Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Er is een nieuwe bta verschenen van de Xbox-applicatie voor Windows Mobile, en daarin is een verwijzing gevonden naar het spelen van games vanaf de Xbox-console. De feature werkt echter nog niet, waardoor de meeste details nog ontbreken.

Een gebruiker van de nieuwe bèta-applicatie postte op Reddit zijn bevindingen en toonde screenshots ter bewijs. In de app is een knop die "play from console" heet, en deze is op de plaats van de eerder geïntroduceerde "play on console"-knop gekomen. Deze subtiele wijziging in de tekst hint erop dat het mogelijk wordt om games van de Xbox-console te streamen naar de smartphone, iets dat ook in andere teksten binnen de app terugkomt.

Omdat de functionaliteit nog niet werkt, is niet precies te zeggen hoe gamestreaming eruit komt te zien, en of dit voor alle games zal gelden. Microsoft heeft zelf nog niets losgelaten over de ontdekte functionaliteit. Het is echter mogelijk dat het bedrijf uit Redmond tijdens de E3-bijeenkomst volgende maand gamestreaming officieel introduceert. Het verschijnen van de nieuwe knoppen in de Xbox-app duidt er op dat een snelle introductie volgt.

Xbox-streaming naar Windows MobileXbox-streaming naar Windows MobileXbox-streaming naar Windows MobileXbox-streaming naar Windows Mobile

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Natuurlijk niet heel fijn z'n klein scherm, maar handheld schermen zijn nog kleiner. Zou een leuke functie zijn, moet microsoft wel met z'n houdertje komen voor de xbox controller en mobiel.
De 950 bijvoorbeeld kan je gewoon USB apparaten aansluiten, kan best zijn dat je ook je XBO controller op je telefoon kan aansluiten (Desnoods via Contiuum).
Met de Windows 10 Anniversary Update komt er native support voor een Xbox One controller in de 950(XL). Dus dan lijkt me Xbox games streamen niet heel ver weg
Gelijk geprobeerd en met de Retail build TH2. Simpel USB Type-C naar USB-A verloop stukje die ik al had liggen.Mijn Lumia 950 ziet de Xbox Controller, de Xbox Controller trilt, maar de Lumia 950 zegt dat er nog geen support voor de controller is. Wellicht dat het met de Insider RS1 wel al werkt.
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 29 mei 2016 18:29]

Hoe dan?

Voor zover ik weet gebruikt de controller zijn eigen radio-frequentie of een USB-kabel. Aangezien de radio-receiver niet in de Lumia is ingebouwd, moet je dus aan de gang met een kabel. Wat dan weer lastig wordt, want de Lumia is een USB-C en iedereen (kuch) met een controller moet dan een nieuwe kabel gaan kopen want standaard zit er een "gewone" UB-kabel bij.

En dan nog; je kan niet je controller en mobieltje tegelijk vasthouden dus dan zit je zometeen op een 5.5" scherm te spelen wat op je schoot ligt ofzo.
https://www.youtube.com/watch?v=KBrYksI0RxU Werkt dus in Continuum maar ook gewoon op de telefoon zelf.
Ik heb zo een vermoeden dat de continuem dock vereist is voor dit. Tevens kan je dan gelijk een grote monitor aansluiten
Vereist niet, maar kan wel voor de minste latency zorgen wanneer je het beeld naar een groter scherm wil brengen. En je hebt geen verloop nodig.
Lumia 950 naar Type-C poort in een display dock.
Xbox controller kan in een USB-A poort van een display dock.
Groot scherm via HDMI/DP poort van een display dock.
Inderdaad, want on screen control vind ik altijd maar belabberd werken. Verder wel een toffe functie.
Dit is ook al op build 2016 bekend gemaakt en dat dit geoptimaliseerd wordt voor continuum. Ik ben in ieder geval erg benieuwd. Gebruik continuum met de display dock de laatste tijd steeds vaker i.c.m. 950xl. Kan desnoods remote inloggen op mijn vaste computer. Maar gebruik het vooral voor browsen en mailen en muziek in de huiskamer.
Nou, zo natuurlijk vind ik dat niet. Ligt uiteraard ook aan de game. Maar met de resoluties die we tegenwoordig op onze telefoons hebben, is het zo scherp als op tv. Je moet je telefoon natuurlijk niet te ver weg houden.
Leuk voor als je op de schijthuis zit :P
Games voor handhelds worden qua GUI daar dan ook op speciaal voor ontworpen.

Hierbij heb je een goede kans dat GUI elementen onpraktisch klein gaan worden.
Ik ben dan toch benieuwd hoe dit gaat werken. Het zal wel heel moeilijk worden om The Witcher 3 te spelen op een Lumia 930

[Reactie gewijzigd door Rockvee2 op 29 mei 2016 13:24]

Ik stream regelmatig van mijn xbox one naar mijn laptop. Zolang je niet multiplayer online speelt (voornamelijk bij shooters zo) wil het prima. Diablo 3, witcher en gta 5 werken allemaal prima en dan ook nog via wifi.

Ik vermoed alleen dat jij voornamelijk op de grootte van het scherm doelt. Hier zet ik ook nog mijn vraagtekens bij omdat de ui niet bedoelt is voor kleine schermen en zelfs op mijn tv heb ik bij sommige games moeite om tekst te lezen van veraf.
Kun je niet met de 950 bijv. je stream projecteren naar een grootscherm vanaf je telefoon?
Dan zou je overal kunnen gamen wanneer je xbox thuis staat :)
Ik denk dat je dan wel heel veel lag krijgt, of je zou een soort chromecast idee moeten hebben waarbij de xbox rechtstreeks naar de bron projecteert. Of de telefoon met een hdmi aansluiten.
WiDi werkt echt slecht. Of ik snap het niet.

Mijn Lumia 950 via WiDi verbinden naar de One, vlekkeloos. Dan iets moeten aantikken op mijn Lumia en dat op mijn One zien gebeuren; rustig 50 tot 100ms lag. Om nog maar te zwijgen over een foto laten zien; ik haal op mijn Lumia en mijn RT68U router ongeveer 38Mbit upstream maar een foto naar mijn One sturen is makkelijk 3 seconden "wachten".

En je kan ook lastig streamen als je One thuis staat en je zit met je andere device in de trein of McDonalds; je moet dan een VPN opbouwen, route-tabel voor je device in hetzelfde IP-segment als thuis hangen en dan "hopen" dat je internet-verbinding stabiel genoeg is. Streamen binnen hetzelfde netwerk piekt nu al naar bijna 20Mbit, laat staan dat je dit als upstream (via jouw eigen ISP) naar een device buiten wil sturen.
Ik bedoel op een scherm van een telefoon. Xbox naar pc gaat prima.
Speel regelmatig The Witcher via remote play (PS4) op mijn Xperia Z5 en dat werkt prima! Wel met een mount voor op de controller, dus je zit redelijk dicht op het scherm, maar prima te doen!
Ik denk dan ook dat dit voornamelijk bedoeld is voor Continuum.
Trouwens eerst waar ik nu aan denk, VR-ding-bril op, 950 erin en Forza racen :D

Ook, je kan niet rondkijken, maar met zo'n scherm.. kan geen 60" tegenop :P
Latency is veels te hoog daarvoor.
Wifi nooit getest, maar bedraad zat ik op ~50ms gemiddeld, dat is makkelijk te overzien.
Dan zal je nog steeds misselijk kunnen worden door de latency.
Trinus VR nooit geprobeerd? Heb ik echt geen last van gehad daarmee.
Voor VR kan dat al misselijkmakend zijn.
Misschien om je telefoon als VR-scherm te gebruiken voor games die vanaf XB1 gestreamd worden? Zou cool zijn.
Daarvoor is de latency veel te hoog. Dat is ook de reden waarom de Rift en de Vive nog een aantal kabels nodig hebben om te werken.
Als dit werkt onder continuum, via een Dock je controller en TV aansluiten, zodat je mobiel als streaming device werkt! Dit zou een leuke aanvulling zijn.
De ontwikkeling van Windows mobile staat in ieder geval niet stil, niet alleen business, ook voor consumenten.

[Reactie gewijzigd door ardvark99 op 29 mei 2016 20:43]

Kan ik op mijn Nvidia Shield ook. Met een Nvidia kaart in de PC.

Zo ook bij bijvoorbeeld smartwatches.

Het is zo irritant wanneer je meteen ook van hetzelfde merk een ander apparaat moet hebben om het te laten werken. Het is 2016, dit soort vendor lock-ins werken niet meer. Gebruik open standaarden en je zult meer klanten krijgen.
Kan ik op mijn Nvidia Shield ook. Met een Nvidia kaart in de PC.
Snap niet helemaal wat je punt is. Doet Steam ook. En wat Smartwatches ermee te maken hebben? (Mijn LG smartwatch doet het perfect op mijn Sony en HTC telefoons).
Het is zo irritant wanneer je meteen ook van hetzelfde merk een ander apparaat moet hebben om het te laten werken. Het is 2016, dit soort vendor lock-ins werken niet meer. Gebruik open standaarden en je zult meer klanten krijgen.
Het gaat hier over een console. Dus natuurlijk zal de fabrikant het eerst haar eigen apparaten ondersteunen. Ook in 2016 is het voor consoles niet meer dan normaal dat alles gelocked is zoals de fabrikant dat wilt. Ik vraag me af hoe je op een console met open standaarden wilt werken, terwijl de consoles relatief goedkoop blijven.
Snap niet helemaal wat je punt is. Doet Steam ook. En wat Smartwatches ermee te maken hebben? (Mijn LG smartwatch doet het perfect op mijn Sony en HTC telefoons).
De Apple Watch heeft een Apple telefoon nodig, en de Samsung watch als ik me niet vergis ook een Samsung.

VR brillen kun je het ook naartoe doortrekken.
Ik vraag me af hoe je op een console met open standaarden wilt werken, terwijl de consoles relatief goedkoop blijven.
Een console gebruikt al deels open standaarden. TCP/IP bijvoorbeeld, of HDMI (niet royalty free geloof ik, maar wel open specificatie).
De Apple Watch heeft een Apple telefoon nodig, en de Samsung watch als ik me niet vergis ook een Samsung.
VR brillen kun je het ook naartoe doortrekken.
Ligt aan de watch en ligt aan de VR bril. Als het voor de maker/ontwikkelaar interassanter is om gesloten te doen, dan zullen ze dat doen. Is het beter om open te doen dan doen ze dat. Microsoft heeft geen enkele rede om hier een open standaard voor te maken/gebruiken.
Een console gebruikt al deels open standaarden. TCP/IP bijvoorbeeld, of HDMI (niet royalty free geloof ik, maar wel open specificatie).
Ja, omdat die standaarden niet door de fabrikant ontwikkeld zijn... Maar de streaming techniek die ze gebruiken wel. Waarom zouden ze daar een open standaard van maken? Ze ontwikkelen dit toch zelf voor gebruik met hun eigen console.
Als iemand een bv game maakt, dan maken ze de engine toch ook niet direct open source?

Dus nogmaals de vraag, hoe verwacht je dat een bedrijf geld verdient als ze enkel met open standaarden werken als ze een eigen stuk hardware op de markt brengen? Dit terwijl de consoles onder kostprijs verkocht worden.
Ligt aan de watch en ligt aan de VR bril.
Zijn wel premium modellen, met bepaalde unieke features.
Als het voor de maker/ontwikkelaar interassanter is om gesloten te doen, dan zullen ze dat doen. Is het beter om open te doen dan doen ze dat. Microsoft heeft geen enkele rede om hier een open standaard voor te maken/gebruiken.
Waarom niet? Open standaard betekent niet gratis, dat is heel iets anders. Het gaat er ook helemaal niet om wat interessant is voor Microsoft om een paar % meer winst te maken. Het gaat er om wat interessant is voor de (potentile) klanten. Daar verdien je uiteindelijk aan.
Dus nogmaals de vraag, hoe verwacht je dat een bedrijf geld verdient als ze enkel met open standaarden werken als ze een eigen stuk hardware op de markt brengen? Dit terwijl de consoles onder kostprijs verkocht worden.
Lees je reactie terug, dat vroeg je net niet hoor; je vroeg het je af. Dat is heel iets anders...

Allereerst niet de consoles onder de kostprijs verkopen, natuurlijk. Als dat gebeurd weet je dat je een paard van troje binnenhaalt waarbij je de rekening elders betaald. Zie ook de verrotte printerindustrie, ook een doorn in het oog voor het milieu.

Ten tweede, ook al blijf je dat wel doen, dan is er nog steeds dikke winst via games. Op het moment dat je gebruik maakt van open standaarden zal [bijvoorbeeld] de beste controller winnen. Op het moment dat je gebruik maakt van open standaarden zal ook de beste computer winnen. Het is niet voor niks dat de IBM cloon het uiteindelijk heeft gewonnen; die was wel compatibel.
Volgens mij zit je met het probleem van controller ondersteuning, sowieso werken de xbox en playstation controller niet officieel op ios bijvoorbeeld.
Heh, dat geld voor je Nvidia Shield niet zeker? 8)7
Jawel, dat is ook juist mijn punt |:( waarom zou dat nou niet met een AMD kaartje kunnen werken? Het mooie van een PC is nou juist dat je zelf kunt kiezen welke CPU, GPU, toetsenbord, enz je wilt hebben.
Tja, Nvidia heeft die techniek nou eenmaal ontwikkeld, niet geheel onverwacht, en geheel begrijpelijk.
Ik verwacht dat AMD binnen de kortste keren hetzelfde doet maar dan een "open" standaard ervan maakt.
AMD heeft al zoiets. De techniek is niet zo ingewikkeld, het gaat om de integratie en gebruikersvriendelijkheid. Het is heel jammer dat het niet gewoon met iedere grafische kaart of iedere tablet werkt. Zo populair is de Nvidia Shield niet eens als je kijkt naar marktpercentage. Ondanks dit ik gebruik de feature zelf niet, en vind het wel een fijne tablet
Handig voor alle toekomstige Lumia's ...
De naam is nog niet bekend. Kunnen ook Surface Phones gaan heten.
Als ze het eerst eens voor elkaar krijgen Android of IOS apps er direct of makkelijk draaiend te krijgen zou het aantrekkelijk worden met dit soort features erbij. Maar je xbox streamen alleen is geld steken in een product wat toch niet veel gebruikt gaat worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True