Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 126 reacties
Submitter: nickurt

Het tweede deel van de omvangrijke update voor Windows 10 die de naam Redstone draagt, komt pas in de lente van 2017 uit en niet in 2016, volgens geruchten. Het eerste deel moet in juni verschijnen en zou vooral om het Universal App Platform draaien.

Dat de twee Redstone-updates niet beide in 2016 verschijnen, wordt gemeld door WinBeta, dat regelmatig Microsoft-nieuws op basis van zijn bronnen als eerste naar buiten brengt. Microsoft zou aan de eerste update werken onder de naam RS1 en deze brengt in juni verbeteringen op het gebied van het Universal App Platform. De update moet ervoor zorgen dat de Windows Store op de Xbox One te benaderen is en dat er meer win32- en iOS-apps via ports in de winkel te vinden zijn. Daarnaast moet RS1 ook markeren dat meer grote games voor zowel de pc als de Xbox One verschijnen, iets waar Microsoft afgelopen week de aftrap voor nam.

RS1 brengt daarnaast de mogelijkheid om via Continuum telefoongesprekken en sms-berichten van een Windows 10 Mobile-apparaat met de pc af te handelen. Continuum moet uiteindelijk breder ingezet worden dan alleen voor Windows-smartphones en een reeks functionaliteiten omvatten die Windows-apparaten met elkaar verbinden. Ook krijgt de Edge-browser extensies met RS1 en ontwikkelaars kunnen op korte termijn met een preview beginnen met het werk hier aan. Verder zou het uiterlijk van het notificatiecentrum, het instellingenmenu en het Start Menu wat aangepast worden.

Welke aanpassingen RS2 volgend jaar dan gaat brengen is niet bekend, maar het zou in ieder geval gaan om de functionaliteiten die om wat voor reden dan ook RS1 niet hebben gehaald. Ook zou Microsoft zich met deze update meer op first-party-apps richten. De komst van Redstone werd vorig jaar april al onthuld.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (126)

Het eerste deel moet in juni verschijnen en zou vooral om het Universal App Platform draaien.
Dus een omvangrijke update die vooral niets boeiends brengt?

Serieus, gebruikt iemand die onzin-apps voor serieuze doeleinden? Tot nu toe is het een zooitje van apps die objectieve bullshit zijn, samenhangend in een framework wat onhandig werkt, met grafische geboden die compleet geen sense maken op een volwassen OS... Serieus, er staat *niets* in de Store van applicaties die ik dagelijks gebruik. Ze hebben nog een hele lange weg te gaan.

Wat dat betreft is zélfs de Appstore op OSX dan nog beter. Alleen gebruik ik geen OSX.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 4 maart 2016 09:50]

Dropbox, Netflix, Office, VLC, minecraft,candycrush, allemaal te installeren via de store. Menig gebruiker maakt hier wel elke dag gebruik van.
Dropbox kan ook buiten de Store om, VLC ook. Office weet ik niet, maar ik denk ook. Minecraft is een game, die installeer je dus via Steam. Candycrush is een mobile phone game, die hoort niet op desktops thuis. Netflix is een website.

Je noemt dus eigenlijk allemaal dingen die weliswaar in de Store staan, maar het zijn precies de uitzonderingen. En ook nog es uitzonderingen die (op 1 na) de Store helemaal niet nodig hebben.

Wat staat er allemaal NIET in de Store, dat is veel belangrijker. Ik noem bijv CCleaner, Firefox, Thunderbird, VeraCrypt, Total Commander, Lightroom, uTorrent, Zoom Player, GIMP, Hipchat, Avast Antivirus, en nog veeel meer. En dan zeg ik nog niks over volwassen games en development tools.

Maar ook een nobrainer als Google Maps (wat op zich ook gewoon met website kan, maar dat kun je op smartphones dan ook zeggen) is er niet. Ja Bing maps, maar we weten allemaal hoe slecht dat werkt. En wat te denken van GMail of Twitter. Ook niet.

Maar gelukkig staan er ook nog 12349861238761 pay2win games met microtransactions (:r) in, een scheepslading aan scheetapps, een lading fake apps, en een lading ads-apps (feitelijk fake apps die nog wel iets doen dus).

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 5 maart 2016 12:48]

Kun je toch allemaal buiten de store om installeren? Wat zeur je nou? Echt compleet hypocriet. Als je van basic use uitgaat voldoen de apps perfect voor touch apparaten. Android and iOS/OSX bieden niet veel meer dan de basis. Met die troep appjes allemaal wat de hemel in worden geprezen kun je werkelijk niks. Dus in the end wint Windows nog altijd.
Overigens kunnen binnenkort w32 apps ook in de store komen dus dan komen die applicaties wat jij noemt allemaal.
Overigens vind ik Bing maps beter dan Google maps. Niet iedereen is een blinde Google fanboy. Wat is nou het probleem dat Google maps alleen via de browser kan?? Apps zijn echt zwaar overrated. Het zou verboden moeten worden en de browser zou moeten uitgroeien om hetzelfde te kunnen als apps. Gewoon pinnen die websites op je start scherm of taakbalk en klaar.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 5 maart 2016 14:01]

Ik noemde juist deze "apps" omdat ze zowel met als zonder store te gebruiken zijn

Jij gaf aan dat de store niks nuttig heeft wat je niet elke dag gebruikt, heel veel mensen gebruiken deze apps wel dagelijks.

Begrijp me niet verkeerd, ben het volledig met je eens, maar de meeste gebruikers van Windows zijn niet zo handig als jij en ik.

Een app store is voor deze gebruikers gewoon een goed platform.
Maar dat is toch vrijwel altijd van toepassing bij een store? Het kan 9 van de 10x ook daarbuiten om.. Voordeel van een store is naar mijn weten dat je er alles hebt zitten wat je nodig kan hebben. Alle programma's op 1 plek ( de store ). Maar goed je kan ook alle websites afgaan en ze op alle willekeurige websites zoeken ( wel hopen natuurlijk dat je niet op de foute zit en een virus meeneemt he ) en ga zo maar door.

Niet dat ik het gebruik, ik heb praktische alleen office, antivirus en een browser draaien. Maar goed indien ik een programma / app zoek ga ik niet google gebruiken, naar de website toe en etc etc. Ik start de store, type in wat ik wil hebben en klik op download ( mits beschikbaar uiteraard ).

Er zijn meerdere wegen naar Rome, ik pak meestal de snelste en veiligste ( in dit geval de store ).

Jij begrijpt me denk ik dan ook, prettiger om tegen iemand als jou te reageren dan een mens als enomiss die volledig uit zijn ''dak'' gaat om niks ( beetje freaky :D )

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 10 maart 2016 17:48]

Als je opeens zo tekeer gaat met "wat zeur je nou" en "echt compleet hypocriet" en "blinde Google fanboy", dan laat ik je lekker in je waan.
Ik heb de Store uit win10 gesloopt en ik mis niks. Apps zijn voor smartphones, niet een desktop OS.
En dat is precies waar MS de plank misslaat*. De Appstore op OSX is wel degelijk (somewhat) bruikbaar, maar de MS Store totaal* niet. Als de apps die ik noemde, erin zouden staan, zou ik het gebruiken, want auto-updates is iets wat Windows al jaren mist* en keihard nodig heeft, zeker voor novice gebruikers.

* fanboys opgelet: uitzonderingen daargelaten!
Ja want total commander staat in de app store van apple?
Ja want één app die niet in de Appstore staat, invalideert mijn hele argument :?

Om je vraag te beantwoorden: ik zou niet weten waarom niet, mits TC voor de Mac bestaat.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 8 maart 2016 10:28]

Het was slechts 1 voorbeeld. Kort en grof door de bocht:

w32 app platform: zeer bruikbaar (10 punten)
universal apps: redelijk bruikbaar: (5 punten)
OSX/iOS appstore: (7 punten)

Totaal: Windows: 15 punten, iOS/OSX: 7 punten

Zelfs al geef je OSX/iOS 10 punten dan kan je nog geen 15 punten halen.
Misschien snap je het aan de hand van dit voorbeeld. Men vergeet altijd lekker de w32 apps. Wat zeer krom is.

[Reactie gewijzigd door enomiss op 9 maart 2016 19:08]

Normale apps (die je voor het gemak w32 noemt) horen ook gewoon in de Store te komen. Doordat dat niet gebeurd is, én de Store (nu al!) vergiftigd is met pay2win games, scheetapplicaties, en fake rommel, is het eigenlijk al te laat.
Op Android en iOS nog veel meer scheet apps. Wat is dat nou voor argument.. Ik kan je zo een hele lijst geweldige apps opnoemen op windows mobile. Nextgen reader, myTube, Poki, en kan nog wel een uur doorgaan.
Ik gebruik zeker veel apps uit de store, sowieso al edge, outlook mail en calendar, de weather app, een app voor whatsapp web (met windows-notificaties), baconit voor reddit. Over het algemeen zijn die nieuwe apps toch een stuk mooier en soepeler dan 'normale' desktopprogramma's.
Maar, waarom zijn de "normale" desktop apps dan opeens anders? Als ze zoveel beter zijn, zouden ze dat ontwerp toch wel overhevelen naar de propere apps?...
Omdat win7 nog steeds een groter marktaandeel heeft, en het dan niet direct de moeite waard is om via de windows store te gaan werken, of überhaupt in het nieuwe platform.
Er is geen reden waarom apps met die nieuwe hippe moderne layout niet in win7 zouden werken. Het is toch allemaal web-based.
Het is helemaal niet web-based, het kan wel worden gemaakt met web-technieken als je dat bedoelt. Windows 10 is niet veel meer dan win7 met nieuwe frameworks, het is zelfs een gratis update, dan kan ik me niets inbeelden waarom je het uwp platform zou terugporten(naar een behoorlijk oud os).
Dat bedoel ik idd ja, maar dat is feitelijk hetzelfde. Je begrijpt wat ik bedoel, en daar gaat het om. Hoe dan ook, waarom zou je het niét terugporten? Windows 7 is helemaal niet oud en wordt nog behoorlijk gebruikt. En zo moeilijk is zoiets niet eens, want voor OS'en anders dan win10 zijn er meer dan genoeg toolkits om webbased applicaties te framen als normale applicatie. Kijk maar naar Wunderlist.
Nou ja, het terugporten kost enorm veel geld en tijd, het lijkt me meer dan logisch dat je alleen je nieuwste producten met nieuwe functies ondersteunt, zeker wanneer het voor een consument niets uitmaakt of ze op windows 7 of 10 zitten, het is minder moeite om mensen te laten upgraden(met zeer veel meer nieuwe functies) dan dingen gaan terugporten naar een oud product.
Nja waarom de boel ''verdedigen''? Ik ben ook geupgrade van windows 7 pro naar windows 10 pro en nog geen 1 seconde spijt van gehad.
Ik zie vrijwel alleen maar voordelen, het loopt allemaal heerlijk, ziet er strak uit, werkt ideaal ( ja toegegeven eerste week was even wennen mbt instellingen zoeken etc ), en de store vind ik een leuke toevoeging vergeleken windows 7.

Thanatos heeft niks met windows (lijkt wel) en dat is zijn goed recht, dat hij dat hier even moet aankondigen ( en waarschijnlijk ook in andere windows artikelen ) is natuurlijk volkomen onlogische. Volgens hem is de boel nu al vergiftigd enz ( je kent die mensen uit sommige films wel met waanbeelden en negativiteit ), dat zegt natuurlijk meer over hem dan over Windows 10 + de store.

Maar goed hij heeft zijn gal gespuugd, nu gewoon niet meer op in gaan is zonde van de tijd joh!

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 10 maart 2016 18:15]

Ik heb nergens gepretendeerd dat ik niks met Windows heb. Ik heb ook nergens gezegd dat ik "de boel" vergiftigd vind - alleen de Store. Niet mijn woorden verdraaien alsjeblieft.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 11 maart 2016 13:24]

Hmmm, lijkt erop dat het dus nog wel even duurt voordat Nederlandse ondersteuning voor Cortana verschijnt of staat dat los van dit soort updates?
Zijn er mensen die het gebruiken dan ?
Ik, en veel ook (beide op PC en Phone). Werkt heerlijk, een paar commando's tegen je pc roepen terwijl je bezig bent, om bijvoorbeeld wat muziek op te zetten.
Ik kan niet meer zonder. Voice command in de auto: Heerlijk (zeker ism MS Band2)
Ik heb speciaal een Engelse versie genomen voor Cortana. Ik heb Bing omgeleid naar een Google zoekresultaat. echt wel eens makkelijk. En heerlijk om soms vragen te stellen waar dan een grappig of suf antwoord op wordt gegeven. Maar commando's geven om iets op te starten is ook wel handig.
Cortana draait op servers, Cortana heeft bij mij nog nooit een downloadbare update gehad, maar als ze opeens weer wat nieuws kan, wordt dat serverside geregeld.

Andere talen zullen dus ook vast zo werken, echter, ik zie een Nederlandse Cortana niet snel gebeuren: Te kleine taal.
Apple heeft wel de moeite genomen Siri Nederlands te leren. Ook Deens, Noors en Zweeds wat nog veel kleinere talen zijn. Cortana zal wel niet achterblijven. Hoop ik voor Microsoft tenminste.

[Reactie gewijzigd door n-evo op 4 maart 2016 08:30]

Maar het heeft toch ook even geduurd bij Apple. Als je de start van Siri, (Engels, 4 oktober 2011, in het Nederlands op 8 april 2015) naast die van Cortana (engels 2 april 2014) naast elkaar legt, heeft Cortana nog wel even tijd (tot donderdag, 5 oktober 2017 als de berekening klopt :) )
Alle apps en functies binnen WIndows 10 Mobile (en Windows Phone for that matter) kunnen onafhankelijk van het OS geüpdatet worden :) Dus het OS hoeft geen update te ontvangen om Cortana te updaten, of om bepaalde bestaande functies/standaard apps te verbeteren of uit te breiden.
Theoretisch gezien staat taal ondersteuning voor Cortana los van het welke versie van Windows 10 je gebruikt aangezien dit allemaal server-side gebeurd. Maar praktisch gezien is het wel zo dat je vaak alsnog een bepaalde versie nodig hebt om daadwerkelijk ondersteuning te krijgen.
Zolang RS1 maar de PlaceHolder optie weer toevoegd in OneDrive vind ik het best. Man wat mis ik toch PlaceHolders in Windows 10, het is zo'n geweldige functie in Windows 8.1 voor mensen die veel op de cloud hebben staan, alles willen kunnen zien, maar niet alles meteen op hun (soms beperkte) schijf willen hebben staan. Het ontbreken van PlaceHolders is ook de grootste reden waarom ik nog niet mijn 2 PC's en laptop naar Windows 10 heb geupgrade.
Zolang RS1 maar de PlaceHolder optie weer toevoegd in OneDrive...
Yes, it will.
Ja dat was een claim uit December 2015, ondertussen zijn er echter steeds meer vertragingen en zijn verschillende features dus uitgesteld naar de volgende update. Dat Redstone weer PlaceHolders zal toevoegen was bekend. Mijn statement was ook dat zolang de RS1 update het maar heeft en dat PlaceHolders niet zijn uitgesteld tot 2017.
Er is jammer genoeg vrij weinig bekent over rs2 update, maar kan zelf niet wachten tot rs1 update! Daarmee wordt w10m en Windows 10 dichter bij elkaar gebracht :)
Ik niet wachten . Of zie voor me want het waneer ik gebeld word me pc automatisch op mute gaat.
Een sms ook in mijn notificatie centrum verschijnt op me gewone computer.
De manier hoe ze dit met emails doen is ideaal.
De interregatie tussen verschillende devices met windows 10 merk je nu al.
Via. Onedrive is het zelf mogelijk foto's meteen op je computer te zetten terwijl je ze met je telefoon maakt. Ik hoop alleen dat dit in de toekomst met elke cloudserver gebruik kan maken. Zodat ik mijn eigen server hiervoor kan toepassen.
Ok daar heb je aps voor maar integratie in het os is veel beter.
Of zie voor me want het waneer ik gebeld word me pc automatisch op mute gaat.
Niet duidelijk of je dit wil of dat je dit juist niet wilt, maar dit is al sinds Windows Vista een optie.
Maar niet als je gebeld wordt op je telefoon..
Er zijn gewoon api's voor foto's direct naar een clouddienst uploaden. Alle Microsoft apps maken sinds Windows 10 gebruik van api's die iedereen kan gebruiken. Bijvoorbeeld Dropbox en Mega hebben ook al auto upload van afbeeldingen. Maak een app die met je eigen server praat en je hebt hetzelfde als met OneDrive.
Eigenlijk vind ik het vreemd: waarom features van RS1 naar RS2 verplaatsen zodat RS1 toch nog kan worden gelanceerd op de gehoopte datum, maar RS2 vervolgens wél verschuiven. Waarom niet gewoon de features met een lagere prioriteit die al in RS2 zaten doorschuiven naar wat ook maar de volgende release mag zijn, of voeg een RS3 toe ergens in het begin van 2017 en laat RS2 staan. Met het huidige model zou dat op zich niks mogen uitmaken. Vreemd om releases door te schuiven in plaats van individuele features.

Aan de andere kant: wat maakt het eigenlijk uit... Die features komen er nog en de reden waarom deze dingen nu worden verschoven (de OneCore update in RS1) is volledig begrijpelijk en zelfs erg wenselijk. De genoemde features in het artikel zijn echter allemaal speculatief. Het enige wat we weten is extensies, een feature die waarschijnlijk in de loop van deze maand wel in de builds zal zitten aangezien ik me niet kan voorstellen dat ze ermee zullen wachten tot na de Edge Dev Summit en Build. SMS'en afhandelen via de PC kan trouwens al in 1511.
Denk wel dat het logisch is dat microsoft deze weg bewandelt met continuem ed.
Prima idee en op de toekomst voorbereid maar ze hebben nog een lange weg te gaan!
Ben zelf in het bezit van een 950 xl en draai alle insider builds op de fast ring en van wat ik nu mee maak om de redstone update word ik nog niet echt blij maar ik blijf vertrouwen houden!
Deed ik ook met eerdere systemen die het net niet gered hebben zoals maemo, meego en sailfish.
Hopelijk gaat MS de Store eens goed verbeteren en met bijvoorbeeld de Xbox app een soort Steam concurrent maken.

Om trouwens "eens goed verbeteren" toe te lichten: Al een paar dagen staat Gears of War op de frontpage van games in de Store, maar is de beschrijving volledig in het spaans 8)7

[Reactie gewijzigd door TheMaurice op 3 maart 2016 23:43]

Leuke update, maar zag dat dit meer met Windows Mobile te msken heeft. Wel leuk dat ze via de store van Windows 10 ook PC games willen aanbieden. Wordt concurrentie voor Steam.
Dan moeten ze met meer komen dan al die casual pay2win dinkytown spelletjes. Android heeft dat probleem ook. iOS ook. PC-waardige games zitten er gewoon niet tussen.

Ok, granted, Steam maakt er af en toe ook een potje van. Maar kijkend naar de homepage van beide, denk ik wel dat duidelijk wordt wat precies het verschil in aanbod is.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 4 maart 2016 09:52]

Ach, ik heb de eerste grote Windows 10 update nog niet eens binnen :-) ... En het is toch alweer heel wat maanden terug dat ik de upgrade van Win8.1 naar Win10 deed, dus daar kan het niet aan liggen.

[Reactie gewijzigd door zordaz op 3 maart 2016 21:45]

Je bedoelt versie 1511? Heb je niet toevallig "Upgrades uitstellen" (Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Windows Update > Geavanceerde opties) aan staan waardoor je op de Current Branch for Business zit? En anders kan je de update gewoon forceren via de Media Creation Tool.
Die build inderdaad.... Upgrades heb ik niet op "uitstellen" staan, maar zal het nog een keer dubbel-dubbel-dubbelchecken als het apparaatje weer 'ns aanstaat. Heb niet zoveel zin in de Media Creation Tool, het hoort naar mijn mening gewoon via reguliere updates te werken... Ben ik ook al bijna 20 jaar gewend van mijn Linux-systeempjes :-)
De MCT doet weinig anders dan een reguliere update. Je moet m enkel handmatig starten. Kleine moeite vergeleken de tijd dat je er al op zit te wachten.
Deze zin: "Continuum moet uiteindelijk breder ingezet worden dan alleen voor Windows-smartphones" zegt alweer genoeg. Binnenkort Continuum ondersteuning voor iOS en Android.
Neen, dat kunnen ze zelfs niet, daarvoor heb je veel meer toegang nodig dan je ooit met een app zal kunnen bereiken. Men wil van continuum een dienst maken waarbij je je werk naadloos meeneemt van het ene naar het andere apparaat. Vandaag kan je al SMSen verzenden op de desktop, in de toekomst ook bellen. Dit zal men allemaal onder de noemer continuum gaan scharen.
ik veronderstel dat ze ook tablets bedoelen, xbox en misschien wel smarttv