'Microsoft brengt Windows 10 Mobile donderdag uit'

Microsoft zou Windows 10 Mobile donderdag willen uitbrengen, zo meldt de bekende 'smartphonelekker' EvLeaks op Venturebeat. Hij meldde al eerder dat Microsoft de nieuwe versie van zijn mobiele besturingssysteem in maart beschikbaar zou willen stellen.

Microsoft wil de update aankondigen op dezelfde dag dat hij beschikbaar komt en gebruikers van diverse toestellen moeten hem dus al donderdag kunnen installeren, meldt EvLeaks. Het gaat wel om een update, waarbij gebruikers zelf actie moeten ondernemen om hem te krijgen. Pas op een later moment zal Microsoft de update pushen. Microsoft heeft nog niet gereageerd op het gerucht.

De Lumia 430, 435, 532, 535, 540, 635, 640, 640XL, 735, 830 en 930 krijgen de upgrade als eerste. Het is onbekend of en wanneer de update naar overige Windows Phone-toestellen komt. Vrijwel alle Windows Phones sinds 2012 kunnen Windows 10 Mobile al draaien als onderdeel van het Windows Insider-programma. Windows 10 mobile staat bovendien al standaard op nieuwe modellen als de Lumia 950, 950 XL, 650 en 550 van Microsoft zelf en op toestellen van andere fabrikanten als de HP Elite X3, Vaio Biz Phone en Umi Touch.

Microsoft noemde eerst zelf december als deadline om de update uit te brengen, maar heeft daarna nooit meer een datum genoemd waarop Windows 10 Mobile voor oudere toestellen zou uitkomen.

Door Arnoud Wokke

Redacteur

16-03-2016 • 19:37

230 Linkedin

Reacties (230)

230
224
100
3
1
71
Wijzig sortering
Ben nog niet helemaal overstag. Op mijn 1520 draait het ronduit rampzalig.
Veel vastlopers, vaak een spontane reboot, rare glitches, en met geen mogelijkheid weg te krijgen....
Na een update een reset, maar het helpt allemaal niets.

Helaas zie ik op dit moment geen goede vervanger voor mijn mooie 1520, dus hopen dat de 960/surface phone een fatsoenlijk design krijgt en het OS een beetje normaal loopt.

De ervaring van ADQ herken ik helaas niet :'(
Waarom blijf je niet op WP8.1? Draait super stabiel en je hebt ten minste nog een consistente layout. En Metro. En Here Drive/Maps/Transit. En de rest.

Ik ben zelf voorlopig nog niet om, vind de UI van WP8.1 veel mooier en intuïtiever dan op W10M en het draait heerlijk stabiel op m'n 1520. Ik kan zo 1, 2, 3 geen reden bedenken waarom ik zou updaten. :)
Een reden om wel naar Windows 10 mobile te gaan kunnen de apps zijn. Er zullen waarschijnlijk geen nieuwe WP8 apps meer komen. Ontwikkelaars zullen hun energie liever in UWP steken.
Ga daar maar niet meer van uit. Windows 10 bestaat al driekwart jaar, en welke grote ontwikkelaar heeft de moeite genomen om met iets nieuws te komen voor PC/tablet? Je kunt ze op één hand tellen.
Vind ik niet zo heel raar.
Er zijn zo weinig mensen die windows 10 op hun telefoon hebben dat je nog vrij weinig voordeel hebt om een UWP app te makent. Als eenmaal de update voor de telefoons komt is mark weer wat groter. Wanneer Xbox er ook nog bij komt, dan is de markt daadwerkelijk een interessant formaat. Natuurlijk is het slim om vroeg een nieuwe markt in te duiken, maar het heeft ook extra kosten om een nieuwe richting in te slaan.

Dat de Windows 10 update zo langzaam naar alle apparaten komt is denk ik de hoofdreden voor het gebrek aan apps.
Anoniem: 720111
@valpa17 maart 2016 10:31
Ga daar maar niet meer van uit. Windows 10 bestaat al(PAS) driekwart jaar,
grotere jongens zijn bezig met Apps, het is een kwestie van tijd voordat de store volloopt.
Kijk in de Store. Er staat inmiddels 'Windows 10' bij. Gisteren Twitter. Groot genoeg voor je?
Wat al standaard in Windows 10 Mobile ingebakken zit. Hoef je niet meer te kiezen.
Here Drive/maps/transit stopt er ook mee dus wordt de overgang naar w10m een stukkie makkelijker. Ik ga het zeker wel doen op mijn Lumia 640.
De Here diensten stoppen er alleen op W10 mobile mee, op WP8.1 blijven ze gewoon functioneren. En tja, voor de rest is het een kwestie van smaak. :)

Let wel op dat je niet meer terug kan, eenmaal geüpgraded zit je vast aan W10.
Jammer dat ze niet naar windows 10 gaan. Het was zo'n goed navigatiesysteem in tegenstelling tot google maps etc

[Reactie gewijzigd door Siebelef55 op 18 maart 2016 20:26]

Heb je al vanaf schone 8.1 opnieuw insider geinstalleerd?

Hier op 735 geen problemen of bugs.

[Reactie gewijzigd door Nazlive op 17 maart 2016 01:41]

Heb ik al eens gedaan, zal het volgende week nog maar eens proberen, want deze ervaring is echt totaal waardeloos.

Meestal gaat het gelukkig wel goed, maar die keren dat het dramatisch wordt staan je altijd lang bij...
Net als die cosmetische foutjes die er nog wel eens inzitten (lockscreenklok die je niet direct ziet, PIN-scherm wat 2 seconden op zich laat wachten)
Anoniem: 720111
@WP_Pj17 maart 2016 10:33
Klopt, dat gebeurd bij mij ook vaak. Ik krijg dit opgelost door alle laatst geopende apps te sluiten
Terugknop ingedrukt houden en dan de apps in de achtergrond wegvegen, dan word windows weer soepel. :)
Doe ik altijd, het ontbreken van een "close all programs" knop is iedere keer weer een frustratie :P

Wat ook zo'n heerlijk programma is: Edge...
Hele pagina's worden niet gerendered, of alles blijft hangen.....

Misschien is mn L1520 toe aan pensioen
Dat probleem ken ik ook op de 950xl
Edge is blijkbaar big niet helemaal af
Edge is nog niet top nee. Ben benieuwd of er vandaag ook nog weer een update is?
Ben zelf van de 1520 naar de 950XL gegaan en dat toestel is super goed.
Het beeldscherm is maar 0,3" kleiner maar maakt hem een stuk handzamer.
Je kan echt alles uit de kast halen met W10M, net als op je 1520, wat een top toestel is, helaas was de mijne overleden en moest ik naar de 950XL, maar heb daar geen spijt van, beetje wennen, maar een topper.
Je hebt wel degelijk een punt, de 950XL is vele malen beter op technisch vlak. Wat ik erg jammer vind is als ik de twee naast elkaar leg. Waar de 1520 nog een typisch - elegant - Nokia design heeft vind ik de 950(XL) maar een lompe baksteen waar je nog een Mozo case moet halen om er nog iets moois van te maken ;)
klopt en die Mozo cover zit erbij mij ook mooi omheen.
Je kan je telefoon ook verstoppen in een 4 euro plastic hoes stoppen zoals de meeste gebruikers van alle merken. Nu die zijn mooi!! :( Neemt niet weg dat ik ook heel erg tevreden was met mijn Yellow 1520, die mis ik wel, al is de 950XL een stuk handzamer, weet niet of ik ooit terug ga naar een 6".
enige wat jij opnoem wat ik ook herken met mijn 930 zijn de spontane reboots. ik weet alleen niet of het bij mij komt door win 10 of het feit dat ze mijn telefoon geprobeerd hebben te repareren en wat niet echt gelukt is :P
Nee, dan krijg je een melding dat updates geïnstalleerd zijn. We hebben het hier over een reboot als je aan het facebooken, chatten, unlocken etc. bent
Keer een factory reset doen.
Vergeet niet van te voren even een backup te maken, dan restore je de telefoon helemaal terug naar hoe hij op dat moment is na de factory reset.

Zou alle mensen die straks van 8.1 afkomen naar Win10 hetzelfde aanraden. Upgraden, backup, factory reset, restore.
Met de back-up heb ik al sinds het begin problemen eerlijk gezegd...
Als ik een back-up terug zet blijven er een aantal apps hangen in de lijst (die zijn geïnstalleerd, maar staan er twee keer in om een of andere bug.

Ook kan ik de back-up niet voor 100% uitvoeren...

Denk dat het gewoon tijd wordt om de apps te noteren die ik wel handig vind, en gewoon alles clean te doen
Als de apps er dubbel in staan moet je degene die volledig is geïnstalleerd verwijderen en daarna degene die bleef hangen weer activeren.
Heb ik ook gehad bij een paar apps
Ooh zodra ik facebook app instaleer wordt me phone erg warm. En gaat me batterij snel leeg. Geen id hoe dat op latere updates is
Ik had exact dezelfde ervaring, en besloot om mijn Lumia 625 terug te zetten naar WP8.1 . Echter.... Toch eerst nog even geprobeerd een clean install te doen (terug zetten naar fabrieksinstellingen) en dat is een wereld van verschil! Zeker het proberen waard om even vanaf scratch te beginnen.

Mogelijke opties waarom dit zou kunnen helpen (in mijn opinie)
- in mijn applijst stonden altijd nog apps die vanuit 8.1 mee kwamen en niet werkten in W10M.
- Andere build geïnstalleerd. Maar hier heb ik mijn vraagtekens bij, aangezien ik eerst mijn lumia 625 naar de laatste versie heb geupdate voordat ik een fresh install deed.
Vreemd, draai al redelijk vanaf begin de Fast Ring op mijn 1520. Aanvankelijk wat storingen, maar de laatste 5-6 weken behalve een issue tussentijds met snel leeglopende accu geen problemen. Vlot, soepel en zeker geen vastlopers of sprontane reboots.
Ik heb nu een 535 van het werk geupgrade, maar hij lijkt "gebrikt" krijg alleen een zwart scherm met de menu knoppen en notificatiebalk, maar verder is er helemaal niet mee te doen (ook niet de notificatiebalk naar beneden slepen)
Vraag me af welke build het geworden is.
Meest recente build is op mijn 950: 10,0,10586,164
Anoniem: 126717
@Derice16 maart 2016 20:01
Hmmmm, op mijn 625, fast ring, kom ik maar tot build 122?
Maar goed, de updates komen wel.

Ik zie echter een zeer prettig OS, rap, overzichtelijk en stabiel. Ik heb al tijden geen vastlopers meer gehad en sinds de laatste firmware update is de telefoon aanzienlijk versneld. De batterijduur is veeeeel beter dan onder 8.1.
Kortom, een aanrader voor mensen die twijfelen.

Edit: @ hieronder, thanks, komt nu inderdaad binnen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 126717 op 16 maart 2016 20:22]

kies de slow ring maar, dan krijg je opeens build 164 :-)
Even een uitleg is hier wel op zijn plaats. Ze zijn in de slow ring inderdaad een aantal updates verder in de hoop dat mensen een upgrade van 8.1 gaan uitproberen dat die stabiel is.
De fast ring krijgen releases vanuit een andere branch, wat de basis moet vormen voor Redstone 1 (komende zomer). Echter releasen ze vanuit die branch nu alleen naar de toestellen die al geleverd zijn met W10 (dus de 950, 550, etc). Ze hebben aangegeven dat er pas weer naar de overige toestellen wordt gereleased als W10 Phone 'general available is'. Dus ws. na komende donderdag (al verwacht ik zelf dat het nog wel tot einde van de maand gaat duren vanwege de Build conference).
Dus ze houden de builds in de fastring 'tegen' om zoveel mogelijk mensen de huidige release candite uit de slow ring uit te laten proberen. Ene kant begrijpelijk, maar blijft raar uitleggen dat de slow ring wel updates krijgt, die de Fast ring nog niet heeft.
Weet niet wat je bedoelt hiermee, mijn toestel draait op de fast ring.
Redstone 1 draait op mijn Lumia 950XL twee weken met build 10.0.14283.1000
De build die naar oudere telefoons gaat zit in de serie 10.0.10586.xxx
Kortom de Fast ring loopt ver vooruit en wordt niks tegen gehouden.
Dat geldt alleen voor de toestellen die geleverd zijn met win10mobile. Overige toestellen lopen in de fastring helaas achter, zoals mijn 930.
De fastring is al over naar 'Redstone' (voor ondersteunde devices), je moet naar de slow- of release preview ring om cumulatieve updates voor je huidige W10M te krijgen.

[Reactie gewijzigd door blmp op 16 maart 2016 20:14]

ik heb op mijn 930 hetzelfde buildnummer: 10.0.10586.164. Denk dat je dus een nieuwere build mag verwachten voor je 950
.164 is tegelijk met de slow ring naar de Production toestellen uitgerold. De 950 toestellen buiten Windows Insider hebben/krijgen die dus al.
Hebben gisteravond de 10586.164 op onze lumia 950 en 950 xl ota doorgekregen.
De lumia 950 en 950XL zitten bij Insiders al op de Redstone updates. Dat is al de volgende major update die naar W10M gaat komen. Dus het buildnummer dat RTM is zal wel lager liggen.
Hoe moet je die update dan krijgen als ie niet gepusht word?
Instellingen > Info en updates (ofzoiets) en dan knop Nu checken voor updates.
Instellingen >> systeem. Naar beneden scrollen >> telefoonupdates >> controleren op updates.
Handmatig controleren of de update beschikbaar is.
Zelf naar Windows Update gaan en op installeren drukken.
Dit komt toch echt wel rijkelijk te laat nu... Ik heb in het afgelopen jaar de insiders build gebruikt en kan nou niet echt bepaald zeggen dat het een succes was. Meermaals op het punt gestaan om de Lumia bij het grof vuil te zetten, totdat iemand adviseerde om 'm van scratch af aan te installeren. Dat hielp gelukkig wel wat. Intussen ben ik privé overgestapt op een Android toestel en gebruik ik de Lumia uitsluitend nog zakelijk. Ik ben wel erg benieuwd naar WP 10 maar eigenlijk zie ik het niet meer goedkomen voor Microsoft.
Je wou het aan de kant zetten omdat je met alpha's en beta's een slechte ervaring had? Verwacht je soms dat Android alpha's en iOS previews altijd feilloos gaan?
In z'n algemeenheid is Windows Phone / Windows Mobile me prima bevallen. Zakelijk gezien was de keuze snel gemaakt: goed updatebeleid, veilig, stabiel en eenvoudig om uit te rollen. Bijkomend voordeel van het complete gebrek aan goede apps, is dat je automatisch weinig zooi op de telefoons ziet. Dikke plus dus.

Wat me juist meer en meer uit de alpha's en beta's duidelijk is geworden, is dat Microsoft een grote achterstand heeft op de concurrentie en dat vooral ook niet meer zal inhalen. Dat inhalen hoeft van mij overigens helemaal niet, maar van een smartphone mag ik toch zeker wel verwachten dat 'ie bij blijft.
Maar helaas is dat niet het geval. Apps worden niet of nauwelijks nog onderhouden, nieuwe apps komen er ook maar mondjesmaat bij (als je ze al kunt vinden), project Astoria is bij het vuil gezet, project Islandwood wachten we ook nog steeds op, UWP is nog niet van de grond gekomen en Xamarin is de nieuwste kaart waarmee Microsoft wappert.

De wereld om ons heen is in een rap tempo aan het veranderen. Nieuwe technologieen zoals Chromecast (zo nieuw is het nou ook weer niet) zie je gewoon niet of nauwelijks in Windows Phone verschijnen. Domotica-ondersteuning? Ook niet. Cortana in het Nederlands? Werkt niet. Een waarschuwing dat je over 5 minuten moet vertrekken om op tijd bij je afspraak te zijn? Ook niet. IFTTT ondersteuning? NFC technologie goed toepassen? Wederom niet.

Tja, wat blijft er dan nog over? Een beetje bellen, mailen, Facebook, Telegraaf, Tweakers en dat was het dan. Voor de rest kun je er dus geen zak mee. Oh nee, gelukkig hebben we Continuum. Yeeehhh... Not. Continuum valt in de hoek van gimmicks. Er zal ongetwijfeld animo voor zijn, maar let's face it: Annie van de receptie gaat echt geen Continuum gebruiken.

Voor zakelijk gebruik: Windows Phone is helemaal prima.
Wil je een echte smarte phone, dan zijn er gewoon betere opties.
Voor privé gebruik is een WM10 telefoon ook prima hoor, het is maar net wat je met je telefoon wilt doen. Voor de gemiddelde smartphonegebruiker voldoet WM10 prima, de meeste gebruikers komen toch niet verder dan mail, Facebook, internet en Whatsapp.
Vergeet de spelletjes niet. Populaire games van supercell moeten nog even over. Gelukkig heeft King van candy crush enzo het wel begrepen.
Reken maar niet op supercell, die hebben meerdere malen laten weten dat er nimmer en te nooit een uitgave komt op een product van microsoft. (mannetjes met macbooks in huis... Je snapt het plaatje wel)
Precies. Net alsof iedereen tegen zijn telefoon praat (NL/EN) en huis vol domotica heeft. (wat Windows 10 op de mobiel ook kan, alleen wat minder keuze)
Handig joh, Chromecast en Netflix. Kan dus al niet. Meer doe ik niet in mijn vrije tijd dus dat was dan WM10.
Chromecast werkt gewoon hoor. Er zijn meerdere chromecast spelers. Verder heb je DLNA, Miracast/Xbox/Mediaplayers waarmee je media inclusief Netflix kan streamen. Handig joh, om je leven aan 1 ding te hangen terwijl er meer opties zijn. Een Mind die verder dan 3 kan tellen?
Ik weet niet hoe je erbij komt dat Chromecast 'gewoon' werkt. Chromecast werkt niet 'gewoon' namelijk. Er zijn maar een paar apps die Chromecast ondersteunen en dat is fijn als naar Youtube kijkt, maar een site streamen, Neflixen of NPO via Chromecast bekijken kun je op buik schrijven.

Dat er alternatieven zijn zoals DLNA, Miracast, Xbox, Mediaplayers geloof ik graag. Maar waarom zou ik die gebruiken? Chromecast werkt toch 'gewoon' volgens jou?
Je kan naar een Chromecast casten. Waarschijnlijk minder dan via plug ins, maar niemand hoeft Chromecast te gebruiken. Het is slechts een van de keuzes.
Eens Ik snap 'het probleem' ook niet. Net alsof ze iets zoeken om een excuus te hebben. Tsja, dan kijk je desnoods eerst wat er werkt.
Zoals shit, ik heb velgen voor een Opel gekocht. Dan moet ik mijn Suzuki auto maar verkopen. Humor.
Rare vergelijking, dat met die Opel en Suzuki. Maar om in die termen te blijven: jij bent de verstokte Alfa Romeo rijder, die met weemoed denkt aan de oude tijden, die met walging kijkt naar de grijze muizen die als makke schapen zich laten verleiden door de VW of Opel dealer. Je sprong een gat in de lucht toen - na jaren van complete stilte - de Alfa Giulia werd aangekondigd en je krijgt een harde plasser bij het lezen van alle specificaties. Het is voor jou de bevestiging dat het merk Alfa leeft en dat jij volledig gelijk hebt.

Maar ondertussen... Ondertussen is de Alfa Guilia voor de zoveelste keer wegens problemen vertraagd, blijft het gewoon eigenlijk een verbouwde Fiat of Chrysler, draait Alfa al jarenlang verlies en haken consumenten massaal af.

Sorry, dan rij ik toch liever in een Opel of VW.
Ik zie juist steeds meer apps komen, ook grote, universal voor windows 10, ook continuum. Veel devices bijgekomen. Aantal mogelijk gebruikers kan straks heel groot zijn. Daarnaast schijnen er binnenkort toffe features aan te komen.
Dat klopt op zich wel, maar het blijft toch allemaal mondjesmaat en gaat vrij langzaam. Dat is op zich niet erg, maar wat mij na 3 jaar WP toch een beetje is gaan irriteren is dat we als gebruiker altijd zitten te wachten op 'the next big thing'. Eerst was het een notificatiescherm in WP8.1. Toen tot apps als Spotify een app gingen maken die enigszins in de buurt kwamen van Android en iOS, toen op meer grote apps in het algemeen, toen W10M...

Ik draag Windows Phone absoluut een warm hart toe en heb het met veel plezier gebruikt en vaak genoeg aangeraden aan familieleden die een goedkope smartphone wilden met stabiele basisfunctionaliteit, maar nu ik zelf toe ben aan een nieuwe telefoon en meer op zoek ben naar een 'premium' ervaring zit ik erg hard te twijfelen of ik wel weer wil investeren in een platform wat nog niet af is en wat nog altijd achterloopt op de concurrentie.

Natuurlijk kan er snel geüpdatet worden en is elke nieuwe build beter, maar dat neemt niet weg dat we op dit moment toch weer genoegen moeten nemen met dingen die niet (goed) werken. Als je er goed over nadenkt is het belachelijk dat we altijd zitten te wachten op een nieuwe update die bugs fixt die er überhaupt niet zouden moeten zijn als je >€400 uitgeeft aan een telefoon. Nu ik weer om me heen aan het kijken ben voor telefoons en zie hoeveel verschil er is in functionaliteit in apps tussen WP en Android en iOS dan besef ik me hoeveel ik mis bij Windows. Neem de IMDb app, die is niet meer geüpdatet sinds juni 2012! De bankenapps van Rabobank en ING kunnen veel minder, NOS app is minimalistisch, MyFitnessPal heeft een waardeloze interface etc. Dit is niet voor iedereen even belangrijk, maar het begint mij een beetje tegen te staan.

Ik wil best een beetje geduld hebben voor een update, maar ik zit eigenlijk al 3 jaar te wachten voor apps op hetzelfde niveau komen en als ik nu een nieuwe Lumia zou kopen moet ik nog steeds een minimaal een half jaar (en waarschijnlijk langer) wachten voor alles op het niveau is dat ik verwacht van een veelzijdige smartphone tegenwoordig.

Is het een goed besturingssysteem? Absoluut. Voor low-end telefoons en voor business, maar voor mij is het niet meer toereikend. Ik kom graag terug als het OS zich ontwikkelt zoals wordt gehoopt dat het zich ontwikkelt, maar tot die tijd kan ik ook gebruik maken van een ander OS met dezelfde Microsoft diensten.
Os zelf blijft voor mij superieur. Apps gaat nog wel even duren, al komt er steeds meer kwaliteit bij, voor w10m
Ik wil best een beetje geduld hebben voor een update, maar ik zit eigenlijk al 3 jaar te wachten voor apps op hetzelfde niveau komen en als ik nu een nieuwe Lumia zou kopen moet ik nog steeds een minimaal een half jaar (en waarschijnlijk langer) wachten voor alles op het niveau is dat ik verwacht van een veelzijdige smartphone tegenwoordig.
Amen!
Daarnaast is er meer dan apps natuurlijk. Als de apps voor het gross maar aanwezig is. En dat is het.
Je zin klopt niet. Het moet zijn: "En dat is er niet."
EN zo heeft Windows 10 ook duidelijk voordelen. Zoals maar 1 account te hoeven gebruiken, met maar 1 cloud opslag te hoeven kiezen. enz enz.
Maar dat voordeel hebben Android gebruikers toch ook? Ik heb één account bij Google, waarmee ik apps kan downloaden voor zowel Android, Chrome OS als Chrome en waarmee ik alles synchroon kan houden. Ik kan zelfs (jaja) platformonafhankelijk mijn links en historie synchroniseren, iets wat ik niet bij Windows Mobile kan omdat ik dan ook Windows zelf moet gebruiken (wat ik niet meer wil).

Nogmaals: stick to the facts.
Eens. En dan hebben de meesten ook altijd nog een 2de (of 3de) device. Als het op de ene gemist wordt dan kan het altijd nog op het 2de apparaat gebruikt worden. Ik zie dat mod ook al op maar +1 staat. Klopt beter.
Natuurlijk zijn er dingen die goed werken. Ik vind het ook nog steeds een fijn OS, maar dat neemt niet weg dat er ook dingen zijn waar ik me aan erger. Een smartphone is in mijn ogen, hoe gemeengoed ze ook mogen zijn, een luxeproduct dat je in het dagelijks leven helpt met toegevoegde functionaliteit. Hoe basaal die functionaliteit ook is. Voor de basisdingen werkt WP8.1 en W10M prima en ik zou het nog altijd aanbevelen voor iemand die geen honderden euro's over heeft voor een telefoon. Er zijn echter ook gewoon dingen waar ik me aan erger. En dat kunnen simpele dingen zijn.

Je vraagt wat ik mis? Ik mis een echte mooie Pathé app (wordt niet meer ondersteunt door Pathé), ik mis het feit dat ik in een artikel in wikipedia de taal niet kan wijzigen zonder dat de app crasht (laatste update 2014). Ik mis een fatsoenlijke Simyo app (laatste update 2013), ik mis het feit dat Spotify op mijn telefoon niet goed synchroniseert met mijn PC, ik mis een nieuwe trailers sectie in IMDb (laatste update 2012), een LinkedIn app (laatste update 2013) met dezelfde functionaliteit als in Android en iOS, een Blackboard app (voor uni) en dat ik geen Facebook evenement kan aanmaken via mn telefoon, goede luchtvaartmaatschappij of luchthaven apps... En als laatste mis ik het feit dat er zo veel evenementen (festivals, beurzen) zijn waarvoor apps gelanceerd worden, of apparatuur beschikbaar is met ondersteunende apps die niet beschikbaar zijn voor WP. Als ik bij mijn ouders ben kan ik de stereo niet bedienen met mijn telefoon, wel met hun iPad, maar daar staat mijn muziek niet op en thuis kan ik niks met mijn telefoon i.c.m. een Playstation.

Het zijn misschien kleine dingen die absoluut niet voor iedereen belangrijk zijn, maar het totaalplaatje maakt dat voor mij op dit moment WP8.1 en W10M minder functioneel zijn dan ze zouden kunnen zijn. Kan ik me daar overheen zetten? Ja, dat kan. Is het een dealbreaker? Niet per sé, maar kan je het me kwalijk nemen om eens ergens anders te kijken? Elk OS heeft zijn voor- en nadelen en het mooie is nou juist dat we voor- en nadelen voor onszelf kunnen afwegen en ik ben in die zin ook niet merkvast. Fabrikanten moeten mij zien te overtuigen. En als ik zag welke bugs er nog in W10M zaten tot een maand geleden, dan wacht ik nog even tot meer kinderziektes verholpen zijn. Ik kan altijd weer instappen als ik wil.
Iedereen maakt de afweging. Als je die heel belangrijk voor je en zelfs zo dat je een phone OS daarvan laat afhangen, tsja, wellicht is dan voor je dat phone OS de beste. Zoals je zegt. Persoonlijke keuzes. Gelukkig hebben we 3 keuzes.
Er zit een grond van waarheid in je verhaal, maar het mist de nuance. Waardoor je wel degelijk een echte smartphone kan hebben en mobiel met de beste opties.
Denk Lumia 950 met de totaal som aan alle technische goodies.

Apps komen er steeds meer bij. Waaronder UWP apps. Ook wel fijn dat de meeste Windows mobiels al Windows 10 Mobile draaien ;) UWP is zeker begonnen. Zoals met Domotica in de vorm van Doorbell bijvoorbeeld. Twitter heeft gisteren zijn UWP app uitgebracht. Verder zijn er nieuwe apps build for Windows 10 app bijgekomen. Zoals een nieuw Facebook en Instagram, Deezer (UWP) enz.
Domotica kan ook los gaan, Inclusief IFTTT. Eerst kijken of de app er is en daarna een device kopen. NFC? Zeker. Inclusief zonder prompt.

Ergo: Je kan makkelijk de beste mobile met de betere opties met Windows 10 Mobile kopen. Je moet alleen beter kijken naar de opties. Ja Android heeft zeker meer apps, maar het is ook niet dat ze er helemaal niet zijn.
In z'n algemeenheid is Windows Phone / Windows Mobile me prima bevallen. Zakelijk gezien was de keuze snel gemaakt: goed updatebeleid, veilig, stabiel en eenvoudig om uit te rollen. Bijkomend voordeel van het complete gebrek aan goede apps, is dat je automatisch weinig zooi op de telefoons ziet. Dikke plus dus.
Ik heb toch echt een totaal ander beeld bij de Windows toestellen op zakelijk gebied. Sinds we met +/- 1400 toestellen de overstap naar Windows phone gemaakt hebben (diverse modellen/prijsklassen) hebben we nog nooit zo veel vragen en klachten gehad. Willekeurige crashes zijn orde van de dag, met Windows 10 tests is dit helaas alleen maar meer geworden. Inconsistente interface, ontbreken van veel apps etc. Je zegt dat een bijkomend voordeel is dat er minder apps beschikbaar zijn omdat je dus automatisch weinig rotzooi op de telefoons ziet(?). Dat is in mijn beleving compleet het tegenovergestelde van de werkelijkheid. Je ziet nu alleen maar thirdparty rotzooi apps omdat de official apps geheel ontbreken. Ik noem dat niet bepaald een voordeel.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 17 maart 2016 11:00]

Anoniem: 743289
@Typecast-L17 maart 2016 16:08
Beetje vreemd als je na de uitrol van zoveel toestellen er achter komt dat apps ontbreken. Daar gaat toch een proces aan vooraf? (inventarisatie, selectie, testen). Anders werken IT en business niet goed samen.
Die apps hebben niets met werk te maken dus daar hoef je geen rekening mee te houden. Echter is men vrij om het toestel naar eigen wensen te gebruiken dus zie ik heel veel onofficiele thirdparty apps voorbij komen. (Waarvan ik de betrouwbaarheid zeer in twijfel trek)
Anoniem: 743289
@Typecast-L17 maart 2016 21:13
Dan moet je je afvragen: levert het problemen op? Zo ja, verbieden/blokkeren. Indien niet, waar maak je je druk om?
De wereld om ons heen is in een rap tempo aan het veranderen. Nieuwe technologieen zoals Chromecast (zo nieuw is het nou ook weer niet) zie je gewoon niet of nauwelijks in Windows Phone verschijnen. Domotica-ondersteuning? Ook niet. Cortana in het Nederlands? Werkt niet. Een waarschuwing dat je over 5 minuten moet vertrekken om op tijd bij je afspraak te zijn? Ook niet. IFTTT ondersteuning? NFC technologie goed toepassen? Wederom niet.
Apple car/ Android auto, weer nope. Betalen? Nope.

Ik heb wp al tijden geleden aan de kant gedaan (lumia 800) en loop eigenlijk noodgedwongen met een iPhone, maar dan heb je tenminste wel apps apps apps.

[Reactie gewijzigd door gabba25 op 17 maart 2016 07:21]

Mjah, adnroid op een Apple Car doet ook niet zo veel. En het betalen gedeelte, das meer de schuld van de banken dan van Microsoft. Mijn 5 jaar oude Lumia 920 had als bijna een van de eerste een NFC chip en die werkt bij verschillende devices ontzettend goed. De banken hadden er toen gelijk in kunnen springen.

En ik moet zeggen, ik vind het makkelijk te swipen met mijn bankpas dan met mijn hele telefoon.
Lumia 800. Hoeveel jaar geleden was dat? WP had trouwens als eerst betalen. Is gestopt vanwege de vereiste chip. En dat komt er ook weer aan. En dan nog. Wie gebruikt het. Niet veel. En ja, Windows Phone en phone hebben ook apps apps en apps. Niet te vergelijken met de tijd van een Lumia 800.

Oh ja, ik heb Miracast en BT in de auto. Wat heb ik nog meer nodig? Of wat dan wel. Update afhankelijkheid van autofabrikanten? Nah.
Ja mooi he. Werkt perfect. Voor bellen en audio. Je zal het, net als jij geen BT hebt, maar niet in je auto hebben. Is ideaal. Voor 95% van de consumenten voldoende en 'onmisbaar'. Heb je nog zo'n oude auto dan?
Ga maar lekker aan je eigen pikkie zuigen vriend.
Ga maar lekker aan je eigen pikkie zuigen vriend.
Doe jij dat bij jezelf? Dat meen je toch niet! Is echt niet fris hoor.
(dat je dat hier op Tweakers.net durft te zeggen :X )
Anoniem: 743289
@dakathefox17 maart 2016 21:40
Volgens mij zoek jij geen smartphone, maar een nerd-phone. Is niet vervelend bedoeld, maar probeer eens een inschatting te maken van het percentage mensen dat dezelfde eisen stelt aan de telefoon? Ik bedoel, ik heb nog nooit gehoord van Astoria en Islandwood (voor exotische eilanden ga ik naar http://tui.nl/). Chromecast wil ik niet (media speel ik af via dlna en ik heb liever niets met google te maken). Mijn domotica wil ik niet afhankelijk maken van een bepaald apparaat/app (single point of failure). Dus dat werkt via web-interface op elk apparaat. De meeste mensen gaan gewoon elke dag om 8 uur 's ochtends naar werk en doen 's avonds waar ze zin in hebben. Een herinnering is leuk maar ik wil niet geleefd worden door mijn agenda. IFTTT wederom geen idee wat je hiermee bedoelt (internet of things?). NFC? Leuk, maar ik ben al maanden aan het ruzien met die bluetooth hoofdtelefoon die weigert verbinding te maken, waarom zou ik weer aan een nieuw draadloos avontuur beginnen?

Wat blijft er dan over? Gewoon een smartphone. :)
Wat ik van een telefoon verwacht is relatief eenvoudig. Ik verwacht dat ik ermee kan bellen, sms-en, appen, internetten en dat ik het kan gebruik om het laatste nieuws te lezen. Daar begint het mee en daarin verschil ik niet ten opzichte van andere gebruikers.

Wat wil 'de andere gebruiker' of 'de gemiddelde gebruiker' nog meer? De gemiddelde gebruiker zit echt niet te wachten op complexe verhalen als DLNA of Miracast. Als ik dat morgen op een verjaardag vertel, gaan de ogen draaien en beginnen er mensen te gapen. Nee, Chromecast, dát snappen mensen wel want die dongle heb je voor een habbekrats, het zit al in hun televisie of ze zien het in de apps staan. Maar DLNA? Miracast? Nee, er zal geen belletje gaan rinkelen. Daarmee is DLNA of Miracast geen slechte optie, het is alleen een minder gangbare optie.

Sinds de overstap van WM naar Android gaat er voor mij een wereld over. Hoe stom het ook klinkt, ik kan echt blij worden van kleine dingetjes die het verschil echt maken. Zo gaf Windows Mobile gaf mij keurig een reminder voor een afspraak, maar deed dat gewoon 10 minuten van te voren. Dat is niet smart, dat is gewoon dom. Android houdt rekening met mijn agenda en de reistijd en stuurt me - afhankelijk van de reistijd - een reminder ruim van te voren. Dat is pas smart, maar niet bepaald nerdish. En misschien dat jij niet geleefd wilt worden door je agenda, ik vind het toch verrekte handig. Liever dat dan een klant kwijt omdat ik te laat een reminder kreeg.

Ik las ergens anders dat je een Android telefoon had. Dat staat natuurlijk wel een beetje haaks op de stelling dat je liever niets met Google te maken wilt hebben. Maar goed, juist omdat je een Android telefoon hebt, heb je ook alle discussies over Astoria en Islandwood gemist. Houden zo, want het is een heet hangijzer voor Windows Mobile gebruikers en ik zie het echt als een zoethoudertje.

Ik denk niet dat mijn wensen gek extreem zijn en al helemaal niet nerdish.
Anoniem: 743289
@dakathefox19 maart 2016 01:36
DLNA gebruik ik omdat mijn TV en mediaplayer dat ingebouwd hebben. Windows (op PC) ondersteunde het ook dus daar hoefde ik verder niet over na te denken. Ik heb een goedkope android tablet bij de Blokker gekocht omdat ik wilde weten hoe het is om er mee te werken. Ik gebruik die voor TV-afstandsbediening (bijvoorbeeld inloggen op skype is makkelijker met een virtueel toetsenbord) en om foto's te tonen aan vrienden. Ik heb geen smartphone, maar op dit moment vind ik windows mobile het meest interessant.
Als preview build gebruiker vraag ik me af wat je niet beviel. Ik zat zelf in de slow ring, had maar een keer een bug gehad die ook binnen een week gefixed was. Verder zitten er alleen maar nieuwe features in en heeft het een nieuw likje verf gekregen
Uiteindelijk ben ik ook overgestapt op de slow ring, de fast ring hobbelde ik echt van storing naar storing. Op zich is er niets mis met de slow ring, maar een telefoon die zich om de haverklap uitgaat, apps die niet meer te updaten zijn en functionaliteit die echt van toegevoegde waarde is uitblijft, tja...
Doe ik ook. Telefoon(s) is nog nooit uitgegaan. Lumia 735, 820 en 950. Apps kunnen gewoon bijgewerkt worden (en anders verwijderen en opnieuw installeren) en er kwam steeds meer functionaliteit bij. Zie Mail app bijvoorbeeld met toegevoegde waarde zoals Linked mailboxes is functionaliteit van toegevoegde waarde. Dus.

En ja, heb ook ervaring met Android phones. Met hun (niet) updates en apps.
Te vroeg dus. En het juist mooi toch dat je Insider kon draaien. Maar om Windows 10 Mobile daar op af te rekenen? Pas gisteren is er de Twitter UWP app. Instagram voor Windows 10 Mobile is er ook pas. Pas vandaag wordt Windows 10 Mobile officieel uitgebracht. Inclusief de firmware updates. Die GROTE apps heb je dus al moeten missen. Dus zeker te vroeg om een goede conclusie te kunnen trekken.
Twitter en Instagram zijn natuurlijk veelgebruikte en grote apps, maar ik gebruik ze beiden niet. Bovendien zou het wel heel erg kort door de bocht zijn om op basis van deze twee apps te zeggen dat ik te vroeg mijn conclusies heb getrokken. We zullen het over een jaar zien, maar ik voorzie geen grote groei voor Windows Mobile.
Niet alleen deze apps hè. Maar dit zijn wel de grootste apps voor de meeste gebruikers. En daarom het meest belangrijk. Kijk bijvoorbeeld ook naar Doorbell. Of Deezer. Ook allebei tijdens 'je test' niet aanwezig. En zo zijn er meer apps.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 17 maart 2016 12:57]

Het gaat niet om een 'test'. Ik heb 3-4 jaar lang gebruik gemaakt van Windows Mobile, zowel zakelijk als privé. Dan heb je het over normaal dagelijks gebruik en zeker niet over een 'test'. Kom dus niet aan met die onzin bij mij.

Als ik een toestel beoordeel op z'n merites, dan kijk ik naar het verleden, het heden en de toekomst. Kijk je naar het verleden, dan zie je gewoon dat Windows Mobile bar slecht heeft gepresteerd. Dat valt gewoon niet te ontkennen. Kijk je naar het heden, dan zie je gewoon een enorme achterstand ten opzichte van Android en IOS. Kijk je naar de toekomst, dan zie je dat Microsoft natuurlijk hard aan de kar loopt te trekken met UWP en Continuum en ik hoop dat ze er echt van gaan profiteren, maar ik heb er gewoon een hard hoofd in.

Natuurlijk kun je op andere platformen ook wat op- en aanmerkingen plaatsen. Graag zelfs. Android = gefragmenteerd = gebrek aan updates, maar feit blijft wel nog steeds dat ik met dat Android toestel meer kan dan met mijn Windows Mobile.

Ik heb intussen gezien en gemerkt dat je een sterke voorkeur hebt voor Microsoft / Windows. Als ik ga kijken naar je reviews dan krijgt alles wat van Microsoft komt gewoon 5 sterren en al het andere 3 of minder. En soms is dat onterecht. De Samsung Chromebook (XE303C12-A01NL) krijgt bij jou gewoon 3 sterren voor de accuduur, terwijl iedereen lovend is over de accuduur. Dat vind ik dus heel apart. Een iPhone 5 is gewoon een prima toestel, maar komt er ook af met een karige 3 sterren, terwijl een Lumia (waarmee je dus veel minder kan) ineens 5 sterren krijgt.

Begrijp met niet verkeerd: er is niks mis met het hebben van een voorkeur. Heb ik ook. Sterker nog, ik heb Windows jarenlang aan de man cq. vrouw gebracht en heb echt een persoonlijke voorkeur. Maar ik ben niet blind voor het feit dat ik met een Windows Mobile toestel gewoon veel minder kan dan met een vergelijkbaar toestel op Android of iOS.
Je praat er omheen. Het gaat hier om Windows 10 Mobile en daarmee was je simpelweg te vroeg. Dat zie je zelf ook wel blijkbaar. Geen nut om hele verhalen te gaan typen.
Windows Mobile 10, een mooi OS met mogelijkheden.

Daar is dan eindelijk de update, velen waaronder ik hebben er op gewacht, hoezo achterlopen? Windows 10 biedt wat je van een zakelijke telefoon verwacht, een mailapplicatie met vele functies, een duidelijk uiterlijk, ondersteuning voor snelle informatievergaring met Cortana, Office, Office presenter, duidelijk overzicht (of dat een "Mooi" overzicht is laat ik aan de lezer over, ik vind het vooral duidelijk.) Live tiles met nuttige informatie. En een toekomstbestendig framework voor Applicaties.

Dat App ontwikkelaars kijken naar market shares.. en redenen verzinnen om niet te ontwikkelen zegt meer over de ontwikkelaars dan over WM, tja daarover kunnen wij een hele discussie starten. Het gaat er niet om.

Windows Mobile 10 biedt een solide gebruikervaring, Vele nuttige functies zijn geïmplementeerd testresultaten wijzen er op dat WM 10 een soepel systeem is en efficient gebruikmaakt van de beschikbare hardware, Prachtig! mijn lumia 920 draait als een zonnetje om de DP.

Tja, Chromecast. Is Microsoft Wireless Dispplay Adapter niet goed genoeg? Tuurlijk, ondersteuning zou leuk zijn.

Indien MS gewoon door blijft gaan met het ontwikelen in het huidige tempo komt het wel goed, zo niet, dan hebben zij het toch echt zelf gedaan.

Conclusie, ik nodig jullie uit om naar de mogelijkheden te kijken van WM 10, niet naar het geen wat momenteel nog niet kan.
Windows Mobile 10 biedt een solide gebruikervaring, Vele nuttige functies zijn geïmplementeerd testresultaten wijzen er op dat WM 10 een soepel systeem is en efficient gebruikmaakt van de beschikbare hardware, Prachtig! mijn lumia 920 draait als een zonnetje om de DP.
Indien MS gewoon door blijft gaan met het ontwikelen in het huidige tempo komt het wel goed, zo niet, dan hebben zij het toch echt zelf gedaan.
De gebruiks ervaring was de eerste maanden niet solide, maar ronduit frustrerend. Zoveel bugs!

Snel en efficiënt? Hoe kan dan een simpel spel als Mijnenveger van Microsoft zelf zo traag zijn en zo van crashen op de Lumia 950 XL? Regelmatig starten apps niet op of crashen.

En snelheid in ontwikkelen? Na de eerste twee weken heb ik lang moeten wachten op de volgende. Pas sinds gisteren, .164 update, is bijvoorbeeld de irritante Wordflow bug in Edge verholpen (hoewel het nog steeds niet altijd goed gaat). Maar er blijven nog steeds allerlei bugs over. Bijna vier maanden na de release!

Ik ben dus helemaal niet onder de indruk van de kwaliteit en snelheid van Microsoft.

Ik hoop echt dat ze het redden en de opzet van het OS is goed, maar in de uitvoering is Microsoft rampzalig slecht vergeleken met andere bedrijven.

En dan lijken ze ook nog meer energie te steken in apps voor iOS en Android dan in het verbeteren van het eigen platform.

Oh en waarom kan ik nog steeds geen panorama foto maken met die prachtige camera?

[Reactie gewijzigd door bilgy_no1 op 17 maart 2016 01:49]

De user experience, voor alle niet lumia 950 modellen staat er bij dat het testversies zijn, er kan dus van alles mis mee zijn. Dit is vooraf aangekondigd. Spijtig dat sommigen problemen ondervinden met de L950. Al eens gepoogd de Lumia vanaf scratch te installeren? Bij alle betaversies staat er nadrukkelijk bij dat het beter is om vanaf scratch te beginnen.

Ik begrijp dat sommigen niet onder de indruk zijn van Microsoft, wel wil ik graag vermelden dat WM10 een zeer jong project is, de 950 is de eerste telefoon met WM10, Ik heb mij laten vertellen dat het Apple kopers wordt afgeraden om de eerste versie aan te schaffen, schijnt ook niet zo geweldig te zijn.

Android vind ik niet binnen dit spectrum passen, Android draait op veel verschillende apparaten. Het is wat moeilijk om te zeggen of Android nu het problem is of het apparaat zelf.

Microsoft heeft de keuze gemaakt om cross platform te werken, snap ik wel, de concurrentie is moordend.

Op de vraag waarom jij geen panoramafoto's kan maken kan ik natuurlijk geen antwoord geven. Ik gebruik gewoon de Lumia Panorama app, ook al staat er dat het niet supported is. hij werkt bij mij prima.
Tja, ik heb een telefoon (Lumia 950 xl) gekocht waar niet bij werd vermeld dat het OS niet marktrijp was.
Wat is marktrijp? Ieder heeft daar haar eigen definitie over. Vergelijken kan niet.
Oh en waarom kan ik nog steeds geen panorama foto maken met die prachtige camera?
Kan dat niet op WIndow 10 mobile?
Op m'n Lumia 920 met WP8 kon dat wel.
Kan wel, is een app voor.
Welke dan? In de app store vind ik geen officiële Lumia panorama app/lens. Het is ook niet als standaard functie beschikbaar in de Camera app, zoals bij iedere andere telefoon.
Bij mij staat Lumia panorama gewoon op de windows 10 mobile insider preview (lumia 820) in de store.
'gast' houd het even respectvol...

De Lumia 950 xl werd gewoon aangeprezen als een fantastisch toestel. Geen enkele vermelding van bèta software en bugs. Dat telt dus echt wel als een release, in ieder geval voor die modellen die met Windows 10 Mobile zijn uitgebracht.

En ik ben best tevreden te maken. Zelfs na de initiële frustratie zie ik ook nog wel de positieve punten van het OS. En het toestel/hardware is echt prima.

Nadella noemde het een toestel voor de fans. Ik ben niet onder de indruk van hoe Microsoft met zijn fans omgaat.
Eerlijk gezegd heb ik dezelfde ervaring bij mijn L920 gehad. Toen ik de telefoon net had werkte een redelijk aantal basisaspecten van de telefoon niet naar behoren. Zo crashte de bluetooth verbinding met mijn head/set radio regelmatig of bleef de telefoon er op vasthangen, miste er een notificatiescherm, quick toggles voor settings, was er geen mogelijkheid om de sim-pin in te vullen als de eerste popup weg was en nog wel een aantal punten. Inmiddels gebruik ik de telefoon met plezier en is het nog altijd een soepele ervaring na 3 jaar, maar ik herken wel een patroon in de releases van Microsoft. Voorlopig wacht ik dus nog even voordat ik een W10 telefoon aanschaf.
hoe dan ook als "tweaker" mag ik toch wel verwachten dat als je naar de versie nummer kijkt het kei maar dan ook kei duidelij kis dat de L950 met beta software op de markt is getrapt.

Wetende dat tweakers zelf ook nog een volwaardige review van windows 10 heeft gemaakt "officieel" is het niet gelanceerd.

Lanceren en uitgeven zijn niet het zelfde

en wat betreft het woord "gast" mede omdat er genoeg postieve dingen op te noemen zijn qua updates sinds de lancering van de L950, zoals tal van apps die geupdate zijn en daardoor behoorlijk uniform beginnen aan te voelen (wederom een punt dat het duidelijk om een beta ging / gaat)

Dat dit niet gecommuniceerd is, is kwalijk te noemen (zoals mijn eerdere reactie) maar maakt dit windows mobile os slecht en zoals jij het schets nota bene onbruikbaar. En dat word dan door karma punten gebombardeerd tot lumia expert. Sorry te lachwekkend.

De enige echte fouten die ik deze week nog tegen kom zijn; Wifi die nog af en toe loopt te storren, woordenboek zitten foutjes in ik typ naar vrienden vaak "jup" en dat verander hij altijd in "gup" al voer ik het woord toe aan het woorden boek.

Verder 0 crashes, 0 app crashes, en idioot snel! en dat op een Lumia 930 met tot vorige week fasttring en sinds deze week slowring.
Anders probeer je even de insider build van vorige week:
https://blogs.windows.com...ider-preview-build-14283/
Hier is trouwens de panorama app voor 10
https://www.microsoft.com...3de03c427b9b046c%29%28%29
Ik draai al maanden preview versies op mijn Lumia 930 en vind het jammer dat de nieuwere insider builds voor de fast ring dus tot nu toe alleen voor de devices zijn die vanuit de fabriek an 10 draaien. Misschien dat daar nu na de officiële release verandering in komt.
Anoniem: 720111
@capsoft17 maart 2016 10:26
Komt er ook wel, Volgens Windows central komt de Redstone update langzamerdehand door voor de oudere devices.
Dan hoop ik toch dat die update en stuk stabieler is dan de slow-ring versie die ik al maanden draai (en update) op mijn Lumia 920. Mijngod wat is die telefoon traag geworden. En vooral: buggy. Ik krijg gelukkig een Lumia 950 van mijn werk om uit te proberen, maar als W10M daar net zo instabiel draait, ga ik na 3 jaar terug naar Android. Microsoft heeft volledig z'n eigen glazen ingegooid. En die grote apps die allemaal zouden komen naar Windows 10... sorry hoor, maar ze kwamen niet.
Draai momenteel Windows 10 Mobile op m'n 640, maar heb nergens echt last van. Meest vervelende is dat het toetsenbord soms wat wazig reageert, maar dat is vaker niet dan wel en vereist alleen nog een keer drukken op het invoerveld. Toestel zelf is niet merkbaar trager dan onder 8.1, en accuduur is vrijwel hetzelfde.

En welke 'grote apps' mis je dan eigenlijk? Zelf heb ik alles wat ik nodig heb gewoon kunnen vinden, dus ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er nog 'ontbreekt' :)
Ortec, grote jongen op roostergebied, maakt geen apps voor Windows.

De nieuwsapps (NOS en RTL al helemaal) zijn compleet uitgeklede versies

Dumpert, geen officiële app voor Windows

Waar is Firefox? Browserkeuze is zeer beperkt

VLC heeft een compleet instabiele app

Maar wat ik vooral bedoel: De belofte van UWP is nooit gehaald. De store voor PC en tablet is ook niks. Ik was een liefhebber, maar m'n geduld begint op te raken.
Als de VLC app voor jou onstabiel is betekent dat het niet voor iedereen hetzelfde is want mijn VLC app is stabiel voor naar het luisteren van muziek en het kijken van video's.

Ik draai zelf de lumia 1520 met WP 10 Developers preview
Anoniem: 720111
@valpa17 maart 2016 10:28
De meeste problemen die je geeft ligt niet bij Microsoft, maar bij de instanties waar je de apps wil,

Om VLC te repareren kun je proberen om een backup te maken en dan factory reset, dat scheelt 9/10 al een hoop problemen.

en de belofte van UWP Is niet verbroken, de applicaties van IOS zijn nog onderweg. Nu is het een kwestie van tijd.
Ik geef Microsoft ook niet de schuld. Maar die instanties hebben geen zin om een app voor Windows te bouwen. Zolang ze dat niet willen, is er een app gap. Dat heb ik zelf ook lang ontkend, maar die gap is er nu eenmaal. De apps van iOS zijn al maanden onderweg, wordt gezegd. Ik geef WP10M nog een paar maanden het voordeel van de twijfel. Maar vertrouwen heb ik er niet meer in.
Anoniem: 720111
@valpa17 maart 2016 10:38
Ik geef je volledig gelijk. De app-gap kan vervelend zijn, en ik denk zelf dat het wel los zal lopen.

over de IOS apps, de open-source software is uitgebracht en ontwikkelaars kunnen er mee aan de slag. Let wel dat het nog beta software is :) maar de ontwikkelingen lopen getaag door.
Windows phone is volgens mij ook meer bedoelt als werk telefoon daarom heb je ook hele goedkope modelen maar de app gap word ook door mensen veroorzaakt die geen WP willen proberen want mensen houden niet van die veranderingen kijk naar bijvoorbeeld windows 8.x mensen vonden het niet leuk dat er zulke veranderingen waren ik heb het dan over het start menu als voorbeeld.

Mensen zouden minimaal WP 1 maand moeten proberen het zou je opvallen hoeveel meer mensen naar WP gaan omdat het stabieler is dan een android
Maar wat ik vooral bedoel: De belofte van UWP is nooit gehaald. De store voor PC en tablet is ook niks. Ik was een liefhebber, maar m'n geduld begint op te raken.
UWP begint nu pas een beetje op te starten, mede doordat zowel de Xbox One als de Lumia series nu pas ondersteuning krijgen voor UWP. Tot op heden is er geen tot weinig animo geweest omdat alleen PC's en laptops (uitgezonderd de Surface lijn) gebruik konden maken van deze functionaliteit. De Surface lijn is daarentegen qua specs én prijs eerder een laptop/desktopvervanger dan een daadwerkelijke tablet...

Zodra Windows 10 Mobile daadwerkelijk uit is en ook de XBone support heeft (verwacht voor van de zomer) zal het waarschijnlijk harder gaan lopen qua ondersteuning in apps. Verwachting, vanwege het momenteel relatief lage marktaandeel van Windows Phone/Mobile maar de eenvoud van het maken van apps voor zowel PC als console als smartphone.
Ik geef je wel volledig gelijk dat het erg lang duurt voordat alle devices daadwerkelijk op Windows 10 zitten. Hopelijk is het straks niet too little too late.
Waar is Firefox? Browserkeuze is zeer beperkt
Onder Android had ik altijd een 'externe' browser, simpelweg omdat die veel vaker en eenvoudiger werd geüpdatet. Op m'n desktop/laptops draai ik ook standaard Firefox (en Chromium, Vivaldi en Opera voor development doeleinden), maar in m'n ervaring met Windows 10 Mobile heb ik nog geen noodzaak gezien tot een andere browser dan de meegeleverde versie van Edge. Hij werkt voor mij prima op vrijwel iedere website die ik bezoek.
Het kan uiteraard zijn dat je gebruiksscenario anders is, en begrijp me niet verkeerd ik verwelkom keuzevrijheid, maar het is voor mij persoonlijk in ieder geval geen gemis. :)
ik draai w10 al maanden op mijn 920 en toegegeven de oudere builds waren inderdaad traag, maar dat is ondertussen toch een stuk verbeterd.
Instagram en facebook zijn geen beta apps waarom denkt iedereen dat dit is informatie die niet juist is
Omdat er beta en niet beta versies van die apps zijn?
De nieuwe Built for Windows 10 versies van Facebook en Instagram hebben een beta label.
Pffff kom op zeg. Ontwikkelaars die niet naar hun afzetmarkt kijken en kostbare tijd en energie steken in een doodbloedend platform dat bij elke release compleet anders in elkaar steekt waardoor alle ontwikkelde apps bij voorbaat al uit elkaar vallen van ellende, zijn niet goed wijs?

Dat is alsof je McDonald's naar Antarctica stuurt om een vestiging te openen want er zouden in de toekomst misschien mensen kunnen gaan wonen die behoefte zouden kunnen gaan krijgen aan een Big Mac..

Natúúrlijk kijken ontwikkelaars naar market share. Er is simpelweg 0,0 vraag naar apps op Windows Phone omdat niemand die dingen koopt. Dan ga je er toch geen kostbare resources (=mensen) aan verspillen om apps op te tuigen die niemand koopt?? Kwestie van vraag en aanbod hoor.

Of ben jij er ook zo een die Saudi-Arabië gaat dwingen om het katholicisme op scholen te gaan doceren?
De door u gepubliceerde vraagstelling alszijnde laatste zin vind ik irrelevant, deze toont meer over u dan mij.

Microsoft heeft al haar pijlen gericht op het UWP, wat verschilt hier met betrekking tot Apple haar programmeertaal "Swift"?

Ook de stellig dat niemand een Windows smartphone aanschaft ben ik het niet mee eens, de 4.5 miljoen apparaten die zij hebben verkocht is de periode na de L930 en voor de L950. In deze tijd was er maar huidige maatstaven geen relevante smartphone met het Windows OS beschikbaar. De potentiële koper zal dus hebben afgewacht (En terecht)

Na publicatie van de volgende cijfers zal blijken of Windows Mobile levensvatbaar is. Daar kan ik mij wel in vinden. Ontwikkelaars zullen op dat moment de beslissing moeten nemen of zij wel of niet gaan ontwikkelen voor Windows Mobile.

Er zijn op dit moment 3 ecosystemen met ieder eigen voordelen. Wanneer een individu een ecosysteem niet ziet zitten, kan zij kiezen voor het andere.
... rrrrright. Microsoft heeft Android support op WP al de nek omgedraaid, er zijn praktisch geen apps in de Windows Store te vinden, en wát er is, is zwaar outdated of bevindt zich in alpha danwel beta-staat, ontwikkeling op die apps gebeurd altijd als laatste, Nokia is de laatste en enige fabrikant die Windows Phones bouwt want de rest van de grote fabrikanten ziet er óók geen gat meer in, en de verkoopcijfers van de afgelopen jaren geven al aan dat het niet levensvatbaar is.

Ik weet niet hoe lang je Windows Phone nog kunstmatig in leven wil houden, maar levensvatbaar was het niet, is het niet en zal het niet worden ook.

Ontwikkelaars die op de volgende cijfers wachten om te zien of er ineens een magische ommezwaai is geweest, missen de boot óók want die zijn al 3 jaar te laat.

Er zijn op dit moment 2 ecosystemen die pakweg 95% van de markt hebben ( http://www.idc.com/prodserv/smartphone-os-market-share.jsp ). Die amper 2% die Micorosoft heeft wordt zelfs bijna ingehaald door Blackberry terwijl dat bedrijf al een jaar of wat failliet is......
Indien het bericht klopt wat Tweakers zojuist heeft gepubliceerd is het Windows OS voor mobile phones inderdaad dood. Deze laksheid en het breken van beloftes kan geen enkele "Sorry" goedmaken. Ik geloof dat jij gelijk hebt.

nieuws: 'Bijna 35 procent Windows-smartphones krijgt geen update naar Windows 10'
Als 1/3e van de telefoontypes al geen update (meer) krijgt gaat 't wel hard ja.
Wederom een gebroken belofte..

"I hate to say I told you so, but, I told you so".
"I hate to say I told you so, but, I told you so".
Inderdaad :)

Nu maar hopen dat xda nog wat kan.
Tja, Chromecast. Is Microsoft Wireless Dispplay Adapter niet goed genoeg? Tuurlijk, ondersteuning zou leuk zijn.
Ik ken niemand in mijn omgeving met de Microsoft Wireless Display Adapter. Ik ken er wel heel veel met een Chromecast. En dat is logisch: het ding is bijna de helft goedkoper.

In plaats van te erkennen dat er problemen zijn, komen Windows adepten altijd met een tegenargument. Als wij zakelijk Hangouts gebruiken en dat blijkt op Windows Mobile niet te werken, 'dan stap je toch over op Skype'? Maar ik hoef Skype niet: het kan veel minder, de ondersteuning is kut en ik wacht al twee jaar op mijn geld terug van Microsoft.

Idem geldt voor banken. Mijn bank ondersteunt geen Windows Mobile. Dat is natuurlijk niet de schuld van Windows Mobile, mijn bank kiest er zelf voor. Maar ja, geef je dat als argument op, dan roept iedereen dat ik bij de verkeerde bank zit. Terwijl mijn bank ook gewoon een kosten/baten analyse maakt en op basis daarvan tot de conclusie komt dat het gewoon geen zin heeft om voor WM te ontwikkelen.

En is er een bepaalde app niet, dan moet ik vooral niet zeiken. Je kunt gewoon immers via je browser erbij, toch? Alleen vergeet iedereen gemakshalve dat de Edge browser bij tijd en wijle een ongestelde heks is die pagina's niet goed laadt. Maar nee, dát ligt dan weer aan de webbouwer van de website, maar kan dus echt never nooit niet aan de Edge browser liggen.

Zo ken ik er nog wel een paar. Ik gebruik Chromecast, Hangouts en zit bij KNAB.
Daarom vermeld ik dat ieder haar ecosysteem moet kunnen kiezen. Kijk niet naar de restricties, kijk naar de mogelijkheden, wat jij als gebruiker wilt. Wanneer er aan mij wordt gevraagd wat voor telefoon en of tablet er moet worden aangeschaft is dit altijd mijn antwoord.

Voorbeeld van mijzelf, mijn huidige tablet is een Surface RT 2. Voorheen had ik een Asus Transformer Prime tf201. Ik ben overgegaan van Android naar Windows. Mijn eis was dat ik internetpagina's snel en volledig kon weergeven, dit doet de Surface RT beter dan de toendertijd vergelijkbare tablet. Ja ook de iPad. Daarnaast maak ik regelmatig Office documenten. Iets wat de IPad en transformer toendertijd niet konden. Dit waren mijn eisen, vermaak en ontspanning was niet mijn doel. Wijk ik hiermee af van de gemiddelde consument? Misschien.

Mijn telefoon, een IPhone 6. Waarom? Niet omdat het de beste telefoon is. Maar omdat ik voor mijzelf heb bepaald dat deze over de algehele linie goed scoort.

Moraal, iedereen heeft verschillende eisen. Dat voor de een Windows geen oplossing is, maakt het product toch niet slecht?

[Reactie gewijzigd door winos op 18 maart 2016 12:43]

Als Windows Mobile / Phone user van het eerste uur (2007) begin ik inmiddels behoorlijk moedeloos te worden van het platform.

Mijn Lumia 820 moet vervangen gaan worden maar als Microsoft niet met een x86 Surface Phone komt dan stap ik over naar Samsung.

Het hele platform wordt er in alleen meer slechter op en minder functioneel. Het gat met de concurrentie is inmiddels enorm.

Ik snap niet waarom MS steeds het wiel opnieuw aan het uitvinden is.

[Reactie gewijzigd door revolution-nl op 17 maart 2016 09:51]

Dit is (voorlopig) de laatste keer. Met inderdaad zo zijn nadelen.
De functionaliteit is wel onmiskenbaar groter geworden en daar gaan we nu de verdere vruchten van zien. Niet goed voor ongeduldige mensen zoals Mind123, maar wel beter voor de lange adem. Microsoft heeft nu OneCore waar anderen daar pas mee bezig zijn.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 17 maart 2016 10:19]

Ongeduldig, ongeduldig... Ik heb 3-4 jaar geduld gehad. Als je links en rechts mensen om je heen dingen ziet doen op hun smartphone die jij niet kunt, tja.
Te ongeduldig voor Windows 10 Mobile.

(En ja, ik kan met mijn Lumia weer dingen die mensen links en rechts om me heen niet kunnen. De meeste doen half niet zoveel als dat überhaupt kan)
Wat kan je dan met je Lumia dat niet op Android kan? Ben eigenlijk wel benieuwd?
Inkoppertje. Continuum is er slechts een van. Desktop/Laptop/tablet/phone/gameconsole/cloudopslag allemaal met 1 account.
Gezien Windows overheersend is op desktop en laptop gaat dat met een Google account niet lukken. Specifieke alleen-Windows phone apps.
De opmerking staat tussen haakjes en eigenlijk gaan we nu off topic.
Het ging erom of je iets kan eind concluderen op alleen de eerste previews en zelfs de grote apps er toen nog niet waren.
Ah, super nice dat je net toevallig het enige toestel hebt wat continuum support. Ik had niet door dat jij zowel een Lumia 930 en Lumia 950 had. Moet wel daarbij zeggen dat Continuum in z'n huidige vorm praktisch nog niet veel beter is dan de Motorola Atrix, maar technisch gezien is het inderdaad een setup vol van potentie.

En juist als het gaat om het syncen tussen veel devices doet Google het makkelijk net zo goed als Microsoft. True, Google heeft geen game console, maar voor de rest kun je dat echt totaal niet als uniek Windows phone zien.

Specifieke Windows phone apps??? Zover ik weet brengt zelfs Microsoft zelf hun apps niet eerst uit op iOS/Android en daarna pas op Windows Phone. Wat voor specifieke windows phone apps zijn er zonder een Android/iOS tegenhanger?

Ik heb echt niks tegen Windows Phone en met continuum hoop ik echt dat het een succes word, maar op dit moment zie ik het echt nog niet.
Je stelde dat je met jouw Lumia dingen kon die niet op Android konden. Ik bracht dat ter discussie want dat paste niet in het standaard plaatje van Windows Phone/for Mobile en mijn persoonlijke ervaringen. Jij stelde daarna dat je met jouw Lumia Continuum kon gebruiken, dat je unieke account mogelijkheden had en dat er specifieke Windows phone app zijn. En weer bracht ik ter discussie dat het tweede punt ronduit vreemd klonk en het derde punt het tegenovergestelde was van wat je in het nieuws zag. Ik ben berecht benieuwd hoe je op het idee bent gekomen dat het geen discussie is. En sowieso weet ik niet over welke feiten je het hebt.

Hoe dan ook, welke specifieke Windows Phone apps dacht je dan aan? Want ben eigenlijk wel benieuwd of er nog apps van Microsoft zijn die nog niet zijn uitgekomen voor Android/iOS.
Het stond nota bene tussen haken. Start een topic op GoT als je er over wil hebben. Dan zal ik er daar (met je) over discussiëren als je wil. Zullen de mods ook beter vinden dan in een nieuwstopic. En ja er zijn ook apps die niet door Microsoft gebouwd worden voor Windows op de mobiel ;) Door ontwikkelaars die apps hebben die er niet voor Android of iOS zijn. Veel minder, klopt, maar dat is niets nieuws. Toch?

Ik las net dit artikel. Wat dus met Windows phone in het algemeen beter kan dan met Android: updaten.
http://www.androidcentral...oid-partners-thing-or-two

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 18 maart 2016 17:11]

Het idee is juist dat je bij nieuwsberichten in de comments er over kunt praten ;-) . Maar goed, uit het gebrek van voorbeelden maak ik op dat er geen 1 app is die niet een beter alternatief op Android/iOS heeft. (En nee, binnen de context van de discussie slaat 'Fart App by Jantje' i.p.v. 'Fart App by Pietje' argumentatie nergens op.)
Gut gut, prima hoor. Er zijn er genoeg en die moeite kan je zelf ook doen. Maar blijkbaar heb je geen argumenten voor een discussie en doe je af met een dooddoener zin. Ook goed.

Verder heb je uiteraard 1 keer kopen op meerdere devices deployen. Desktop, laptop, tablet en smartphone en gameconsole. En kom niet met ChromeOS aanzetten, want dat gebruikt 'geen hond'. Windows op de mobiel heeft dus onmiskenbare pluspunten t.o.v. Android. Jammer dat gezien je post verleden ik van te voren al wist waar het naar toe ging. Ook mede daarom de verwijzing naar een discussie maken op GoT. Maar als je niet wil. Ook goed..
Wat kan je dan met je Lumia dat niet op Android kan? Ben eigenlijk wel benieuwd?
Ik ook. Ik heb beiden naast elkaar gelegd en vergeleken. Er zijn heel veel dingen die ik met mijn Lumia niet kan, maar er zijn nog meer dingen die ik met Android wel kan.
Ik kan met m'n Lumia (goddank alleen tijdens standby-diensten van m'n werk) ook dingen die anderen niet kunnen; binnen 5 seconden iets laten vastlopen. Dat lukt anderen met échte telefoons namelijk niet.
Om in de flauwe modus door te gaan: Menig Android of iOS toestel krijg ik niet eens aan. Dan doet die Lumia het al beter :+

Tijd om weekend te vieren :)

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 18 maart 2016 17:17]

Het gras is op een ander niet altijd groener, ik heb jaren lang diverse Android toestellen van oa samsung gehad en de restricties die android oplegt naar sd kaarten zijn ergerlijk. Tevens is het extreme open karakter van android een poort die wagewijd openstaat en ervoor zorgt dat je toestel kwetsbaar is voor minder betrouwbare apps en onuitstaanbare agresieve reclamepopups. Tevens maakt samsung door zijn eigen schil over android te plaatsen hun toestellen na een hele poos log en traag. Ook is een nadeel van android dat je alleen maar jarenlang gegarandeerd updates krijgt op de nexus toestellen en dat de grote spelers vaak maar 2 a 3 jaar updaten en achterlopen op de nexus toestellen. Heb 1 jaar een iPhone gehad en in tegenstelling tot de hardware is hun besturingssysteem het meest betrouwbare en stabiele gebleken. Voor mij zou dan de absolute wereldtopper een lumia 950 XL met ios zijn. Maar eerlijkheid gebied me toch te zeggen dat ik over heel de lijn gezien van al mijn toestellen ooit gehad de lumia 950 XL zonder twijfel de hoofdprijs zal geven ondanks de koppigheid van appontwikkelaars om windows mobile een kans te gunnen. Blijkbaar is kwaliteit niet van primordiaal belang voor hen en wordt ontwikkeling en evolutie hierdoor afgeremd.
Hoe zit het trouwens met de battery-life t.o.v. WP 8.1? Kan niet zo 1-2-3 goede vergelijkingen vinden.

Neem wel aan dat ze daar rekening mee hebben gehouden :P
op mijn lumia 735 is de batterijduur prima met w10. Identiek aan w8.1

edit: Sommige mensen met een 830 en 930 ervaren wel problemen met de batterij. Zie de reacties op: http://www.windowscentral...e-build-10586164-released
Ik houd veelvuldig de fora mbt w10 bij en met name de oudere toestellen hebben bugs met w10. De nieuwere toestellen zoals de 640, 950 hebben weinig problemen. Mijn 735 draait ook prima op 10.

[Reactie gewijzigd door pjdijkema op 16 maart 2016 20:36]

Windows Mobile 10 is een heel stuk beter dan Windows Phone 8.1 en de universele UWPs apps zijn fantastisch. Desalniettemin kom ik toch wat apps tekort en heb ik net mijn Lumia 950 in Vraag & Aanbod geplaatst. Voor mij persoonlijk komt de Windows Mobile RTM te laat.
Ik vind het aanbod in universele apps bijzonder klein, veel apps gaan helaas nog niet goed om met continuum
Hmm, waarschijnlijk komt tie nog niet uit voor mijn HTC One M8 (met windows). Ik twijfel om 'm via de insiders preview naar windows 10 te zetten; want dan ben ik de dot-view cover ondersteuning waarschijnlijk kwijt, en het double tap-to wake.
Anoniem: 70599
@Niekleair16 maart 2016 21:44
Double tap to wake zit ook op de 435 in WP10 Insider. Dus best kans dat dat blijft werken.
En wederom geen 1520 genoemd. Heel grappig dat de preview destijds getoond werd op een gele 1520.
Wel de 1520 is bij de tweede wave. Het is gewoon geen recent apparaat, noch veel gebruikt tegenover sommige andere toestellen zoals de Lumia 640, 630, 535, 532 en 520.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 16 maart 2016 20:02]

Duidelijk. Toch jammer dat een flagship model niet wordt genoemd.

En voor de downmodders, lekker blijven doen mensen. Chapeau!
Die zal net als bijv de 920, 925, etc op een later moment volgen.
Het is handiger om voor nu alleen de modellen te noemen die hem als eerste krijgen.
Staat jouw toestel er niet bij en draait ie Denim? Dan komt ie later. Zie ook: https://www.microsoft.com/en/mobile/windows10/
Als eerste zullen de nieuwere modellen uit de x30 en x40 reeks hem krijgen. Daarna zal waarschijnlijk de rest van de toestellen volgen met 1gb ram en misschien zelfs nog de 512mb ram toestellen.

Ik ben wel benieuwd welle build het gaat worden, de laatste insider build draait op mijn 640xl en 735 gewoon goed. Of zal het toch een nieuwere build zijn.
Of de "Lite" variant van de 1520: de 1320 (die ik dus heb)
Inmiddels heb ik windows 10 op mijn 1520 kunnen installeren en vooralsnog werkt het prima.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee