Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 45 reacties

Er is een afbeelding opgedoken van een tablet met de naam Zenpad Z8, gefabriceerd door Asus. Volgens telecomsinsider Evan Blass krijgt het apparaat de beschikking over een Snapdragon 650-soc, en heeft het scherm een resolutie van 2048x1536 pixels op 8" diagonaal.

Blass zette een afbeelding van de Zenpad Z8 op Twitter, maar vanuit Asus zelf is nog niets openbaar gemaakt over deze tablet. Afgaande op de getoonde render heeft het apparaat knoppen aan de rechterkant, maar zijn er verder weinig opvallende designkenmerken te noteren. Wel valt een logo van de Amerikaanse telecomprovider Verizon Wireless op. Of de tablet ook in Nederland uitgebracht wordt is niet duidelijk.

Volgens Blass, die vaak als eerste over details van onaangekondigde apparaten beschikt, krijgt de Zenpad Z8 een scherm van 8" met resolutie van 2048x1536 pixels. In de behuizing doet een Snapdragon 650-soc van Qualcomm zijn werk, bijgestaan door 2GB aan werkgeheugen. Het met microsd uitbreidbare opslaggeheugen bedraagt 16GB en er zijn camera's aan voor- en achterkant aanwezig van respectievelijk 8 en 1,8 megapixels.

Vorige week kondigde Asus nog twee nieuwe tablets aan, waarvan eentje net als de vermoedelijke Zenpad Z8 een 8"-scherm heeft. Deze heeft een MediaTek-soc aan boord en een resolutie van 1280x800 pixels, en is daarmee minder high-end dan de door Blass genoemde Z8.

Asus Zenpad Z8

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (45)

Ik zit nog steeds te wachten op een goede opvolger voor mijn Google/Asus Nexus 7 (2013). Zonder twijfel nog steeds mijn favoriete tablet, maar begint nu toch wel wat traag te worden. En expendable storage is ook meer dan welkom voor een filmpje in het vliegtuig zo nu en dan. Dus misschien is deze tablet wel iets!

Iemand enig idee hoe de SD 650 zich verhoudt tot de S4 uit de Nexus 7? Via google word ik niet veel wijzer...

[Reactie gewijzigd door pimsaint op 29 mei 2016 13:23]

Hier een review van de Snapdragon 650 in de Xperia X:

http://www.gsmarena.com/sony_xperia_x-review-1441p5.php

Hij is dus vergelijkbaar met de S808 uit bijvoorbeeld de G4. Als je de s808 even nazoekt zie je dat die echt een pak sneller is dan de s800/801:

http://www.anandtech.com/show/9379/the-lg-g4-review/6

En de S800 (de laagst geclockte 800/801) uit bijvoorbeeld de xperia Z1 is echt weer een heel stuk sneller dan de dan de s4 pro uit bijvoorbeeld de nexus 7:

http://www.gsmarena.com/sony_xperia_z1-review-987p5.php

Hier staan een aantal S4 pro's en vergelijkbare SoCs tussen zoals onder andere de 4420 uit de s3.

Het is heel lastig om zo ver terug te kijken met zulke chips aangezien de gebruikte benchmarks vervangen worden, geupdate worden en ook het OS telkens een update krijgt. Maar je kunt wel stellen dat de s650 gehakt maakt van de S4 pro, zowel op GPU als CPU gebied.

[Reactie gewijzigd door Thekilldevilhil op 29 mei 2016 15:54]

In geekbench kon ik ze allebei nog vinden:

Nexus 7 (2013) ~550 single ~1850 multi

https://browser.primatela...=%E2%9C%93&q=asus+nexus+7

Sony Xperia X: (single niet gevonden) ~3800 multi

http://www.mobilescout.co...goes-benchmark-tests.html
http://www.areamobile.de/...-qualcomms-snapdragon-650

Dus 2 keer zo snel op basis van 1 benchmark, maar de rest is ook hard gegroeid. Vooral de snelheid van flash geheugen.
Zenpad s8.0 is dan een betere, 64gb opslag en Micro SD slot, 4gb werkgeheugen, Intel quad core 2,3 ghz, wel wat duurder ja, maar wel erg fijne Tab. Maar goed zoeken, asus heeft vaak veel modellen van het zelfde type of andersom, dus goed het model nummer en de specs checken...

[Reactie gewijzigd door wilvanwil op 29 mei 2016 13:25]

Nexus 7 is quadcore krait op 1.5Ghz en 32 bits
SD650 is hexacore met 2*A72 + 4*A53 op max 1.8Ghz en 64 bits

De CPU is dus iets sneller maar de Adreno 510 in de 650 is minstens 2 keer zo snel als de 320 in de Nexus 7 (Schatting op basis van GFLOPS). Als iemand nog links heeft naar benchmarks van de 650 dan zijn die welkom.
De SD650 is vergelijkbaar met de SD808 van vorig jaar. Zie configuratie van de chip [2*A72 + 4*A53].
Ik ben anderhalf jaar geleden voor de opvolger (in de geest van althans) van de Nexus 7 : de Nvidia Shield Tablet. Nog geen seconde spijt van gehad. 7 inch, goede processor, weinig bloatware en krijgt regelmatig updates...
Ik was ook aan het twijfelen om de shield te kopen, maar had begrepen dat er nogal wat problemen waren met de WIFI na een update.. Enig idee of deze van de baan zijn ondertussen ?
Ik heb er in ieder geval geen last van gehad. Die update is gepulled na een paar uur en ik ben eigenlijk nooit zo gehaast ;) ik wacht meestal een weekje.
Dan wacht je al te lang want de Samsung S2 8" is een veel betere tablet en al heel lang verkrijgbaar!
Ik heb zelf de eerst N7 en heb nog steeds de 2013 versie en voor mijn schoonmoeder de Samsung S2 gekocht. Wat een verschil...
Waar blijven nou de nieuwe 10 inch android tablets die geen vermogen kosten....


Ik ben dringend aan een nieuwe toe maar ga echt geen 4 a 500 euro voor een tablet betalen.
daar heb ik een hele pc voor.

Een tabletje met goede soc 2gb ram 16 gb geheugen en 10 uur acctuduur voor 250 a 300lijkt me toch niet zon onredelijk...
Maar nee die dingen kosten meteen 500 euro.
Hahaha die was ik ook net aan het inkloppen.
Ik heb er eentje, prima ding. Mooi stevig en een nagenoeg kale Android
Hij heeft zelfs 32G ipv de gevraagde 16 en je kan er nog 128 bij prikken. Dat kost een tientje of 4

[Reactie gewijzigd door Ortep op 29 mei 2016 22:52]

Voor 200,-- best redelijk te noemen zelfs. :)

Tablet-PC MEDION® LIFETAB® P10506 (MD 60036)
Intel® Atom™ processor x5-Z8300 (tot 1,84 GHz)
10,1" Full-HD beeldscherm met IPS-technologie
Metalen behuizing
32 GB intern geheugen/2 GB RAM
Accu met lange werkingsduur
Tablet MD 60036 10.1" FHD IPS.10.1 FHD IPS.
- 2 GB werkgeheugen
- 32 GB intern geheugen (27 GB beschikbaar)
- 5MP-camera en 2MP-frontcamera
- WiFi-N
- Bluetooth 4.0
- GPS
- micro-HDMI met USB-host-functie
- geheugenkaartlezer
- afmetingen: ca. 25.9 x 15.4 x 0.8 cm
Android™ 5.1, Lollipop
Check de webshop van Asus even. Vorige week nog gekocht : Asus Zenpad10 Z300c met 2GB/32GB en Android 5.0. Oh ja in de prijs van zo'n ¤260,- zit ook een BT toetsenbord dock met extra speakers.
http://eshop.asus.com/nl-NL/zenpad-10-combo-deals

Ik ben op die tablet uiteraard ook bezig geweest met benchmarks. De Intel cpu lijkt niet veel sneller te zijn dan de midrange Mediatek processoren en de ZenUI launcher lijkt alles met 60% te vertragen. Met Smart Launcher 3, is alles een stuk vlotter.

De hardware is voor de prijs ok, maar de software/launcher laat het afweten (dit is de eerste conclusie na enkele dagen testen). Ik verwacht van de Snapdragon 650 vele betere resultaten.
Ja het is gek met die Intels, Android zelf is totaal niet geoptimaliseerd voor die dingen dus zaken als apps openen, task switching, etc is traag maar zodra je bv Chrome draait of bepaalde games is het weer erg snel.
Intel cpu en Android is een loser-combinatie. Op intel hoort gewoon Windows of Gnu/Linux of FreeBSD/OpenBSD, Haiku of iets dergelijks te draaien. Als je Android wilt draaien kies je beter een Arm-cpu.
Ik had de Galaxy Tab S1 en vervangen door de Tab S2 en ik mis toch wel dat 10,5" scherm. De S2 is 9,7" en 4:3 en merk dit toch wel bij TV en films (wat ik vaak kijk). Niet een heel groot probleem maar ik hoop dat Samsung toch weer met een 10,5" tablet komt de volgende keer.

Ik koop liever tablets uit het segment van 500,-- omdat ze toch wat meer bieden. Zelf heb ik het vooral op schermkwaliteit en accuduur, processorsnelheid geloof ik allemaal wel. Bij de tablets in dit segment kom je niet veel slechte zaken tegen, het hangt er vooral vanaf wat je wil.

Bij Asus vind ik vooral de accuduur tegenvallen, al is mijn ervaring wel gebaseerd op oudere modellen. Acceptabel wanneer je een tablet vooral binnen gebruikt maar als je vaak onderweg bent en de helderheid hoog hebt dan merk je dit wel. De Tab S2 neem ik de hele dag mee en hoef hem pas in de avond aan het infuus te hangen.

Het is even doorsparen maar je wordt niet teleurgesteld. :)
Leuke specs, maar weer een Android-tablet met crapware erop die geluk heeft om uberhaupt een enkele update te krijgen.

De Android-tabletmarkt is de laatste tijd een drama. Allemaal low effort pogingen om maar wat hardware op de markt te krijgen maar je krijgt nergens fatsoenlijke software erop in de vorm van een redelijk kale Android die nog wat (security)-updates krijgt. En dan wordt er wel verwacht dat je er een paar honderd euro voor neerlegt.

Op dit moment vind ik Windows 10 een redelijker optie als tablet OS, maar daar heb je weer veel minder hardwarekeuzes in in deze prijscategorie. Als iemand mij vraagt "wat voor tablet moet ik kopen" heb ik eigenlijk geen antwoord paraat.
Oneens. Als je een low budget Windows tablet in de handen hebt gehad, praat je wel anders. Windows is imho ongeschikt als tablet Os. Ui die niet goed meeschaalt, keyboard wat te vaak niet opent als je op een tekstvak klikt en meer.

Ik heb zelf een Dual boot China tablet en gebruik Windows hierdoor zelden, maar als ik het wel gebruik, valt me altijd op hoeveel fijner android werkt.

Maar goed, ik consumeer op mijn tablet, kan me voor een werk omgeving anders voorstellen.
Ben het in principe met je eens dat Windows niet de perfecte oplossing is hoor. Maar ik vind het bizar dat alle doorsnee tabletfabrikanten* ermee wegkomen om Android uit te rusten met een hoop zooi en je geen updates krijgt. Het is erg respectloos richting eindgebruikers toe, en dan prefereer ik Windows Update voor mezelf en als advies voor anderen die een tijdje met hun tablet willen doen.

* Apple is hier een klasse apart, en ook Nvidia heeft de goede insteek maar de uitstekende Shield Tablet (K1) is niet meer te verkrijgen.
Je hebt volgens mij maar 2 opties, een Nexus 9 of een Pixel C. De Nexus 9 is nog steeds een snelle tablet die je nu wel spijtig genoeg 2de hands gaat moeten beginnen zoeken. De Pixel C is wel wat duur, maar is dan ook by far de beste (Android) tablet die je momenteel kan vinden waar je zeker kan zijn van deftige updates.

[Reactie gewijzigd door venqwish op 29 mei 2016 16:32]

IPad misschien? Of is dat tegen je principes.
Xiaomi is een goede keus als je goed-werkende software vereist.
Daarnaast zijn er veel custom ROMs voor Xiaomi!
"Goed-werkende" software betekent voor mij toch echt "redelijk kaal" Android zoals genoemd in mijn eerste reactie, en je kunt met een Xiaomi daar niet verder van verwijderd zijn. Ik weet dat het persoonlijk is, maar volgens mij is Xiaomi's iOS ripoff skin over Android verre van populair onder Tweakers.

Bovendien heeft Xiaomi de eerste Mi Pad nooit een update gegeven, en kun je ook met custom roms niet verder komen dan Android 4.4 of een buggy Android 5.0. Ze hebben niet eens de kernelbroncode vrijgegeven (dat is verplicht!) waarmee ROM developers aan de gang kunnen. Ik raad iedereen aan met een grote boog om Xiaomi heen te lopen.
Nou doe je Xiaomi een beetje te kort: de hardware is over het algemeen echt prima, zeker in verhouding tot de prijs.

En wat betreft Miui (Android skin): ja daar moet je van houden, mij persoonlijk interesseert het totaal niet hoe populair het is onder andere tweakers. Ik heb een Mi Pad 2 (met Miui 7 en Android 5.1) en ik vind het een heerlijke tablet. En over het algemeen zijn er altijd wel alternatieve ROMs beschikbaar voor Xiaomi devices.

De Mi Pad 2 loopt trouwens op alle vlakken, rondjes om de (ongeveer) even dure Asus Zenpad C 8.0 van mijn dochter.

[Reactie gewijzigd door dennisfr op 30 mei 2016 17:48]

Wat een bezels eromheen zeg. Lijkt wel een tablet van 50 euro.
Ik snap dat mensen wat kleinere bezels op hun telefoon willen omdat hij dan minder breed wordt en beter in je hand past, maar bij een tablet vind ik zulke bezels juist fijn zodat je het goed vast kan houden zonder dat je hand het touchscreen aanraakt.
Eens maar het had zeker aan de zijkanten dunner gekund en ook boven en onder is het in mijn opinie te groot. Daarnaast maakt het een 8inch tablet zo een stuk groter en dus een stuk minder mobiel.
Idd. vrezelijk, Dit doen zelfs Teclast en Chumi etc. beter.
Het lijkt primair een tablet voor de Amerikaanse markt te worden als je het Verizon logo moet geloven. Wellicht dat zij dergelijke brede bezels juist fijn vinden omdat ze ook door dikkere handen plezierig vastgehouden kunnen worden ? Als je de gemiddelde BMI waarde van de US of A neemt zou dit design wel te begrijpen zijn :9

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 29 mei 2016 14:17]

Ze gaan heus niet de bezels per markt veranderen. Ook is je comment wel grappig maar ook aanstootgevend.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 29 mei 2016 17:02]

Persoonlijk heb ik slechte ervaring met Android tablets. Niet om hier haterig te doen, want ik heb daadwerkelijk geen probleem met Android en de telefoons. Ik zie alleen problemen in de tablets. Een Galaxy Tab, Zenpad of een tablet met Android die niet van Google is heeft al gauw het probleem dat hij na 2 jaar erg vertraagd wordt omdat de hardware en software niet meer up-to-date zijn.

Zelf heb ik wel een iPad mini van de eerste generatie. Nu hikt hij wel eens en loopt hij zo nu en dan vast, maar ik krijg nog steeds updates na 4 jaar en ik ben nog steeds tevreden met mijn iPad. Maar hier ga ik niet veel verder op in, want de twee zijn lastig vergelijkbaar.

In het geval van Android tablets is oriënteren enorm belangrijk en dat kan een groot nadeel voor velen zijn. Samsung tablets hebben met de stock firmware en software ongeveer eenzelfde levensspan als een Samsung telefoon en dat hoor en merk ik vanuit mijn omgeving regelmatig. Zelf zou ik best een keer een Android tablet willen gebruiken, maar dan wil ik van een lange levensduur gegarandeerd zijn.

Tot nu toe ziet een Windows-ultrabook er uit als mijn favoriete vervanger voor mijn iPad zodra hij onbruikbaar wordt. Maar het lijkt mij dat dat nu nog wel even duurt. Stel dat er nu een érg goede tablet komt met Android, dan denk ik er over na. Zoals een goede Nexus tablet. Cyanogenmod is natuurlijk ook altijd nog interessant. Heb ik ook met mijn S4 gedaan en die draait nog als een zonnetje (afgezien af en toe een crash, maar het draait erg stabiel verder).
Ik wil hier toch even melden dat dit niet voor alle fabrikanten geldt. Mijn Sony Z2 Tablet van 2 jaar oud wordt 'gewoon' voorzien van een update naar Marshmellow.
Daarbij zijn Sony producten niet de goedkoopste, maar zo krijg je toch waar voor je geld.
Sony, die heeft mij mooi bekeert naar de iPhone. Iets wat ik nooit zou doen (ik was altijd anti-Apple), tot ik een mooie Sony Xperia Pro telefoon kocht. Die zou op een bepaald moment kunnen upgraden naar Android 4 (stond letterlijk op de doos!). Nope, niet gebeurd - tijden gezocht en gewacht. Alleen voor de Playstation krijg ik nog wel regelmatig updates. :P

Misschien dat het nu beter is, maar ik loop met een boog om het hele Android heen. Nee, Apple is ook niet heilig en verprutst ook wel eens wat (zijn ze soms best goed in). Ook een Samsung tablet gehad. Was opzich wel te doen, maar ook weinig updates/upgrades voor gezien. Daarna een iPad mini 2 gehaald, die krijgt nog steeds zijn updates en loopt nog altijd soepel.
Dat herken ik wel. Voor smartphones vind ik Android en iOS gelijkwaardig. Maar voor tablets wint iOS het. Ik heb zowel een iPad als een Samsung tablet maar iOS is net wat handiger voor typische tablettoepassingen.
Klopt, of je moet je naar windows-tablets en ultrabooks wenden.
Ik begin de laatste tijd een beetje interesse te krijgen in Android tablets. Het leek me altijd overbodig maar het lijkt me nu eigenlijk toch wel handig voor onderweg erbij in je laptop tas. Helemaal als je bijvoorbeeld in een drukke trein zit waarbij je amper de ruimte hebt om je laptop erbij te pakken. Wat ik me nu afvraag is waarom tablets in het algemeen slechtere specs hebben dan telefoons. Het lijkt me juist dat een tablet meer geschikt is om bijvoorbeeld games op te draaien en meer de rol van een pc inneemt en dus hogere specs zou moeten hebben. Helemaal de opslagcapaciteit van tablets zou ik hoger willen zien voordat ik er een keer eentje koop. Ik wil er van uit kunnen gaan dat ik veel apps kan installeren en daarnaast ook nog genoeg ruimte over hou voor wat films en series. Ik zou dus minstens 128 GB MMC willen hebben en dan daarnaast een mogelijkheid om er een sd kaartje in te doen. Het valt me dus en beetje tegen dat deze tablet er weer eentje is met 16 GB opslag.

[Reactie gewijzigd door Electric Vibes op 29 mei 2016 21:36]

Na jarenlang een BlackBerry PlayBook te hebben gebruikt (met heel veel plezier, dit apparaat kreeg lang updates alleen schande dat BB10 er nooit op is uitgebracht), overgestapt naar ASUS MemoPad 7. Man man man ik heb welgeteld 1 (!!!) update gehad naar Android 5.1 en nu is ie alweer eol.

Dat slaat toch werkelijk nergens op. Ik weiger nog Android apparaten te kopen als het niet van Google zelf is. Merken als Samsung, ASUS, HTC, Sony etc hebben gewoon schijt aan de consument en komen na een update (als je geluk hebt) gewoon met een nieuw product op de markt en de oudere versie daarvan is in een klap gewoon stront.

Ik weiger een iPad te kopen gezien mijn haat jegens Apple, maar dit soort zaken doet de concurrentie weinig goed. Net zoals de reactie hierboven kan je naar mijns inziens het beste een Windows 10 tablet kopen. Dan blijf je tenminste updates houden. Enige probleem is inderdaad dat je qua hardware dan weinig keuzes overhoudt en het aanbod qua apps niet is om over naar huis te schrijven (ok, je hebt de desktop omgeving maar dat is lang niet even gebruiksvriendelijk op een tablet)
De verschillen tussen Android 5.1 en 6 zijn zo minimaal daar mis je niks aan. Alle apps die op 6 werken, doen dat ook op 5.1, en Asus blijft netjes security updates uitbrengen.

Overigens heeft die Playbook (ik had er ook eentje) ook maar 1 update gekregen, van OS 1 naar OS 2.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 29 mei 2016 16:01]

PlayBook heeft iets van 10 updates gehad, waarvan de 11e naar BB10 zou moeten maar helaas was gecancelled. Je moet niet de updates naar 1.0.7 of 2.1 ofzo vergeten. Die brachten ook flinke nieuwe functionaliteiten.

ASUS brengt inderdaad nog wel security updates, dus dat is inderdaad netjes. Maar kom op zeg. Toen ik mijn MemoPad 7 kocht kwam 2 maanden later Android 6.0 uit en naar die update kan ik dus al fluiten. Dat zoudus betekenen dat de MemoPad Android update ondersteuning heeft gehad van welgeteld 10 maanden. Dat slaat toch op kaas?
Ik weet het, ik baalde ook van het mislopen van BB10, OS 2.1 was tegen het einde nog steeds half af.

Maar ik zie hier dat de MEMO Pad in zomer 2014 met Android 4.4 uit kwam? Ik heb zelf inmiddels geen Asus tablet meer, maar op mijn Fonepad (even oud als die Memopad) kwamen nog regelmatig fixes uit (Stagefright etc).
Ik ben geen liefhebber van tablets. Ik vind de telefoon bij uitstek het apparaat waarmee ik alles kan doen exclusief films en series kijken, daar sluit je een apparaat dat kodi aankan voor aan op een televisie. Dat kan uiteraard ook je telefoon zijn, maar dan kun je niet even tussendoor browsen etc.

Dus het zal wel aan mij liggen, maar echt alle tablets die de revue passeert lijken op elkaar. Een foto plaatsten van een tablet dat nog moet uitkomen zie ik dan ook als een volstrekte nutteloosheid. Dat is erg jammer.

[Reactie gewijzigd door RealSovereign op 29 mei 2016 14:15]

Mijn kinderen kijken alleen nog maar films en series op hun telefoon. Dus ook dat kan op zo'n ding.