Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 192 reacties

Eneco neemt Quby, ontwikkelaar van thermostaat Toon, volledig over. De overname van het softwarebedrijf Quby past in de strategie van Eneco om 'fors te investeren in innovatie en samenwerking met jonge tech-bedrijven'.

Dat meldt Eneco maandag. Eneco had al een meerderheidsbelang van 53 procent in Quby en neemt met deze transactie alle aandelen over. Quby heeft nu ongeveer 100 medewerkers en blijft vooralsnog in zijn kantoor in Amsterdam. Mede-oprichter Ivo De La Rive Box wordt de nieuwe ceo van het management. Financiële details zijn niet bekendgemaakt.

Quby verkocht tot nu toe 175.000 Toon-apparaten in Nederland. Eneco wil het concept 'wereldwijd exporteren' omdat er 'wereldwijd veel energiemaatschappijen' op zoek zouden zijn naar een platform als Toon. De ambitie van Eneco ligt op '1 miljoen Toon-gebruikers in Europa in 2017'.

Toon

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (192)

Het leuke van Toon vind ik dat het apparaat zelf ook behoorlijk wat stroom verbruikt. Om precies te zijn, Toon verbruikt continu maar liefst 5,5 watt aan energie. Hierbij maakt het niet zoveel uit of het scherm gedimd is of niet. Maar goed, een deel van de eventuele besparing ben je dus direct kwijt aan het apparaat. Daarnaast heb je natuurlijk ook nog abonnementsgeld (aantal euro per maand).

[Reactie gewijzigd door Artje op 26 oktober 2015 13:06]

"eventuele besparing"
Met de nadruk op "eventuele". De "slimme" thermostaat wordt neergezet als het volgende wondermiddel terwijl het eigenlijk helemaal niet zoveel oplevert als je zelf al gewoon bewust leeft (thermostaat laag zet als je weg gaat bijvoorbeeld). Kassa heeft er een aflevering over gemaakt.

Uiteindelijk heeft het pas echt nut als je het huis opdeelt in zones en individueel alle kamers gaat regelen.
Ik heb zelf altijd heel erg de indruk gehad, dat deze 'slimme' thermostaten voornamelijk voor energie bedrijven zelf zijn.
Zo ongeveer de grootste business van energie bedrijven is het zo-goed-mogelijk profileren van je klanten/aansluitingen. (miljoenen/miljarden markt)

Als ze nou niet zo zwak marketing technisch doen en gewoon eerlijk zijn, heeft iedereen er wat aan.
Zeg gewoon dat het voor je eigen analyses is en hang zo'n ding gratis overal. (het is nu nog geeneens gratis toch?)
Uiteindelijk kan het de hele energie markt geld opleveren.. als het maar wat opener/publieker wordt gemaakt.

Hoe zit het qua beveiliging van zo'n ding trouwens.. hoe moeilijk is het om de gegevens van een ander uit te lezen? (meestal worden deze zaken geheel vergeten bij grotere marketingcampagnes).

Jammer dat ze er zo'n hype van maken middels marketing.. Er had al veel meer gedaan kunnen zijn.
Tja, uiteindelijk blijven het natuurlijk wel gewoon bedrijven die wat willen verkopen. Daarom bieden ze het ook direct aan als abonnement. Dan zit je er mooi aan vast en bied de leverancier extra vast inkomen. Dit model zie je overal terugkomen als "cloud dienst" en uiteindelijk is het gewoon meer inkomsten genereren.

Gelukkig heeft niet iedereen die insteek. Er zijn op internet veel vergelijkingen te vinden. Een Nederlandse thermostaat (zonder abbonement kosten) is bijvoorbeeld ThermoSmart .
Ik kijk momenteel nog uit naar Tado. Deze komt begin volgend jaar met aparte "Smart Radiator Valves" waarmee je dus apart kamers kunt regelen...
Bedankt voor de link naar tado. Ik ga volgend jaar een multizone thermostaat aanschaffen dus dit is perfect!
Check ook even de reactie van vonkkie hieronder. Zeker even het nakijken waard!
Yep, die had ik ook al gezien. Echter was de prijs veel hoger destijds (+1000 euro). Blijkbaar heb ik destijds niet goed gezocht, bedankt voor de opmerking!

De Tado is alleen al minimaal ¤260 en daar moeten de radiatorknoppen nog bij. De Honeywell starterskit is ¤267 euro met 3 Radiatorknoppen dus vast veel goedkoper. Bedankt!

/edit. Blijkbaar moet er ook nog een gateway bij voor internet toegang en dan kom deze uit op ¤350 euro. Ik wacht nog even af.

[Reactie gewijzigd door dycell op 27 oktober 2015 20:28]

Er is maar 1 doel van deze slimme thermostaten en dat is straks de consument veel gerichter kunnen laten betalen voor verbruik van warm water etc. Bijvoorbeeld, douchen langer dan 15 minuten gaat je 10% extra kosten. Of je verwarming hoger dan 22 graden zetten kost je ook een x percentage extra. Voor niks gaat de zon op, trap er toch niet in.
Er zit natuurlijk een commerciele gedachte achter, klanten aan Eneco binden.
Zonder abonnement is de functionaliteit iets beperkter en dus kun je ze een klein bedrag per maand laten betalen voor de online functionaliteit (zonder dat functioneert het apparaat wel in huis maar kun je geen trends en vergelijk met anderen e.d. noteren).
Zoals jij het stelt zal niet de doelstelling zijn van Eneco, je moet het meer zien als : wij zien een trend dat jij meer verbruikt dus moeten wij meer energie inkopen en stellen we voor dat jij het voorschotbedrag ophoogt.
Overigens kun je als gebruiker precies zien wat je gedrag van een graadje hoger per dag in Euro's kost, staat netjes aangegeven in het scherm dus in dat opzicht heb je als consument geen valide reden om te gaan zeuren over de jaarafrekening want je wist precies wat je verbruikt op een dag en over een hele periode is dat netjes inzichtelijk gemaakt in grafiekjes en op jouiw overzichtspagina (mits je abonnement hebt) :)
Tja als je aan mensen vraagt of ze iedere week even aan Eneco willen doorgeven hoevaak en hoelang ze onder de douche hebben gestaan zal niemand het doen. Maar met zo'n grappig kastje aan de muur is het plotseling geen probleem meer.
Het apparaat gebruikt 5,5W continu of 5,5Wh per uur, Watt/uur is een foute eenheid voor energie(-gebruik).

Met een vuisregel van ¤2 per W continu kost dit ding je dus ¤11 per jaar.
Dat ding kost je bij Eneco sowieso een paar euro abonnementsgeld per maand toch?
Klopt, ¤3,50 per maand. Voor dat geld krijg je updates thuisgestuurd en kun je Toon van afstand met een app bedienen.
Kortom je ben minimaal 53 euro per jaar kwijt.

Voor een klein gezin is 3500 kwh redelijk normaal en ben je dus bijna een heel maand termijn kwijt aan dit ding.

voor alleen wonende ben je bijna 2 maanden stroom kosten kwijt.
En dan heb je nog de absurde aanschafprijs wat bijna een jaarafrekening is voor alleen wonende die zuinig zijn.

Lekkere efficiënte besparing NOT.
Het is meer een luxe en comfort/speelgoedje dan dat je er echt wat aan heb.
voor alleen wonende ben je bijna 2 maanden stroom kosten kwijt.

Ik zou graag jouw berekening willen zien dat dit onderbouwt.

Het is meer een luxe en comfort/speelgoedje dan dat je er echt wat aan heb.

Dat is wel erg kort door de bocht. Het apparaat houdt veel voor je bij. Je kunt vrienden toevoegen waarbij je elkaars verbruik kunt vergelijken. Natuurlijk kun je het zelf ook doen met een excelsheet, maar dit is simpelweg gemakkelijk. En ja, ik betaal er inderdaad een prijs voor. Dat heb ik er dan ook voor over.

Maar helpen besparen, nee, dat doet het niet. Het geeft alleen inzicht. Het besparen moet je zelf zien te doen. Dat kan ook zonder dit apparaat.
Dat is wel erg kort door de bocht. Het apparaat houdt veel voor je bij. Je kunt vrienden toevoegen waarbij je elkaars verbruik kunt vergelijken.
Dit is toch niet serieus mag ik hopen? Kun je elkaar ook berichten sturen en likes geven aan de persoon met het laagste verbruik? Dit alleen al is voor mij een reden het apparaat niet te nemen. Als je Facebook-features nodig hebt om je product op de markt te brengen dan houd het voor mij op. Daarbij, waarom zou ik uberhaupt mijn verbruik willen vergelijken met die van mijn vrienden? Wat een non-punt dit zeg, nog even en ik kan vrienden toevoegen voor mijn tandenborstel. Dus in die zin, ja: het is meer een luxe en comfort/speelgoedje dan dat je er echt wat aan heb.
Maar helpen besparen, nee, dat doet het niet. Het geeft alleen inzicht. Het besparen moet je zelf zien te doen. Dat kan ook zonder dit apparaat.
Precies, dus waarom zou ik dat ding in huis willen? Het mag dan wel kort door de bocht zijn, maar de dingen die je noemt zoals het delen met vrienden vallen wat mij betreft in de categorie speelgoed en heeft voor mij echt 0 toegevoegde waarde. Natuurlijk is het fijn om statistieken te zien, maar niet voor ruim 50 euro per jaar. Zoals je zelf zegt bespaar je er toch niks mee.

[...]
Dit is toch niet serieus mag ik hopen? Kun je elkaar ook berichten sturen en likes geven aan de persoon met het laagste verbruik?
Dit is een erg handige feature als je allebij een vergelijkbare woning hebt. Het werkt ook zonder vrienden als je je profiel instelt, woningtype, bouwjaar, woonoppervlak en aantal personen en je leeftijdcategorie. Het vergelijkt dan je verbruik met vergelijkbare huishoudens met Toon waardoor je per dag kan zien of je relatief veel of weinig verbruikt.

Gelukkig geen Facebook-achtig gedoe!

(edit: leeftijd wordt niet gevraagd)

[Reactie gewijzigd door FvdM op 26 oktober 2015 18:51]

Even voor de duidelijkheid : je HOEFT deze feature niet te gebruiken.
Ik doe niet mee aan die interactie met anderen en heb er verder dus ook geen last van.
Voor een alleenstaande is 2000 a 2200 kwh op jaarbasis genoeg dat kost rond de 300 euro per jaar.
Ga uit van 2500 als je niet zo netjes ben met je kosten.

Dat is dus rond de 25 a 27 euro per maand dus bijna 2 maanden voor een alleenstaande.

Een apparaat dat iets voor je doet is een luxe/comfort apparaat.
Je kan je was ook drogen zonder droger en droger is dus luxe.
Je kan ook je verbruik bij houden zonder dit apparaatje dus is het een luxe.

Dit is met elektrisch koken trouwens zonder zou je nog minder kwijt zijn omdat je dan gas gebruikt.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 26 oktober 2015 14:41]

Daar gaat het ook om, meer inzicht. Alleen niet voor jou maar voor je stroomleverancier :)
Die 2 maanden klopt aardig, ik zit op 35 euro electra maandelijks en krijg tot nu toe ieder jaar zo'n 100 eurie terug.
Naast de 53 euro voor de abonnementskosten ook nog 10 euro voor de stroomkosten van de Toon zelf :') ( (5,5 * 24 * 365) / 1000 * 0,21ct). Ofwel totaal ¤63 /jr.

Om daarvoor te compenseren moet je méér dan 300kWh stroom per jaar besparen door dat apparaat.

Voor 63 euro koop je ook 3 goede LED lampen en dat bespaart een stuk beter.

[Reactie gewijzigd door davidov2008 op 26 oktober 2015 21:02]

Bij die 53 euro zijn de stroomkosten al inbegrepen
12X3.5=42 +11 euro stroom =53
Ik heb led lampen van de action voor een paar euro en verbruiken een paar watt en geven mooi warm licht.
Waarom zou ik in vredesnaam 63 euro voor een paar lampen betalen als ik er daar 15 voor kan halen.

En voor 4 euro heb je op ebay/aliexpress led lampen die je op kleur kan afstellen.
Sorry ben het niet met je eens.
Het apparaat geeft je inzicht in je verbruik. Bijv stanby spullen enz.
Ook door het op afstand regelen van je temperatuur is fijn. Je hebt hem niet meer onnodig aan staan.

Overigens vind ik het abonnement wel onzin. Maar het apparaat zelf. Is zeer fijn.
Wat een NON argument, een gewone programmeerbare thermostaat is vele malen goedkoper en als je hem goed insteld heb je er geen omkijken naar.
Slimme thermostaat en slimme meter van de energie leverancier dient idd alleen maar om inzicht in jouw verbruik te krijgen en de meterstanden te kunnen uitlezen.
Voor jezelf van weinig tot generlei toegevoegde waarde.
Wil je wel serieus je verbruik monitoren kan dat ook zonder die thermostaat van de energie leveranciers. Moet je dan alleen wel zelf installeren.
Oa bij Conrad.nl genoeg opties.
En het belangrijkste: zonder die 3,50 per maand kun je je historie slechts beperkt inzien. Het verdienmodel van Toon is zo opgezet dat de meeste constumenten amper kunnen besparen. PS: het appaat kost ook nog een 275 euro (alleen icm 4 jaar contract is het 'gratis')
Als je elk jaar van leverancier veraderd scheelt dit je +/- 200,00 euro per jaar (2 gezinsleden) dus bij die constructie betaal je 800,00 euro voor toon. Erg slechte deal.
Klopt, tot voor kort kon je alleen gebruik maken van Toon als je bij Eneco zat. Inmiddels is dit gelukkig wel veranderd maar de prijzen zijn enorm hoog. Mocht je dus jaarlijks willen over stappen en steeds korting willen krijgen, kan dit wel met Toon. Alleen zijn de abbo prijzen nu verhoogt van 3,50 naar 4,95 euro per maand. Slik.
Niet alleen maar naar overstap kortingen kijken. Ik stap ieder jaar over maar zet alle tarieven naast elkaar. Dus kWh / gas eenheden + leverkosten en maak dan een selectie. Ik zit nu bij NUON met slechts 90 euro cashback maar wel goedkope levertarieven.

Er zijn volgens mij 3 type energieklanten.

1) De kijk heel de dag zelf op de meters en ow wee dat ik ook maar kWh of m3 teveel verbruik mensen,
2) De ik ben bewust van teveel verbruik maar ik wil ook comfortabel wonen mensen.
3) De mensen die het geen zier kan schelen hoeveel ze verbruiken.

De Toon doelgroep is duidelijk op (2) gericht. Ik heb me ook wel eens verdiept in meters maar dan zelf via meetklemmen in de kWh-meter en ook sensors voor op de water / gas kraan maar goedkoop zijn dit soort alternatieve meetmogelijkheden ook niet.
en verborgen kosten in het vastrecht. hier hoor je ze nooit over.
en verborgen kosten in het vastrecht. hier hoor je ze nooit over.
Dat is inderdaad een bekende valkuil. Daar hoor je stunters met lage kWh prijzen ook nooit over. Maar aan het eind van het jaar krijg je de rekening gepresenteerd. ;)
Volgens mij zeg je het nu zelf ook fout: 'Wh per uur' is dus 'watt-uur per uur'?
Watt-uur per uur is hetzelfde als watt (Wh/h=W)
aanvulling

5.5W is 5.5J/s (Joule/seconde) is 19800J/h

19800J is 5.5Wh

*1uur = 3600seconden

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 27 oktober 2015 09:02]

Het leuke van Toon vind ik dat het apparaat zelf ook behoorlijk wat stroom verbruikt. Om precies te zijn, Toon gebruikt maar liefst ruim 5,5 Watt/uur aan energie. Hierbij maakt het niet zoveel uit of het scherm gedimd is of niet. Maar goed, een deel van de eventuele besparing ben je dus direct kwijt aan het apparaat zelf :)
Dat komt op zo'n 12¤ per jaar ....
Door de kosten te analyseren kan je die al terugpakken op verwarming ( 19 ipv 20C ) en meer stroomverbruikers af te koppelen op tijd.

Je moet het inderdaad niet als 'gadget' met cijfers plaatsen, just for fun
( al vind ik de stroomkosten dal gewoon meevallen op jaarbasis )

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 26 oktober 2015 12:20]

Ik kan mijn verwarming niet nog lager zetten zonder een jas aan te doen. ;) Deze tip is erg achterhaald.
Ik kan mijn verwarming niet nog lager zetten zonder een jas aan te doen. ;) Deze tip is erg achterhaald.
Ik zet mijn verwarming ook niet op 18 of 19 graden, om een paar centen te besparen.
Ik wil thuis komen, en me goed voelen, maar om te vallen over een 12¤ verbruik bij een hulpmiddel, is ook overdreven.
¤12 + (¤3,50 * 12) = ¤54 per jaar, exclusief eventuele afschrijving aanschaf apparaat.
En de aanschafprijs die absurd is.
Heb je wel een een simpele programeerbare Honeywell theromstaat gekocht? Zoek maar op chronotherm. Die kosten net zoveel of zelfs meer en zijn een stuk beperkter.
Gewoon open zetten en voor 20 euro heb je al programmeerbare radiatorknoppen.
Dat is een goedkopere optie.
dat is 20 euro per kamer en het dubbele voor de woonkamer omdat daar vaak 2 verwarmingen zijn.

Voor een gezin met 2 kinderen is dat 3 slaapkamers en de woonkamer 2x is 100 euro plus eventueel 20 voor de badkamer.

Dat is minder dan de helft voor hetzelfde genot en gemakkelijker per kamer af te stellen.

kost je alleen even een dagje om alle kloppen te vervangen en opnieuw te ontluchten.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 26 oktober 2015 14:46]

Isense voor 6 tientjes op MP. Waarom nieuw kopen als half hersenloos nederland dat ding weg doet voor een toon?
Een Honeywell Chronotherm Vision Touch modulerend kost 140 euro. Dat is volgens mij niet meer dan de 200 euro die Toon kost.
Je vergelijkt appels met peren. De Honeywell is alleen maar een modulerende thermostaat voor de CV maar de Toon heeft veel meer functionaliteit (de modulerende thermostaat is een handige extra).
Ik had even moeten quoten in mijn bericht. Ik reageerde namelijk op dit:

"Heb je wel een een simpele programeerbare Honeywell theromstaat gekocht? Zoek maar op chronotherm. Die kosten net zoveel of zelfs meer en zijn een stuk beperkter"

Is geen appels met peren vergelijken, maar een reactie op een onjuist bericht, namelijk dat Chronotherms duurder of even duur zouden zijn als een Toon-ding.
Toch zie ik ook Chronotherm thermostaten rond de 200 euro te koop staan. En ja er zijn ook goedkopere Chronotherms. In vergelijking met de toon zijn ze allemaal relatief simpel.

Dus zijn ze relatief duur.
Het is natuurlijk niet alleen maar een thermostaat, maar ook te gebruiken als station voor home automation. Werkt met Z-wave producten zoals Fibaro en Philips producten.
Een station voor Z-Wave kost ook al gauw ruim 200,-

Dat er maandelijkse kosten aan kleven is inderdaad wel weer jammer, en dat alleen maar voor de grafieken en statistieken en updates. Dat heb je dan weer niet bij zo'n apparaat die je zelf koopt voor home automation.
Het zure vind ik juist dat de geschiedenis van het verbruik juist op de toon zelf wordt opgeslagen en niet op een server van Eneco.
Dat is met de extra diensten, daar had hij het niet over.
Artje viel over de 5,5W/u die hij kennelijk verbruikte.
DAT is 12¤/j
In vergelijking met de Fibaro Homecenter valt dat dus reuze mee. Die verbruikt tussen de 10W en 20W.

Maargoed, deze vergelijking is dan wel in vergelijking met gebruik van home automation.
Dat hoeft natuurlijk ook niet.
Zelf constateerde ik met de Toon al heel snel dat het niet slim was om de nachttemperatuur van de verwarming zo laag te zetten omdat hij dan heel hard moest stoken om het overdag weer lekker op temperatuur te krijgen.
Wat blijkt : temperatuur ongeveer gelijk houden in mijn goed geisoleerd huis bespaart stookkosten en alle electrische verwarmingselementen de deur uit ;)
Daar was ik al lang achter, ook dat levert mij dus geen voordeel op. De verwarming staat hier 24/7 op 19 graden, en handmatig zetten we hem soms iets hoger. (Ivm de vloerverwarming is een constante temperatuur best prettig.)
5,5 Watt/uur
Dat slaat echt helemaal nergens op. Watt = een energiehoeveelheid per tijdshoeveelheid, dus watt per uur is net alsof je zegt 'die auto rijdt 10 kmph per uur.'

Daarnaast betwijfel ik eerlijk gezegd wat dat dit ding 5.5W continu verbruikt. heb je daar een bron voor?
Even googlen op 'eneco toon specificaties' levert een keurige PDF waarin (bij normaal gebruik) een jaarlijks energieverbruik van 50 kWh wordt afgegeven. Komt dus uit op 5W continu.
Kan wel kloppen ja.
Die 5W is overigens verwaarloosbaar als je bedenkt dat hele volkstammen veel meer verbuiken door de standby-stand van allerlei apparaten en lekstromen van al die losse trafo's/adapters in huis.
Om nog maar niet te spreken van het permanent laten branden van buitenverlichting als er niemand buiten is of stroomvretende 300W halogeen lampen terwijl er alternatieven zijn die net zoveel licht geven bij 30x lager verbruik.
Zit dit altijd vast aan een Eneco abo of is dit ding ook los verkrijgbaar? We hebben een nieuwbouw woning op het oog, welke in een wijk komt die z'n eigen energiemaatschappij heeft (de wijk is z'n eigen energiemaatschappij zeg maar), vanwege de standaard zonnepanelen en warmtepomp, die de warmte uit de bodem haalt. Geen noodzaak dus voor een Eneco abo, maar wel geïnteresseerd in zo'n apparaatje.
standaard doet toon de gegevens van je elektra meter weergeven.
maar je zonnepanelen zijn aangesloten voor de meter.
dus als de panelen leveren en de ijskast stroom vraagt.
dan gaat het niet langs de meter en ziet toon niet dat de ijskast vraagt.
(de metingen van toon zijn dan vrij waardeloos.)

dit moet je dan weer oplossen door een extra meter te installeren voor de zonnepanelen apart en die ook op de toon aan te sluiten.

(en als ik een warmte pomp zou hebben, dan zou ik die ook graag apart gemeten willen hebben.
maar weet niet of toon dat ook kan.)

edit:
in Duitsland en België gelden andere regels. ook kan het anders zijn als je een met oude subsidies zonnepanelen hebt.

[Reactie gewijzigd door migjes op 26 oktober 2015 12:19]

Toon kan een warmtepomp niet meten. Er is geen enekele op de markt die dat kan.
je hoeft de warmtepomp ook niet te meten,
zolang je maar weet hoeveel kWh er in gaat ben je ook al een eind. ;)
en dan de/het grafiekje(s) voor gas gebruik ombouwen tot kWh meter en je bent er al, of een heel eind. (geen idee of toon dat dan kan, dat weet ik niet.)

[Reactie gewijzigd door migjes op 26 oktober 2015 19:33]

Ja alleen dan moet je gaan meten hoeveel stroom je warmtepomp gebruikt.

Ik geloof niet da Toon dit kan. Toon kan alleen je totale stroomverbruik opvragen, tenzij je een tweede slimme meter plaatst voor de warmtepomp.

Dus nee het kan nu (nog) niet.
toon kan al een extra kWh meter aan voor als je zonnepanelen hebt.
(maar 2x geen idee of hij dat kan.)

verder weet ik al dat er mensen op het forum systemen misbruiken/gebruiken die zijn gemaakt voor gas en laden er gewoon kWh standen in.
dat gaat eigenlijk al gewoon goed.
(maar ook hier. toon, geen idee hoe die gas koppeling nu werkt en of je die kunt misbruiken daarvoor.)

meer persoonlijk, ik vind een toon eigenlijk een beetje on tweakers waardig.
een echte tweaker pakt een tablet en programmeert dan iets mooiers als een toon. }>
Idd Toon is tweakers onwaardig.

Drie slimme meters (in mijn geval met zonnecellen en warmtepomp) lijkt me een beetje overbodig en duur.

Bovendien heeft mijn inverter van Solaredge al contact met internet en kan ik mijn opbrengst al zien. :)
ho,ho, het hoeven geen slimme meters te zijn. ;)
gewoon een simpele kWh meter met een S0 uitgang is voldoende.
(een paar tientjes per stuk)

het is wel mooi om te zien, hoeveel je opwekt en hoe veel je gebruikt.

ik draai zelf met 3x een simpele kWh meter, 1x opwek.
2x gebruik.
de 2x gebruik staan omgedraaid tegen over elkaar en tellen geen stroom die er tegengesteld door gaat. ;)
zodoende zie ik hoeveel ik op vraag uit het net of hoeveel ik weer lever.
dan bereken ik het verschil met de opbrengst en zie ik perfect wat mijn huis doet. ;)

(alleen nu nog een warmtepomp, helaas toekomst muziek.
stroom zat, maar helaas geen geld, dus ik moet nog even affakkelen helaas.)
Ja een warmtepomp is niet makkelijk te integreren in een bestaande verwarmingssituatie.

Ik heb hem meteen in gedesigned.
pricewatch: Eneco Toon

275 bij coolblue
Daarbij kan voor meer features nog een maandelijks abonnement worden afgenomen voor 4,95 euro per maand.

Eneco waarschuwt dat Toon voor niet-klanten niet meteen hetzelfde werkt. Om van alle features gebruik te kunnen maken, moet een maandelijks abonnement bij de energieleverancier worden afgenomen. Pas dan zijn functies, zoals realtime inzicht in stroom- en gasverbruik en het bedienen van Toon door middel van apps, mogelijk. Een abonnement kost 4,95 euro per maand en is binnen een maand opzegbaar.

Bron: https://www.gaslicht.com/...-eneco-nu-ook-los-te-koop

[Reactie gewijzigd door roeni1 op 26 oktober 2015 11:54]

275 euro? en dan heb je dus nog helemaal niets. Ja, een apparaat die je energiegebruik verhoogd (de Toon gebruikt immers zelf ook energie). Dan moet je dus ook nog investeren in energiebesparende maatregelen. Dat geld kun je beter steken in LED verlichting of A++ witgoed. Kun je vanaf dag 1 flink wat energie besparen.

Een 'slimme' thermostaat is trouwens gewoon een ouderwetse Honeywell Chronotherm (of equivalent). En nog een stuk goedkoper ook.
Want jij kan je witgoed A++ programmeren? Jij kan je Honeywell op afstand bedienen? Jij kan je verbruik vergelijken met die van andere consumenten in soortgelijke woonomstandigheden?

Maar een paar vragen wat jouw sceptisme doet prikkelen om je wat meer in het product te verdiepen.. :+
Ik ken het product. Ik werk zelf in de energiewereld (nee, niet voor een leverancier, netbeheerder of concurrent van Toon).

Het op afstand kunnen bedienen van een thermostaat is een gemakstool, sterker nog, van een goed geprogrammeerde thermostaat moet je gewoon afblijven.

Slimme thermostaten als de Nest en Toon blijken in de praktijk te zorgen voor een hoger gasverbruik dan meer 'traditionele' thermostaten.

Vergelijken met andere consumenten heeft ook geen toegevoegde waarde. Hoe ga je dat in hemelsnaam doen, zonder te beschikken over de nuances (leefstijl, aanwezigheid, type woning). Dat vereist best veel kennis op het gebied van informatie interpretatie, iets wat de gemiddelde bewoner niet heeft.

Er wordt al 30 jaar onderzoek gedaan naar de effectiviteit van energie-feedback systemen in woningen. En al 30 jaar lang zijn de resultaten hetzelfde: met de juiste incentive is een gemiddelde maximale besparing te behalen van zo'n 5% (afwijkingen daargelaten).

250 euro investeren in LED verlichting vereist geen verandering van gebruikersgedrag (iets wat veel moeite kost) is eenvoudig toe te passen en kan in veel woningen een behoorlijke energiebesparing opleveren.
Prima maar wat als je al overal led verlichting en A++ apparatuur hebt in huis en wil gaan besparen op je gas verbruik?! Je geeft electriciteitbesparing tips maar hoor niks over hoe je gas verbruik aanzienlijk terug te brengen.

Ik merk zelf dat hoewel ik mijn oude thermostaat goed geprogrammeerd had wij bijna nooit gebruik maakte van de "afwezig stand" omdat dit vergeten werd. Nu we de thermostaat (thermosmart) op afstand kunnen bedienen staat de ketel veel vaker uit tijdens avondjes, weekenden en zelfs midweken weg te zijn. Als je er nu namelijk later als je al weg bent wel aan denkt kan je hem gewoon uitzetten via de telefoon...
Gas besparen (zonder grote investeringen) doe je door eenmalig je systeem goed in te regelen. Hebben we op GoT ook een heel mooi topic over:
Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Ben je wel bereid om te investeren: isoleren, warmteterugwinning (ventilatie, douche), laag-temperatuur-systeem en eventueel een warmtepomp (hoewel ik van deze laatste persoonlijk niet zo'n fan ben).
Duurzame renovatie; veel vragen

Wil je dit goed aanpakken, dan is een warmtecamera gebruiken erg handig. Ook daar hebben we een topic op GoT voor. Word je 250 euro ook in een keer een stuk beter besteed.
[IR] Het grote Ik wil/heb een warmtebeeldcamera

edit: spelling

[Reactie gewijzigd door Skyaero op 26 oktober 2015 16:01]

Vergeet Serieus elektriciteit besparen niet :) Elektriciteit is in de meeste huishoudens vaak makkelijk op te besparen.

Het gasbespaar topic is een heel goed advies, zoals ik daar ook al noem is in de meeste huishoudens de CV-installatie hopeloos ingeregeld (niet waterzijdig in balans).

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 26 oktober 2015 13:18]

Zelf ben ik ook geen fan van de warmtepomp omdat deze het meeste energie verbruikt op de momenten dat het er niet is. ~80% van de warmtevraag zit in de wintermaanden. Dit zijn juist de maanden waarin de populaire warmtepompen (lucht/water) het niet goed doen.

Daarom geloof ik zelf in biomassa als warmtebron voor de koudste maanden. Zelf haal ik de warmte uit een efficiënte hout CV in de wintermaanden.

Hierdoor ben je onafhankelijker van de elektriciteitsmaatschappij en is het beter voor het milieu.
Hout stoken is een mooie oplossing voor buitenlui die ver genoeg van hun buren wonen om geen rookoverlast te veroorzaken, vooral als die buitenlui het hout zelf kappen en daarmee bijdragen aan onderhoud van het landschap. Op grote schaal kan er beter naar gebruik van aardwarmte gekeken worden.
Het hogere gasverbruik is ook een resultaat van een verwarming op afstand aan te kunnen zetten. Traditionele thermostaten kunnen niet op afstand aangezet worden. Het is indirect van elkaar te herleiden.

Als je alleen vergelijkingen gaat maken op het gros van de uitzondering val je vanzelf uit de scope van de vergelijking. Dan val ik ook uit de scope met mijn wisselende diensten en dus afwijkend verbruikspatroon t.o.v. de in de dagdienst werkenden.

Ik ben het ook niet met je oneens dat besparingen uit andere hoeken kunnen komen.
Waarom zou je een thermostaat in hemelsnaam op afstand willen instellen? Ja, er zijn een aantal mensen met zeer onregelmatige werktijden, maar het gross heeft gewoon een vast weekpatroon. Dat patroon kun je gewoon instellen. De thermostaat bepaalt dan zelf wel wat het beste opwarmingspatroon is. Een Honeywell Chronoterm leert binnen een paar dagen de karakteristieken van je woning. En die thermostaat is al een jaar of 15 oud.

edit: spelling

[Reactie gewijzigd door Skyaero op 26 oktober 2015 13:13]

De Chronotherm IV is een jaar of 15 oud, maar de Chronotherm III was niet minder efficient qua programma, alleen wat ouderwetsere vormgeving. En die is uit eind jaren 70, begin 80.
Ik werk ook in posten, en ik verwarm dan nog eens met gas vloerverwarming.
Bij verwarmen doe ik met een gashaard (vlugge opwarming)
Dit is dus een leuk gadget voor mij maar ook niet meer dan dat.
Het op afstandbedienen kan wel opleveren.
Als ik ineens moet overwerken zet ik de thermostaat op afstand vast op de nachtstand (die overdag als ik niet thuis ben ook ingesteld is). Dan beslis ik als ik naar huis ga of ik hem alsnog op 19 graden zet of op 16 (nachtstand) laat staan.
Nu gooit je 'op afstand bedienbaar' en 'slim' op een hoop, wat natuurlijk niet zo is. Daardoor scheer je veel oplossingen over een kam.

Ja, zonder slimme algoritmes zal een 'slimme' thermostaat ook niet veel kunnen uitrichten. Maar er zijn wel degelijk manieren om het algoritme beter te maken, niet in de laatste plaats door domweg te weten of er iemand thuis is of thuis komt. Geofencing en aanwezigheidsdetectie zijn daarvoor goede opties. Dat hoeft niet per se efficiënter te zijn (je kunt ook even thuis zijn zonder dat de verwarming aan moet), maar effectiever is het wel: het is alleen warm als je thuis bent. Dat is -zeker voor huishoudens met een onregelmatige structuur- een uitkomst die het wooncomfort en/of het verbruik ten goede komen.
Mogelijk heb je gelijk, auto's op benzine worden tenslotte ook steeds zuiniger, dus we kunnen net zo goed op benzine blijven rijden.

Flauw vergelijk misschien, maar wat ik bedoel, is dat het niet verkeerd is, dat men probeert, om ook in deze mark meer innovatie te krijgen. De markt is behoorlijk lang vrij statisch geweest vanuit een consumenten oogpunt. Ook Honeywell heeft nu dit soort thermostaten en die zijn niet echt goedkoper.

Uiteindelijk is het een samenwerking van verschillende onderdelen. Het is goed dat we zien hoeveel energie er verbruikt wordt. Het is nog beter om de mensen hier bewust van te laten worden. Ook als de gemiddelde persoon de kennis niet heeft, kan het geen kwaad, dat deze persoon wat kennis opdoet, als ze dat willen, dit is nu precies wat een product als toon doet. Daarnaast zie je nu ook de verlichting, de rookmelders en weet ik veel wat er allemaal nog komt. Jammer is wel dat het in eerste instantie meer kost dan het oplevert, maar mensen gaan wel meer kijken naar A++ apparatuur voor die 50 euro meer, dan die B-klasse wasmachine. Men ziet dan direct dat dat echt wel scheelt.

Tuurlijk zullen genoeg mensen niets doen, maar er zal ook een deel zijn, die er wel actief mee aan de slag gaat. En hopelijk over 25 jaar, kan de nieuwe generatie er wel effectief iets mee. Kleine stapjes vooruit en ongetwijfeld soms ook een stap achteruit.

Blijf innoveren,
Het op afstand kunnen bedienen van een thermostaat is een gemakstool, sterker nog, van een goed geprogrammeerde thermostaat moet je gewoon afblijven
Ik heb vaak genoeg dat ik veel later dan normaal thuiskom (gemiddeld zo'n 2 keer per week) en dan had ik best de verwaming 2,3,4 of zelfs 5 uur later actief kunnen laten worden. Het zou best zinvol zijn als ik dat op mijn telefoon kan doorgeven door een programma "4 uur later thuis" te activeren of zoiets.
Wat zonder toon nest en die anderen hebt is privacy.
waarom moet je jou verbruik nu vergelijken met je buurman, ga je er echt meer of minder door verbruiken.
4,95 per maand is 60 euro per jaar..
zeg 20 cent per kw.
voor die 60 euro per jaar moet je dus al minimaal 300 kw minder verbruiken om break even te spelen afgezien van de kostprijs van het ding.
Als jij minder verbruikt bespraar je misschien maar je moet nog steeds 60 euro per jaar betalen.

Dit soort apparaten wordt ons allemaal aangepraat door leuke marketing.
Koop led lampen en je bespaard, A+ apparatuur en je bespaard, daar heb je toon niet voor nodig.
Je draait er ook geen was minder door.

Ik wordt doorziek van alle die informatie, mij boeit het niet, licht aan als ik het nodig heb (led), verwarming als het koud is. Als de cijfers, leef gewoon.
Als je zelf niet in de modus kan raken om competatief om te gaan met je verbruik (daarmee wil ik overigens niet aangeven dat je in de kou moet zitten e.d.), dan zal het product je inderdaad niet snel aanspreken.
Maar datzelfde geldt dan ook voor al jouw eigen voorbeelden, het kost allemaal geld om aan te schaffen en je wilt het m.i. terugverdienen, toch? Je hebt altijd de oneindige cylcus van generatie/degeneratie.
competitief is iets dat je door marketing wordt aangepraat. Het lijkt zelf asociaal als je er niet aan meedoet en mee verbruikt.
Let wel het is niet verkeerd om zuinig met stroom om te gaan maar heb je daar echt toon of nest voor nodig ?
Zoals gezegd kosten ze geld, maandelijks dat moet je eerst terugverdienen.
We lijken steeds meer naar cijfereconomie te gaan, we moeten alles weten en als wij het niet weten dan doet google en anderen het wel voor ons. Wat geven we uit, aan wat, waar, hoe hard rijden we, eten we niet te vet, wat is mijn hartslag en ja de marketing verteld ons dat we dit moeten weten. Stel je nu eens echt de vraag, moeten we dit echt allemaal weten, leefden onze grootouders zonder dit nu echt veel minder goed.
leefden onze grootouders zonder dit nu echt veel minder goed.
Zeker weten, mijn grootvader ging op koude dagen met zijn blote voeten in de verse koeienstront staan in de wei, voor warme voeten te krijgen }:O
Kijk jou grootvader was zijn tijd ver vooruit.
We willen nu toch allemaal groen en biobrandstof , jou grootvader haalde het direct bij de bron, mooier kan niet :)
als je wel competatief met je verbruik wilt omgaan dan kun je ook veel besparen zonder Toon.
Veel meer zelfs dan dat je met Toon kan besparen omdat Toon vooral een vorm van leverancierslocking is.
En coolblue gooit hem nog even snel in de aanbieding ook natuurlijk :P 199 op dit moment
Ik ben zelf ook voor thuis aan het kijken voor een Toon alternatief. We gebruiken met het gezin dermate veel energie en zouden graag inzicht krijgen in ons verbruik. Een eerste stap hiervoor is de (versnelde) aanvraag van een slimme meter. De slimme meter kan je koppelen aan (gratis) websites om je energieverbruik in te zien. Ook kan je er voor kiezen om een oplossing te kiezen met een apparaat. Kijk eens op http://www.energieverbruiksmanagers.nl/ voor een aantal oplossingen om je verbruik real-time in de gaten te houden.
Toon , leuk voor op de schoorsteen.
Nu heb ik een ander soort thermostaat de ICY.
Die ook doet wat het doen moet misschien minder geavanceerd dan de Toon.

En om te zien wat ik verbruik en of ik dan min of meer zuinig bezig ben , duik ik de eerste van de maand de meterkast in.
Noteer de standen gas/licht/water en zonnepanelen en vul die in bij www.meterstandenmonitor.nl.
En dan heb ik een mooi inzicht van wat ik verbruik.
Eventueel zou er in Tweakers wel iets gefabriceerd zijn meet sensoren en een rasperry.
Wat misschien vele malen beter is dan Toon.
Want Toon werkt niet op een oude stroom meter
Toon kun je aanschaffen zonder energie bij Eneco dit af te nemen echter zit er wel een abbonement bij a 3,50 per maand.
Ben je verplicht om een abonnement te nemen als hem los koopt ? En wat zijn de beperkingen zonder abonnement ? Volgens mij is het wel fijne thermostaat , anders zou Eneco Toon niet over willen nemen. Zijn veel mensen die gewoon een slimme thermostaat willen , het is ook gewoon van deze tijd.
Zonder abbonement is voor zover ik weet niet mogeljk.
Bedankt. Wel jammer tegenwoordig is bijna alles met abonnement.
Toon kun je aanschaffen zonder energie bij Eneco dit af te nemen echter zit er wel een abbonement bij a 3,50 per maand.
Zonder energie van Eneco is dat abbo 4,95 euro per maand.
Dus zonder Eneco betaal je 275 euro per 60 euro per jaar
Met Eneco betaal je 0 euro voor het apparaat plus 42 per jaar plus 3 keer alle mogelijke aanbiedingsvoordelen van andere leveranciers als je overstapt (gemiddeld 200 euro per overstap).
Als je een nieuwbouw woning neemt, dan heeft Toon mogelijk helemaal geen zin. Kijk dan eerst even aan of je het echt nodig hebt.

Normaal gesproken heeft tegenwoordig een nieuwbouw woning lage temperatuur verwarming (LTV) i.c.m. vloer verwarming en zeer hoge isolatie. Dit resulteert er, bijvoorbeeld bij ons, in dat het energie zuiniger is om de temperatuur dag en nacht op 1 temperatuur te houden. Het bijstoken om op temperatuur te blijven is miniem. Een thermostaat met verschillende tijdsinstellingen is overbodig.

Onze twee-onder-1-kap woning uit 2014 verbruikt veel minder gas om te verwarmen dan onze vorige hoekwoning uit 1998, waar we spaarzaam omgingen met stoken en een uitgebreid thermostaat schema hadden.
Je hebt helemaal gelijk. Het is inderdaad een zeer goed geïsoleerde woning, met in elk vertrek vloerverwarming. Van vrienden in dezelfde wijk inderdaad vernomen dat ze de verwarming op 1 temperatuur moeten laten. Het systeem regelt zelf verwarming, danwel koeling. Hier had ik inderdaad niet bij stil gestaan. Bedankt!
Er wordt ook wel geadviseerd om bij LTV verwarming de temperatuur voor het slapengaan tot 2 graden lager te zetten om toch nog te besparen. Het moet wel een kleine verlaging zijn.
Ook zou je met LTV standaard een 1 graad lagere standaard temperatuur bv 19 ipv 20 graden in je huis kunnen instellen dan in een huis met radiatoren waarmee je ook weer energie kan besparen.
Dat kan omdat je minder last hebt van schommelde temperaturen.
Een warmtepomp is ook zo'n apparaat waarmee iets word verkocht dat het heel goed is voor het milieu en de portemonnee! Alleen is het niks meer dan een airco die verwarmt inplaats van koelen,en je hebt dan geen condensor maar een leidingnetwerk in de grond! Als je praat over een echte warmtepomp praat je over een installatie waarbij je echt warmte uit de grond haalde op zo'n 2 km diepte hier zit dan ook een serieus prijskaartje aan!
Of het daadwerkelijk 2 km diepte is weet ik niet, maar er wordt wel degelijk warmte uit de bodem gewonnen. De informatie die ik nu ff snel kan vinden is redelijk summier, maar het is iets. http://www.rijswijkbuiten.nl/duurzaam/warmte-uit-de-bodem/

Volgens mij is dit nog niet vaak toegepast in Nederland, maar dit zit dus standaard bij deze woningen.
Er bestaan ook andere warmptepompen hoor, de meestgebruikte is lucht/water en daar komt helemaal geen leiding in de grond aan te pas. Boringen wordt bijna niet meer gedaan, en mag meestal ook niet meer omdat je het grondwater kan vervuilen door de grondlagen te beschadigen.
Hij is juist sinds kort ook voor klanten van andere maatschappijen te koop.
Het is ook los verkrijgbaar hoor, zie maar hier.
Ja je kan een Toon los kopen, dat kost zo'n 275 euro.
Zie ook het Nieuwsbericht van Eneco zelf.
Daarnaast betaal je nog 4.95 voor een abbonement.
Kijk ook eens naar Nest (http://www.thermostaatsto...48-4468-A37E-38DDEF6A1E1E)

[Reactie gewijzigd door rickstick op 26 oktober 2015 11:59]

Ja Nest is mooier, maar zolang nest nog geen OpenTherm ondersteunt is het een no go voor mij. De minuut dat ze OpenTherm integreren zien ze me terug bij Nest :)
Misschien een keer naar de ThermoSmart kijken? Heeft goede OpenTherm ondersteuning kan ik uit ervaring vertellen.
Vind die persoonlijk alles behalve mooi qua uiterlijk ;)
smaken verschillen gelukkig. :)
Nest Labs is ondertussen lid van de OpenTherm association, en ze hebben het nieuwe model van de thermostaat wel al in de VS uitgebracht, maar niet nog in Europa. Vermoedelijk zijn ze dus nog aan het werken aan een variant die OpenTherm ondersteunt.
Volgens de site van CoolBlue kun je hem nog niet gebruiken i.c.m. zonnepanelen. Dan zou deze dus afvallen, want daar ben ik juist benieuwd naar. Desalniettemin bedankt voor de reacties!

[Reactie gewijzigd door revolised op 26 oktober 2015 12:05]

Toon is ook via Coolblue te koop. Als je zonnepanelen hebt Is een uitbreiding nodig, ik weet niet of dat ook bij Coolblue te krijgen is.
De Toon is los te koop, ook zonder abonnement werkt hij prima met een eigen CV ketel en gas/stroom-meters.
Zonnepanelen kunnen tegenwoordig ook gemeten worden maar ik weet niet of in jouw geval alle functionaliteit tot zijn recht komt.
Op dit moment is de Toon , buiten Eneco, ook los te koop bij Karwei, Bol.com, Coolblue.nl en misschien nog meer winkels.
Ik dacht zelf dat Toon altijd al helemaal onder Eneco viel. Het product voldoet prima ook en is zeer gebruiksvriendelijk.
Toon is het product van Home Automation Europe dat geloof ik zo rond 2008 is begonnen met de ontwikkeling er van. Het product werd indertijd ook onder de naam Quby verkocht. Ergens rond 2011/2012 is er een exclusieve deal met Eneco gesloten, waarbij de Quby onder de naam Toon aan Eneco klanten werd weggegeven/verkocht.

Overigens bieden meer energieleveranciers dit soort producten (exclusief) aan. Nuon heeft de E-manager, een rebranded versie van de Greenwave (Deens / Amerikaanse partij). Essent is destijds exclusief met ICY slimme thermostaten in zee gegaan. En Greenchoice heeft zich sinds dit jaar op een eigen app gericht.
Nuon is afgekopen zomer gestopt met de E-Manager. Alle klanten konden hun aangeschafte spullen gratis terug sturen en kregen 100% van hun aankoopbedrag terug. Greenwave kon het blijkbaar niet voor elkaar krijgen om het goed te laten werken.
Zelf heb ik geen ervaring met Toon of elk ander slimme thermostaat, maar ik vraag me iets af. Je ziet hoe veel je verbruikt en het is allemaal netjes vormgegeven, maar heeft het invloed op hoe veel je verbruikt? Merk je dat je minder verbruikt en verdient een slimme thermometer zichzelf terug?
Om je zelf te verbeteren (op eigenlijk alle vlakken) moet je eerst inzicht krijgen in je gedrag. Pas daarna kan je er iets aan doen. Doordat Toon (r) je gedrag qua energieverbruik inzichtelijk maakt, is die eerste stap gezet.
Het is nog altijd jouw verantwoordelijkheid om je gedrag aan te passen.
Sorry hoor, maar ik heb geen Toon nodig om te weten dat ik energie bespaar als ik de thermostaat een graad lager zet.
Maar weet je ook wat je precies bespaart ? Waarschijnlijk niet nee..
En dát weet Toon namelijk wel. Misschien maakt die ene graad helemaal niets uit, en zit je voor niets in je dikke trui.

Verder doet toon meer dan alleen maar vertellen wat je bespaart met welke acties.. Je kan er ook slimme lampen en stekkers mee bedienen..
Quote: "Misschien maakt die ene graad helemaal niets uit,"

Maar natuurlijk en straks vertel je me ook nog dat een LED niet zuiniger is dan een gloeilampje, omdat ik het verbruik niet meet O-)

In de formule voor warmtestroom staat de "delta t" boven de deelstreep. Energieverlies is dus recht evenredig met het temperatuurverschil. Een vermindering van dt van 20° --> 19° levert gewoon 5% besparing op. Kan Toon helemaal niets aan veranderen.
Dus jij denkt dat een vriezer geld oplevert? Van 20 naar - 8° is immers een besparing van meer dan 100%. Ergo, die 5% slaat compleet nergens op.
Energieverlies (warmte) treedt op als er een temperatuursverschil tussen 2 ruimtes is. Hoe groter dat verschil, hoe groter het verlies. Dit verschil in temperatuur is delta t.
Is het buiten nul graden en binnen 20, dan is de delta t 20 graden. Die 20 staat boven de deler in de formule voor energieverlies door bijvoorbeeld dubbel glas. Verder is het oppervlak en de isolatiewaarde van belang. Verlaag je de delta t van 20 naar 19 graden dan zal de warmtestroom door het glas met 5% afnemen en je bespaart direct 5% op je stookkosten.
Als je de tijd neemt om het verbruik te bekijken/meten, neem je wellicht ook de tijd om te besparen. Maar dat is heel persoonlijk, voor me zelf was een uitgebreide rapportage over temperatuur en gas verbruik (niet met een slimme thermostaat maar gewoon het graphen van de opentherm data) een eye opener wat betreft het zinniger instellen van de ketel en de gewenste temperatuur zodat de boel zowel zuiniger is geworden en het comfort hoger is.
Door Toon ben ik gaan kijken welke apparaten veel energie slurpen en te kijken voor hetzelfde apparaat maar dan wel energiezuiniger. Een slimme thermometer verdiend zich zelf wel terug maar pas na een x aantal jaar.
Als je er ~60eur mee bespaard jaar op jaar, speel je quitte
5eur p.m was het toch?
Mijn inziens is het een leuk hebbedingetje.......
Maar de "slimste" thermostaat is, nog steeds, diegene waar je zelf aan moet draaien.
Sorry, maar dat ben ik niet met je eens. Die kan je ook vergeten terug te draaien.
Ligt er natuurlijk aan hoe je met de gegevens uit Toon omgaat.
In mijn geval zag ik in de grafiek pieken van hoog gebruik, dan ga je kijken welk apparaat precies op dat tijdstip inschakelde en kun je aanpassingen maken en in de gaten houden of dit een besparing oplevert. Vooral in het begin haal je zo sluipverbruik en stroomvreters eruit.
Mijn verwarming bespaart nu geld terwijl het comfort gebleven is, de electrische vloerverwarming is verbannen en zo zijn er nog wat stroomvreters vervangen.
Als je van nature niet genegen bent om stroom te besparen zal deze Toon je niet dwingen dit nu wel te gaan doen maar hij maakt het verbruik wel inzichtelijk, je moet zelf actie ondernemen.
Overigens is het meer dan een thermostaat, je kunt ook lampen en stekkers aan/uit schakelen en het verbruik op die manier per stopkontakt/apparaat meten. Handig is dat dit ook via de app werkt als je niet thuis bent :)
Sinds kort ook uit te breiden met draadloze brandmelder en zo groeit het verder uit als home automation product.

[Reactie gewijzigd door rhk22463 op 27 oktober 2015 09:41]

Helemaal mee eens, maar wel pas sinds de laatste update van vorige maand.
Daarvoor werkte het ook, maar had je wat meer geduld nodig :P

Maar na de laatste update is hij te minste een beetje vlot.

NU alleen nog een app voor Windows Phone. Gebruik nu van 3rd party, werken ook wel, maar toch.
Waar draait dit systeem op? Welke hardware zit er in?
Freescale i.MX27 processor op 400Mhz (ARM?)
128MB RAM
128MB opslag
800x480 LCD-scherm

Bron & meer informatie (ze ontleden het ding daar): Zie: http://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=17&t=8743

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 26 oktober 2015 12:33]

Er wordt op dit moment een nieuw type Toon (nieuwe hardware) getest.
Ik zit nog niet in de testgroep, maar weet dat de hardware is veranderd. Mogelijk passen ze ook het energiegebruik aan.
Wat je bespaart aan gas en elektriciteit, moet je terug betalen via een maandelijks abonnement.
Het ziet er wel goed uit, maar aanschaf + maandelijkse bijdrage is gewoon te hoog.
Voor mij is het nog vrij onduidelijk hoe je energie en/of kosten bespaart met een dergelijk apparaat.

allereerst zie ik net als u de maandelijkse kosten van 4,95 per maand of de éénmalig aanschaf van omme nabij de 275 euro. Daarnaast zie ik het verbruik van het apparaat als bijkomende kosten, ik zie in de reactie van Artje (hieronder) dat dit 5,5 watt per uur bedraagd. Tot nu toe zie ik dus alleen "bijkomende kosten".

Natuurlijk bied het apparaat wat extra functionaliteit doordat je op afstand de verwarming kunt aanzetten, zodat je huis warm is voordat je thuis komt. Maar ook dit bespaard geen energie of kosten. Het is een mooie functionaleit, maar zorgt voor extra kosten.

Een functionaliteit die eventueel kosten zo kunnen besparen in het op afstand uit kunnen schakelen van bijv. de verwarming voor de mensen dit dit vergeten zijn. Helaas zie ik zo snel geen andere functionaliteit waarmee je kosten zou kunnen besparen.

Kort gezegd zie ik een apparaat dat verbuiken op één overzicht toont i.p.v. verschillende meters naast elkaar, de mogelijkheid biedt om sommige zaken op afstand te bedienen met een jaarlijkse kosten post van 60 euro. Bijkomend is worden gedeeld met een commerciele partij wat voor sommige mensen niet altijd wenselijk i.v.m. met privacy bezwaren.
Het is niet eenmalig 275 euro OF maandelijks 4,95 euro. Als je de thermostaat los koopt zul je nog steeds een abonnement af moeten nemen als je alle features wilt kunnen benutten: https://www.eneco.nl/toon-thermostaat/meer-weten/ kopje "Waar betaal ik precies abonnementskosten voor?"

Het is dus eenmalig 275 euro EN dan nog steeds maandelijks moeten lappen als je het product volledig wilt kunnen gebruiken. En dat stoot veel mensen tegen het zere been. Ik vind het een mooi product, maar dat verdienmodel ben ik het niet mee eens. Een Toon komt er bij mij dan ook niet in.

[Reactie gewijzigd door ThinkPad op 26 oktober 2015 12:55]

Tja ze moeten het ergens op verdienen en dit is natuurlijk een leuk model.

Zou zeggen wacht paar jaar dan is dit soort techniek gewoon voor weinig te koop.
Daarnaast wil ik iets waar data niet bij anderen wordt opgeslagen zoals google nest.
Neem je domotica in je huis zou je meteen verbruiksmeters eraan kunnen koppelen.

De oprichters van toon zullen in ieder geval leuk verdiend hebben..
Je moet het in perspectief zien.
Ik moest destijds kiezen tussen ofwel een programmeerbare thermostaat kopen bij mijn nieuwe CV ketel (prijs 400 Euro voor alleen maar een thermostaat) ofwel de Toon.
Dan is de keuze snel gemaakt en met een goede deal overgestapt naar Eneco als energieleverancier en de Toon is dan "gratis" (je betaalt het natuurlijk op een andere manier omdat niets voor niets is).
Abonnementsbedrag is zo laag dat je dit amper opmerkt en met de doorgevoerde besparingen verdien ik dit inmiddels wel terug.
Dat maandelijkse bedrag hoef je overigens niet te betalen, je kunt het apparaat dan nog steeds gebruiken maar mist enkele online opties.
ik gebruik zelf ook toon en ben ook zeer tevreden genoeg inovatie op het platform maar vind alleen dat toon zelf altijd wat traag overkomt zeker als het om aanrakingen gat of het laden van menu items.

maar dit zal dan ook vermoedelijk te wijten zijn aan de reken kracht en type scherm van toon zelf als proberen ze hem wel steeds sneller te laten werken.
Heb je de laatste update (van afgelopen maand) er al op gezet? Sindsdien is hij namelijk razendsnel. Ik heb Toon al een jaar en in het begin was hij vrij traag, maar de interface is sinds de laatste versie niet alleen verbeterd maar ook heel snel geworden.
Ik was in eerste instantie ook niet zo enthousiast over die maandelijkse abonnementskosten, maar wij hebben die al ruimschoots terugverdiend. Zien hoeveel het kost om het huis naar 21 graden te stoken heeft ons flink gemotiveerd om de verwarming beter af te stellen en 'm een graadje lager te zetten. Dat scheelt meer dan 3 euro per maand.
dus je betaald 4,5 euro voor je abbo per maand en 11 euro per jaar aan extra energie kosten.. om 3 euro permaand terug te verdienen ;-)

Beetje menige huisbezitter of huur huis bezitter zou altijd moeten weten dat 21 graden stoken duurder is dan 20 graden stoken. Zeker in de stook maanden even elke week de meterstanden opnemen. Die in Excel zetten en je reken zo uit hoeveel gas je nou werklijk gebruikt..

Toon is een mooi hebbeding om je energie "makkelijker" bij te houden.. Maar dat kunnen meer producten dan alleen TOON.

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 26 oktober 2015 12:25]

Beetje rare reactie van je. Ten eerste betaal ik geen 4.5 euro maar 3 euro. Ten tweede heb jij geen enkel inzicht in mijn thuissituatie, dus ik heb geen idee hoe je aan die 3 euro per maand komt. Mocht je er in geinteresseerd zijn: ik bespaar in de zomer op dit moment 11 euro per maand, in de wintermaanden nog meer als we op het gasgebruik letten. Meten = weten, weet je nog.
staat in de post..
graadje lager te zetten. Dat scheelt meer dan 3 euro per maand.
:+

dan moet je, je post beter uitlichten.. Jij stelt dat je meer dan 3 euro per maand door verlagen van je verwarming terug verdient.. Maar het apparaat TOON verbruikt zo'n 11 euro per jaar aan energie. En er werd hier boven geopperd dat het abbo 4,50 koste oke dan is het 3,50..

Dan is de reken som toch vrij makkelijk..

~200 euro aanschaf voor toon.
~3 euro p/m terug verdienen
abbo 3,50
energie kosten ~11 euro per jaar..

TvT is dan ong 5 jaar :) al met al zou het je niets opleveren..

Daarnaast geef ik ook in mijn post aan dat een graad minder stoken altijd geld opleverd.. het is immers goedkoper.. Zonder toon kan je ook geld besparen door weekelijks of maandelijks je energie verbruik te meten.. en daarop weer actie te ondernemen.. door energie zuinigere apparatuur aan te schaffen.. of te isoleren.. Meten is weten. Maar je moet wel weten wat je meet.. Lampje op de overloop kan je sowieso als je die uitzet zo'n 40 euro per jaar schelebn,.

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 26 oktober 2015 15:20]

In theorie kun je zelf al het rekenwerk doen, maar...
tijd is geld en een PC verbruikt ook stroom om je Excel bij te werken. Dat kost je dus ook geld, weet jij hoeveel dat jou kost aan stroom en software licenties om handmatig je gasverbuik bij te houden ?

Het abonnement zie ik meer als onderhoudscontract en software upgradekosten, dat betaal je ook voor andere software en hier krijg je er regelmatig nieuwe functionaliteit bij !
Software-ontwikkeling moet tenslotte ook ergens van betaald worden.

Besparing is niet het enige doel van de Toon, het is ook het gemak van zaken op afstand bedienen en helpt mensen die niet zelf kunnen/willen rekenen...
Jammere vind ik dat het platform stil lijkt te staan. Juist nu domotica door een breder publiek omarmd wordt, zou Toon een centrale plek op kunnen eisen. Door veel vaker nieuwe updates uit te brengen. En met een samenwerking met een eenvoudige hub (hoeven ze niet zelf uit te vinden, daar zijn er al diverse van in omloop) die je ergens in je huis neerzet, welke een brug vormt naar alle andere bekende protocollen.

(Zoals klik aan/klik uit, Z wave plus, Zigbee, X10, Hue etc etc). Dergelijke ondersteuning zou de Toon enorm op de kaart zetten. Zeker ook omdat men dan vrijwel alle domotica zaken zou kunnen toevoegen, waardoor het apparaat meer wordt, dan een fancy thermostaat. En dan zou ik het abonnement ook rechtvaardig vinden.

just my 2 cents...
De abbonementskosten blijven voor mij een afknapper ook met de door jouw genoemde functionaliteiten die nog (steeds) ontbreken.

Zelf streef ik naar een onafhankelijk en zelfvoorzienend systeem. Mijn verwarming en elektriciteit wordt opgewerkt met producten van INTUhome. Dankzij deze producten heb ik inzicht en controle over mijn energieverbruik via een app. > http://www.intuhome.nl/producten/app/

Een app met voor mij meer (nuttige) functionaliteit als Toon. Zo kan ik de verwarming van meerdere kamers apart regelen en heb ik inzicht in de (live) opbrengst van onze zonnepalen.