Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 98 reacties

KPN heeft aangekondigd zijn SmartLife-aanbod uit te breiden met een 'slimme' thermostaat. Deze wordt volgens het bedrijf geproduceerd door het Nederlandse bedrijf Plugwise en is beschikbaar voor zes euro per maand met een tweejarig contract.

KPN logoOp de desbetreffende productpagina is te zien dat het gaat om de Anna-thermostaat van Plugwise. Deze werd in 2014 door het bedrijf geïntroduceerd. De thermostaat is onderdeel van de Comfort-variant van het SmartLife-aanbod van KPN. Het apparaat is in staat om van het gedrag van zijn gebruikers te leren en aan de hand daarvan profielen op te stellen. Daarnaast kunnen gebruikers kiezen uit drie verschillende standen, die de cv elk op een ander moment laten beginnen met stoken.

De modulerende thermostaat ondersteunt OpenTherm en kan ook gebruikt worden met cv-ketels met een aan-uitschakelaar, zo blijkt uit de productpagina van Plugwise. KPN schrijft dat klanten met SmartLife Veilig, waarmee gebruikers hun huis kunnen beveiligen, de thermostaat kunnen toevoegen aan hun pakket. Naast de thermostaat krijgen klanten een app waarmee ze het apparaat kunnen aansturen. Het bedrijf geeft aan zijn aanbod aan 'slimme' producten in de toekomst verder uit te willen breiden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (98)

En weer een paar euro. Het lijkt weinig, maar het telt op. Na 4 jaar is dit ding duurder dan een NEST. Dat is de pest met het Internet of Things. Bedrijven realiseren zich dat ze de apparaten nog jarenlang van nieuwe software moeten voorzien en dat ze daar alleen aan kunnen voldoen als ze het als dienst in de markt zetten. Die diensten zijn onderling ook nog eens niet compatibel. Vroegah schroefdje een Honeywell thermostaat aan de muur en je had er geen onderhoud meer van. Later moest je zo nu en dan de batterijen vervangen. Nu betaal je iedere maand 6 euro...
http://homecircuits.eu/blog/esp8266-temperature-iot-logger/

Hiero.. eigen IoT temp & luchtvochtigheid sensor.. paar van die dingen klussen en door je huis aansluiten op oude telefoon opladers voor de power supply.

Vervolgens een mooie Raspberry Pi 3 aan de muur met touchscreen en PIR sensor die het beeldscherm laat aangaan als je er voor staat.. daar vervolgens je IoT shit op laten binnenkomen (mysql in-memory tabelletje, met eens per 24 uur statistieken berekenen en wegschrijven naar je log (eventueel over NFS naar je NAS)).

Daarna wat een webservertje installeren op je Pi en een mini interface klussen voor op 't ding om je temperatuur van je kachel bij te stellen.

Vervolgens een Arduino klussen en die via OpenCV/Therm/Whatever aan je CV ketel hangen om de boel te bedienen.. als je op je Raspberry Pi ook nog een KlikAanKlikUit dongle prikt en halvewege je woning nog een repeater, kan je ook nog eens in heel je huis de verlichting bedienen, de buitentemperatuur uitlezen en eventueel nog meer...

Denk aan:

Alarmsysteem logica
(zodra bekende MAC adressen niet meer in je netwerk aanwezig zijn, de verwarming op 'weg van huis'-stand en het systeem op scherp zetten: alle lampen uit en alle bewegingssensoren actief laten registreren en temperatuur sensoren laten reageren op snelle veranderingen (open deuren/ramen))

Naar-Bed logica
(zodat je de woonkamer uitloopt, vervolgens de gang sensor voorbij loopt en naar boven gaat, en beneden is niemand meer, dan alle lampen uitzetten, verwarming lager en alle smart devices uit na 15 minuten)

Welkom thuis logica
(Zodra je MAC adres bereikbaar wordt op het netwerk, alarm uit, verlichting in de woonkamer aan, verwarming uit de 'niet thuis'-stand).

etc, etc, etc... zoveel mogelijkheden :)

[Reactie gewijzigd door cappie op 3 oktober 2016 16:10]

Probleem met die mac adres registratie is dat mijn telefoon uit zichzelf nog weleens wifi verbinding verliest, en zeker een paar uit gaat snachts.

Overigens gebruik ik Home Assistant.
Ach.. dat kun je afvangen door te zien dat de laatste activiteit in de woonkamer, daarna de gang beneden en daarna op de overloop boven was (or whatever de volgorde is van jouw woonkamer naar slaapkamer)...

Al die logica is enorm snel geklust als je eenmaal de meetdata hebt.
ja precies, dus je moet er andere sensoren bij op gaan tellen ;).
puur en alleen wifi is niet betrouwbaar genoeg.

ik wacht op de philips sensor om er bij aan te sluiten!
zelf klussen is veel leuker.. zo ben ik nu bezig met een esp8266 en 2x een DHT22 daarop.. data uit beide sensoren pak ik de gemiddelden van en ik normaliseer de data.. ik heb nog nooit zulke mooie en stabiele grafieken gezien van temps en luchtvochtgheid.. en dat voor een fractie van 't geld van zo'n kant en klaar gebakje.. de volgende stap is het inbouwen in een geprinte behuizing, samen met de oude telefoon adapter...
OFFTOPIC:
zelf klussen KAN leuker zijn ;). ik vind een beetje klussen wel leuk, maar er zijn wel grenzen. RF zender/ontvanger op een pi aansluiten ok, maar voor de lampen ben ik wel gemakkelijk voor HUE gegaan.

trouwens van deze al gehoord? https://espressif.com/en/products/hardware/esp32/overview
240MHz.. leuk hoor, maar volgens mij trekt dat veel te veel prik.. of hij moet een heeeeel erg goede sleep/idle-mode hebben.
Tijd voor een nieuwe aflevering Gathering of the Tweakers. Jij in de hoofdrol? Ik ga kijken!
Je bedoeld denk ik deze sensor? http://www.beaumotica.nl/...gingssensor-motion-sensor
Want dan hoef je niet lang meer te wachten ;)
Inderdaad. En ik weet dat die er bijna aankomt :)
Bij het verliezen(dus niet afbreken) van verbinding blijven bij de meeste routers de MAC sessies nog 5-10 minuten doorlopen.
Ik zou best wel eens grafiekjes willen zien van wat er nou eigenlijk bespaard wordt. Voor een 'oud' huis is er best wel winst te behalen bij het op tijd schakelen van de verwarming. Bij een modern huis met warmtepomp, vloerverwarming en dikke isolatie is een constante temperatuur misschien wel het meest voordelige. Blijft alleen wat led verlichting over. De slurpers zoals vaatwasser / wasmachine / drogers /ovens etc zijn al effectief te managen als je gezond nadenkt over wat je er mee doet. Heb je daar een heel iot netwerk voor nodig? (wat verbruikt dat iot netwerk meer per jaar dan een domme thermostaat? 5watt? (~EUR12 per jaar)

Iemand met een relevant linkje?
Qua elektriciteit en gas zijn wij van 185 per maand naar 125 per maand gegaan.. voor de veiligheid heb ik de overmakingen maar op 135 gezet (ik krijg liever terug dan dat ik moet bijbetalen). Ik moet wel zeggen dat we ook een vrij terughoudend stookprofiel hebben waarbij we pas gaan stoken wanneer de kamertemperatuur onder de 18 graden valt tussen 8:00 en 0:00.. daarbuiten mag het niet kouder worden dan 15 graden, ook bij afwezigheid.

Het enige wat ik nog graag zou willen kunnen meten is de hoeveelheid CO2 in de lucht, maar die sensoren zijn nogal duur als je ze nauwkeurig wilt hebben...

[Reactie gewijzigd door cappie op 5 oktober 2016 09:26]

Het klinkt zo gemakkelijk...

* Pietervs is tikje jaloers op degenen die dat zo mooi in- en aan elkaar kunnen klussen

[Reactie gewijzigd door Pietervs op 3 oktober 2016 18:11]

De hardware valt mee, zeker als je modules gebruikt. Het is de software waar de complexiteit in zit, zeker op security gebied.
Je brengt me op een idee met die PIR sensor.
Nu ga ik niet automatisch de verlichting en verwarming bedienen want daar komt thuis ruzie van (het hoeft maar één keer niet te werken en dan zit je met de gebakken peren :+ ), maar er hangt wel een scherm aan de muur. Idealiter zou die altijd aan staan, maar dat is weer energieverspilling dus nu moet die iedere keer aangezet worden.
Heb je een suggestie voor een PIR sensor, of werken die altijd wel?
Je kunt ook een Arduino hangen aan je verwarming die een vast programma heeft en alleen bij aansturen z'n vaste programma negeert.. zodra je Raspberry Pi dan uitvalt heb je in ieder geval nog je normale programmering waar je op kunt terugvallen.. (wel een realtime clock op je Arduino klussen)
Je kunt nog steeds die honeywell aan de muur schroeven, niemand die jou dwingt een IoT device te nemen.
Dat is het hem: wees bewust van wat je in huis haalt met dit soort spul..leuk dat ie je stookgedrag leert, maar je hebt alle kosten (eerst nog terugverdienen..) en blijvende extra kosten + gaat echt niet elke dag remote je thermostaat op afstand zitten regelen. Stel hij regelt je cv perfect in. Kun je dat dan saven en de stekker uit het ding trekken? Denk het niet. Hebben niet eens een programma ingesteld, eerste thuis zet de verwarming aan, zodra we bezig zijn met de lunch voor de volgende dag maken gaat ie uit. Voila: doet precies wat we willen, wanneer we dat willen en is aangepast op ons gedrag :) Maandelijkse kosten: 0, gemak: dikke voldoende, patsfactor, ook 0 maar /care :+

Het is alleen maar een extra (onvoldoende beveiligd?) apparaat wat weer stroom hapt en geld kost terwijl het je vrijwel niks extra's oplevert. Vind die smart-home hype maar irritant en gevaarlijk.
De extra stroomkosten ten opzichte van een "normale" thermostaat zijn denk ik niet eens zo heel groot.
Maar inderdaad: het kost geld, de beveiliging van iOT-devices is over het algemeen bar slecht (eufemistisch uitgedrukt) en wat het oplevert zal per huishouden enorm schelen: toen ik nog alleen woonde heb ik een fors aantal keren zitten vloeken omdat ik in een koud huis thuis kwam, of omdat de thermostaat om 17.00 uur aan was gegaan terwijl ik vanwege overwerk/file/biertje/<insert option> pas om half negen thuis kwam...
Ik ben dan wel weer benieuwd wat de economische levensduur van zo'n apparaat is. Bij de bouw worden keuzes gemaakt, hoe lang bijvoorbeeld de condensatoren het moeten blijven doen zonder te exploreren..
Bij honeywell zat dat meestal wel goed.
Een belachelijk product inderdaad.
Ik heb zelf een Honeywell Round Modulation, geen batterijen voor nodig.
Dan komt er eerdaags nog een OpenTherm Gateway bij die via mijn thuis gehoste domoticasysteem zo ongeveer alles kan wat je maar kunt wensen :) Geen abonnementskosten, geen bedrijven die met je gegevens aan de haal kunnen.
Dan neem je toch gewoon weer een Honeywell?

Laat de early adoptors toch lekker ¤6/maand betalen voor zo'n dienst. Zoals je zegt: het is nu nog allemaal nieuw en men moet het allemaal nog ontdekken hoe dit het beste geïntegreerd en ondersteund kan worden. Over een paar jaar hebben we dat goed uitgedokterd en kunnen de abonnementskosten en/of de aanschafkosten eraf.
Dat is de pest met dat Internet of Things waar we naar toe gaan.. De abonnementskosten kunnen er niet meer af, omdat het allemaal 'in the cloud' hangt en dus onderhoud vergt van de fabrikant. Die servers moeten toch ook betaald worden.
Ja, het zal door iemand betaald moeten worden... Ik denk niet dat daar alternatieven voor bestaan.

Wel denk ik dat deze technieken naar verloop van tijd goedkoper gaan worden, waardoor de huidige maandelijkse termijn wellicht zo minimaal gaat worden dat bedrijven het in de aanschaf kunnen verwerken.
Daarom heb ik ook een Thermosmart thermostaatkastje. Geen abonnementskosten van 6 euro per maand, scheelt bijna 100 euro per jaar.
Werkt prima. :)
Volgens jouw logica zouden gewone klokthermostaten (de vorige innovatie) inmiddels gratis zijn. Dus die klopt niet.
Nou een eenvoudige klokthermostaat kost 30 euro of zo. Ik heb zelf zo'n ding en zit er bijna nooit aan.
Nee, ik zei 'en/of'. Klokthermostaten zijn wel degelijk goedkoper geworden en er is geen sprake van abonnementskosten.
6x24 is altijd nog meer dan eenmalig ¤99. Daarbij kost installatie sowieso al ¤99, dit is verplicht.

[Reactie gewijzigd door Richh op 3 oktober 2016 19:10]

Sorry hoor, maar wat snap je niet?
"Bij de KPN thermostaat zijn er geen aanschafkosten, dus wat kan er volgens jou vanaf?" - er zijn wél aanschafkosten (¤99 inclusief montage welteverstaan, maar ik weet vrij zeker dat dat heus niet allemaal naar de monteur gaat gezien de hoogte van het bedrag - en anders was er bovendien ook wel zelfinstallatie aangeboden. De montagekosten zijn een verkapte manier van de aanschafkosten).

"Mijn" logica (eigenlijk de algehele regel voor goederen in het algemeen...) geldt voor praktisch ieder (elektronisch) product. In het eerste jaar is techniek X heel erg duur en ingewikkeld. Naar verloop van tijd kopen meer mensen het, komt er meer R&D beschikbaar waardoor het product handiger en goedkoper te produceren wordt. Meer features en/of een lagere prijs == meer mensen met interesse -> massaproductie == nog lagere prijs.

Dat geldt voor wat wij nu een simpele thermostaat noemen. 10 jaar geleden kostte een programmeerbare thermostaat al snel 300 euro, tegenwoordig haal je die dingen voor de helft en worden ze 'gratis' bij je CV-ketel meegeleverd.

En dat gaat ook gelden voor deze slimme thermostaat. In totaal ben je 243 euro kwijt voor 24 maanden nu. Voor 5 jaar ben je ruim 450 euro verder. Die totale kosten zullen over enkele jaren vanzelfsprekend veel lager liggen.
Dat is bijzonder, ik kan me herinneren dat mijn ouders destijds wel zo'n bedrag hebben neergeteld.

Desalniettemin verwacht ik toch echt dat smart home stuff over een X-aantal jaren wel in prijs gaat dalen.
Ik zou nooit een thermostaat huren, zijn ze helemaal gek geworden? En dan sturen ze al je gebruiksgegevens ook nog eens op zeker?
Is afhankelijk van het huurcontract. Als je na een jaar kan opzeggen dan is het goedkoper dan kopen, dus als het tegenvalt dan zeg je het op. In principe is huren flexibeler dan kopen (als de verhuurder geen vervelende voorwaarden opstelt, zoals minimaal 2 jaar huren).

Als je apparaat na 3 jaar defect raakt, dan mag de verhuurder het oplossen (een thermostaat en CV worden normaliter langer gebruikt). Als het jouw eigendom is, dan dien je zelf een oplossing te zoeken.
zooo 6 euro per maand.. + 99 euro installatie kosten.. = 387 euro voor 2 jaar je verwarming op afstand te mogen regelen.

En dat hij dan SLIM is.. dat mag dan wel heel rendabel zijn...

edit: Mijn calculator was in de war :-) 243 euro inderdaad.. dank hieronder :-)

[Reactie gewijzigd door Alcmaria op 3 oktober 2016 15:44]

2 jaar = 12x6x2 = 144. Dat maakt het totaal ¤ 243,-. Nog steeds een flink bedrag als je het mij vraagt. Geef me dan maar een slimme thermostaat, waarbij ik het liefst als het even kan de data in-house binnenshuis kan houden.
Als je toch graag wil weten wat je verbruikt , zonder het gebruik , van een zogeaamde smart thermostaat.
Eens per maand de meterkast induiken Gas/Licht/Water evt Zonnepanelen noteren en dan via de meterstandenmonitor.nl invullen.
er gaat een wereld voor je open
Dat is pas slim en lijkt me de juiste methode

Ik heb nooit begrepen wat er slim is aan dat je 243¤ gaat betalen terwijl je je energieverbruik met zoiets nauwelijks omlaag krijgt (met zo'n slimme thermostaat. )

Ik heb in de afgelopen 5 jaar mijn energieverbruik zo'n 60% omlaag gebracht terwijl mijn buurman met z'n slimme thermostaat nog steeds evenveel gebruikt.

Slim zit niet in je thermostaat maar in jezelf :)
Precies, en ik hou er niet van dat andere precies weten waneer je thuis bent en ga maar zo door, gaat niemand wat aan.

En ¤ 243,-. betalen om buiten je huis de verwarming aan of uit zetten, en dat het zo goed als niks bespaard op je energie gebruik.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 3 oktober 2016 18:29]

24 maanden x ¤ 6 = ¤ 144 + ¤ 99 = ¤ 243 voor 2 jaar
ik had mezelf al 'verbeterd'.. ik had het x 4 jaar gedaan.. Waarschijnlijk omdat ik van te voren al weet dat ik abo's niet op tijd op zeg en dan alsnog 4 jaar het bedrag laat afschrijven :-)
24 x 6 != 144 + 99 of
24 x 6 != 243
correct:
24 x 6 + 99 = 144 + 99 = 243
Je mag niet zomaar sommetjes achter elkaar plakken met een is-gelijk-teken ertussen.
Je zit er iets naast, maar 243 euro is nog steeds een aardige bak geld...
Dat had ik ook.
Je hoeft gelukkig nog niet de Thermostaat zelf te kopen.
Maar echt uniek is de aanbieding niet.
Zie ook geen koppeling met andere Smart zaken bv. Je zou verwachten dat KPN dan ook iets van een Homey of domotica levert waarbij e.e.a "echt" smart wordt.

Dit is dus voor luie mensen die denken goedkoop uit te zijn.
Maar dus gewoon 2 jaar vast zitten aan een abbo.
En kans is groot, dat als iemand dit wilt uitbreiden aan een domotica probleem ze geen support krijgen van KPN omdat dit niet in de service valt van hun.

Vraag is dus wat krijg je nu echt voor 6 p/m.
Garantie heb je al voor 2 jaar bij de fabrikant bv.
Bij KPN verwacht ik meestal wel hoge kosten...
..een pluspunt is dan dat ze voldoen aan jouw verwachtingen ;)
Ja, daar heb je volkomen gelijk in! Altijd topservice

*offtopic
En er zit waarschijnlijk twintig euro aan onderdelen in. Kassa!
Na een jaar een Nest thermostaat gehad te hebben ben ik wel even klaar met "slimme" thermostaten. Wat een wanproduct was dat.

Verwacht van Anna ook niet bijzonder veel. Het is en blijft het regelen van een CV-ketel, waarbij de mogelijkheden uiteindelijk ook gewoon beperkt zijn.

In mijn optiek is er maar 1 slimme thermostaat en dat is de evohome van Honeywell. Een thermostaat waar je per radiator/ruimte de temperatuur kan regelen. Enige nadeel is de zeer hoge prijs en het feit dat je van elke radiator de knop moet veranderen.

[Reactie gewijzigd door MazeWing op 3 oktober 2016 15:43]

Plus dat Evohome vrij waardeloos werkte in mijn geval. Specifiek als je een ketel hebt die volgens Honeywell te krachtig is. Met elke andere thermostaat werkte de ketel prima. Maar niet met Evohome. Houd er rekening mee dat bijna elke ketel te krachtig is als je maar 1 kamer verwarmt (waar Evohome juist voor gemaakt zou moeten zijn...)

en vergeet installatie van bypass niet.

[Reactie gewijzigd door woekele op 3 oktober 2016 15:47]

EvoHome is imho juist geschikt voor huizen met heel veel verschillende zones; als je die aanschaft voor een huis waar maar één vertrek wordt verwarmd dan ben je imho een dief van je eigen portemonnee want dan werkt een simpele thermostaat even goed en even besparend...
ik bedoelde: 1 kamer tegelijk. Dus bijvoorbeeld alleen even de zolderkamer opstoken als je daar wil studeren, zonder gelijk de rest van het huis ook te verwarmen.

Evohome ging dan vrolijke elke 10 minuten de ketel een tijdje aan zetten, terwijl dat helemaal niet nodig was (temperatuur al ver boven gewenste temperatuur)

[Reactie gewijzigd door woekele op 3 oktober 2016 18:04]

Volgens mij is er dan iets mis met de kamerthermostaat op de verwarming; kreeg je daar geen garantie op?
Heb dit systeem een tijdje terug bij een vriend in elkaar gezet, en het werkt eigenlijk subliem. Die dingen schroeven zichzelf ook open/dicht waardoor de temperatuur overal naar wens is; en dankzij de modulatie (lager als er minder kamers verwarmd moeten worden) ook niet heel veel gas vreet. :)
ik had een aan/uit-ketel, dus geen modulatie. Het zat hem niet in de thermostaat op de verwarming, meerdere geprobeerd. Het kwam er volgens Honeywell op neer dat mijn ketel teveel power had, waardoor hun algoritme er niet mee om kon gaan. Erg raar, aangezien elke andere thermostaat het prima lukt. Maar goed, er zijn dus blijkbaar ook genoeg ketels waar het wel normaal mee werkt.
Ik denk dat het toch met de modulatie te maken heeft met verschillende kamers.

Ik weet niet of je weet hoe het werkt, maar just in case:
Met OpenTherm kan de EvoHome tegen je ketel zeggen "Yo, ik heb slechts water nodig van 40C omdat ik maar één kamer hoef te verwarmen. Deze kamer is ook al bijna helemaal op temperatuur, dus doe maar rustig aan."
Vervolgens gaat de brander van de ketel op een laag pitje, verwarmt langzaam het water tot ver onder de maximum temperatuur die ie normaal kan bereiken, en laat de pomp vaak ook langzamer draaien.

Resultaat: iets minder gas verbruik, minder stroomverbruik en rustig terug op temperatuur komen van de kamer; en de rest van 't huis heeft er geen last van. (Dankzij die EvoHome knoppen.)

Bij jou is het aan/uit. Daar kan de EvoHome dus enkel "aan" of "uit" zeggen tegen je ketel. Het resultaat is dat de ketel altijd op vol vermogen moet gaan branden en tot max. temperatuur het water moet gaan opwarmen, ongeacht of het nou 1, 2, of 10 kamers zijn; ongeacht of de rest van de kamers dichtgedraaid staan (door EvoHome's slimme radiatorknoppen), et cetera.
Zo'n ketel kan je vaak ook niet zomaar maar ff 1 minuutje laten verwarmen, want dan gaat ie alleen maar meer gas/stroom verbruiken. (Of schiet dat kreng in P)

Lijkt me toch logisch dat dit dan lang niet zo goed werkt als het punt waarop Evohome netjes kan babbelen met je ketel?
Of ik snap je misschien verkeerd hoor, dat kan ook natuurlijk. :)
Ik zou zelf iig geen EvoHome pakket kopen als ik geen modulerende ketel had. :P

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 3 oktober 2016 19:25]

ik ben het met je eens dat je beter met Opentherm kunt werken als je ketel dat ondersteunt. Maar dat deed hij niet. Alleen aan/uit. En met andere thermostaten ging dat goed. Als ik bijvoorbeeld alleen de woonkamer verwarmde en verder niks. Prima met een oude draaithermostaat, en prima met Tado. Maar Evohome ging de mist in. Als Evohome niet werkt met aan/uit, moeten ze het niet verkopen :P
Wat moet je dan met een EvoHome? Ik heb me eerst georiënteerd, en naar aanleiding van dit topic: Gas besparen door middel van CV tuning deel II
er juist een aangeschaft, en ben er zeer tevreden mee.
Helemaal mee eens. Ik heb nooit het functioneel nut ingezien van een zogenaamd slimme thermostaat omdat hij op afstand te besturen is. Thuis nu ongeveer een jaar de Honeywell Evohome, dat is pas slim!
Ik ben zeer onregelmatig thuis en met Toon kan ik als ik vertrek richting huis de thermostaat al aan zetten. Komt net iets prettiger thuis in de winter als het al een beetje opgewarmd is.

Als Toon nou ook nog eens met slimme thermostaat kranen zou kunnen samenwerken..!
Ik ben persoonlijk best tevreden over Toon van Eneco; behalve dan dat Eneco zelf zich steeds bemoeit met de waardes en weigert te doen wat ik tegen ze zeg.
Ik wil statistieken zien op basis van x kWh en x m3 gas; vervolgens verdubbelen zij het want "dat is volgens de netbeheerder logischer". Kan mij het nou verrotten wat die netbeheerder logischer vindt? :| Mijn huis, mijn thermostaat, mijn energiecontract.

Afijn... Verder werkt dat ding, zeker in combinatie met m'n zonnepanelen, eigenlijk heel erg relaxed. :) Doet wat het moet doen, laat duidelijk zien wat ik wil; en de apps werken, ondanks hun verschrikkelijke uiterlijk, behoorlijk goed en handig.
Het OpenTherm communiceren is een beetje nutteloos gezien ik uitsluitend vloerverwarming heb, dus heb hem op Aan/Uit gezet; maar het is wel handig dat ie het kan.
Dit is toch allemaal bullshit. Ik zeg dit als iemand die dagelijks voor regelingen advies geeft..
Snap je een CV systeem dan weet je dat in 80 tot 90% van de gevallen een 'slimme' thermostaat onzin is. Heel in het kort:
Bij vloerverwarming voldoet een simpele thermostaat van een paar tientjes. Vloerverwarming is massa verwarming, massa verwarmen is een traag proces wat je beter continu door kan laten lopen. (Na)regelen per ruimte is zinvol maar wel met de gedachte dat het een traag proces is. Maar naregelen kan met een simpele thermostaat per ruimte van een paar tientjes.
CV is wat sneller maar een laag temperatuur systeem is ook een traag systeem. Dus wil je snel kunnen regelen dan moet je de temperaturen omhoog gooien. Maar hogere temperaturen betekend een minder rendement van de warmte opwekker.
De meeste mensen leven een regelmatig patroon, het komt zelden voor dat je nog even snel je huis moet warmen of koelen.
En er zijn meer redenen, zoals privacy bijvoorbeeld.

Laat je niet gek maken door de marketing en besteed je geld aan nuttigere en leukere zaken.

[Reactie gewijzigd door Floor op 3 oktober 2016 22:44]

Ik kan niet anders concluderen dan dat dit correct is. 'Slim' voegt weinig toe inderdaad. Enige waarbij een 'slimme thermostaat' iets zou kunnen toevoegen als je in een oud monumentaal pand woont waarbij er gewoon amper isolatie is en je jezelf een ongeluk stookt. Je weet wel, die panden waarbij het binnen een half uur ijskoud is als je de kachel even uit denkt te doen. Dan heeft het nut en comfortwaarde omdat je kan stoken zodra je in de buurt van het huis bent (als je vertrekt van kantoor en dan de verwarming alvast aan doet of als je vertrekt naar kantoor iets eerder dan normaal de verwarming uit doet e.d.

Kan je beter een buitenvoeler kopen voor hetzelfde geld en dan weersafhankelijk stoken - mits je een fatsoenlijk groot huis en gezin hebt en onregelmatig leeft.
Eens. En daarvoor bestond in 1986 al een slim (zelf-lerend) model: de Chronotherm III. Je programmeerde voor 7 dagen per week 4 doeltemperaturen per dag. Daarna leerde het apparaat automatisch de aanwarmtijd. Op het geprogrammeerde tijdstip was de temperatuur dan ook daadwerkelijk bereikt. Dit apparaat heb ik nog steeds. Afbeelding.

Overigens heb je met stadsverwarming (of een oudere ketel) geen modulatie (een lagere gasvlam met een hoger rendement) nodig. Dit oude aan/uit-model volstaat dan nog steeds.

[Reactie gewijzigd door pmeter op 4 oktober 2016 09:32]

Tegenwoordig moduleert alles wel. Is ook een soort-van vereiste voor vloerverwarming wat steeds meer toegepast wordt.
Bij stadsverwarming gaat het van buiten geleverde water zonder warmtewisselaar rechtstreeks richting mijn radiatoren. De CV-installatie zit in hetzelfde watercircuit als de NUON. Ik heb daar een aan-/uit-klep tussen geplaatst om centrale aansturing mogelijk te maken. Ik kan me niet echt voorstellen hoe ik dit systeem naar modulatie zou kunnen ombouwen en waarom dat een voordeel zou hebben.
Stadsverwarming daargelaten natuurlijk. Dat is ook een relatief kleine markt, een half miljoen huishoudens op de 7,5 miljoen is niet heel veel...
De nieuwe (vloerverwarmings) pompen modulerende volledig autonoom. Daar is geen slimmigheid van buitenaf nodig. De pomp zelf bezit alle intelligente. Sterker, vanuit de fabrikant wordt zelfs afgeraden om externe regelingen zoals een pomp schakelaar toe te passen. Ik ben het niet volledig met die stelling eens omdat we na metingen geconstateerd hebben dat het geen invloed heeft op de levensduur van de pomp, het is slechts een kwestie van indekken. Als
Ik heb het dan ook over de ketel ;)
Dit ding ken ik niet en "zelflerende" spullen werken net zo vaak tegen je (b.v. een vakantiedag waarin de verwarming om 08:00 vooral niet uit moet gaan...).

Toch is er een ander punt waar het helpt een schema in te stellen (OK, dat is niet echt intelligent...), namelijk voor het warme water: ik douche 's ochtends. De "Eco" stand van mijn thermostaat verwarmt alleen als warm water wordt afgenomen, dus 's ochtends. De rest van de tijd koelt het water af en is de volgende morgen alweer aardig koeler.... als het nodig heb! - Eco hoor....
Door nu doordeweeks en weekenden in te stellen op tijden voordat ik douche kan ik verwarmen vlak voor gebruik.

Een ander aspect dat ik waardeer is de mogelijkheid het ding laag te stellen als ik op het vliegveld ontdek dat ik dat weer eens vergeten heb in de chaos en pas weer hoog te stellen als ik weer na terugreis geland ben - ongeacht wanneer dat is. ik reis veel en onregelmatig, er gebeuren nogal eens dingen waardoor ik b.v. langer wegblijf als gepland. Dan is zo'n internet ding best zinvol.

Die van mij is een Junkers CT 100, heel wat mooier dat ding ding in dit artikel en met een denkelijk deugdelijke veiligheid eroverheen en geen servers bij junkers/Bosch of zo die mee kunnen kijken....
Ben toch blij dat ik een nefit easy aan de muur heb. Werkt fantastisch en geen abonnement vereist. En je krijgt zo nu en dan nog een updaten ook ;)
Kosten wareniet geloof ik rond de 250 euro.
Deze heb ik ook en prima ding.

Wel een nadeel: alles gaan naar en dus via Nefit. Als zij besluiten ermee te stoppen ben je de sjaak. Ook ligt al je verwarmingsdata bij hen.
Mocht iemand (als dat niet al zo is) een hack hebben bij Nefit dan kunnen ze precies zien wanneer je op vakantie bent....
En kan KPN dan ook meegluren in de data die door 'Anna' wordt omgezet in profielen? De grote bedrijven die profilerings oplossingen aanbieden zouden duidelijk moeten aangeven of dit private data blijft, of dat ze deze data zelf ook gebruiken.
en dan niet alleen in de kleine lettertjes ergens verstopt in 10 pagina's algemene voorwaarden
Ik vind het bijzonder dat tech/communicatie-bedrijven inzetten op thermostaten. Klaarblijkelijk is dat lucratief, doch voor een bedrijf als KPN geen corebusiness.
Als je die thermostaat in 2 jaar afbetaald, heb je dan niet dezelfde constructie die nu voor mobiele telefoons verboden is? Je leent geld voor dat apparaat en betaalt per maand een deel van het bedrag terug, zonder dat duidelijk is hoe veel je leent en wat de rente is...
Nee. De apparaten huur je, je koopt ze niet op afbetaling zoals bij de "gratis" mobiele telefoons. Na twee jaar betaal je de actuele huurkosten en je moet alles terugsturen zodra je je abonnement beeindigd.

[Reactie gewijzigd door Timmy op 3 oktober 2016 16:59]

Aan de reacties te zien is er maar eentje echt slim, en dat is KPN als het ze lukt om van mensen lopende bankrekeningen te maken die ze naar hartenlust kunnen plunderen. Lijkt mij gewoon diefstal op afstand....
Het is geen diefstal als mensen er zelf voor kiezen om het aan te schaffen en bereid zijn voor de functionaliteit te betalen. Dat het elders goedkoper kan of is, doet er ook niet toe.
Zeg.. spreek voor jezelf.. ik bouw het zelf of ik neem het niet.. zoiets banaals als dit hoef ik niet door een andere partij te laten bouwen en vervolgens mij m'n bankrekening van leeg laten lopen iedere maand... voor minder dan 50 euro kan ik jouw CV al remote aansturen EN de temperatuur en luchtvochtigheid van je woonkamer meten, alemaal over wifi.. gooi daar een eigen raspberry pi met touchscreen bij voor 100 euro, en je hebt je eigen 'Toon' of 'Nest', maar dan waar je zelf mee kunt spelen en 't kunt uitbreiden (en doe je het met familie en vrienden samen, dan kun je elkaar helpen met nieuwe filters, scripts, etc.)
@rajackar

Ik ben blij dat ik helemaal geen thermostaat aan de muur heb.

Gewoon de app van INTUhome genomen. Werkt geweldig, geen abbonement en gratis updates. Kosten waren ongeveer 0 euro.

[Reactie gewijzigd door rur68 op 3 oktober 2016 16:03]

Dat is interessant, werkt dat ook op mijn stadsverwarming?
Dat weet ik niet,

Ik heb zelf geen CV maar een combinatie van biomassa en zonnecollector omdat ik graag van het gas af wou. (We zijn Energie neutraal) Ik heb geen thermostaat aan de muur omdat ik die dingen niet mooi vind. De INTUhome app ondersteund wel Warmtepompen en CV's maar stadsverwarming weet ik niet. Lijkt me wel, kijk zelf maar even op www.INTUhome.nl

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True