Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 107 reacties
Submitter: FREAKJAM

Microsoft gaat door met zijn Windows 10 Insider Preview-programma. Leden van het programma in de Fast Ring kregen previewversie 10525 van Windows 10 binnen. Het is de eerste insider-build sinds de introductie van Windows 10 op 29 juli.

In de op 18 augustus uitgebrachte versie is een aantal veranderingen doorgevoerd na de feedback die is binnengekomen na de release van Windows 10, schrijft Microsoft op zijn Blogging Windows-site. Een van de wijzigingen die in het oog springen, is de mogelijkheid de kleuren van het startmenu, het actiecentrum en de taak- en titelbalken aan te passen. De functie staat standaard uit, maar de instellingen staan onder 'colors'.

Minder zichtbaar, maar minstens zo belangrijk zijn de verbeteringen aan het geheugenbeheer. In plaats van ongebruikte pagina's tijdelijk naar de harde schijf te schrijven, 'voelt' Memory Manager de geheugendruk. Dan zal het programma zorgen voor het comprimeren van de ongebruikte pagina's, waardoor het de totale hoeveelheid geheugen verkleint die per proces wordt gebruikt. Hierdoor kunnen verschillende programma's in het ram-geheugen blijven, waardoor alles sneller moet blijven aanvoelen, ook omdat geheugeninformatie decomprimeren sneller gaat dan toegang zoeken tot de schijf en de informatie daarvandaan halen. Het proces System in taakbeheer onthoudt wel de totale hoeveelheid ongecomprimeerd geheugen, waardoor het kan lijken of het systeem meer geheugen gebruikt.

Wel werken enkele zaken niet of niet goed in deze build. De blog meldt onder andere dat het aanmaken van een mobiele hotspot niet werkt, omdat er geen geldig ip-adres verkregen kan worden. De film- en televisieapp in de Windows Store heeft een probleem met video's afspelen en extra taalpakketten zijn tijdelijk niet beschikbaar, maar die zouden later deze week weer te krijgen moeten zijn. Op Reddit loopt een draadje over het niet meer functioneren van Google Chrome 64bit. Dit lijkt te gelden voor de stabiele, bèta- en canary-builds. Het probleem is op te lossen door de 32bit-versie te draaien of de parameter --no-sandbox mee te geven, al is dat wellicht geen goed plan.

In de blogpost wordt ook aangegeven waarom Microsoft doorgaat met de Insider Previews. Het programma zal in de toekomst steeds meer nadruk leggen op het bouwen en leveren van het besturingssysteem als 'Windows-as-a-service', waar Tweakers eerder over berichtte. Gebruikers die willen meedoen aan het insider-programma kunnen zich daarvoor via het Insider-programma opgeven.

windows kleuren kiezen

Kies je eigen kleurtjes!

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (107)

Misschien begrijp ik de nieuwe kleurenfunctie niet helemaal, maar ik kon al vanaf het begin zelf instellen welke kleur het startmenu, de taakbalk en het actiecentrum moesten hebben, en ik gebruik geen insider previews
Het artikel is niet zo duidelijk nee. Je kon al vanaf het begin de kleur van het startmenu, de taakbalk en het actiecentrum aanpassen ja.

Maar nu is deze functionaliteit uitgebreid en veranderd het ook de kleur van de titelbalken.

Hier is een screenshot, je kan zien dat de titelbalk bovenaan nu ook groen is: http://microsoft-news.com...2015/08/Screenshot-14.png

[Reactie gewijzigd door manmad op 19 augustus 2015 14:04]

Ik vond die kleurloze titelbalken een beetje onduidelijk. Ik kon niet heel erg goed zien welk programma de focus had, dus dit lijkt me een verbetering (al snap ik niet waarom die 8.1 functie er Řberhaupt uit was gehaald)
Ik vraag me eerder af waarom dit voor de final build al niet kon, er is toch wel iemand die die feedback gegeven moet hebben?

Of zag MS dat iedereen gehackte themes zat te installeren om het toch te kunnen wijzigen en besloten ze het dan maar in te bouwen?

Overigens vind ik de UX van Windows 10 nog steeds slechter dan die van 8.1 en helemaal dan die van 7.
Het is wellicht een kwestie van muggenziften van mijn kant, maar erg consistent is deze oplossing ook niet.

Nadat ik gisteren na de nieuwe Build heb geŘpgrade, op mijn virtuele test-installatie, merkte ik dat de schermrand eens stuk lichter was, dan de Taakbalk en het Startmenu. Dit zie je ook terug in jouw schermafbeelding.

Er is al maanden een megatreat van insiders die Microsoft smeken om Aero opnieuw te implementeren onder Windows 10 en hierin is tevens kritiek geuit op de grijze titelbalk.

http://answers.microsoft....e1-41f4-887c-820c4fa37115

Ik ben van begin af aan (oktober 2014) Insider en constateer dat Microsoft toch zeer selectief "luisterd" naar feedback en wensen.

Dat neemt niet weg, dat ik ontzettend blij ben met dit open ontwikkel model. De stabiele Home editie op kale metaal en de Testversies (Fast Ring) in een VM.
Ik denk dat het een stuk lichter is zodat je de zwarte tekst nog goed kan lezen. Het zal ingewikkelder zijn om een witte tekst te gebruiken bij een donkere kleur, en een zwarte tekst bij een lichte kleur
aahh bedankt voor de uitleg Loller1 en manmad ! ook het voorbeeldplaatje in het artikel is dan niet bijster duidelijk eigenlijk, want het menu wat daar getoond wordt is dus 0,0 veranderd tov het huidige Windows 10 kleuren menu... Er staat inderdaad wel in het artikel taak- en TITELbalken, dus ik had beter moeten lezen
Die waren bij mij al in de "hoofd kleur van de achtergrond"
Dit is fantastisch, hoef ik geen half-gebroken thema meer te gebruiken om het te doen!
Met de Final kon je al voor een dark/zwart thema kiezen, vrijwel alles is dan zwart:
- taakbalk
- start menu
- settings
- en met dit passende Windows 10 thema is Firefox ook zwartt en sluit naadloos aan op de rest (wel de beta kiezen).

Ziet er echt heel stuk beter uit. Kan Android nog wat van leren. Erg prettig voor de ogen.
Hoe gaat dat precies, het instellen van die dark theme? Ik kan alleen vinden dat het mogelijk is met register hacks, en dat is toch niet helemaal gebruiksvriendelijk!
Enige wat ik heb gedaan is deze registry key toegevoegd (kan je kopieren en plakken in een txt bestand, opslaan als .reg en dan dubbelklikken). Eerste regel is ook nodig.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Themes\Personalize]
"AppsUseLightTheme"=dword:00000000

[HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Themes\Personalize]
"AppsUseLightTheme"=dword:00000000

Ff rebooten (mss niet nodig). Vervolgens heb je in Settings de optie gekregen om Black theme te gebruiken. Wellicht moet je nog even de kleur van de taakbalk herstellen (transparantie uit ofzoiets, valt ook onder Themes, maar misschien hoeft dat nieteens bij jou).

Er zijn wellicht makkelijkere methodes maar dit heb ik op 29 juli gevonden en direct toegepast.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 19 augustus 2015 22:50]

Maar dit werkt alleen voor de modern ui apps en niet voor de verkenner en x86 programma's(configuratiescherm,apparaatbeheer,...). Heb dit ergens gelezen.
Klopt, maar aangezien ik 99% van de tijd een browser gebruik (zwart) of even iets in de Settings (via Notifications) aanpas (Bluetooth speaker verbinden), of in het Startmenu iets zoek, zie ik vrijwel alleen maar zwart.
Af en toe een PDF openen in Foxit --> die heeft ingebouwd zwart thema met smalle knoppenbalk.
Office gebruiken --> vanaf Office 2016 komt er weer een dark theme (hopelijk een die aansluit op Win10).

Het enige wat ik mis is een zwarte verkenner.

Maar ik heb liever dat MS zich focust op het schalen van hun eigen apps. Skype bijvoorbeeld ziet er belachelijk wazig uit, en met 100% scaling is het haast onleesbaar klein (fullHD op 11.6"). Er is dus gewoon geen oplossing!

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 20 augustus 2015 11:46]

lukt het niet om via de eigenschappen - compatibiliteit een vinkje te plaatsen voor 'Beeldscherm aanpassen uitschakelen bij hoge DPI-instellingen' ?
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ga ik proberen!
Hoezo kan Android daar nog iets van leren? Er zijn genoeg roms met themes of layers support. Windows heeft ook geen out of the box theme support en je moet ux-theme patchers draaien wil je zoiets wel mogelijk maken.

Ik snap verder ook niet helemaal waarom je de kleurenschema's van Windows zou vergelijken met die van Android.

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 19 augustus 2015 14:50]

ROMs ja 8)7
Daar had ik nog nieteens aan gedacht, nu kan Android NOG meer leren hiervan.

Ik bedoelde: Lollipop heeft een zeer wit design. Erg vervelend zeker als je een geweldig toestel met OLED scherm hebt. Niet alleen minder prettig voor de ogen, ook voor je accu.

En ik heb geen enkele patch nodig gehad om te bereiken wat ik schrijf. Dus die vergelijking klopt niet.
Maar nu jij een punt maakt, het feit dat je moet rooten, S-Off etc en al dat soort gedoe en vervolgens in de hooiberg van ROMs die ene stabiele speld vinden met een dark theme dat ook gewoon goed is uitgewerkt.. dat red je al haast niet naast een full time baan als je nog op tijd naar bed wil O-)
Dus nee, dat vind ik absoluut geen geschikt alternatief, slechts voor een zeer kleine niche.
Dat hacker-zwart is wel een beetje jaren 90 hoor ;) Ook valt het stroomgebruik van een wit scherm op Amoled best mee, daar zijn wel onderzoeken van te vinden. Dit geldt zeker voor de moderne schermen van bijvoorbeeld de Note 4 en 5.
Ik bedoelde: Lollipop heeft een zeer wit design. Erg vervelend zeker als je een geweldig toestel met OLED scherm hebt. Niet alleen minder prettig voor de ogen, ook voor je accu.
Daarom vind ik het jammer dat MS niet meteen de optie meegeeft om de vensterachtergrondkleur te veranderen. Ik vind die erg wit en vermoeiend voor de ogen.

Je dark theme voor FF ziet er wel goed uit, ga ik ook eens proberen.
Google toetsenbord heeft Material Design een light en dark theme gekregen. Geen idee wat Android kan leren van Windows. Kijk eens rond in de instellingen dus. :)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 20 augustus 2015 11:45]

Serieus, je hebt het alleen over het toetsenbord. Afhankelijk van fabrikant had je al jaren een zwart toetsenbord (HTC bijvoorbeeld). Zowel HTC en Motorola zijn redelijk afgestapt van een donker thema en met Lollipop helemaal. Valt genoeg af te kijken dus, maar Android kiest duidelijk bewust voor een heel ander kleurenschema. fyi, Met Lollipop zou mijn toetsenbord van zwart naar donkergrijs gaan waardoor het kleiner oogt met de zwarte randen van mijn scherm.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 20 augustus 2015 11:42]

Als voorbeeld ja en volgens mij krijgen steeds meer (Google) apps die theme mogelijkheden in de app (waar het imo hoort) ipv in het OS.
Daar is inderdaad niks nieuws aan, maar een foute vertaling van Tweakers uit, het nieuwe is dat die functie nu ook invloed heeft op titelbalken.
Even voor de duidelijkheid, betekend het dat de vernieuwingen die in de insider-builds komen later via een update/service pack beschikbaar komt voor de gebruiker die niet deelneemt aan de insider-builds?
Wanneer de functies uitontwikkeld zijn wel ja. Een soort Unstable / Testing / Stable rolling-release schema dus.
Wanneer de functies uitontwikkeld zijn wel ja. Een soort Unstable / Testing / Stable rolling-release schema dus.
Waarbij 'unstable' het insider programma is, 'testing' de reguliere Windows 10 versies en 'stable' de LTSB Enterprise versies. Tenminste, als je min of meer de definities van Debian gebruikt: unstable=bleeding edge, testing=vernomen stabiel, stable=mogelijk (veel) ouder maar zeer stabiel. Dat zijn dus drie waar gebruikers aan blootgesteld kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 augustus 2015 16:19]

Ik zou eerder zeggen: Fast ring = unstable (bevat mogelijk nog bugs), Slow ring = testing (weinig kans op bugs, maar niet volledig uitgetest), Stable = reguliere releases (voor zover bekend bug vrij). Enterprise contracten zijn er in de vorm van het software assurance programma.
Enterprise contracten zijn er in de vorm van het software assurance programma.
Enterprise LTSB (Long Term-Support Branch) is een release van Windows 10 die meer op de klassieke manier wordt vernieuwd. Vermoedelijk gaat dit jaarlijks gebeuren, omdat een ge´nstalleerde versie nu iets van 'Enterprise 2015 LTSB' wordt genoemd. Vergelijk het met de vroegere service packs of de 8.1 release van Windows 8. Natuurlijk ontvangt het wel tussentijdse kritieke/veiligheidsupdates.

En ja, het is 'Enterprise', dus waarschijnlijk inderdaad een contract nodig. ;)

[edit]
Wikipedia heeft een stukje met een betere uitleg.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 augustus 2015 16:34]

Insiders testen nieuwe features met als risico dat je ook te makan krijgt met bugs. Wanneer de geplande featuers van voldoende kwaliteit zijn, worden deze weer gedeployed bij de non-insiders.
Ben benieuwd naar de geheugen compressie welke hiermee geintroduceerd zal worden.

Voor mensen die hun Windows thema liever donker willen ipv wit/grijs/blauw: http://www.howtogeek.com/...80%99s-hidden-dark-theme/ . Deze simpele edit zorgt ervoor dat het thema zwart blauw word. Aanrader! :)

Voor mensen die zich trouwens zorgen maken om de privacy: http://www.oo-software.com/en/shutup10 . Werkt perfect
Geheugen compressie is ook een van de dingen waar ik benieuwd naar ben. Verder zit ik op data deduplicatie te wachten. Het zou mooi zijn wanneer deze server feature binnenkort ook naar bijvoorbeeld Windows 10 Pro of Enterprise zou komen.
Thx voor de dark theme tip! Weliswaar werkt het blijkbaar wel niet op de Home editie! :-( (zoals gemeld in een update op de howtogeek.com site)
Dit werkt alleen voor de nieuwe universele apps(settings ed.; en dan nog niet voor alle) en jammer genoeg niet voor desktop apps en niet voor verkenner.

Voor dark theme van de store kun je ctrl+T doen. Deze optie zou ook beschikbaar kunnen komen in toekomstige app updates.
Het eerste wat me op valt na installatie van deze build is dat Edge (browser) een heel stuk langzamer is. Daarnaast valt me het op dat Windows ook wat minder snel aanvoelt als je meerdere dingen open hebt. Hopelijk komt hier snel een oplossing voor.
Vermoedelijk is dit een debug build, het is normaal dat die trager zijn.
Waarom zouden ze een debug build uitrollen?
Zodat ze betere debug informatie krijgen. Het is een 'insider build', niet bedoeld voor dagelijks gebruik.
De films en tv app werkt wel nadat deze geupdated is in de store.
Verder denk ik dat weinig mensen deze build installeren. Zelf wacht ik op een "grotere build" met meer features, na maanden testen/builds installeren, is even een periode "rustig genieten" van Windows 10 ook fijn :)
Een andere belangrijke wijziging is Object RTC ondersteuning in Edge (of toch de beginselen daarvan). Fijn dat de preview weer begint en ga er zeker gebruik van maken, ik kijk uit naar de volgende release in oktober.
Meer info over het niet functioneren van Google Chrome in deze build valt ook hier te lezen op die issue-tracker van Google Chrome. Men denkt dat het te maken heeft met de aanpassingen die Microsoft heeft doorgevoerd in de Memory Manager.
The newest insider preview adjusted how windows manages memory, not sure if that is part of the problem as the crash mentions memory.
Wat betreft de kleuren in de titelbalk; ik ben er geen fan van. Je krijgt nu een titelbalk met een solid kleur waar de taakbalk (optioneel) transparant is. Als de titelbalk nu ook transparant in te stellen is, wordt het mijns inziens een mooier geheel. Nu "vloekt" het met elkaar.

[Reactie gewijzigd door FREAKJAM op 19 augustus 2015 14:28]

Haha, logisch want Google Chrome is echt een geheugenslurper van het hoogste niveau. Hopelijk gaan de engineer daar wat beter werken aan hun memoryleaks.
Edge verbruikt blijkbaar nog meer ;)
Maar edge verbruikt weer aanzienlijk minder cpu resources en us beter in gebruik met touch devices.

[Reactie gewijzigd door vali op 19 augustus 2015 17:42]

Ik heb het gevoel dat meer gebruikers last hebben van een overactieve superfetch die geheugen problemen veroorzaakt (vooral op 5400rpm 4GB laptops) dan dat echt applicaties het volle geheugen gebruiken.

De meeste mensen hebben nu eenmaal meer NTFS metadata en superfetch/filecache in het geheugen dan echte applicaties
Ik denk dat MS wat nieuwe features wil laten voor een Win10 event ergens in september. Er komt namelijk volgens planning in oktober een kleine update aan met nieuwe features voor zowel win10 als edge.
vroeger bezocht ik tweakers voor info en bij te leren,tegenwoordig lees ik de comments minder en minder,ik heb namelijk geen universitaire studies gedaan ,jammer. :'(