Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 207 reacties

Er is een nieuwe build van Windows 10 uitgelekt waarin de applicaties Mail en Calendar zijn verwerkt. Microsoft heeft de apps een nieuwe interface gegeven vergeleken met Windows 8.1. Ook dook er een Family-app op.

Het gaat om build 10051, zo meldt The Verge, die de uitgelekte software probeerde. Waarschijnlijk zijn de nieuwe Mail- en Calendar-app nog niet af, maar ze zijn al wel vrij functioneel. In Mail is er ondersteuning voor meerdere accounts en er zijn touch gestures ingebouwd. Gebruikers van een Windows 10-apparaat met touchscreen kunnen zo commando's koppelen aan vingerbewegingen. Overigens gaat de Mail-app op termijn Outlook heten.

Nieuw in de Calendar-app voor Windows 10, naast een aangepaste interface, is dat er ondersteuning is voor bijvoorbeeld agenda's van Google. Hier was in Windows 8.1 nog geen mogelijkheid voor ingebouwd. Ook gedeelde agenda's kunnen geïmporteerd worden in Calendar en de applicatie kan direct vanuit Mail worden geopend.

Tenslotte is een app met de naam Family ontdekt. Deze is bedoeld voor het instellen van restricties in het besturingssysteem en is daardoor vooral handig voor ouders met kleine kinderen. De Family-app is nog niet volledig functioneel waardoor ook alle features nog niet bekend zijn.

Microsoft brengt geregeld nieuwe builds uit voor Windows 10, maar build 10051 is nog niet officieel vrijgegeven. Vorige week kwam build 10049 uit, waarin onder andere de nieuwe browser onder de naam Project Spartan is ingebouwd. De final versie van Windows 10 komt waarschijnlijk in het najaar uit en verschijnt dan ook als gratis upgrade voor Windows 7- en Windows 8.1-gebruikers.

Windows 10 build 10051Windows 10 build 10051Windows 10 build 10051Windows 10 build 10051Windows 10 build 10051Windows 10 build 10051

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (207)

"Nieuw in de Calendar-app voor Windows 10, naast een aangepaste interface, is dat er ondersteuning is voor bijvoorbeeld agenda's van Google."

Ben benieuwd hoe ver die ondersteuning gaat. Gebruik zakelijk een Android mobiel en mijn contacten en agenda leg ik primair daar in vast. Maar zou wel fijn zijn als ik de agenda kon syncen met Outlook.

Importeren kan altijd maar dat moet ik dan bij elke wijziging doen.
Tja, Microsoft kan er weinig aan doen dat Google de deur dicht gooide voor windows 8 gebruikers.
De integratie die je wenst werkte namelijk gewoon goed toen windows 8 net uit kwam. Alleen blokkeerde Google de verbinding op een gegeven moment.

Gezien de basis van windows phone zal Google calendar en contacts wel goed gaan werken.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 5 april 2015 10:26]

Men kan hier een hele stammenstrijd gaan voeren over welk pakket het beste is, maar in de praktijk hebben ze ongeveer hetzelfde te bieden.

Belangrijkste van deze ontwikkeling is, dat ondanks dat je op platforms wordt gepushed om ook een diensten-arsenaal af te nemen van de OS maker. Je ook steeds beter als je al een diensten-arsenaal afneemt bij een bepaalde andere partij, terecht kan op windows. Net als dat andersom ook kan.

Dat is een fijn iets, ik hoop dat met windows10 ook het 'kinderachtige' youtube-app conflict tussen google & microsoft door beide partijen uit de lucht wordt gehaald.

Blocking & lock-in is niet van deze tijd.

Het is mooi dat je met Google diensten bij MS terecht kan en andersom. Want de meeste mensen maken naast gebruik van Windows, ook wel eens gebruik van google diensten of andere partijen. Blokades heen en weer tussen die clubs zijn uiteindelijk alleen maar slecht voor de consument.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 5 april 2015 10:43]

Dat is een fijn iets, ik hoop dat met windows10 ook het 'kinderachtige' youtube-app conflict tussen google & microsoft door beide partijen uit de lucht wordt gehaald.
Waarom zou Google? Ze weten dat je niet voor WP kiest omdat er geen Google-integratie is.

Google heeft momenteel geen enkele reden om Windows te ondersteunen omdat WP niet meetelt en Google baat heeft bij een versnelde switch naar Linux.
Maak even onderscheid tussen Google Corp en de afzonderlijke diensten.

Google maakt consequent de fout dat geleverde diensten ten alle tijden ten favoure van het geheel moet zijn.
De youtube-app is een voorbeeld, de gmail-app heeft ook veel te veel haperingen gekend, chrome is ook een dienst dat op veel gedachtes hinkt.

En met dat laatste komen de zorgen. Microsoft zet de laatste jaren erg in op online-activiteiten. Dat een browser doet wat die moet doen is daarbij essentieel. Het laatste wat je nodig hebt is het idee dat vandaag of morgen Google besluit dat ze hun browser zodanig aanpassen dat Office 365 ineens niet meer functioneert.

En het lijkt vergezocht, maar het lijkt me geen toeval dat MS zijn browser helemaal loskoppelt en tzt ook op andere platformen gaat vrijgeven.
Het is ook zo dat doordat Google Chrome helemaal opensource heeft gemaakt vanaf het begin er dus ook veel spin-off technologieën hieruit voort komen welke dagelijks nu gebruikt worden. En dat is toch wel heel mooi van Google.

Denk aan NodeJS. Zonder V8 Javascript engine was dat er nooit geweest. Nu kunnen we full stack javascript programmeren zonder onhandig te switchen tussen talen zoals PHP enzo bah!.

Tevens kijken we naar blink(voorheen webkit). Deze HTML render wordt in veel zaken gebruikt. Denk aan veel native applicaties gemaakt met webtechnologie hedendaags. Of als je een website wil embedden in een native applicatie in welk framework dan ook. Veel reclame borden en andere kiosk applicaties gebruiken hedendaags ook blink. In ziekenhuizen waar dan ook. Je denkt er niet zo over na maar... de componenten waaruit de Chrome Browser uit bestaat worden op allerlei manieren in onze dagelijkse leven gebruikt.

Dit had nooit gekund als Google zich opgesteld had zoals Microsoft.
Kun je dit allemaal onderbouwen? Want het integreren van een webpagina kan via .NET ook, dan wordt gewoon Trident gebruikt. Sterker, Blink is eigenlijk nog dusdaning een nieuwkomer dat ik helemaal niet geloof dat ziekenhuizen en andere instanties opeens masaal overgegaan zijn naar een systeem dat daarop draait. Waarom zouden ze, omdat Google zo lief is? Die systemen stonden er al langer en ik verwacht dat het gros ervan nog gewoon op een verouderde versie van Trident draait.
Google heeft Chrome volledig open source gemaakt? Grapje zeker? Chromium is open source, Chrome welke afgeleid is van dit project is zeker niet volledig open source. Zoals eigenlijk maar weinig van Google zelf open source is.
Tsja, daar kan Google wel baat bij hebben, maar ik hoop dat ze doorhebben dat het ze ook klanten kost.

Ik vind dat soort praktijken van Google niet kunnen en ben mede daarom van Google Apps verhuisd naar Office 365.

En misschien ben ik erg naïef, maar ik hoop dat Microsoft zijn open houding van de laatste tijd door zal blijven zetten en dat het binnenkort echt mogelijk is om vrijwel alle Microsoft diensten op zo ongeveer alle apparaten te gebruiken.

Dan kan ik tenminste naar hartelust switchen van device (Android toestel, iPad, Windows laptop, Mac) en dezelfde diensten gebruiken. Dat lukt nu al aardig overigens, maar het kan nog beter.

PS:
Ik heb ook een Windows 10 build draaien met de March Update en al met al vind ik het een prima systeem. Ik hoop dat ze meer aandacht aan hun apps gaan schenken zodat die ook serieus bruikbaar worden. Dus ik kijk er nu al naar uit om de nieuwe mail en calendar app te testen :)

Windows 10 draait op die testmachine (core2duo uit het jaar nul) overigens een stuk lekkerder dan Windows 7 deed. Het start sneller op en neemt minder ruimte in!

[Reactie gewijzigd door Lethalis op 5 april 2015 13:15]

Ik denk inderdaad dat je heel naief bent. Microsoft lijkt meer open te worden maar intussen is het dat niet echt. Kan me nog zoiets herinneren als .Net wat crossplatform zou moeten zijn. Office standaarden die open zouden moeten worden maar het uiteindelijk amper geworden zijn en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Slechte google intergratie heeft mij in elk geval doen besluiten WP vaarwel te zeggen ten faveure van android. Ik ga niet al mijn bestanden en programma's en diensten omzetten omdat het OS het niet ondersteund, dat gebeurd eerder andersom.
.NET specificatie is open voor wie ermee aan de slag wil, daaruit is het Mono project gekomen. De Office open documentformaten zijn ook compleet gedocumenteerd. En dit zijn allebei zaken uit de tijd voordat MS het roer omgooide.

Daarnaast laat je een OS niet bepalen welke diensten je gebruikt, maar je laat de door jou gebruikte diensten wel bepalen welk OS je gebruikt 8)7 Sorry, maar ik vind je logica nogal krom.
Je kon toch altijd al Google Agenda's synchroniseren?
Ik weet wel dat er een lange tijd een foefje voor was om het goed te activeren, maar volgens mij was ook dat al opgelost?

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 5 april 2015 10:43]

activesync :N :F ownee dat was de andere kant op

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 5 april 2015 15:54]

Je kan je met je live kalender abonneren op je Google agenda, dat doe je door het ICAL adres van de Google kalenders op te zoeken en die in te voeren bij live->importeren->abonneren. Als het niet lukt, kun je Google gebruiken, zo heb ik het ook gevonden.
Het lijkt mij zeer waarschijnlijk dat ze gewoon dezelfde integratie nemen als ze nu al doen met WP (met dus CALDAV). Dit wilt dus zeggen dat al je agenda's waar jij toegang toe hebt (dus ook automatisch gegenereerde zoals verjaardagen van je contacten als met jouw gedeelde agenda's, deze dus: https://www.google.com/calendar/syncselect). De sync is meteen (tenzij je anders in stelt).
Je kan echter geen gebruik maken van speciale dingen zoals gebruikers uitnodigen, bijlages toevoegen etc.
Ik heb het persoonlijk altijd vreemd gevonden waarom Windows een veel slechtere integratie van Google heeft als Windows Phone.

Wil je een tussenoplossing voor Win8.1? Dan kan je in je Outlook.com agenda intekenen op de ICAL van je Google Agenda. Geeft je enkel lees rechten en de sync (van Google naar Outlook.com) kan soms wel een dag duren, maar dat is de beste "out of the box" oplossing die ik kon terugvinden.

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 5 april 2015 10:49]

Als je eM client gebruikt heb je alles in een, mailclient en een agenda die gekoppeld is met je google agenda en die op je android smartphone.
Doe jezelf een plezier en ga Office 365 gebruiken. Als je die kosten zakelijk niet kan dragen, kan je beter gelijk stoppen met je bedrijf.
Doe je zelf een plezier en zie niet "MicroSoft" als antwoord op alles. Google Apps/Mail/Calendar/etc is een product met een doelgroep, net zoals Office 365 dat is. En het is niet zo dat zakelijk gebruik alleen mogelijk is met Office 365, ook andere producten kun je daar best voor gebruiken; als-ie daar tevreden mee is...
Hij heeft een probleem met het syncen van zijn agenda en contacten met Outlook, zoals je ook had kunnen lezen. In dat geval is Office 365 een veel robustere en betere oplossing dan Google. Tevens ondersteunt iedere mobiel platform Exchange ActiveSync synchronisatie, dus ook op dat vlak ben je beter af met Office 365 dan met Google. Het is dus niet alleen een kwestie van persoonlijke voorkeur.
Of gebruik gSyncit voor de synchronisatie tussen Outlook en Google, werkt perfect.
Gehuurde software heeft als nadeel dat het op enig moment niet meer werkt.

Bovendien heb je zakelijk zoiets als TCO, en als je die laag wilt houden zoek je voor elke toepassing de best passende oplossing. Office 365 huren omdat je alleen maar je agenda wily syncen, klinkt als niet-optimaal.
Hoewel ik je ergens wel begrijp gaat die vlieger niet op voor een groot aantal bedrijven, waaronder mijn werkgever (banksector).
Bij ons is alles dichtgetimmerd door de strikte regelgeving en is heel wat software nog erg oud waardoor Office 365 weinig kans van slagen heeft zonder serieuze aanpassingen aan infra en procesmanagement kant.
Gelukkig kun je als bedrijf de functionaliteiten van Office 365 gewoon inhouse op je eigen servers in eigen beheer gebruiken. Alleen de web apps is wat minder misschien, maar dit is ook op te lossen door office via remote app aan te bieden.
Precies, veel bedrijven willen niet in de cloud werken en ik geef ze meer dan gelijk.

Ontopic, ik ben al een tijd van Windows afgestapt en kan prima uit de voeten thuis met Ubuntu, maar toch ben ik wel benieuwd naar Windows 10. Ik heb nog ergens een Windows 7 install rondzwerven en ga zeker gebruik maken van de gratis upgrade naar 10. Hopelijk hebben ze het update beheer nu wel fatsoenlijk ingericht, want dat is en blijft een grote ergenis iig t/m 7.
Ik zelf sinds paar weken af van windows maar dan naar apple, en vind het echt stuk fijner.
In windows was je zo lang bezig met instellen/wijzigen van dingen voor alles fijn werkte, dan krijg je nog eens de 100derden aan updates iedere maand wel meer dan 1Gb aan updates(dus als je achter loopt ben je wel even bezig).

Met apple geen last van zet hem aan accountje aan maken en het werkt, gewoon gedoe heb letterlijk 1 setting gewijzigd over hoe de muis scrolt meer niet.
Geen virusscanners meer en alles wat je ook nog eens moet bij houden, het geeft gewoon veel meer rust een machine zonder windows als je er achter zit.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 5 april 2015 12:41]

goh wat is het toch vreselijk om Windows te gebruiken, het is gewoon een straf. Want een virusscanner... ow wacht, die zit al in Windows 8...

Ook Apple heeft systeemupdates die even kunnen duren. Gaan die tegenwoordig al automatisch?

Bonuspunt: je scrolrichting staat in Windows al gelijk goed!
Nou nou nou.... Wat werkt dat lekker... Wil je eens een keer echt ets uit de kast trekken, zit je vast in je zeer gesloten ecosysteem
Nou, het klinkt inderdaad alsof je maar wat uit je nek lult. Windows kan prima zonder wijzigingen gebruikt worden.

Verder moet je eens geen illegaal spul gebruiken, want dat is de enige manier hoe je 100'den updates krijgt. Anders zijn het maar een paar per maand.
Mijn Windows is legaal Windows 8 aan begin gekocht, samen met office 2013 elke maand een hele waslijst aan updates 1 tot 1,5gb
zo maar even accountje en klaar zeg je?

Eerst en vooral moet je al je credit kaart boven halen voor dat accountje, ook al wil je enkel gratis apps downloaden in de store
Ten tweede vraagt OSX me elke keer weer voor mijn Apple ID wachtwoord na het inloggen. En als je het dan invult komt ie het 4 keer opnieuw vragen. Blijkbaar is het een bug maar staat er geen prio op want de workaround is 'Press cancel, it's not required for your computer to work flawlessly'. Waarom komt die box er dan überhaupt?

Ten derde, na een full shutdown start ie bij de volgende boot al men programma's terug op die voor het afsluiten actief waren: als ik dit wou ging ik wel gewoon in stand-by of een of andere hibernation. Bij een full shutdown wil ik niet een voor een mijn programma's afsluiten. En er is nergens een optie om dit te wijzigen. Ik moet nu zelf men Unix script gaan schrijven in een systeem dat out of the box moet werken.

Daarenboven moet ik nog eens onedrive of een andere gratis clouddienst installeren want met die schamele 5GB van iCloud kom je niet echt ver.

Om maar te zeggen: het ziet er misschien afgelikt uit maar ik heb er zeker evenveel ergernissen mee als met men Windows of Ubuntu, als het er niet meer zijn.
Heb ik er dan wat aan?
Doe jezelf een plezier en ga LaTeX gebruiken. Sync je LaTeX documenten via Rsync of desnoods Overleaf. Als je de technische kennis niet beheerst kan je beter stoppen met jezelf "Tweaker" te noemen.
Goed, nu weer terug naar het onderwerp: E-mail en kalenders
Voor zowel google als microsofts diensten kun je betalen. Waarbij google ook duurder kan zijn dan microsoft en vice versa,

[Reactie gewijzigd door nul07 op 5 april 2015 11:35]

Ik begin steeds enthousiaster te worden over windows 10. In tegenstelling tot velen vond ik 8/8.1 al een geweldig OS, maar van deze previews wordt ik echt enthousiast. Cortana werkt redelijk goed, het ziet er erg gelikt uit en de gratis upgrade is al helemaal mooi.
Het ziet er zeker gelikt uit echter begint het meer op de interface van een telefoon te lijken. Ondanks dat Microsoft dit helemaal fantastisch vind denken de meeste mensen daar toch anders over.

Voor op een tablet of telefoon is dat minimalistische echt ideaal maar met een PC wil je meer doen. Waarom straks nog een mail client gebruiken als die er hetzelfde uitziet als de online versie.

Alleen al het standaard start menu zorgt er al voor dat bijna geen enkele standaard gebruiker wilt overstappen. Op een enkeling na snappen mensen het niet. Vroeger stond alles onder alle programma's, nu heb je een scherm wat je helemaal moet inrichten. Dat snappen mensen niet en willen ze niet snappen. Dus gaat op het werk op elke PC classic start menu mee. Maar het is toch van de gekken dat we dit moeten installeren. Bij zo'n beladen iets dan bouw je toch ook het oude start menu standaard in. En bij het aanmaken van een account heb je de keuze. Dan is iedereen blij.

Ze zouden er in mijn ogen slim aan doen om niet 1 product uit te brengen maar meedere. Elk product kan dan een apparte markt bedienen. Windows voor op een telefoon, tablet, prive gebruik,zakelijk gebruik en server omgevingen. Elk met hun eigen interface die aansluit bij de doelgroep. Of laat de mensen kiezen wat ze willen gebruiken.

Ik heb nooit begrepen waarom deze keuzes door de strot geduwed worden terwijl het zonder al te veel moeite zo veel mooier zou kunnen werken. Geef de mensen de keuze of zorg dat een systeembeheerde die keuze kan maken.
Dan heb je duidelijk Windows 10 nog niet geprobeerd. Ze stappen daar juist af van de minimalistische telefooninterface. Je hebt in Windows 10 gewoon een klassiek start menu met "alle programma's" (letterlijk) en de minimalistische metrostijl is verdwenen. Het geheel ziet er heel vertrouwd en modern/gelikt uit.

Ik zou zeggen: probeer het eerst en vorm dan je mening. En het is gratis.
Mooi gesproken, ben ik het ook helemaal mee eens.
Windows 8/8.1 vind ik een onding maar de preview van Windows 10 stemt me al minder negatief.
Loopt soepel en je kunt nu wel kiezen of je die metrozooi in de kliko wilt mikken of niet.

Probeer het en kijk of het bevalt.
Ik heb het geprobeerd en vond windowes 8/8.1 geweldig, maar windows 10 een verschrikkelijk vooral het start menu.
Het nieuwe start menu is gewoon echt irritant en lelijk, het oude W7 start menu was nog fijner.

Je kan veel dingen niet verwijderen als camera enzo, alles staat met dikke letters in groepen verdeeld, ook begin scherm als je net op start klikt bah.
Als ze nou eens mensen de keuze geven in 10 of ze metro menu willen of dat, dan kunnen de knutselaars dit gewoon omgooien.
Voor windows 8 vond ik classicshell niet nodig maar voor windows 10 vind ik het echt een must.

Ik veranderde wel wat dingen in vorige windows versies, maar bij windows 10 moet ik toch wel heel veel dingen aanpassen vermoeiend gewoon.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 5 april 2015 12:36]

Het is een PREVIEW. Dat startmenu is inmiddels al een aantal keren veranderd en aangepast. Ze lokken je juist uit om settings te veranderen, zodat ze kunnen zien wat de meeste mensen fijn vinden.
Het start scherm blijft ook gewoon aanwezig in Windows 10 en is in te stellen.
"Keuzes door je strot geduwd krijgen". Dat is wel erg tegenstrijdig vind je niet.
Op een enkeling na snappen de meeste mensen het klassieke startmenu ook niet. Het enige waar ze het voor gebruiken is om bij shutdown te komen. Programma's starten ze op via de shortcut op de desktop. En als die shortcut ontbreekt bellen ze de helpdesk.
Vergeet daatbij niet te vermelden dat het startmenu ons ook ooit door de strot geduwd is, en met net zoveel recht belachelijk genoemd kan worden. Hoe verzin je het dat je op de startknop moet drukken om te stoppen... En nog wat van dat soort kreten die je in 1995 hoorde. Door hele waslijsten bladeren als je op Alle Programma's klikte, heb ik nooit zo heel handig gevonden.

Voor beide concepten is wat te zeggen, en het is opzich goed dat MS nu naar de markt luistert en nu de keuzemogelijkheid zelf alvast inbouwt..

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 5 april 2015 23:09]

Vanaf vista kon je al apps pinnen aan het startmenu en moest je op alle apps klikken om de lijst te krijgen. In windows 10 is dat niet anders het ziet er alleen mooier uit (mening) en het is beter te bedienen met een touchscreen (die ook steeds meer naar laptops en all-in-one's komen).

Het win8 menu was misschien een te grote wijziging die te snel doorgevoerd was. Maar de werking ervan was weinig anders het was alleen fullscreen.

En het word helemaal niet door je strot geduwd... Niemans verplicht je om windows 8 of hoger te gebruiken. Je mag gewoon nog windows xp gebruiken als jij dat fijn vind, je krijgt alleen geen updates meer..

Ikzelf gebruik vanaf dag 1 windows 8 en alleen het zoeken naar de shutdown optie was vervelend, gelukkig opgelost in 8.1. Maar in 8.1 gebruikte ik ook 7+ taskbar tweaker om de startknop te verbergen. Waarom plek op het scherm gebruiken als de toets op elk toetsenbord zit..

Ik gebruik nu de win10 previews maar vond persoonlijk windows 8.1 op veel gebieden fijner werken. In win10 staan er 3 nutteloze icoontjes op mijn startbalk die plek innemen waar ik mijn dagelijkse applicaties kan pinnen zodat het startmenu misschien slechts 1x in de maand geopend hoeft te worden.
De start knop in Windows 8.1 en Windows Server 2012 R2 was een welkome toevoeging voor mensen die een VM gebruiken en hun remote desktop sessie niet full-screen draaiden, want dan werkt de Windows toets niet op de guest, en 't is verdraaid lastig om in een venster die hoek te benaderen zonder de muis eruit te bewegen.
Voor VMs /remote was een start menu tot 8.1 wel fijn, jammer dat het niet configureerbaar geworden was. Lokaal is dat ding zinloos en is het start menu zelf al sinds vista overbodig. Wie deed niet winkey+paar letters typen of soms zelfs maar 1 en dan enter. Lui met de muis minimizede ik liever alles en gebruikte ik de desktop shortcuts. Die zijn met 8 er nu alleen voor de sier.

Start scherm is ook alleen je desktop achtergrond + icoontjes/widgets maar dan op de voorkant :)
Die nutteloze dingen kan je weg halen als cortana enzo, druk maar eens rechts op de taakbalk :).
Maar ik vind het ook irritant met windows 10 ben ik het meeste bezig om in orde te krijgen, bij vorige windows versies veranderde ik ook wel wat maar bij W10 toch echt het meeste.
thanks voor de tip, ik zat erna te zoeken in de taakbalk-settings, wel jammer dat het niet ook daarin is verwerkt.
Maar niemand verplicht jou om te internetbankieren. Ook dat is een optie, bankkantoren zijn dan wel steeds minder te vinden maar ze bestaan wel nog en afhankelijk van het type rekening kan je daar ook nog gewoon naar binnen lopen en aan de balie een overboeking doen.

Oke winXP is misschien overdreven, maar je kan ook kiezen voor vista of win7 of een mac kopen of linux installeren. Je kan moeilijk MS verplichten om in 2050 nog updates voor XP uit te brengen omdat er mensen zijn die de manier van werken van XP prefereren.
Je denkt als een IT'er. Dat is je grote fout want de meeste mensen die tegenwoordig een PC gebruiken zijn geen IT'er.
@MrNOnameE; je schrijft terecht dat je met een PC meer wilt doen. Ik begrijp dan niet waarom er dan zo moeilijk en erg duur een touchscreen te krijgen is voor een PC.
Hier ook geen klagen met win8/8.1 snap ook niet waarom mensen dit wel een ramp vinden.
Ik vind het ook geen ramp. Zolang ik de metroomgeving niet hoef te gebruiken, ben ik zeer content, om maar eens een moeilijk woord te gebruiken ;)
Ik vind het ook geen ramp. Zolang ik de metroomgeving niet hoef te gebruiken, ben ik zeer content, om maar eens een moeilijk woord te gebruiken ;)
Dat is waar maar de meeste mensen weten niet hoe je zonder metro-omgeving kan werken.

Het mooie is als je wel meer weet van computers (Windows), je Classic Shell kunt installeren en eindelijk weer Start menu terug heb en zonder metro-omgeving, wat er bijna het zelfde uit ziet als Windows 7, en ook als je de 8GadgetPack er op zet dat gadgets weer terug zijn in Windows 8, zelfde als Windows 7.

En ja dan werkt Windows 8 bijna fantastisch, maar die 2 dingen weten 99% van de gewone mensen niet.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 5 april 2015 22:46]

Het probleem was (is) dat MS iedereen een volledig andere interface door de strot probeerde te duwen. En die interface is geoptimaliseerd voor kleine touchscreens.

En dan had je ook nog de klassieke desktop, maar de apps van de nieuwe interface werkten daar niet mee samen. Oftewel: Je hebt een schizofreen OS.

Windows 8.1 heeft al veel aanpassingen waardoor het werkbaar wordt op een desktop, maar Windows 10 is zoals het er nu uitziet op weg om alles normaal te laten samenwerken, en ook op basis van je apparaat de interface te optimaliseren (touch voor tablets/phones, desktop voor echte computers).

Overigens: Een aantal jaar geleden werkte je met DOS en Windows (je startte windows als je het wou vanaf de DOS prompt). Daar kon ook iedereen mee overweg.
Dat neemt niet weg dat er betere/elegantere oplossingen waren.
Ik begin steeds enthousiaster te worden over windows 10. In tegenstelling tot velen vond ik 8/8.1 al een geweldig OS, maar van deze previews wordt ik echt enthousiast. ... en de gratis upgrade is al helemaal mooi!
Precies, helemaal precies dit!
Wat ik van MS niet snap is dat ze het OS steeds verder uitbreiden met van alles en nog wat ... waarom geen hoofdunit die alle benodigdheden die voor de werking van de computer/tablet etc. nodig zijn en daarnaar allerlei modulaire bouwstenen die de gebruiker zelf uit kan kiezen en inztten zoals het hem/haar dunkt?
Een voorbeeld: waarom een Family app voor resticties tbv kinderen integreren als jezelf geen /nog geen kinderen hebt .. dan is het niet nodig deze te installeren en aan te zetten .. terwijl als deze altijd in het systeem aanwezig is, dit het systeem alleen maar log/logger maakt. MS geef en laat de gebruiker nu eens zijn eigen OS samenstellen ! Vrolijk Pasen allemaal !!
Je krijgt nu per device een OS wat daar op aansluit, waarom is dat logger? Windows is sinds 7 steeds sneller geworden.

Noem eens een wereldwijd veelgebruikt OS dat kaal/basic geleverd wordt en dat je dan zelf van functionaliteit moet voorzien? Of kom je dan op IoT versies uit (raspberries ed.)?
Naadloze integratie en zelf alles moeten installeren gaat niet echt samen imo, nog afgezien van dat mensen verwachten een compleet OS te "kopen" en de "simpele" gebruiker niet eens weet hoe dat moet. Die kan wel iets uitvinken of niet gebruiken.
Linux kan je zeer kaal installeren als je dat wil en daarna simpelweg de pakketten toevoegen die je wenst. Waarom denk je dat Linux vandaag het meest gebruikte OS ter wereld is?
Laten we wel wezen, Linux kaal en dan pakketten installeren is niet voor de simpele PC gebruiker (die neemt een complete distro) en Linux is niet het meest gebruikte desktop/laptop OS.
Voor Servers ed wel, daar wil je een kaal OS.

Klinkt als ""van alle transportmiddelen worden fietsen het meest gebruikt" (op het fietspad) ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 5 april 2015 12:38]

Zijn vraag ging dan ook niet over de desktop an sich. Wanneer je alles meetelt: desktops, servers, routers, set top boxen, handhelds, ... dan is linux gewoon het meest gebruikte systeem dat er bestaat net omdat het modulair is.

En ja, voor de onervaren huis-tuin en keuken gebruiker heb je dus iets als Ubuntu/Mint/...
Volgens mij begon jij over Linux, en ging de fipo over desktops en waarom MS geen basic + modulair OS levert.
(waar ik op reageerde voordat er tig nieuwe reacties tussen kwamen)
Niet helemaal waar. Voor (grote) bedrijven is Windows server het meest gebruikt. Voor desktop is dat nog steeds Windows. Voor webservers e.d. is het veelal Linux. Voor design is het vaak Apple\Windows.

Ik zou niet zomaar durven zeggen dat Linux het meest gebruikte OS is!

Tevens is een custom linux install voor een NAS e.d. geen volwaardig OS.
Waarom denk je dat Linux vandaag het meest gebruikte OS ter wereld is?
Linux is inderdaad het meest gebruikte OS ter wereld... Maar niet voor Desktop gebruik.
Zijn stelling bevatte ook het woord desktop niet hoewel hij zelf wel weer refereerde naar bijv. de rpi.
Denk je niet dat de Linux varianten die de OS zo populair maken helemaal vol staan met vooraf installeerde pakketten? Android bijvoorbeeld? Maar ook je set-up boxen, hand-helds, servers, en dergelijken. Windows10 kan hiervoor ook geconfigureerd worden. Maar we spreken hier van Windows10 voor gebruikers, en de gemiddelde gebruiker wil gewoon een volledig bruikbare OS met daarbij dus ook bijvoorbeeld een family app.

Ik denk dat je bepaalde OS elementen en doelgroepen doorelkaar heen aan het halen bent. Windows10 zoals wij die zien op de desktop is gewoon voor de gemiddelde gebruiker. Als je iets anders wil draaien heeft MS daar andere geoptimaliseerde operating systems voor, waaronder een makkelijk configureerbaar W10.
Grappig dat je dat denkt, maar dat is dus totaal niet het geval. Meer dan 75% draait nog gewoon Windows: http://www.netmarketshare...aspx?qprid=10&qpcustomd=0

En veel grote Linux-installaties leveren ook veel mee.
Je haalt nu alleen de desktops erbij in je link. Daar is Windows (nog) heer en meester, maar de comment ging over meer dan alleen de desktop.

Ik kom in mijn werk als serverbeheerder veel meer Linux servers dan Windows servers tegen. Ik schat het ongeveer 1 : 9 (Windows : Linux), waar de Windows vaak AD controllers zijn of een IIS server. Linux is meestal print, file, SAMBA, mail en/of een webserver
Ja maar dan heb je al een professional die het installeert. Lijkt me dat die al wel weet hoe het werkt en wat hij nodig heeft. Verder is dat niet iets waar een gebruiker mee werkt, dat zijn vooral services die een gebruiker indirect aanroept.
Daar ging het niet over, het ging over OS gebruik, niet wie het installeert ;-)
Het ging erom dat er desktop applicaties werden geïnstalleerd. Desktop marktaandeel was dus van belang, niet servers en ook geen services. En omdat het zowel om desktop ging met zowel wat er werd geïnstalleerd, was het zeker wel nodig om ook het "wie" te onderscheiden.

Kun je wel moeilijk doen, maar jij gaat nou juist offtopic.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 5 april 2015 18:20]

Eigenlijk is Desktop/Laptop de enigste terrein waar Microsoft nog heerst. De rest is al in handen van Linux.

Gaat Microsoft de transitie van X86 applicaties naar Windows Runtime overleven? Helemaal met WebApps in opkomst?

Ik ben benieuwd. Ook jij martinspire weet wel dat WebApps een grote bedreiging kan zijn voor Microsoft. Zelfs jij maakt meer gebruikt van Google technologie dan van Microsoft ASP.net ;) En met een reden natuurlijk.
Ik zal de reactie van Blokker_1999 even integraal plaatsen hier (waar jij op reageerde, en ik reageerde weer op jouw reactie), kun jij mij uitleggen hoe je dan meteen bij desktop applicaties komt:
Linux kan je zeer kaal installeren als je dat wil en daarna simpelweg de pakketten toevoegen die je wenst. Waarom denk je dat Linux vandaag het meest gebruikte OS ter wereld is?
Hoe kom jij dan bij de use-case desktop? 8)7

Ik snap de link niet van die reactie naar -> "oh, het zal wel over desktops gaan want niet door een pro geinstalleerd" :
Ja maar dan heb je al een professional die het installeert.

[Reactie gewijzigd door sfranken op 6 april 2015 11:52]

Het artikel gaat over desktop-apps. De reacties van Hanzo en Teijgetje gaan over desktop apps. Dat Blokker daar weer een linux-issue van maakt, doet er niet aan af dat hij niet op het hoogste niveau van deze reactie-boom reageerde
Ik ben met je eens dat er niet veel is dat "kaal" geleverd wordt .... want de ontwikkelaar probeert gewoon zoveel mogelijk mee te geven ..hetgeen voor veel mensen natuurlijk een prima oplossing is ... maar niet voor alle!
Niet voor alle maar voor het overgrote deel wel. Net zoals er maar een klein deel is dat zijn eigen huis of auto bouwt.
Het kleine deel heeft genoeg kennis om het zelf te doen. Zo ook met een besturingssysteem.

[Reactie gewijzigd door Rivanni op 5 april 2015 11:41]

Omdat dit niet werkt? Kijk naar *nix. Waarom gebruikt , buiten een stel freaks , bijna niemand actief een *nix systeem (OSX tel ik even niet mee )? Omdat het zo modulair is als de pest. Mensen willen niet uren klooien met een systeem om dat te doen wat ze er mee willen doen. Mensen willen gemak. Dat betekend dat als er opties in zitten die men niet gebruikt men deze ook niet zal zien/kennen en dus ook geen last er van heeft.
En dat hoef je ook niet. Er zijn voldoende distributies die out-of-the-box een ervaring afleveren die consistent is met wat MS je bied: een volledig functionele desktop met alle tools die je dagdagelijks nodig hebt zonder dat je ook maar iets zelf moet installeren. Het is niet omdat een systeem modulair is dat je het zo MOET gebruiken, het voordeel is wel dat als iets je niet aanstaat, je het heel eenvoudig kunt vervangen.
En dat hoef je ook niet. Er zijn voldoende distributies die out-of-the-box een ervaring afleveren die consistent is met wat MS je bied: een volledig functionele desktop met alle tools die je dagdagelijks nodig hebt zonder dat je ook maar iets zelf moet installeren. Het is niet omdat een systeem modulair is dat je het zo MOET gebruiken, het voordeel is wel dat als iets je niet aanstaat, je het heel eenvoudig kunt vervangen.
En dat is het gekooi met Linux. Je krijgt zooi meegeleverd die je niet wil en neem je een kale installatie dan ben je uren zoet met het customizen.
Juist Windows kan out of the box relatief weinig;

ssh, python, perl, vpn, fatsoenlijk screenshot, image resizen, scp, php, mysql ? Om dit werkbaar te maken moet je heel wat meuk installeren en ben je heel wat uurtjes verder voordat het werkt zoals je zou willen.

Blijft over: games en wat office.
Snap dan ook niet goed waar die 16GB voor nodig is.
De dingen die jij noemt zijn stuk voor stuk 'pro' functionaliteiten waar de gemiddelde eind gebruiker niets mee doet / nog nooit van gehoord heeft. Mijn punt wordt hier mee dus nog meer bevestigd.
dus als ik het goed begrijp is windows helemaal niet geschikt voor de pro-markt ?
Sorry, maar in een 'pro' omgeving is Windows ook zeer geschikt, waarom anders zou bijna elk bedrijf er mee werken.

Bij de omgevingen waar ik heb gewerkt hoefde je alleen maar het MAC adres van een nieuwe machine door te geven en de netwerkboot als eerste in te stellen. Daarna aan zetten en na een uur stond alles er op. Visual studio en alles, gejoined in het domain, klaar voor gebruik.

En voor de niet pro-omgeving werkt het ook out of de box: nieuwe machine kopen en aanzetten. Klaar. Of moet ik mijn oma nou SSH en Python gaan leren 8)7 8)7 8)7
Er is verschil tussen power users en professionals. Windows is uit de doos geschikt voor power users, bij een fatsoenlijke linux kan je tijdens de installatie aangeven voor welke rol je standaardpakketten wilt installeren en daar zitten behalve mogelijkheden voor power users ook veel meer mogelijkheden voor professionals tussen.
Als ik webgnome goed begrijp dan wordt windows geleverd met applicaties die door >90% van de gebruikers actief gebruikt worden. Dit in tegenstelling tot de zaken die jij noemt. Maar mogelijk begrijp ik het niet goed :)
vpn bij microsoft werkt eigenlijk supergoed en superprettig.
Microsoft heeft zelfs diverse standaarden ook met ssh, De enige grote standaard die ze (helaas) niet standaard lijken te ondersteunen is openvpn.
Python, perl, php, mysql zijn dmv IIS met de WPI eigenlijk net zo out of the box op Windows als op Linux.
Out of the box betekent dat het meegeleverd wordt. Dat klopt niet.
Maar Debian, Ubuntu, Mint e.d. komt ook niet allemaal OOTB met wat hij aanriep. Alleen GIMP, screenshot(onderdeel van je window manager) (werkt op win8 ook goed ootb overigens) en VPN.

[Reactie gewijzigd door batjes op 6 april 2015 15:49]

Ik heb toevallig twee maanden terug nog een debianinstallatie gedaan, en daar kon ik toch vooraf uit een aantal rijkgevulde standaardprofielen kiezen. Ik weet vrij zeker dat de genoemde programma's allemaal wel ergens in een of meer van die profielen steken.

Maar ik ging ook ergens fout. Ik las pas achteraf dat jij schreef "met IIS", dus als je dat bij Windows als een standaardextra beschouwt is het al een heel klein beetje beter vergelijkbaar (al weet ik uit mijn hoofd even niet hoe en of je aan IIS komt op een Windows Home Premium ofzo, het blijft dan in elk geval een functie die je niet bij installatie al kunt aangeven).

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 6 april 2015 21:04]

Bij de start van de installatie van het OS kan altijd worden gevraagd of de gebruiker een "aanbevolen" of een "advanced" installatie wil .. zo moelijk lijkt me dat niet. En ik heb er geen moeite mee om wat langer over de installatie te doen als ik zodoende een systeem krijg dat is toegesneden op mijn gebruik van het OS.
Als het gewoon een store-app is, kun je hem verwijderen. Dat ze hem meeleveren vind ik dan niet zo raar, dan is er meer kans dat mensen hem gaan gebruiken. Mogelijk dat het bij de bedrijfs-versie niet zal worden geïnstalleerd.
Ik heb er ook geen enkel probleem mee dat MS het allemaal meelevert, maar wel dat veel dingen die ik toch niet gebruik wel geinstalleerd worden. Bij een "bedrijfs" versie zoals jij zegt heb je al weer een extra versie van het OS ... bij mijn benadering heb je maar 1 versie nodig..
Ik vind het overdrijven. Je kunt momenteel vele gigabytes op een schijf krijgen. Dat daar dan enkele megabytes worden ingenomen door wat apps die je niet of nauwelijks nodig hebt, vind ik niet zo erg.
Dr wordt niets automatisch van opgestart, hij komt niet met ongewenste notificaties en heeft ook geen rare rechten nodig. Waarom dan zo moeilijk doen?

Een kaal OS zal voor de meeste gebruikers weer geen oplossing zijn en degenen die een klein OS willen, die kunnen dat zelf ook wel regelen.
Een voorbeeld: waarom een Family app voor resticties tbv kinderen integreren als jezelf geen /nog geen kinderen hebt .. dan is het niet nodig deze te installeren en aan te zetten .. terwijl als deze altijd in het systeem aanwezig is, dit het systeem alleen maar log/logger maakt. MS geef en laat de gebruiker nu eens zijn eigen OS samenstellen !
Dan zet je Family bij de installatie toch gewoon uit?
Dat is geen probleem indien dit mogelijk is natuurlijk ..want daar gaat deze hele discussie om !
Of je laat de app gewoon links liggen, in het ergste geval verwijder je het uit het start menu, en je heb er totaal geen last meer van (hooguit een paar mb minder aan opslag)

Gebruik zelf geen win 10 maar in win 8.1 kun je volgens mij al dit soort app's verwijderen, dan hou je inderdaad dus de discussie over of je de keuze zou moeten krijgen tijdens de installatie of dit soort software mee geinstalleerd moet worden. Geef mij dan maar lekker automatisch installatie die ik daarna eventueel kan aanpassen (kan ik tijdens het installeren lekker een bakje koffie drinken, en half uurtje later gelijk aan de slag :P )
Mja idd. Installeren of verwijderen van die apps is geen probleem. Verwijderen kan ook prima van wat er tot nu toe bij Win10 wordt meegeleverd, dus waarom je dat niet na installatie kunt doen, snap ik ook niet. Het is niet alsof je nooit nergens meer aankomt.

Het is puur een wens vanuit de power-user en juist die kan zijn apps makkelijk verwijderen.
Zo zal je altijd wel iets te mekkeren hebben... Waarom moet de gebruiker dit nog zelf doen? Het is toch juist handig dat dit er in zit? Of moet MS een kaal OS leveren waar je niks mee kunt aanvangen en dat je uren bezig bent om je PC in te stellen ipv dat het direct gebruiksklaar is.

Als je het niet opent, zal je er ook geen last van hebben. Tegenwoordig is elke computer sterk genoet om alles vlotjes te laten draaien. 1 app zal het dus niet maken. Voor tragere hardware is er Windows 8.1 with Bing. Daar zal misschien ook wel een versie van uitkomen. Maar ik zie hier totaal geen reden tot klagen in. Eerder klagen om te klagen.
Als het modulair is heb je niets meer te mekkeren want dan kunt je het zo samenstellen zoals JIJ dat wenst ...
Dan wordt er weer gemekkerd dat je eerst van alles moet selecteren voordat je aan de slag kan, en dat het gewoon out of the box zou moeten werken, met een zo simpel mogelijke installer. Het is nooit goed.
Bij de start van de installatie van het OS kan altijd worden gevraagd of de gebruiker een "aanbevolen" of een "advanced" installatie wil .. zo moelijk lijkt me dat niet. En ik heb er geen moeite mee om wat langer over de installatie te doen als ik zodoende een systeem krijg dat is toegesneden op mijn gebruik van het OS.
Of je het nou tijdens installatie doet of achteraf, maakt ook weinig uit. Velen willen weer een installatie die gewoon doorgaat zonder hinderlijke schermen.

In feite hoort het opzetten van het systeem na installatie er ook gewoon bij. Kun je mooi doen terwijl ie Windows Updates aan het binnenhalen is.

Verder benader je dit vanuit de power-user en dat moet je voor een standaard-installatie juist niet doen.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 5 april 2015 12:03]

Meestal tweak ik de OS installatie na die tijd toch wel om het zo in te richten naar mijn werkwijze. Je kunt het beter achteraf doen, dan hoef je ook niet zoveel te de-installeren.
Ik vraag me af of het hernoemen naar Outlook wel zo'n goed idee is. Volgens mij wordt dat toch echt gezien als mail-provider en niet zozeer als generieke mail-app. Mensen kennen het wel van werk, maar dan is het al vaak ingesteld voor werk-mail zonder verdere dingen te kunnen doen.
Juist dat het mail heet, vond ik wel een stuk duidelijker. Ook voor mn moeder bv.
"Mail powered by Outlook" zou ook prima zijn, maar het helemaal weghalen van mail is volgens mij niet zo heel slim.

We zullen zien hoe het gaat lopen. Verder valt me op dat de kleuren een stuk rustiger zijn dan van eerdere apps en dat ze het allemaal wat hebben uitgebreid. Niet meer de overdadige simpelheid zoals het nu in Win8 zit, maar toch wat meer features erbij.

Ik zie overigens nog wel wat ongelijkheid. Zo hebben de tabjes bij de editor nog een ronde look, maar is het verder overal hoekig.
Outlook is toch altijd al een mail app geweest? Het is pas sinds recente jaren dat Outlook.com een mailprovider is geworden toen Microsoft van Hotmail afstapte. Denk niet dat het zo'n groot probleem zou zijn.
Ja maar Outlook.com en Outlook zijn altijd genoemd samen met Exchange of werk-email. De meeste casual Windows-gebruiker zal dit met een specifieke dienst associëren en niet met een algemene mail-client.

Al zal het icoontje ook wel helpen

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 5 april 2015 14:52]

Ik en vele met mijn zullen outlook echt wel herinneren van mail applicatie die jaren lang gebruikt is door meeste Windows gebruikers. Vooral de oudere generatie zullen outlook direct verbinden met mail programma.
Huh? Ik zie juist het tegenovergestelde in mijn omgeving. Niemand ziet Outlook als aanbieder. Krijg altijd puur de vraag hoe ze hun mail in outlook kunnen krijgen. Als in, hun prive/werk mail in het programma Outlook.

Sinds de omzetting van hotmail naar outlook zijn er alleen maar meer vragen bij gekomen.
Ach, je moeder weet vast het Journaal nog te vinden ook al zit dat tegenwoordig op NPO1 in plaats van Nederland1. Als ze weet waar ze moet klikken voor de mail zal het geen probleem zijn.

Er wordt hier op Tweakers, buiten het bashen om, steeds krampachtiger gedaan over wijzigingen in functionaliteit (en in dit geval een naam van een mail programma) sinds Windows 8 op de markt kwam. Het verdwijnen van het start menu was geen slimme zet. Sindsdien wordt elke wijziging onder de loep genomen. Ze zouden allemaal wel eens desastreuze gevolgen kunnen hebben. Mensen gaan het niet meer snappen, kunnen het niet meer aan en weten geen raad meet met hun leven.

Hoewel er in sommige gevallen sprake van is dat een wijziging niet goed uitpakt of opgepikt wordt (zoals het start menu) passen we ons toch automatisch aan. Als men maar wil. De overgang van Hyves naar Facebook verliep toch ook goed, net als de overgang van 'dumb' phones naar smartphones. Het was in het begin voor iedereen even omschakelen maar nu weet men niet beter. En dat zijn dan slechts wat voorbeelden uit de IT-wereld. Dat omschakelen en aanpassen aan veranderingen doen we ons hele leven al op allerlei vlakken. Even terugblikken in de (recente) geschiedenis en je ziet wat er allemaal veranderd is en hoe de mens zich telkens aanpast. Al tienduizenden jaren lang.
Volgens mij kijken ze niet verder dan 'het briefje.' wat voor naam er onder staat zal ze denk ik worst wezen (bij mijn ouders dan iig)
Ik denk dat Outlook meer iets word voor de professionele markt en dat het bij office gebundeld word. Dit is meer een huis, tuin en keuken app, en voor de meesten gewoon genoeg ;).
Blij dat er nog een thunderbird is! ;)
Gebruik ook Thunderbird hoor, maar ik denk gewoon niet dat ze van Outlook afstappen :).
Juist dat het mail heet, vond ik wel een stuk duidelijker. Ook voor mn moeder bv.
Als je moeder een naamsverandering niet aankan, staat ze op het punt van afhaken. Geen computers meer gebruiken. Er zijn in de afgelopen dertig jaar zoveel zaken van naam maar niet van functie veranderd dat het niet meer te tellen is.

Win10 gaat de goede kant op maar voorlopig wacht ik tot het echt uitkomt voordat ik overstap.
Ik weet dat Mail een standaard woord is, maar apple gebruikt dit al jaren in hun OSX en iOS apparaten. Zou microsoft hiermee in de problemen kunnen komen?
Waarom zouden ze, Microsoft gebruikt ook al jaren de term Mail als benaming voor de meegeleverde e-mail cliënt.
Uit het artikel, 2e alinea:
Overigens gaat de Mail-app op termijn Outlook heten.
Grappig dat de snelkoppelingen in het midden van de startbalk staan. Zo begint het er een beetje als MacOS uit te zien. Verder ziet het er wel lekker strak uit - het begint steeds meer op een tablet-OS te lijken. Dat zal ook wel de bedoeling zijn.

Aan mij is Windows niet langer besteed, maar het ziet er verder prima uit. Een hele vooruitgang op Windows 8(.1).
Verder ziet het er wel lekker strak uit - het begint steeds meer op een tablet-OS te lijken. Dat zal ook wel de bedoeling zijn.
De nieuwe vormgeving van Windows kan me wel bekoren. Het ziet er mooi, strak, rustig en vooral functioneel uit. Chrome OS en Linux volgen op gepaste afstand. Mac OS ziet er echt gedateerd uit alweer.
Typisch weer een gevalletje "beauty lies in the eye of the beholder"...

Windows ziet er inderdaad strak en rustig uit maar het mist in mijn beleving iets. Waar jij aangeeft dat je mac OS er gedateerd uit vindt zien vind ik het een juist een iets speelser uiterlijk hebben en prettiger voor de ogen.

Waar ik vind dat windows 8.1 voor de pc qua interface de plank redelijk heeft misgeslagen vind ik daarentegen de soortgelijke interface op de Xbox one er erg goed uit zien en prettig werken.
Typisch weer een gevalletje "beauty lies in the eye of the beholder"...
Smaak is heel persoonlijk inderdaad. Waar jij aan 'speels' denkt, denk ik aan 'rommelig'. Maar gelukkig denken we daar niet hetzelfde over, anders was het wel een hele saaie wereld.
Ze staan niet in het midden, ze worden namelijk door de zoekbalk naar rechts geduwd ;)
Als je minder applicaties in de taakbalk zou hebben staan zou de rij minder ver naar rechts doorlopen :)
Grappig dat de snelkoppelingen in het midden van de startbalk staan. Zo begint het er een beetje als MacOS uit te zien.
Snelkoppelingen staan nog steeds links uitgelijnd, zit alleen een search balk (Cortana) tussen startknop en shortcuts.
Ze staan nog altijd links hoor. Als je de fotos in detail bekijkt dan zie je dat ze naar rechts worden geduwd omdat de zoekbalk (Cortana) er nog voor staat.

Het begint trouwens meer op een multifunctioneel OS te lijken. Desktop en Modern UI krijgen meer en meer een wisselwerking zodat het OS geschikt word voor gecombineerd gebruik.
Gelukkig staan ze niet in het midden, het verschuiven als je meerdere apps open hebt staan zoals in OS X is een usability fail van jewelste. Overigens kan je de search ook uitzetten, zodat het geen ruimte inneemt.
Als fanatiek Windows gebruik / bezitter ( Xbox One - Surface Pro 3 ) en eind dit jaar een mooie Lumia op de planning, vind ik het super goed dat Microsoft ondersteuning bied voor 3de partijen.

Dit is iets wat voor mij erg ontbrak bij Apple. Je kan inderdaad wel je Google / Microsoft apps gebruiken op Apple. Maar andersom weer niet. En aangezien ik ook enorme fan van GitHub ben gaat mijn voorkeur zeker voor Windows
Als fanatiek Windows gebruik / bezitter ( Xbox One - Surface Pro 3 ) en eind dit jaar een mooie Lumia op de planning...
Deze maand komt de Lumia 640 en 640XL uit... Wacht niet langer zou ik zo zeggen ;-)
Dit is iets wat voor mij erg ontbrak bij Apple. Je kan inderdaad wel je Google / Microsoft apps gebruiken op Apple. Maar andersom weer niet.
Welke Apps heeft Apple dan? Ik ken eigenlijk alleen maar iTunes.
Alle apps en diensten op de iPhone (iTunes, iCloud Mail en ga zo door).

Echter is het niet zo rooskleurig op de Windows Phone wat Google betreft, echter dat ligt aan Google, er zijn op Google Search app na, geen andere officiele Google apps op WP, gelukkig kan de mail wel gewoon ingesteld worden.
Mja Google heeft geen officiële apps op WP voor: Hangouts, Google Apps, Analytics, Gmail, Maps, Youtube, Drive en Picasa. Dat maakt overstappen wel lastig, al zijn de meeste diensten van MS (of anderen) vergelijkbaar.
Mail en calendar kunnen in de normale mail/calendar apps. Youtube is een soort web-versie van, werkt online en heeft prima 3rd party apps. Maps heeft ook nog wel een alternatief in Here Maps. Drive is niet nodig, dan gebruik je gewoon Onedrive (of een 3rd party app). Voor Hangouts kun je alleen brakke alternatieven vinden en voor Google Apps is helemaal geen mogelijkheid (je kunt wel via web, maar dat doet alsof je met IE8 aan het werken bent).

Verder heeft MS een heleboel apps die Apple niet heeft: News, Weather en Onenote bv. Of Eten & Drinken, leeslijst, aandelen, reizen en xbox. Natuurlijk moeten we ook niet de games vergeten als patience, mijnenveger, mahjong, puzzel en sudoku.
Het zou veel mooier zijn als Google die apps wel released voor WP, maar laten we eerlijk zijn, door het marktaandeel van WP gaat dat voorlopig niet gebeuren. Overigens zou een app als Hangouts juist ook voor WP uitgebracht moeten worden, omdat een chatapp juist op alle platformen moet werken.. Misser :P
Tja, kip en ei verhaal. Persoonlijk denk ik dat als Google zijn apps ook voor Windows Phone uit zou brengen, dit een positief effect zou kunnen hebben op het WP marktaandeel. Maar Google boycot WP omdat ze niet gebaat zijn bij een groeiend marktaandeel van Windows Phone. Jammer en erg kinderachtig waardoor Google hier zijn ware aard laat zien.
Is niet kinderachtig.. Het is een commercieel bedrijf.

Verdienen ze ermee of heeft het andere positieve punten voor Google als ze voor WP uitbrengen? Het antwoord is schijnbaar nee.

Google's missie is niet om WP groter te maken, dat moet Microsoft doen. Dat Microsoft voor iOS en Android uitbrengt maakt ze niet beter, dat komt puur omdat die platformen een mega-marktaandeel hebben en ze daardoor een hoop klanten zouden mislopen, zouden ze die niet ondersteunen.

PS: Ik vind het net zo min leuk dat er weinig Google apps voor Windows zijn, ik heb zelf een Windows tablet en ik zou graag alle Google services erop gebruiken

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 5 april 2015 18:22]

Het probleem is dat Google het in het verleden als argument gebruikte, dat MS beroert was systemen te ondersteunen met een mindere markt grootte. O.A. hebben ze dit excuus heftig (misbruikt?) gebruikt bij bv Chrome.

En nu doet Google precies hetzelfde. Comercieel bedrijf of niet, dit is gewoon een beetje jammer.

2-3 jaar geleden gebruikte ik nog tal van Google diensten, dankzij hun boycott op WP (en andere kutgeintjes) is dat nu alleen af en toe de search nog en sporadisch youtube eens.
Chrome wilden ze wel maken voor WP* maar dat scheen niet te kunnen ofzo, dus dat voorbeeld is wel ironisch :p

* stond op Google Code volgens mij

Maar inderdaad.. beetje hypocriet..

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 5 april 2015 21:57]

Google wou zijn eigen render/js engine meenemen naar WP en dat gaat dus niet, net als iOS kan je op WP niet remote/eigen code (js e.d.) uitvoeren.

Mozilla had in eerste instantie hetzelfde plan om FF naar WP te brengen.
Hopelijk komt er niet al te veel gedonder op de laptop van mijn zusje met die Family, nu heeft zij Windows 8.1 dus 10 komt er sowieso erop, echter als ik eraan terugdenk hoeveel gedonder die Family gaf toen zij haar Lumia 530 kreeg (was een leuke aanbieding en haar Galaxy Nexus is kapot).

Ze kon geen apps downloaden en updaten omdat ze te jong was (14) dus je moet je als "ouder" (de herstel email account die gekoppeld is) inloggen en even de boel goedkeuren, echter er is een gmail aan gekoppeld, ik moest haar leeftijd dus wijzigen naar 18 jaar omdat het goedkeuren alleen met een hotmail,outlook of live adres kon :(

Ik ben enorm benieuwd naar Windows 10, maar hopelijk dit keer zonder Family gedoe, zeker omdat zij met haar hotmail account zichzelf inlogt op Windows 8.1.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 5 april 2015 12:37]

Je kan gewoon je Gmail adres als Microsoft account aanmaken. Geeft je meteen de voordelen dat al je documenten, contact personen etc tussen je laptop en telefoon kan synchroniseren via OneDrive, ondertussen hou je gewoon je Gmail voor je mail.

Het geeft mij als ouder een gerust gevoel dat ik controle houdt in de digitale wereld van mijn kind. Family Safety is in mijn ogen een zeer goede dienst.
Snap ik, ik heb beide hotmail en Gmail, echter is die eerste privé en ik wou die nooit eraan koppelen aan de account van mijn zusje.

Ik gebruik zelf de diensten van Microsoft niet op mail en Windows na, family is zeker handig maar het was in dit geval vrij irritant.
Waar ik me, vanuit privacy en beveiligingsoogpunt, een beetje zorgen over maak is dat moderne OS'sen steeds meer communiceren via het Internet. Helaas is het voor de leken gebruiker vaak helemaal niet duidelijk waarom al die connecties nodig zijn en welke informatie er naar buiten gaat. Windows firewall doet z'n werk goed maar laat wel alle sevices van MS communiceren met het Internet, veelal via port80 of 443. Zelfs bij het verwisselen van een USB stick wordt er al een verbinding gemaakt. De meeste gebruikers beseffen dat niet omdat ze geen sniffers of monitoring tools gebruiken.
Onder Windows XP kon je een pc nog redelijk eenvoudig hardenen door heel veel services uit te zetten maar vanaf Vista zijn daar steeds meer van bijgekomen die bij het uitzetten zelfs het netwerkverkeer blokkeren. Vroegá hoefde je alleen dns en webverkeer toe te staan maar tegenwoordig is daar zoveel meer bijgekomen dat je bijna een netwerkspecialist moet zijn om te kunnen begrijpen waar al je gegevens naar toe gaan. Dit geldt overigens niet alleen voor Microsoft maar Google en Apple idem dito. Bij Ubuntu zie ik dat gedrag ook steeds meer toenemen maar gelukkig heb je bij Linux meerdere keuzen en Mint Rebecca werkt prima.
Het zou mooi zijn als een onafhankelijke organisatie eens een review zou doen naar wat een modern OS tegenwoordig naar buiten toe communiceert, en eventueel ook welke gegevens over de gebruikers. Noem me een alu-hoedje maar ik heb de afgelopen jaren al veel alu-hoedjes zaken waarheid zien worden en er is zeker een reden voor, anders dan puur gebruiksgemak, waarom bedrijven als MS de gebruikers steeds meer opzadelen met cloud voorzieningen.
Voor Yosemite is dit onderzoek al (deels) gedaan, via het Yosemite Phone Home project. Hieruit is gebleken dat Apple, ondanks het feit dat ze netjes willen omgaan met privacy, een behoorlijke hoeveelheid gegevens verzameld voor diagnostische doeleinden.