Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 169 reacties

OnePlus gaat volgende week de prijs van zijn One-smartphone verhogen van 299 euro naar 349 euro. De Chinese fabrikant past de prijs aan, omdat de koers van de euro afgelopen jaar is gedaald. OnePlus claimt dat het met de huidige prijs de telefoon onder kostprijs verkoopt.

De nauwelijks verkochte witte 16GB-variant gaat van 269 euro naar 299 euro, terwijl de 64GB-variant in het zwart van 299 euro naar 349 euro zal gaan, maakt OnePlus bekend. De prijzen in andere valuta blijven gelijk. Het is voor zover bekend voor het eerst dat een fabrikant de prijs van een bestaand model aanpast aan de gedaalde koers van de euro.

OnePlus zegt dat de aanpassing nodig is, omdat het momenteel zijn toestellen in de euro-zone met verlies verkoopt. De Chinese fabrikant levert de telefoon onder meer in Nederland en België. De OnePlus One is sinds vorige zomer te koop. Bij de Tweakers Awards eindigde de One op plek twee, achter de iPhone 6.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (169)

Release: juni 2014
Dollar/Euro koers 1.36
Prijs ¤299

Vandaag: maart 2015
Dollar/Euro koers 1.06
Dus gecorrigeerde prijs: 299 * 1.36 / 1.06 = ¤383.62

We mogen dus blij zijn met deze zeer marginale prijsverhoging!

BRON: http://www.wisselkoers.nl/dollar-euro

[Reactie gewijzigd door bahamapleister op 19 maart 2015 08:52]

Toch, ondanks dezelfde dollar/eurkoers.

Een LG G2 met dezelfde wisselkoersen kost je op dit moment ¤275, een door google gesupport Nexus 5 ¤345 en een lumia 930 ¤359.

Ondanks dat hij wat meer ram/rom heeft dan veel directe concurrenten doet hij zich zeker door het gebrek aan 4g op alle netwerken niet meer op prijs onderscheiden.
Duidelijk niet op de hoogte van de specs van de OnePlus One.
Een LG G2 met dezelfde wisselkoersen kost je op dit moment ¤275, een door google gesupport Nexus 5 ¤345 en een lumia 930 ¤359.
LG G2 (16GB) kost je volgens de PW op het moment: ¤275,-;
Nexus 5 (16GB) kost je volgens de PW op het moment: ¤359,-;
Nokia Lumia 930 (32GB) kost je volgens de PW op het moment: ¤359,-.

Alle drie de telefoons beschikken over een Qualcomm Snapdragon 800 SoC. De OnePlus One over een Qualcomm Snapdragon 801 SoC.

Alle drie de telefoons beschikken over 2GB RAM geheugen.
De OnePlus One over 3GB RAM geheugen. (Het is 'iets' meer in vergelijking met PC RAM, waar je al gauw 8GB/16GB hebt, maar in vergelijking met deze telefoons is het de HELFT meer ;).)

De LG G2 en de Nexus 5 hebben beiden 'slechts' 16GB opslag, de Nokia Lumia 930 heeft 32GB. Dat is nog altijd een kwart of de helft van de (64GB) OnePlus One.

Verder heeft de OnePlus One ook een bijna voor de helft grotere accu in vergelijking met de Nexus 5 en de Nokia Lumia 930 (respectievelijk: 2.300mAh en 2.420mAh). De LG G2 heeft 3.000mAh waarde OnePlus One 3.100mAh heeft.


Ondersteunde LTE Bands: 1/3/4/7/17/38/40

Dit betekent, dat de OnePlus One 4G ondersteund van:
KPN/Hi: band 3 (1.800MHz) en band 7 (2.600MHz);
T-Mobile: band 3 (1.800MHz) en band 7 (2.600MHz);
Vodafone: band 3 (1.800MHz) en band 7 (2.600MHz);
Tele 2: band 7 (2.600MHz).

Dus wat nou "gebrek aan 4g op alle netwerken". Hij ondersteund het wel degelijk! Zelf gebruik(te) ik ook 4G via het netwerk van T-Mobile en stap ik binnenkort over naar Hi (dochter van KPN) omdat zij ook de 1.800MHz band (gaan) gebruiken.


Wel bij de feiten blijven hé ;).

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 19 maart 2015 13:32]

Band 1 2100MHz wordt in Nederland voor 3g gebruikt. Niet voor 4g.

De 1+1 doet het in Nederland dus overal op 3g.
4g bij tmobile en 4g bij kpn/voda alleen in de grote steden. Tele2 wordt een nogo gezien beperkte bereik van 2600 MHz

[Reactie gewijzigd door Rednasius op 19 maart 2015 13:34]

Je hebt gelijk, maar KPN is bezig met uitrol 4G op de 1800mhz band in grote steden.

Ik heb 4G op mijn OnePlus rond Amsterdam CS ;) - met KPN
Band 1 2100MHz wordt in Nederland voor 3g gebruikt. Niet voor 4g.

De 1+1 doet het in Nederland dus overal op 3g.
4g bij tmobile en 4g bij kpn/voda alleen in de grote steden. Tele2 wordt een nogo gezien beperkte bereik van 2600 MHz
Wat is dat toch met 4g(heb een België 4g op mijn 1+1 proximus)
Maar ik zou ook perfect zonder kunnen en volgens mij bijna iedereen in België.

Voorzover ik weet zijn er in Nederland nog een abo's met onbeperkte 4g(zonder vertraging na x aantal gb's)

En ik merk echt niet het verschil tussen lte en h+ als ik op whatsapp zit of op internet zit te surfen(proximus 4g ca. 50mbps/h+ ca. 25mbps) en dat verschil merk je in de praktijk alleen maar als je grote bestanden gaat downloaden of full HD films gaat streamen en wie doet dat nou mbv. 4g?
zolang je geen robin mobile hebt heb je geen zak aan 4g, je datalimiet is bijna altijd op te maken in 1 dag met 4g. dus mensen die hier zeiken over 4g. op dit moment verbruik ik 45-50gb per maand op 3g(hsdpa3.5g tot 7.2mbit), snel zat.
Ik heb toch echt een G2 met 32GB opslag dus beiden 'slechts' 16GB klopt niet geheel
Je herhaalt met een heleboel woorden wat ik ook eerder in dit topic heb gezegd.
Zoals ook eerder gezegd,Het verschil tussen de Snapdragon 800 en 801 is niet zo groot. En de MSM8974AB wordt zelfs onder beide namen verkocht.
De aangedragen concurrenten zijn vergelijkbaar,en inderdaad niet 100% hetzelfde. Desalniettemin is de eenpluseen tenzij je graag Cyanogenmod voorgeïnstalleerd wilt niet meer perce de voordeligste keuze.
Wat je niet is dat de LG G2 32GB ook voor ¤306 verkrijgbaar is.


4G van de 1+1 doet het niet op alle netwerken, maar alleen volledig op dat van t-mobile. Daarop doet het het prima, maar afhankelijk zijn van een providerkeuze met 4g, en dan ook nog eens de provider met in zijn algemeen het minste netwerk is iets dat je maar net moet willen.


2gb ram, is meestal voor android voldoende, en voor Windowsphone is door de strenge eisen van MS, 2gb misschien in de praktijk nog wel ruimer bemeten dan op android.

Tot slot, is het handig, om als je hem koopt, ook te weten hoe het bedrijf omgaat met RMA.
Je onderstreept vanalles, maar bijna alles wat je onderstreept heb ik en andere hier ook eerder genoemd.
Allemaal leuk en aardig, maar dat neemt nog niet weg dat je in je post het verkeerde aangehaald hebt. Daar ging ik op in. En om het dan maar meteen door te trekken heb ik mijn aandacht ook gevestigd op de andere punten die je noemde.

En heb je ook een bron van het verschil tussen de SD 800 en 801 dat niet zo groot is? Want dingen zeggen kan ik ook wel, en linken naar mijn eigen post kan ik ook wel.

De LG G2 32GB is voor ¤341,90 verkrijgbaar (vandaag geüpload). (Of is het via jou om een of andere reden voordeliger? :+ )

Je zegt het zelf al: "2GB is meestal voldoende", waarom zou je in dat geval dan niet direct voor de 3GB gaan als je toch de keuze hebt? Alvast klaar voor de 'toekomst'?

RMA heeft grotendeels te maken met het feit dat ze aan hun eigen succes ten onder gaan. Ze hebben te weinig personeel om het aantal tickets te kunnen verwerken binnen een acceptabele tijd. Is gemeld door OnePlus zelf maar kan daar de Announcement zo een, twee, drie niet van vinden..

Ik onderstreep inderdaad van alles, omdat het punten zijn die jij aanhaalde, en dat doe ik dan nog eens. Voor het gemak onderstreep ik ze e.d.
De LG G2 32GB is voor ¤341,90 verkrijgbaar (vandaag geüpload). (Of is het via jou om een of andere reden voordeliger? )
In je eerste reactie op mij, wil je me wegzetten als iemand die z'n feiten niet op een rijtje heeft. Maar het is een beetje leugenachtig, om als je dan een print screentje maakt bewust de goedkoopste aanbieder weg te knippen van je overzicht.

De goedkoopste aanbieder Amazon biedt hem namelijk aan voor ¤295(amazon), of ¤305(volgens tweakers) met gegarandeerde bezorging en aankoopbescherming met creditcard.
Als je iemand wilt wegzetten als verspreider van 'valse informatie' is het handig dat je die zelf op orde hebt.

Tot slot kan ook niet anders dan herhalen:
Wie een goedkopere telefoon in dezelfde klasse wilt, kan prima bij de LG G2 terrecht, met 32GB is die ook voor rond de 300 euro te koop.
En wie ongeveer ~350 euro te besteden heeft krijgt door het betere scherm, en echte 4G op alle netwerken meer waar voor z'n geld met de LG G3.

En mocht je 4G bij kpn en vodafone niet missen, 1080p acceptabel vinden, garantie niet zo belangrijk vinden en perce 64 GB willen, dan is ook de oneplus een prima deal in de toekomst.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 19 maart 2015 14:32]

En je hébt je feiten ook niet op een rijtje in je reactie, want je zegt, en ik quote je:
Ondanks dat hij wat meer ram/rom heeft dan veel directe concurrenten doet hij zich zeker door het gebrek aan 4g op alle netwerken niet meer op prijs onderscheiden.
En dat is gewoon onzin, want de OnePlus One ondersteund wél 4G! (Zij het beperkt).

Het is trouwens ook wel 'een beetje leugenachtig', om iemand te beschuldigen van het bewust wegknippen van een gedeelte van een afbeelding, als je situatie en omstandigheden niet weet.
Ik quote je nu weer, voordat je het edit:
In je eerste reactie op mij, wil je me wegzetten als iemand die z'n feiten niet op een rijtje heeft. Maar het is een beetje leugenachtig, om als je dan een print screentje maakt bewust de goedkoopste aanbieder weg te knippen van je overzicht.
Heb je er enig bewijs voor dat ik 'bewust' een gedeelte weg geknipt heb? Nee? Precies, dat dacht ik, want dat is ook niet zo.
Zoals je kan zien op deze afbeelding, heb ik de betreffende screenie helemaal niet bewerkt. Op de screenshot heb ik de afbeelding gedownload en opgeslagen, en geopend met IrfanView, linksonderin boven het 'Menu' kan je zien dat er staat: 1280 x 1024. Heeee, is dat nu niet ook een beeldscherm resolutie? Juist. Inderdaad. Dat is het. Het is een Super XGA beeldscherm. Op de PC waar ik nu achter zit, hangt er zo'n beeldscherm aan, dus die screenshot wordt niet groter, er is bewust niks weg geknipt.

Verontschuldiging lijkt me op zijn plek.

Kijk, dat Tweakers PW standaard zo ingesteld is dat "aanbiedingen voldoen niet aan de filters ('iDeal' en 'Opsturen')" niet worden getoond, kan ik ook niet helpen. Dat stuk valt gewoon net buiten beeld. Deal with it.

En als je het écht goed wilt doen: de LG G2 32GB is op het moment zelfs 'maar' ¤290,- via Amazon.de.
Als je iemand wilt wegzetten als verspreider van 'valse informatie' is het handig dat je die zelf op orde hebt.
Wie is er nu een verspreider van valse informatie? Ik heb het simpelweg niet gezien. Als jij dat in het vervolg er bij zet (want met mij zullen er zat andere mensen zijn die dat over het hoofd zien) zal het jou en andere mensen heel wat kopzorgen besparen ;).
En mocht je 4G bij kpn en vodafone niet missen, 1080p acceptabel vinden, garantie niet zo belangrijk vinden en perce 64 GB willen, dan is ook de oneplus een prima deal in de toekomst.
Op een 5,5" scherm is 1080p acceptabel. Welke smartphone bezit jij atm dan? Ik verwacht niet minder dan 1080p.
Of wacht, jij had een Blackberry Passport met 1440x1440 hé? Laat dat nu net als 1920x1080 op precies hetzelfde aantal pixels uitkomen. (1920x1080=2.073.600 pixels & 1440x1440=2.073.600 pixels).
Blaas dus even niet zo hoog van de toren, want je vindt het zelf dus ook acceptabel ;).
Je kan hoog of laag springen,
De 1+1 heeft geen '4G op alle netwerken'.

Hij heeft in Nederland alleen overal T-mobile netwerk, als je op de 2600mhz band zit van kpn of Vodafone werkt 4g in bijna heel Nederland niet op de 1+1.

Zowel de Ppi van de passport en de g3 zijn hoger dan die van de 1+1, waar die van de g3 significant hoger is, heb je bij het scherm van de PP, ook nog het plezier dat er een full touch toetsenbord onder zit. Zodat je bij typen nauwelijks iets van schermruimte verliest.

Terug gaan naar maar 1080 pixels in de breedte, als je eenmaal gewend bent aan het comfort van working wide, zit er hier ook niet in.

Of de lg nu een paar cent duurder of goedkoper is, en of je die nu wel of niet bewust buiten beeld laat, ik denk dat je net als ik moet concluderen, dat er met de nieuwe prijs van de oneplus ,er een aantal Android toestellen op de markt zijn, die voor veel mensen netzoveel of aantrekkelijker zijn dan de oneplus.
Ik zit hier nochtans ( in België) vrolijk op 4G. We kunnen dus stellen dat het vooral in NL een probleem is ;-)
In België is er nog geen 4g op de 800mhz band. Wij zullen het dus sowieso niet merken.

Ik had er dinsdag nog eentje besteld voor mijn vader. Net op tijd dus :D.
Wat zeg jij nu allemaal?

Bijna héél België zit op de 800MHz band, alleen Antwerpen, Gent, Brussel, Hasselt, Leuven en enkele andere steden zitten op de 1800MHz band.
Ik woon niet bepaald in een stad, maar heb wel 4g bij mij thuis.
Dan ontvangt u de 1800MHz band, maar wees gerust 60% van de tijd helemaal niet.
Heb jij Proximus (1800MHz 4G)
Of

Mobistar/Telenet (800+1800MHz)
Base (800+1800MHz)

800MHz reikt verder, is trager, maar heeft een kleinere bandbreedte
1800MHz reikt minder ver, is sneller en heeft een grotere bandbreedte
Ja, ik zit inderdaad bij proximus.

Wist niet dat Mobistar en telenet al overgeschakeld waren.
Aha, vandaar dat je zo goed als overal 4G hebt.

Ikzelf was nog niet op de hoogte van het feit dat Proximus énkel op 1800MHz werkt, dat is wel goed van ze als ze met zulk netwerk een landelijke (op zijn minst Vlaanderen) dekking zullen krijgen.
Maar de Nexus 5 was eerst ook rond de 310.
De Nexus 5 is inmiddels uit productie en Google zelf verkoopt 'm ook niet meer. Dit zijn de restjes, en het is nog steeds een gewild toestel. Vandaar de verhoogde prijs.
Ja je zou denken dat sinds de One Plus One in prijs moet dalen sinds het nu een jaar oud is. Anders kan het niet mee gaan met de concurrentie
Het is zo een goed(koop) toestel dat hij zelfs met een prijsverhoging zeer scherp geprijsd blijft ;)
Ondanks dat hij wat meer ram/rom heeft dan veel directe concurrenten doet hij zich zeker door het gebrek aan 4g op alle netwerken niet meer op prijs onderscheiden.
Mijn vriendin heeft op veel plekken waar ik (Note 4) 4G heb ook gewoon 4G, we zitten beide bij t-mobile :)

T-mobile heeft maar 1 band voor 4G, en dat is 1800Mhz en die wordt gewoon ondersteund door de OPO. De OPO heeft enkel band 20 niet, en dat is 800Mhz, dat zorgt er voor dat je inderdaad niet altijd 4G hebt waar andere toestellen dat wel hebben (bij KPN/Vodafone), maar op veel plaatsen ook weer wel.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 maart 2015 09:52]

Tmobile is dan ook het enige netwerk, +ziggo misschien?waarop dat toestel 4g heeft.
Het toestel ontbreekt dus de functie van het hebben van 4g voor alle netwerken, dat is heel naar, want effectief 'lock' je jezelf aan een telefoonprovider, die ook nog eens niet bekend staat om het hebben van hebben van het best dekkende netwerk.

En daarnaast, kan het je ook geld kosten, doordat je een mooie sim-only aanbieding van de concurrenten moet mislopen als je gewoon 4g wilt.
Ah je bedoeld dat het niet op alle netwerken werkt, ik begreep dat het nergens werkte, best groot verschil ;)

Zelf ben ik altijd zeer tevreden geweest met tmobile, heb nu zelfs in mijn dorp 'broek op langedijk' 4G. Ben vorig jaar een jaartje bij vodafone geweest, en ik ben heel blij dat ik weer terug ben!

21 euro voor 5GB dataverkeer + 90 min en onb. sms, en dat is uiteraard op 4G...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 maart 2015 09:55]

Mag ik vragen welk type abonnement je hebt dan? Ik mag namelijk bijna verlengen en 5 GB voor 21 euro klinkt wel interessant.
Heb het voor je opgezocht, ik betaal trouwens iets meer omdat ik 1 jaar heb, bovenstaande is voor mn vriendin die iig 2 jaar bij dezelfde provider wou blijven. Ik wil elk jaar kunnen wisselen als het me uitkomt, als de service mij niet bevalt.

Mijn abonnement
Stel samen Sim Only

Mijn extra's
Internet 5000 MB extra snel Sim Only
Bellen 90 min Sim Only
Travel & Surf

Gezien ik mag verlengen heb ik even gekeken maar de huidige nieuwe abonnementen zijn voor mij allemaal nadeliger, ik laat het dus nog even doorlopen :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 maart 2015 15:58]

Bedankt voor het opzoeken :)
als ik 5 GB & 0 minuten doe kost het mij 26,50 per maand
en 5 GB & 120 minuten kost mij 30,00 per maand
ik ga ze wel even bellen dan, ben al 4 jaar abonnee, kijken wat ik voor elkaar krijg
Met Vodafone kan je op veel plekken, met name in de grote steden, ook gebruikmaken van 4G met de Oneplus One.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het ontbreken van 4G op 800Mhz wel degelijk een fors gemis is.
Enkel oude 800mhz 4G netwerken he kerel. Een provider die zichzelf serieus neemt past zich aan de noden van de markt. 1800mhz en straks nog hoger voor 5G wordt de nieuwe norm.
Geef mij maar 800....lekker goede dekking !
Het product komt uit China, daar heeft de dollar niet veel mee te maken. Ik denk eerder dat je moet betalen voor dat extra jaar garantie.
Ik vermoed dat de prijs van componenten nog steeds door de Dollar wordt bepaald en niet zo zeer door de Yuan. Uiteindelijk worden de meeste grondstoffen ook in dollars verhandeld, ik kan mij voorstellen dat dit ook geldt voor elektrische componenten maar dat is meer een gokje van mijn kant.
Wat natuurlijk raar is, want alles wordt gewoon geproduceerd in China :) Componenten incluis.
Release: juni 2014:
Yuan/Euro koers: 8.51
Prijs ¤299

Vandaag: maart 2015
Yuan/Euro koers 6.74
Dus gecorrigeerde prijs: 299 * 8.51 / 6.74 = ¤377.52

Ongeacht in welke valuta, het feit blijft dat euro sterk daalt. En dat One Plus een marginale prijsverhoging doorvoert. Ik kijk niet raar op dat straks anderen gaat volgen of zelfs helemaal niet verkopen (zie Apple en Rusland)

[Reactie gewijzigd door lhyeung op 19 maart 2015 13:00]

Je "Dollar/Euro" mag je nog wel even veranderen naar Yuan/Euro }:O

Komt raar over nu.

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 19 maart 2015 11:34]

Ja want de daling van de Euro is net zo extreem als die van de Roebel.

De daling van de Euro is niet extreem, het is alleen merkbaar voor ons, de Euro is al vaker dusdanig gedaalt en heeft zich altijd weer hersteld.

De daling van de Roebel is echt extreem, om het even simpel te zeggen, een jaar geleden kreeg je ongeveer 30 Roebel voor 1 dollar. Nu krijg je ongeveer tussen de 60 en 70 Roebel per dollar. Daarnaast is de Eurozone een flink grotere markt voor de betreffende bedrijven dan Rusland.

Dat Apple zich zou terug trekken uit Europa is net zoiets doms als de mensen die dachten dat Microsoft zich terug zou trekken uit Europa na de boetes.

[Reactie gewijzigd door Deadsy op 19 maart 2015 23:02]

Dat betekent dat een deel van de toegevoegde waarde in China wordt gerealiseerd. Over dat deel van de kostprijs is de correctie niet noodzakelijk, dan wel niet van toepassing. Grondstoffen echter worden wel vaak in dollarprijzen verhandeld. Deze werken dus wel degelijk door bij een omrekening naar de Euro.

Voor componenten die worden ingekocht door een telefoonfabrikant, worden vaak ook dollarprijzen gehanteerd. Ook al wordt een deel van de productiekosten van die componenten ook weer bepaald door grondstoffen en andere productiemiddelen die in dollars worden verhandeld en een deel mogelijk niet in dollars, wanneer er toegevoegde waarde wordt gerealiseerd in een land waar de valutakoers niet direct is gekoppeld aan de USD.

Best complex, maar kern is dat de dollar een belangrijke factor is. Waarschijnlijk nog zwaarder wegend bij componenten van Amerikaanse toeleveranciers.

100% doorrekenen is echter zelden van toepassing, aangezien er mogelijk (waarschijnlijk) ook componenten uit Europa komen.

Ook de productiekosten van de componenten kan verlaagd worden, door bijvoorbeeld machines voor de chipproductie uit Nederland te halen :) Hetgeen natuurlijk al gebeurt. Grondstoffen, halffabrikaten, productiemiddelen als kennis, arbeid en machines, spelen allemaal een rol in de uiteindelijke kostprijs. Om nog maar niet te hebben over langlopende contracten voor afname met vastgestelde prijzen en bijvoorbeeld financiële instrumenten die worden ingezet om koersfluctuaties (deels) op te vangen.
Grondstoffen worden ingekocht in USD.
Het klopt wat je zegt, alles wordt gebaseerd op de wisselkoers van de Dollar.
Ook elektronische componenten zijn hierop gebaseerd.
Purchaser's in bedrijven werken trouwens ook telkens met de wisselkoers van de Dollar, hierdoor heb je vaak dalingen en stijgingen.
De Euro is tov de Yuan net zo hard gekelderd. http://www.wisselkoers.nl/chinese_yuan
De Chinese Yuan is gekoppeld aan de dollar.(bron http://nl.wikipedia.org/wiki/Chinese_renminbi)
Wat je koopt in China betaal je in Dollars. Het heeft juist heel veel met elkaar te maken. Hou er rekening mee dat op gadget gebied prijzen van verschillende leveranciers verhoogt zullen worden.
Je vergelijkt de Dollar met de Euro. Een betere vergelijking zou de Chinese Yuan met de Euro zijn.

Release: juni 2014
Yuan/Euro koers: 0.117
Prijs: ¤ 299

Vandaag: 19 maart 2015
Yuan/Euro koers: 0.151
Gecorrigeerde prijs: 299 * (0.151/0.117) = ¤ 385

De conclusie is hetzelfde: de prijsaanpassing is bescheiden.

BRON: http://www.xe.com/currenc.../?from=CNY&to=EUR&view=1Y
Toch vreemd om van een huidig product te prijzen te verhogen. De koers is, lijkt me, niet zo veel gedaald dat de verkoopprijs met 50 euro omhoog moet?
Ik denk trouwens niet dat voor dit toestel een groot probleem gaat vormen; 349 euro voor een toestel met deze specs is nog steeds een schijntje vergeleken met de andere high-end toestellen. Daarnaast heb je een invite nodig om hem aan te schaffen. De mensen die hem kopen weten dus wat ze willen hebben.
Die invite is niet meer nodig

En concurrentie is er ook:
pricewatch: LG G2 16GB Zwart ¤275
pricewatch: LG G3 16GB Zwart ¤345
pricewatch: LG Nexus 5 16GB Zwart ¤349
pricewatch: BlackBerry Z30 Zwart ¤309
pricewatch: Nokia Lumia 930 Zwart ¤359

Zeker voor 349,- hoeft het geen 'instant' buy meer te zijn, al heeft het toestellen mooie dingen als veel ram en rom, het heeft op de meeste netwerken niet eens 4g ondersteuning.

De reden om hem wel te kopen, Is Cyanogenmod dat zich op functionaliteit en snelheid onderscheid van de google+fabrikant's android versie.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 19 maart 2015 09:01]

Echter betreft dit allemaal telefoons welke maar 16gb opslag hebben, 2gb RAM en een Snapdragon 800 ipv 801

De G3 met 32gb is al ¤420+

Is dus niet bepaald vergelijkbaar.


Maar goed de hardware is mooi meegenomen bij de One Plus One, de native Cyanogenmod is de reden dat ik hem gekocht heb.
De Lumia 930 heeft 32GB en een 800 met 2gb
Ja en dit betreft dan ook een windows phone en geen android en is nog steeds duurder voor minder dan een OPO, zijn dan ook niet te vergelijken.

Maar als de prijs ¤350 wordt is het inderdaad minder interessant om een OPO te kopen in plaats van een andere telefoon, zeker gezien het feit dat de OPO inmiddels verouderd begint te worden.
De laatste variant van de snapdragon 801 is inmiddels alweer een jaar oud en de 64 bit processoren worden momenteel geïntroduceerd, dus ja de OPO begint verouderd te raken.
In de pratkijk is daar niets van te merken
Mijns inziens is het bij Android en Windows Phone zo nu dat als je maar minimaal 200 euro inlegt het ook niet echt meer uitmaakt welke telefoon je neemt. Ik vind de Oneplus One mooi geprijst nu eigenlijk. En met iOS heb je de iPhone 5c (echt nog steeds een goede telefoon) ook al voor in de 300 euro. Ik denk dat dit erg mooie tijden zijn voor de consument waar je niet perse meer een flagship device hoeft te hebben.
In de G2 en de G3 past een SD-kaartje, dus het opslaggeheugen zal niet zo'n probleem zijn. De G3 heeft daarbij ook een SD801 én een hogere resolutie display.
Daarnaast bieden alle bovenstaande toestellen 4G-ondersteuning, wat bij de One toch beperkt blijft. En zelf vind ik het toch fijn dat je qua garantie bij bovenstaande toestellen gewoon in Nederland terecht kan.

Ik snap heel goed dat OnePlus de prijs van haar toestel verhoogt en ik geloof ook wel dat ze tegen de kostprijs aan zitten. Maar persoonlijk zou ik eerder een van de drie toestellen die nul07 noemt halen (sterker nog, ik heb sinds launch de Nexus 5 :P).
Edit: Nul07 heeft er natuurlijk nog een Blackberry bij gezet, en een Windows Phone. Ik had het over de drie Android toestellen :)

Edit: na post edit van nul07 en de reacties over geen SD-kaart in de G2 past, excuus!

[Reactie gewijzigd door Richh op 19 maart 2015 09:38]

G2 heeft geen microSD dat is het grootste nadeel.
Maar de LG G2 is er ook in 32 GB
pricewatch: LG G2 32GB Zwart ¤305

De snapdragon 801 is op emmc 5.0/ dual-sim support waar de oneplus beiden geen gebruik van maakt praktisch dezelfde soc als de 800.

Ik geen voorkeur voor Android toestellen, maar als je bijna 50 euro, en volledige 4G support krijgt, voor het opgeven van een sd-kaart slotje lijkt mij dat het waard.
In de G2 kan geen sd kaart!
In de LG G2 past geen SD kaartje, helaas
De site geeft aan dat een invite nog steeds nodig is.

Het volgende verschijnt nadat je op "Buy" geklikt hebt en een keuze uit de twee toestellen hebt gemaakt:
"This product requires an invite to buy please log in to continue."

Wel schijnt er 1x per week een non-invite aanschafmogelijkheid te zijn, zgn "Open Sales".
https://oneplus.net/nl/how-to-buy
Op zich is het logisch dat het bedrijf beslist meer winst te willen maken. In het begin is de telefoon met vlies verkocht. Ik denk dat er de laatste tijd wel wat winst werd gemaakt, maar waarschijnlijk niet genoeg. Zeker omdat ze ook bezig zijn met het ontwikkelen van een nieuw product (geen smartphone, tablet of smartwatch) bron.
Het gaat niet zozeer om meer winst te maken, maar als je op ieder verkocht product verlies lijdt door koersverschillen, dan doe je iets niet goed.
In vergelijking met vorige zomer (bij introductie van de One), is de koers met ruim 20% gedaald ten opzichte van de dollar. Aangezien de euro en de dollar nu ongeveer evenveel waard zijn, is het best logisch dat de telefoon evenveel euros als dollars kost (349).
Inderdaad, en om het makkelijk voor iedereen te houden hebben ze de dollar en euro prijs precies gelijk gesteld.
PC's, laptops, beeldschermen.... Alles van zowel HP als Lenovo is de afgelopen maanden met soortgelijke prijsverhogingen geconfronteerd. Zo vreemd is dat niet. In een markt waar men werkt met marges van enkele procenten, is een 5% gewijzigde dollarkoers het verschil tussen dikke winst en faillissement.
De koers (Euro - Yuan) is circa 25% gedaald in een jaar tijd, dus dat verklaart zeker wel ¤ 50 op ¤ 300.

http://www.wisselkoers.nl/chinese_yuan
De euro is tov de dollar wel hard onderuit gegaan je betaald nu bijna 1 euro voor een dollar in een niet te ver verleden Was dit nog 0,72 cent.
Ja, waardeloos! Nu zijn m'n Xbox spellen ook gelijk een stuk duurder :(
Je hoeft niet perse een invite te hebben: hij is elke dinsdag zonder invite te koop. Ik had er dinsdag eentje besteld.
Zie wat Apple heeft gedaan met de AirPort producten en de MacBook Pro Retina 15 inch. Beide producten zijn al lange tijd niet echt geupgrade maar wel fors in prijs gestegen onlangs
Als de rente in de VS stijgt (te verwachten vanaf juni) zal de dollar klappen krijgen ipv de euro. Benieuwd of de One Plus One dan terug in prijs daalt (lees: niet).
Waar baseer je dat op? OnePlus houdt netto gewoon minder over (of verlies, als het klopt wat ze zeggen). Niet meer dan logisch dat de prijs wordt verhoogd. Ik denk dat het erg redelijk is dat ze dit nu pas doen, en dat ze het aankondigen.
Het is net omgekeerd: hoe hoger de rente hoe hoger de waarde van de munt tegenover andere munten. Gisteren was er weer een FOMC meeting en heeft Janet Yellen (FED) beslist om de rente iets trager te laten stijgen dan verwacht en het gevolg was dat de euro de grootste/snelste stijging in jaren heeft gekregen (1,05 naar 1,1 maar vandaag weer sterk afgebouwd).
http://www.investing.com/currencies/eur-usd
Wij kijken tegen een devaluatie aan van een 40% op een jaar tijd, dan moet je niet schrikken dat producten duurder worden. Het grootste stuk werd gemaskeerd met de gekelderde olieprijs maar dat blijft niet duren. Vele banken (waaronder Goldman, JP Morgan en de Deutsche Bank) verwachten dat de euro tegen eind 2016 nog iets van een 0,75-0,85 dollar zal waard zijn. Dus wen maar aan prijsstijgingen.
Nope, het is een chinees bedrijf en die rekenen vooral in RMB. Verder zou ik in juni wachten op de opvolger.
OK, ¤349 voor het 64GB model en ¤299 voor het 16GB model, even vergelijken met een dikke concurrent, de Xperia Z2 met bijna identieke hardware, wat minder opslaggeheugen maar de volgende pluspunten:

- Direct leverbaar hier in NL, NL garantie 2 jaar
- Support hier in NL
- geen importheffing/BTW bovenop
- Aluminium/Glass premium behuizing
- Waterdicht + stofdicht
- Volledige 4G functionaliteit hier in NL
- Micro-SDXC slot, uitbreidbaar tot 128GB na aanschaf
- Stereospeakers aan weerszijden onder en boven het scherm
- 20.7MP IMX-220 camera
- Support is prima; Android 5.0 rolt momenteel uit, doet niet onder voor de 1+1
- 3200Mah accu (makkelijk 2 dagen accutime)

Als je dan ziet dat je een Z2 al morgen in huis hebt voor ¤365: pricewatch: Sony Xperia Z2 Zwart Dan vraag ik me oprecht af waarom je dan toch voor een 1+1 zou gaan. De Z2 heeft dus ook een SD801 en ook 3GB RAM. Of je moet echt voor de hype vallen van de 1+1 of een enorme afkeer hebben voor Sony. Ook heeft de Z2 geen last van spontane breuken zoals de Z3 (wat daarvan spontaan mag zijn :D ). Enig puntje kan dan zijn de 16GB ROM, maar je bulkdata (foto's, clips en muziek) kun je gewoon op een Micro-sdxc kaartje zetten.

[Reactie gewijzigd door Trishul op 19 maart 2015 10:13]

En vergeet ook niet de Software van 1+1 is anders.
No bloatware on board ;) .

Zelf vindt ik het ook niet kunnen dat ze het omhoog schroeven de prijs.
Ik bedoel mensen halen juist de telefoon omdat het monster specificaties heeft + goede prijs.
Zo ook met alle andere nu bekendere ''Chinese'' merken zoals XIAOMI die ook opeens de tour van HTC / SAMSUNG / LG en noem zo maar op gaan!! :(
Het scherm van een kennis van mij is spontaan gebroken bij het opladen van zijn Z2. Ondanks meerdere geruchten op Internet gelooft Sony dat niet en wil niets vergoeden binnen de garantie.

Daarom heeft hij nu maar een Z3 gekocht. Goed om te horen dat die pas echt spontaan breekt.
Een 16GB 1+1 = 299 euro incl btw met EU garantie. Dus je bespaart als consument gewoon 66 euro. Maar ook de X2 heeft goeie specs.
Eerste fabrikant die de prijzen omhoog klapt door dalende euro? En Apple dan? Als ik het goed begreep deden die de prijzen omhoog deels door de dalende euro en iets met BTW wetgeving in Europa?

Sowieso gaan er nog veel meer volgen, de euro staat momenteel dramatisch laag.
En Apple dan?
Die hebben al een ruime marge op hun produkten zodat fluctuerende wisselkoersen beperkt opgevangen kunnen worden.
Apple heeft al jaren lang geprofiteerd van een uitzonderlijk hoge marge op euro betaalde producten. Gezien de prijzen een 1-1 vertaling met de dollar prijzen zijn.
De euro zal nog in waarde halveren. Europa is gewoon irrelevant geworden op wereldschaal.
Hoezo? Als we Grieken weer op de rails krijgen is Europa de machtigste economische regio van de wereld.
Misschien de grootste maar zeker niet de machtigste :)
Na de VS en China. Het grootste probleem is dat er geen verenigd Europa bestaat (tenzij men moet beslissen over het vermogen van stofzuigers en het aanbrengen van waarschuwingsstickers op snelle wagens:
http://www.europa-nu.nl/i...rdening_over_het_vermogen
http://www.hln.be/hln/nl/...-een-sticker-hebben.dhtml
).
Overigens als we eerlijk zijn weten we wel dat Griekenland (en een rits andere Europese landen) nooit hun schulden -voleldig- zullen afbetalen. En vergeet niet dat Europa een goeie 1200 miljard euro aan de geldhoeveelheid gaat toevoegen, een 'verwatering' van die omvang ga je voelen.
De euro gaat naar 0,75-0,85 dollar tenzij de Amerikaanse FED weer de geldkraan opendraait.
Want we zijn voorlopers in de nieuwe digitale ec-- wacht even, alle grote spelers zijn in de VS en China. Het antwoord van Europa hierop is een stortbui aan reglementering die over de Amerikaanse bedrijven wordt uitgegoten. Want als je geen antwoord hebt op Uber of Microsoft, dan moet je hen vooral het leven zuur maken, nietwaar? It's the European way. (Ondertussen zuigen we om het hardst aan Google's lollipop in de hoop dat ze hun autonome auto's in Europa komen testen...)

En onze industriële basis is ste-- nope, die is gedelokaliseerd naar China. Om de nog overblijvende industrie in eigen land te houden, kiezen we voor een economisch vooruitziend reddingspakket van stakingen, werkonderbrekingen, keiharde onderhandelingen en van tijd tot tijd een NMBS-staking waardoor 's lands economie een dag tegen de vlakte gaat.

Maar Europa is een sterke speler op wereldpol-- Yo my name is Vlad P en ik heb zojuist de helft van de Oekraïne afgepakt terwijl je ernaar keek als een koe naar een trein. Oja, als je er iets aan wil doen dan sluit ik de gaskraan af en rammel ik met kernwapens. Problem? trollface.jpg

Wat dóen we eigenlijk dat relevant is in 2020?
Je hebt een punt dat we achterlopen op digitaal gebied. En dan vooral op grote dingen als cloud toepassingen, besturingsystemen. We hebben SAP maar wat nog meer? Helaas gaan de Europese subsidie's naar startups die maatschappelijk gezien een verwaarloosbare bijdrage leveren. App fabriekjes en website developers zijn er al teveel, we moeten het groter gaan aanpakken.
Want als je geen antwoord hebt op Uber of Microsoft, dan moet je hen vooral het leven zuur maken, nietwaar
Als buitenlandse bedrijven hier actief zich niet aan onze (privacy) wetten houden moeten ze gewoon aangepakt worden. Wat mij betreft mag een rechter aan Google, Apple en Microsoft opleggen de Uber app uit de appstore te halen en deze remote van telefoons te verwijderen, Uber gedraagt zich als een criminele organisatie.
En natuurlijk hebben we onze voorloperrol in de telecom helemaal weggeven. Ericsson, Nokia, zijn klein en onbeduidend bij wat ze vroeger waren.
Maar qua sociale systemen, omgang met duurzame energie maar ook in hoogwaardige industrie als automobielbouw (ook autonome auto's) is Europa de rest van de wereld nog altijd ver voorruit.
Oekranië is geen EU of Navo lid, het is een land aan de EU grens maar werkelijk van belang of interessant is het eigenlijk niet. Als er geen gasleiding door heen liep en ze geen enorme nuclear probleem hadden, dan keek de rest van de wereld er niet eens naar om.

[Reactie gewijzigd door mashell op 19 maart 2015 10:16]

Niet alles wat we doen is relevant, maar we hebben grote wereldspelers alleen al hier in Nederland. ASML is een kennisreus, niemand ter wereld kan wat zij doen met EUV. Als Mapper zijn machine klaar heeft zijn ze de eersten ter wereld met een electronbeam, wij spelen onze rol wel in de chipindustrie. Voor nog meer relevante dingen kun je wellicht googlen/bingen/duckducken.
Dit dus, al die grote wereld spelers waar enai over begon staan in de rij bij ASML :)

LED verlichting is ook belangrijk in onze digitale wereld. Philips :)

AMS-IX...(okok, niet nr 1 meer, dat is de frankfurt-ix dacht ik, nog steeds eu)

Op een paar digitale vlakken staat NL alleen al keihard bovenaan, er zijn meer landen in de EU.

Alleen op software eigenlijk loopt de USA voor.
Aangezien ik de laatste tijd steeds meer van dit soort berichten lees, denk ik niet dat het met Griekenland nog goed gaat komen. Dat land gaat tenonder en dankzij de geweldige EUSSR gaan we allemaal gezellig met ze mee.

http://www.nu.nl/economie...t-geldschieters-deur.html
De Grieken weer op de rails krijgen... ik moest eens goed lachen. Een Grexit en de schade zovele mogelijk proberen te beperken, voor zover dat nog mogelijk is. Ik zie het persoonlijk heel somber in.
Ik zie het helemaal niet somber in. De Grieken hebben een radicale regering gekozen die de beloften aan het volk niet zal kunnen waar maken en nu alleen maar tijd rekt. Daarvan raken de Grieken vanzelf ontevreden en kiezen ze weer een nieuwe regering die wel meewerkt met de geldschieters. Het is gewoon even doorbijten. Een Grexit is het ergste scenario, het verzwakt de Euro en je hebt een echt arm land binnen de EU.
Wacht, dus ze verhogen de prijs vanwege de goedkopere euro maar ze maken de 1 variant ¤30 duurder en de ander ¤50.

Je zou dan verwachten dat beide ¤30 of ¤50 euro duurder worden, dit echter is daarnaast ook hun marge op het product verhogen.
De prijzen worden natuurlijk procentueel verhoogt, net zoals de Euro procentueel gedaald is.
Ook dit komt niet helemaal overeen, maar. Dat komt dan weer doordat prijzen vaal afgerond worden naar de 100- of 50-tallen.
En waarom zouden die dalingen gelijk moeten zijn?

De stijging van de prijs moet juist relatief (gelijk) zijn, niet absoluut. Net als de daling van de euro dus.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 maart 2015 09:05]

Ik ben toch niet de enige die vind dat de prijzen MET de verhoging alsnog meevallen voor wat je krijgt? :P
Ik ben toch niet de enige die vind dat de prijzen MET de verhoging alsnog meevallen voor wat je krijgt? :P
blijkbaar wel, en ik heb dat innitieel gezegt, de 1+1 is echt geen geweldig toestel, geen sd kaarts slot en geen 4g... ook voor mij dus eerder een nexus 5. al moet ik zeggen dat ik ook prima tevreden ben met de moto g 4g (original), ruim snel genoeg voor dagelijkse taken, en je koopt er zowat 2 voor de prijs van 1 nexus.
Wél 4G, maar enkel de 1800MHz band. Heb zelf een Oneplus One, en de 4G werkt hier in België gewoon uitmuntend.
prima op vodafone ook, mag niet klagen.
De prijsverhoging gaat pas vanaf volgende week woensdag in. Veel mensen zullen hem dus dinsdag nog even snel bestellen.

Ik vraag me af hoe lang de hogere prijs gehandhaafd blijft.
Zoalng de euro lager dan vroeger blijft vermoed ik. De ECB heeft al gezegd de euro laag te willen houden tot midden 2016 . Dus zeker een jaar .
Bestaande modellen worden steeds minder gewild, waardoor de prijs op een gegeven moment daalt. Ook de hardware zal steeds goedkoper in te kopen zijn.
De exchange rate van de euro is dus niet de enige variabele.
Ben benieuwd of dit een trend is die zich doorzet, zou het wel hufterig vinden. De algemene consensus is dat de dollar gewoon 1 op 1 naar de euro wordt omgezet bij ontzettend veel producten dus er is jarenlang gepofiteerd van de voor de bedrijven in kwestie gunstige wisselkoers. Nu het een beetje minder is moeten we daar voor dokken. Krijg je toch een beetje een naar smaakje van.
1 op 1 lijkt alleen maar zo. US prijzen zijn zonder belastingen, prijzen die je in de EU ziet bijna altijd. Dat merk je als je zelf wilt importeren.
Waar baseer je dat op?
Ik kocht in het verleden geregeld zaken in Amerika en het was soms echt absurd wat dat scheelde ten opzichte van de Euro en de hoogtij dagen van het wisselkoers verschil.
Onderhuids zit er ongeveer dezelfde hardware in als de nexus, of lg g2 toch? Waarom niet kiezen voor die toestellen?

Als je ook netjes, zoals het hoort eerlijk invoer/btw belasting betaald wordt de oneplus gewoon erg duur.

[Reactie gewijzigd door nul07 op 19 maart 2015 08:39]

Hij is beter dan die genoemde toestellen en je krijgt die extra kosten niet omdat die vanuit de EU (UK) verzonden wordt :)
Veel beter dan ge G2 is hij allesinds niet. snapdragon 801 (initieel had de opo ook 800) vs snapdragon 800.
Beter dan de nexus 5 kan ik aannemen, maar nexus 6 niet.

en hij mist qi charging, waardoor ik hem zelfs niet eens overwogen heb.
En hij mist 4G-ondersteuning, en eventueel een SD-kaartslot. Die heeft de Nexus 5 ook niet, maar de G2 en G3 heeft dat wel.

[Reactie gewijzigd door Richh op 19 maart 2015 09:24]

De G2 heeft geen SD slot, van de G3 weet ik het niet...
G2 heeft geen SD kaart slot
hij heeft wel 4G ondersteuning.... Hij mist ondersteuning voor de meest gebruikte 4g frequenties van NL. IN de meeste andere landen geen probleem ;-)
Beter dan de nexus 5 kan ik aannemen, maar nexus 6 niet.
De Nexus 6 kost nog steeds bijna het dubbele van een OPO.
Het voordeel dan die andere toestellen is dat je bij problemen gewoon even in de winkel kan langskopen.
Er hoeft geen belasting te worden betaald. De telefoons worden geleverd vanuit een locatie in de EU.
die belasting is al betaald door OnePlus , jij betaald zonder dat jij het merkt toch die belasting :)
De telefoons worden geleverd vanuit engeland. Tenminste, de drie OPO's die ik gekocht heb kwamen allemaal daarvandaan.
De OnePlus wordt gewoon vanuit de eu gestuurd, dus geen invoerheffing, en de btw zit er dus ook al in. Het is een flink goedkoper toestel dan de concurrenten, en een prima apparaat.
Als je de OnePlus via de officiele webshop besteld draag je volgens mij ook gewoon belasting af.

Hardware is meer vergelijkbaar met een S5.
De 1+ koste mij ¤300,= voor 64Gb versie en de Nexus 5 was toen ongeveer ¤400,= voor 32 Gb versie (nu ¤500,=!!!!).
16 Gb is voor mij / ons te krap en een 64 Gb is er niet voor de N5, dus goed te vergelijken ;-)
Daarbij is de batterijduur van de 1+ superieur.
Verder vind ik het scherm van de 1+ prettiger en is de N5 prettiger mee te nemen voor een man.

Gezinsbezit: N4, N5, 2x 1+, S3
N4 heavy user, 2x per dag opladen
N5 medium user, dagelijks opladen
1+ heavy user, om de dag opladen
1+ light user, 4 of 5 dagen
S3 heavy user, dagelijks na vervangen batterij

De 1+ hoeft het minst vaak uit gezet te worden ivm storingen.
Ieder heeft zo zijn voorkeur.
De 1+ hoeft het minst vaak uit gezet te worden ivm storingen.
Ieder heeft zo zijn voorkeur.
Als je Android wilt, is de 1+1 inderdaad niet per definitie een slechte keus, maar
Storingen?

Ik wil nog best een eind meegaan met je batterij-verhaal,
Maar storingen? alle software op telefoons lijken mij inmiddels zo volwassen dat vastlopers, en reboots niet meer nodig zijn toch? Daarin zit in mijn optiek niet echt verschil tussen toestellen. Zeker niet bij toestellen waarbij de software is gemaakt door de makers van de hardware, hoor ik heel weinig negatieve verhalen.
Exact. M'n nexus4 liep ook nooit vast. Had alleen de geplaagde hardware problemen. Oneplus is tot nu toe wel stabieler qua snelheid dan m'n n4 op 5.0.2
Hier gebeurt het nog af en toe met alle toestellen dat er iets hapert, bijvoorbeeld geen wifi netwerken meer gevonden of mobiele data werkt ineens niet meer of een bepaalde app werkt ineens niet meer. Dit zijn de geen totale vastlopers, maar na een reboot werkt het plotseling weer wel.