Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 164 reacties
Submitter: ray1980

Microsoft heeft een nieuwe testbuild van Windows 10 uitgebracht. Testers kunnen onder meer aan de slag met een transparant startmenu. Ook werkt Cortana in meer landen, maar nog niet in Nederland en België.

De update kan worden geïnstalleerd door iedereen die al een testbuild van Windows 10 draait, meldt Microsoft. Dat geldt voor zowel testers op de slow- als de fast-ring; gebruikers van de fast-ring krijgen updates sneller dan testers op de slow-ring, die daardoor wel meer bugs kunnen bevatten. Een nieuwe testbuild van Windows 10 voor smartphones is er overigens nog niet.

De nieuwe versie brengt onder meer een transparant startmenu. Ook is de knop die toegang geeft tot alle applicaties makkelijker aan te tikken op een touchscreen en is het nu mogelijk om vanuit die weergave apps naar het startmenu te slepen om ze te 'pinnen'. Ook is het mogelijk om vensters naar virtuele desktops te slepen; tot nu toe moest daarvoor een contextmenu gebruikt worden.

Cortana, de spraakassistent van Microsoft, werkt in de nieuwe Windows-versie ook in een aantal andere landen dan de Verenigde Staten. Daaronder zijn Duitsland, China, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, maar Nederland en België ontbreken vooralsnog. Tot slot bevat de nieuwe testversie onder meer een nieuw popupmenu als gebruikers op het netwerk-icoon op de taakbalk klikken.

De testversie bevat wel nog de nodige bugs, waarschuwt Microsoft. Zo kunnen er bij het inloggen problemen optreden bij het invoeren van de gebruikersnaam en wachtwoord. Tegelijkertijd zijn er meerdere bugs gefixt, waaronder een probleem dat ervoor zorgde dat het startscherm niet wilde openen.

Woensdag kondigde Microsoft daarnaast een Windows 10-versie voor kleine apparaten aan, die bedoeld is voor apparaten met bijvoorbeeld ARM- en Snapdragon-cpu's. Windows 10 Internet of Things, zoals Microsoft de versie noemt, moet deze zomer beschikbaar komen. Eerder kondigde Microsoft al een Windows-versie voor de Raspberry Pi 2 aan.

Windows 10 transparant

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (164)

Hier trouwens beelden van het transparante startmenu: http://www.neowin.net/new...--transparency-and-beyond

Dat had ik eigenlijk wel in dit artikel verwacht gezien de titel :)
Ik vind het er erg mooi uit zien. Ik hield van het transparante wat Windows 7 te bieden had, samen met het strakke design van Windows 8. Deze samen ogen goed.
Ik persoonlijk vind dit 3 keer niets. In Windows 7 had de transparantie een veel 'functionelere' aanwezigheid; de interface was namelijk gebaseerd op glas. En glas refereerde weer naar Windows. Er zat een gedachtegang achter.

In dit geval heeft het geen enkele rede. Het zijn simpelweg vlakke kleuren met doorzichtigheid, waardoor het er naar mijn mening er ontzettend rommelig en onprofessioneel uit gaat zien.

Ik bid tot alle goden dat er een optie komt om dit uit te schakelen.

[Reactie gewijzigd door VroepVroep op 19 maart 2015 20:38]

Huh, Als Windows (die niet zozeer gebaseerd is op glas, maar op vensters) een "glas" thema heeft, mag het transparant zijn? En anders niet? Want met "glas" heeft transparantie een rede(n)? Wat een vreemde "gedachtegang"...

Transparantie moet al dan niet worden toegepast omdat het er wel of niet mooi uit ziet. En niet om een of ander slap verhaal. En daarbij: het is allemaal Windows, dus kan het in jouw redenering allemaal transparant zijn.
Helemaal geen vreemde gedachtegang.

Windows (ramen) -> Glas -> Doorzichtig
Aero -> Glas -> Doorzichtig

Ik heb daarnaast duidelijk verkondigd dat het gaat om mijn persoonlijke mening. Ik heb niet één maal gesuggereerd dat het "niet zou mogen" o.i.d., ik geef alleen een onderbouwing van mijn persoonlijke mening, om deze als dusdanig te ondersteunen.

Ik kom persoonlijk tot de conclusie dat het Aero thema van Windows 7 een weldoordacht geheel vormde, waarin het glass-effect een grote rol speelt.
Windows 7 is nu een aantal jaren oud, en voor mij persoonlijk voelen doorzichtige elementen nu achterhaald. Dat vond ik één van de mooie ontwikkelingen in Windows 8; de eenvoud van egale vlakken. En zeker met de nieuwe kleurstelling van Windows 10 bracht dit in mijn ogen veel rust naar de desktopomgeving. Nu dit startmenu dusdanig doorzichtig wordt gemaakt oogt het voor mij persoonlijk als een rommeltje, de simpliciteit en rust van de egale vlakken en vormen worden voor mij te niet gedaan.

Opnieuw, het gaat hier uiteraard om een previewversie. Ik zou het ten zeerste op prijs stellen dat er vanaf Windows 10 visueel meer vanuit de gebruiker aangepast kan worden, en zo verwelkom ik dan ook een optie om de transparantie uit te schakelen. Zo is er voor ieder wat wils.
Een Window is doorzichtig. Dus transparantie is dan altijd doordacht, als je dat zo wilt.
gelukkig bestaan er programma's als classic shell. Triestig dat een derde partij iets essentieels als het startmenu moet maken
Nee, juist geweldig dat het kán!
Je hebt de optie, je zit nergens aan vast!
Iedereen die loopt te roeptoeteren dat er niks kan en niks mogelijk is in windows ten aanzien van de UI ten spijt, het omgekeerde is juist waar!
Ik heb het idee dat hetgeen je stoort niet zozeer de samenkomst van W8 en de transparantie is. Je geeft aan dat het ontwerp zoals in het screenshot erg druk oogt - waar ik het mee eens ben. Het verschil met het transparante thema in W7, wat ook mij wel aansprak, zit hem in het ontbreken van een blur/uitvaging van de achtergrond.

Bij Apple heeft men in de update naar Yosemite ook behoorlijk wat transparante vensters toegepast. Door de backdrop echter uit te vagen wordt de rust en het overzicht behouden. Twee termen die ik duidelijk niet kan gebruiken bij dit ontwerp voor het startmenu van W10. Wellicht dat dit een bewuste keuze is (om bijvoorbeeld niet te veel in verband te worden gebracht met Yosemite), maar ik ga er vooralsnog maar vanuit dat die techniek performance wise lastig binnen de perken te houden is en het daarom nog niet in deze vroege build zit.

Overigens; die vervaging geeft juist ook de ervaring dat je door een glas heen kijkt. Als een ruit te schoon is wil je er ook nog weleens doorheen lopen.

[Reactie gewijzigd door SilenceDisturbe op 20 maart 2015 00:08]

Het zal wel aan mij liggen dan maar ik vind het er niet uit zien, ik vind het niet veel beter dan metro eigenlijk. Het neemt allemaal veel te veel ruimte in en is veel te nadrukkelijk aanwezig. Verder moet je denk ik geen epilepsie hebben want dan wordt je helemaal gek van al die kleuren.
Mee eens. Ik heb Metro vanaf dag 1 lelijk gevonden, zo lelijk dat het me compleet afknapt. Ik vind het bijzonder slecht ontworpen: allerlei felle kleuren die om aandacht roepen, en tegelijkertijd het icoon zelf spierwit, waardoor het veel minder herkenbaar is.
Die kleurtjes wen je wel aan hoor (ben het overigens met je eens), maar wat erger is dat ze het startmenu totaal onlogisch indelen, met: "alle apps".
Die kleurtjes zou ik inderdaad nog wel aan kunnen wennen ja ik snap alleen niet dat het start menu 60% van het scherm moet beslaan. Vroeger in de Windows 95 tijd met 800x600 resoluties was dat nog niet eens zo, blijkbaar zijn we blind met z'n allen en ondanks de grootte van dit menu past er nog minder in dan toen.

Ook al die overbodige meuk, Cortana, Spartan, Windows Hello, die balk 'ask me anything' alleen al onderin. Wie zit daar in godsnaam op te wachten?

Windows 7 is zeker niet perfect, maar in mijn ogen had MS het toen het beste voor elkaar, wat de GUI betreft. Nu 6 jaar verder wordt die alweer afgeschreven, doodzonde.

Ik zit al sterk te denken om binnenkort te switchen naar Elementary OS, aangezien al mijn favoriete games nu toch op Linux draaien.
Ja en nee. "Overbodige meuk" is onwijs subjectief natuurlijk. Daarentegen ben ik het wel eens met je dat je nu een startmenu gaat plaatsen dat ongeveer gelijk staat aan het bureaublad. Wat is dan de meerwaarde van de een of de ander? ;)
Volgens een video van LinusTechTips is de kleine "Metro" naast het gewone start menu een optie, je zou hem dus weg kunnen halen.
Mooi inderdaad. Maar misschien kunnen ze de taakbaak en de randen van vensters dan ook gelijk transparant maken. Met een beetje een glazig effect.
Dat was het mooie van Aero. Het deed de naam Windows een betekening geven.
dit is al bij build10036 volgens artikel, mijn pc draait nu 10041 build na update. Ben benieuwd naar stabiliteit:

"it is worth pointing out that 10036 is not nearly as stable as 9926, so proceed with caution if you plan on installing this version of Windows 10."

[Reactie gewijzigd door hbt68 op 19 maart 2015 13:59]

Ze zijn echt op de goede weg betreft de logica en de looks van de UI.
De icoontjes zijn echter nog steeds spuuglelijk. Deze komen gelukkig niet in de RTM.

Gisteren is de koers bekend geworden waar men heen wil met de icoontjes/UI (nog niet final):
http://www.neowin.net/new...hows-off-entirely-new-set

Veel beter, maar nog steeds niet op het niveau waar het zou moeten zijn..

* link fixed :)

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 19 maart 2015 09:42]

Link doet het niet weer. Deze bedoel je lijkt me: http://www.neowin.net/new...hows-off-entirely-new-set

Een hele verbetering t.o.v. wat het nu is :)

[Reactie gewijzigd door geertdo op 19 maart 2015 09:29]

Ik heb geen idee hoe de icoontjes er nu uitzien (ik heb win7) maar ik word echt niet warm van de afbeelding op die screenshot
Deze komen niet in de RTM. Mede doordat er gigantisch veel commentaar op is geweest in de teruggestuurde feedback.
Deze komen niet in de RTM. Mede doordat er gigantisch veel commentaar op is geweest in de teruggestuurde feedback.
Jemig. Het verbaast me niets dat deze afgeserveerd zijn.
Duidelijk een identiteitscrisis vanuit Microsoft en het gevolg van verschillende ontwikkelteams die elkaars filosofie niet begrijpen :)
Waarom niet gewoon 1 team die de filosofie vastlegt zoals bij Google met Material Design?
Omdat het bedrijf vanuit zijn beginsel niet zo werkt. Alleen radicale veranderingen lossen dat probleem op, maar het is de vraag of dat gaat lukken
Ah thx,
Dat verduidelijk de zaak - ik moet zeggen dat ik deze wel prettig vind ogen. Beetje raar perspectief van de mappen maar daar is aan te wennen. Moet eigenlijk zeggen dat ik die 2d-icoonen zonder al te veel gedoe veel rustiger vind ogen dan al die glossy-achtige dingen...
@shades: is dat niet een kwestie van smaak? Dit betreft jouw reactie van 19 maart 2015 om 9:35 uur.

[Reactie gewijzigd door harmen50 op 19 maart 2015 17:07]

Ja dat is inderdaad een kwestie van smaak - maar alle vormgeving is een kwestie van smaak of je het mooi vind of niet toch?

[Reactie gewijzigd door shades op 20 maart 2015 09:13]

Ziet er iets beter uit maar nog steeds vind ik ze niet mooi.
Waarom zorgen ze niet gewoon voor goede themeability (nee, alleen een andere basiskleur, achtergronden en geluidjes vind ik niet voldoende en ook het rotzooien met dll's is niet gewenst) zoals bijvoorbeeld in Linux (of is dit tegenwoordig wel mogelijk)?
Ik snap die enorme discussies over de look&feel nooit zo goed. Het zijn enkel plaatjes jongens. Is het plaatje duidelijk? Weet je wat het icoontje doet? Dan is er toch geen man over boord? Ik lig daar echt niet wakker van. Daarnaast worden er altijd grote hoeveelheden aan nieuwe icon-packs gemaakt voor een OS. Want er is altijd wel iets op aan te merken door iemand.

Gebruiksgemak is toch iets veel belangrijkers. De icons zijn functioneel.

kom maar op met die down-mods :+
Dit is precies waar Parkinson's trivialiteitswet over gaat. Vrijwel geen gebruiker weet iets over de scheduler van de kernel, maar over icoontjes kan iedereen een mening hebben.
Even gelezen, maar dat is precies wat ik bedoel. Ik kende die wet in ieder geval niet. Erg vermakelijk.
Plus als de icoontjes je niet aanstaan, in een paar seconden zijn ze vervangen.

Persoonlijk vind ik het juist wel wat hebben dat je nog XP of zelfs 9x elementen tegenkomt, beetje historie van het OS.
Het begint een beetje te lijken op de interface van mijn Synology NAS en dat is geen compliment!
de UI van Synology valt wel mee, maar het kan beter :D

edit: als ik moet kiezen tussen Synology of Windows 10 set kies ik die van Synology!

[Reactie gewijzigd door Zezura op 19 maart 2015 14:56]

Ik vind hem zo warrig 8)7
Ben altijd veel te lang aan het zoeken, maar ben ook maar een leek wat betreft NAS ;)
Je kan er ook naar telnetten of met ssh verbinden en lekker in de super overzichtelijke CLI werken. :p
ik dacht het niet, haha.. begrijp me niet verkeerd.
ik ssh graag naar mijn (headless) linux server.
ik ken een paar unix basis commando's (uit mijn hoofd)
sudo, sudo bash, shutdown, nano, sh, bash. :)

maar ik moet er niet aan denken om mijn nas en alle file bewerkingen via CLI te doen.

verder ben ik programmeur en ben ik blij dat ik de meeste talen goed beheers.
Gisteren is de koers bekend geworden waar men heen wil met de icoontjes/UI (nog niet final):
http://www.neowin.net/ima...-03-18_at_11.28.46_am.jpg
Helemaal niet. Dit is gewoon een set iconen waar feedback op wordt gevraagd. Dat ze "hier heen willen" blijkt daar totaal niet uit.
'gewoon een set'. Nee, het is wel degelijk de koers waar ze nu op zitten. Dat het kan veranderen lijkt me logisch, maar nu is dit hetgeen ze goed genoeg vinden om een enquête over te houden.
ik vindt het er zo mogelijk nog erger uitzien. Lijken wel icoontjes uit de jaren '90 met isometrisch perspectief en vale kleuren.
Ik vind dat ze op een vreemd pad zitten met hun UI en ze zijn nog steeds aan het zoeken. De ruimte tussen tekst/elementen zijn volledig arbitrair en er zit geen vast lijn in. De "margins" en "paddings" gaan all over the place.
De icoontjes doen mij denken aan enkele jaren terug, toen ik met paint dezelfde icoontjes aan het maken was. Hopelijk worden ze toch iets lossen en professioneler...
Forbidden link Danny. :|
“Perfection is achieved not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away” - Antoine de Saint-Exupery

Ze moeten de kunst van het elimineren daar eens echt gaan toepassen. Een beetje meer metro-style mag hier wel mij dunkt....

---offtopic---
enkele nieuwe view modi in file explore en de open/save dialogs zouden voor mij ook welkom zijn. Zowat de enigste OSX feature die ik in windows echt mis is de kolom-weergave, samen met de zoekfunctie in het helpmenu om menu-items snel te vinden in complexe programma's. Hoewel er voor die laatste misschien wel een oplossing is te vinden...
Apple is de enige die dit tot kunst heeft verheven. Heb het idee bij Microsoft dat er verschillende teams actief zijn en dat zij echt langs elkaar werken zonder elkaar te begrijpen..

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 19 maart 2015 11:56]

Dat Microsoft het beter kan ben ik mee eens. Maar in de laatste OSX en iOS releases vind ik helaas ook héél wat probleempjes. Ik vind google met onder andere hun material design het eigenlijk op dit moment beter doen. Heb je de design van hun chromebook pixel al eens van nader bekeken? (software en hardware) OK, gmail in de browser is wat veel op één scherm, maar inbox is dan weer heel strak...

Ik ben jarenlang OSX gebruiker geweest, en typ momenteel ook vanaf een oude macbook. Maar ben toch richting windows beginnen experimenteren en ondanks een eerste negatieve ervaring met de drivers en slechte hardware van bto notebooks ben ik nu toch terug aan het denken richting windows te gaan met hun surface pro 3 i7. Vooral voor het pennetje, want ik teken héél veel concepten (product designs). Voor mijn gebruik is dat beestje krachtig genoeg, ik vrees helaas wel voor wat problemen als ik me weer met After Effects en Premiere zou bezig houden. Maar dat zien we dan wel.

Dat zoeken in de menu items via het help-menu is echter echt wel een killer productivity feature. Iemand een idee van een plug-in die dat zou kunnen doen?
ik moest even wennen aan het nieuwe design van IOS & OSX, maar ik wil nu niet anders meer.. ik vind het ontzettend fijn.
het is allemaal rustig en duidelijk.

[Reactie gewijzigd door Zezura op 19 maart 2015 15:07]

Ik vind de laatste OSX update net als iOS toch echt wel een stukje minder duidelijk. En als je eventjes rondkijkt ben ik zeker niet de enigste met deze opmerking. Het wegvallen van het boontje rechsboven een finder venster bij het openen van en disk immage is bijvoorbeeld bijzonder irritant. Ook vind ik de proporties van de knoppen in de menubalk van een venster soms proportioneel minder mooi. Dan doet Google het zeker beter.

Helaas zijn er inderdaad nog een heleboel android apps met een interface die verre van material design is, en gaan vele fabrikanten niet mee in Material design. Ik vind zelfs de LG lollipop skins op niets trekken met hun veel te grote icoontjes.
Pardon? De iconen op iOS en OSX zijn een warboel van stijlen. Enkele kleur of meerdere kleuren. Gradient of vlakke kleur. Beeld of vorm, rond of vierkant (desnoods afgeronde hoeken), etc. Geen enkele icoon heeft 5 vergelijkbare iconen dezelfde stijl, zelfde kleurstelling en zelfde manier van tekenen.

https://www.baekdal.com/opinion/fixing-the-ios-7-icons met als voorbeeld: https://cdn.baekdal.com/_img/2013/appleios73.jpg
mijn mening: dat het nieuwe design is geslaagd en het is geen warboel aan gradients want alle iconen en dergelijke zijn geüpdate alleen van derde hebben ooit nog gradients en de oude stijl. maar ook die zijn vrijwel allemaal geupdate.

warboel van stijlen valt mij als je kijkt zijn er veel programma's die in dezelfde stijl gemaakt zijn.
kleuren zijn niet allemaal gelijk maar dat maakt het juist duidelijker.( het zou een ramp zijn als alle iconen zwart wit waren).
overigens gebruiken de iconen lichte gradients, die niet erg opvallen maar het toch mooier maken.
ik vind de stijlkaart van IOS & OSX zeer geslaagd, die van microsoft echt niet.
en google kan het ook aardig goed. alleen jammer dat veel apps achterlopen met het updaten van Android apps kwa stijl.
Helaas zijn de icoontjes van Apple voor mij zoiets als de ballenbak bij Ikea.
Ook die icoontjes zijn maar testontwerpen.
Ook die icoontjes zijn maar testontwerpen.
En de ontwerper was maar iemand met een vakantiebaantje.
Vermoedelijk.
Ik moet wel zeggen dat Microsoft goed bezig is met Windows 10. Ze willen er echt iets goeds van maken lijkt het. De trend gaat zich weer voortzetten? (Windows vista: bad, windows 7: good, windows 8: bad, windows 10: good?)
Met het enige probleem dat Vista eigenlijk stiekem alleen bad was op systemen die slechte drivers hadden (en de goedkope Vista ready systems die dat eigenlijk niet waren). Windows 8 is ook niets mis mee, alleen mensen vinden het startmenu/metro een te grote wijziging.
Nou ik had destijds Vista op een dure zakelijke HP 'Vista Ready' laptop draaien. Specs waren ruim voldoende.
Ik heb het een week aangekeken en daarna snel terug naar XP. Van XP naar W7. W8 was niet mee te werken op grote multischermen plus dat het gewoon een UI drama is.

Noem mij maar oude stempel maar ik hoefde in office 2003 en eerder nooit naar een functie te zoeken, in de nieuwe office met kl*te ribbons zoek ik nog steeds naar zaken die gewoon vanzelf sprekend zijn. En niet alleen ik, gister weer een mooi voorbeeldje gehad.

[Reactie gewijzigd door Floor op 19 maart 2015 10:37]

Tja en zo kan ik voorbeelden noemen van mensen die geen enkel probleem hebben met de ribbon (zelfs features gebruikten die eerst verstopt waren) en nu in Office 2003 nauwelijks meer uit de voeten kunnen.

Ik (en veel collega's met mij) hebben jaren lang prima op Vista gewerkt (en Windows 7 en 8). De UI in Windows 8.0 was misschien een wat grote verandering maar net als bij de ribbon zijn er een aantal oerconservatieve gebruikers die elke verandering slecht vinden.

Punt is dat de trent goed-slecht gewoon niet bestaat anders dan in hoofden van een aantal mensen.
Onzin dat goed en slecht in een interface niet bestaat.
Als mensen niet of slechter uit de voeten kunnen met de nieuwe interface is het een verslechtering.
Voorbeeldje, Windows 8 is het enigste besturingssysteem waar ik heb moeten googelen waar de optie uitschakelen zit. Verder merk ik ook dat ik vaak meer handelingen moet verrichten voor een taak als in vorige Windows versies.
Windows 8 leunt qua interface veel te zwaar op mobiel.
Dat realiseren ze zich na alle klachten ook eindelijk.

Lang verhaal kort, niet alle vernieuwing is verbetering
Als mensen niet of slechter uit de voeten kunnen met de nieuwe interface is het een verslechtering.
Klopt enigzins, echter heb je een hoop mensen die met een bepaalde GUI niet kunnen werken omdat ze geleerd hebben met een andere GUI te werken en gewoonweg niet kunnen omschakelen.
Dit is vaak wel de generatie die niet met computers is opgegroeid dus een steeds kleiner wordende groep.
Vista was na Service Pack 1 en zeker na SP2 prima mee te werken. Maar Windows 7 was toch net wat beter. Tja, nu Microsoft zegt dat Windows 10 hun laatste grote Windows release wordt (daarna alleen nog (verplichte?) incremental updates) moeten ze ook wel komen met iets acceptabels, anders missen ze weer de boot.
Er zaten in het begin zeker wel wat problemen in Vista. UAC dat irritant aanwezig was, een zware bug met files kopiëren wat met 100kb/s ofzo ging (Dat was echt héél erg.... Hoe dat ooit door de QA heen heeft kunnen komen...), en de search indexer die constant met de harddisk bezig was wat de performance zwaar onderuit haalde. Later opgelost met SP1 maar in het begin was Vista zeker 'onwerkbaar'. Maar na SP1 is Vista zeker geen slecht OS en werkt het net zo goed als Windows 7 (Windows 7 heeft maar héél weinig veranderingen onder de motorkap ten opzichte van Vista). Maar toen had Vista al een hele slechte naam.
Imho; windows 8 is tot nu toe het beste OS wat ze hebben gemaakt, met 1 foutje en dat is dat ze je niet de keuze gaven tussen het nieuwe en oude startmenu.. Snel opgelost met classic start menu. 8.1 is stabiel en snel.
Windows 8 was echt dramatisch slecht. Snel teruggestapt naar 7

Windows 8.1 daarentegen heeft mij doen overstappen.. Veel stabieler dan 8 en werkt imho net zo goed als 7.

Heb de preview van 10 virtueel draaiend en ook dat loopt soepel.. Moet 'm nog echt in produktie testen, maar dat komt snel genoeg. Als de inlogproblemen over zijn :+
Windows 8 was bij mij net zo stabiel als 8.1, echt nooit issues mee gehad op geen enkele machine of laptop. Wat voor issues had je dan dat het instabiel was? Zeker nooit iets gezien, waardoor ik het "dramatisch slecht" kon noemen.
Random crashes en systemfreezes.

Traag bij openen applicaties/documenten. Terug naar 7, all good. En op Win8.1 ook alles in orde.
Ik zie na genoeg geen verschil tussen 8 en 8.1. Beide waren stabiel op mijn pc, echter had ik bij 8 meer ruimte op mn startbalk.
Een leuk dingetje om aan te kaarten maar feitelijk onjuist. Windows 8 is niets mis mee wanneer je gewoon een startknop installeert. Sterker nog, het is beter dan 7 aangezien het lichter draait op de resources en betere support voor hardware heeft. En voor touch screen maakt ook het modern ui gewoon sense.

En met vista was na de eerste service pack eigenlijk ook weinig mis mee.
XP werd ook door iedereen gehaat tot en met SP2. Vergeet men voor het gemak ook. Ik werd voor gek verklaard toen ik upgrade naar XP SP1.
Niet door mij. Ik zag het gewoon als 2000, maar dan met een fatsoenlijke opstarttijd en een uit te zetten teletubbie-skin.
Die trend is dikke zever. We spreken nu nog niet over Windows 11 maar deze is al gedoemd om te falen door mensen zoals jou. Dan mag Windows 11 het beste OS zijn dat ze uitbrengen, als de gebruikers gaan blijven denken in de 'trend', heeft het geen zin om nog maar iets proberen goed te doen.
Voorbeeld:
Windows 8 was een goed OS, 8.1 is beter, maar 8 was stabiel en gewoon 'anders'. Als mensen niet om kunnen met verandering, moeten we dan in de jaren stillekes blijven? Niemand verplicht je om Windows 8 te gebruiken als je Windows 7 kunt gebruiken.
Windows 8 en 8.1 is nog steeds wat op aan te merken:
http://www.informationwee...-windows-81/d/d-id/898905

Kan prima omgaan met verandering, tenzei ik merk dat het geen verbetering is maar puur een verandering om het veranderen. Dat is ridicuul.

Ontopic; wat ik hierboven zie vind ik niet mooi. Spuuglelijk eerlijk gezegt.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 19 maart 2015 11:00]

De titel zegt al genoeg om dit niet serieus te nemen.
De wereld veranderd inderdaad, helaas niet altijd ten goede, dat zal je toch ook moeten beamen.

Waarom zo halsstarrig de veranderingen verdedigen, alsof het inderdaad allemaal verbeteringen zijn ? Er zitten goede bij, toegegeven. Net als er minder goede bijzitten of ronduit slechte.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 19 maart 2015 23:42]

Ik las het artikel en ik vond het meer doorspekt net persoonlijke zaken dan dat het zaken zijn waar iedereen over zou vallen, daarnaast zijn een aantal zaken ook weer achterhaald.

Is het zelfde dat iedereen zegt "Windows 8 is kut want de Metro interface is kut" omdat een paar mensen die zich journalisten noemen dat zeggen. Maar aan de andere kant, dat is een persoonlijke opinie en heeft niks met journalistieke visie te maken, omdat ik meer mensen ken die het wel lekker vindt werken dan dat ik mensen ken die het klote vinden.

Om dat terug te voeren op het stuk waar naar gerefereerd werd, ik kan me er niet in vinden, dus zijn het geen feiten. Feiten zijn onderbouwd en worden door iedereen zonder uitzondering gedragen. En wat daar staat is allemaal persoonlijk gevoel. Dus waarde 0.
Feiten zijn feiten, maar zelfs feiten worden niet door iedereen gedragen, hoe onterecht ook.

De waarde is zeker niet nul, want hij noemt toch een aantal zaken waar menigeen zich in kan vinden. Dat iedereen dat zou moeten dragen zodat het geloofwaardig word, is natuurlijk kul. Zoveel mensen, zoveel smaken. Neemt trouwens niet weg dat sommige zaken gewoon feitelijk kloppen, dat sommigen zich er niet aan storen is inderdaad persoonlijk en subjectief.

Bovendien is hij zeker niet de enige die dingen aankaart:
http://www.cnet.com/news/...atures-but-same-problems/

Weet je wat ook een feit is? Die tegelinterface is niet zo efficient als de oudere, feit is dat je meer afstand moet afleggen om ergens te komen om te kunnen klikken.

En hier staan ook "cons":
http://www.trustedreviews.com/microsoft-windows-8-1-review

Waarde allemaal nul voor iemand die er niet open voor staat en het vooral geweldig vind en van mening is dat iedereen dat geweldig moet vinden. Ben je dat niet, ben je een zeurkous, niet waar ?

http://www.techspot.com/article/725-windows-81-good-and-bad/
Nog meer slecht nieuws. Je zou toch gaan denken dat er toch een kern van waarheid in zit.

Problemen in Win 8.1? Welnee, Win 8.1 heeft geen problemen, het zijn allemaal "features" :
http://www.poweradmin.com...-problems-in-windows-8-1/

[Reactie gewijzigd door Madrox op 20 maart 2015 23:46]

Feiten zijn feiten, maar zelfs feiten worden niet door iedereen gedragen, hoe onterecht ook.

De waarde is zeker niet nul, want hij noemt toch een aantal zaken waar menigeen zich in kan vinden. Dat iedereen dat zou moeten dragen zodat het geloofwaardig word, is natuurlijk kul. Zoveel mensen, zoveel smaken. Neemt trouwens niet weg dat sommige zaken gewoon feitelijk kloppen, dat sommigen zich er niet aan storen is inderdaad persoonlijk en subjectief.

Bovendien is hij zeker niet de enige die dingen aankaart:
http://www.cnet.com/news/...atures-but-same-problems/
Altijd maar weer het start menu gezeik. Like it or dont like it :-)
Weet je wat ook een feit is? Die tegelinterface is niet zo efficient als de oudere, feit is dat je meer afstand moet afleggen om ergens te komen om te kunnen klikken.
Dat is persoonlijk denk ik.
En hier staan ook "cons":
http://www.trustedreviews.com/microsoft-windows-8-1-review

Waarde allemaal nul voor iemand die er niet open voor staat en het vooral geweldig vind en van mening is dat iedereen dat geweldig moet vinden. Ben je dat niet, ben je een zeurkous, niet waar ?
Nee, ik zeg maar zo, sommige features zijn goed, sommige zijn slecht. Voor mij gelden andere zaken zoals hoger fps bij gamen dan onder Windows 7, een fijner start-menu dan Windows 7. Maar dat is mijn mening. Configuratie zonder control panel vind ik niks. Maar tja, om een totaal OS ter zijde te leggen omdat bepaalde features die ik niet of nauwelijks gebruik zwaarder te laten wegen dan die ik wel fijn vind en die wat bijdragen.....
http://www.techspot.com/article/725-windows-81-good-and-bad/
Nog meer slecht nieuws. Je zou toch gaan denken dat er toch een kern van waarheid in zit.
Goed artikel, waar ik mij in kan vinden voor een groot gedeelte. Alleen dat start menu gezever niet. Maar tja, dat is persoonlijk.
Problemen in Win 8.1? Welnee, Win 8.1 heeft geen problemen, het zijn allemaal "features" :
http://www.poweradmin.com...-problems-in-windows-8-1/
#1 – The Start Menu - Er is een start-scherm, andere interface maar als je het gewend bent, dan is er niks mis mee, merkte met W10 dat ik gelijk het W8/8.1 start scherm gebruikte. Dus een bug, nee gewoon lekker als je er van houdt.
#2 – Explorer.exe Does its Own Thing - Zelf nooit meegemaakt. Maar tja, iedere installatie is anders. Mischien wazige software? Overigens van de paar 100 installaties die ik gezien heb (over de 1.000) ook nog nooit meegemaakt. 10 gebruikers zijn geen referentiekader.
#3 – Svchost.exe Malware Hogs Your Processor’s Performance - Tja, doen veel virussen dat niet. Goh Windows XP is instabiel, ik heb een virus, maar ja, het is een XP probleem..... Malware is ook een gebruikersfout. Dus om Microsoft er op af te rekenen.
#4 – Multiple Copies of the Same Files - Ook een userfout, heb zelf gemerkt dat wanneer de mod time, of Archive attribute gezet zijn, ondanks dat de inhoud niet aangepast is een bestand in een backup wordt meegenomen. Overigens bij previous files zie je van iedere file ook tig-kopieen, maar dat zijn gewoon links naar bestanden.
#5 – Windows is Always There - Brakke drivers en 3th-party software. Kaal doet Windows het goed. Maar tja, als er software of drivers zijn welke het voorkomen is dat niet de fout van Windows. Het zou veel erger zijn als systeem juist wel in sleep gaat terwijl er nog een proces loopt wat eigenlijk wil dat Windows niet gaat slapen.
#6 – Explorer.exe Appears Blank - Ook een config/applicatie fout die Windows dermate aantast dat dit op treed. Heb dit ook wel eens meegemaakt, maar op een normaal systeem krijg je een UAC melding als het wordt gedaan en simpelweg NEE drukken voorkomt. Maar tja.... Gebruikers....
#7 – The Blue Screen of Death - De schrijver zegt het zelf, een driver probleem of een hardware probleem. Niks is ergers dan een systeem wat door gaat wanneer de integriteit niet kan gewaarborgd worden.....
#8 – Activation Error - Nog nooit meegemaakt of gezien met de juiste media/installatie in combinatie met de juiste key.
#9 – Unclear Text - Kan uitgezet worden en zoals de schrijver zelf al zegt, oude software.........
Weet je wat ook een feit is? Die tegelinterface is niet zo efficient als de oudere, feit is dat je meer afstand moet afleggen om ergens te komen om te kunnen klikken.
Dat is persoonlijk denk ik.
Dat bedoel ik dus, jij maakt iets persoonlijk wat feitelijk te staven is.
Feit= zeker weten. Bewijs jij dan eens dat je met tegels niet verder moet "reizen" met de muis dan onder het bureaublad van Win7 ?

Dit kan je namelijk simpel uitrekenen, met een liniaal desnoods.

Ja, je hebt snel-toetsen e.d. maar er zijn legio mensen, die zelfs ctrl-c ctrl-v niet willen gebruiken, die doen dat met de muis in het menu. Dat is nu precies de kracht van een Graphical User Interface, spel het maar even uit. Dat is heel wat anders dan een Keyboard-combo User interface.

[Reactie gewijzigd door Madrox op 21 maart 2015 01:46]

Het gaat zelfs verder terug:
Windows 200 good, ME bad, Windows XP good, Vista... etc
ME kwam voor 2000.
Maar gabba25 heeft het over windows 200 :p
Haha die is nog ouder. Toen hadden ze een OS waar je met een steen op een plaat kon schrijven _/-\o_
idd die plaat heet een hele harde schijf :p
Ach XP werd ook universeel gehaat tot en met SP2. Word altijd vergeten wanneer men die tick tock van MS aanhaalt.
Die lijst is totale onzin XP voor SP2 was ook niet schitterend Vista SP1 op nieuwe hardware was gewoonweg goed,...
Is de werking van Cortana locatie- of spraakgebonden? Als het in Frankrijk, waar men Frans praat, werkt, dan kan het in Wallonië (België) toch ook werken?
Spraakherkenning blijft lastig en accenten maken het er niet makkelijker op. Per land wordt nu al rekening gehouden met verschillende uitspraak in verschillende gebieden. Dat het Frans van een Belg herkend wordt als de spraakherkenning gebouwd is voor de accenten in Frankrijk is dus helemaal niet zeker.
Onzin. Het Frans in België verschilt in uitspraak nauwelijks van het Frans in Frankrijk. Ja er zijn natuurlijk verschilletjes, maar spraakherkenning zou er echt geen last mee hebben. In tegenstelling tot het Nederlands bijvoorbeeld, ik versta zelf nauwelijks het Nederlands uit (Noord)-Nederland, dus voor een stuk software zal het mogelijk nog wel lastiger zijn.
Met waalse familie kan ik wel zeggen dat het waals minstens net zo veel verschilt als nerderlands en vlaams. Wat ook best veel verschilt. Spraak heeft al moeite met accenten, laat staan 2 aparte talen.
Onzin. Het Frans in België verschilt in uitspraak nauwelijks van het Frans in Frankrijk. Ja er zijn natuurlijk verschilletjes, maar spraakherkenning zou er echt geen last mee hebben.
Wel dus. Spraakherkenning is lastig en accenten zijn subtiel. Wat je zelf wel en niet verstaat is compleet irrelevant: spraakherkenningssoftware werkt zo niet.
niet alleen de uitspraak is belangrijk, vergeet ook niet de verschillen in woordenschat :
Frans : soixante-dix, Waals : septante
Frans : quatre-vingt-dix, Waals : nonante
Frans : déjeuner = middagmaal, in the Waals is het ontbijt

en zo kan ik er nog wel bedenken
Ja, en in Zwitserland hebben ze ook nog octante in plaats van quatre-vingt, en zo kunnen we nog wel wat doorgaan. Ook tussen het Vlaams en het Nederlands in Nederland zijn er talrijke verschillen qua woordenschat, maar woordenschat hoeft voor spraakherkenning geen probleem te zijn, dat is gewoon een kwestie van de database wat aan te vullen.

@batjes: Waals is een compleet andere taal, geen Frans. Het zou me overigens verwonderen dat jouw familie nog uitsluitend Waals spreekt, waarschijnlijk spreken ze net zo goed Frans. En ik blijf erbij dat het Frans dat in Wallonië gesproken wordt nauwelijks te onderscheiden is van Frans uit Frankrijk. Ik zit dagelijks tussen Franstalige Belgen, dus weet echt wel waar ik het over heb.
Kan je natuurlijk niet modden, maar je hebt gelijk met wat je zegt over de uitspraak (mijn +1 zou je normaalgezien hebben).
Mijn punt is echter dat spraakherkenning meer is dan alleen uitspraak, het is ook woordenschat.
En niet alleen dat, maar er zit ook een Nederlandse invloed in het Waals. Er zijn zinsconstructies die foutief zijn in het Frans-Frans, maar wel correct zijn in het Waals-Frans.
En nauwelijks te onderscheiden? Voor jou misschien, maar de fransen horen het verschil echt wel duidelijk.

edit : die moderaties zijn toch maar raar hier hoor. off-topic, ajb zeg. mijn reactie is gewoon on-topic in deze context

[Reactie gewijzigd door MarcSmets op 19 maart 2015 14:41]

Kan je natuurlijk niet modden, maar je hebt gelijk met wat je zegt over de uitspraak (mijn +1 zou je normaalgezien hebben).
Mijn punt is echter dat spraakherkenning meer is dan alleen uitspraak, het is ook woordenschat. En niet alleen dat, maar er zit ook een Nederlandse invloed in het Waals.
En waarom zou dat een probleem vormen? Het Nederlands zit zowat vergeven van het Engels tegenwoordig, er valt hier nauwelijks nog een bericht te lezen waar niet een of ander Engels woord of een Engelse modekreet in te lezen valt. Als invloed van vreemde talen een probleem is kunnen ze net zo goed elke ontwikkeling in spraakherkenning stopzetten.
Er zijn zinsconstructies die foutief zijn in het Frans-Frans, maar wel correct zijn in het Waals-Frans.
Het gaat helemaal niet om goed of fout, dat is schoolmeesterniveau waar software niets mee kan aanvangen.
En nauwelijks te onderscheiden? Voor jou misschien, maar de fransen horen het verschil echt wel duidelijk.
Natuurlijk. Net zoals ik al na ongeveer twee lettergrepen een Nederlander kan herkennen.

Laat ons eerlijk zijn: spraakherkenning voor de varianten van het Nederlands is een veel groter probleem dan voor de bestaande varianten van het Frans.
Natuurlijk is het een groter probleem voor de Nederlands varianten, daar gaat het ook niet om.
We zijn hier over het franse bezig momenteel (in deze subthread dan toch :P ).

Maar deze discussie leidt tot niks.
[...]
Natuurlijk. Net zoals ik al na ongeveer twee lettergrepen een Nederlander kan herkennen.
En ik blijf erbij dat het Frans dat in Wallonië gesproken wordt nauwelijks te onderscheiden is van Frans uit Frankrijk
Wat is het dan? Wel of niet?
software is maar software hé.


maar hier hou ik het bij, ga niet dieper gaan zenne (:P )
Natuurlijk is het een groter probleem voor de Nederlands varianten, daar gaat het ook niet om.
We zijn hier over het franse bezig momenteel (in deze subthread dan toch :P ).
Maar deze discussie leidt tot niks.
[...]
[...]
Wat is het dan? Wel of niet?
software is maar software hé.
Mijn punt is dat het niet zinvol is om problemen voor spraakherkenning te zoeken in de piepkleine uitspraakverschilletjes tussen het Frans in België en het Frans in Frankrijk. Iemand wou graag weer eens met de vinger naar België wijzen zonder echte kennis van zaken, meer is er niet aan de hand.
maar hier hou ik het bij, ga niet dieper gaan zenne (:P )
Ik ook niet, want voor het Frans is het een non-probleem. Voor het Nederlands daarentegen...
Je bent niet de enige die nederlands (dialect dus) uit het noorden en oosten niet snapt. De "andere kant" van mijn familie is Fries - geen fastoenlijk gesprek mee te voeren. Probleem is ook vaak dat het eens niet geprobeerd wordt. Waarschijnlijk zullen ze met spraakherkenning wel moeten ^^
zou moeten kunnen. Ik weet dat voor Windows Phone je telefoon op USA of UK moet staan om Cortana werkend te krijgen.... en de taal ook op English USA of UK.

best vreemd.... maar Cortana doet ook veel met locaties. Een LIDL kennen ze in de USA niet denk ik... maar een Wallmart kennen we hier weer niet...
Regio: united states, nederlands (dutch).

Cortana werkt.
Dit onderwerp ontspoort een beetje wat betreft België. Maar ik vraag mij ook af, kan iemand in Nederland (of eender welk land in feite) Cortana gewoon in het Engels gebruiken?

edit: O ik zie het al, dat schijnt te kunnen als je de taal op Engels (US/UK) zet.

[Reactie gewijzigd door Ge Someone op 19 maart 2015 11:19]

In Wallonie is er niets of niemand die werkt :)
Ik had stiekem ook gehoopt op een windows 10 versie voor tv's. Hoe gaaf zou dat zijn?
Ik hoef geen TV die blijft hangen op de update omdat de fabrikant met de standaard installatie van Windows heeft lopen klooien. Bij laptops is dit niet echt een probleem, omdat je hem zelf opnieuw kan installeren. Maar bij een tv zou dit toch wat lastiger worden.

Of je moet een volwaardige PC hebben die ingebouwd zit in de TV, die het scherm als externe monitor ziet. waar je windows media center op kan installeren als een soort van HTPC, die je dan kan installeren via een usb stick.
Ik hoef geen TV die blijft hangen op de update omdat de fabrikant met de standaard installatie van Windows heeft lopen klooien. Bij laptops is dit niet echt een probleem, omdat je hem zelf opnieuw kan installeren. Maar bij een tv zou dit toch wat lastiger worden.
Dat is geen issue bij Android- en WebOS-tv's. Waarom zou het bij een Windows IoT-tv wel zo zijn?
[...]
Dat is geen issue bij Android- en WebOS-tv's. Waarom zou het bij een Windows IoT-tv wel zo zijn?
Daar is het soms wel een probleem zie ik bij de tv van mijn ouders.Spontaan bevriezen en ding gewoon uit moeten zetten wanneer je in "Smart"-tv modus zit.
Dat zal met de IoT-versie wel gaan gebeuren, lijkt me.
Ziet er wel strak uit, mogelijk binnenkort toch eens de TP installeren.

Ik vraag me alleen af, gaan W8.1 pro gebruikers ook automatisch door naar een W10 pro licentie of niet? Ik kan hier nog geen berichtgeving over vinden ;(
Ik denk het wel, ik ging van windows 8.1 Pro naar Windows 10 Pro TP.
Wat zijn de extra mogelijkheden die je krijgt dan, dezelfde als in W8.1 Pro?
Tot nu toe diezelfde mogelijkheden... het kan natuurlijk nog verschillen...
De allereerste tech-preview van Windows10 had een best fijn startmenu, en in de januari-build hebben ze die weer omgebouwd naar iets wat (voor mij persoonlijk) een gigantische stap terug is. Iemand enig idee hoe het nu zit (zonder dat ik de hele build weer moet gaan installeren)? Als je de meeste metro dingen unpinnen, krijg je dan weer een smal start menu of blijf je zo'n breed ding houden? In de januari build kon je de metro apps niet allemaal unpinnen zodat de hele 'metro sectie' van het start menu weg was... en dus eigenlijk weer terug in het Windows 8.x bootje. In de allereerste build kon je alles unpinnen en dan werd je start menu weer wat smaller en 'ouderwets' richting de Windows 7 look & feel.

Ik wil niet overkomen als zo'n "ik wil mijn oude start menu terug!!!" zeurder, maar met het menu in de eerste Windows 10 build kon uitstekend gewerkt worden en heb er ook goed mee gedraaid (alleen het hele alt-tab mechanisme kon ik maar niet aan wennen), maar in de januari build werd ik gek... ik hoop toch niet naar Classic Shell te moeten grijpen in Windows 10 final :S.
Ze hebben al bevestigd dat al die functionaliteit terugkomt, maar de reden van het verdwijnen is dat de testbuild van januari een van de grond af herschreven startmenu had om de Continuum-mode mogelijk te maken, terwijl de eerste test-build een soort snel in elkaar geflanst startmenu bevatte dat vooral moest tonen hoe het in de finale zou gaan werken.
Nice, vanavond gelijk updaten. Gebruik Windows 10 nu al vanaf dag 1 en nooit echt problemen gehad werkt prima.
Ik heb al 1 keer een goede crash gehad waardoor ik een HDD wipe moest uitvoeren, maar moet zeggen dat hij nu wel stabiel aanvoelt en steeds beter wordt.
Woensdag kondigde Microsoft daarnaast een Windows 10-versie voor kleine apparaten aan, die bedoeld is voor apparaten met bijvoorbeeld ARM- en Snapdragon-cpu's.
Ik begrijp niet goed waarom ze wél een versie voor ARM -en Snapdragon CPU's maken (en ook voor smartphones natuurlijk), maar vervolgens niet de Surface RT en de Surface 2 updaten naar Windows 10... :/
Dit valt me aardig tegen van Microsoft. Ze laten hiermee blijken dat er geen ondersteuning meer komt voor deze tablets ondanks dat het prima apparaten zijn en ze nog niet eens zo heel oud zijn.
Ik begrijp niet goed wat de beperkingen zijn om beide Surface tablets wel te upgraden naar Windows 10.

[Reactie gewijzigd door LCP op 19 maart 2015 10:52]

Je weet toch nog niet wat de update voor Surface Rt en Surface 2 gaat inhouden?

Op zich helemaal niet zo vreemd denk ik, afgaand op Thurrott. Een ARM build desktop is iets anders dan een ARM build Phone, bijvoorbeeld andere:
  • hardware eisen
  • andere footprint.
  • geen MSI installatie
  • geen desktop mode
  • geen command line / console
  • geen device manager
Gewoon even afwachten wat de update zal zijn. Dat het afgestemd zal zijn op het Windows 10 platform is uiteraard duidelijk.
Het gaat mij om deze chart: http://www.windowscentral...de-path.jpg?itok=QhKctZZK

http://www.windowscentral...indows-rt-officially-dead

Daarin wordt duidelijk vermeld dat Windows RT dood is en geen update naar Windows 10 gaat krijgen. Tuurlijk, er zal met een paar losse updates wellicht wat kleine W10 features toegevoegd worden aan de Surface RT/2, maar een volledige upgrade zit er niet in en dat valt me zwaar tegen.
Dat John Callaham zegt dat het 'dood' is, is zijn verwoording. Uiteindelijk gaat alles dood :/
Dat er geen ISO komt is wel te begrijpen, en Windows Update ook wel. Als het update systeem gaat wijzigen (o.a. ook P2P), is het te begrijpen dat je dat niet gaat maken voor een uiteindelijk dood lopend spoor.
maar een volledige upgrade zit er niet in
Maar je weet nog niet wat er wél in komt. Het glas is half leeg of is het glas half vol :*)
Tegelijkertijd heeft Microsoft ook OneDrive/Xbox Music een update gegeven.
Je kunt nu muziek streamen vanuit OneDrive naar elk Windows 8(.1)/10 apparaat:
http://blogs.windows.com/...-with-the-xbox-music-app/
Pluspuntje daar, voor de mensen die ook Xbox Music gebruiken en de normale Music app, die MP3's komen netjes daar tussen te staan. Je kan helaas niet makkelijk zien welke nummers nu waar vandaan komen (je kan ze ook nog 'ouderwets' via WMP syncen of gewoon op je SD kaart slingeren).
In Xbox Music op de pc zie ik er gewoon [OneDrive] achter staan....ehh...op de foon dus niet...

[Reactie gewijzigd door TheVMaster op 19 maart 2015 10:22]

Kan je muziek ook selectief syncen naar mobiele clients? Dat is nu niet mogelijk.
waarom?
Op WP is onedrive iig vlot en overzichtelijk.
Op Android ook stabiel. Niets mis mee.