want het paste niet in de toekomst strategie..
Ik heb ook een tijd bij Getronics gewerkt, dat was net na de overname door KPN. De mensen die er al langer zaten waren constant aan het klagen hoe slecht het sinds de overname wel niet was.
Hah, die hadden nog geluk. GPR BAS is later doorverkocht aan Crapgemini, en die waren alleen geinteresseerd in de orderportefuille en hebben meer dan 1000 man ontslagen. Ze wilden eerst nog niet eens een ontslagvergoeding geven ook, alleen aan degenen die daartegen protesteerden. Het zal wel goedkoper geweest zijn alleen de klagers een ontslagvergoeding plus advocaatkosten te betalen dan iedereen alleen die vergoeding.
Reggefiber opkopen wordt als een goed ding gezien?

Ik hoop dat KPN met deze nieuwe directeur een betere wereld gaat maken...
Hangt van je standpunt af, voor KPN was het een goed ding, voor de consument.... Nee. ;(

edit: wat rootpowered dus ook al zei O-)

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 25 juli 2024 02:09]

Rggefiber opkopen wordt als een goed ding gezien?
Een serieuze bedreiging voor je marktpositie opkopen is en stilleggen is uiteraard erg goed voor KPN. KPN had overigens altijd al een belang in Reggefiber.
Of heel de strateguie met terugtrekken naar de Nederlandse markt nou echt de juiste lange termijn strategie voor KPN is dat is een andere discussie.
Wel voor KPN haar marktpositie, niet voor ons, de consument :'(
Ga klagen bij de ACM, die zijn verantwoordelijk voor deze situatie omdat zij KPN zo oneerlijk behandelen dat KPN geen andere optie heeft dan een langzamere lange termijn strategie te gebruiken voor glas.

Although aan de andere kant: wie heeft er nou echt glas nodig op dit moment buiten een handjevol mensen/bedrijven? De meeste consumenten interesseert het echt helemaal niets zolang Netflix het maar doet.
Dat zeg je goed, "Op dit moment". (4k) streaming, cloudstorage, vpn diensten etc worden meer en meer gebruikt. We worden steeds meer afhankelijk. Dan wil je gewoon niet op koper blijven zitten, dat vol raakt en steeds meer storing in komt. Dat probleem heb je met glas niet, en is ook nog eens symmetrisch.
Dat klopt, daarom is het eigenlijk in veel gevallen de beste keuze om nu de gehele backbone en alle wijkkasten te verglazen en VDSL+ uit te rollen; en het laatste stukje glasvezel zodat het FttH wordt kan je dan later doen als het 1.) Minder duur is (en "meer klanten die het afnemen" maakt het ook minder duur he, anders leg je het voor jan lul aan) 2.) De vraag ook hoger is.
Daar VDSL2 al makkelijk 200MBit kan pushen is dat wat mij betreft een betere strategie.

Je maakt het eerst klaar voor de toekomst terwijl je mensen wel meer aanbied maar het gemiddelde niet met honderden MBit's overschrijdt, en later kun je dan het laatste stukje verglazen zodat er wel 1Gbit geleverd kan worden. Het laatste stukje van de wijkcentrale naar de huizen is namelijk echt achterlijk duur, moeilijk met vergunningen, en ga zo maar door. Dat gaat de klant betalen...
Maar dan moet dat ook beschikbaar/mogelijk zijn. Bij mij is geen pair bonding beschikbaar, en gaat het vooral om de upload snelheid, dus dat laatste stukje zou alsnog moeten worden geupgrade. Wat jij zegt is wel leuk voor de netwerkbeheerder, maar niet voor de consument.

Het vreemde is, een staat verder op (nog geen 100m) is wel 222 Mbit/s pair boding beschikbaar. Precies de zelfde huizen. Maar geen een provider die daar een ruk om geeft. Heb een offerte liggen van 8000,- om een glas lijntje te leggen, maar dat is me ook iets te gek.

Verhuizen is nog goedkoper dan aansluiten, op dit moment 8)7
3) De aanleg van fiber kan gecombineerd worden met renovaties van rioleringen, bestratingen, het weghalen van de gasaansluitingen dat ook gaat gebeuren of als in straten/buurten de koper toch vervangen moet worden.

Hadden ze hier mooi kunnen doen, afgelopen jaar de riolering vervangen, maar geen glas getrokken omdat KPN nog niet in die fase zit. Die wil -begrijpelijk- eerst al die verdeelpunten verglast hebben.
Dat is een veelgehoord argument van mensen die geen heil zien in glasvezel. Hier in 't dorp moest je je aanmelden en bij een bepaald percentage zou glasvezel uitgerold worden. Behoorlijk wat mensen die zich niet wilde aanmelden want 'het was nu goed genoeg met ADSL/kabel'. En dat is ook wel zo, voor nu is dat goed genoeg. Maar misschien over 5 of 10 jaar niet meer. Je kunt beter dat soort dingen voor zijn dan dat je halsoverkop overal de grond open moet gaan breken omdat de internetsnelheid niet meer toereikend is, of omdat er steeds meer storingen ontstaan door overbelasting.
Zeker, daarom is het wel fijn dat de verglazing van de backbone en naar de wijkkasten wél gewoon doorgaat.
Reggefiber opkopen en ombouwen tot Reggaefiber?

jaja, ik weet het, downvotes
Het bedrijf heeft zijn financiele toko erg goed op orde als je dat gaat vergelijken met Ziggo en Vodafone die behoorlijk hebben moeten inleveren de afgelopen half jaar. Vodafone bijna 10% afgelopen kwartaal weer en Ziggo nog meer, Het blok bij Ziggo is de enorme kosten van HBO series en vooral Ziggo Sport (licenties). Die kosten moeten ze ergens op bezuinigen en als je dat vergelijkt met klanttevredenheid bij ziggo dan zou je daaruit een conclusie kunnen trekken.

Het bedrijf KPN heeft juist een positieve klanttevredenheid en heeft veel minder problemen met aansluiten en monteur aansturen ,hoewel bij beide partijen het nog steeds voorkomt dat kabels niet werken en dat monteur niks kunnen doen en dat de service niet naar wens is etc. Dit soort zaken hou je altijd en is bij elk bedrijf weliswaar verschillend en blijkbaar doen ze dat bij deze Nederlandse aanbieder het gewoon beter.

KPN als bedrijf blijft groeien elk kwartaal en dat is mede door een sterk merk. Het zijn klanten die even een uitstapje hebben gemaakt en terugkomen voor service. De prijsverchter markt is steeds meer onder druk, waarbij T-Mobile weer de vruchten van plukt op mobiel gebied bijvoorbeeld en natuurlijk met de overname van vodafone internet klanten . Het bedrijf is gegroeid en laat langzaam allerlei problemen achter zich als beginnende aanbieder voor internet.telefonie en tv. Het compleet verhaal is ook een reden dat ze wat groeien.

Feit blijft wel dat alle Nederlanders graag mogen klagen en de één zal Ziggo een rot bedrijf noemen en de andere weer Tele2 of Online. Nederlanders geven zoiezo veel lagere cijfers over hun aanbieders dan in andere europese landen als het gaat om hun telecom aanbieder. Dit was in 2016 en 2017 niet anders, maar KPN scoort zekers beter dan Ziggo of Vodafone in klantevredenheid en heeft zijn zaakjes op orde dankzij Eelco Blok en dat zou toch eens moet resulteren in een betere beurswaarde.

ps : ik heb zelf KPN en Vodafone als aanbieder en met beiden geen 4G op het platteland,dus blij dat mijn wifi in huis gewoon werkt via Glasvezel. Ik zou wel graag willen zien dat de overheid zich gaat bemoeien dat elke Nederlander minimaal 50 MB gaat krijgen binnen 5 jaar en voornamelijk om zaken als thuiswerken een vlucht te geven, waardoor we minder flies krijgen, beter voor het milieu en nog veel meer. Nu eerst een bak koffie en thuiswerken.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 25 juli 2024 02:09]

Markt is versplinterd? In mijn beleving is deze markt al jaren hetzelfde. T-Mobile is de goedkoopste met 4G-dekking door het hele land (incl platteland). KPN heeft een monopolie op koper, Ziggo op kabel.
Ik heb het woord versplinteren al weggehaald door druk. Ik bedoelde meer aan te geven dat door de drukte en de druk van het niet vasthouden van klanten je ziet dat deze aanbieders het zwaar hebben. Het is een vecht markt waar klanten blijven hoppen van aanbieder naar aanbieder en dat deze markt aandeel verliest, waarbij T-Mobile het meeste voordeel van heeft gehad. Het aandeel prijsvechters zet ik dan af tegen de vier grote aanbieders KPN, Ziggo/Vodafone, T-Mobile en Tele2.

KPN heeft geen monopolie op koper, Koper wordt beheerd door de Nederlandse Netbeheerder en iedereen kan daarop iets aanbieden. Glasvezel is ook geheel een vrije markt en dat is mede ook de oorzaak dat KPN minder glasvezel aanlegt. Gemeentes kiezen vaak voor andere aanbieders die twee jarige contracten aanbieden(en dus meer geld neerleggen), waardoor ze minder subsidie kwijt zijn per aansluiting.

De Coax zoals bij Ziggo hebben wel alleenrecht en daar mogen andere aanbieders niet op, dit is in mijn ogen als je het hebt over een vrije markt waar Ziggo zo even uit mijn hoofd 43% van de markt heeft op gebied van internet, tv en telefonie een oneerlijke handel.

De overheid heeft de markt voor kopen en glas behoorlijk transparant gemaakt en ervoor gezorgd dat iedereen iets kan aanbieden op koper en afgelopen jaren voor glasvezel. De Overhied moet nu maar eens de ogen gaan richten op coax.

Als je het dus hebt over een monopolist dan is Ziggo dat op coax.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 25 juli 2024 02:09]

Ja, het blijft een uitermate vreemde positie dat VodafoneZiggo nog steeds alleenheerser mag zijn op de kabel, terwijl koper/glasvezel verplicht een open markt is - en ondertussen concurreert de een wel vrolijk met de ander.
Glasvezel is ook geheel een vrije markt en dat is mede ook de oorzaak dat KPN minder glasvezel aanlegt. Gemeentes kiezen vaak voor andere aanbieders die twee jarige contracten aanbieden(en dus meer geld neerleggen), waardoor ze minder subsidie kwijt zijn per aansluiting.

De overheid heeft de markt voor kopen en glas behoorlijk transparant gemaakt en ervoor gezorgd dat iedereen iets kan aanbieden op koper en afgelopen jaren voor glasvezel. De Overhied moet nu maar eens de ogen gaan richten op coax.
Ik vind de glasmarkt helemaal niet verre van open, hier in de buurt is glas aangelegd en Caiway is de enige provider die er op mag aanbieden vanwege een deal van de inversterings maatschappij, die het glas liet aanleggen. Die situatie is voor glas is dus exact hetzelfde als die voor kabel.

De enige glasvezel die voor iedereen open moet zijn, dus ook voor concurenten is die KPN (dus via Reggefiber) in de grond legt:
https://www.nrc.nl/nieuws...lijven-gebruiken-a1566960

Ergens kan ik wel begrijpen dat KPN glas op de lange baan heeft geschoven.
De Gemeente bepaald dit. Ze bieden een twee jarig contract en kunnen dus de investering terug verdienen in twee jaar en KPN doet alleen an 1 jarig contracten. De gemeente zal bij caiwai minder geld kwijt zijn en dus kiezen ze daarvoor. Caiway neemt dus meer voor hun rekening en dat kan met 2 jarige contracten.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 25 juli 2024 02:09]

Glasvezel is ook geheel een vrije markt
Nope. Enkel KPN moet het opengooien, daarom is die uitrol ook zo traag.
Caiway bijvoorbeeld laat rustig de boel dichtzitten hoor.

Ik geloof wel dat er na 3 jaar monopolist zijn in een gebied er een OPTIE moet worden gegeven, maar ook dat is lang niet met de zeer strenge regels verbonden waar KPN constant aan dient te voldoen als enige Nederlandse provider.
“T-Mobile is de goedkoopste met 4G-dekking door het hele land (incl platteland)”

Absoluut niet waar. Misschien de goedkoopste voor jou, maar dat is een ander verhaal. :)
Hopelijk wordt er met deze nieuwe directeur de weg naar glasvezel ingeslagen :-)
Anoniem: 890159 @Erikcool20 oktober 2017 11:37
Gezien zijn specifieke ervaring denk ik eerder aan het outsourcen van veel werk.
[Just a joke]
Een Colombiaan aan het roer bij KPN na een top functie in een Italiaans telecom bedrijf.
Na het zien van seizoen 3 van Narco's waar het kartel het hele telefoon bedrijf/systeem beheerde kan ik het niet helpen hier aparte gedachten bij te krijgen. O-)
[/Just a joke]
In Mexico hebben drugskartels gewoon een extra netwerk met masten en al aangelegd. Zonder aftap functionaliteit denk ik. _/-\o_
Si ustedes tienen problemas con mi cita pondrá la velocidad de internet y el doble del precio. Saludos de Pablo. :) ;) LOL
Toch bijzonder dat er zo de nadruk ligt op "Colombiaan". Deze man woont en werkt al sinds jaar en dag in Italië, heeft er gestudeerd, en heeft tenslotte ook een Italiaans paspoort. Klinkt meer als een Italiaan die ook nog een Colombiaans paspoort heeft, dan andersom. Kortom, gewoon een EU-burger zoals er nog een paar honderd miljoen rondlopen.

Dat iemand meerdere paspoorten heeft, is niks bijzonders.
Inderdaad, hij heeft vermoedelijk bij geboorte twee staatsburgerschappen(door zijn Italiaanse moeder), dat komt wel vaker voor, je kan makkelijk met drie staatsburgerschappen worden geboren.

Waarom dat Colombiaanse zo zou moeten worden benadrukt is ook de vraag voor mij.

[Reactie gewijzigd door begintmeta op 25 juli 2024 02:09]

Tijd om aandelen te kopen mensen. Blok word opzij geschoven, om onder een buitenlandse CEO KPN klaar te maken, voor verkoop aan een grote buitenlandse partij. Koers van onder de 3 euro nu is een lachertje. Een koopje.
Zelf aandelen en lekker aan 't speculeren? :P
Ook, en heb 1000 aandelen bijgekocht. Maar zeg niet over een tijdje dat ik je niet gewaarschuwd heb. ;)
Ik zou niet eens weten hoe je aandelen moet kopen eigenlijk :)
Ja via van die partijen als Bux en Plus500 maar daar wordt je opgelicht waar je bijstaat.
Wel grappig om latino aan te trekken als directeur terwijl ze "net" allerlei onethische truken hebben gebruikt om een andere latino buiten de deur te houden.
veel sterkere klantloyaliteit en reputatie wat een solide basis voor groei biedt
Onzin..... in een duopolie heb je gewoon geen echte keus.

KPN heeft goedkope labels opgezet en om te groeien vele hosting, adsl, consultancy bedrijven opgekocht, waardoor ik me afvraag of er wel natuurlijke groei heeft plaatsgevonden.

Ook virturle isp's, telco's is geen extra keus. Deze tonen slechts aan hoeveel marge de duopolisten maken.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 25 juli 2024 02:09]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.