Gebruikers van illegale versie Windows krijgen gratis update naar legale Windows

Gebruikers die een illegale versie van Windows gebruiken, kunnen dit jaar gratis een update uitvoeren naar een legale versie van Windows 10. Bovendien gaat Microsoft een custom rom maken voor een Android-toestel met Windows 10 als besturingssysteem.

Het was al langer duidelijk dat alle gebruikers van Windows 7 en 8.1 het eerste jaar gratis kunnen updaten, maar nu heeft Microsoft verduidelijkt in een statement tegenover persbureau Reuters dat de gratis update ook geldt voor gebruikers van een illegale kopie van het besturingssysteem. Daarbij verwijst het naar China, waar driekwart van de gebruikers een niet-legale versie gebruikt.

De bedoeling is opnieuw 'een band op te bouwen' met de honderden miljoenen gebruikers van een illegale versie van Windows, maar het is onduidelijk wat Microsoft daarmee bedoelt.

Microsoft wil bovendien Android-gebruikers overhalen om over te stappen op Windows 10. Daarom gaat het een custom rom maken voor een Android-telefoon, de Xiaomi Mi 4. Het lijkt erop dat het gaat om een constructie, waarbij gebruikers hun Android-uitgave kunnen vervangen door Windows 10 door te flashen. In het verleden is het omgekeerde al eens gebeurd. Veel gebruikers van een HTC HD2 met Windows Mobile 6.5 uit 2009 vervingen later het Microsoft-besturingssysteem door een door hobbyisten in elkaar gezette firmware met Android.

Windows 10 komt deze zomer uit, zegt Microsoft. Het is onduidelijk wanneer dat precies zal zijn. Windows 10 verschijnt onder meer voor desktops, laptops, tablets en smartphones. Windows 10 komt beschikbaar in 190 landen en 111 talen tegelijk, waardoor het voor de hand ligt dat er op dat moment een Nederlandstalige versie is voor Nederland en België.

Update, donderdag: Inmiddels is duidelijk dat na de update Microsoft geen licentie geeft aan gebruikers van een illegale versie van Windows. Ook met Windows 10 merkt Microsoft de installatie daarom nog aan als illegaal.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

18-03-2015 • 08:03

425 Linkedin

Reacties (425)

425
414
239
8
0
0
Wijzig sortering
In het statement bij Reuters wordt steeds nadrukkelijk over Chinese windows gebruikers gesproken, niet over gebruikers van illegale windows versies wereldwijd.

The plan is to "re-engage" with the hundreds of millions of users of Windows in China, he said, without elaboration.

Qua marketing zou het veel slimmer zijn voor Microsoft om naar buiten te brengen dat het om alle gebruikers gaat, wereldwijd, maar dat doen ze niet, dus vermoedelijk zal het hoogstens gaan gelden voor regios waar het percentage illegale versies erg hoog ligt, en dus de 'band' met gebruikers erg laag is / nauwelijks iemand gewend is om geld aan MS te geven.
Hoewel ik het stiekem al wist (en dus opschreef), hier nog een statement van Microsoft aan The Verge waarin staat dat het om alle gebruikers gaat - en dus niet alleen Chinese :)
Als ik het stuk op The Verge lees wordt er verwezen naar het interview dat Reuters had met Terry Meyerson. Hierin wordt alleen gesproken over China en niet over een wereldwijde upgrade voor mensen met een illegale versie van Windows 7 en 8.

Dit is de volledige quote:
"We are upgrading all qualified PCs, genuine and non-genuine, to Windows 10," he said in a telephone interview with Reuters. The plan is to "re-engage" with the hundreds of millions of users of Windows in China, he said, without elaboration.
"Anyone with a qualified device can upgrade to Windows 10, including those with pirated copies of Windows," says a Microsoft spokesperson in a statement to The Verge. "We believe customers over time will realize the value of properly licensing Windows and we will make it easy for them to move to legitimate copies."
Het hele stuk gaat over China, ik zie nergens voorbij komen dat er een worldwide upgrade komt voor mensen met een illegale versie van Windows. Het enige dat ik uit het stuk opmaak is dat ze voor een worldwide release van Windows 10 gaan. Maar we zullen het mee gaan maken. ;)
Hier nog een bevestiging dat dit wereldwijd geldt:

http://arstechnica.com/in...ne-and-non-genuine-users/
Dat is inderdaad duidelijker taal. Nu nog wachten op een officieel bericht van Microsoft zelf. ;)
ik zie nergens voorbij komen dat er een worldwide upgrade komt voor mensen met een illegale versie van Windows.
Dat geeft toch niet. Het is hooguit jammer voor de mensen die 7 of 8.1 illegaal draaien. Ik heb betaald.
Bedankt voor jouw bijzonder nuttige toevoeging.
Jammer trouwens dat die 'Microsoft spokesperson' niet bij naam genoemd wordt, al is The Verge een betrouwbare naam in de nieuwswereld, en is het dus waarschijnlijk dat het klopt.
Qua marketing zou het veel slimmer zijn voor Microsoft om naar buiten te brengen dat
het om alle gebruikers gaat, wereldwijd
Het is een nieuwsbericht gebaseerd op een keynote van een Microsoft topman gedaan op een beurs in China en dus ook gericht op het daar aanwezige publiek.
Terry Myerson, who runs Microsoft's operating systems unit, announced the plan at the WinHEC technology conference in Shenzhen, China.
en dan na 3 maanden een 10.1 update uitrollen en na nog noodzakelijke update heeft iedereen een windows 10 systeem dat niet meer illegaal gedraaid kan worden. dan komt windows 11... en die moet dan wel gewoon betaald worden, á 30,- of zo, en dat maal een miljard chinezen, die geen keus hebben, of terug naar illegale windows 7 / 8 als dat dan nog mogelijk is.
Nee, er komt geen Windows 11 volgens Microsoft.
W10 is het laatste OS dat Microsoft bouwt.

De upgrade naar W10 is de laatste OS-upgrade die je ooit maakt.
Vanaf daar krijg je updates, die je automatisch laat installeren.
Zo zit, in principe, iedereen altijd op de veiligste versie.
Het hele verdienmodel van MS wordt daarmee anders.
Windows wordt Windows-as-a-service, waarbij je eigenlijk het OS gratis krijgt en MS wil gaan verdienen aan services als Office(365), Azure, Cloudopslag e.d.
Dan kunnen ze net zo goed het OS open source maken. Hoeft niet eens GPL ofzo, als mensen de source maar kunnen inzien.
Dat zou een heleboel kritiek weghalen en de veiligheid bevorderen.
Moet een beetje lachen dat Microsoft nu exact hetzelfde doet als Apple. Tot het versienummer aan toe. Wel prima verder.

[Reactie gewijzigd door n-evo op 18 maart 2015 15:49]

Bij Apple zijn de OS-X updates niet gratis, voor zover ik weet.
Ja toch wel... al een paar versies lang in ieder geval...
Sinds OS X Mavericks zijn OS X updates gratis.
Open-source maakt het daarom niet noodzakelijk veiliger.
nou ja, dan noem je het geen windows 11..
ik ga er overigens wel van uit dat windows as a service evengoed een verkoopbaar product is op PC en laptop. anders wordt het bijna als een embedded stuk software cq firmware...

ik heb het artikel dat je aanhaalt niet gelezen, maar uit de quote blijkt verder helemaal niet dat dat al die updates gratis zullen, of dat je die gratis, zonder voor de service zelf te betalen.

of komt er een tijd dat je geen open office meer op windows kunt installeren? omdat je offcie van MS te duur vindt?
ik denk niet dat je dan wel gratis van windows als os gebruik kunt blijven maken.
op een telefoon of tablet misschen wel, waar de maker ervan de licenties afkoopt. maar voor een pc of laptop, die je nog steeds zelf naar gelieven wilt kunnen samenstellen, lijkt het me raar...
zelfs apple geeft zijn OS niet gratis weg.
Ja hoor, Apple geeft zijn software ook "gratis" weg, de eenmalige licentiekosten zitten in de prijs van het device, upgrades zijn gratis.
Dat gaat ook voor Windows gelden, je betaald(e) ooit voor een licentie (Vista,7,8,8.1,OEM, nieuw) en krijgt vanaf daar updates en upgrades tot het device EOL en draai je altijd de nieuwste OS versie
W10 zal vast net als 8 aan je hardware gekoppeld worden, en je kan vast ook na een jaar een licentie kopen om te upgraden, maar normaal gesproken betaal je die licentiekosten dus al OEM.

Maar je bedoelde deze quote? ;)
"That's when Myerson started talking about "Windows as a Service." The plans for Windows 10 include a continuous series of upgrades performed automatically. The idea goes far beyond the Windows Updates that are in place today.
Windows as a Service will include new features, new capabilities and new Windows apps, all created for the universal Windows platform, which will encompass everything from phones to desktop computers. Myerson said that the questions about what version of Windows you're running will become meaningless because everyone will have the same version as universal upgrades progress."


Ik denk dat je een hoop duidelijk wordt als je de twee gelinkte pagina`s leest. ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 20 maart 2015 21:51]

Nee, niet de link waarin Microsoft het alom gewaardeerde Polderlandse gedogen omarmt (al heb ze nooit echt moeilijk gedaan over illegale installaties), door wel te laten upgraden en te updaten met een niet-aan-Microsoft-betaalde sleutel maar deze installaties niet te legaliseren. ;)

Ik ben nochthans voor velen blij, het is vast een groot pak van hun hart.....
Noem het gerechtigheid als je wilt, zij krijgen het nu gratis en de illegalen niet wel. :+
Hopelijk zien ze ooit ook in dat deze zet van Microsoft hun veiligheid vergroot door geinfecteerde systemen uit het platform te halen door iedereen het veiligste Windows tot nu toe aan te bieden.
Al blijf ik denken "waar maak je je druk om?" Of MS 65% van de mondiale PC gebruikers gratis W10 legaal geeft of alle 69% met een mondiaal generaal pardon. Alsof ze dat uit eigen zak moeten betalen?? (Statcounter,de XPèrs zullen vast dit jaar over gaan, mijn gequote cijfers kloppen niet maar Windows rules in alle landen met 50+ %)

Ik vroeg me gewoon af over welke quote je het had, ik had niets gequote namelijk?
En ook waarom je reageert met allemaal aannames zonder te lezen hoe het wel zit. :?
Waarom jouw conclusie, zonder het te lezen, is, dat als er over automatische upgrades naar W10.xxx gesproken wordt, zodat iedereen op dezelfde versie zit, zonder dat er over kosten of een abonnementsvorm gesproken wordt, je daar automagisch uit opmaakt dat je jaarlijks moet gaan betalen voor W10 ? ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 20 maart 2015 22:23]

het ging mij erom dat MS ze een upgrade biedt. niet alleen voor de lol maar om aan te verdienen, dat kan alleen als ze geld vragen voor windows 10, al of niet als een service. ik bedoelde ook geen quote.. my bad, maar link...
Ik vindt nergens dat die chinezen gratis en vor niks een levenslange windows licentie kregen, en jij was het daar dacht jij anders over.

de link die ik gaf toont in mijn ogen aan dat windows dus niet legaal wordt als je een illegaal OS update, en dus ook niet gratis gaat worden.

of het nu wel of niet oem op een pc staat, of los te koop of te downloaden is zonder, of alleen na betaling doet daar niets aan af.

Mijn conclusies lijken mij minstens net zo valide als de jouwe.... :)

Dat het veiliger is dat miljarden chinezen geen oude meuk gebruiken is een bijkomend voordeel van dit nieuwe "beleid" van MS.
Geen keus is niet helemaal juist.. Ze kunnen altijd weer terug naar illegale versies net zoals ze nu doen. Van Windows 11 gaat die ook wel weer komen (wss een dag of 2 na release ;) )

De Chinezen kennende gaan ze dat doen in plaats van 30 euro betalen :) De pakkans is daar heel erg laag.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 18 maart 2015 13:34]

En de pakkans hier in Europa is in tegenstelling tot China heel hoog? Neem aan dat je doelt op bedrijven aangezien daar nog wel met regelmaat audits worden gedaan, maar de voor de consument totaal niet aanwezig.
De boetes die bedrijven opgelegd kunnen krijgen door gebruik van illegale software is een gemiddelde consument in één klap failliet.
Gelukkig maar dan dat er in Nederland op dit vlak geen appels met peren vergeleken worden ;)
Als ze een systeem konden maken dat niet meer illegaal gedraaid kon worden hadden ze dit al lang gedaan met alle vorige versies van Windows.
Spijtig genoeg voor hen kan alles gekraakt worden.
Maar dan moet je wel op de koop toe nemen dat je ook weer een oude office versie moet gaan draaien, en de huidige software van derden niet meer op windows XP draait.. of iets in die geest.

Volgens mij is MS er steeds beter is software te maken die niet meteen illegaal gedraaid kan worden, of dat dat pas na een tijd beschikbaar is.

Wanneer je dan ook nog zorgt dat windows 10 niet meer werkt zonder upgrade van je licentie, dan sta je op een dag plotseling voor een monitor met de melding zsm een licentie te betalen voor nog een jaar gebruik van windows...

Lang leve het abonnementen model.

Ik denk niet dat hele bedrijven op dat moment de lokale IT-er 100 inschakelt om dat maar terug te gaan "vroeger"..
Uit het artikel wordt ik ook niet heel veel wijzer. Het lijkt er inderdaad om te gaan dat het alleen om illegale versies van Windows in China gaat, maar compleet duidelijk wordt dit niet (voor mij dan). Er staat nergens een link naar het interview, dus het achterhalen is ook niet te doen.
(Het was een telefonisch interview van Reuters met Terry Myerson, het interview zelf staat nergens. De upgrade is bekendgemaakt op het WinHEC technology conference in Shenzhen, China.)

In het artikel staan de volgende dingen, waardoor je aan kan nemen dat het alleen om illegale Windows versies in China gaat, maar helemaal duidelijk is het (voor mij (nog)) niet.
Microsoft tackles China piracy with free upgrade to Windows 10.

(Reuters) - Microsoft Corp is making its biggest push into the heavily pirated Chinese consumer computing market this summer by offering free upgrades to Windows 10 to all Windows users, regardless of whether they are running genuine copies of the software.

The move is an unprecedented attempt by Microsoft to get legitimate versions of its software onto machines of the hundreds of millions of Windows users in China. Recent studies show that three-quarters of all PC software is not properly licensed there.

(...)

"We are upgrading all qualified PCs, genuine and non-genuine, to Windows 10," he said in a telephone interview with Reuters. The plan is to "re-engage" with the hundreds of millions of users of Windows in China, he said, without elaboration.

(...)

Microsoft said in January it would offerfree upgrades to Windows 10 for users of Windows 7 or laterr in an attempt to hold onto users and make up for lost revenue by selling services such as Office over the Internet.
Bron: Reuters: Microsoft tackles China piracy with free upgrade to Windows 10

In bovenstaande quote heb ik een aantal stukken dikgedrukt waarbij je de ene keer aan kan nemen dat het alleen om China gaat, maar waarbij je vervolgens weer kan gaan twijfelen.

Met betrekking tot het laatste stuk en het überhaupt upgraden van Windows 7 of nieuwer:
Is het voor Microsoft te achterhalen of je een legale versie van Windows draait of niet? En hoe 'weten' ze het verschil dan tussen illegaal (evt. met gehackte code waarna je updates enzo krijgt) en legaal gekocht in een winkel/webshop?
(Ik probeer deze vraag te stellen zonder de ToS van Tweakers te breken, ik weet dat dit een heikel punt is, maar ik ben hier toch wel benieuwd naar, hoe dit onderscheid gemaakt wordt.)

[Reactie gewijzigd door Vickiieee op 18 maart 2015 10:37]

Anoniem: 601896
@Vickiieee18 maart 2015 11:29
Je hele verhaal maakt het er niet duidelijker op.

Maar om je vraag te beantwoorden:
Is het voor Microsoft te achterhalen of je een legale versie van Windows draait of niet? En hoe 'weten' ze het verschil dan tussen illegaal (evt. met gehackte code waarna je updates enzo krijgt) en legaal gekocht in een winkel/webshop?
Ja, windows heeft een valditatie-tool om te controleren of je Windows legaal is.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 601896 op 18 maart 2015 13:36]

Als je hem op een bepaalde manier die ik hier niet mag of ga uitleggen cracked zegt ook die validatietool dat je over legitieme Windows beschikt, dus dan kunnen ze niet zien dat je er eigenlijk niet voor betaald hebt.
Als je hem op een bepaalde manier die ik hier niet mag of ga uitleggen cracked zegt ook die validatietool dat je over legitieme Windows beschikt, dus dan kunnen ze niet zien dat je er eigenlijk niet voor betaald hebt.
ik ben wel benieuwd welke methode dat dan is, want vroeger ging dat nog wel eeens door bepaalde bestanden aan te passen maar ms zou echt niet stom genoeg zijn om dergelijke problemen niet af te vangen als ze dat echt willen.. uiteindelijk zal ook deze upgrade wel gekraakt worden...

maar ik verwacht eigenlijk niet dat ms die update voor ons ook gratis zal maken, en waarom zouden ze ook het wordt toch wel afgenomen... en met het bovenstaande meegenomen zullen uiteindelijk wel mensen manieren vinden om windows update te laten denken dat je in china zit en je dus recht hebt op de upgrade...
welke methode dat is mag ik hier denk ik niet uitleggen, het heeft in elk geval niets te maken met bepaalde bestanden aan te passen.

[Reactie gewijzigd door PDZ op 18 maart 2015 19:11]

Ah, dank! Ik zal er thuis eens even naar kijken dan :).
:+ Dat consumenten wereldwijd kunnen meeliften is de bonus.

Volgens mij (als ik goed geluisterd heb) is dit een investering naar de toekomst toe.
Een meerjarenplan.
Wereldwijd (maar met name in China) is gewoon een gigantisch poel met toekomstige IT'ers.
Deze werken veelal nog met illegale versies van Windows (en dan veelal nog op XP).

Door deze allemaal 'gratis' te laten upgraden naar Windows 10 krijg je vanzelf een ondersteuning voor het Windows 10 platform.

En de huidige studenten/scholieren zijn de toekomstige beslismakers, influencers en ondersteuners.

Nu zijn er natuurlijk nog een aantal andere factoren die meespelen. Zo zullen ook veel bedrijven (in China) mee gaan liften met de gratis upgrade mogeljikheden).

Maar de kern is....iedereen over op Windows 10. Linksom of rechtsom....

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 18 maart 2015 11:04]

Maar als die illegale Chinezen nog voornamelijk op XP zitten, dan heeft legaal upgraden naar 10 toch helemaal geen effect? Upgraden naar 10 kan pas vanaf 7.

Natuurlijk kan je dan wel eerst illegaal naar 7 gaan en dan upgraden, maar dat zijn 2 stappen en nog XP is ook vaak een hardware keuze.

Zouden ze eigenlijk alsnog met een upgrade vanaf XP naar 10 moeten komen, dan vang je misschien ook nog wat verstokte gebruikers die vorig jaar echt niet wilden,
Windows XP wordt ook niet meer ondersteund, dus ik zou daar als Microsoft zijnde geen energie meer in steken.
Illegale Chinezen? ... Je begint het artikel nu wel een beetje uit zijn context te lichten. ;)
Of juist niet. Ik als betalende klant zie hierdoor dat illegaal downloaden schijnbaar wel loont. Waarom zou ik nu nog een Windows versie kopen als ik zie dat je hem uiteindelijk ook gewoon gratis kan krijgen?

Dit is echt een sneer naar betalende klanten.

Verder denk ik dat in China veel mensen geen geld (over) hebben voor Windows. Het wordt ook echter erg makkelijk gemaakt om deze illegaal te bemachtigen.
Verder denk ik dat in China veel mensen geen geld (over) hebben voor Windows. Het wordt ook echter erg makkelijk gemaakt om deze illegaal te bemachtigen.
Lees ik daar nu een slecht excuus?
Onzin. 75% van Windows gebruikers in China draait een illegale versie van Windows. En je gaat me niet vertellen dat ze allemaal arm zijn.
heb zelf ook genoeg geld om windows te kopen..

waarom zou ik? ik heb een volledig "legitiem" systeem draaien die gewoon net zo werkt als een "origineel" systeem..

het punt is dat ik geen zin heb om voor X aantal pc's een legitieme windows te halen (tel je laptops/desktops/htpc's maar eens bij elkaar op a 60/70 euro per X jaar)

daar kun je een "leuke" desktop voor kopen..

al met al mocht windows 10 gratis worden zal ik ook de overstap maken (denk ik windows 8 beviel niet echt super)

ze verdienen wel leuk aan de zakelijke markt maar verwacht persoonlijk niet dat ze veel omzet zullen draaien met services zoals office en de cloud bij particulieren.

ik verwacht dus ook dat er bepaalde "content" in de vorm van DLC (als voorbeeld) zal komen waar ze op willen gaan verdienen.

je ziet het nu al in gaming dat veel meer bedrijven de overstap maken naar f2p en micro transacties en ik denk dat het voor windows 10 niet veel anders gaat worden. (maargoed dit is mijn beredenering)
Ik krijg hier wel een beetje een too-good-to-be-true-gevoel bij. Zeker als Windows 10 een abonnementsdienst wordt, verwacht ik dat Microsoft een hoop klanten gaat verliezen. Zeker als het abonnement uiteindelijk duurder is dan een retail Windows nu kost.
Don't you worry.
1. Windows is gratis, omdat ze de enige waren waarvoor je moest betalen. (Volgens mij doet Ubuntu het hartstikke goed)
2. Microsoft blijft bij de strategie; Office is onze cashcow. Office 365 abbo is voor alle diensten nodig. (onedrive tot testen office beta's)
Office blijft 46% van de omzet, de rest is server licenties, en gratis Windows is de methode om je over halen naar Office.
(Op een Mac oogt het mooi, maar werkt het beste op Windows)
Dus nee, er komt geen abbo voor Windows.
Ik heb in het jaarrapport van 2014 eens opgezocht hoe belangrijk Office precies voor Microsoft is. Financieel gezien dan. Hoe dan ook, wat je zegt klopt niet: lang niet 46% van de omzet komt van Office. Dat is ook echt niet hun cashcow. De cijfers ondersteunen dat.

Bij de consumentendivisie van Microsoft is Office (samen met nog andere producten zoals Commercial Cloud) goed voor 19% van de omzet ($ 7,258 mln. op $ 37,674 mln.). Bij de commerciële divisie is dat 15% ($ 7,547 mln. op $ 49,574 mln.).

Dat is nog steeds een belangrijk onderdeel van hun strategie, maar je kan het geen cash cow noemen omdat ze toch continu moeten innoveren om het product aantrekkelijk te houden. Bij een cash cow hoef je dat niet te doen.

Om in termen van de BCG-matrix te blijven lijkt Office echt een star te worden. De omzet van Office is met Office 365 bijna verdubbeld in 2014, en daar zit dus (inderdaad zoals je zegt) enorm potentieel in. Maar het is nog lang geen cash cow; concurrentie ligt op de loer en dat weet Microsoft ook, om die concurrentie voor te kunnen blijven en om er een cash cow van te kunnen maken moeten ze nog blijven innoveren.
Bij de consumentendivisie van Microsoft is Office (samen met nog andere producten zoals Commercial Cloud) goed voor 19% van de omzet ($ 7,258 mln. op $ 37,674 mln.). Bij de commerciële divisie is dat 15% ($ 7,547 mln. op $ 49,574 mln.).
Ik neem aan dat je in de getallen ipv een komma een punt voor duizendtallen bedoelt? Of miljard ipv miljoen.? Anders is het wel erg weinig ;)
Het is overgenomen van een site uit de US. Het is namelijk in dollars. In de US gebruiken ze een punt ipv een komma en een komma ipv een punt. Dus hij bedoeld idd 1000x zoveel.
Ik snap je redenering niet. Als Microsoft een jaar gratis Windows aanbiedt dan heeft dat 2 effecten:

a) Een nieuwe computer met Windows 10 aanschaffen wordt goedkoper, omdat je nog geen licentiekosten hoeft te betalen zoals vroeger. Er zullen er dus meer verkocht worden en er zal minder aanleiding zijn om hem te laten leveren met bijvoorbeeld Ubuntu om die kosten te drukken.
b) Na een jaar zullen mensen hun hele systeem hebben opgebouwd rond Windows 10, en geneigd zijn om maandelijks/jaarlijks een redelijk bedrag over te maken om security updates e.d. te blijven ontvangen.

Door deze combinatie zouden er meer mensen naar Windows worden getrokken en hebben ze dus een groter platform om Office op te verkopen, dus dat sluit aan op de strategie die je noemt.
Je hoeft na een jaar niet te betalen om updates te blijven ontvangen. Je hebt gewoon een gratis Windows 10 licentie, mist binnen het eerste jaar geïnstalleerd. Die is niet tijdelijk, het is geen trial versie.
Ik kan me een constructie herinneren waarbij je Mediacenter de eerste paar maanden 'gratis' kreeg bij Windows 8. Je moest je registreren, kreeg een key en downloaden. Geweldig totdat je een half jaar later een herinstall doet en de key kwijt ben. Gevolg: je mocht gaan betalen voor Mediacenter. Ik hoop dat ze niet hetzelfde gaan doen met Windows 10 en dat ze je 'gratis' licentie koppelen aan je Microsoft account ofzo, want anders komen veel mensen na dat jaar een ongename verrassing tegen.
Beetje "dom" om je sleutel kwijt te raken, moet je zuinig op zijn net als op je huissleutel...
upgraden mag dan wel gratis zijn, dat betekend nog niet dat het voor OEMs gratis zal zijn om Windows mee te leveren. Een nieuwe computer zal dus niet goedkoper worden.
Je kunt de windows licentie weigeren, of terug sturen. Computers zullen dus wel goedkoper kunnen worden, tijdelijk.
Is nu ook al het geval dus dat zal niks uitmaken.
Genoeg Linux varianten die niet gratis zijn :)
Ik ben nu de preview van de nieuwe mac viariant aan het testen en deze is bijna identiek aan office 2013. Ik vond 2011 hopeloos maar microsoft is hard bezig aan de mac versie!

[Reactie gewijzigd door Xenophoben op 18 maart 2015 09:23]

Die abonnementsdienst is speculatie aan Tweakers' kant. Onzin die Microsoft nooit bevestigd heeft, en zelf ontkent in januari bij de presentatie van Windows 10.
Ze adverteren toch eerst jaar gratis. Ik zou het heel raar vinden, als ze het anders gaan doen.
Het heeft namelijk een aantal voordelen. Iedereen zit op de laatste en dus 1 versie, waardoor je eenzelfde soort situatie krijgt als bij Apple. Dat scheelt de mensen die software voor Windows schrijven een hoop gepiel om alle versies te ondersteunen.
Een jaar gratis om te upgraden.
Na dat jaar moet je betalen als je van windows 7/8 naar 10 wil
En nu ook gratis upgrades voor illegale gebruikers... het lijkt erop dat ze het gewoon sowieso als een ''eerste jaar gratis" product gaan aanbieden. Dus ook aan kopers van een nieuwe computer (die worden daardoor goedkoper, en worden er dus meer verkocht). Geen domme zet lijkt me.
Lijkt, zelfs al mocht MS windows als abbo aan gaan bieden, het goede oude eenmalig betalen voor levenslang gebruik zal ook blijven.
Eerlijk gezegd denk ik het niet voor consumentenversies. Zelfs voor enterprise versies lijkt me een abbonnementsmodel ook veel voordelen bieden, dan komen ze deels af van die bedrijven die maar op een oude blijven draaien omdat ze het niet nodig vinden om opnieuw licentiekosten te betalen voor een nieuwe versie van Windows. Maar goed, verandering is moeilijk, dus we zullen zien waar ze mee komen.
Ik heb bij MS op hun blog site gekeken en dit is wat er staat:

Delivering Windows as a Service and a Free Upgrade to Windows 10
Today was a monumental day for us on the Windows team because we shared our desire to redefine the relationship we have with you – our customers. We announced that a free upgrade for Windows 10 will be made available to customers running Windows 7, Windows 8.1, and Windows Phone 8.1 who upgrade in the first year after launch.*

This is more than a one-time upgrade: once a Windows device is upgraded to Windows 10, we will continue to keep it current for the supported lifetime of the device – at no cost. With Windows 10, the experience will evolve and get even better over time. We’ll deliver new features when they’re ready, not waiting for the next major release. We think of Windows as a Service – in fact, one could reasonably think of Windows in the next couple of years as one of the largest Internet services on the planet.

For our enterprise customers, we’ll continue to support the way many of them work today, with long-term servicing for their mission critical environments. With Windows 10, a best practice we recommend for many enterprise devices is to connect to Windows Update and be kept up-to-date with the latest security and productivity improvements as soon as they are available. You can learn more about our commitment to enterprises here, with much more to come in the following months.

*Hardware and software requirements apply. No additional charge. Feature availability may vary by device. Some editions excluded. More details at http://www.windows.com.


http://blogs.windows.com/...on-of-windows-windows-10/

Wat ik mij kan herinneren van de pers conferentie is dat Windows 10 voor consumenten gratis wordt, mits deze binnen de eerste 12 maanden wordt "gekocht" en dat bedrijven deze kosten moeten/zullen gaan dragen, want iemand moet de ontwikkelingskosten betalen.

Maar dit laatste kan ik mis hebben :+
we will continue to keep it current for thesupported lifetime of the device – at no cost


Of te wel een retail versie bestaat dan niet meer? Dus als ik mijn pc weg zou doen omdat hij te sloom zou zijn, zou dit dus betekenen dat ik voor een nieuwe computer dus een nieuwe licentie mag gaan aanschaffen.. Dus je komt binnen dat ene jaar er dus 1 keer gratis mee weg.. En daarna zal het dus altijd betalen worden, ook dus als je een nieuw systeem neemt..
Dus je komt binnen dat ene jaar er dus 1 keer gratis mee weg.. En daarna zal het dus altijd betalen worden, ook dus als je een nieuw systeem neemt..
Je kan altijd weer terug naar een illegale versie, en als je die niet had dan moest je al het volle pond betalen, dus ik begrijp niet wat je klacht is.
Dat het niet meer mogelijk is om net als het nu normale Retail pakket mee kan nemen naar een nieuwe pc (dus als je er een nieuw moederbord installeerd (aangezien dat voor dat OS die serial op dat moederbord word geinstalleerd.

Met het retail pakket zou je dus geld besparen, maar met het nieuwe pakket wat dan alleen OEM zou zijn zal je naar elk nieuwe moederbord een nieuw OS moeten aanschaffen, wat met een retail pakket niet het geval zou zijn geweest.
Of te wel een retail versie bestaat dan niet meer?
Klopt, ze willen van het retail model af (blijkt ook uit voorgaande nieuwsberichten).
Dus je komt binnen dat ene jaar er dus 1 keer gratis mee weg.. En daarna zal het dus altijd betalen worden, ook dus als je een nieuw systeem neemt..
Je kan je huidige licentie toch meenemen? Er van uitgaande dat je nu een retail licentie hebt in ieder geval.
.. Dus je komt binnen dat ene jaar er dus 1 keer gratis mee weg.. En daarna zal het dus altijd betalen worden, ook dus als je een nieuw systeem neemt..
Laat ik nou altijd gedacht ghebben dat een nieuwe computer ook een nieuwe aanschaf van een besturingssyteem betekent :+

Zelfs als dat opnieuw windows 8.1 zou zijn.
Wat al een gigantische saving zou betekenen: je hoeft dan geen eeuwen 7 en 8.0 te ondersteunen.
Dat is precies de reden dat MS deze stap heeft gemaakt. Als iedereen overstapt, dan kunnen ze zich netjes aan de lifecycle van Windows 7 en 8 houden (dus niet keer op keer de support verlengen zoals dat met XP gedaan is).
Wederom twijfels gebaseerd op niets.

Uitgaan van het verleden. Office 2013 is ook gewoon te koop naast office365.
Dat is ook geen garantie, maar een logischere verklaring dan "word abbo only" en daar maar onterecht _bang_ voor te zijn.
Bang niet, maar ik denk dat als je gaat voor de 1 jaar gratis deal dat je dan wel vast ziet aan de abonnementsvorm als die er komt, en ik denk dat Microsoft als ze met zo'n vorm komen het liefst iedereen daarop overzetten.
Anoniem: 455646
@Jeroen18 maart 2015 09:54
er staat letterlijk dat Windows 10 levenslang te gebruiken is zonder enige kosten.
nou bijna dan ...
we will continue to keep it current for the supported lifetime of the device
Mooi, dan installeer ik het op een VM. Die slijt niet.
Levensduur van het apparaat. Lijkt me iets anders als levenslang.
Ik zie het, dat werd geplaatst na mijn speculatieve comment. Interessant! Ik ben nog wel benieuwd wat er dan gebeurt na het eerste jaar na release, maar daar kun je weinig over zeggen.
Anoniem: 80466
@Jeroen18 maart 2015 13:59
Volgen mij komt de gratis Windows 10 upgrade op PC's en tablets aanvullend met een soort gratis Office 365 personal abbo. Dat aanvullende abbo is dan 1 jaar gratis. (bv MS Office home edition + 1 TB OneDrive en 60 belminuten Skype)

Bij de upgrade krijg je dus bijvoorbeeld meteen 1 TB opslag op de Onedrive maar na een jaar wordt die weer verkleint naar 25 GB of ziets tenzij je een abbo neemt.
Je data boven die limiet wordt overigens niet meteen weggegooid maar je kan niet meer muteren/synchroniseren naar de Onedrive tot je weet onder de limiet zit of tot je je abbo verlengd hebt.
Evenzo voor de preinstalled MS Office home edition en de Skypeminuten die na 1 jaar niet meer te gebruiken zijn tenzij je het Office 365 personal abbo verlengt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80466 op 18 maart 2015 14:08]

je dan wel vast ziet aan de abonnementsvorm als die er komt
Die komt er niet. Klaar. Uit. Punt. Nergens maar dan ook nergens is gesproken van het beschikbaar maken van Windows-as-a-service. MS meldt zelf dat support en upgrades vervolgens gewoon beschikbaar blijven. Het neerzetten van een OS-as-a-service zou een hele domme zet zijn. Het OS neer zetten als een platform, waar dan vervolgens weer applications-as-a-service diensten op draaien daarentegen weer niet. En dat is wat er nu gebeurt: Office-as-a-service en meer van zulks.
Nergens maar dan ook nergens is gesproken van het beschikbaar maken van Windows-as-a-service.
Het staat nochtans in die woorden op het blog van windows zelf...

Het het geïnterpreteerd moet worden weet ik niet... Als er teveel naar de cloud verhuist of we moeten een gratis WIN10 betalen met privacy hoeft het voor mij niet maar dat is afwachten.
Windows 10 mag je levenslang gebruiken, en dat leven wordt drie jaar van updates voorzien. Over Windows 11 of later kun je niks zeggen. Als ze naar een abbonnement gaan, dan zal het eerst als alternatief aangeboden worden, en een of twee versies later wordt het verplicht als het succesvol blijkt. Dat ze vervolgens een hele schare gebruikers verliezen die toch niet betalen - is dat zo erg?
Windows 10 is volgens wat twitter berichten van MS medewerkers de laatste (consumenten) Windows, het word een rolling release
Dat is de afgelopen half jaar-jaar ook veel getest dat OS incl kernel geupdate kunnen worden zonder herinstall.
Bij de aankondiging hebben journalisten gevraagd of gebruikers na de eerste jaar voor Windows 10 moesten gaan betalen. Ze hebben heel duidelijk gezegd dat het niet zo is. Als je Windows 10 eenmaal geïnstalleerd hebt in de eerste jaar, is het gewoon gratis voor jou.
Bij de aankondiging hebben journalisten gevraagd of gebruikers na de eerste jaar voor Windows 10 moesten gaan betalen. Ze hebben heel duidelijk gezegd dat het niet zo is.
Niet betalen, als in 'abonnementsvorm'. Uiteraard wel betalen als je het wil kopen en geen upgrade had gedaan van een eerder besturingssysteem. Of voor/bij een nieuwe computer.
Windows 10 gratis weggeven het eerste jaar, is een goede methode om snel een aanzienlijk aandeel op de OS markt te behalen..

Daarbij is de development tak van Microsoft al ruim en jaar bezig om .NET platform te verbeteren onder Linux/OSX. asp.net v5 (MVC6 en EF7) draait al zonder problemen onder Mono. Uiteraard heeft Microsoft ook een flink aantal performance verbeteringen doorgevoerd in de asp.net IIS handler (helios).

Het is mij al enkele jaren duidelijk dat Microsoft bezig is andere markten af te tasten. Microsoft blijkt zoeken naar nieuwe markten en het toont ook de 'innovatie' drang van Microsoft aan..
Dat betekent dat de upgrades "Win7->Win10" en "Win8->Win10" een jaar lang €0 kosten, en als je deze kans mist dan moet je opnieuw betalen om te upgraden (zoals vroeger).

Edit: dit is spam???

[Reactie gewijzigd door Enai op 18 maart 2015 13:59]

Eerste jaar gratis wilt nog niet zeggen dat het een abonnement wordt. Daarna moet je gewoon eenmalig voor je Windows licentie betalen, zoals altijd al het geval is geweest.
Daarna moet je gewoon eenmalig voor je Windows licentie betalen, zoals altijd al het geval is geweest.
Daar houden we het op. En anders wordt het een heel vervelende verassing voor de meesten van ons.
Juist de link in het artikel (abonnementsdienst) verwijst naar een stukje hele slechte journalistiek van Tweakers.

Ten eerste hebben ze Terry Myerson zijn quote verkeerd uitgelegd en vertaald. Ten tweede lijkt het erop dat ze expres doorgaan met het plaatsen van deze foute informatie.

Edit Tweakers heeft de link verwijderd _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Six9 op 18 maart 2015 11:14]

Niet alleen Tweakers. Ik woon in Polen en ook hier gaan de hardnekkige verhalen/geruchten dat Win10 een abonnementsdienst wordt.
Komt waarschijnlijk vooral omdat het een gratis update is.

Veel mensen gaan tegenwoordig onmiddelijk naar de kleine lettertjes zoeken als ze iets gratis krijgen.
Microsoft heeft ook voordeel aan deze manier: normaal moeten ze hun producten blijven ondersteunen. Door gebruikers gratis te laten overstappen, nemen ze de End-of-Life support weg van oudere besturingssystemen: die zijn immers omgezet naar de nieuwe versie.

Bedrijven zullen waarschijnlijk nog wel een jaartje doorwerken op windows 7 tot ze zeker zijn dat ze support kunnen bieden voor windows 10 met hun producten (update is voor bedrijven sowieso gratis, omdat zij licenties nemen ipv het product te kopen).

Daarna heeft microsoft nog maar 1 codebase waarop ze zich moeten focussen.
Niet alleen Tweakers. Ik woon in Polen en ook hier gaan de hardnekkige verhalen/geruchten dat Win10 een abonnementsdienst wordt.
Blijkbaar lezen ze in Polen dus ook Tweakers.. Dubbel waar: Jij leest hier en de Polen moeten dat gerucht toch ook ergens vandaan hebben dus waarom niet van hier ? ;)
Die abonnementsdienst is speculatie aan Tweakers' kant.
Het is stemmingmakerij, inderdaad.

''Windows wordt vanaf versie 10 een abonnementsvorm, ik heb het zelf gelezen op Tweakers'' ...........
Het is gewoon een ander verkoop model.

De basis is 'gratis', wil je meer opties dan betaal je er voor.

Ze zien zelf ook wel dat ze mensen verliezen aan andere "gratis" Os leveranciers, dus dit is voor hen een optie om klanten terug te winnen. Dat en om de illigale klanten ook te kunnen toevoegen aan hun lijst van actieve gebruikers (krijgen ze weer een beter beeld van de huidige userbase)

Ik wacht persoonlijk nog even een maandje af na release zodat de echte kenners me kunnen informeren over de haken en ogen van het nieuwe OS.
Je bedoelt, Ik wacht af om te zien of de mensen met een illegaal OS daadwerkelijk legaal kunnen overstappen.

Waarom zou je niet gratis upgraden van Windows 7 of 8, er zitten alleen voordelen aan.
waarom niet upgraden? Misschien omdat het een gigantisch tering werk is voor sommige om een OS upgrade te doen? Ik heb 10 nu als secondary boot staat maar als dadelijk de release versie uit is weet ik nog niet of ik gelijk ga upgraden. Voordat ik alles weer draaiend heb ben ik 6 dagen verder... Dus dat is nu niet echt een voordeel.
6 dagen ? dan doe je iets niet goed lijkt me . als je upgrade blijven je programmas en instellingen die je op je pc hebt gewoon intact . mss dat je een enkel dingetje moet aanpassen . maar verder is het niet zo spannend . zelfs als je een verse instalatie doet is het een kwestie van jou programmas erop zetten en je hardware instaleren . maar dat zal echt geen 6 dagen duren hoor.
Iedereen doet het anders en je weet natuurlijk niet wat hij moet doen om alles weer optimaal te krijgen.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 18 maart 2015 11:15]

Dat het nu niet soepel loopt is logisch, moet wel zeggen dat W10 wel steeds stabieler wordt.
Nee, dat bedoel ik in geen ekele vorm.

Ik wil weten wat de mogelijk en onmogelijkheden zijn van het basis OS (bijvoorbeeld de ondersteuning van oudere .NET framworks).
MS gaat de google kant op, er staan straks gewoon veel dingen aan, waardoor ze veel data van jou verzamelen ( als je dat niet uit zet ) met deze data hopen ze geld te verdienen.

Ook zien ze al jaren in dat Windows niet zo populair was geweest was het niet zo makkelijk illegaal te installeren.

MS is nooit heel actief bezig geweest om dat te blokeren. Nu zien ze in dat ze marktaandeel verliezen aan allerlei andere systemen welke goed werken. ( bv Linux, maar ook tablets met Android).

Op deze manier verlies je weinig geld, geld genereer je aan ( finaniceel overrated) data.
onzin, in de MS EULA staat dat ze je data niet scannen voor advertentie of andere doeleinden. Dus helemaal niet hetzelfde als Google
Daarnaast doet google dat ook niet tenzij je dat aan hebt staan.
Google doet dat wel, kijk maar eens:

- Information you give us.
- Information we get from your use of our services. This information includes:

Device information

We collect device-specific information (such as your hardware model, operating system version, unique device identifiers, and mobile network information including phone number). Google may associate your device identifiers or phone number with your Google Account.


◦Log information

When you use our services or view content provided by Google, we automatically collect and store certain information in server logs. This includes:
◾details of how you used our service, such as your search queries.
◾telephony log information like your phone number, calling-party number, forwarding numbers, time and date of calls, duration of calls, SMS routing information and types of calls.
◾Internet protocol address.
◾device event information such as crashes, system activity, hardware settings, browser type, browser language, the date and time of your request and referral URL.
◾cookies that may uniquely identify your browser or your Google Account.
◦Location information
◦Unique application numbers
◦Local storage
◦Cookies and anonymous identifiers
(bron: https://www.google.com/policies/privacy/)

Oke, en wat vind Microsoft hier van?

Wat wij verzamelen:
•Registratie - Wanneer u zich aanmeldt voor gebruik van onze websites of services, is het mogelijk dat u gevraagd wordt informatie over uzelf te verstrekken, zoals uw naam, geboortedatum en postcode.
•Aanmelden- Voor toegang tot sommige diensten van Microsoft zult u zich met een e-mailadres en wachtwoord moeten aanmelden wat wij uw Microsoft account zullen noemen. Als u onze diensten via een mobiele telefoon benadert, kunt u ook gebruik maken van uw telefoonnummer en een PIN-code als alternatief voor uw gebruikersnaam en wachtwoord. Wanneer u zich aanmeldt voor een Microsoft-website of dienst, is het mogelijk dat u gelijktijdig wordt aangemeld voor andere Microsoft-websites en diensten die een Microsoft-account gebruiken. Klik hier voor meer Microsoft account privacy-gegevens.
•Onze websites en diensten gebruiken - Wij verzamelen gegevens die ons informatie verschaffen over hoe u gebruik maakt van onze diensten, waaronder de browser die u gebruikt, uw IP-adres, locatie, cookies of andere unieke identificatiemethoden, de pagina's die u bezoekt en de functies die u gebruikt.
•Gegevens uit andere bronnen - Het is mogelijk dat wij aanvullende informatie over u ontvangen, zoals demografische gegevens die we van andere bedrijven kopen.
(bron: http://www.microsoft.com/.../nl-nl/core/default.aspx#)

Daarnaast moet je eens bedenken dat de core business van Google is het verzamelen van de gegevens. Het is daarnaast wel eens goed om te kijken waar Microsoft heen gaat. Alles gratis aanbieden klinkt heel erg goed, maar wat willen ze doen om geld te verdienen? Ik denk dat ze voornamelijk services willen pushen: Office, OneDrive, Skype en nog vele andere. Als je straks een Office 365 abonnement af gaat sluiten dan hebben ze het geld wel terug verdient.

Uiteindelijk wil ik graag weten wat dit doet voor mij als consument, ik ben erg benieuwd, dat als Windows gratis is, of de laptops en andere apparaten ook goedkoper gaan worden. Zou je dan 100 euro korting krijgen op de aanschaf van je laptop? Eén ding is zeker: We gaan een mooie tijd tegemoet met alle techreuzen die ongelofelijk volwassen worden!
Microsoft gaat niet alles vanaf nu gratis aanbieden. Ze geven gedurende 1 jaar lang alle apparaten die nu reeds een versie van windows draaien de mogelijkheid om gratis de upgrade te maken. Ofwel: ná deze twaalf maanden zal je upgrade niet meer gratis zijn. Nieuwe apparaten zullen dus daarna alsnog terug moeten betalen voor windows 10. En nog: updates worden voorzien voor de lifespan van je apparaat. Wat is de gemiddelde levensduur van een pc? Voor een bedrijf ongeveer vier jaar. Voor een particulier tussen vier en zes jaar.

Toegegeven, het is een goede zet van microsoft. Maar ik kan er uit afleiden dat de mobiele apparaten en hun bijhorend besturingssysteem (hoofdzakelijk Android en iOS) microsoft grote zorgen baart. Dit kan je makkelijk verifiëren door naar de houding van microsoft in het verleden te kijken: betalen voor licenties zagen ze als essentieel voor hun bedrijfsmodel. Ik denk niet dat Microsoft helemaal op de free-OS wagen springt. Ik denk dat ze het als een noodzakelijke en tijdelijke stap zien omdat het beter is miljoenen licenties gratis weg te geven maar de klanten wel aan het windows-ecosysteem te blijven binden dan om geld te vragen en miljoenen klanten te verliezen in de komende jaren.

De terugval van de PC-markt is ontegensprekelijk enorm, ten voordele van mobiele systemen (tablets, smartphones, smartTV's, setupboxen,...). Microsoft heeft deze markt van smart devices niet in handen (verre van), maar de PC markt wel. Waarschijnlijk wil Microsoft ook genoeg 'kritische massa' behouden om niet volledig uit de markt geduwd te worden (zie maar naar de hegemonie van IBM voor de komst van microsoft). Veel van de huidige generatie kinderen hebben nog nooit op een desktop of laptop gewerkt. De spelletjes werken op hun tablets en op de smartphones van de ouders. Het doemscenario voor Microsoft is dat dit zo blijft als diezelfde generatie opgegroeid is....
Daarom denk ik ook dat ze hun OS willen pushen op elk apparaat. Je went aan windows 10 en hoeft dus niet meer te wennen als je een willekeurig ander apparaat met Windows 10 onder handen krijgen. Daarnaast geven ze waarschijnlijk de licenties nu weg om iedereen weer op dezelfde lijn te krijgen: Iedereen op Windows 10. Dan kunnen ze optimaal services pushen en proberen daar geld mee te verdienen. Iedereen kan dan weer wennen aan Microsoft.
Grote onzin. MS verdient aan de consumentenkant niet bijster veel. Freemium wordt hun nieuwe business model. Dat betekent de basis wordt gratis weggegeven, maar premium features gaan geld kosten.

Google is gewoon ad-based business model.
Hoe moet straks dat cortana in W10 gaan werken? Zonder informatie van jezelf?

Dat is gewoon Google Now, maar dan van MS. Daar is data voor nodig.
De informatie over jezelf die Cortona 'weet', blijft op je telefoon en gaat niet naar de servers van Microsoft...
Weet niet hoe dat bij Google How gaat
Dat is niet waar. Cortana slaat de notebook over jou wel degelijk op in je OneDrive. Cortana werkt dan ook maar beperkt wanneer je geen internet hebt (spraakherkenning e.d. functioneren niet). Ik heb zelf Cortana draaien op m'n telefoon, en die werd zonder problemen gesynct met m'n Windows 10 installatie, zonder dat ik daar iets voor heb gedaan. Punt is wel dat je Cortana handmatig moet aanzetten, waar je vervolgens akkoord gaat met het feit dat dingen idd online worden opgeslagen. Maar het gebruik van Cortana is een keuze.
Het grootste gedeelte van MS hun inkomsten is enterprise, de producten voor consumenten zijn er alleen om hun greep in de enterprise te houden of zelfs nog sterker te maken.

Dat is al een aantal decennia zo, dat zal zo blijven.

Ik snap de vergelijking met Google niet, MS heeft totaal geen interesse de advertentie markt over te nemen. Bing ads is er alleen voor het "MS totaalpakket" voor....juistem, de enterprise.

MS gaat hun enterprise en dus bijna 80% van hun omzet op het spel zetten om als Google te worden?
nee dat gata niet gebeuren. wat ms hiermee wil bereiken is dat een hele hoop mensen van 7 afgaan naar windows 10 . en door het gratis aan te bieden zelfs aan gebruikers van iligale versies is een slimme zet want dat zijn er toch heel veel. . maar waar het ms omgaat is dat ze het geld gaan verdienen aan services . en die kosten wel geld . maar door het os gratis weg te geven met alle services ingebakken natuurlijk maken veel mensen extra kennis met deze producten . en ja er zijn altijd genoeg mensen die een bepaalde service afnemen . als ms de prijzen niet te hoog legt en goed betaalbaar houden dan kunnen ze toch een hele bak geld verdienen aan services zoals office , Skype etcetc, en daar is het om te doen .maar ms zal geen informatie van personen gaan verkopen aan 3den dat lijkt me niet echt iets voor ms.
Uhh kan je dat dan wel uitzetten ? Ik heb nlk het idee dat dit helemaal niet werkt.

Als je bijv Win-OS 8 of 8.1 in combinatie met Office 2013 draait, dan staat je pc alles naar buiten te lekken. Zet je dat uit dan is de boel nog steeds traag probeer maar eens de email naar binnen te hengelen en delete dan maar eens het een en ander.
eef druk aan de haal gaan met wat email iets aanpassen wat deleten ed......
Je zal zien dat je pc ergens op staat te wachten. Wellicht een of andere handshake van de servers. Gebruik van Process explorer laats niets bijzonders zien !

Hetzeldfe geintje icm WIN OS 7 en Office 2010 heeft dat weer niet !
Dus waarop staat die pc dan te wachten ?
Ik kan me vergissen, maar er zit wel degelijk ene of andere backdoor in.

M.a.w. er wordt onder eerstegnomende combinatie's dus gesynched ! ook al staat het uit. EN neen ik heb geen langzame Internet verbindingen, Wifi of lan maakt aalemaal niks uit. Alles is hier een ! Gig netwerk op Lan en de router als klapjap ondersteund zowel g als n protcollen.
We kunnen speculeren over toekomstige verdienmodellen voor MS, maar je kunt beter uitgaan van wat er bevestigd is :
Het eerste jaar na uitkomen van Windows 10 kunnen Windows 7 + 8 gebruikers gratis "upgraden".
In de praktijk is dat gewoon het huidige eenmalige installeren en dus geen abonnement.
NA dat jaar moet je weer gewoon de volle aanschafprijs betalen.

Nergens spreekt MS van een abonnementsmodel, dus daar zou ik me niet druk om maken nu.
The Verge heeft onlangs een stuk geschreven over de plannen van een nieuw verdienmodel voor Microsoft, zie http://www.theverge.com/2...how-microsoft-makes-money

In het kort komt het erop neer dat ze een meer geintegreerd verdienmodel willen, waarbij je wordt binnengehaakt door gratis software die leidt tot gebruik van betaalde software. Een voorbeeld dat ik me kan voorstellen is dat Windows10 gratis is, en dat OneDrive dan zo goed geintegreerd zit in Windows en Office dat je er best voor wil betalen ipv voor Dropbox of een andere concurrent.
Geldt dit ook voor mensen die Windows nog niet geactiveerd hebben, maar wel via een officiële cd het hebben geïnstalleerd?
Denk dat het OS op de tweede plaats gaat komen en niet meer is dan een platform voor andere verdienmodellen. Apps etc. Hoe meer het platform op diverse devices draait des te groter het bereik.
Ik denk wel dat de wereld er stillaan klaar voor is. Office 365 doet 't volgens mij ook niet zo slecht, het is dan logisch dat je als bedrijf ook met een gans OS volgens dit principe komt.
Zolang de total cost of ownership lager ligt dan losse versies kopen, dan zal ook de consument hier mee akkoord gaan.
Wat voor de "gratis" versie gaan doen, geen idee. Mogelijk exclusief Bing, ads powered by Bing, etc etc..
Ik denk dat het gewoon gratis blijft. Ze gaan hun verdienmodel veranderen door meer via hun appstore te verkopen.
Ik zie dit als een geweldig slimme zet van Ms. Ik zie dit als een regelrechte aanval op linux en chrome die langzaam maar zeker terrein aan het winnen waren.

Ben benieuwd wat dit gaat doen met het windows aandeel in de toekomst.
Zeker omdat ik nu amper 8 euro betaal voor een licentie op grijze sites, een abbo zal voor mij zoiezo duurder worden
Het OS is gewoon gratis bruikbaar voor alles, de abo`s betreffen opslag, office, apps etc, meuk waar je nu ook voor moet betalen.
De abonnementsdienst is voor de clouddienst voor je bestanden op te bewaren en de Office cloud oplossing etc. Dat is niet nodig indien je het niet wenst.
Voor niets gaat de zon op inderdaad. Vreemd, je hebt een illegale versie van Windows en je krijgt gratis een product key ter waarde van 200 euro? Daar moet wel een addertje onder het gras zitten.
Microsoft verdient nu ook al niets aan die gebruikers. Dus dit kost Microsoft niets. Een deel van deze gebruikers zal met Windows 10 extra betaalde diensten willen afnemen zoals extra OneDrive opslag of Office 365. En dan kan Microsoft dus toch wat verdienen aan deze gebruikers.
Microsoft verdient nu ook al niets aan die gebruikers. Dus dit kost Microsoft niets. Een deel van deze gebruikers zal met Windows 10 extra betaalde diensten willen afnemen
Zo is het maar net. Nu eens zien hoe ik aan een versie van win7 kom voor op mijn machientje met xp. ;)
200 euro? Wie zegt dat een Windows 10 licentie zoveel zal gaan kosten? Daarbij, het is niet alsof Microsoft nu inkomsten verliest op die illegale gebruikers, ze krijgen er zelfs bij, want die illegale krijgen nu ook toegang tot de Windows Store.
Anoniem: 382732
@TommieW18 maart 2015 09:08
En dan nog? Wat is er mis mee dat een bedrijf "illegale" klanten tegemoet komt en ze zonder straf een normale klant te maken. Die wellicht moeten gaan betalen in de toekomst. Je hoeft je illegale Windows versie niet legaal te maken.
Anoniem: 426269
@TommieW18 maart 2015 10:54
Tsja, je hebt:
- Mensen die denken in oplossingen
- Mensen die denken in problemen
- Mensen die denken in mogelijke problemen

Jij zit hier nu in de 3e categorie te redeneren. ;)
Waar staat dat Windows 10 een abonnementdienst wordt?
En wat krijgen trouwe klanten voor het 'onderhouden' van de band? Wees dan gewoon eerlijk en zeg dat Windows 10 gratis is voor consumenten (en dat omzet op andere manieren gehaald wordt).
Vind het deels wel een beetje jammer dat ze dan inderdaad niks 'teruggeven' aan de trouwe klanten die wel +- €90 hebben betaald.
Vriend van me heeft toevallig dit weekend nog de illegale versie van W8 Pro op z'n pc gezet en hij krijgt het nota bene nu gewoon gratis van Microsoft terwijl ik een jaar geleden nog €260 heb mogen neerleggen voor W8 Pro...

[Reactie gewijzigd door caesar1000 op 18 maart 2015 08:12]

Niet om lullig te doen, maar ik vind dat als consument zijnde erg dom dat je een versie van 260 euro koopt. Er waren genoeg "legale" alternatieven waar je voor 20 euro een werkende code kon krijgen en een update-versie vanaf Windows 7 kostte ook vrijwel niets als ik me goed herinner.
Het was voor een nieuwe pc dus upgraden zat er helaas niet in. Die actie om te upgraden kon dan wel heel goedkoop zijn, als je Windows 8 nieuw moest kopen was het vele male duurder. Ik heb destijds de Pro versie gekozen omdat ik toen en nu nog steeds veel gebruik maak van Bitlocker. Natuurlijk was de gewone versie misschien beter geweest maar het gaat gewoon om het principe dat je voor een best aardig bedrag Windows koopt en dat dan iemand die het gewoon voor niets illegaal dowload er ook een legale upgrade is.
Legaal stond daarom ook tussen haakjes. Je kon in feite met een upgrade CD (de goedkopere a.k.a. ~€20 versie) een full clean install doen middels een klein trucje.
En door dat trucje is het natuurlijk weer net zo hard illegaal.

Net als bijv. de zeer goedkope legale onderwijsversies, als je die buiten het onderwijs gebruikt is het gewoon weer illegaal.
Dat trucje moest bij 10% van de mensen gedaan als het niet minder is. Ik kon gewoon een iso downloaden via MS en een clean instal doen en was direct geactiveerd.
Is dat niet net zo illegaal gebruik van de licentie als wanneer je een versie van usenet plukt?
Je had als nog de upgrade variant kunnen kopen zelfs met windows 8 lukt dit nog, ik doe dit al een hele lange tijd.

Met Windows 7 en 8 upgrade dvd gekocht wat doe ik installeer hem(booten van dvd en je kan gewoon volledige installatie doen met upgrade schijf),
7 toen der tijd via stage voor 17 euro dus koopje(windows 8 ook zoiets).

2: Ik kan uiteraard niet activeren wat doe ik dan schijfje er weer in, opstarten van dvd en zeg deze keer upgrade als installatie.

3: Na de installatie voor ik code in en hoppa windows word gewoon geactiveert.

Ja het is wel 2 keer installeren maar goed die upgrade duurt niet lang, er staat verder toch niks op.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 18 maart 2015 08:43]

Komt toch echt door je eigen schuld en het advies van de verkoper.
Bij Windows 8 kan je een upgarde key gewoon gebruiken vanaf de windows trail gek genoeg ;)
Windows 7 Ultimate heb ik destijds ook ~250 euro voor betaald. Als eenmanszaak heb ik ook graag m'n licentie in orde en ik had features nodig die enkel in Ultimate zaten. Inmiddels zit ik op 8.1 voor 100 euro (UK retail) maar vind het ook erg raar dat Microsoft nu gewoon iedereen gelijk behandelt met deze actie.
Dan heb je geluk. Ook voor je eenmanszaak moet je straks met windows 10 gewoon betalen. In het zakelijke segment mag je de consumenten versie niet draaien
Grappig, bij ons op het werk draait het merendeel toch echt Windows 8.1 Pro en niet Enterprise op z'n systemen. En ik zou Enterprise, met de onmogelijkheid van een upgrade zonder complete reïnstall ook niemand aanbevelen. Kosten/baten plaatje is een beetje scheef.
Pro of enterprise mogen beiden binnen het bedrijf. De Pro is juist voor MKB bedoelt. Bedrijven kopen de Pro licenties meestal af (is makkelijker dan alle losse licenties van elke pc bijhouden)

de gratis update geldt echter alleen voor consumenten met een Home of Pro versie van Windows en niet voor bedrijven. (Zie Microsoft twitter reply van wat maanden terug)

Bedrijven zullen waarschijnlijk een licentie moeten kopen, of ze nou enterprise of pro gebruiken.
in begin van windows 8 kon je voor 3 tientjes idd originele code kopen bij microsoft.
Heb ik toen ook gedaan... letterlijk voor een duppie op de eerste rang zitten.. lol
Mijn vriendin draait die nog steeds!
Eerste rang? Het is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk...
Dat was een goede, maar helaas ook een tijdelijke actie voor de buggy Windows 8. Deze actie was ongeveer 3 maanden, maar dat was vooral om Windows 7 gebruikers over te halen. Inmiddels zijn er een hoop verbeteringen uitgebracht, waarvan 8.1 er 1 van is.
In mijn geval mijn school, dus ik kon van Home Premium naar Professional upgraden voor noppes.
Vriend van me heeft toevallig dit weekend nog de illegale versie van W8 Pro op z'n pc gezet en hij krijgt het nota bene nu gewoon gratis van Microsoft terwijl ik een jaar geleden nog €260 heb mogen neerleggen voor W8 Pro...
Dus Microsoft heeft jou weliswaar niets te kort gedaan, maar je klaagt erover dat ze je vriend matsen.

Heb je ooit het verhaal gehoord van de twee mannen die van een diefstal werden verdacht? De één had het niet gedaan en werd terecht vrijgesproken. De ander had het wel gedaan, maar omdat de koning die dag jarig was, kregen alle misdadigers gratie en hoefde hij dus ook de cel niet in. Hierop ging de vrijgesproken dief klagen: waarom kreeg hij niets extra voor zijn goede gedrag? Gelukkig vond de rechter dat onzin.

Een paar dingen die me opvallen:
- Vooralsnog weinig aanwijzingen dat het na verloop van tijd een betaald abbo wordt. MS heeft dat zelfs ontkend.
- Geen woord over OEM. Ik kan me zo voorstellen dat dit niet gratis gaat worden. Aan de andere kant, op tablets met een bepaald schermformaat is W8.1 al gratis.
- MS zegt dat bestaande gebruikers (legaal of illegaal) van W7/W8.1 een gratis upgrade krijgen. Betekent dit dat er nog gewoon betaalde retail-versies komen?
- Is het voor gebruikers die binnen een jaar upgraden van W7/W8.1 naar W10 mogelijk om ná dat jaar een fresh install te doen van W10?
- Welk verdienmodel gaat MS hanteren? Ik gok erop dat ze gaan inzetten op een breder gebruik van de app-store, maar in vorige Windows-versies was dat nog geen doorslaand succes. Een risico dus.
Misschien is de gratis versie een home editie en betaalde versie een professional editie.
- MS zegt dat bestaande gebruikers (legaal of illegaal) van W7/W8.1 een gratis upgrade krijgen. Betekent dit dat er nog gewoon betaalde retail-versies komen?
Ik denk van wel, en wellicht zelfs al binnen dat genoemde jaar. Er zijn tenslotte ook mensen die starten met een computer.

Een ''windows-pardon''. Netjes, en degenen die er reeds voor betaalden hebben toch al een schoon geweten en krijgen de upgrade ook.
.
Ja en iemand die illegaal muziek download is ook minder kwijt dan iemand die dat legaal wil doen. De pakkans is momenteel te laag om alles legaal te gaan aanschaffen, maar er kleeft gewoon een risico aan. Dat jij meer betaalt dan iemand anders is niet zo heel raar, maar je moet niet kijken naar dat je gratis naar Win10 kan, maar eerder dat Win10 gewoon gratis is. Jij hebt gewoon kunnen genieten van ondersteuning en updates op een versie die geen malware en spyware bevat (want dat zit vaak in zo'n illegale versie)

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 18 maart 2015 08:58]

Dat laatste is puur een speculatie, want ik heb nog nooit malware gevonden op alle illegale versies die ik binnen heb gehengeld. Ze zullen er wellicht zijn, maar die vallen al snel door de mand en kan je direct zien in de commentaren. Die mijd je gewoon.
Speculatie?
http://www.zdnet.com/arti...-leads-to-malware-botnet/
and was infecting downloaders at a rate of 552 users per hour
http://www.group-ib.com/i...windows-is-virus-infected
http://www.computerworld....s-to-pirated-windows.html
Etc.

Niet alleen wordt malware meegeleverd, maar soms worden ook dingen weggelaten waar vervolgens virussen binnen kunnen komen.

Dus nee, zeker geen speculatie. Dat jij en ik weten waar je beter niet kunt downloaden is natuurlijk fijn, maar niet iedereen pakt de beste versie en niet altijd zijn de comments te vertrouwen.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 18 maart 2015 11:54]

There is evidence that the pirated packages of Windows 7 were released on torrent sites
Dat is de laatste plek waar ik een Windows build ga zoeken. Echt, het vinden van een goede, schone Windows Build is een eitje. Doe het al sinds Windows 3.11 O-)

Zo vaak als je een malware besmette versie kan vinden, zijn er onbesmette versies te vinden. Het is maar hoe en waar je zoekt. Dat je "vaak" een besmette versie vind, zoals jij beschrijft, is daarom niets meer dan speculatie. Je weet wel, gewoonweg, zonder enige onderbouwing, iets claimen.
Anoniem: 455646
@Madrox18 maart 2015 10:27
Als het diep zit, kan het soms zelfs zijn dat scanners hem niet zien..
Dan zorg je voor een legale dvd/iso en installeer je een gratis snoepje van de snoepwinkel.
Je eigen eer en geweten is ook iets waard. Ik ben een legale Windows, voel me absoluut niet genaaid als trouwe klant want mensen die het illegaal willen gebruiken lukt het toch wel.
Bij introductie was 8 pro + Media Center 30 euro......een jaar geleden hadden we 8.1. ;)

Maar hoezo jammer als je wat krijgt?
W10 is blijkbaar gratis voor iedereen.
Krijg jij 10 dan niet dat je klaagt dat je vroeger moest betalen en je vriend nu ook 10 krijgt?
Of gun je het hem eigenlijk niet, want jij hebt voor je vorige versie betaald?

MS`s imago kan alleen maar verbeteren als ook die illegale versies met trojans (China ed) de deur uit zijn.
Naast dat ze zelf voortaan maar één platform hoeven te onderhouden.
Lijkt me uiteindelijk dikke winst voor MS als ook nog veel mensen voor een betaalde extra service gaan kiezen.
Dus jij vindt het jammer dat je geld hebt moeten betalen voor een volledige versie, dus betalen voor een product (<sarcasm>ongehoord!</sarcasm>)...... en nu niets in ruil krijgt?

Shame on you MS!
Maar je koopt toch Windows 8 met die 260 euro en niet Windows 10? Ik snap dat het wat zuur is, maargoed.
Er staat nergens dat hij gratis is voor consumenten, er staat alleen dat hij het eerste jaar gratis is voor consumenten. Daarna moet je er wellicht (IMO waarschijnlijk) voor gaan betalen.

Op deze manier hopen ze de illegale gebruikers te lokken om op termijn ook te gaan betalen voor een abbo. Dit is een vrij logische stap: Windows gaat op meer en meer apparaten draaien en mensen hebben in de toekomst meerdere Windows apparaten. In plaats van elke Windows versie los te verkopen, kunnen ze nu abbo's gaan aanbieden op het hele pakket voor meerdere apparaten.
Dat zou dan een mooie constructie zijn: zeggen dat het gratis is, en na een jaar moet iedereen dokken. Reken maar dat veel mensen dan liever niet weer W7 of W8.1 gaan terugzetten aangezien je dan waarschijnlijk een volledige herinstallatie moet doen.

Ik kan me dan ook niet voorstellen dat Microsoft dit mag/gaat doen. Wellicht dat er extra functie bijkomen waarvoor je moet betalen.
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat Microsoft dit mag/gaat doen
Waarom wel niet? Zo werken toch veel bedrijven? (Spotify 1ste maand gratis, whatsapp eerste jaar gratis, ......)

Edit; Aha extra info:
Thanks for signing up! We’ll be in touch.
Great news! We will offer a free upgrade to Windows 10 for qualified new or existing Windows 7, Windows 8.1 and Windows Phone 8.1 devices that upgrade in the first year! And even better: once a qualified Windows device is upgraded to Windows 10, we will continue to keep it up to date for the supported lifetime of the device, keeping it more secure, and introducing new features and functionality over time – for no additional charge. We will send you more information about Windows 10 and the upgrade offer in the coming months.
Blijft dus gratis, zolang je maar in het eerste jaar upgrade
bron: Windows zelf yo!

[Reactie gewijzigd door jay123 op 18 maart 2015 08:49]

Omdat ze dit (nu nog) niet bekend hebben gemaakt. Als ze het op tijd zeggen, voordat mensen W10 daadwerkelijk kunnen installeren is het uiteraard geen probleem.
MS heeft zo veel nog niet bekend gemaakt over de kosten van een W10 licentie, behalve dan dat de overstap van W7 of W8(.1) gratis zal worden ongeacht of je een legale of illegale licentie hebt. Over een eventuele abonnementsvorm heeft MS zelf nog niks met zekerheid gemeld.

Meer gedetailleerde prijsinformatie zal bekend worden vlak voordat W10 daadwerkelijk beschikbaar komt, en het zou niet voor 't eerst zijn als er dan nog een verassing uit de hoge hoed getoverd wordt.

Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat ze pas ná installatie van die gratis upgrade gaan roepen dat je er na (pak weg) een jaar alsnog voor moet betalen. Doen ze dat wel dan wens ik ze veel succes als klanten die rekening gaan aanvechten, eventueel voor de rechter. Dat soort dingen hoor je namelijk vooraf in de 'leveringsvoorwaarden' vast te leggen.
Ik denk dat mensen na dat jaar moeten gaan betalen om Windows 10 te kopen. Waarschijnlijk is het alleen een jaar gratis om zo snel mogelijk mensen van de vorige besturingssystemen weg te halen.. hoe meer er weggaan hoe minder ze zich zorgen hoeven te maken over legacy codes.

Daarnaast zou ik het heel raar vinden als ze opeens naar een abonnementsvorm gaan zonder dit eerst duidelijk te vermelden, ruikt een beetje naar oplichting mocht dat ooit gebeuren.
Ze hebben allang officieel bekend grmaakt fat je na het jaar niet voir windows hoeft te betalen.

Ik begrijp niet goed waar deze speculatie vandaan komt.
Ik begrijp niet goed waar deze speculatie vandaan komt.
Wantrouwen. Men wantrouwt het feit dat de upgrade zomaar gratis is en verwacht een adder onder het gras. Overgang naar abonnementsvorm van licenties. Huren, leasen, cloudconstructies.
Mij lijkt het ook heel sterk dat het gaat gebeuren, zou op meer dan 1 manier voor vervelende situaties zorgen.
Moet je betalen voor whatsapp? Gebruik al 2/3 jaar hetzelfde nummer en heb nog geen cent betaald :+
hoezo mag het niet? Zoveel software is 1 jaar gratis en daarn niet mer (office bijvoorbeeld)
Zolang het duidelijk wordt vermeld voor de update, is de klant toch op de hoogte wat er gaat gebeuren en dat ze na een jaar moeten betalen?
Dat de gemiddelde klant niet leest en het maar gewoon allemaal doorklikt is niet microsofts probleem.
Nee je hoeft niets te betalen. Het eerste jaar kan je het gratis 'kopen'. Pas na een jaar moet je betalen om het te kopen.
Na de koop is het van jou.
Anoniem: 327352
@Six918 maart 2015 08:24
Zoals ik het zie kan het wellicht toch jaarlijks betalen gaan worden:

"Wellicht dat Windows 10 in een later stadium een abonnementsdienst wordt"
"Wellicht dat Windows 10 in een later stadium een abonnementsdienst wordt"
Dat is een verzinsel van tweakers wat ze bij ieder w10 bericht zetten. Ms heeft gezegd dat updaten het eerste jaar gratis is en als je na langer als een jaar wilt updaten je moet betalen.
Maar in 2016 komt Windows 11 uit en die is niet gratis.
Wel voor Windows 10 gebruikers.
Hoezo ? Die moeten ook gewoon betalen als ze win10 willen en nog niks anders hebben om te upgraden, denk ik zo. En na de gratis-jaar-periode kun je het waarschijnlijk gewoon kopen, net zoals alle voorgaande edities.
Raar he, betalen voor software.
Windows 10 koop je, daar zit de gewone inhoud op. Voor bedrijven wordt extra service en mogelijkheden geleverd die in een abonnement kunnen worden afgenomen dat is nu eigenlijk ook al zo.
nee als je binnen het EERSTE JAAR upgrade. is het gratis. wil je je windows 7/8 na 1 jaar upgraden moet je betalen. maar 1 maal geupgrade blijft hij gewoon gratis.
Anoniem: 455646
@GeoBeo18 maart 2015 10:17
Je wordt 3 jaar voorzien van updates zonder enige kosten
Wat? Hoe kom je hier bij? Ik veronderstel dat je dit verwart met de minimaal verplichte ondersteuning die OEMs moeten bieden voor Windows Phone toestellen?
Anoniem: 455646
@Loller118 maart 2015 13:20
Nee, er staat letterlijk dat je 3 jaar updates krijgt voor W10.
Anoniem: 455646
@Loller118 maart 2015 13:45
This is more than a one-time upgrade: once a Windows device is upgraded to Windows 10, we will continue to keep it current for the supported lifetime of the device – at no cost.

bron: http://blogs.windows.com/...on-of-windows-windows-10/
En waar zegt het dat die ondersteuning maar 3 jaar duurt? Ze zeggen niks over het termijn...
... we will continue to keep it current for the supported lifetime of the device – at no cost.
Ik heb de bron niet gelezen maar vermoed dat dat niet over mijn pc gaat .. ;) Die gaat namelijk wel langer mee.
Office 365.
Sinds Office 365 zijn er vrijwel geen illegale Office versies meer.

Gratis Windows past precies in de Devices and Services strategie van Microsoft. Goede zet dus.
Haha, bijna geen illegale office versies meer.

Blijf maar in dromenland dan. Dan gaat 50% van dr bevolking lekker door op illegale 2010 of 2007 versies door.
Tweakers die vergeetachtig zijn of artikelen nooit goed lezen :?

Samen met Windows 10 zal er een basis office pakket gratis te downloaden zijn. Pakket heeft zo zijn beperkingen maar voor huis, tuin en keuken gebruik meer dan afdoende.

reviews: Office for Windows 10: het kantoor voor thuis
Ook op desktops kunnen gebruikers de Office-versie downloaden, maar het moet nog blijken of dat gratis of betaald zal zijn. Microsoft wist ons daar zelf nog niets over te zeggen.

Voor je iemand de les probeert te lezen, lees alsjeblieft eerst her artikel zelf eens door. :z
Met de beperkingen in het pakket zal dit voor 99% kans gratis worden. Immers heb je voor een klein bedrag in de maand een volledig office pakket via office365 abbo.
Haha denk je dat de normale consument gaat betalen voor een abbonement voor office. Ik heb office maar illegaal gedownload omdat ik alleen maaf abbo's tegen kwam.
Inderdaad. Hoe meer mensen er gebruik gaan maken van dat platform hoe meer ze andere applicaties kunnen verkopen.
In mijn ogen is dit niets meer dan het aanmoedingen van illegaal downloading en er ook nog eens wat voor terug krijgen?
Ik wil m'n geld terug. Heb 6 Windows licenties moeten kopen en nu blijkt het gebruik van een illegale versie een legale op te leveren....

Ik snap best dat je markt wilt pakken. Maar roep dan niet "Windows 7 en 8 gebruikers krijgen een gratis upgrade" en vervolgens "alle illegale kopien mogen ook gratis upgraden".

Zeg dan meteen dat early adopters een gratis licentie krijgen!
Ben ik het mee eens, maar nu vraag ik me dus af.. krijgen mensen met een legale windows versie ook een gratis upgrade?
Precies: als ik braaf betaal en de persoon naast mij niet maar die persoon krijgt net zo goed een gratis overstap naar 10, dan wil ik straks echt niet meer betalen voor producten. Want het kan blijkbaar ook gratis en het loont!
... dan wil ik straks echt niet meer betalen voor producten. Want het kan blijkbaar ook gratis en het loont!
Dan is het hooguit jammer dat je er niet 25 jaar eerder achter kwam. ;)
Ik vind het toch bijzonder dat ze illegaliteit nu belonen op het moment dat je over zou stappen naar een legale versie, laat een beetje een wrange smaak achter.
Een groot deel van het negatieve imago van Windows komt van niet geupdate, onveilige, en met trojans ed doorspekte illegale versies.
Dat werk je nu gratis weg, MS geeft al vrijwel de hele wereld gratis 10, het stapje naar de hele wereld is dan eigenlijk maar klein. (but a giant leap for mankind)
Het zal ook de mondiale overstap naar 10 versnellen want je hebt natuurlijk liever een versie die onderhouden wordt dan een illegale versie waarbij updaten vaak problematisch is.

Maar misschien moet MS aankondigen dat W10 gewoon dat eerste jaar voor iedereen gratis te installeren is.
Misschien dat mensen dan minder "boos" zijn dat ze vroeger moesten betalen voor het OS en nu niet meer.

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 18 maart 2015 08:52]

Wederom een aanname die nergens op is gebaseerd. Kan me niet herinneren dat ik besmet ben door een illegale kopie. Die je zeker zou moeten vinden na een x aantal virusscan updates.
Nee hoor, geen aanname, en gebaseerd op oude info over dat de meeste Windowsversies in China illegaal en besmet zijn, daar koop je een gloednieuwe fabrieksgeïnstalleerde laptop/pc, met dus een illegale Windows, die slecht updatebaar zijn en vooraf besmet met trackers, keyloggers, trojans, rootkits e.d. (zie Operatie b70)
Daar willen ze dus helemaal van af....... (Reuters vandaag)
En staat ook in een artikeltje van NU.nl er over (W10 komt deze zomer uit). ;)

Quote;
"Opvallend is dat gebruikers ook kunnen upgraden als hun Windows-versie niet legitiem is. Vooral Chinese gebruikers moeten op die manier worden overgezet op officiële software, vertelt Windows-hoofd Terry Myerson aan Reuters. In dat land wordt driekwart van de computersoftware illegaal gebruikt."

Maar ook gewone pc`s hebben er last van bij de doorsnee onwetende gebruiker, die niets kan zoals hier op T.net zo vaak op gewezen moet worden.
Er staat me een verhaaltje bij van Steve Ballmer die ooit een kennis met geïnfecteerde pc wel even zou helpen deze te ontwormen. (eeuwigheid geleden ddww, 8.1 is inmiddels veel veiliger)
Na een weekend vloeken en tieren heeft hij hem bij Microsoft engineers gedumpt met de eis dat dit snel opgelost zou worden.
En dat als dit bij één pc al zo was hoe dat dan bij de rest zou zijn.....dat het dus allemaal veiliger moest in het vervolg.
Daar bleek dus ook, naast 100 infecties, elke vorm van antivirussoftware uitgeschakeld te worden (zoals in China nu).

Iedereen aan een legitieme, laatste, snelste, veiligste versie (met de meeste mogelijkheden) helpen, is dan natuurlijk de beste optie. (systeemeisen 10 zijn nagenoeg hetzelfde als voor 7)
Imo nog beter als opt-in :+, ipv opt-out zoals nu, ook al zullen er altijd mensen blijven mauwen dat ze dan niets meer weten omdat de UI iets veranderd is

Quote Madrox;
"Kan me niet herinneren dat ik besmet ben door een illegale kopie. Die je zeker zou moeten vinden na een x aantal virusscan updates"

Dat staat los van jouw illegale versie hier, die jou(w pc) niet besmet heeft ( :? )
En die illegale kopie vind je natuurlijk niet met een virusscanner, dat is je OS met rootkit. ;)
Trouwens, je vindt virussen, malware, rootkits of trojans ook niet met een x aantal virusscan updates.
Je kan de virusscanner updaten tot je een ons weegt, zolang je niet laat kan scannen vindt hij niets. ;)
Bijvoorbeeld als een rootkit (bv Nitol) het command-en-control-systeem dwarsboomt, en zich snel verspreidt via op die pc gebruikte USB-drives, dan doe je niets ertegen (als onnozele). ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 18 maart 2015 13:56]

Over China kan ik niets zeggen, daar woon ik niet.

virusscanners doen hier gewoon hun werk, bij mij iig wel en elk verdacht pakketje word verwijderd. Enne, dat een virusscanner geen malware/virus kan vinden in een 2jr oudere distributie is natuurlijk ridicuul. Juist daarom worden scanner ge-update.

Uiteraard is het de bedoeling dat je kan scannen na een update, typisch weer zo'n smartass opmerking. Updates hebben inderdaad geen enkele nut als er niks gescand kan worden. Beetje droevig dat je daar mee aan komt, wie wil je daarmee bereiken ?
Mij in ieder geval niet, want je trapt een open deur in.

Onnozelen zijn op pc gebied altijd de klos, daar heb ik het dan ook niet over.
Maar nogmaals; als je niet de domste van de klas ben, kan je vrij eenvoudig een schone Windows versie vinden. Als ik het al kan, volgens jou met mijn "gebrekkige kennis" , kunnen velen dat :+

Btw; met de versie die ik hier heb kan ik gewoon alle updates binnenhengelen en ook kom ik met vlag en wimpel door de legaliteits test. Tja, je moet gewoon weten welke Windows versie je leeched he ;)

[Reactie gewijzigd door Madrox op 18 maart 2015 14:18]

Precies, je weet niets van China.....
Die gratis upgrade van illegaal naar legitiem is grotendeels om Chinese illegale geïnfecteerde distributies de wereld uit te helpen.
Distributies die de veiligheid van het totale platform Windows ondermijnen doordat ze de virusscanners uitschakelen, zodat zo veel mogelijk PC`s geinfecteerd kunnen via eenmaal gebruikte USB devices.

Dat jij het een open deur vindt dat je wel moet (kunnen) scannen na een definitie-update........daar houdt die malware de deur dus dicht om zichzelf te beschermen. ;)

Maar voor jou dus uiteindelijk toch ook goed nieuws..... voortaan een legale gratis Windows om over te mekkeren, met dank aan China. ;)
Lijkt mij leuker/zinniger dan mekkeren over iets dat je "gestolen" hebt. :+

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 18 maart 2015 14:37]

En jij weet wel alles van China ? Omg, wat een zelfverheerlijking }>
Diepe zucht..... ;)
Nee, ik weet niet alles over China,
Ook niet alles over waar het hier over gaat, hoe MS van de hoofdpijnopwekkende piraterij in China af wil, operatie b70 enzo.

Wel de grote lijnen. ;)

(en ook in China zullen er tweakers zijn die eerst een clean install doen met een van Microsoft gedownloade versie, het gros is echter geinfecteerd zonder dat ze dat weten en zonder dat zer daar iets tegen kunnen doen)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 18 maart 2015 15:11]

Het gaat niet om besmette kopien. Het gaat om pre-windows 7 versies die niet updatebaar zijn.
Het feit dat je jaren lang illegale windows versies zonder problemen, incl windows updates kon gebruiken was al een beloning op zich.
Denk niet dat veel mensen het zouden missen als deze gratis overstap er niet zou komen.
Tevens komt deze ook gratis uit voor de Rpi 2
Ja en nee, windows 10 komt naar de Rpi2 maar zonder GUI elementen. Dus een beetje zoals DOS vroeger en een kale Linux zonder grafische interface.

Dus verwacht niet op de RPi2 even makkelijk office te openen of iets dergelijks. Dat zal allemaal via een linux distro moeten gaan
Niet waar, Windows 10 is de IoT versie, heeft niks te maken met de hier genoemde Windows 10
Hoe oneerlijk kan het zijn...
Zo motiveer je mensen toch alleen maar om illegale Windows te hebben 8)7 .
Windows kost al snel 100 euro en de mensen die het illegaal hebben krijgen de update gratis :O .

Willen ze opnieuw die band hebben, breng dan gewoon een update uit die ervoor zorgt dat bij die mensen Windows geblokkeerd word...dan ben je ervan af en zijn die mensen gedwongen om een legale versie te kopen, desnoods voor de helft van het geld.

Ik vind dit slecht van Microsoft...van de ene kant is het goed, maar van de andere kant stelt het betrouwbare gebruikers telleur. Wat geven mensen die toch al een illegale versie hebben nou om een legale versie?? Wat heb je dan meer wat nuttig is??

Ze hadden beter een band kunnen opbouwen door te zeggen dat je Windows altijd kan installeren op één apparaat tegelijk en niet dat ie aan je moederbord gekoppeld is (de OEM versie)

Voordat mobiele gebruikers écht de overstap willen maken naar Windows 10 ipv Android of iOs, zullen ze toch wat meer en betere gratis apps moeten hebben. Ik zelf zou graag Windows 8 (of 10) op een tablet willen, maar mij weerhield het vanwege het wat slechtere app aanbod.
Het is dan ook geen geheim dat Windows zo weid is verspreidt net door die illegale kopieën, en dat weten ze zelf ook wel, en volgens mij vinden ze dit helemaal niet erg.

Is nu gewoon een mooie reclame stunt.

Wat maakt het nu uit als je iets gratis geeft aan mensen de er sowieso niet voor betalen ... je verliest niets, en wint PR! :Y)

Ook zet je op deze manier een deur op een kier om je andere services te slijten ...

[Reactie gewijzigd door seth007 op 18 maart 2015 09:28]

Wat geven mensen die toch al een illegale versie hebben nou om een legale versie?? Wat heb je dan meer wat nuttig is??
Ze willen kennelijk wel een windowsversie maar willen er niet voor betalen. Wat je meer hebt is een gerust geweten, een legale versie en 80 tot 160 euro over in je portemonnaie.
Das ook wat waard. ;)
Er is geen plaats voor een derde OS op de smartphonemarkt. Android is veruit dominant en het marktaandeel wordt steeds groter. Dat iOS zich nog redelijk kan handhaven komt door vendor lock-in.
Zie VHS / video2000 / betamax. Daar overleefde ook slechts één systeem van.
Dan is het dus ook tijd om OS X en Linux in de desktop markt maar eens aan de kant te zetten...
Linux is op de desktop nooit een bedreiging geweest voor Microsoft. OSX heeft ook geen bedreigend aandeel.
De vraag is meer: hebben we nog een klassieke desktop nodig?
Iedereen krijgt het gratis: hoe is dat oneerlijk?
Niet iedereen, voor de professionele versie moet je flink betalen.
Niet als je Win7 of 8 Pro hebt
Ik hoop dan echt dat de upgrade van Windows 7 naar versie 10 geen problemen gaat geven met je programma's en bestanden als dit een gratis update zal worden.
Iemand al eens uitgetest die upgrade ?
nee das geen probleem, windows 10 is eigenlijk ontwikkeld als windows 8.2 of 8.3...en de overstap naar win8 was absoluut geen probleem!
en verstandig is sowieso een image maken van je oude W7/8 systeem, kan je binnen 30minuten weer terug.
en verstandig is sowieso een image maken van je oude W7/8 systeem, kan je binnen 30minuten weer terug.
Dat je dat nog uitlegt hier op Tweakers. ;) Natuurlijk maken we images en backups en in geval van twijfel hebben we een klein jaar om de kater uit de boom te kijken.
Dat zou je verwachten ja, maar regelmatig lees je nog steeds de vraag " en wat als het niet bevalt moet ik dan alles (Windows7/8) weer helemaal opnieuw installeren" schijnbaar toch niet duidelijk voor iedereen, de oudere garde weet natuurlijk wel dat images en backups een must is. ;)
Als Apple gebruiker, ben ik toch benieuwd hoe stabiel Windows 10 zal zijn. Na jaren weggeweest te zijn maakt Windows 10 mij toch nieuwsgierig. Zeker met de ontwikkelingen die Apple momenteel doorvoert en die mij in zekere zin niet aanstaan.

Het is voor mij duidelijk dat Apple OSX en iOS gaat samenvoegen en de gebruikers wil gaan beperken. Zie ook de nieuwe MBP's met nog maar één (niet standaard) USB poort en de opties in OS X die nu al standaard op 'aan' staan zodat je geen software kunt installeren van niet door Apple gecertificeerde developers. (Deze optie kun je gelukkig NU nog uitschakelen, maar hoe zit dat bij volgende versies?)

Als Windows illegale versies toestaat voor een officiele upgrade, ben ik zeker bereid om een partitie op de Mac aan te maken en deze via bootcamp te activeren. Mogelijk dat Microsoft mij met Windows 10 positief verrast. Ik ben benieuwd!
Anoniem: 382732
@p0pster18 maart 2015 09:12
Het is voor mij duidelijk dat Apple OSX en iOS gaat samenvoegen
Je bedoelt zoals Windows 10?
Zie ook de nieuwe MBP's met nog maar één (niet standaard) USB poort
Dat heeft niets met het OS te maken. Windows laptops met 1 USB poort zullen ongetwijfeld ook redelijk snel verschijnen. Het is overigens wel een standaard USB poort. Het is alleen nieuw. Net als dat USB 2.0 en USB 3.0 ooit nieuw waren. En USB 1.0.
Ja en? Apple is wel zo 'slim' geweest om deze USB poort ook te gebruiken voor de stroomvoorziening! Ofwel je gebruikt stroom om je data van een USB device af te trekken, ofwel je hebt je MBP aan de stroom hangen en kunt niets van een USB device afhalen omdat die poort bezet wordt door de usb powerkabel.

Heel handig natuurlijk van apple (NOT) - Maar wel met alle intentie om je zo in hun cloud te duwen. Als dat de toekomst is van Apple dan pas ik daar inderdaad voor!

Ik ben geen mak schaap dat zich door de herder laat opdrijven in een gesloten kooitje.
Mijn iPhone is al gesloten genoeg en ik laat datzelfde niet gebeuren met een besturingssysteem waar ik echt op moet werken.
Anoniem: 455646
@p0pster18 maart 2015 10:57
Je hebt nog andere Macbook versies... bij reizende mensen is 1 poort voldoende.
Daarnaast gaan wij straks steeds meer de cloud in...
Sommige Apple engineers delen anders wel zijn mening......... }>

(Te grappig als je geen Spaans verstaat) ;)

[Reactie gewijzigd door Teijgetje op 19 maart 2015 13:08]

Anoniem: 455646
@Teijgetje19 maart 2015 13:36
Ik kan er ook een andere ondertiteling onder dumpen.
Gebruik jij nog CD's, nog MP3's, nog floppy's, nog VGA etc. ???
Allereerst ik ben geen Applefan en gebruik geen Apple producten, en is dit volledig offtopic, maar:
Apple is wel zo 'slim' geweest om deze USB poort ook te gebruiken voor de stroomvoorziening!
Dat is helemaal niet 'slim' of 'dom' maar (bi-directionele stroomvoorziening tot 100W) staat gewoon in de specificaties van USB3.1. Het is hier dus speciaal voor ontworpen (door Intel). Je kunt er dus vanuitgaat dat andere producenten dan Apple dit ook zo gaan toepassen. Wieweet heeft de adapter wel een ingebouwde USB hub...

Ik ben het met je eens dat 1 USB poort wat weinig is, helemaal als diezelfde poort ook voor Power en beeldscherm gebruikt moet worden. Dit past echter wel bij het minimalistische van Apple, en valt heel makkelijk op te lossen door een USB-Hub / adapter (zoals die HDMI + USB3.1 + USB2 adapter die Apple al heeft laten zien).

Daarnaast heeft een Macbook een accuduur van 12+ uur, dus je kunt zo even je poweradapter afkoppelen, je bestanden kopieren en weer verder gaan met opladen. Kans dat je accu zo leeg is dat je niet even 5 minuten wat kunt kopieren is echt 0.001%.

[Reactie gewijzigd door 147126 op 18 maart 2015 14:31]

Minstens zo stabiel als Windows 7 en 8 lijkt me. MacOS/iOS is niet stabieler....

Meestal zijn het de applicaties die niet stabiel zijn (freezing/crashing). Met het OS heb ik geen stabiliteits issues. Blauwe schermen zij zo pre-Windows 7 SP1!
Het is voor mij duidelijk dat Apple OSX en iOS gaat samenvoegen en de gebruikers wil gaan beperken. Zie ook de nieuwe MBP's met nog maar één (niet standaard) USB poort en de opties in OS X die nu al standaard op 'aan' staan zodat je geen software kunt installeren van niet door Apple gecertificeerde developers. (Deze optie kun je gelukkig NU nog uitschakelen, maar hoe zit dat bij volgende versies?)
?? Die opties die standaard aan staan is in Windows echt niet anders, je wordt nergens beperkt maar het helpt vooral de onwetende gebruikers. Het zijn security features waarbij het zeer verstandig is dat deze aan staan. Oja binnen sandboxing zijn inderdaad beperkingen maar dat is niet vreemd.
Je ziet een beer op de weg die er niet is, waarom zou Apple het zelfde principe hanteren als bij IOS en waar is het teken dat het wordt samengevoegd? Wat als.....daar heb je niet veel aan. Ik zie echt geen verschil met bijvoorbeeld Windows. Beide delen handigheidjes met het mobiele platform en andersom. Beide hebben security features die standaard aan staan of beperkingen opleggen t.b.v de veiligheid.
Jongens ff los van betalen of niet betalen, dat vind ik eerlijkheidshalve op dit moment een non discussie gebaseerd op speculatie, what about ff je Android Phone flashen naar Windows 10.

Hoe retesnel zal win 10 wel niet zijn op een S6.

En met een appstore die straks rijkelijk gevuld gaat worden omdat de afnemersmarkt in een klap 100 keer zo groot wordt, verwacht ik vuurwerk de komende jaren op de phonemarkt. En wie er wint of welk os beter is zal me boeien, voor ons alle wordt het leuker, goedkoper en beter.
Maar goed ook dat is speculatie
Dat is ook het eerste wat ik dacht. Ik zou er flink wat voor geven om w10 op mn z3c te kunnen draaien!
Verder lijkt me dat Windows zoveel mogelijk users op hetzelfde besturing systeem wil hebben. Alles is nu zo erg verdeeld over xp, 7 en acht...
Ja, kan ik mijn schoonmoeder met d'r Samsung ook eindelijk uit haar lijden verlossen. Allemaal veel te complex voor d'r.

Meer editoriaal: Wat ik niet begrijp is waarom deze twee totaal losse en nieuwswaardige (haast wel schokkende) feiten in 1 bericht gepropt zijn?

Je zou haast denken dat Tweakers bang is dat de hele Android natie over gaat stappen op Windows 10 (for phones)... ;)
1 2 3 ... 9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee