Sony roept accu's Vaio E-laptops terug wegens kans op oververhitting

Sony roept accu's van Panasonic terug die gebruikt zijn in Vaio E-laptops die in oktober 2012 uitgebracht zijn. De fabrikant concludeert na onderzoek dat de accu's door een productiefout te heet kunnen worden.

Wereldwijd betreft de terugroepactie 58.000 accu's. Hoeveel er in Nederland en België zijn geleverd is niet bekend, maar ook voor de Benelux geldt de waarschuwing de accu's niet meer te gebruiken en deze om te ruilen. Het gaat specifiek om Panasonic-accu's met typenaam VGP-BPS26 die in Vaio E's die in oktober 2012 de fabriek verlaten hebben, maar ook laptops van latere datum kunnen ermee uitgerust zijn, na een reparatie.

Sony heeft een speciale pagina online gezet waarop gebruikers kunnen controleren of ze een accu hebben die oververhit kan raken en daardoor brandschade kan veroorzaken. De fabrikant biedt aan die accu's gratis om te ruilen. In de tussentijd kunnen gebruikers hun laptop met netsnoer gebruiken, luidt het advies. Begin april maakt Sony bekend wanneer gedupeerden hun nieuwe accu kunnen verwachten.

Sony stopte begin 2014 met zijn Vaio-tak, die inmiddels zelfstandig de Japanse en Amerikaanse markt bedient.

De getroffen accu's kunnen samen zijn verkocht met de volgende modellen op het moment van aankoop:

SVE1413-serie SVE1513-serie SVE1713-serie

De getroffen accu's kunnen aanwezig zijn in de volgende modellen als gevolg van een reparatie:

SVE1411-serie SVE1412-serie SVE1413-serie SVE14A1-serie SVE14A2-serie SVE14A3-serie
SVE1511-serie SVE1512-serie SVE1513-serie SVE1711-serie SVE1712-serie SVE1713-serie
VPCCA1-serie VPCCA2-serie VPCCA3-serie VPCCA4-serie VPCCB1-serie VPCCB2-serie
VPCCB3-serie VPCCB4-serie VPCEH1-serie VPCEH2-serie VPCEH3-serie VPCEJ1-serie
VPCEJ2-serie VPCEJ3-serie

Sony SVE14A3V1E Zwart

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

03-03-2016 • 18:51

45

Submitter: Lordfox73

Reacties (45)

45
44
14
4
0
13
Wijzig sortering
Beter laat dan nooit.... Ik ben dus benieuwd waarom ze hier 4 jaar later mee komen. Zijn er recent zaken mis gegaan?

[Reactie gewijzigd door SEQREEL op 23 juli 2024 21:15]

Inderdaad, meeste accu's gaan meteen na de garantieperiode van de accu zelf al stuk.
Helaas is de techniek van accu's niet wat we allemaal zouden willen. Aan de andere kant zijn er ook heel veel mensen waarbij een laptop constant aan de lader hangt, genoeg type accu's die hier niet tegen kunnen. Dan moet je ook niet raar staan te kijken als een accu naar 6 maanden tot 1 jaar defect is.

[Reactie gewijzigd door PilatuS op 23 juli 2024 21:15]

Onzin. Accu's slijten door volledige cycles te benutten en kunnen afhankelijk van accu type gemiddeld tussen de 300 en 1000 cycles hebben. Constant leeg laten lopen laat de accu dus sneller slijten. Eens in de zoveel tijd even voor eventuele calibratie de accu leeg laten lopen is voldoende. Dit geld voor alle Li-ion/Li-po accu's Alleen oudere Ni-Cd hadden een soort geheugen dat ze dus lui konden worden.
Anoniem: 583079 @Sn0wblind3 maart 2016 22:31
Of je halve, kwart of "hele cycli" benut maakt niet echt een verschil in het slijten van de accu. Belangrijk is dat je de accu zo min mogelijk helemaal leeg trekt en je moet een batterij zeker niet lange tijd leeg stockeren, het is evenmin goed een batterij die volledig opgeladen is, voor lange termijn te stockeren. Soms is het ook slecht de batterij lange tijd op 100% te houden, maar dat hangt eigenlijk af van het ladingsproces, (dat kan beter een reserve houden), en dat hangt af van de computer/lader. Als algemene regel geldt voor batterijen: extremen vermijden. Niet extreem leeg laten trekken, beter niet extreem opladen, niet extreem koud/warm etc...
Ik snap niet precies wat je bedoeld met halve, kwart of ''hele cycli benutten. Maar je hebt verder inderdaad gelijk, het gaat in dit geval om de vastgehouden voltage gerelateerde stress. Wanneer je kijkt naar voltage gerelateerde degradatie, gaat het erom dat een lagere voltage beter is voor je lithium-ion batterijen. Je kan bijv. telkens in stappen van 10% van 60% naar 50% laten ontladen om vervolgens op te laden naar 60%. Wanneer je dit 10x doet heb je als het ware 1 laadcyclus uitgevoerd alsof je van 100% naar 0% en weer terug bent gegaan. Alleen omdat je van 60% naar 50% bent gegaan is het gemiddelde voltage dat je batterij vasthoud relatief laag waardoor de batterij veel meer cycli kunt ondergaan, dus langer mee gaat. Natuurlijk is een te laag voltage ook slecht omdat de elektrodes gaan eroderen. Temperatuur speelt misschien wel de grootste factor bij degradatie. Snelheid van het ontladen en laden (/stressen) speelt ook een grote factor. Zoals je zegt: extremen vermijden, maar ik merk dat het toch wel moeilijk is. Ik trek zo mijn batterij leeg als ik intensief bezig ben op de batterij zelf. Fast-charging (bij telefoons en laptops) valt dus ook onder extreem gebruik, dus ook dat vermijden! Gelukkig zit mijn laptop meestal aan de lader. Voor mij is 50% tot 70% een redelijke compromis tussen capaciteit en de hoogte van de voltage voor mijn batterij in mijn laptop. Ik heb mijn laptop bijvoorbeeld praktisch altijd aan de muur hangen. Mijn maximale toegestane capaciteit staat daarom ingesteld op 70%. Wanneer ik het daarna even op de batterij gebruik gaat het nooit lager dan 50% omdat mijn laptop dan weer aan de muur gaat. Ik hoop hiermee dat mijn batterij een goede 3 tot 4 jaar mee gaat ipv 2 jaar zoals bij vrienden.

Leuk artikeltje, ik weet niet in hoeverre dit nog klopt met hedendaagse lithium gebaseerde batterijen. http://batteryuniversity....g_lithium_based_batteries
Hmm, persoonlijk zal ik me dan afvragen waarom nog een laptop als je hem bijna alleen maar aan de muur hangt?
Naast mijn desktop, smartphone en htpc heb ik geen laptop nodig (en ben programmeur dus gebruik het ook veel in werk sferen).
Ook die tablet hype heb ik zelf nooit begrepen. Smartphone en htpc zijn voldoende voor mijn media consumptie behoefte.

Stuk betere bang for buck, je kan onderdelen makkelijker meenemen naar een nieuw systeem, gaat langer mee, en makkelijker te repareren.

[Reactie gewijzigd door jozuf op 23 juli 2024 21:15]

Anoniem: 583079 @jozuf4 maart 2016 08:58
Tja, ik denk dat veel mensen eerder een laptop willen dan een htpc tegenwoordig. En als je geen phablet wil meesleuren is een tablet toch wel handig voor "op de bank", het zijn ook apparaten met typisch een langere levensduur dan een smartphone.
Erg goed artikel inderdaad. In de praktijk komt het neer op:
- vermijd apparaten/laders die te snel laden (snelladen=hogere voltages, de enige manier om meer stroom per tijdseenheid in een batterij te pompen);
- vermijd zoveel mogelijk te ontladen onder de 15-20%; zoveel mogelijk aan het stopcontact houden van het toestel is ok.
- vermijd abnormale temperaturen;
Een factor die je niet echt in de hand hebt maar aan de lader/hardware/software ligt: normaal moet het ladingsproces zo zijn afgesteld dat 100% eigenlijk niet de volle 100% is (zoals in het artikel staat uitgelegd).
Onder dat soort condities is 800-1000 cycli voor nog 75-80% capaciteit een realistische doelstelling.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 583079 op 23 juli 2024 21:15]

Dat maakt niet uit. Als je batterij 70% is en je laat hem op telt dat als 30%. Als je daarna je batterij oplaad bij 30% komt er 70% + 30% = 100%. Dat telt als 1 oplaad cyclus.
Een batterij is iets complexer dan dat. Een oplaadcyclus is een wiskundig gedefinieerd gegeven, maar het aantal laadcycli dat je kan doen voor de batterij een bepaalde capaciteit verliest, hangt af van hoe die laadcycle gebeuren. Als je bvb systematisch van 100% naar 0% gaat en weer naar 100% zal je minder cycli halen tot je batterij nog 80% van zijn capaciteit heeft (bvb 300 cycles), dan wanneer je systematisch van 100% naar 50% gaat en weer terug (telkens een halve cycle) ; dan haal je bvb 900 cycles (ie 1800 halve cycles), gewoon omdat de capaciteit van de batterij beter in stand wordt gehouden als je de batterij "goed behandelt"..
Dat lijkt niet te kloppen. Ik kom accu's tegen die na een jaartje gaar zijn en ik kom accu's tegen die na 7 jaar nog het grootste deel van hun capaciteit te hebben.

4 jaar is lang om fabricagedefecten te vinden, maar niet ongehoord. Zelfs niet voor accu's.
Grappig, dat accu's worden vervangen van laptops die inmiddels al afgeschreven zijn. Doet mij denken aan een actie van Volkswagen een jaar of twee terug, waarbij je je dashboardkastjeslot van je Golf 1 gratis kon laten vervangen bij de dealer, omdat Volkswagen er een productiefout in had gevonden: De kwaliteit van het slot was niet wat je van Volkswagen kunt verwachten.

Goede publiciteitsstunt van Sony.
Hoewel het niet mijn favoriete merk en type is, weet ik 1 ding van Vaio's en dat is dat hun constructie over het algemeen degelijk genoeg is om veel langer dan 4 jaar mee te gaan. Duurzame gebruiksvoorwerpen versus wegwerpmaatschappij enzo.

Dankzij de vooruitgang in operating systems en software is het voor de meeste toepassingen ook daadwerkelijk mogelijk om comfortabel te werken op een computer van 4 tot 8 jaar oud. Als er minder dan 4GB in zou zitten wat RAM erbij, eventueel een SSD erin en geen centje pijn.

Oftewel, denkt Sony een keer aan z'n klanten, is het meteen een publiciteitsstunt? Ik zie er gewoon normale service in. Bovendien kunnen batterijbranden erg vervelend zijn.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 21:15]

Je moet eerder aan juridische consequenties denken en hele hoge boetes van bep autoriteiten als je als fabrikant niet adequate genoeg reageert bij issues als deze.

De auto-industrie is hier een goed voorbeeld.
Dat valt onder mijn uitspraak dat batterijbranden erg vervelend zijn. Aan de andere kant, kun je aan de auto-industrie ook zien dat bij een zeer geringe kans op problemen, het goedkoper is om de slachtoffers schadeloos te stellen dan een terugroepactie te houden.
Wat is een geringe kans op problemen?
Het is helemaal niet goedkoper om slachtoffers gewoon schadeloos te stellen in de auto-industrie. De talloze recalls die in de auto-industrie gedaan worden zijn met de reden dat als een autofabrikant na kennis van een issue niet snel reageert er door bep instanties direct met miljoenen boetes gereageerd word. Zo heeft Gm onlangs nog een boete gekregen van 900 miljoen.

Dit heeft ook een historie, in een ver verleden hebben verschillende autofabrikanten mankementen verzwegen en vielen er vele doden. Daarom heeft men paal en perk gesteld.
Wat bedoel je steeds met "bep instanties"? (Ik dacht eerst dat het een typo was, maar tweemaal lijkt me niet. Het lijkt immers niet op 'de').
Misschien bedoelt hij wel bepaalde instanties hiermee, bep is dan de afkorting voor bepaalde.
Afgeschreven bij sony of klant?
Dit is juist een goedkopere serie die vooral als een soort van huislaptop aangeschaft werd. Denkt aan een euro of 600-700 voor modellen met 1080p schermen met backlight keyboard en een niet-ulv i3. Gezien de interne kwaliteit van Sony notebooks is het zeker niet ondenkbaar dat deze nog altijd gebruikt wordt in veel huishoudens.
Ik bezit mijn vaio nu al 3 jaar. De accu is nog prima. Gelukkig heb ik een ander type.
Ik heb een vaio uit 2011 en nog steeds met originele (eerste accu). Die nog steeds goed is ook al zit deze er altijd in en staat hij ook geregeld aan de voeding, maar ik behoef geen actie te onder nemen :) hadden ze er voor toch betere |:(
Dat is heel vervelend voor de 58.000 getroffen gebruikers, als dat te heet wordt. Kan ook gevaarlijk zijn. Goed dat Sony wel heeft ingegrepen met een terugroep actie.
Anoniem: 319464 3 maart 2016 19:29
Vaio accu's die het 4 jaar later nog doen? Ik ken ze niet en ik heb altijd vaio laptops gehad. Vind ze het fijnst en ieder paar jaar koop ik weer een 2e handsje en ook ooit een nieuwe gekocht en binnen 2 jaar is die accu dood.
Hangt van het gebruik af. Als je ze altijd richting leeg gebruikt en dan weer laadt (cyclisch gebruik), dan slijten ze sneller en als je ze altijd helemaal vol houdt slijten ze ook een beetje (meer naarmate het batterijmanagement de accu strikt op 100% probeert te houden).
Mijn Vaio Z13 uit 2011 doet het anders nog prima op de accu en heb ik al een aantal jaar bij mijn ouders ondergebracht. Erg duurzame laptop op alle gebieden. Zo maken ze de laptops helaas zelden.
Ik heb een Vaio S van bijna 4 jaar oud en een van 8,5 jaar oud en de jongste gaat nog zeker 3-4 uur mee. Ik merk eigenlijk niet of nauwelijks verschil met dag 1, misschien dat het toen 4-6 uur was o.i.d. De oudste is duidelijk wel minder geworden, maar haalt ook nog bijna een uur zonder accu. Beide nooit vervangen.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 23 juli 2024 21:15]

ik heb hier ook een vaio SE15 die volgens hardwaremonitor 3% slijtage heeft en ik haal er nog 3-4 uur mee op accu. hier was hij toentertijd ook ongeveer voor gecertificeerd.

Ik maak trouwens gebruik van de methode volledig leeg laten lopen en in 1x volledig opladen.
Ook al word aangegeven dat dit bij lithium accu's niet wenselijk is heeft het voor mij tot nu toe altijd goed gewerkt, dit wat ook door huidige slijtage patroon word ondersteund.
Ik doe datzelfde inderdaad. Hij kan soms een paar dagen aan de oplader hangen, maar als ik hem er dan af haal, dan doe ik hem er ook pas weer aan als hij zo goed als leeg is.
precies mijn aanpak... altijd als je hem eraan hangt komt er steeds stroompje door accu heen om te kijken of hij opgeladen moet worden. wanneer hij is opgeladen en je laat hem aan de lader gebeurd dit niet (mijns inziens).
Dit wat positief werkt voor accu.
\
Elke keer dat je hem leegtrekt, telt dat als een volledige cyclus. Het aantal cycli is een zwaarwegende factor in de slijtage. Als je hem los van het net gebruikt, is het beter om hem zo snel mogelijk weer te laden. Leegtrekken heeft alleen nut om de laadelectronica te calibreren en hoeft maar eens in de zoveel maanden.

Wat hij qua sltijage doet als hij vol of bijna vol is, is erg afhankelijk van het batterijmanagement. 100% volladen en houden is ook niet zo goed; Toshiba heeft tegenwoordig een 80% stand waarbij de accu langer meegaat als je de laptop meestal aan het net gebruikt. Bij Lenovo kun je dat zelf instellen en zet ik het op 90%.
Mijn 2 accu's van mijn Vaio VPCZ2L9E werken nog prima, goed voor 8-12 werktijd zonder lader. Mijn Vaio blijf ik gebruiken totdat ie echt op is.
8-12 uur?? Dan stopt die van jou zeker bij het opstart logo en zit je daar al die tijd naar te kijken.

8-12 uur klinkt mij volkomen ongeloofwaardig in de oren.
Met 2 SSD's in Raid 0, duurt het opstarten ook zo ontzettend lang. :+
Je hoeft mij niet geloven hoor, maar hier word het nog eens onderstreept. Alstublieft.
Maar goed hier een videoreview van de VPCZ2L9E
Ik heb er ook een van januari 2012
Werkt nog prima!!!
Ik heb er twee die ik zo ga nadenken. Gezien de verhalen hier boven, ik kon de laptops tot 80% opladen en dan hou ik ik het nog makkelijk tweeënhalf uur vol.
Anoniem: 578669 @Johannes774 maart 2016 11:15
Je kan dat in de instellingen van je laptop wijzigen. Dan kan je hem weer 100% opladen :)
Nee, nooit meer. Ik kan op deze manier de laptop door de kids en vrouwlief laten gebruiken zonder dat de accu opgeblazen wordt. Ik kon dat bij de Sony Vaio destijds heel makkelijk in het BIOS locken op 80 of 50 procent en dat was voor mij een reden om voor die laptops te gaan.
De maximale capaciteit van accu van Dell is na 7 jaar op 50%. ;(
Elke minuut is 1% :o 50% wordt in Windows 100% weergeven.
Dus accu is na ongeveer 100 minuten helemaal op. En er staat Made in Japan op. 8)7
Wel opstart en afsluittijd van 5 minuten begin en eind 2 minuten.

[Reactie gewijzigd door MedionAkoya op 23 juli 2024 21:15]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.