Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 171 reacties

Windows 10 krijgt volgend jaar twee grote updates, die samen de codenaam Redstone dragen. Dat melden twee techsites. Het is nog niet bekend welke functionaliteit de Redstone-updates precies aan Windows 10 zullen toevoegen en hoe dit zich verhoudt tot 'Windows-as-a-Service'.

Windows 8Hoewel Windows 10 nog niet uit is - het nieuwe besturingssysteem van Microsoft moet deze zomer uitkomen - heeft Microsoft de eerste grote updates al gepland, melden ZDNet en Neowin. Volgend jaar zou Microsoft twee grote updates hebben gepland, die samen de codenaam Redstone hebben.

De twee updates zullen volgens Microsoft-kenner Mary Jo Foley van ZDNet, van wie is gebleken dat ze over goede bronnen binnen Microsoft beschikt, de nodige functionaliteit toevoegen. Het gaat echter niet om een volledig nieuwe Windows-versie; de functionaliteit wordt toegevoegd aan Windows 10 en wordt via Windows Update uitgerold. Om welke functionaliteit het precies gaat, is nog niet bekend. Het zou onder meer gaan om functionaliteit die Microsoft niet op tijd afkrijgt voor de release van Windows 10.

Daarnaast zou Microsoft van plan zijn om deze herfst al een kleinere update voor Windows 10 uit te rollen, los van de gebruikelijke bugpatches en kleine updates voor het besturingssysteem. Ook van die update is niet bekend wat hij precies aan het besturingssysteem toevoegt.

Als de geruchten over de updates kloppen is dat opvallend. Bij elke Windows-versie zijn weliswaar grote updates verschenen, maar Microsoft maakte eerder bekend dat bij Windows 10 nieuwe functionaliteit uitgerold wordt zodra deze klaar is, niet bij grote nieuwe releases. Het leek erop dat met de komst van deze Windows-as-a-Service grote updates tot het verleden gingen behoren.

Update, 13.25: Alinea met informatie over Windows-as-a-service toegevoegd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (171)

Ik ben zeer benieuw naar wat Windows 10 te bieden heeft, ondanks ik het al goed vond werken is het goed dat ze snel na release al updates ingeplant hebben om functionaliteit toe te voegen.
Eerst wilde ik meteen na release over gaan op dit besturingssysteem.
Echter nu Windows 10 gratis gaat worden begin ik steeds meer af te vragen wat het verdienmodel van Microsoft gaan worden.
Ben bang dat hier een abonnement of reclame aan gaat hangen waar ik zelf totaal geen fan van ben, ik tik graag bv ¤200 af voor Windows op mijn pc zolang ik hier zonder reclame of andere troep van gebruik kan maken.
Microsoft verdien model is heel transparant:
-Windows 10 werkt met de mogelijkheid om online opslag te gebruiken (OneDrive) de gebruikerservaring tussen apparaten wordt vele malen gemakkelijker als je dit gebruikt. Met het aankopen van extra opslag verdienen ze geld. ( kijk maar is naar Office 365 voor 5 personen, jij en vier buren allemaal onbeperkt opslag en Office voor 99¤ in het jaar)
-Apps draaien op Windows 10, de veiligheid en gebruikersgemak van deze apps overtreffen of zijn gelijk de desktop- programma's. Met de verkoop van apps verdienen ze geld.
-Met de verkoop van nieuwe pc's en losse Windows 10 exemplaren verdienen ze geld.
-Bedrijven moeten wel gewoon betalen voor Windows 10 en of hun servicecontract.
-Door Windows 10 gratis weg te geven hopen ze zoveel mogelijk mensen naar 1 versie te krijgen zodat ze in de toekomst maar 1 versie hoeven te ondersteunen. Nu kost het veel mankracht en resources om meerdere versies van Windows te ondersteunen en service aan te bieden. Deze kostenpost zou veel geld besparen.
-Verder zijn er natuurlijk de groot verdieners waar Microsoft voor 2/3 op draait, Office en Office 365, Server, Azure, Apparaten, Machine Learning, zoeken en services.
-Toekomstige melkkoeien zijn Windows 10 voor IOT, wereldwijd gaan steeds meer bedrijven over op deze service van Microsoft, elke pomp, bedrijfsauto of machine wordt op afstand gemonitord. Dit bespaard bedrijven heel veel geld.
Het klopt dat de OneDrive een onderdeel is van het verdienmodel maar ik denk nog steeds dat een meerderheid gaat voor een externe harde schijf en documenten niet liever online willen opslaan.
Gelukkig kan je kiezen. Persoonlijk moet ik niet meer denken aan een lokaal account en aan een fysieke externe schijf. Ik had altijd wel een moment dat ik mijn schijfje niet mee had, of dat even een copy had gemaakt op een kleine USB. Verschillende versies van bestanden, vergeten, crashes, brand en diefstal, het zijn allemaal voorbeelden waar ik nooit meer rekening mee hoef te houden. Op elke computer die aan het internet hangt kan ik bij mijn bestanden. Elk nieuw apparaat hoef ik niet meer in te stellen, ik log in en dan wordt alles ingesteld en gedownload.

Pas als je geheime informatie over een prototype hebt die je wil patenteren zou ik niet online zetten in een document, maar dat zou ik zelfs niet op een computer zetten die aangesloten is op het internet.
ik heb een eigen nas en een personal cloud. Hoe gaat dat werken met MS 10?
Als het OneDrive niet ondersteund niet ik heb dropbox wel zien staan als een alternatief dacht ik.
Gewoon het zelfde als met Windows 7 etc.
kijk maar is naar Office 365 voor 5 personen, jij en vier buren allemaal onbeperkt opslag en Office voor 99¤ in het jaar)
Office 365 Home mag je wel op 5 PC's (plus 5 tablets en 5 telefoons) installeren maar wel allemaal binnen 1 huishouden.
Dus niet delen met je buren.

En als je alleen bent dan neemt je de personal variant voor 69 euro. (Die mag je installeren op 1 PC plus 1 tablet plus 1 telefoon)

[Reactie gewijzigd door 80466 op 8 april 2015 11:36]

.Als je deelt met anderen, dan krijgt elke persoon zijn eigen-account met onbeperkt opslag op OneDrive ( nu nog 1TB) en Office op een pc/laptop en een mobiel apparaat.
Er staat wel huishouden, maar de fysieke plek van de laptop kan ook een deurtje verder zijn😉 Of als bv mijn dochter uit huis gaat dan blijft ze gewoon onder het abonnement😊.
Er staat niet voor niets huishouden.
Wat jij suggereert mag dus niet.
Dat is vergelijkbaar met een illegale versie van het internet downloaden.
Het is beter vergelijkbaar met een msdn of student licentie kopen en gebruiken. Je overtreedt Microsofts eula, ja, of het allemaal juridische ook zo zwart/wit is lijkt me niet evident.
Daarnaast kan Microsoft ook niet anders, de overigen bieden het prakitsch kostenloos aan en als ze hun positie verliezen dan hebben ze een groot probleem.
Zeker de moeite zolang het netwerk niet uitvalt.
Bij jullie valt dat misschien nooit uit maar hier is dat soms wel het geval.
Ik heb een periode gehad en nu soms nog dat internet bijna iedere morgen ongeveer een half uur uitviel. Wel plezant als ge dan veel werk in de wolken hebt zitten.
Ik heb er soms mijn twijfels over.
One Drive synchroniseert alle bestanden met je pc. Dus er staat precies het zelfde Online en op je pc. Op elk (ander) apparaat kan je kiezen welke bestanden synchrone staan.
Dus op het moment dat je zonder internet bent kan je gewoon aan het werk. Al het werk wat je in de map OneDrive op slaat wordt dan later weer gesynchroniseerd.
Het is allang bekend dat hij gratis blijft voor het 1e jaar dat hij wordt aangeboden. Download en installeer je hem in dat jaar, dan heb je levenslang updates
dan heb je levenslang updates
Nee, slechts voor de levensduur van Windows 10. (dus minimaal 5 jaar alle updates en daarna nog zeker 5 jaar security updates)

Je krijgt in de free update periode dus wel een gratis update naar Windows 10 maar geen garanties voor gratis updates naar Windows 11 in de toekomst.
Tja, wie moet ik nu geloven?
Iedereen die niet kan lezen of Satya Nadella?

No new Windows after Windows 10.

(en het is ook niet dat dit maar op één klein niet te vinden site gepubliceerd is) ;)
Dit is het einde van de perpetual license!
In het verhaal staat dat ze in het vervolg Windows updates\upgrades via de update tool willen leveren. Dit betekend dat je beter te controleren bent en eventueel een subscription model.
Ik snap niet wat je bedoelt met het einde van de perpetual license??
En waar je dat eventuele subscription model vandaan haalt???

Microsoft heeft nog nooit een perpetual license gehad, je kocht 95, 2000, XP, Vista, 7, 8, 8.1, maar elk OS was eindig omdat er een nieuw OS kwam.

In het verhaal staat;
The new OS will be used to keep users fully up to date and a new built-in update system allows the company to ship new builds to users without the need for a clean install.

Dat jij daar een betaalde updateservice uit leest vind ik knap, maar dat staat er niet.
Heb je ergens een quote dat updates subscription (betaald)-only worden voor consumenten?

Ik heb wel deze quote van MS voor je;
From now on, it (MS) never wants to be in the position of having to convince people to buy the next version of Windows.

(Never = nooit meer
to buy the next version = de volgende versie (upgrade W10.x) kopen)
;)

Windows 10 (waarschijnlijk gewoon Windows voortaan) wordt de eerste perpetual license die MS gaat hanteren als SAS.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 8 april 2015 18:02]

Perpetual license betekend een licentie die je kunt kopen(niet huren dus) en altijd geldig blijft. Dus, de licentievorm van Windows t/m 8.1 en als laatste Windows 10.
Daarna kun je hem niet meer in de winkel kopen. Alleen nog online via Microsoft zelf. Wel slim overigens. Complete controle over distributie en o dring je illegale kopieën terug.

Ik zie ook nergens staan dat het eventueel niet zou gaan gebeuren, dus ik kan je verhaaltje ook netjes omdraaien.

En ja, dit zou een licentiemodel op basis van maandelijkse betaling in kunnen luiden, a la Adobe.

Eigenlijk zou ieder bedrijf dat wel willen, dan heb je elke maand een zeker inkomen.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 8 april 2015 18:10]

Waar haal je die onzin toch vandaan? A la Adobe???
Imo verzin je dat helemaal zelf.
Geef dan links ipv ongefundeerde FUD. ;)

Een perpetual license is imo een oneindige licentie met oneindige ondersteuning.
Dat komt er nu voor W10
Dat jij vindt dat bv XP perpetual gelicensed is en je het oneindig onveilig gebruiken kan is jouw ding denk ik.
De meesten hebben liever gratis updates, of zoals MS zegt; upgrades zodat iedereen altijd de laatste versie van Windows draait en versienummers er niet meer toe doen.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 8 april 2015 18:14]

Lol, kijk eens naar office. Die is nu ook al half perpetual en half maandelijke betaling.

Wie zegt dat ze dat met Windows niet gaan doen?

Geef eens een link i.p.v. FUD dat ze dat NIET gaan doen, want dat staat echt nergens! Er staat duidelijk in het verhaal dat Microsoft op een andere manier upgrades wil gaan aanbieden. Dus niet op de bestaande manieren! ;)

Perpetual zal nooit oneindig support hebben, die gaat naar een eventuele upgrade. Je licentie echter blijft wel altijd geldig, als je behoefte hebt om nog een oude versie te installeren.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 8 april 2015 18:19]

Office is een betaalde service, altijd al geweest, dat staat HELEMAAL los van het OS......

Dat je dat niet snapt, het verschil tussen extra services en het basic OS. 8)7
Ook OneDrive (extra cloudopslag) ed vallen onder services waar MS haar geld mee wil verdienen.
Office online is overigens gratis.

Links over de nieuwe upgradestrategie, dmv een ingebouwd update-system, heb ik al gegeven;
That's when Myerson started talking about "Windows as a Service." The plans for Windows 10 include a continuous series of upgrades performed automatically
Maar nergens wordt gesproken over betaalde upgrades, en ik kan hier de boel volspammen met nog meer links maar je leest ze blijkbaar toch niet of begrijpt niet wat er staat. ;)

Dat jij het FUD vindt dat ik je uitleg, met links, dat ze de upgrades automatisch gaan uitvoeren, en er nergens over betaalde upgrades gesproken wordt is helemaal van den zotte natuurlijk.

Misschien moet je je ook eens verdiepen in wat FUD is..... ;)
FUD is namelijk zoals jij het brengt;
Producent: Deze tandpasta maakt je tanden witter + link.
Jij: Ja, maar (misschien) ook zwarter of rotter, geef maar eens een link waarin staat dat dat niet gebeurt....(ik geloof namelijk alleen mezelf) 8)7

Voor jou legt Mary-Jo Foley hier uit waarom W10 geen subscription OS wordt.

En waarom zou je een oud niet gepatched/ondersteund OS willen installeren als je het nieuwste, snelste, veiligste, meest uitgebreide gratis* krijgt met de toezegging dat het automatisch geupgrade wordt zonder dat je een clean-install hoeft te doen?

* : gratis als in je hebt ooit een Vista, 7, 8, 8.1 gekocht of je krijgt een OEM licentie bij je nieuwe pc of koopt eenmalig een licentie voor je nieuwe zelfbouwsysteem.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 8 april 2015 19:57]

Wie zegt dat ze dat met Windows niet gaan doen?
De concurrentie.
Oh en hier je gevraagde link waar ze zeggen dat het gratis is verder;
Lees het blauwe Free Upgrade Offer*.

Direct van Microsoft, korter en duidelijker kan niet volgens mij. ;)
Geldt alleen voor legale versies. Je kunt illegale versies er inderdaad ook mee upgraden maar dat blijft illegaal!

Zie ook:
We will offer a free upgrade to Windows 10 for qualified "

Tevens geldt die aanbieding voor 1 jaar. Daarna mag je gewoon betalen voor je upgrade. Beperkt gratis dus.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 15 april 2015 14:47]

Je gooit weer alleen maar onzin door elkaar.
Eerst heb je het over een Adobemodel, dan vraag je bewijs dat ze dat niet gaan doen en nu zijn de illegale niet legaal en moet je dus wel voor Windows 10 betalen (als je een jaar wacht, geen oude licentie had, geen OEM krijgt bij je nieuwe device etc etc)

Trol lekker door.......en hopelijk moet JIJ inderdaad er voor betalen. ;)
Dat dacht ik nu ook van jou.
Dat moet iedereen na een jaar!
Voor mij is hij het eerste jaar gratis.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 16 april 2015 15:47]

Voor mij is hij het eerste jaar gratis

Gelukkig.....heb je toch nog wat opgestoken uit deze thread. ;)
Helaas niets van jou. Wel van andere posts! ;)
Gelukkig.....dan heb je toch nog wat opgestoken.
Dat driejaarlijkse circus ga ik toch missen. :(
LOL,
Vroeger was alles beter....... }>

Don`t worry, er zal vast genoeg te klagen overblijven over bugs bij nieuwe upgrades. ;)
Ipv eens in de drie jaar mekkeren, kunnen "jullie" nu twee keer per jaar internet vol zetten met klachten..... :+

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 8 april 2015 19:03]

Lees nog eens je eigen bron en zie dat hetgeen jij claimt niet door Nadella is gezegd.
Filmpje ook begrepen?

Speciaal voor jou een andere bron waarin Microsoft het zegt.......
Gratis voor de duur van 1 jaar en daarna? Zal Microsoft daarna je portemonnaie leeg halen, of je Windows "blokkeren"?
Nee, hij is dan levenslang geldig.
levenslang voor je device dan, de licentiesleutel wordt in de uefi opgeslagen en is niet overdraagbaar naar een nieuw device.
Neen, dan moet je betalen voor de update. Dus als je een jaar lang vergeet om te upgraden moet je alsnog na een jaar het volle pond betalen voor de upgrade naar Windows 10.

Dat is net zoiets als de aanbieding van Windows 7 naar Windows 8. Die was ook een beperkte tijd voor een gereduceerde tarief te koop. Na dat termijn moest je gewoon het volle pond betalen voor de upgrade van Windows 7 naar windows 8!

Nu is de stap van Windows 7 en Windows 8.1 naar Windows 10 gratis, wat voor velen de overstap wel zal bespoedigen!
Alleen voor de computer die je op dat moment gebruikt.. Ga je daarna weer upgraden met een nieuw moederbord, mag je weer opnieuw gaan betalen zoals ik het begrepen hebt zou het retail model niet meer bestaan, en alles zou dan alleen via een OEM versie te verkrijgen zijn.
Zoiezo heb je al een betaalt voor w7/8/8.1. Tevens zullen ze veel met de app store gaan doen. Tevens rollen ze xbox live mee. En zullen ook op die manier geld verdienen.
Gezien een illegale versie van windows 7/8/8.1 ook een upgrade krijgt naar windows 10 ben ik dit niet met je eens.
Echter zie ik wel het verdienmodel in de appstore en xbox live, wat dat betreft ben ik het inderdaad met je eens.
Ja ze krijgen een update maar die blijft ook gewoon illegaal. Dus krijg je alsnog niets. Die iso's zijn ook wel van dag 1 beschikbaar.

nieuws: Pc met illegale Windows is nog steeds illegaal na Windows 10-update

[Reactie gewijzigd door loki504 op 8 april 2015 09:52]

Je kan gratis upgraden maar de OS wordt nog steeds als een illegaal kopie gezien dat heeft microsoft ook vertelt.
deze blijft ook op w10 nog steeds illegaal
Ik ben zeer benieuw naar wat Windows 10 te bieden heeft, ondanks ik het al goed vond werken is het goed dat ze snel na release al updates ingeplant hebben om functionaliteit toe te voegen.
Eerst wilde ik meteen na release over gaan op dit besturingssysteem.
Echter nu Windows 10 gratis gaat worden begin ik steeds meer af te vragen wat het verdienmodel van Microsoft gaan worden.
Ben bang dat hier een abonnement of reclame aan gaat hangen waar ik zelf totaal geen fan van ben, ik tik graag bv ¤200 af voor Windows op mijn pc zolang ik hier zonder reclame of andere troep van gebruik kan maken.
Nu ja. Daar zijn verschillende opmerkingen over te maken:
- Microsoft zit tegenwoordig in een heel andere productcyclus dan in de tijd van Windows XP of Windows 7. De versies volgen elkaar sneller op, dus kan het zo zijn dat ze onder de streep hetzelfde verdienen.
- Windows 8 is slecht ontvangen en heeft een slechte naam. ik laat me hier niet erover uit of dat terecht is, maar het is gewoon zo. Windows 10 aankondigen zonder de upgrade gratis te maken zou de kwakkelende PC verkopen niet ten goede komen.
- Microsoft kan het zich veroorloven om zo marktaandeel terug te winnen.
- Microsoft kan zo sneller oudere OS-en uitfaseren, wat het geven van support simpeler maakt.
- Microsoft verdient natuurlijk wel op Windows 10. Nieuwe PC's en zakelijke klanten moeten wel een licentie kopen.
Met reclame en abo zal het wel loslopen denk ik zomaar. wel zijn je zorgen terecht bedacht hoor, maar ik weet ff niet meer waar terug gelezen, maar microsoft gaat het via andere prog's zoals office e.d. doen, hun verdiensten.
Dus zoals microsoft liet weten eerder, klopt het verhaal dus dat windows 10 gratis zal zijn en blijven, inc. alle updates en upgrades die nog mogen volgen in de toekomst.
ik zou me eerder zorgen gaan maken als je veel andere microsoft producten naast windows zelf gebruikt, hier zal je het nameleijk wel duidelijk terug gaan zien/merken.

Hou me ten goede hoor, op mijn tijd van lezen waren dit nog speculaties, maar microsoft wil echt zijn afnemers van windows tegemoet komen, kan ook niet anders, aangezien, bijv. sony al jaren geen restricties meer heeft, zal dus ook zeker wel weer met marktaandeel te maken hebben, dus niet echt zozeer de consument, maar het klinkt allemaal heel leuk toch ?? :P
Newsflash: Microsoft blijft haar nieuwe OS updaten...

Even zonder dollen: dit is toch niet nieuwswaardig? Het is tevens te verwachten dat Microsoft een jaarlijkse update cycle in gebruik gaat nemen, zeker met de verwachtingen omtrent het abonnementsmodel.
Ik vind dit interessanter: "los van de gebruikelijke bugpatches en kleine updates voor het besturingssysteem"

Ik had gehoopt dat ze ook eens zouden stoppen met die honderden kleine patches en updates zonder invloed op een versienummer.

Waarom niet gewoon werken naar 10.1 en tussentijds updates als 10.0.1 etc? Waarom door blijven gaan met die ondoorzichtige stroom aan fixes?
Omdat Microsoft honderden fixes per maand leverd die niet naar iedereen gepushed worden omdat deze alleen voor sommige hardware/software combinaties interessant zijn. Een versie nummer is leuk, maar alleen als het hele product voor iedereen veranderd. Ook betekend een versie nummer, ipv een hotfix, een echte release, met meestal dus veel meer test tijd en vertraging.
Wat, en dan maandelijks de hele software binnen halen in plaats van wat kleine updates? Of geen maandelijkse security/stability patches meer?

Windows groeit in omvang vanaf release met alle patches. Het lijkt me veel handiger dat in kleine brokken binnen te halen en te installeren. Zowel voor consumenten als bedrijven.
Bovendien kun je door die relatief kleine specifieke patches heel selectief te werk gaan als de situatie er om vraagt. Een bepaalde patch die niet goed samenwerkt met je gebruikte software bijvoorbeeld, kun je selectief overslaan, terwijl je de rest wel gewoon meepakt in verband met veiligeid en/of stabiliteit.
Hoe wil je dat vertalen naar een arbitrair versienummer zoals "10.0.1"?

Het interne versienummer van Windows is volgens mij gewoon het versienummer van de kernel. En als de kernel (\system32\ntoskrnl.exe) update dan update volgens mij wel gewoon altijd het versienummer daarvan. Alles wat buiten de kernel opereert kan redelijk verschillen per gebruiker per gebruikssetting. Volgens mij zegt een kernelnummer in het geval van Windows (of elk ander OS) veel meer dan een veel meer arbitrair versienummer van het gehele pakket.
Jouw hele (complexe en technische) uitleg geeft precies aan dat Microsoft zich erg richt op de zakelijke markt en de consumenten links laat liggen. Die snapt niks van dit systeem en kent alleen maar de "update-hell" die Windows is geworden.
Nou poeh, wat een hel zeg....

Eens in de zoveel tijd waarschuwt W8.1 me dat er updates geïnstalleerd zijn en dat ik 'een dezer dagen' even opnieuw moet opstarten. Na ik geloof een week negeren doet 'ie dat uit zichzelf.

Linux krijgt ook elke maand zeeën van updates, alleen hoef je dan meestal niet opnieuw op te starten. Zo'n probleem vind ik dat nou ook weer niet.
Het enige vervelende is wanneer je een nieuwe installatie uitvoerd(of nieuwe pc koopt) en je dan +100 updates moet laten installeren. Na enkele uren wanneer die klaar is doe je dan weer ff check updates en dan staan er weer +-30 tal klaar . Verder valt het allemaal goed mee.
Tsja, je install dvd kan zichzelf niet updaten, dus dat zal je altijd blijven houden natuurlijk. En hij doet het automatisch, dus je kan gewoon andere dingen doen. Binnen 2 dagen zal je wel up to date zijn zonder je er aan te ergeren
helemaal mee eens, is echt iets van eerste paar dagen zoveel updates, maar welk apparaat naast pc\s heeft dit tegenwoordig niet dan!?!? Wil men een veilige omgeving, updates dus!!
Hoezo update hell? Het enige wat de gemiddelde gebruiker meekrijgt is dat windows af en toe automatisch aangeeft dat het updates heeft. Dan zeg je 'OK doe maar' of 'nu even niet, ik ben bezig'.
Ik kan me nog herinneren dat windows bij sommige updates zomaar uit zichzelf gaat reboten terijl je net met belangerijke zaken bezig bent. Dat valt wel onder de noemer "Hell"
Daar gaat echt wel het een en ander aan meldingen en waarschuwingen aan vooraf. Voor zover ik weet zal Windows nooit spontaan rebooten zonder daar eerst melding over te doen (even bugs terzijde).
De popup komt dan blijkbaar niet boven de active schermen uit. Maar het blijft waardeloos.
Op windows 8 heb ik het nog niet gezien volgens mij.
Wel de melding bij het opstart scherm dat hij wil rebooten deze sessie.
Inderdaad, ik heb nog nooit meegemaakt dat ik niet minstens 2 dagen van te voren al meldingen kreeg.
Sterker nog, als het internet werkt en gevonden wordt, worden er tijdens de installatie van Windows tegenwoordig gewoon updates geïnstalleerd.
update hel? man ik krijg eens per 2 weken een melding hooguit.
Even laptopje uitzetten en updates laten installeren en klaar.
Wat is het nu voor probleem om updates te installeren? Ze doen dit voor de veiligheid en stabiliteit van systemen, hoe kan je daar nu op tegen zijn?

En mensen begrijpen dit grootendeels heus wel, je hoort alleen de zeikerds heel luidruchtig dit soort dingen roepen, zoals jijzelf.
En dat is een enkeling.

Je kan er ook voor kiezen om even niet te updaten, met alle risico's van dien.
Maar loop dan ook niet te zaniken wanneer bepaalde software niet wil draaien of je internet in de problemen komt of wat dan ook.
Een klant mag updaten, je bent tot niets verplicht! Ik weet niet over welke update hell jij hebt hebt, maar updates lopen hier op alle machines vlekkeloos.
Die snapt niks van dit systeem en kent alleen maar de "update-hell" die Windows is geworden.
De consument weet alleen maar dat Windows normaal gezien eens per maand automatisch aangeeft dat er updates klaar staan om geïnstalleerd te worden of al zijn geïnstalleerd.
Die consument installeert zijn systeem niet opnieuw, en als hij een nieuw systeem in gebruik neemt heeft de OEM er een redelijk recente image op gezet die qua updates redelijk bij de tijd is.

Die consument kent dus helemaal niet de "update hell die Windows geworden is". Sterker nog, de hel voor die consument zou pas écht bestaan als Microsoft niet continue elke maand met updates zou komen voor safety/security.

Ik ben het er mee eens dat Microsoft eens moet kijken of ze voor power users, tweakers, etc, niet eens kunnen kijken of ze voor verse installaties niet het hele pakket updates als een download aan kunnen bieden. En dat pakket dan maandelijks updaten naar de laatste updates. Dat scheelt wel een hoop updates binnen halen voor een verse out of the box installatie ja.
Dus melden dat mogelijk 10.1 en 10.2 komen is niet interessant? Ik vond 8.1 anders een aangename verassing. En hoop zeker ook op een 10.1 / 10.2.
Nee, melden dat er updates komen voor W10 is totaal niet interessant, da`s clickbait, en eigenlijk Tweakers onwaardig.
Een 40 jarig bestaan van MS wordt doodgezwegen maar geruchten over updates over één of twee jaar zijn wel nieuwswaardig? 8)7

Overigens net als dat eeuwige gezever van mensen over dat 10 een abonnement-OS wordt.......

Leer gewoon eens lezen.

Microsoft heeft vanaf het begin gecommuniceerd dat na 10 er geen nieuw OS meer komt maar dat 10 vanaf daar met kortere intervallen dan nu geupdate gaat worden.
Windows wordt Software as a service.
Het blijft dus 10 en zo willen ze iedereen op de laatste versie van 10 krijgen/houden.
De abo`s kan je afnemen op Office, OneDrive, etc, niet op het OS.

En dat aan major updates dan een versienummer 10.x gehangen wordt kan de grootste debiel ook bedenken.
Heb je minder geestelijk intellect dan hen dan kan zo`n hoger versienummer inderdaad als een hele grote verrassing komen. ;)
Ik vondg het zelf ook al kras dat ze het nu al over updates hebben terwijl het eigenlijke product nog niet eens op de markt is!

Een release datum voor Windows 10 vind ik derhalve interessanter!
Elk bedrijf heeft een roadmap, zo ook MS waar ze heen willen qua upgrades en in welke tijdspanne.
Ze gaven al aan sneller te willen updaten/upgraden dan eens in de drie jaar, nu is bekend dat ze dat ook echt gaan doen.

Imo is het net zo`n bericht als dat Tweakers zou gaan melden dat MS ook echt naar de (via het Insider-program gevraagde) feedback luistert bij het bouwen van 10.
Of dat Piet Paulusma`s weerbericht van eergisteren klopte.........
De abo kan je afnemen op office, onedrive,ect.

Hoe weet jij zo zeker dat het zo blijft, want dat heeft Ms ook helemaal niet gezegd. Bovendien krijgen bedrijven of hebben bedrijven de mogelijkheid een abo te nemen op het is samen met office en enterprise calls. Dus zo raar is die gedachten niet.
Natuurlijk weet ik niet zeker dat het zo blijft, maar MS wil af van het mensen overtuigen de laatste versie te kopen.
Als je daar vanaf wil dan vraag je geen geld voor updates/upgrades, maar dan push je ze á la OS X, gratis.
Dat is ook de strekking van vrijwel alle communicatie van MS en artikelen op techsites; Windows 10 wordt SAS wordt Windows (iedereen automatisch op de laatste versie zodat een versienummer irrelevant wordt)
Daarnaast heeft de concurrent wel SAS in de aanbieding, ook met services waar je een abo op kan nemen.

Hier wordt het uitgelegd.
Hier wordt uitgelegd door M J Foley, toch wel een "insider", hoe het nu zit met die abo`s; de gewone consument (active branch) krijgt Windows met alle veiligheidspatches en upgrades gepushed, betaal je dan kan je kiezen voor alleen veiligheidspatches (Enterprise) of veiligheidspatches en uiteindelijk toch de upgrades(pro/keuze active of current branch)

Maar niets is zeker, misschien komt de hemel ook wel eens naar beneden...... ;)
Voorlopig is er nergens sprake van betalen voor het OS en veiligheidspatches en upgrades, de eerste link waar MS dat verkondigd moet ik nog zien.
Je betaalt als vanouds, maar nu eenmalig, voor een licentie voor W10 en dat wordt onderhouden en geupgrade tot je apparaat er mee op houdt.
Je betaalt dus maar eenmalig voor een licentie, OEM op je nieuwe device of maakt gebruik van je oude van 7,8 of 8.1, om tot het eind van de levensduur van je apparaat altijd het veiligste en nieuwste OS te hebben.
Mooier kan toch niet?
Toch blijven er mensen roepen dat je moet gaan betalen, straks, waarschijnlijk, ooit, als abo voor je OS. :?
Als er een wereldkernoorlog uitbreekt komt inderdaad de hemel naar beneden, voorlopig is de hemel elke dag blauw (boven de wolken) . ;)

En werkt dit nieuwe SAS model toch niet voor MS en veranderen ze toch dan hou jij het laatste OS over dat een gratis upgrade was en beslis je zelf of je een verouderd OS blijft draaien of dat je bijbetaalt, en of je services blijft gebruiken die naadloos geïntegreerd zijn over alle devices.
Maar dit model werkt bv prima voor Apple met veel minder gebruikers, waarom zou dat met een veelvoud aan gebruikers niet werken?
Ga er dus maar vanuit dat Windows SAS wordt en blijft.

Office online is gratis, Office 365 uitgebreider en retehandig als je het hebt.
OneDrive is gratis voor een paar GB, wil je meer.....Etc.
Dus kies je voor gemak met naadloze integratie over alle devices met een goedkoop abootje of ga je zelf gratis diensten gebruiken die niet naadloos geïntegreerd zijn.
Microsoft gokt/hoopt op het laatste, de keus is aan jou.
Ik neem nu al diverse diensten als OneDrive en 365 af

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 9 april 2015 20:54]

Het is uitermate interessant, maar laten we daar op terug komen wanneer het OS uit is en bekend is wat er in het OS zit. Voor nu is het een 'gerucht' dat Microsoft volgend jaar met een update voor Win10 komt...
Klopt. Niets is zeker. Maar jij spreekt of het wel of niet nieuwswaardig is. Tevens is het nieuwe verdien model ook een gerucht(of heb ik iets gemist?).
Bedrijven kunnen al een abonnement nemen op besturingssysteem net als dat nu met office gaat of met Enterprise calls. Dus kan best dat dat ook voor consumenten door gevoerd wordt.
Zal altijd kunnen(voor nu is het van de kaart). Maar er kan zo een andere ceo komen. En dat hij het doorvoert
Het gerucht is de codenaam, dat de update er komt is al zeker. We weten nu ook al dat Threshold (Windows 10) voor de zomer gepland staat, en een tweede ronden van Windows Threshold voor de herfst. Waarschijnlijk is die 2de dus vergelijkbaar met Windows Spring, wat later Windows 8.1 Update werd genoemd.
Ik denk niet dat het een .1 update gaat worden, aangezien .1 updates ook wijzigen in de kernel bevatten. Zoals van Windows 8 (Windows NT 6.2) naar Windows 8.1 (Windows NT 6.3). Het wordt denk ik meer een update zoals de update voor Windows 8.1 die vorig jaar op BUILD werd aangekondigd: Windows 8.1 Update 1.
Ik vind dit anders behoorlijk interessant. Microsoft is behoorlijk agressief Windows 10 aan het pushen - en terecht, want WinXP had al dood moeten zijn. Het is dus opmerkelijk dat ze er voor kiezen dit OS nu al zo hard te pushen terwijl het nog niet 'af' is. De vraag is dus welke functionaliteit ze achterwegen laten.

[Reactie gewijzigd door SaphuA op 8 april 2015 09:35]

Maar geef toe. Een product wat nog niet eens op de markt is. En dan ga je aangeven dat er volgend jaar 2 grote upgrades komen. Er is geen enkele windows versie geweest zonder Service Packs 1 t/m 4, dus wat is inderdaad de nieuwswaarde hiervan?

Het lijkt erop dat veel techsites als eerste willen zijn met nieuws over Windows 10 ook al is er niks te melden. Net wat je zegt wordt er behoorlijk agressief over bericht.
Er is geen enkele windows versie geweest zonder Service Packs 1 t/m 4, dus wat is inderdaad de nieuwswaarde hiervan?
Noem de Windows-versies die een 4e service pack gehaald hebben maar op dan, is een kort lijstje ;)
Windows NT 4.0 - Service Pack 6
WIndows 2000 - Service Pack 4

Toegegeven, verder kom ik ook niet ;)
SP4 voor NT bezorgt me nog nachtmerries ;)
Service packs zijn (vooral) bug fixes. Ze kunnen moeilijk nu al aan het nadenken zijn welke bugs ze gaan fixen (hoop ik toch }> ) Dus gaat het (vooral) over features die pas na het uitbrengen van het OS gaan toegevoegd worden.
Dat zou het nieuwe file systeem wel eens kunnen worden die nu wel al in server 2012 zit maar nog niet in Windows.
Behalve windows 98, xp, vista, 7 en 8.
Sp4 is naar mijn weten alleen voor NT/2000 uitgebracht.
Tja, je kunt het zo zien. Je kunt het ook zien als niet perse alle ideeen in 1 keer in willen bouwen zoals ze met Vista probeerden. En dan uiteindelijk maar de helft kunnen doen en van alles maar half afgerond hebben.

Liever goed over nagedacht en zeggen 'dat plannen we voor de update'...

EDIT: Hmmm, dit is eigenlijk een reactie op Sircuri...

[Reactie gewijzigd door StefanDingenout op 8 april 2015 12:55]

Helemaal eens.
Het zou nieuws zijn als ze nu al vast hebben gesteld dat ze GEEN updates gaan doen voor een jaar...

Of wellicht als ze zouden vertellen: Natuurlijk updaten we het OS, maar we melden niet meer wat er in gaat komen, en besteden er ook niet echt aandacht aan. Want je hoort er niets van te merken, en langzaam wordt je OS beter.
Zoiets als de periodieke update van Google Chrome, waar je ook weinig tot niets van merkt (ik houd het echt niet bij wat er bij komt) totdat er een keer iets verandert wat jij opmerkt...
Maar ja, door ramen (Windows) kun je naar binnen kijken, dus die houding past niet bij Windows.
:)
Intern zijn er natuurlijk bepaalde projecten waarvan ze zeggen "goed plan, maar dit stellen we uit tot een update".
Er is werkelijk geen enkel aanleiding dat het gerucht van een abonnement rechtvaardigt.
Het enige punt wat gebruikt wordt is het feit dat je windows 10 gratis krijgt als je 7 of 8 al hebt.

Microsoft doet dit eerder om zoveel mogelijk PC van de oude OS af te krijgen zodat ze veel minder last krijgen van oude OS ondersteuning gezeik zoals ze nu al meemaken met XP en vista.
Buiten dat om als genoeg mensen het nieuwe OS uitproberen omdat het toch al gratis is voor het eerste jaar hebben ze gelijk enorm veel gratis reclame.

Denken dat je straks opeens een abo vorm OS krijgt is net zo raar als dat je dacht dat de wereld vergaat omdat het Maya kalender niet verder liep.
Tweakers vertaald en interpreteert 1 keer een uitspraak van Microsoft verkeerd en het zaadje is meteen bij vele mensen ontsprongen.

Er komt geen abonnement voor consumenten!! Alleen services in een abonnementsvorm voor bedrijven. Net zo als dat nu al bestaat.
Ik denk dat er wel een Office 365 personal proefabbo met de gratis Windows 10 update mee zou kunnen komen.
Ja dat zie nu bij nieuwe tablets zoals de surface 3.
Die is er toch al?!

Office 365...
kan ik ook gewoon als consument kopen(huren) hoor!
Zo kun je ook gewoon server 2012 kopen als consument, als je dat wenst!
Dat heb je met haastklussen, dan vallen er steeds meer zaken uit de eerste release weg. MS staat onder zware druk van de hardware leveranciers de rem op nieuwe PC-verkopen door het commercieel rampzalige verlopen Windows 8 avontuur zsm weg te nemen. Zoiets ging bij Vista juist fout, toen moest men twee maal ontwikkelen en eigenlijk drie maal voordat het met Windows 7 eindelijk goed kwam.

Maar goed dat PC's (door smartphones & tablets) niet zo'n wezenlijke rol meer bij consumenten spelen als vroeger en in de zakelijke hoek kunnen bedrijven met de juiste supportcontracten alle tijd nemen voor de overgang. Ondertussen zetten BOD ontwikkelingen wel druk op de zakelijke kant vanuit de dubbele rol die consumenten als werknemers nu eenmaal kennen als het op ICT-voorzieningen aankomt.

PS Ben benieuwd of Windows Phone zaken nu ondergesneeuwd raken of juist de oorzaak van vertraging zijn. Totnutoe heeft het opkopen van Nokia MS nog maar weinig opgeleverd, terwijl juist hun eigen Surface producten een revival meemaken (veel marge weggeven voor meer afzet heeft daar gewerkt)
Ben je ook wel eens in de echte wereld geweest?
Waar bijvoorbeeld ingrijpende verbouwingen bij geplande openingen nog niet helemaal klaar zijn op microniveau?
Wat niets afdoet aan het concept/bruikbaarheid overigens, alleen voor de kniesoor dan natuurlijk. ;)

Of kijk eens naar je eigen huis....alles af en klaar zoals je dat zou willen?
Maar je woont er wel in? ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 8 april 2015 14:05]

In mijn actieve periode was ik o.a. jarenlang manager van een 77 man grote technische afdeling die ICT-projecten in opdracht moest geven, laten implementeren en qua releaseplanning en inhoud ook bewaken. Echte wereld genoeg zou ik denken. ;)

Naarmate de opleverdatum naderde kwamen software leveranciers altijd met vertragingen, die "natuurlijk" konden worden vermeden door zaken naar de volgende release te verschuiven. Je had dan weinig keus, want ongeteste of slechtere software zou nog erger zijn...

Microsoft heeft veel tijd verloren door eerst Windows 8 ongewijzigd te willen laten, vervolgens met diverse ideeën tegelijk aan een 8.1 tussenversie te werken om vervolgens noodgedwongen het roer maar helemaal en onder de vlag van Windows 10 om te gooien. Die verloren tijd wordt nu denk ik ingehaald door zaken weg te laten en naar achteren te schuiven.

Maar dan nog, de wereld is veranderd: de PC-verkopen blijven alsmaar dalen en voor de zakelijke omgeving spelen heel andere zaken dan weer een nieuwe, dan wel deels oude GUI.
Die verloren tijd wordt nu denk ik ingehaald door zaken weg te laten en naar achteren te schuiven.

Maar tevens geef je aan dat het normaal was dat bepaalde zaken bij release naar de volgende werd geschoven, waar je "morrend" mee akkoord ging omdat je liever bugvrije dan brakke software afleverde aan de klant.
Maar dat was geen haastwerk toch?
En dat waren ook geen major functies die nog niet helemaal klaar waren toch?
Blijkbaar normaal dus, tenzij je de releasedatum verschuift natuurlijk, dan is het weer af maar te laat.
Elke OS-boer heeft daar last van, Apple laatst nog met zijn Healthcare. Groots aangekondigd en op het laatst teruggetrokken.......... (inmiddels zijn ze met IBM Watson in zee).
Ook een haastklus dus van Apple?

En tijd verloren met W8?
Misschien is hier ook wel wat anders aan de hand.
Ze zijn natuurlijk niet vorige zomer begonnen 10 te ontwikkelen, die roadmap liep al veel eerder en je kan ook niet één twee drie alle OS-en bij elkaar gaan gooien.
Die beslissing werd nog door Ballmer gemaakt.
Juist omdat de markt verandert heeft MS al met W8/WP8/RT geprobeerd nieuwe markten te betreden, Daar is de kernel ook helemaal voor veranderd.
En ja, ze moesten een inhaalslag maken.
Nu zitten ze op het punt dat ze ook echt alles samenvoegen, over alle platformen/devices én daarnaast de iOS/OSX/Android- markt bedienen met apps en services.
Microsoft gaat imo als eerste deze stap maken, van versplintering terug naar één geheel.
En vraagt zelfs, geen enkel ander OS deed dat eerder, of JIJ mee wilt helpen om het beste Windows ooit te maken, want voor iedereen het beste = voor iedereens eisen want Windows 10 draait om jou!!.
Dat krijg je nooit in één keer op de markt, er zullen altijd mensen zijn die dingen missen of anders geïmplementeerd hadden willen zien.
Het ligt dus imo meer aan de gebruikers of iets on-af is, je kan een perfect OS in de markt zetten, mensen hebben altijd wat te mekkeren en er zitten altijd bugs in.

Maar daarom hoeft het geen haastklus te zijn.
Dit zijn gewoon de beloofde snelle upgrades, die nu een naam hebben, maar al voorspelbaar waren toen Microsoft zijn veranderde visie, update-beleid en verdienmodel aankondigde.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 14 april 2015 23:28]

Waarom zou Windows 10 een haastklus zijn? Als ontwikkelaar heb je nu eenmaal features die niet af geraken voordat jij dat wilt en dan moet je die uitstellen. Apple heeft met zekerheid ook niet alles in OS X 10.10 gekregen wat ze in 10.10 wouden hebben en dus hebben uitgesteld naar 10.11. Normale gang van zaken.
Dat heb je met haastklussen
Onzin daar kunnen zoveel redenen voor zijn, zoals:
  • Zaken zijn waarvoor er nu nog geen standaard is, waarvoor nog geen uitspraak is gedaan en die Microsoft daardoor nog niet heeft kunnen implementeren.
  • Microsoft weet op hardware gebied veel verder vooruit wat er gaat komen als dat wij weten.
  • Om een 2e Windows 8 te vermijden kan het zijn dat Microsoft eerst even wil kijken hoe Windows 10 geaccepteerd wordt en hoe de markt zich gaat bewegen
  • etc. etc.
Het is wel iets te makkelijk om het een haastklus te noemen. Je kan alles wel willen implementeren en het perfecte OS willen lanceren, maar dan komt het nooit op de markt.
Ik ben benieuwd naar het nieuwe update/ upgrade systeem van Microsoft, als ik het goed begrepen heb wordt het een background service die vergelijkbaar is hoe apps op Windowsphone worden upgrade. Het zou heel welkom zijn alleen nog maar een notificatie te krijgen.

Microsoft heeft aangekondigd dat er geen Windows 11 meer komt en dat Windows 10 voor elk apparaat waar het op staat de levensduur van het apparaat ondersteund wordt met de laatste updates/upgrades. Windows 10 wordt op deze manier een gratis service voor je apparaat die altijd up to date is zolang het apparaat het doet.
Wordt Windows 10 een beetje zoals OS 10 het nu is bij Apple?
Elk jaar wat verbeteringen onder een nieuw getal (zoals 10.10 bij Apple nu)?

Dat zou dan wel kloppen met de geruchten dat Microsoft grote updates zal brengen. Windows 10.1, 10.2 etc
Ik heb begrepen dat je straks 1 van 4 versies van Windows 10 kan hebben. Het enige verschil is de snelheid van updaten. Er zal natuurlijk wel een build nummer inzitten. Maar Microsoft wil Windows als een service aanbieden, dit houdt in dat iedereen op ongeveer de zelfde versie blijft.
1) is de preview versie. Vergelijkbaar met de huidige preview.
2) is de fastlane ( eerste kring) normale updates voor consumenten
3) is de slowlane (tweede kring) Deze komt bijvoorbeeld een half jaar na fastlane en is voor bedrijven die een extra geteste versie willen.
4) losstaand van het internet. Update eens in de zoveel jaar.

[Reactie gewijzigd door Six9 op 8 april 2015 16:33]

Nee, misschien gaan ze wel direct naar Windows 12. }>
Nee, waarschijnlijk gaat zelfs de 10 er af, en draai je gewoon Windows waarbij iedereen automatisch op de laatste versie zit. ;)
Ik zal het allemaal wel niet snappen, maar is het niet vreemd dat ze nu al major fixes bekent maken voor een OS dat nog niet eens wordt verkocht?
Hoezo zijn dit "major fixes"? Redstone is het Windows Blue van Windows 10, en waarschijnlijk de eerste van vele. Dit zijn nieuwe features, enzovoorts. Idem dito voor de update van deze herfst.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 8 april 2015 10:43]

Bij een bedrijf kijken ze soms jaren vooruit, dit noemen ze een roadmap. Nu heeft een journalist deze roadmap gezien en dat gerapporteerd. Het is eigenlijk geen nieuws😊
Tja. Ik begrijp de nieuwswaarde er niet zo van. Het is dus een 8.1 update voor de 10 serie. Alleen is Windows 10 er nog niet en waarom is er dan nu al "geplande" update informatie?

Maar goed, het past een beetje bij het beeld wat ik van Windows heb: rommelig. Elke major versie van Windows is zo anders. Dat was natuurlijk met Windows 8 het meest extreem. Het nadeel is dat er nog veel oud spul in hangt waardoor een echte vernieuwing naar mijn mening uitblijft. De switch tussen die metro en de desktop was allerzins niet professioneel of mooi te noemen.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de updates van OS X dan wordt er geleidelijk nieuwe mogelijkheden ingevoerd en als je een beetje up to date blijft merk je eigenlijk vrij weinig van de vernieuwingen. Alles is nog vindbaar, vaak werkt het oude nog wel en kun je wennen aan het nieuwe.
Langzaamaan worden oude dingen door nieuwe zaken vervangen.
Mijn mening is dat desktop OS-en (of je nu Windows of OSX neemt) grotendeels uitontwikkeld zijn. Een nieuwe versie is af en toe nodig voor verse hardware ondersteuning, maar buiten dat: indien je een desktop op klassieke wijze gebruikt, met muis en toetsenbord, wat valt er dan nog te willen?

Mijn complete Windows ervaring bestaat uit 20 gepinde shortcuts op mijn task bar. Windows is een software launcher. In de software ben ik produktief danwel doe ik aan entertainment. Buiten dat en het file systeem moet het OS me zo veel mogelijk uit de weg gaan. Daarom zie ik sinds W7 niet zo wat de toegevoegde waarde nog is van nieuwere versies.
Ai 20 iconen op de taakbalk, dan krijg je uiteindelijk zo irritant pijltje of een dubbel dikke taakbalk als meerdere programma's open staan. Dat pijltje wordt dan een handeling die het zelfde is als op de startknop klikken.
Ik heb een lege taakbalk op verkenner na. Een leeg bureaublad op vijf tot tien snelkoppelingen na van mijn huidige bestanden waar ik aan werk.
En een goed georganiseerd start scherm waar ik alles blind kan vinden.
Werkt als een zonnetje.

[Reactie gewijzigd door Six9 op 8 april 2015 16:45]

Ik werk op 2 x 2560 x 1440 dus plaats is geen probleem. Mijn bureaublad is leeg en een startmenu gebruik ik nooit.
Ik denk niet dat ze uitontwikkeld zijn, Apple en Microsoft voegen nog wel degelijk bruikbare functies toe. Ik vind de stappen van Microsoft alleen zo onnodig groot. De kleine wijzigingen die Apple nu steeds doorvoert in een feitelijk zelfde GUI is veel toegankelijker.
W7, W8, W8.1 en W10 zijn compleet andere versies met nogal duidelijke verschillen.
desktop OS-en uitontwikkeld? Ik denk persoonlijk dat ze nog in hun kinderschoenen staan. Het software launcher deel is idd misschien een beetje uitontwikkeld. Maar buiten de punten die jij aangeeft moet een OS ook zaken samen laten werken door daar interfaces voor te bieden. Het is goed, en als daar een goede manager (performance en security-wise) tussen zit en dat niet alle applicaties op hun eigen houtje met elkaar gaan praten ... dan krijg je zoiets als een klaslokaal vol kinderen dat door elkaar praat. De volgende stap is om het OS ook zaken buiten de computer te laten regelen. Home automation, oftewel domotica. [Maar goed, daarvan zou je kunnen zeggen dat je 1 centrale home automation server in huis zou moeten hebben]
Heb de technical preview van Win 10 nu draaien, moet zeggen dat ik niet heel erg verrast ben ofzo. Ik vind de stijl niet zo mooi, en skip gewoon die metro interface ipv het te verminderen..... Voor tablets kan ik het nog begrijpen, maar voor Desktop vind ik het niets. Maar goed, MS zal vast beter weten wat ze doen dan ik :)
Wat bedoel je eigenlijk met die Metro interface, in Windows 8.1 kan ik je nog wel begrijpen want daar draaien de apps nog fullscreen. Maar in Windows 10 weet je echt niet meer het verschil tussen een desktop-programma en een App. Ze doen allebei wat ze moeten doen en dat is uiteindelijk het belangrijkste....
Ik bedoel die livetiles in het startmenu, en die windowed apps waar jij het over hebt vind ik eigenlijk een tussenoplossing. De system apps voor instellingen etc werken gewoon minder prettig. Daarnaast moet je ze nog steeds fullscreen windowed bekijken.

Ik snap dat MS op zoek is naar vernieuwing en synergie wil vinden tussen desktop, mobile en tablets, maar in de praktijk vind ik het nog geen topper.

Misschien ben ik, of zijn wij , niet helemaal de doelgroep maar ik wil gewoon graag een praktische en snelle interface, ipv een interface waarvan MS denkt dat deze het gebruiksvriendelijkste is. Ik bedoel, het openen van je settings menu laat zelfs een loading screen zien van 1 seconde.
Wat vindt je van de Preview apps van Office? Die zien er toch wel erg gelikt uit en werken zoals je zou verwachten. De nieuwe mail en kalender idem.

Je zit nog wel in een preview, nog steeds zijn niet alle settingen in elkaar geïntegreerd(configuratie scherm is het zelfde qua indeling als settings maar met nog een andere inhoud). Ook krijg je 1 scherm waar je programma's en app kan verwijderen en aanpassen.
Ik wacht het allemaal rustig af en verwacht dat alles geïntegreerd wordt met elkaar.

Het startmenu vindt ik ook nog niet af voor mij hoeft dat lijstje laatst gebruikte programma's niet ( waar nu knipprogramma en Paint in staat. De meeste gebruikte programma's zet ik daar namelijk naast. Dus nu zie ik ze dubbel. Persoonlijk vindt ik het nog steeds handig dat updates krijg in de tiles. Maar natuurlijk smijt ik de tiles die niet hoef meteen weg. Heerlijk hoe je het zelf kan indelen
Fullscreen windowed is helemaal geen verplichting met het nieuwe Windows 10, die kun je ook kleiner maken, snappen, stacken, enzovoorts...

En onthoud: het is nog niet af!
Sorry, maar ik vind toch echt een wereld van verschil zitten tussen een W32 applicatie en een Modern UI app die toevallig in een window draait. De style/UI is compleet anders, en de interactie vaak ook.

Ik denk eerlijk gezegd dat veel Windows gebruikers apps op die manier nog steeds niet zullen pruimen.
Dit is toch geen gerucht maar een standaard verwachting? Microsoft geeft zn besturingssystemen toch al jaren grote updates na release in de vorm van bijvoorbeeld Service Packs?
Service Packs bestaan niet meer, Windows 7 SP1 was de laatste. Anyway, dat er een update komt valt binnen de verwachtingen, het interessante hier is gewoon dat we nu de eerste informatie over Redstone krijgen.
Volgens mij is update 1 van 8.1 ook een soort van Service Pack.
Service Packs zijn updates die alle voorgaande updates bij elkaar voegen. Windows 8.1 Update is een losse nieuwe update. Dus nee, geen Service Pack.
Ik denk dat de waarde van dit bericht verkeerd begrepen wordt.

Ik denk dat de nieuwswaarde ligt in het feit dat MS dus nu al grote nieuwe features, niet op tijd af gaat hebben.

Dat klinkt natuurlijk negatief, dus dan maken ze er van: GROTE NIEUWE features komen snel met een grote update.

Dit bericht is niets meer dan een erkenning dat ze, weer, een product niet volledig op tijd af gaan hebben....
Wat een onzin.
Ze kondigden aan dat W10 tot device EOL onderhouden wordt en gratis van nieuwe features voorzien wordt;
Quote;
Free Upgrade Offer*
Great news! We will offer a free upgrade to Windows 10 for qualified new or existing Windows 7, Windows 8.1 and Windows Phone 8.1 devices that upgrade in the first year! And even better: once a qualified Windows device is upgraded to Windows 10, we will continue to keep it up to date for the supported lifetime of the device, keeping it more secure, and introducing new features and functionality over time – for no additional charge.


En nu bekend is met welke snelheid die beloofde upgrades komen is het OS niet af als het uitkomt??? 8)7

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 14 april 2015 23:41]

Zucht...uiteraard blijven ze met nieuwe features komen..dat lijkt me logisch.

Waar het straks om gaat is hoeveel van de features, die met veel bombarie toentertijd zijn aangekondigd, daadwerkelijk bij de release zitten.
Microsoft blijft altijd updaten, dus dat er een grote update komt is echt geen verrassing in mijn ogen, het enige wat ik kan bedenken eigenlijk is dat er een grote feature wordt toegevoegd aangezien ze nu al weten dat die updates er komen.
Persoonlijk denk ik dat als er één grote update wordt gelanceerd dit niet alles in zijn geheel zal gaan dekken. Met het oog op die grote 'features' die dan geïmplementeerd zouden moeten worden lijkt dan dat er nog een periode van bugfixing nodig zal zijn ook voor deze elementen die toegevoegd moeten gaan worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True