'Windows-installaties upgraden zonder toestemming naar Windows 10'

Gebruikers op verschillende plaatsen op het internet melden dat Windows-edities die gratis geüpgraded kunnen worden naar Windows 10 deze upgrade nu doorvoeren zonder een expliciet akkoord van de gebruiker. Dit leidt tot veel ongenoegen onder gebruikers.

In meerdere topics op bijvoorbeeld Reddit komen gebruikers bijeen om hun ervaringen met de upgrades van de afgelopen dagen te delen. Ze komen met verhalen over familieleden die werken aan belangrijke documenten die verloren gaan omdat het upgradeproces zichzelf in gang zette wanneer ze even niet opletten. Ook bedrijven zouden veel hinder ondervinden aan de automatische upgrade.

Het probleem zou liggen bij Windows-update KB3035583 en KB3139929, die verantwoordelijk zijn voor het afhandelen van de upgrade naar Microsofts nieuwste besturingssysteem. Deze updates zijn gegaan van een optionele installatie naar een die automatisch meegenomen wordt met andere updates vanwege een markering als 'aanbevolen'. Na installatie van de update hoeft een computer niet eens opnieuw opgestart te worden, aldus de betreffende support-pagina van Microsoft. Wanneer de update is geïnstalleerd, downloadt deze automatisch de Windows 10-installatiebestanden.

Dit was op zichzelf al bekend, maar nu blijkt dat de upgrade na verloop van tijd ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt. Als een gebruiker dus op het verkeerde moment niet oplet of afwezig is, heeft hij of zij te maken met een computer die ineens op Windows 10 draait in plaats van Windows 7 of 8.1. De installatie kan tijdelijk na voltooiing nog wel teruggedraaid worden. De vorige keer dat dit gebeurde, gaf Microsoft aan dat dit 'een fout' was.

De gebruikers op Reddit wisselen adviezen uit om de automatische, ongewenste upgrade te voorkomen. Zo wordt aangeraden om de betreffende updates uit te vinken en te verbergen in Windows Update. In het verleden is het echter al voorgekomen dat de updates opnieuw verschijnen in Windows Update nadat ze juist zijn afgewezen. Daarom gaan sommige andere gebruikers zo ver om mensen aan te raden om Windows Update in zijn geheel uit te schakelen.

Microsoft biedt gebruikers van Windows 7 en Windows 8.1 gratis de mogelijkheid om te upgraden naar Windows 10, de nieuwste versie van het besturingssysteem van het Redmondse bedrijf. In de loop van vorig jaar introduceerde het bedrijf voor het eerst de upgrade-software via Windows Update. Destijds was deze update echter een die handmatige installatie behoefde. Op dit moment is dus het tegenovergestelde het geval. Microsoft biedt gebruikers de gratis upgrade tot een jaar na de release van Windows 10, die eind juli 2015 plaatsvond. Mogelijk zijn gebruikers die geen interesse in een upgrade hebben daarna verlost van de noodzaak om de automatische upgrade te voorkomen.

Windows 10 logo

Door Mark Hendrikman

Redacteur

13-03-2016 • 10:15

678

Lees meer

Windows viert dertigste verjaardag
Windows viert dertigste verjaardag Nieuws van 20 november 2015
Windows 10 krijgt eerste grote update
Windows 10 krijgt eerste grote update Nieuws van 12 november 2015

Reacties (678)

678
595
253
4
0
57
Wijzig sortering
Anoniem: 271482 13 maart 2016 13:30
"Ze komen met verhalen van familieleden" Hierna ging ik al twijfelen.

De upgrade met GWX komt binnen tenzij je hem expliciet blokkeert. Hierna komt er een pop-up venster, en mensen klikken gewoon op ok zonder te lezen wat er in beeld staat. Daarna start het upgradeproces op de achtergrond, terwijl de gebruiker gewoon verder werkt, bij de eerstvolgende melding om de upgrade te voltooien moet er opnieuw opgestart worden, en dan zit de gebruiker in windows 10. Alsnog kun je geen documenten kwijtraken tijdens het hele proces(Een beetje de hond heeft mijn huiswerk opgegeten-verhaal)

Als de machine niet in staat blijkt om windows 10 daarna op te starten, revert hij gewoon terug naar de vorige windows versie. Ook terugstappen vanuit het configuratiescherm is kinderspel, en word in begrijpelijke lekentaal uitgelegd.

-EDIT: Wat een geklets, en ik vraag me echt af wat sommigen onder jullie hier doen, zo moeilijk is de keuze tussen accept/decline ECHT niet- En anders pak je toch lekker een ander OS? -

Ook zie je in de reddit links langskomen dat hele bedrijven automatisch overgaan, dat is gewoon via WSUS af te vangen, moet de beheerder maar opletten.

Ik heb in de afgelopen maanden al meerdere familieleden gewoon uitgelegd hoe te reverten naar windows 7, en run GWX control panel(http://ultimateoutsider.com/downloads/. Ik ben blij met dat tooltje want voorheen moest je het met de hand doen, waar je de gemiddelde gebruiker echt niet doorheen praat.

Dat de machine pertinent onbruikbaar word, of dat het volledig automatisch, zonder een enkele gebruikersinteractie gebeurd heb nog niet gezien, ook gisteren mensen erover aan de lijn gehad, en er was echt wel gebruikersinteractie nodig, net zoals in de afgelopen maanden. Waarschijnlijk geeft de gebruiker gewoon niet toe dat die ergens op geklikt heeft zonder te lezen wat er in beeld stond.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 271482 op 23 juli 2024 09:28]

Je kletst uit je nek! Als ik alleen al update 3139929 bekijk, staat deze voor een cumulatieve beveiligingsupdate voor Internet Explorer 11 voor Windows6 X64-systemen. Je verwacht toch niet dat "leken" dit allemaal onderkennen? Alleen jouw arrogante houding al . . .
Anoniem: 271482 @harmen5014 maart 2016 00:46
Mis je helemaal mijn punt dat je zelf op de EULA moet drukken?
Jij denkt dat mensen die EULA lezen?
Het is algemeen bekend dat zulke voorwaarden NOOIT gelezen worden en logisch ook, meerdere consumenten programma's hebben via advocaten dit soort teksten bekeken en zelfs doorgewinterde advocaten kwamen niet achter welke rechten dit soort bedrijven zichzelf toe eigenen en waar evt te klagen valt.
Van de andere kant weten mensen wél dat ze alleen een EULA voorgeschoteld krijgen wanneer ze daadwerkelijk iets significants instaleren, en niet voor een kleine fix. Dus dan moet er toch een lampje gaat schijnen...
Ow... heb jij dus ff tijd om minstens 5 uur bezig te zijn om slechts 10% van EULA te lezen?
Je hoeft niet de EULA door te lezen. Het zien van een EULA is genoeg om te weten dat er iets belangrijks geinstalleerd wordt. Een simpele bugfix heeft geen EULA.
Dat weet jij, dat weet ik... maar weet Karel van 65 dit?
Je moet je voordoen als een leek.
Als ik Chrome installeer, krijg ik ook eula scherm te zien.
Hoezo zou dit dan vraagtekens moeten brengen?
Je ziet een EULA als je een programma installeert. Dat weet iedereen. Het interesseert natuurlijk niemand wat er in staat, maar je weet gewoon dat dat er bij hoort. Een EULA scherm terwijl je Chrome installeert is precies wat de leek verwacht. Hij installeert iets, en krijgt zo'n lap tekst die niemand doorleest.
Als je iets doet, en je krijgt een EULA terwijl je géén programma dacht te installeren, dán moeten er vraagtekens komen. Dan vraag je je af waarom je die lap tekst krijgt, terwijl je toch niets aan te instaleren was.
Toch zullen 65+ klanten van M$ dit niet zo snel door hebben.
... De upgrade met GWX komt binnen tenzij je hem expliciet blokkeert. Hierna komt er een pop-up venster, en mensen klikken gewoon op ok zonder te lezen wat er in beeld staat. .... Waarschijnlijk geeft de gebruiker gewoon niet toe dat die ergens op geklikt heeft zonder te lezen wat er in beeld stond. ....
Dat zou je moeten verwachten. Er komen heel veel popups. Als het om miljoenen gebruikers gaat, zijn er altijd een hoop die per ongeluk op OK drukken. Ik word zelf ook helemaal gek van hoeveel ik mijn eigen machine moet wantrouwen, want voor je het weet gaat ie upgraden. En je kan rustig zeggen dat het erg gepusht wordt, op een onbehoorlijke manier. Maar ga jij het lekker verdedigen, het ligt allemaal aan de gebruiker volgens jou.
Als ergens eens een EULA bij zit van minder dan zestien regels aan normale lengte tekst op fatsoenlijke grote fontgrootte, en verplicht beeldvullend weergegeven op volledig scherm; dán wil ik daar misschien nog eens tijd voor uittrekken..
Anoniem: 271482 @BStorm13 maart 2016 18:06
Dus als er op regel 17 staat dat ze je kop en kont aan twee anderen kunnen vastnaaien voor experimenten teken je ook omdat je geen zin hebt om te lezen?

Dan eindig je zo:
https://www.youtube.com/watch?v=sglZGSwK6ow

Maar vooruit, dit is waar mensen langsklikken:
http://1u88jj3r4db2x4txp4...5/07/windows_10_now_8.png
Sterker, als dat op regel 16 staat dan ook al. En niet omdat ik geen zin heb om te lezen; ik heb er gewoon helemaal geen tijd voor. Overigens tekent men daarmee niets; het is enkel een knopje met serieuzende tekst erop en daarboven. Jammer dat ze dat niet ook konden automatiseren.. Maar dit is zoiets als een dt-fout: Sommigen entiteiten leren het gewoon nooit.

Enfin, voor mijn part staat er op die knop "brevet van onvermogen leverancier: Akkoord" En als ze dan iets doen wat ik niet leuk vind, dan ga ik inderdaad toch steen en been klagen. (Of gewoon naar een concurrent als die er zou zijn.) Zij horen te weten dat ik niet verder kijk dan regel vijftien. Dat is hún verantwoordelijkheid boven alle legal-nonsense die ze willen verzinnen om onder regels uit te komen of zich schijnbaar rechten toe te eigenen.

Punt is: De microsofts van deze wereld zijn er voor mij, niet andersom!
Anoniem: 271482 @BStorm14 maart 2016 00:53
Dan installeer je toch een ander OS? Als ik iets of iemand niet in mijn huis wil hebben komt dat ook niet binnen.
Helaas heb ik teveel geïnvesteerd inmiddels in dit platform. Dat kun je natuurlijk beschouwen als gezonken kosten, ware het niet dat dan ook mijn IT-strategie grotendeels mét dat badwater om zeep gaat.

Als ze teveel kapotmaken rijst er vanzelf iets nieuws.. hoop ik.
Neem aan dat je in zo'n geval ook je buurman even waarschuwt, en je kinderen naar binnen haalt? Wat ik bedoel: je mag best kritiek op iets hebben als je zelf iets anders gebruikt en/of kan gebruiken.
Maar vooruit, dit is waar mensen langsklikken:
http://1u88jj3r4db2x4txp4...5/07/windows_10_now_8.png
Nee, bij een upgrade via GWX wordt de EULA groter getoond dan dat, deze screenshot is van een standaard installatie vanaf een ISO.
Die krijg je te zien NADAT je computer is ge"upgradet. Als je 'm weigert dan keer je terug naar 7... hopelijk met succes.
Aannemelijke conclusie, maar ""Ze komen met verhalen van familieleden"" en dan basseer jij je ook gewoon op "familieleden"! :D
Ik weet niet precies met hoeveel mensen je in contact staat maar ik denk niet dat dat genoeg is om conclusies te trekken over alle mensen die Windows7 draaien en aldanniet naar W10 upgraden. In het verleden zijn er al eens onbedoeld computers geupgrade naar W10, dus dan kan dat nu net zo goed het geval zijn.
Anoniem: 271482 @Menesis13 maart 2016 17:12
Klopt, ik heb mijn familieleden(wat ik dus een goed referentiekader vind in deze kwestie) dit nl ook exact verteld, dat het niet "zomaar" gebeurd, en dat ze echt wel dialoogvensters hebben gezien. Dat ze alles blind accepteren en vinkjes zetten en op volgende klikken

Ik heb dit ook met "gebruikers" meegemaakt die met hun prive laptop aan komen zetten op de zaak, en elkaar verdedigen dat het "Zomaar gebeurd is". Deze mensen vertellen niet altijd dat ze ergens op geklikt hebben, of "o, was dat daarvoor???"
Maar het venster wat omhoog komt, maakt misbruik van hoe opties worden voorgesteld. In dit geval MOET je op het 'xje' drukken rechts boven in het popup scherm om te weigeren. Normaliter krijg je een optie ja of nee met een duidelijke knop.

Ze hebben het net zo gemaakt dat mensen eerder uit routine op 1 van de beschikbare opties klikken Nu of uitstellen. Uit alles blijkt dat MS je probeert te forceren door dingen opeens net iets anders voor te schotelen. Uitgaande van dit feit dat dit expres zo is geprogrammeerd, geeft al aan dat ze hier over na hebben gedacht en dat er hier sprake is van opzet.

Als dit bij mij was gebeurd deed de helft van mijn plugins en muziek shizzle het niet meer inclusief mijn audiokaart software.

Ze willen nu maar al te graag dat je overgaat op windows 10. Hier zit iets achter gezien de reputatie/historie mbt de afgelopen windows versies.
Anoniem: 271482 @innerchild13 maart 2016 19:00
Klopt. Ik kan ze het ook niet kwalijk nemen, gezien 1 OS goedkoper te onderhouden is dan 4. Gebruikers als jij zijn natuurlijk een uitzondering. Windows 10 vs 7 werken voor updates compleet anders, en net zoals in linux heb je repositories, waar je nu geheel afhankelijk van bent(en je bent de sjaak als ze corrupt raken)

Voor mijn broer zijn hammerfall DSP is er inmiddels volledige ondersteuning, en ook Cubase en alle onderhangende steinberg apparatuur heeft aangegeven mee te werken, en bij mijn weten is zo'n beetje alles al opgelost. Ik heb de upgrade met hem afgesproken in Juli dit jaar.

Overigens probeer ik zijn studio in een ander segment te houden, zodat er maar alleen updates komen waar en wanneer hij wil, en bouw routeringen in zijn thuisserver. Online zijn voor zo'n apparaat is niet per se een noodzaak om goed te kunnen functioneren.
Ik kan het ze wel kwalijk nemen. Het beleid is uitermate agressief. Ook in Windows 10 zelf zijn de opties om Updates naar wens te laten installeren maar zeer beperkt. Je pc kiest zelf wanneer het aan de slag gaat met updaten en je wordt geforceerd je pc opnieuw op te starten. Er wordt alvast een tijd ingepland waarop je pc opnieuw opstart. Je kunt niet meer kiezen wat je wel en niet wilt installeren.
Het is een beetje van de zotte, vind ik. En als wat ik hierboven zeg niet klopt, dan hebben ze het toch zodanig gemaakt dat het lijkt alsof het allemaal niet kan.
Daar staat wel tegenover dat het besturingssysteem gewoon goed werkt, maar in het begin niet, vooral niet als je gewoon upgradet vanuit Windows 7 of 8(.1). Pas nadat je hem dan helemaal opnieuw installeert werkt het goed. Ik weet niet of dat nu nog zo is. Bovendien is ondersteuning voor drivers ook vaak een probleem en je bent gewoon genaaid als je overstapt.

Maar toch vind ik het besturingssysteem beter dan voorgaande, op het agressieve beleid na. Uitzonderingen daargelaten (welke ook in vorige versies zaten).

Toegegeven, het is waarschijnlijk voor de meeste mensen beter wanneer updates gewoon geinstalleerd worden. Er zijn nog genoeg mensen die maar steeds twijfelen of het wel verstandig is te updaten en is deze update wel veilig etc. Als een nieuwe versie van Chrome uitkomt merkt niemand er wat van, omdat dit ook stilletjes iedere keer bij opstarten geupdatet wordt. En in het huidige internet tijdperk is het toch wel verstandiger om vlug voorzien te zijn van de nieuwste versies (wat dan uiteraard ook wel eens een foutieve versie kan meebrengen, dat is het risico, maar met goed beleid een beperkt risico).

[Reactie gewijzigd door TJRef op 23 juli 2024 09:28]

Hier ook. HP levert voor elitebooks geen drivers meer voor windows 10. Dit houd dus in dat functieknoppen op het toetsenbord niet standaard meer werken en de vingerafdrukscanner waardeloos is geworden. Windows 10 gebruikt alleen nog face recognition. Waarvoor zou je dan nog zo'n fingerprint scanner kopen vraag je? Geen idee, maar Dell en HP leveren ze nog volop in hun high end series. Face recognition is gewoon niet wat je wil gebruiken. Een foto van FB is genoeg om het te omzeilen.

Drivers zijn echt wel een probleem nog op windows 10. Op mijn macbook pro worden de bootcamp drivers ook overschreven door nieuwe WHQL drivers die niet goed werken. Super vervelend.
FB foto is niet genoeg om het te omzeilen, dat is een foute aanname. In promotiefilmpjes van Microsoft en de ervaringen en testen van gebruikers is te vinden dat facial recognition niet zo makkelijk te omzeilen is. Dat wil niet zeggen dat alles goed is, maar veilig is het wel.
De vingerafdruk scanner zou gewoon moeten werken, het zit ingebakken in Windows Hello, waar ook face reconition in zit.
Die gezichtsherkenning is trouwens niet te omzeilen met een foto. Zelf identieke tweelingen lukte het niet het voor de gek te houden.
Dat zal wel, maar ik heb het nog niet werkend kunnen krijgen. Windows Hello was niet te vinden op het apparaat.

Edit:

Overigens nogal vervelend als je eens een keer naar de kapper gaat ofzo of een wond hebt op je gezicht. Als zelfs identieke tweelingen dat ding niet voor de gek munnen houden.

Overigens is een FB foto wel iets anders dan een tweeling. De fb foto is namelijk exact jou. De tweeling niet.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 23 juli 2024 09:28]

Je haar of een bril of een wond maakt niets uit. Het haalt een stuk 50 exacte meetpunten van je gezicht.
Nee een FB foto werkt niet er zit geen diepte in.
Dat is kort door de bocht. Mijn EliteBook uit 2012 heeft gewoon W10 drivers gekregen. Ook Hotkey support.
Welke is dat? Kan die driver dan wel gebruiken. Kan me best voorstellen dat het toetsenbord hetzelfde is.
Hotkeys e.d. werken hier prima. Fingerprint scanner alleen niet, staat ook niet tussen de opties waar het bij zou moeten staan volgens diverse artikelen. Ik heb voor de zekerheid de Windows 7 drivers gedownload en geprobeerd maar veranderde niets. Doet deze wel bij u?
Volgens mij had w10 die driver standaard, bij mij was ie geinstalleerd. Niet getest want ik draai inmiddels weer 7 pro. Als je het model scanner weet kan je denk ik prima een driver vinden, al dan niet via de site van de fabrikant.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 23 juli 2024 09:28]

Pro versie kopen, kun je automatische updates via policies zo uitschakelen.

De pro versie is voor systeembeheerders e.d. mensen die normaal gesproken weten wat ze doen. de standaard home versie is voor de leken en daar wordt nu juist automatisch geüpdatet. Sommige mensen updaten gewoon nooit, en dan maar klagen dat Windows zo slecht draait. Ja, als je geen patches en updates gaat installeren moet je ook niet klagen over problemen die je eventueel hebt/krijgt.
Ik heb de pro versie. En via het normale updatescherm is het niet meer mogelijk. Dat het via policies wel kan vind ik prima, maar de tussenstap dat het via het Windows Updatescherm kon is weggenomen. Daar kon je gewoon selecteren welke updates je wilt installeren en bepaalde updates blokkeren/verbergen wanneer windows aangaf dat er nieuwe updates zijn.
Maar dat laatste ben ik het volledig mee eens hoor.
Anoniem: 271482 @TJRef14 maart 2016 01:32
Zoek autopatch eens op.
je bedoelt, geavanceerde instellingen? Die heb ik al lang doorgespit. Je kunt alleen niet-security updates uitstellen, als je dat bedoelt? oftewel "upgrades uitstellen".
Verder kun je aanvinken dat je updates voor andere microsoft producten wilt ontvangen, kiezen of alles automatisch, of dat je zelf het opstarten kunt inplannen en kiezen op welke manier updates worden geleverd. Maar daarbij kun je alleen kiezen of je pc als distributiepunt wordt gebruikt voor andere pc's mbt updates.
Verder preview-versies kun je instellen en privacy instellingen.
Misschien maakt het verschil dat ik niet als administrator ben ingelogd? Of dat ik geen zakelijk netwerk beheer of deel van uit maak, dus ook geen policies o.i.d. ingesteld heb.
Anoniem: 271482 @TJRef14 maart 2016 10:45
Dat bedoel ik helemaal niet, ik bedoel de actieve services in windows, die je bereikt met services.msc . Dan weet je ook gelijk of je wel niet een admin bent, en moet je admin account alsnog voor toegang triggeren.
Windows 10 home dan? Hier, in Pro, kan ik *prima* zelf bepalen welke updates ik wel of niet wil installeren. Nu maakt het mij 0,0 uit, want ik boot Windows toch maar 1x per maand (als ik dat al haal), dus als die in die tijd alle updates binnentrekt, prima.
Anoniem: 271482 @sfranken13 maart 2016 20:41
Alleen enterprise is uitgesloten van upgrades. Home, Pro en basic functioneert alles gewoon en je kan volledig upgraden. En je bepaald zelf of je op ja drukt.
Ik bedoelde niet de upgrade naar W10, maar de upgrades *in* W10. TRJef klaagt dat je, eenmaal over op 10, niet meer kunt bepalen in WIndows update welke updates je wel of niet wilt hebben en/of wanneer. Maar dat kan, hier, nog wel gewoon.
Ik heb windows 10 pro. Waar kun je dat dan bepalen? (alleen via policies?) Ik kan alleen kiezen of ik zelf een tijdstip wil bepalen om opnieuw op te starten, meer niet.
Ik krijg de optie "Bijwerken om HH:mm (tijdstip)" en "Bijwerken bij de volgende reboot" als opties te zien in Windows update als ik het icoontje aanklik bij de klok (rechts onderin), dus dat zou bij jouw ook moeten werken dan ;)
Doe eens even niet zo neerbuigend aub. Als het al te doen is, is het niet meer zo makkelijk als in eerdere versies. Kun je zeggen wat je wilt. Natuurlijk weet een poweruser uiteindelijk alles te vinden, maar niet iedereen weet (zoals jij) alles. Ik ben wat Windows betreft geen hardcore kenner, maar ik ben wel bovengemiddeld bekend ermee. En het feit dat ik wat dieper moet zoeken dan normaal zegt in mijn ogen genoeg over wat microsoft je wilt laten zien. Voorheen kon je (ook als je geen uber systeembeheerder bent) zelfs in de home versies van windows zelf kiezen wanneer en wat je wilt updaten. Gewoon, simpel zonder omwegen, wanneer windows je liet weten dat er nieuwe updates waren. Of je kon handmatig bepalen wanneer je op updates wou zoeken.
En dát is waarin microsoft het updatebeleid agressiever heeft gemaakt, kun je zeggen wat je wilt.
Overweeg anders eens Linux Mint Rosa Cinnamon editie of Deepin als je klaar bent met dramdwingende updates. Je kunt natuurlijk ook GWX control panel installeren ls behoud van Windows noodzaak is.
:)
Windows is wel noodzakelijk ja, aangezien ik met adobe producten werk.
En het gaat in mijn reacties over het update beleid in Windows 10, niet over het updaten naar Windows 10. Maar bedankt voor de tips ;).
Anoniem: 271482 @TJRef13 maart 2016 20:40
Alsnog klik je zelf op JA, dat doet MS niet voor je. En je hebt dezelfde vrijheid om te bepalen wanneer je updates ophaalt en doorvoert als je met andere OS-en hebt.
Nee hoor, windows update werkt volledig autonoom en ongevraagd. Je kunt er alleen voor kiezen om het opnieuw opstarten uit te stellen.
Tenzij je, zoals hieronder aangegeven, met policies gaat werken. Voor de rest gebeurt alles op de achtergrond.
Probleem is echter dat hier een flinke tijd tussen kan zitten en dat het verband dus niet perse direct gelegd wordt.

Ik had bij mijn eigen computer bij het bericht gezegd dat hij hem om 00:00 mocht updaten, echter, mijn computer stond voor 00:00 uit. De volgende dag de computer opnieuw opgestart, een half uur gebruikt, daarna een spel gestart, half uur later zwart scherm zonder enigszins bericht of waarschuwing hiervan. Update proces in gang gezet terwijl ik midden in een handeling zat.

Als ik net bezig was met programmeren en al even niet op save gedrukt had, had ik daar goed pissig van kunnen worden.
Anoniem: 582487 @Menesis13 maart 2016 22:27
als het om familie gaat... kwestie van handmatig installeren.. alle 'automatische' dingen uizetten in win update enzovoort. bij mij word er echt niet 'zomaar' even windows 10 gepushed naar mn systeem kwestie van 'kale' windows 7 install doen.. zonder bloatware of andere pre installed shit van microsoft.. zelf beetje onderzoek doen naar updates en alleen installeren wat je nodig acht.. en als ze opeens win 10 'essential' maken.. close but no cigar.. dan install ik m alsnog niet.

toch te GEK voor woorden dat een stuk software maar even gaat bepalen of het zich zal installeren op de betreffende machine.. enige wat dat doen zijn malware en virussen etc. maar geen windows 10.. dus IDD.. broodje aap verhaal en hond heeft mijn huiswerk opgegeten.
Maikel dit is naar mijn ervaring niet waar.

Microsoft is momenteel "agressief" gebruikers aan het pushen om te updaten naar Windows 10. Ik denk dat ze dit op deze manier aanpakken om al je gegevens te "bemachtigen".

Ik heb zelf Windows Updates gezet op "updates nooit installeren". Na het opnieuw opstarten van mijn computer zet Microsoft dit nogal vaak naar "updates altijd installeren". Dus ik krijg zonder dat ik erom vraag Windows 10 op mijn pc als ik niet oplet. Ook kun je echt wel gegevens kwijtraken tijdens het updaten omdat bijvoorbeeld de update blijft hangen. En dan kun je uren wachten maar er gaat echt niets gebeuren...

En bedenkt, Windows 10 is gratis. En als iets gratis is ben JIJ het product!
Anoniem: 271482 @jetspiking13 maart 2016 17:20
In mijn ervaring heb ik de bewuste update tientallen keren geforceerd, en uitgevoerd. Je krijgt een EULA en meerdere dialoogvensters in beeld. Volledig gescript ga je niet over, 100% zeker weten.

En als je windows update uit hebt staan, het security centre uitgeschakeld hebt en de benodigde services gedisabled, krijg je helemaal never nooit geen updates. Mocht je zelf wat meer controle willen hebben over je eigen updates raad ik je autopatcher(autopatcher.com) aan.
Als ik een nieuwe pc koop dan zit Windows 10 bij de prijs inbegrepen maar dan betaal ik hem wel Ook heeft iedereen die de "gratis" upgrade tenminste voor windows 7 betaald.

Gegevens kwijtraken, lukt je niet ze staan altijd gewoon in je oude map bij Windows old
Windows 10 is niet gratis! In dit geval betaald Windows voor jouw eenmalig de upgrade kosten. Als er namelijk minder mensen gebruik maken van Windows 7 en 8.1, heeft men ook minder personeel nodig om security fixes voor deze oude Windows versies te schrijven. Minder personeel betekend niet zozeer lagere kosten, want Microsoft heeft dat personeel immers al, maar dat personeel kan dan wel werken aan andere features/bugs in Windows 10 ipv van bugfixes te backporten naar Windows 8 en 7. Men verdient deze investering dus vanzelf over een aantal jaren terug. Daarom dat men ook bet wel agressief de Windows 10 upgrade aanbied..

Daarnaast heeft nog geen 5% van de Windows gebruikers kennis van computer systemen. Daarom begrijp ik ook heel erg goed dat Windows updates standaard aanstaan en ze alleen in de pro en enterprise edities via group policies zijn uit te zetten..

Wat Microsoft hier met Windows 10 doet, is eigenlijk niet zoveel anders dan Google doet met de Chrome browser. Je hebt in principe gewoon altijd de laatste versie..
Ik heb hier nog twee windows 7 machines draaien. Op deze machines ben de komende tijd niet van plan te upgraden naar windows 10. Daarom heb deze updates gedeinstalleerd en daarna nog eens verborgen. Probleem is dat de updates elke keer terugkregen ondanks dat ik de updates verborgen had. Dit is nu al 3 keer voorgekomen op deze systemen! Microsoft pusht dus tegen de wil van de gebruiker deze updates door!!
Anoniem: 114278 @Hellie11213 maart 2016 17:15
Het kan ook zijn dat mensen Iobit advanced systeem care of een ander soortgelijk programma uitvoeren met vulnerability fix aangevinkt, deze laadt dan opnieuw updates die eerder door de gebruiker verborgen zijn.
Ik heb hier nog twee windows 7 machines draaien. Op deze machines ben de komende tijd niet van plan te upgraden naar windows 10. Daarom heb deze updates gedeinstalleerd en daarna nog eens verborgen. Probleem is dat de updates elke keer terugkregen ondanks dat ik de updates verborgen had. Dit is nu al 3 keer voorgekomen op deze systemen! Microsoft pusht dus tegen de wil van de gebruiker deze updates door!!
Als ik mij niet vergis is het opnieuw aanbieden van een verborgen update gewoon standaardgedrag. Dit gebeurd met iedere update die voorzien wordt van een nieuwe revisie en de updates die instaan voor Windows 10 zijn inderdaad al regelmatig voorzien van een bijgewerkte versie.
Zover ik dat weet gebeurt dat niet. Is het niet zo dat ze dan juist weer nieuwe updates met een nieuwe kb code uit word gegeven? (hotfixes) Daarnaast zijn het bij mij niet alleen de updates die te maken hebben met het upgraden naar Win10 die terug kwamen. Het zijn ook de privacy onvriendelijke updates die telkens terug keerden. (Dat zijn een stuk of 10 updates. Waarvan op het ene systeem 6 en op de andere systeem 8 van de 10 updates werden teruggezet. ) Dus ik denk dat ze bij MS op dit moment echt het verkeerde beleid voeren betreft het pushen van updates. Om deze reden regel ik nu weer de updates handmatig en ben ik het nadenken om over te gaan stappen op Linux.
Anoniem: 271482 @Hellie11213 maart 2016 17:15
Met de link die ik je gaf, kun je heel GWX omzeilen. Tooltje word ook regelmatig geupdate.

Nu ben ik zelf ook iemand die liever dingen met de hand configureert, maar je gaat er geen dagtaak van maken in andermans prive machines hun registers rond te spoken, vooral niet als het jouw schuld zou kunnen zijn als het toch niet werkt zoals ze verwachten.
Er zijn mensen die rapporteren dat ze aan het klikken waren en dat opeens het confirmatievenster verscheen en dat ze per ongeluk op ja klikten...
Anoniem: 271482 @Enai14 maart 2016 10:43
Dan hebben ze het toch ook zelf gedaan? Als ik door een kruispunt knal kom ik ook niet weg met een excuus als "Ja, ik zag dat ik door rood reed, maar ik wist niet beter".
Wanneer je in Excel bezig bent en opeens een venster verschijnt 0.1 seconde voordat je op een cel klikt... tja.

Of je bent een mail aan het schrijven en opeens modaal venster terwijl je op enter aan het drukken bent.
Spot-on. Mensen die blind klikken zijn ook figuren die altijd dertig toolbars en een obscure zoekpagina hebben als ze hun browser openen, los van het verzamelen van overige malware. Dit zijn vaak dezelfde personen van de "verhalen van familieleden". I rest my case. Zal me ook niet verbazen als mensen geld ruiken (Umerica!)

[Reactie gewijzigd door michelr op 23 juli 2024 09:28]

Ook zie je in de reddit links langskomen dat hele bedrijven automatisch overgaan, dat is gewoon via WSUS af te vangen, moet de beheerder maar opletten.
Hier ben ik het volkomen mee eens, ik heb al eens eerder een reactie gegeven op een Tweakers artikel over een upgrade naar Windows 10.

Moet eigenlijk elke keer ook wel een beetje lachen als ik andere 'systeembeheerders' dit soort topics zie plaatsen, is het niet jouw taak om te weten dat dit er aan zit te komen? Door hier de feiten achterna te lopen geef je dus eigenlijk aan dat je je werk niet goed doet...
Microsoft heeft meerdere keren gecommuniceerd dat ten 1, dit eraan zat te komen, 2, dat het niet gelde voor systemen achter een WSUS (waarom draai je dit uberhaupt niet als je een Windows Server hebt en een beetje een Windows client infrastructuur) en 3, dat er meerdere manieren waren om dit te kunnen voorkomen die simpel met Group Policy uit te rollen waren.
pfew dan kun je toch downgraden .......
Ondertussen kostbare tijd en geld mislopen. Zeker ook niet bij stilgestaan dat een crash altijd mogelijk is, als je dan geen backup hebt om op terug te vallen, dan zit je daar maar mooi mee.

Dit noem ik gewoon : Inbraak en Diefstal.
Een niet onvoorspelbaar gevolg van het constant gebombardeerd worden met: Ben je zeker? Ben je zeker? Ben je zeker? Ben je zeker? Ben je zeker?

Niemand leest al die pop-ups. Net zoals vrij weinig mensen T&C's lezen bij het installeren van programma's.

Niet te vergeten, er zijn HEEL VEEL mensen die echt helemaal geen kaas hebben gegeten van computers en/of technologie. Zelfs de bijzonder simpele instructies die jij aanhaalt zal voor velen onder hun onbegrijpelijk blijven.

Microsoft weet dit. En ze weten dat op dit manier meer mensen upgraden.
Of ik dit goed of slecht vind? Meh.
Vooral de "belangrijke documenten" vond ik verdacht. Als je ergens over wilt klagen moet de ernst van het probleem natuurlijk ernstig aangedikt worden, dus moeten mensen werk kwijt zijn geraakt. En om er dan nog even een schepje bovenop te doen zijn het natuurlijk sowieso belangrijke documenten. Niemand is ooit een brief aan z'n lokale bridgevereniging kwijtgeraakt door een upgrade, het zijn altijd essentiele zaken.

Als er daadwerkelijk iets gebeurd was, dan is dat ernstig genoeg. Waarom dan de noodzaak het aan te dikken met dit soort doorzichtige onzin?
Ik heb ook die GWX ingeschakeld maar als je moet updaten kun je beter KB3035583 afvinken
Anoniem: 271482 @philivd13 maart 2016 19:03
Tool word aangepast voor zover ik weet. Het probleem met die ene update afvinken is dat de volgende eenzelfde actie uit kan halen met een ander nummer. GWX control panel voert ook registerbewerkingen uit, je kan het ook met de hand doen, staat in de documentatie.
Ik heb geen ervaring met deze update, maar ik ben ook vaker openstaande bestanden kwijtgeraakt doordat Windows gewoon een restart doorvoert als je ff koffie bent gaan drinken. Dat is echt te belachelijk voor woorden.
Ook al heb je een keer op Ok gedrukt, dan verwacht je niet dat na verloop van tijd je hele machine opnieuw opgestart wordt zonder dat je dit nog kan verhinderen.

Wat me ook zwaar irriteert is de popup die ik krijg om van 8.0 naar 8.1 te upgraden. Dat wil ik niet, maar die popup blijft maar komen.
Anoniem: 271482 @SoloH13 maart 2016 20:35
8.0 naar 8.1, waarom zou je dat niet willen? Alsnog is het vrij makkelijk om dit uit te schakelen, maar dat heeft een beetje tweaker toch zelf zo uitgezocht?
Mijn Windows 8 pc had zichzelf toch echt geupgradet toen ik in rome was. Ik weet heel zeker dat ik daar geen toestemming voor gegeven heb!
Dat het zo makkelijk fout kan gaan is wel absurd:
I was about done with a presentation while working late the other night. Adding some spacing here and there. One fateful enter keystroke just as a windows update prompt was popping up. Didn't even fully load the prompt, went straight into the update. Didn't even give me a chance to save my file. Fuck you so much, Microsoft.
permalink
[–]dzielin 16 points 2 days ago
Nothing useful to add, but I get this CONSTANTLY at work from Windows Update. Prompts me to restart now or delay for X hours... but it pops up while I'm typing sometimes and since it's focused, it captures the "Enter" key. It starts closing all my shit.
Ms kan hier zeker wat aan doen en dat doen ze niet.
Ik zal u vertellen, ik stel al bijna een jaar de upgrade naar windows 10 uit. Elke keer weer toen ik mijn pc startte... Dus toen ik dit artikel las, dacht ik overkomt mij toch niet.

Tot mijn grote verbazing werd gisteren tijdens het spelen van een game mijn pc opnieuw gestart en werd windows 10 geïnstalleerd ZONDER mijn toestemming. U kunt zich het WTF-gehalte bij mij wel voorstellen.

Het is dus waar, Microsoft duwt de upgrade door de strot en komt later met een smoes "het was een foutje, sorry".
Oh, gelukkig maar.... Dan is het allemaal in orde hoor! Tja, wat een sukkels hè, die zo maar op de zoveelste "uitnodiging" klikken?
Vind je het ook niet op zijn minst een beetje vreemd dat die mensen Windows10 op een snakt wijze krijgen geïnstalleerd? Dat MS het als gratis update aanbied is netjes, en mensen die onwillens moeten er vooral gebruik van maken, maar de computer met software ervoor is nog steeds van die mensen en niet van de zoveelste multinational, ook al staat in de algemene gebruiksvoorwaarden van .... dat je PC, je data, je privacy en wat nog meer eigenlijk hun toebehoort. Als Amnesty international een campagne begint over het belang van digitale vrijheid en privacy, dan horen dit soort praktijken er ook bij.... Wie is gevaarlijker: de NSA of MS/Google/Apple/Facebook/Amazon/.....?
Ja maar voor computeren heb je geen computerbewijs nodig. Van onkundig gebruik van een computer zijn nog niet heel veel mensen overleden, maar met onkundig gebruik van een auto gaan jaarlijks heel veel mensen dood en is er voor miljarden aan schade.
Ik snap eerlijk gezegd niet waarom mensen zo klagen? Wees blij dat MS dit doet. Je wil toch alleen maar dat t beter wordt. Als iedereen over is naar 10 dan is dat voor MS veel makkelijker te doen dan dat ze oude producten moeten blijven ondersteunen. Van de 80 klanten die ik heb hoor ik nooit iemand klagen dat ie naar 10 over is. De meesten zijn 65+(me 2) dus???????????????????
Ik hoor uit mijn klantenkring toch echt het tegenovergestelde. Een aantal van hen vinden het bijvoorbeeld leuk om wat video filmpjes en foto's te monteren via Pinnacle Studio, doordat hun PC niet het nieuwste van het nieuwste is moeten ze blijven hangen bij bijvoorbeeld Pinnacle Studio 15 of 16 die onder Windows 10 beduidend minder presteert of zelfs helemaal niet meer werkte.

Diezelfde menden dachten middels de downgrade optie terug te stappen naar Windows 7 wat vervolgens resulteerde in een computer die niet langer kon opstarten doordat de downgrades blijkbaar niet vlekkeloos verliepen. Gevolg, voor mij weer wat werk om de belangrijke spullen te backuppen en een complete her-installatie met noodzakelijke updates uit te voeren. Sure, verdient goed.... maar Microsoft zou deze kosten in principe moeten vergoeden daar het een ongevraagde upgrade betreft die voor ellendige situaties kan zorgen.

Blij met iets dat gratis is zijn, maar vervolgens moeten betalen om je spul weer aan de praat te krijgen zoals vanouds is dus niet gratis.
Wat je ook vind van Windows 10, de upgrade MOET een keuze blijven die je zelf bewust maakt.

Ik zelf ben erg tevreden met Windows 10 (nou ja, eerlijk gezegd heb ik wel wat dingetjes met O&O ShutUp 10 uitgezet), maar het was een bewuste keus om te upgraden. Als Microsoft het zomaar opeens automatisch zou hebben doorgevoerd zou ik hier toch ook hebben zitten vloeken.
Die oude producten moeten ze alsnog ondersteunen, daar zijn harde toezeggingen over einddata enzo.
Het probleem is dat mensen graag zelf controle hierover hebben of ze naar W10 willen gaan of niet . Windows 7 / 8 worden nog ondersteunt met updates. Wat als hun programmateur niet meer werkt op W10 ? En dan heb ik het over particuliere klanten /digibete.

Het moet optioneel zijn.

Om een ander voorbeeld te noemen. Jij gaat naar een auto-garage om zomerbanden onder je auto te doen , je komt terug en je auto heeft een totale onderhoud gehad waar jij niet om hebt gevraagd.
Anoniem: 732079 @bgttje14 maart 2016 12:08
Ow, omdat jij geen problemen hebt met windows 10 moet iedereen maar over naar data mining os genaamd windows 10?
Mensen mogen dat dus niet meer zelf bepalen?
Gaat u straks ook uw BSN nummer tattoeeren als kwibus dat zegt?
Als het een serieus artikel is, moet je het juist minnen (=beminnen=liefhebben).
Prachtig artikel, dank je voor de link.
Mensen houden niet van veranderingen want dat kost moeite ook al krijg je er een moderner systeem door. Je krijgt van MS toch ook een keuze om alles te houden zoals je wil. Wat is het probleem?
Er wordt steeds gezegd dat een vorige Windows versie teruggezet kan worden, maar dat is niet in alle gevallen zo. Je moet namelijk je vorige Windows versie (7/8.1) in UEFI mode geïnstalleerd hebben. Heb je dit niet gedaan, dan heb je geen optie om terug te keren (buiten uiteraard een volledige herinstallatie).
Uhm, ik heb hier een PC staan die niet eens vah UEFI voorzien is en dit gewoon toont. Waarom zou dit in godsnaam in UEFI mode vereisen? Het is gewoon het terugzetten van de Windows.old map, het is letterlijk hetzelfde proces als dat Windows al jaren gebruikt als een upgrade van bv. XP naar Vista, Vista naar 7 of 7 naar 8 faalt en "Uw vorige versie van Windows wordt teruggezet".
Waarom heb ik die optie dan niet heb bij pc's die zonder UEFI geïnstalleerd zijn en pc's die wel met UEFI geïnstalleerd zijn die optie wel heb.

Ik heb het nu niet over 1 of 2 pc's, maar over een stuk of 100 met allemaal verschillende moederborden, HDD's, SSD's, enz.
Anoniem: 463321 @friggler13 maart 2016 11:57
Of je zet een backup terug...
Update KB3139929 staat bij mij als update voor explorer 11.
Dat is dan wel een heeel doortrapte manier.

De updates KB3035583, KB2952664, and KB3021917 hield ik al in de gaten.
maar op deze manier gaat het een keer fout.
KB3139929 heeft hier dan ook niks mee te maken, die update voegt aan IE11 op Windows 7 en 8.1 een melding toe dat je beter naar Windows 10 kan upgraden (logisch, want IE is deprecated en het is gewoon beter voor de meeste mensen om Edge te gebruiken), net zoals IE11 in Windows 10 ook al standaard opent met de melding dat je beter Edge kan gebruiken.
Ik gebruik nooit edge maar altijd de normale IE in windows 10. Want edge mist dingen als de TPL(voor adblock). Tabs slepen naar andere monitor en dat ze dan nieuwe browser worden. En goede zoek link functionaliteit op selectie.

Allemaal features uit IE 11 die ze gedropped hebben.
Ergste is nog dat je Retail van 7, 8 of 8.1 omgezet word naar 10 OEM.

Maar goed heb inmiddels 10 Pro, en ben er best tevreden mee. Alles werkt naar behoren en heb geen last van crashes. Enige wat ik mis is me Aero Theme, maar ben inmiddels al we gewend aan de standaard UI van 10.

(ben van 7 naar 10 gegaan, 8 of 8.1 nooit aangeraakt)
Je licentie blijft geldig voor Windows 7, 8 en 8.1, het is niet alsof je upgrade naar 10 die licentie plots ongeldig maakt voor die oudere versies.
Als het goed is word je oude licentie na 60 dagen definitief omgezet naar Win 10 Home/Pro OEM.
Zal ik binnenkort wel weer vragen krijgen van mensen (ouderen of mensen die niet zo pc-aangelegd zijn) hoe ze terugkunnen naar hun vorige Windows-versie... zucht...

Ben zelf een beetje Windows 10-moe... Niet vanwege het OS, dat werkt prima hoor (ook al heb ik hier en daar wat kanttekeningen). Maar al die 'verplichte' zaken die je opgelegd krijgt, mijn hemel...

Leuk voorbeeld: ik had een oudere versie van NVidia drivers geinstalleerd omdat ik het een en ander moest uitproberen. Om de haverklap melding dat er een 'verplichte update' was voor mijn drivers. En dat was nog niet het ergste: zodra ik het systeem opnieuw opstartte werden ze ook gewoon zonder vragen geinstalleerd!

Allerlei instellingen voor automatische updates of automatisch drivers van internet downloaden uitschakelen hielp ook niet. Nee, moet je ergens bij MS een tooltje downloaden waarmee je de desbetreffende update 'verborgen' kan maken zodat hij deze niet meer installeerd.

Ik vind dit echt van de gekke(!). Waarom niet gewoon de gebruiker laten beslissen wat deze wil?

Stel je voor dat je een auto hebt. Stoelen zitten heerlijk! Maar wacht, de fabrikant heeft toch naar zijn idee een 'betere' stoel voor je. Je zegt dat je deze niet wilt en gaat 's-avonds naar bed. Kom je 's-ochtends uit je bed, stapt in de auto: heeft de fabrikant 's-nachts gewoon even een mannetje langsgestuurd om toch je stoelen maar te vervangen. 'Ja meneer, betere gebruikerservaring noemen we dat'...

MS schiet naar mijn idee een beetje door. Het is mijn PC, en ik wil controle hebben over wat er gebeurd. En dan graag direct, en niet via omwegen of ergens verstopte tooltjes...

[Reactie gewijzigd door ironx op 23 juli 2024 09:28]

En stel je nu voor dat je de automatische driver updates krijgt bij de Nvidia drivers van deze week.

Bij sommige mensen veroorzaken die een BSOD, fijn, om zo'n driver automatisch gepushed te krijgen. En zoals je zelf al aangeeft: om automatische driver updates uit te krijgen, moet je zelfs aparte tools gaan downloaden.

Het lijkt wel alsof Microsoft haar klanten slechts voor kinderen aanziet. Belerend, opdringerig en "wij bepalen wat goed voor je is".
Nvidia drivers die werken moet je gewoon met rust laten.
Ik gebruik Geforce Experience.

Is er weer een update beschikbaar: installeren, custom of reinstall, maakt niet uit; 99.99% kans dat er een "install failed" komt waarna de originele driver ook verkloot is en ik weer in veilige modus Nvidia eraf moet kieperen.

Wijze les van opa vroeger: "als iets werkt, er vanaf blijven."
Nope die drivers moet je altijd de laatste versie installeren voor de games die je speelt want er worden door de fabrikanten zoveel fixes gemaakt voor de games dat je er significante performance winst bij hebt.
Waar en niet waar. Het gebeurd ook dat de nieuwere drivers je oude spel corrupt maken en dan wil je wel degelijk de oude driver hebben om je fav. spel te kunnen blijven spelen.
Nee niet voor kinderen. Maar ze proberen hun eigen belang op een onethische manier te pushen. De gebruikers hebben namelijk echt helemaal geen belang bij Windows 10.
Waar vooral mee zit zijn al die verplichte apps niet normaal, het is net een samsung android phone geworden.
Het hele start menu is 1 grote puinhoop geworden door die apps, je mag ze niet slepen in een folder of iets zodat je ze niet ziet.

Ja je kan ze verwijderen maar ze komen nog wel eens terug met een update/upgrade, en ik draai insiders versie het worden er steeds meer.
je draait de insider versie, als je op de gewone circle zit dan heb je daar geen last van.
Dan heb je er net zo goed last van met al die apps, de normale windows 10 heeft ook een overvloed aan apps.
En straks meer met een nieuwe upgrade van W10 krijg je ze gewoon vrolijk allemaal terug, ook al heb je ze verwijderd in powershell enzo.
Draai windows 7 op de laptop van mijn vrouw,die wilt er geen 10 op...
Ff gezocht tool gevonden die de win10 updates eruit gooit en diverse verstopt,al maanden geen last van de windows 10 update.. :)
Ik heb geen tool gedraaid, maar zelf wat gedaan. En nu krijg ik zelfs de update handmatig niet eens meer opgestart :p
Anoniem: 126717 13 maart 2016 10:25
KB3035583 en KB3139929 zijn in mijn ogen nagware. Ze blijven terugkomen, zelfs met policies die de upgrade moet tegengaan.
Het is echter irritant en zeer bewerkelijk om zelf voor slechts 1 machine uit te zoeken welke updates je moet ophalen en installeren. Dus eens in de maand laat ik binnenkomen wat MS door wil geven (met KB3035583 en KB3139929 verborgen) en ruim ik daarna weer op.
Gewoon upgraden en lekker je tijd besteden aan leuke dingen😉
Werkt super dat Windows 10.
Anoniem: 126717 @Six913 maart 2016 12:50
Geprobeert en teruggedraaid. Grafisch ziet het er niet uit, ik kan geen Windows 95 classic look krijgen, alleen heel brede balken. Daarnaast verdomde Windows het om mijn perfect legale key te accepteren.
Voor mijn werk heeft Windows 10 geen enkel voordeel over 7, dus de komende 4 jaar blijf ik zitten waar ik zit. Daarnaast blijf ik met de vraag zitten wat er allemaal naar MS verzonden wordt. Zolang MS daar geen volledige openheid over geeft zal mijn veiligheidsofficier vermoedelijk ook niet erg tevreden zijn als ik het gebruik. (Niets geheims, maar soms wel vertrouwelijk.)
Volgens mij is het een instelling of je aanbevolen updates wel of niet installeert, je kunt ook kiezen om alleen beveiligingsupdates te installeren en dan komt dit niet langs.
Daarbij is deze verandering van strategie al enige maanden geleden aangekondigd door Microsoft en daar is ook over geschreven door Tweakers en andere media, dus het zou geen verrassing hoeven te zijn.

Het belangrijkste is echter, de wereld veranderd, het internet veranderd, je computer moet mee. Je kunt niet je kop in het zand steken, niet veranderen en het beste er van hopen, dan ben je in een keer je positie kwijt (Nokia bijvoorbeeld).
Of dit dan de juiste methode is, is over te discussiëren, maar niets doen levert ook bergen klagende gebruikers op, net als geen upgrade aanbieden.
Anoniem: 451893 @swhnld13 maart 2016 17:31
Ik snap even niet wat Nokia met een consument te maken heeft,
Microsoft heeft het recht gewoon niet om zoiets te doen. Dit is op zich diefstal en er voor in de plaats een " sorry "- briefje voor terug leggen.

Niet iedereen bezoekt tweakers en ook niet alle tweakers lezen alle berichten. Ik zekers niet in ieder geval. Ik wist trouwens niet dat Tweakers een loopjongen van Microsoft was om deze
- voor vele mensen onbekende gang van zaken - aan de man brengt. Want zo stel je het wel als ik dat zo lees.

Als Microsoft denkt bij de rechtbank te kunnen verdedigen, dat een consument dan maar IT personeel moet hebben op een consumenten-product, dan denk ik dat ze van een koude douche terugkomen,

Edit :
Zou leuk zijn als je thuiskomt, het slot van je voordeur is geforceerd en je meubels zijn allemaal verdwenen en je ander meubilair in huis hebt staan met de groetjes van de Meubelboer.

____________________________________________________________
Ik mag hopen dat ze voor miljoenen schade aangericht hebben met deze grap.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 451893 op 23 juli 2024 09:28]

Microsoft heeft het recht gewoon niet om zoiets te doen. Dit is op zich diefstal en er voor in de plaats een " sorry "- briefje voor terug leggen.
Euh, welk 'recht' hebben we het hierover?

Je hebt in ieder geval het recht om te downgraden...

Daarnaast, lees even waarmee jij akkoord gegaan bent:
http://windows.microsoft....ft-software-license-terms

Start => Computer => Eigenschappen => Lees licentievoorwaarden
License. The software is licensed, not sold.
Denk in vervolg even na voordat je onzinnige vergelijkingen met de meubelbranche maakt.
Och als de schilder langs is geweest en een briefje achterlaat met: "Bedankt voor het genereuze uurloon, trouwens: Al uw muurervaringenTM zijn nu in licentie en mijn eigendom tot u de verf weer verwijdert of downgrade" dan ga ik óók heel hard lachen. :-D
Helaas heeft ms ook je sleutel veranderd naar gezichtsherkenning en doen je lichtschakelaars het niet meer omdat de fabrikant geen ondersteuning meer geeft.
Mogelijk zijn gebruikers die geen interesse in een upgrade hebben daarna verlost van de noodzaak om de automatische upgrade te voorkomen
Waarschijnlijk zal juist de upgrade notificatie veranderen en de gebruiker blijven notificeren dat er een nieuwe versie is die daarna nog steeds geinstalleerd kan worden onder een grace period. Gok dat het dus nog wel even doorgaat ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.