Microsoft brengt Creators Update voor Windows 10 Mobile uit

Microsoft is begonnen met de distributie van de Creators Update voor Windows 10 Mobile naar gebruikers van Windows-telefoons. Het bedrijf brengt de release gefaseerd uit. De update komt uit voor dertien modellen.

De verstrekking van de Creators Update naar de smartphones verloopt in fases, meldt Microsoft-medewerker Dona Sarkar van de Windows Insiders-community. De release is beperkt tot dertien modellen, waaronder de HP Elite x3, de Alcatel Idol 4s en de Lumia 650 en 950 van Microsoft zelf. Neowin haalt AdDuplex aan dat claimt dat die dertien toestellen 60,8 procent van alle Windows Phone-toestellen uitmaken.

Wie een ander toestel met Windows 10 Mobile bezit, blijft op de Anniversary Update. Windows Insider-gebruikers met een niet ondersteund toestel kunnen wel de Creators Update en volgende updates installeren via de Release Preview. Dat meldt Microsoft via de Feedback Hub, waarbij het bedrijf waarschuwt dat er geen ondersteuning is en gebruikers het op eigen risico doen.

De Creators Update brengt onder andere een snooze-functie naar Edge-tabs, die Cortana een herinnering laat geven om de tab later weer te openen. Daarnaast kan Edge epub-boeken openen en voorlezen, kunnen softwareupdates gepauzeerd worden, laat Windows je geheugenkaarten versleutelen en is er een optie om alle apps op de achtergrond te sluiten.

Toestellen die de Creators Update krijgen:

  • HP Elite x3
  • Microsoft Lumia 550
  • Microsoft Lumia 640
  • Microsoft Lumia 640 XL
  • Microsoft Lumia 650
  • Microsoft Lumia 950
  • Microsoft Lumia 950 XL
  • Alcatel Idol 4s
  • Alcatel OneTouch Fierce XL
  • SoftBank 503LV
  • VAIO Phone Biz
  • MouseComputer MADOSMA Q601
  • Trinity NuAns NEO

Windows 10 Mobile

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

26-04-2017 • 13:19

200

Reacties (200)

200
189
102
10
1
54
Wijzig sortering
Anoniem: 129319 26 april 2017 13:25
Eindelijk kunnen we de Fitbit ten volle gebruiken op Windows Mobile apparaten! :)
We’re excited to announce that Fitbit will be introducing support for tracker notifications (Call, SMS, Calendar and third party apps) and Connected GPS for all Windows users on the Windows 10 Creators Update.
Dat is erg goed nieuws, ik vond het al zo jammer dat ik m'n iPhone nodig had om het maximale uit m'n Fitbit te halen.
Fitbit schijnt zelfs te werken aan een "echte" smartwatch: https://www.wareable.com/...t-smartwatch-details-2017 Afgezien van de vele fitnesstrackers, zou dat de eerste zijn die W10M ondersteunt!
Ze waren dat inderdaad eerder dit jaar aan het beta testen. En ze zijn het van plan het te releasen eind mei in de 2.22 build.
Er staat nu al een app in de store met naam 'Fitbit'. Is dat 'm?
Die is er altijd al, een fitbit app - maar de functionaliteit bleef beperkt tot syncen en 'n (beperkt) dashboard zien + wat basic settings. ;)
Mooi spul. Zocht al zoiets in combi met m'n 950. Binnenkort maar eens even shoppen dan.
Dit soort toestanden is waarom ik weggegaan ben van windows phone: Betere support voor Microsoft soft/hardware op niet-Microsoft telefoons. Waarom ben jij nog bij WP blijven plakken?
Waarom ben jij nog bij WP blijven plakken?
Omdat elk systeem zijn fouten heeft?

Het is niet alsof de andere opties perfect zijn of zo.
Het is niet alsof de andere opties perfect zijn of zo.
Niet perfect, maar 'het werkt gewoon' (wat vroeger het antwoord was om voor Windows te kiezen).
"het geeft al je info door aan google" bedoel je? en android is in veel gevallen niet erg stabiel (en een draak in gebruik imo) en voor apple betaal je de hoofdprijs.
Apple is prijzig, WinMo heeft geen 3rd party ondersteuning, Android is qua updatebeleid heel erg afhankelijk van de toestelfabrikant en meestal is die ondersteuning gewoon slecht.

Wat ik heb begrepen is dat de Lumia's die nu geen Creator's Update krijgen nog wel gewoon security updates e.d. krijgen, alleen geen feature updates meer. Nog altijd een stuk beter dan het gemiddelde Android toestel van 2 jaar oud.
Nogmaals: het werkt. Eindgebruikers geven om niets anders. Daarnaast hoef je niet bij Microsoft te zijn voor je privacy, tenzij je Windows 10 Enterprise LTSB draait.

Zelf draai ik AOSP zonder Google Apps. Meer opensource/vrij van gegevensverzameling is met een smartphone niet mogelijk.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juli 2024 13:37]

Daarnaast hoef je niet bij Microsoft te zijn voor je privacy, tenzij je Windows 10 Enterprise LTSB draait.

Of telemetry op Basic zet, aangezien dan telemetry volledig annoniem en niet herleidbaar is.

En dan nog, is er een verschil tussen telemetry voor product verbetering, en telemetry om advertenties aan jou te verkopen zoals Google doet. Microsoft's telemetry is in lijn met wat iOS al jaren heeft (maar waar niemand over klaagt), en een evolutie van wat al sinds Windows 7 in Windows zit.
Uhm, android werkt toch echt heel vaak niet (of door gebrek aan updates niet al te lang)
Uhm, android werkt toch echt heel vaak niet (of door gebrek aan updates niet al te lang)
Wat bedoel je met werkt niet?

En de updates zijn een probleem ja, die voornamelijk bij de fabrikanten ligt. Maar je toestel blijft gewoon werken hoor, kan nog wat hij kon toen je het toestel kocht.
Apps die niet meer werken op oudere versies, crashes
Apps die niet meer werken op HEEL OUDE versies misschien. Dan hebben we het over Android 2.2, 2.3 of voor enkelen 4.0. Gewoonlijk draait dat op apparaten die zo traag zijn en zo weinig RAM en opslag hebben dat ze feitelijk onbruikbaar zijn voor moderne apps. Maar over het algemeen kun je met oude Android versies langer blijven draaien wat je altijd al deed dan met oude iOS of windows versies.
Tenzij je je wel druk zou maken om security issues in combinatie met je bankieren app... (Om maar iets te noemen)
Ach, dat hele security verhaal wordt nogal overtrokken. Tenzij je niet weet wat je doet an apk's van allerlei vage sites gaat installeren valt dat allemaal wel mee in de praktijk.
Welke security issues zijn er dan met banking apps op Android?
Helaas heb ik deze maand tevergeefs gezocht naar apps om te gebruiken in combinatie met sporten/hardware (prestatie-meters). Mijn systeem met 4.2 wordt niet meer ondersteund. Wat nou precies de oorzaak is, vind ik niet interessant. Wat telt is dat ik nu een (dure) nieuwe Android telefoon zou moeten kopen, dat doe ik dus niet. Ik zal niet fabrikanten belonen voor slechte support in het verleden.
In die markt ben ik niet thuis, maar ik neem aan dat die veelal i.c.m. hartslagmeters e.d. in smartwatches werken,en de API daarvoor is inderdaad later pas geintroduceerd.
Communicatie gaat gewoon via smart BT. Dat heeft mijn apparaat ook, maar toch heeft iemand besloten dat de OS-versie een belemmering vormt. En er zijn natuurlijk geen upgrades beschikbaar, dat dien je ook maar te accepteren. Dat het niet begrijpbaar is, maakt het nog frustrerender. Ik wil android niet voor al mijn mobiele toepassingen gebruiken. Daarom zal ik niet speciaal voor sporten een nieuw toestel kopen. Dat heeft ook te maken met dat Android vaak alles-of-niets is. Je kan geen android telefoon gebruiken zonder ook een gmail account te hebben.
Natuurlijk kun je Android gebruiken zonder GMail, op mijn telefoon zit ook geen Google account. Ik heb er wel een, maar dat gebruik ik om via Raccoon apk's te downloaden en die op m'n telefoon te installeren. Maar die apk's zou je ook elders kunnen vinden, er zijn genoeg betrouwbare download sites voor Android apps.
Kan mij niet meer herinneren wanneer Android gecrashed is. En apps die niet meer werken is iets anders dan Android die niet werkt wat jij zei.
Maar apps die niet werken is het probleem van WM zoals jij aangaf. Dus als ze ook niet op android werken betekend dat gewoon dat niet alles op android gewoon werkt.

Mijn vriendin had vanochtend gewoon een random restart op haar android tablet. En de telefoon denk soms dat de power toets twee keer aangeraakt word en start steeds de camera op daardoor.

Oftewel, ieder systeem heeft problemen en je kan niet zomaar 'het werkt gewoon' zeggen.
Ik heb niks gezegd over apps over WM. Maar als jij slechte ervaring hebt met Android wil niet zeggen dat het voor anderen, en op andere toestellen ook zo is.

Ik zei ook, ik herken het niet. In mijn optiek is Android al jaren rete-stabiel
Jij niet nee, maar als je verder omhoog gaat zie je dat dit een reactie is op het niet werken van een ap op WM waarbij iemand zegt dat android wel gewoon werkt. Vandaar mijn reactie.

Iedereen heeft een eigen ervaring dus verder dan dat gaan we niet komen denk ik
Jij sprak duidelijk mij aan dat ik dat had gezegd, maar doet er niet doe.
Klopt, ik verwarde je even met iemand anders
Ik heb alle os types gehad en over tijd kan ik een ding met zekerheid zeggen. Android crashed verreweg het meest van alle smartphone ossen. Zowel qua apps als het OS zelf. Ik heb altijd vanilla Android gehad in de vorm van Nexus 5, S en de moto Milestone. Alle drie de telefoons hadden veel crash probleem waar de moto echt wel de crash koning is. Op die telefoon wist ik niet of ik een gesprek wel kon aannemen zonder de telefoon te laten crashen. WP 7,8 en 10 zijn alle drie stabiel.
De ervaring kan op verschillende telefoons anders zijn ja, dat heb ik nooit ontkent. Alleen ik herken het zelf niet, ik heb die ervaring niet. Mijn telefoon is al meer dan 1000 uur sinds de laatste reboot, en dat was omdat de batterij leeg Was.
Anoniem: 889777 @Superkanjo26 april 2017 23:20
@Superkanjo
Flash werkt al sinds 2012 niet meer.
Er wordt gezegd dat door het uitblijven van updates je functionaliteit verliest. Flash is alleen niet meer werkzaam na een update naar Jelly Bean.

Dus kocht je een toestel met flash, en je krijgt geen updates dan werkt flash nog steeds.
Anoniem: 889777 @Superkanjo27 april 2017 00:50
Nou nee. Iemand zei: android werkt, maar dat is dus niet zo. Websites met flash zijn jarenlang onbereikbaar geweest voor gebruikers van Android.
Dat is een keuze van Google geweest, en Apple deed hetzelfde. Maar dat betekend toch niet dat Android niet werkt? Android werkte precies zoals de maker het bedoeld had. Met niet werken denk ik aan een functionaliteit die zou moeten werken maar dat niet doet.
Anoniem: 889777 @Superkanjo27 april 2017 02:40
Haha, je bent erg creatief. Maar de klant bepaalt de gewenste functionaliteit, niet de fabrikant. Ik ken veel mensen die hierdoor benadeeld zijn, want de verkoper van de telefoon in de winkel vertelt jou niet dat Flash niet werkt, daar kom je pas achter als websites slecht blijken te werken.
Wie is het hier creatief, de fabrikant bepaald welke functionaliteit een product heeft. Volgens jouw theorie werkt mijn auto niet omdat ik er niet mee kan vliegen, ik ben de klant en zou dat wel willen.

En de verkoper is niet de fabrikant.
Wellicht is het OS van Fairphone ook geschikt ? of Sailfish OS ? Jammer dat hier niet zoveel device's van zijn.
en android is in veel gevallen niet erg stabiel
Kun je dit toelichten? In welk opzicht niet stabiel?

Want in mijn optiek is Android al enkele jaren een erg stabiel OS, ik merk in ieder geval niks qua instabiliteit.
Sorry, maar dit is echt HET standaard antwoord van een Windows Fanboy die al echt een flinke tijd niet serieus met Android op een modern apparaat heeft gewerkt. Na jaren (vanaf Windows Phone 7) in het WP wereldje te hebben rondgehangen ben ik een paar jaar geleden overgestapt naar een goed Android apparaat (LG G2). Sindsdien ben ik bij Android blijven plakken en ik heb echt nog nooit gemerkt dat Android "instabiel" zou zijn. In ieder geval niet minder stabiel dat Windows Phone 8 (over W10M heb ik het maar niet, want die was ook lang niet al te best op een hele hoop toestellen).

Daarnaast vergaart Google veel info van je, maar denk je serieus dat Microsoft dat niet doet? Ja, minder, maar nog genoeg om een leuk profiel van je op te bouwen.

Daarnaast tweette Dona Stakar onlangs ook nog een vaag bericht waar je uit op lijkt te kunnen maken dat het hele insiderprogramma voor W10M op de tocht staat. Dan zit je met je mooie 930 dus vast op de anniversary update (tenzij je een register hack gebruikt waardoor de servers denken dat je 930 een 950 is)

De kracht die WP7 en WP8 hadden, lange tijd updates en een mooie, simpele doch consequente interface, heeft Microsoft al lang de nek omgedraaid.
Volgens mij zijn ze in Redmond met iets heel anders bezig dan het voorzetten van de huidige W10M lijn.

[Reactie gewijzigd door PaT op 24 juli 2024 13:37]

De huidige W10M lijn is al opgegeven. Er komen geen Lumia's meer uit.

Zeer waarschijnlijk brengt Microsoft een telefoon uit, die een rekenkracht heeft van een computer. Computer die nu in de laagste prijsklassen te koop is. Als je ziet hoeveel computers daarvan nog over de toonbank gaan, dan is daar nog wel behoefde aan. Dan hoeft men de computer niet meer mee te nemen, dan is het enkel ontkoppelen van de telefoon van beeldscherm en andere hardware waar aan die gekoppeld is.

Met deze update wil Microsoft testen of toevoegingen ook echt toevoegingen zijn, voor het grote publiek. En of het werkt op zo'n klein scherm.

kopen en maken van Lumia's was enkel gericht om OS te laten werken voor een klein scherm.
De geruchten van een SufacePhone zijn er al langer.
Ik zit hier persoonlijk wel op te wachten. :)

Prijskaartje zal vrees ik apple of hoger zijn! ;)
Naja over die omnibox: die zat al heel lang in Internet Explorer ook. Alleen kan je wat makkelijker aangeven of en bij wie je deze functie wil. Bij mij staat Google ingesteld, wat dan weer hetzelfde effect als Chrome geeft bijvoorbeeld: alles naar Google

[Reactie gewijzigd door xFeverr op 24 juli 2024 13:37]

Anoniem: 890159 @xFeverr26 april 2017 18:22
In Chrome voor Android is er een optie (settings - privacy - Search and URL suggestions) om dat aan en uit te zetten.
Toch heeft dit helemaal niets met het artikel te maken. De update heeft namelijk totaal geen impact op privacy informatie. Bij microsoft heb je namelijk de optie om dit tracken uit te zetten. Dit is niet een feature die google bied. Sterker nog in deze update is de privacy page nog explicieter geworden op mobiel. Je komt er niet meer omheen als je het settings menu opent.

offtopic:
Ik ben het met je eens of je nou gebeten wordt door de hond of de kat. Wat maakt het uit. Beide bedrijven claimen niet dat ze je gegevens verkopen alleen bij google is het wat duidelijker dat het gebeurt en geeft MS je de optie om het uit te zetten. Dat is het verschil.

Nou heb ik zelf ook office 365, behalve in de browser (wat een van de clients is, je hebt namelijk ook een licentie voor desktop) kan je mij uitleggen wat het verschil precies is tussen de office 365 licentie is die ik nu heb en de licentie die ik thuis heb? Ik ben een vrij intensieve office gebruiker maar volgens mij zijn de applicaties identiek.
Inderdaad off-topic, mijn excuus. Als gebruiker van zowel Microsoft-, als Google- en Apple-producten kan ik me echter ongelofelijk opvreten als het gaan om Google verwijten dat ze je informatie gebruiken, of dat Microsoft achterhaald is, of dat Apple duur is.


Wat betreft office: Ten tijde was Office 365 het online alternatief voor de installatie van Office. Ik spreek met office 365 dus over Microsoft's aanval op google (docs): online, en met meerdere gebruikers tegelijkertijd werken aan hetzelfde document. Niet helemaal duidelijk omschreven.

Om bij het privacy-gedeelte te moeten vermelden dat je de keuze hebt om het uit te zetten, vind ik ook dat je moet vermelden dat je bij Microsoft niet de keuze hebt om niet te betalen.
Cloud-diensten: onedrive was betaald, toen werden foto's gratis, toen weer niet, toen kreeg je 1TB per gebruiker als je office gebruikte, toen 1TB per 5-gebruikerslicentie. Je wordt naar binnen gelokt om daarna te zeggen: ja, dan moet je office kopen. Dat heb je toch nodig (want microsoft versterkt maar wat graag zijn monopolie in bedrijven en thuissituaties, begrijpelijk).
Windowslicentie: chromebooks en laptops in dezelfde prijsklasse zijn nog steeds niet te vergelijken in gebruik. Daarnaast heeft microsoft ook hierin de laatste jaren weer rare sprongen gemaakt. Van RT-edities naar Starter-edities, etc.
Dat is net het probleem: "heel veel opties". Dat lijkt dus een opzettelijke strategie om het nodeloos ingewikkeld te maken, zodat de gebruiker niets doet, of niet begrijpt wat hij moet doen.
Ik vertrouw geen van beide wat dat betreft, maar onder Android kom je al een heel eind als je een adblocker o.b.v een hosts file gebruikt en zaken als AnalyticsService handmatig uitzet. Uiteraard is daar root voor nodig. Ik weet niet hoe windows phone op dat niveau te bedienen is, maar windows 10 op de PC schijnt zelfs door hosts en DNS blokkades heen te werken met haar datagraaien, daar moet je specifieke IP adressen blokkeren.
Anoniem: 470811 @77slevin26 april 2017 14:27
Zowel Google als Microsoft verkopen je data niet, maar geven adverteerders toegang tot het platform om te adverteren tegen doelgroepen waarbij Google danwel Microsoft als mediator optreedt.
Zowel Google als Microsoft verkopen je data niet, maar geven adverteerders toegang tot het platform om te adverteren tegen doelgroepen waarbij Google danwel Microsoft als mediator optreedt.

Microsoft doet dat niet. Microsofts data is expliciet enkel voor eigen product verbetering, en bijvoorbeeld niet eens herleidbaar (in Basic mode) tot een MSA/user.

Het enige waar er een link in zit naar advertenties is de AdvertisingID die door 3rd party Apps en Microsoft websites gebruikt kan worden om te tracken. Dat kun je echter uitzetten in zowel Windows als in je browser.

Microsoft heeft overigens wel een advertentiebedrijf in zijn gelederen, maar dat gedraagd zich net zoals andere advertentiebedrijven en krijgt zijn data expliciet niet van Windows telemetry. Dat is een losse busines-unit, en geen onderdeel van Windows, Office, etc.

Dat is dus echter fundamenteel anders dan Google, waar de core-business van het platform is het vergaren van data om te verkopen. Immers Google is en blijft primair een advertentiebedrijf.
Anoniem: 470811 @Armin27 april 2017 15:37
Geen discussie daar hoor. Ik vind de slecht-geïnformeerde en beargumenteerde opmerking "ze verkopen je data" soms wat opvallend vaak voorbij komen.

Eens, core-business van Microsoft is (nog?) anders dan Google's.
Ze verkopen geen data, uiteraard, maar wel prive informatie, gebaseerd op de data die ze verzameld hebben over jou.
Ook niet.
Junkies hou je altijd, maar dat ben ik niet. De enige reden dat ik om de 2 jaar switch is omdat ik mijn vriendin of moeder mijn huidige dan gun. Nog altijd werkt mijn 4S van 5,5jr oud bij moeders. Ook zo de 5S van 3,5jr oud bij mijn vriendin.

Jullie kunnen me downmodden wat je wil, maar met Android kun je na 2jr vanaf release al fluiten naar updates. Ook voor je dikbetaalde S8.

Het werkt hetzelfde als met Duitse auto's zoals Audi en Bmw. Ja ze zijn wat duurder, maar na jaren nog steeds mooi, goed, betrouwbaar en een flinke restwaarde.
Android toestellen kun je gelijk stellen aan Italiaans. Het blinkt in het begin maar dendert uit ekaar na 4 jaar.
User interface en user experience. Daar kan voor mij noch Android noch iOS aan tippen. Het is simpel, het is vloeiend, het is duidelijk.
Eh? Fitbit is niet van Microsoft.
gefaseerd betekend blijkbaar dat ik nog niets heb kunnen updaten. Ik zal eens kijken of ik dat kan forceren.

Wat ik fijn vindt aan deze update is dat ook de geheugenkaart nu ook versleuteld is. Dat vond ik een gemis in ieder geval en goed dat het nu wel kan. (heb er 200 GB SD kaartje in) De rest is voor mij niet zo belangrijk.

Offtopic: heb ook nog een reserve 640. Nu gebruik ik geen facebook dus dat zal we uitmaken maar ook de 640 is bij mij snel en snappie, ook met de laatste W10 updates (nog geen creaors maar wel de vorige)
Het blijft stom dat er zo weinig moeite in Windows Phone/Windows 10 Mobile wordt gestoken door MS. Een update maar voor 13 modellen uitbrengen? Kom op zeg. Het had zoveel mooier kunnen worden. Heb een tijdje een MS Lumia 950XL gehad en ik was verliefd op het toestel en ook het OS. Echter waren er te veel bugs en deden app ontwikkelaars te weinig moeite voor het platform. De apps waren te buggy en werden vaak te weinig geupdate waardoor ze gigantisch weinig functionaliteit boden tegenover Android/iOS. Daardoor voelde ik mij genoodzaakt om hem te verkopen en voor dat geld een Galaxy S6 (nieuw) te kopen.
Jammer MS. Dit had zo iets goeds kunnen worden. |:(

[Reactie gewijzigd door MazzaG op 24 juli 2024 13:37]

Weinig moeite?? Geld zegt niet alles, maar microsoft heeft miljarden geinvesteerd om voet aan de grond te krijgen op de mobiele markt. Dat begon al met het betalen van nokia om windows phone telefoons uit te brengen tot de koop van nokia en het proberen te pushen van microsoft telefoons. Ik denk dat je ongeveer met alles bij elkaar wel richting de 10 miljard dollar gaat.

Voor mobiele apparaten blijft het gewoon moeilijk tot onmogelijk om tegen de macht van google en apple in te vechten om een aandeel in deze markt te krijgen. Dat komt mede ook wel door het hele ecosysteem wat google en apple bieden en waar microsoft duidelijk de boot heeft gemist om in die tijd ook in te springen in de markt. Nu is het vooral het gemis van apps dat mensen, eigenlijk onterecht, bij microsoft vandaan doen blijven. Veel apps heb je niet perse nodig gezien je ook gewoon de site kan benaderen. Daarbij is het maar relatief een handvol apps die kwalitatief goed en nuttig zijn, dus hoeveelheid apps zegt ook niets, maar leg dat de gemiddelde gebruiker maar eens uit.

Misschien dat microsoft met een x86 telefoon en windows en het daarbij horende x86-ecosysteem nog gebruikers kan winnen, maar ook dat zal moeilijk worden. Door het gebruik van ARM CPU's kan je helaas niet al je normale windows programma's en tools gebruiken, als dat wel mogelijk is dan kan je misschien wat power-users over halen om via die groep misschien meer voet aan de grond te krijgen.
Ook zou microsoft mij inziens zich meer moeten profileren op de zakelijke markt, want als ze hun windows mobile goed in de windows kantooromgeving kan integreren dan kan je via de zakelijke markt ook nog wel voet aan de grond krijgen. Continuum is een goed zet, maar moet eigenlijk over naar x86.
Wat de zakelijke markt betreft hadden ze ook op het gat wat blackberry achterliet in moeten springen, microsoft had zowat alles in huis om zo'n infrastructuur of iets soortsgelijk aan te kunnen bieden met eigen software, maar ook daar hebben ze niet echt op ingesprongen.

Persoonlijk denk ik dat steve ballmer misschien te lang is aangebleven en dat microsoft mede door zijn beleid de boot gemist heeft of in ieder geval de plank heeft misgeslagen. Ik moet toegeven dat satya nadella een gewenste frisse wind door microsoft laat waaien wat in ieder geval een stap de goede richting is, maar of ze het halen op de consumenten markt betwijfel ik, dan moeten ze echt via zijwegen zoals de zakelijke markt of met x86 hardware meer voet aan de grond krijgen
Persoonlijk denk ik dat steve ballmer misschien te lang is aangebleven en dat microsoft mede door zijn beleid de boot gemist heeft of in ieder geval de plank heeft misgeslagen. Ik moet toegeven dat satya nadella een gewenste frisse wind door microsoft laat waaien wat in ieder geval een stap de goede richting is, maar of ze het halen op de consumenten markt betwijfel ik, dan moeten ze echt via zijwegen zoals de zakelijke markt of met x86 hardware meer voet aan de grond krijgen
- Steve Ballmer gebruikte zelf een Windows Phone, Satya Nadella een iPhone
- Aandeel was stijgend onde Ballmer, nu dalend (vanaf terugtrekken op de hardware markt dankzij Nadella.
- Onder Ballmer had je telefoons om uit te kiezen, nu heb je niks meer om uit te kiezen (in NL)
- Onder Ballmer kwam er steeds meer functionaliteit bij, nu worden functies weggehaald (ik heb zowat alle versie gehad).
- Bijna alle telefoons kregen updates bij Windows phone 8. Nu valt steeds een groot gedeelte buiten de boot.
-Windows 8 werd steeds stabieler (batterij ging twee dagen mee), Windows 10 nog steeds veel bugs en batterij na 3/4 dag leeg.
Wat doet Nadella het (voor mobile) goed...
Ballmer was een verkoper, is een verkoper en zal dat altijd blijven. Financieel ging het prima onder Ballmer.

Maar hij was geen produktman of visionair. Vrijwel iedere belangrijke trend is gemist, als voorbeelden het web, ipods, social networks, moderne smartphones, moderne tablets, de cloud. In al die zaken had Microsoft al iets maar was het gebrekkig, of men had niets en ging de achtervolging in. Meestal kon de achterstand ingehaald worden, maar op mobile niet.

Nadella kan ik niet echt peilen, lijkt met alle winden mee te waaien.
Nadella waait absoluut niet mee met alle winden. Sterker nog, onder Nadella wordt steeds meer en meer duidelijk welke richting Microsoft op gaat: één uniform platform geschikt op alle hardware en het liefst cloud gebaseerd. Onder Nadella is met name de cloud een speerpunt geworden. Is het de toekomst? Geen idee, maar dat Nadella met alle winden mee gaat klopt niet. Ik denk wel dat doordat hij zich heel erg focust op de cloud, andere onderdelen waaronder mobile verwateren.
Daarnaast is Microsoft verandert in een service provider dan alleen een software boer. De inkomsten worden gegenereerd door middel van abonnementen (denk aan Office 365) in plaats van steeds een nieuwe versie aanschaffen.
De trend missen vind ik iets anders dan niet succesvol zijn. Er zijn meer voorbeelden van bedrijven die trendsetters waren en toch geen rol meer spelen (Palm).

Apple heeft ook onsuccesvolle producten gehad zoals dekstops en foto-camera's. Toevallig was de iPhone een enorme klapper. Maar daar staan bij MS ook evergreens tegenover (windows en office).

Een visionair is zeker zinvol, maar dat hoeft niet de directeur te zijn. Dat kan ook gewoon 1 van de vele managers zijn. Steve jobs heeft zakelijk gezien ook slechte keuzes gemaakt.
Dat is allemaal absoluut waar. Een innovator kan mislukken en iemand met zakelijk verstand kan het winnen van innovatie.

Een voorbeeld is Office. Er heerste een vrijwel monopolie door Lotus software en aan de writer kant WordPerfect. Microsoft's produkt was echt niet beter, toch hebben ze op zakelijke wijze deze markt uiteindelijk volledig overgenomen.

Dat is een van een lange reeks voorbeelden waarbij Microsoft de dominantie van Windows heeft uitgespeeld. Dankzij die dominantie konden ze het zich veroorloven om veel innovaties te achtervolgen in plaats van te leiden.

Het probleem nu is dat ze niet langer het dominante OS hebben. Op de desktop wel, maar de gebruikersaandacht ligt inmiddels op mobiel. En daar hebben ze op OS niveau niets te vertellen. Dat is een probleem, want mobiel creeert vele nevenmarkten.

Het tweede probleem is dat ze nu echte concurrentie hebben. Ze staan tegenover het rijkste (Apple) en het slimste (Google) bedrijf ter wereld.

Zonder een dominant OS waar het telt, en zonder dat ze het met alleen geld kunnen oplossen, hebben ze een probleem, en vinden ze zichzelf opnieuw uit. Veel minder een consumentenbedrijf.

Je zou kunnen stellen dat Google nu de zakelijk slimme is. Het is ongelofelijk wat ze met Android hebben bereikt. En daarmee doel ik niet op de kwaliteit, integendeel.
Anoniem: 457607 @Rudie_V26 april 2017 15:12
Ik denk dat de weinig moeite opmerking terecht is. Het is niet zo dat ze geen moeite hebben gedaan, maar ze hebben het wel op kinderlijk eenvoudige punten laten afweten.

Zo is er het issue van de meerdere resets (7,8,10). Vage roadmap van toestellen. Toestellen die helemaal niet te koop zijn of pas heel laat. Weinig marketing in de media en in telefoonwinkels. Lange periodes van stilte waarbij niemand weet waar men aan toe is. Apps terugtrekken. Het slecht uitbuiten van de sterke punten van Nokia.

De lijst met fouten zijn lang, en het zijn allemaal bijzonder klantonvriendelijke akties waarbij je vantevoren had kunnen weten dat het slecht voor het vertrouwen is. Dus nee, ze hebben niet genoeg moeite gedaan.

Je mening over apps mag je hebben en is een persoonlijke, maar kun je zeker niet loslaten op de markt waarbij je het over miljarden gebruikers hebt. Apps voorzien in de behoeftes van die hele groep gebruikers en niet enkele. Het is dus wel degelijk een voorwaarde om mee te doen met de grote jongens.
Nadella heeft Windows Mobile helemaal niets gebracht.

Ballmer was gek maar deed in elk geval zijn best voor mobile.
Balmer geloofde dan ook expliciet in Windows Phone/Mobile als een essentieel onderdeel van het success van Microsoft. Nadella ziet Microsoft expliciet als een cloud company die voor enterprise, onderwijs en OEM PC markten ook nog Windows maakt. Dat essentiele verschil hebben veel mensen nog niet door. Veel Tweakers zien Microsoft ook nog steeds als het bedrijf dat Windows voor de consumentenmakrt maakt.

In realiteit is de meeste omzet en winst uit cloud diensten en zelfs voor Windows alleen de meeste omzet en winst uit Windows enterprise en andere non-consumenten diensten. Men spreekt over Microsoft vaak in de context van Apple en Google, maar het is in zekere zin beter Microsoft te zien als een Oracle of IBM.

Je kunt het met deze aanpassing van strategie oneens zijn, maar Windows Phone als comsumentenproduct wat bovendien een zogenaamde "bleeder" is, is dan een logisch onderdeel dat je schrapt. Dat is dan ook gebeurd.

Ikzelf als fan van Windows Phone betreur dit, maar dit is iets wat reeds in 2015 in gang gezet is. Het duurt alleen even alvorens de gemiddelde consument het echt beseft. In het klassieke emotionele verwerkingsmodel zijn de meeste tweakers nog in fase 1 of 2 lijkt soms. Ikzelf zit momenteel ergens tussen 4 en 5 ;)
Anoniem: 457607 @Armin26 april 2017 22:17
"Men spreekt over Microsoft vaak in de context van Apple en Google, maar het is in zekere zin beter Microsoft te zien als een Oracle of IBM."

Dat is de spijker op zijn kop. Windows wordt inmiddels zo goed als weggegeven en mobile is mislukt. Dat betekent dat in de consumentenwereld, Microsoft simpelweg geen relevantie meer heeft, behalve Xbox. Tuurlijk, mensen zullen nog Windows hebben voor erbij, maar 80% van de gebruikersaandacht gaat uit naar andere platformen inmiddels.

Het nieuwe Microsoft is Azure en Office 365. Zal inderdaad even duren voordat we hier aan gewend zijn.
W10m is nog niet dood. Ik geloof niet dat ms de mobiele markt ooit gaat loslaten, niet zolang ze de desktop, office en cloud als uitvalsbasis hebben. Sterker nog verwacht een reboot later dit jaar met nieuwe hw en 3rd parties...
Verwacht ook een uitgebreider Continuum als system seller en speerpunt. Ik geloof niet dat ze al die jaren voor niks aan Continuum, de x86 emulator en de Creator's update hebben gewerkt om daarna de markt gewoon weg te geven aan Android en iOS.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 24 juli 2024 13:37]

Weinig moeite inderdaad, 100% mee eens.

Satya Nadella heeft heel Nokia compleet afgeschreven. Microsoft brengt nu geen nieuwe toestellen meer uit, geen marketing, en geen nieuwe features voor Mobile. Het marktaandeel is nog nooit zo laag geweest, en dat gaat al een tijdje zo. Elke week worden er apps terug getrokken en Microsoft doet niets. De kwaliteit van de apps die er zijn, zijn bagger. Kijk maar naar de Facebook apps. Windows Phone moet het van 3th party developers hebben die alternatieve apps maken voor Windows Phone. 6tag, myTube en die apps.

https://www.youtube.com/watch?v=XZmn5V6Q0jY ---- 0.00 - 1.52 --> Daar deed Microsoft moeite voor Mobile, daar deed Microsoft aan marketing (laat het in de VS zijn).

Dat was bij Steve Ballmer, Satya Nadella heeft niks voor Mobile gedaan, en dankzij dat gaat Microsoft het ook nog heel lastig krijgen om weer een voet in de mobiele markt te krijgen. Dat Microsoft moeite doet voor Mobile is al heel lang niet meer van toepassing.

Als Microsoft gewoon verder was gegaan met het pushen van WP, uitbrengen van toestellen en betalen voor developers (zoals Ballmer deed) dan had Windows Phone inmiddels wel een groter marktaandeel gehad. Het was al groot in bepaalde Europese landen, zoals Italië, maar veel is er niet meer van over.

[Reactie gewijzigd door Stefan22 op 24 juli 2024 13:37]

Win10m was duidelijk niet af met nokia's laatste hw release de 950 en 950xl. Ik denk niet dat Nadella W10m ooit heeft opgegeven. Hij heeft het platform in hibernation mode gezet om achter de coulissen te werken aan waar het echt schortte: ecosysteem, software en hw support, Continuum uitwerken en pariteit met de desktop (creators ed.). W10m was gewoon nog niet af en om de basis te leggen voor mobile moesten ze zich een jaar terugtrekken om achter de schermen te werken.

MS was onder Balmer al laat op de markt met winphone7 en 8 en onder Satella moest win10m van de grond af aan opnieuw opgebouwd worden vanwege de unificatie van de win10 kernel. In feite hebben ze hun fans en trouwe gebruikers al die tijd gebruikt als alfa- en beta testers, iets wat hun niet in dank is afgenomen. Kan MS nu wel terugkomen met een w10m reboot?

Mits ms nu een gepolijster product op de markt weet te zetten en genoeg hw partners achter zich heeft staan icm een robuust ecosysteem...zou het best kunnen. Een uitgewerkt Continuum en uwp icm een stabiele stroom van update en upgrade support heeft het potentieel om de markt op zijn kop te zetten. Mits MS haar troeven goed uitspeelt....

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 24 juli 2024 13:37]

Als CEO van een groot bedrijf als Microsoft, moet je toch wel weten dat je in deze tijd een mobiel OS niet in hibernation mode kan zetten? Mobile is zo belangrijk tegenwoordig, je moet je OS juist verbeteren en door blijven ontwikkelen.

Microsoft kan Continuum inderdaad verder gaan uitwerken, en het kan een succes worden met x86 apps. Microsoft moet daar dan wel snel mee zijn, want als je kijkt naar Continuum in de huidige vorm, dan heeft Samsun hun inmiddels al ingehaald. (Veel meer apps, windowed apps).

Microsoft kan nu wel wéér met een opvolger komen (na WP7, WP8 en W10M), maar elke week worden er apps verwijderd, en ik denk niet dat die apps snel terugkomen. Laat Microsoft eerst maar eens bewijzen dat ze er zelf wat voor willen doen, dat hebben ze heel 2016 en tot nu toe in 2017 nog niet gedaan.
Haha, een OS in hibernation mode zetten om vervolgens achter de schermen eraan te werken kan wel en dat hebben ze ook gewoon gedaan voor 1,5 jaar met win10m. MS kan dat omdat ze diepe zakken hebben en ze kunnen terugvallen op desktop windows, office en clouddiensten als hun core business activiteiten. Zolang ze die als uitvalsbasis hebben zullen ze het keer op keer op keer proberen met win mobile, zo belangrijk is mobile voor hun.

Wat betreft ecosysteem en apps, devs gaan waar het publiek is. Als de (zakelijke) markt hapt met win10m komen apps vanzelf. Was met Android ook zo.

Is Continuum robuust genoeg om het op te nemen tegen Samsung's variant? We zullen het merken met de reboot later dit jaar, ik verwacht van MS wel meer aangezien ze het bedrijfsleven gaan moeten paaien.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 24 juli 2024 13:37]

Tja, waarom zouden app ontwikkelaars moeite doen voor het platform als Microsoft het zelf ook niet doet?

Meerdere medewerkers van Microsoft en het Insider team hadden gisteren geen flauw idee dat Microsoft had aangekondigd dat de Creators Update gisteren zou uitrollen...
Dat is dus precies wat ik bedoel. Het wordt duidelijk dat MS simpelweg geen moeite meer wil doen. Of die Surface Phone er ooit nog gaat komen... Ik denk het niet. MS was zo gigantisch vol van W10M toen ze het uitbrachten, maar direct daarna ging het al mis en stopten ze er geen moeite meer in. Jammer...
Surface Phone heb ik ook niet zo'n vertrouwen meer in, moet het allemaal nog zien. W10M had echt wel wat kunnen worden, met Continuum. Maar ze hebben het gewoon gelaten voor wat het was, en inmiddels is Samsung hun weer voorbij, ookal was Microsoft er eerder bij. (Precies zoals bij de tablet en de smartphone, ooh wat was die Ballmer toch een slechte CEO, zo te zien heeft Nadella precies dezelfde fout gemaakt).

En nu willen ze weer Windows 10 on ARM, en de W10M gebruikers zitten straks weer met een toestel zonder apps, net zoals toen de WP7 gebruikers. Windows RT precies hetzelfde verhaal. Ben benieuwd hoeveel mensen er nog intrappen, voordat Microsoft weer van gedachte veranderd en W10 on ARM verleden tijd is.

[Reactie gewijzigd door Stefan22 op 24 juli 2024 13:37]

elke w10 smartphone is natuurlijk al lang w10 on arm.
Dat is ook de reden dat MS door blijft gaan met de smartphone ontwikkeling. Alleen al het gegeven dat je apps op de geheugenuitbreiding kunt installeren maakt w10 een uniek systeem
Anoniem: 890159 @SED26 april 2017 18:31
Onder Android kan dat met een externe sd kaart al vanaf versie 6.
Niet met mijn samsung tablet in ieder geval met V6 erop.
Anoniem: 890159 @SED26 april 2017 20:07
Ow ja, Samsung ondersteund dat niet altijd out of the box. Ik zag hier een oplossing (geen root vereist): http://www.phonearena.com...d-S7-edge-no-root_id79189, maar kan het niet testen omdat ik hier geen (nog werkend) Samsung device heb.
Dank, ga eens kijken of dat een oplossing kan zijn. Is in ieder geval al minder mooi dan de windows phone oplossing waar je gewoon kunt kiezen of je app op sdcard of intern wordt opgeslagen. Daar blijft dus een herkenbare scheiding bestaan.
Op mn UMI Z/PRO kan je de SD kaart instellen als hoofd drive. Gaat gewoon alles daar naar toe. Aangezien ik een 128GB SD kaartje heb is dat geen probleem.
Op mn Lumia 950 gaat dit anders en mooier. Hier kan je precies aangeven wat je op de SD kaart wil hebben door de mappen te kiezen.
Meerdere medewerkers van Microsoft en het Insider team hadden gisteren geen flauw idee dat Microsoft had aangekondigd dat de Creators Update gisteren zou uitrollen...
Nee, ze wisten wel dat het was aangekondigd, ze wisten alleen niet wanneer het zou beginnen. Het Insider team is niet verantwoordelijk voor de uitrol naar de non-Insider branches, daarom kondigde zei de release naar de Release Preview Ring aan, maar niet de officiële uitrol: dat is gewoon niet aan hun om te doen.
Het lijkt er anders toch sterk op dat deze beste man er niet vanaf weet dat de Creators Update naar Mobile uitgerold zou moeten worden: https://twitter.com/brandonleblanc/status/856920457114550272

Inderdaad houdt hij zich meer bezig met Insider, maar ik neem aan dat ook hun gewoon de datum van de officiële uitrol moeten weten. Lijkt gewoon geen communicatie aanwezig te zijn binnen dat bedrijf wat W10M betreft zowel intern als extern, dat is de laatste weken heel duidelijk geworden. (vooral extern)

[Reactie gewijzigd door Stefan22 op 24 juli 2024 13:37]

Anoniem: 583079 @Loller126 april 2017 19:01
Wat doet het er toe wat de reden was? Het maakt duidelijk dat Microsoft WM10 niet belangrijk genoeg vindt om intern een duidelijke aankondiging te doen over het product.
Jij denkt dat iedere werknemers volledig op de hoogte is van ieder ding dat er te weten is binnen een bedrijf, heck, binnen een tak van het bedrijf? Je bent je ervan bewust dat voor ontwikkelaars al maanden bezig zijn met het volgende?
Anoniem: 312486 @Stefan2226 april 2017 14:18
Inderdaad, ze hebben nu zelfs betere apps draaien op android! En meer zelfs dan voor hun eigen OS.

Blije gebruiker met mijn Nexus 6P
Alle toestellen van de laatste 2 generaties (uitgekomen na maart 2015, dus 2 jaar) krijgen de nieuwste update. Is nog niet eens zo heel gek aangezien de meeste mensen wel elke 2 jaar wisselen van toestel.
De meeste mensen met een iOS of Android systeem, ik geloof dat windows gebruikers toch minder snel een toestel vervangen. Een 4 jaar oud toestel werkt hier nog precies zoals op dag 1, gewoon met de preview van de creators update. Mijn 2 jaar oude android toestel is snel achteruit gegaan.

Daarnaast krijg je (vrijwel) geen windows phone bij abonnementen wat ook mee zal spelen.
Ik doe er zelf ook langer mee, maar ik vind een volledige content update voor alle toestellen minder dan twee jaar oud en wel beveiligingsupdates voor oudere toestellen nog best prima.
iOS devices gaan lang mee.. tenzij de eindgebruiker zo zot is om altijd het nieuwste voor de bling bling te willen. 5s voldoet nog steeds veruit snel en prima... ipad air 2 was tot voor kort zelfs nog steeds de nieuwste "gewone ipad"...
Het blijft stom dat er zo weinig moeite in Windows Phone/Windows 10 Mobile wordt gestoken door MS. Een update maar voor 13 modellen uitbrengen?
+
Windows Insider-gebruikers met een niet ondersteund toestel kunnen wel de Creators Update en volgens update installeren, via de Release Preview.
Nee dus; de updates komen voor meer dan 13 toestellen uit en ook opeenvolgende updates zouden nog moeten uitkomen. Neemt niet weg dat de 13 genoemde toestellen volledige ondersteuning krijgen als het aankomt op specifieke bug-fixes.

Vanzelfsprekend zou je wel kunnen bedenken dat bepaalde features op den duur niet meer gaan werken op de overige toestellen waardoor Microsoft inderdaad mogelijk een stille dood heeft ingezet.
Tot op heden heeft Microsoft zelf aangegeven een selecte groepje phones de update krijgen naar de creators update. Nou wil het zo zijn dat ik waargenomen heb dat een paar van deze 13 telefoons in aanmerking gekomen zijn via de insider voor feature-2 builds. Andere telefoons die niet in dit lijstje voorkomen (735 en 930 bijv) krijgen deze builds niet. Dus de kans dat dit het selecte groepje is, is wel erg groot.

Aan de andere kant mijn Lumia 930 krijgt officieel de update niet maar via de insider fast ring heb ik de update wel draaiend. Dit zou op zijn minst suggereren dat het een feature update zou kunnen krijgen.

Ik denk dat 1 van 3 dingen op dit moment spelen:
  • 1) Het "nieuwe" Windows Cloud er iets mee te maken heeft en dat we net als bij de invoering van wp8 een shift gaan zien tussen welke telefoons wel en niet ondersteund gaan worden. Als Windows Cloud is wat de geruchten suggereren dan krijgen we een windows on arm en is het mobiele OS per definitie eigenlijk onzinnig om te hanteren in de portofolio van Microsoft.
  • 2) Eliminatie van de lowest common denominator, het verwijderen van tragere apparaten zodat hiervoor niet ontwikkeld hoeft te worden om zo het OS beter te maken ook voor toekomstige apparaten. Hierdoor kan de feature parity waar MS zo gek op is beter ingezet worden in OneCore
  • 3) Een langzame maar stille dood, wat iedereen roept eigenlijk.
Nou ben ik van nature optimistisch en hoop ik optie 2.
Punt 2 kan je uiteraard al direct opbergen, met het feit dat de Lumia 930/1520 niet meer ondersteund worden terwijl de Lumia 640/XL de Creators Update wel nog volledig krijgt. Die laatste is een veel trager toestel dan die eerste.

Dat Microsoft toestellen ouder dan twee jaar niet meer verder wil supporten met feature-updates is begrijpelijk, maar dat dat kwaad bloed zet bij gebruikers die al maanden insider-builds draaien, daarbij braafjes feedback geven aan MS en zo als gratis beta-tester werken, is dat ook. Dat de CU daarbij nog eens veel vlotter werkt dan de huidige AU op veel van de toestellen die worden achtergelaten, verergert dat gevoel natuurlijk alleen maar.

Wel nog een lichtpuntje: Met een unsupported toestel kan je in principe wel de CU krijgen, wanneer je je inschrijft voor de Release Preview Insider Ring. Het Insider-team heeft al bevestigd dat ze via die ring wel nieuwe updates voor de CU-versie zullen blijven uitgeven voor unsupported toestellen, maar dan wel met de expliciete vermelding dat deze niet meer vooraf getest worden en mogelijke bugs die enkel op deze toestellen voorkomen niet meer gefixt worden. Je hebt dus ergens nog steeds een keuze, net als bij nog oudere toestellen die in feite de AU niet konden krijgen.
Zonet heeft ms bekend gemaakt dat de 930 en 1520 iig de CU wel krijgen maar geen verdere updates. Dus optie 2 is nog wel open?
Niet echt. Officieel krijgen ze de CU nog steeds niet, maar gebruikers die via de Fast of Slow Ring CU al hebben draaien kunnen de updates die nog voor CU zullen verschijnen verder blijven ontvangen.

Met de expliciete vermelding dat deze updates niet meer getest/gefixt worden voor toestellen met oudere chipsets, dus het kan evengoed zijn dat je plots met een niet goed werkend toestel zit. Daarbij moet je ook snel zijn, want enkel via de Slow Ring kan je deze toestellen nog op de CU krijgen, vanzodra de Slow Ring overschakelt naar RS3-builds kan je ook die kant niet meer op.
Een update maar voor 13 modellen uitbrengen? Kom op zeg
Dat zijn ongeveer alle modellen die er de laatste twee jaar zijn uitgebracht. Alleen Apple doet dat ook en dan voor 4 modellen of zoiets
Daar heb je gelijk in, maar wanneer Android fabrikanten of Apple dat doen is het niet zo dat gelijk 40% van alle toestellen die in gebruik zijn hun ondersteuning verliezen. Daar zit het grote verschil.
maar wanneer Android fabrikanten of Apple dat doen is het niet zo dat gelijk 40% van alle toestellen die in gebruik zijn hun ondersteuning verliezen
Ik zie niet in hoe een android telefoon die meteen na de verkoop al nooit meer geupdate wordt verschilt van een twee jaar oude windows telefoon die twee jaar updates heeft gehad dan pas niet meer geupdate wordt.
Welke Android telefoon(s) heb je het dan? Je kan er vast een paar noemen, echter is er is keuze genoeg om die merken/types gewoon niet te kopen. Beetje onderzoek vooraf hoe een merk met updates om gaat is wel op z'n plaats. Doe je dat 'onderzoek' niet kan je inderdaad pech hebben...

Er is voor elke te bedenken klacht wel een Android telefoon te vinden die er last van heeft, het omgekeerde gaat gelukkig ook op ;)
Ik kan misschien dat beetje onderzoek nog wel doen maar niet tech savvy kopers kunnen dat niet.
Koop je een recente iOS of Windows telefoon ben je effectief verzekerd van updates voor de komende 1,5-2 jaar, bij Android niet.
Daar heb je alleen niks aan als je geen apps kan downloaden (Windows) of de telefoon simpelweg te duur voor jouw budget is (iPhone). Dat is simpelweg de realiteit.
ik red het prima met de apps die er zijn maar het kan best dat dat voor veel mensen niet genoeg is.
Ik hoef bijvoorbeeld niet voor elke TV programma of elke (web)winkel een app maar ik ken mensen een Zalando app of een TheVoice app wel noodzakeljk vinden voor hun telefoon.
Ze verliezen niet de ondersteuning, ze krijgen geen nieuwe features meer. Ook dat is een groot verschil. De 40% van de toestellen blijft nog gewoon security fixes krijgen op de anniversary update zolang die ondersteund wordt..
Als ontwikkelaar ontwikkel je met UWP apps voor alle Windows 10 apparaten (Tablets, PC's, Laptops etc.) Daarmee heb je best een behoorlijk aandeel waar je een app. voor maakt. Het is alleen te hopen dat er nog wat meer nieuwe toestellen gemaakt worden voor Windows Mobile. Vindt het zelf nog steeds een prettig platform om mee te werken.
Anoniem: 715452 @Patrick-26 april 2017 18:33
Precies, wat de meesten nog niet bevatten is dat alleen windows 10 overblijft. Microsoft nu dus "mobile opgeeft" maar het vervangt met een veel veelzijdiger platform.
Microsoft nu dus "mobile opgeeft" maar het vervangt met een veel veelzijdiger platform.

Vervelende is echter dat het merendeel van de apps op Windows 10 Mobile non-UWP zijn. Zodra 10 Mobile naar de eeuwige jachtvelden gaat, raakt Windows de meerderheid van haar mobiele apps kwijt.

Enkele voorbeelden die ik zo ken: WhatsApp, NOS, Telegraaf, Rabobank, BNR Nieuwsradio, spoorboekje.

Als meest belangrijke is natuurlijk WhatsApp. De grote vraag is of die app naar UWP zal komen als dat "veelzijdiger platorm" enkel in een paar miljoen of zo verkoopt. Immers WhatsApp is inherent mobiel (telefoonnummer) en op PC heeft men bovendien geen UWP nodig, want heeft men de web-app reeds. Zonder WhatsApp geen mobiel platfiorm.
Anoniem: 889777 @Armin26 april 2017 23:48
Dat is vooral de software-producenten aan te rekenen. UWP is toch al enkele jaren bekend dat dat de toekomst was.
UWP is toch al enkele jaren bekend dat dat de toekomst was.

Aan de andere kant is ook hier Microsoft zelf niet consequent. Office gebruikt geen UWP, en ook nieuwe producten als Microsoft Teams zijn gewoon Win32.

Waarom zou ik als ontwikkelaar UWP maken? Ikzelf heb daadwerkelijk met UWP geprogrameerd en het is zeker niet slecht, maar momenteel heb ik dan nog steeds minder mogelijkheden qua API dan C++/Win32. Wellicht dat het ontwikkelen iets sneller gaat, maar dat is enkel indien je geen 3rd party middleware framework gebruikt. Ook is er indien dat bezwaarlijk is C#/.NET.

(Als security minded persoon heb ik als gebruiker overigens liever een UWP dan Win32, want die eerst kan minder. Maar de gemiddelde gebruiker boeit security niet, en ziet dat dus omgekeerd.)

Hét voordeel van UWP is dat het op andere Windows platformen draait buiten Windows PC en dat veel UX componenten makkelijker/beter schalen bij veranderen schermtypes en omvang (landscape vs portrait, desktop vs mobiele modus, etc)

Probleem is echter dat dat eerste geen voordel is, want Windows draait bijna nergens buiten PC en momenteel bovendien teniet gedaan wordt door het marktaandeel van Windows 7 en 8.1.

Blijft over de schaalbaarheid van de UX. Maar ook dat is relatief en vooral beperkt tot zaken als convertables zoals de Surface lijn waar gebruikers potentieel wisselen tussen portrait en landscape. Op een gewone PC of zoiets als een Surface Studio doen gebruikers dat niet.

UWP heeft het probleem dat het oplossing biedt voor zaken die geen rol spelen zolang Windows vooral een PC product is. Maar zolang er geen UWP apps zijn, is het moeilijk voor Microsoft om andere producten te leveren buiten de PC vormfactor. Kip-ei.
Anoniem: 889777 @Armin27 april 2017 01:00
"Aan de andere kant is ook hier Microsoft zelf niet consequent. Office gebruikt geen UWP, en ook nieuwe producten als Microsoft Teams zijn gewoon Win32."
Daar hoef je je als ontwikkelaar toch niets van aan te trekken?
Backwards compatibility is voor die apps belangrijk. Voor een RTL4 app of een foto-app is dat niet belangrijk.

" Waarom zou ik als ontwikkelaar UWP maken?"
Waarom zou je ueberhaupt ontwikkelen. Omdat je het leuk vindt. Anders heb je het verkeerde vak gekozen.

" Probleem is echter dat dat eerste geen voordel is, want Windows draait bijna nergens buiten PC en momenteel bovendien teniet gedaan wordt door het marktaandeel van Windows 7 en 8.1."
Marktaandeel vind ik dus echt een waardeloze reden. Gemakzuchtig en overmatig commerciele belangen.
Backwards compatibility is voor die apps belangrijk. Voor een RTL4 app of een foto-app is dat niet belangrijk.

Waarom zou je ueberhaupt ontwikkelen. Omdat je het leuk vindt. Anders heb je het verkeerde vak gekozen.

Ik ontwikkel vooral omdat die software geld oplevert 8-) De vraag is dan of er een web-app, UWP app, Win32 app, etc gemaakt moet worden. Niet elk product leent zich voor zelfde keuzes, maar punt is nu net dat UWP momenteel zelden de beste keuze is in vrijwel elke productgroep.

Marktaandeel vind ik dus echt een waardeloze reden. Gemakzuchtig en overmatig commerciele belangen.

Als software ontwikkelen geen hobby is maar je beroep is het echter niet gemakzuchtig en een overmatig commercieel belang, maar het verschil tussen aan het einde van je maand je werknemers kunnen betalen of moeten ontslaan ...
Anoniem: 889777 @Armin27 april 2017 02:33
"maar het verschil tussen aan het einde van je maand je werknemers kunnen betalen of moeten ontslaan ... "

Dat is echt onzin. Mensen met passie voor hun werk doen het juist ontzettend goed, tegenwoordig. Als een extra platform ondersteunen het verschil maakt, dan zegt dat al genoeg over jouw kwaliteiten.

Een auto-dealer die twee modellen verkoopt, of een bakker die twee soorten brood verkoopt. Het zou niet geaccepteerd worden.
Anoniem: 715452 @Armin27 april 2017 00:10
Waarom zouden apps het dan niet meer doen?
Waarom zouden apps het dan niet meer doen?

Silverlight en ModernApps (8.1) support is geen onderdeel van de UWP standaard, en niet aanwezig op Windows platformen buiten Windows 10 Mobile als SKU.
Anoniem: 715452 @Armin27 april 2017 08:41
Dat is op dit moment zo, toen Apple overstapte op intel hebben ze ook gewoon support voor powerpc gemaakt. Dus nu roepen dat er geen whatsapp ondersteuning meer is, is gewoon gissen. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn.
Je kan debatteren of Microsoft mobile opgeeft of niet, maar het is wel duidelijk dat mobile Microsoft al een tijdje heeft opgegeven...
Anoniem: 890159 @Patrick-26 april 2017 18:53
Als ontwikkelaar kun je beter win32 gebruiken, dan heb je ook de windows 7 en 8.x PC's erbij, en dat zijn er veel meer dan de windows telefoons.
Jammer dat hij niet voor de 735 uitkomt. Mede daarom heb ik definitief afscheid genomen van WP en overgestapt op een android. Dit na vanaf het begin een WP te hebben gehad.

Door het beleid van MS is het een dood platform. Zonde, ik mis de tiles wel
Ik hoop echt dat er binnen nu en een jaar een goed alternatief komt voor mijn 735 ja. De 500 series is te low end. De 600 is net een 500 maar dan met een groter (voor mij te groot) scherm en de 900 is vrij duur (en groot).

Er zit nu een gat tussen de snapdragon 200 series en 800 series. Niet dat iets daartussen heeft :(
Je hebt nog de 640 (XL) versie met een 400 series, in de basis hardware technisch gelijk aan de 735, die op z'n beurt weer aan de 830. Die staat wel in de lijst met telefoons die de update krijgt.
hmm, die is wel meteen 5.7" en dus nog steeds niet sneller/beter dan de oude 735.
Resolutie is afaik gewoon hetzelfde, was alleen de 920 die een 768 scherm heeft, de rest is allemaal 720.
Maar dus groter scherm, zelfde resolutie dus minder scherp. Groot is voor mij een nadeel en hardware is ook geen verbetering, dus moet een slechter toestel kopen om de update te hebben.
De 640 non-XL niet. Maar overweeg anders ook een Lumia 950. Die dingen kelderen ook structureel in prijs. Immers het is een high-mid-range SoC van twee generaties terug en een telefoon die uit productie genomen is. Retailers willen dan graag van die voorraden af. Als je geen Android wilt nemen, en geen iPhone prijzen betalen, is dat je beste en laatste keuze vrees ik.
De 950 hou ik in de gaten ja, maar ook die begint al wat ouder te worden natuurlijk
Jammer dat hij niet voor de 735 uitkomt. Mede daarom heb ik definitief afscheid genomen van WP en overgestapt op een android. Dit na vanaf het begin een WP te hebben gehad.

Door het beleid van MS is het een dood platform. Zonde, ik mis de tiles wel
Je stapt naar Android omdat er geen feature updates meer uitkomen? Als je het vervelend vind om alleen maar security fixes te krijgen moet je inderdaad bij Android zijn, daar krijg je na 2 jaar absoluut geen updates meer :')

Apple is het enige merk waar je tot 4 jaar na de introductie van een telefoon feature updates krijgt. Bij MS is dat (blijkbaar) 2 jaar, maar blijf je daarna nog wel security patches krijgen. Bij Android.... Hangt ervan af of de fabrikant van je toestel er toevallig zin in heeft (meestal niet).
Doordat MS het afgelopen jaar niets met het platform gedaan heeft stappen zo ongeveer alle developpers af van windows (mobile) apps. De ING app is kwa functionaliteit op android zo veel beter. Dat geld voor zo ongeveer alle mainstream apps. Dan is android eigenlijk de enige keuze binnen de rest van mijn eisen (moet ook onder de 300euro zijn)

het gaat me dus niet om de w10 update alleen, al vind ik het raar om de 735 niet mee te nemen. Door het afwezige beleid is het platform op sterven na dood voor de consument.De enige redding die ik nog zie is een x86 based telefoon.

[Reactie gewijzigd door DaTimMan op 24 juli 2024 13:37]

Ik heb ook een 735 maar zo oud is die toch nog niet?
Ik heb in ieder geval nog geen behoefte aan een vervanger.
Ik begrijp nog steeds niet goed waarom mijn Lumia 930 niet de creator update krijgt. Ik draai hem al een hele tijd via insider programma en dat loopt prima. De hardware van de 930 is niet slecht en (volgens mij) beter dan die van de 550 of 650 terwijl dat devices uit de x50 reeks zijn en die van mij uit de x30 (dus oud).
Ik hoop over 2 weken misschien wat moois te zien op //build conf livestream op channel9. Dat er toch iets voor mobile komt...
De HP x3 vind ik te prijzig, de 950(xl) is lastig aan te komen en ondertussen ook al wat ouder. Dus ik moet het denk ik nog even volhouden met mijn 930 en hopen in juni op de alcatel idol 4 pro. Maar die zal ook prijzig zijn denk ik...
ontopic: creator update is een aanrader, voor unsupported devices: draai hem via insider programma.
Ik begrijp nog steeds niet goed waarom mijn Lumia 930

Omdat het hardware uit Q4 2013 is (ook al kwam die in de EU pas in Q2 2014 uit).

Waarom zou men die blijven ondersteunen?
Waarom niet? Oude pc's krijgen toch ook gewoon de laatste Windows 10 update? Ik snap niet dat daar voor mobile een ander beleid voor is.

Desnoods maken ze sommige features niet beschikbaar voor oudere toestellen, maar ze zouden m.i. wel gewoon de laatste update moeten kunnen krijgen.
Ik snap niet dat daar voor mobile een ander beleid voor is.

Kosten. Denk aan test-kosten.

Desnoods maken ze sommige features niet beschikbaar voor oudere toestellen, maar ze zouden m.i. wel gewoon de laatste update moeten kunnen krijgen.

Het gaat hier specifiek om een feature update. Security and bugfixes blijf je (vooralsnog) wel krijgen begreep ik.
Die test-kosten hebben wij als insiders al gemaakt, vindt je niet? Buiten wat drivers kan het niet heel spannend zijn.
Die test-kosten hebben wij als insiders al gemaakt, vindt je niet?

Ik vind van niet. Dat jij een <150 euro apparaat zo'n 3 jaar geleden geklocht hebt, dekt in de verste verte niet de kosten van testen. Dus dan moet er wat in zitten voor Microsoft. En dat zit er niet in.

Buiten wat drivers kan het niet heel spannend zijn.

Ik kan merken dat je niet in die industrie werkt. Niet vervelend bedoeld, maar er zijn vaak tientalle varianten, en firmware van een mobiele telefoon is ietsje complexer dan wat drivers. En nietemin, het gaat zo ongeveer structureel fout bij elke grote update met oude drivers op PC Windows, dus dat is eerder een argument voor dan tegen.

Zeker omdat in dit geval de fabrikant geen nieuwe firmware gaat uitbrengen. en zelfs als ze dat deden, is het contractueel vaak niet zomaar toegestaan omdat de provider toestemming moet geven. In Nederland is dat niet zo'n probleem, maar in de USA en China gebeurd niets zonder toestemming van providers.
Wij praten duidelijk op andere golflengten. Je aannames zijn schattig te noemen. ;-)
Ik had ook de insider build al een tijd op de 930 lopen.
Stuk vlotter. Het enige waar ik 'last' van had, was dat hey scherm altijd even op zwart ging als ik de camera app opende de eerste keer of wisselde naar video.
Had/heb jij dat ook?

Verder krijg ik nog niet de nieuwste creators build door...
Helaas herkenbaar. Heb ook nog wel eens een spontane reboot na het maken van wat foto's na elkaar.
Ik heb met behulp van deze instructie mijn 1520 geupdate:
https://aka.ms/yxrmga
Ook al ben ik dan unsupported, edge lijkt zo veel vloeiender...
Ik zie door dit lijstje dat er blijkbaar nog een aantal WM10 toestellen zijn uitgekomen naast de X3 en de Lumia's. Dat wist ik niet. Benieuwd of dit een soort "we hadden het nog klaarliggen" update is, of dat er daadwerkelijk nog plannen zijn om het platform actief door te zetten.
Ik hoop toch echt op het laatste. Al heb ik er weinig vertrouwen meer in op dit moment. Maar het hele concept dat ms aan het navolgen was was erg goed. De markt heeft alleen niet zo geregeerd zoals ze hoopte denk ik. Maar een beetje je poot stijfhouden en doorontwikkelen zou ze sieren.
Het probleem is dat ook MS aandeelhouders heeft. Het WP verhaal heeft veel geld gekost en heeft, in tegenstelling tot xbox in de tijd, nauwelijks marktaandeel veroverd.
Het is een belangrijke markt waardoor ze dan maar voor Android en iOS zijn gaan ontwikkelen. MS blijft natuurlijk een software bedrijf.
W10 voor Arm ( dus bijv ook de smartphone tak) is juist een specifiek ontwikkeldoel van MS. Ze zullenn dus gewoon doorgaan met de w10 mobiel ontwikkelijg.
Snap niet dat de L640(xl) er wél tussen staat! Stront traag apparat met veel te weinig ram...
Ik heb deze ook en ervaar dit niet
waarschijnlijk heb jij deze telefoon vol zitten met apps uit de store ? en sluit je nooit used apps af ?
Ik moet continue apps afsluiten... Anders laadt of whattsapp niet, of Telegram niet of wat dan ook. Soms verwijnen apps ook ineens (Spotify bijv. floemp muziek uit...) Daarmee heb ik meteen ook alle apps die ik geinstaleerd heb opgenoemd. Ik gebruik mijn L640 zonder SD kaart.
Dan raad ik je aan om de pagefile van je telefoon te vergroten. Dit kan via een registry aanpassing met Interop Tools. Je moet maar eens zoeken via Google.

Ik heb zo de pagefile van 256MB naar 512MB vergroot op mijn Lumia 735 en het is een wereld van verschil. Ik zie veel minder vaak het bekende "Hervatten..." scherm en apps blijven langer open staan.

Je moet enkel wel genoeg plaats vrij hebben op je interne opslag.
Dat ga ik eens proberen. Dacht van dit soort geëmmer af te zijn sinds ik geen Android meer gebruik.
Bedankt voor de tip :) Ga ik ook eens proberen, ben benieuwd.
Wow, just wow! Thx voor de tip! Maakt idd een heel verschil
Dit is waarschijnlijk omdat de L640(XL) uitgekomen is met windows 10 preinstalled. Daarnaast is het ook een beetje vreemd dat ze de laatste telefoon die uitgebracht is opeens niet meer gaan ondersteunen. Als je naar dit lijstje kijk dan zie je alleen maar telefoons die preinstalled met windows 10 uitgekomen zijn.

Technisch is er geen limitatie om de creators update op de 735 te draaien, ook niet op de 640, dit heb ik namelijk op het moment draaiend op een 620 na wat mods. Dus het is puur een ondersteuningskwestie geweest.

edit:
Was in de war met de lumia 650

[Reactie gewijzigd door _wolf_ op 24 juli 2024 13:37]

Mijn Lumia 640 kwam met Windows 8.1
Anoniem: 725495 @warhamstr26 april 2017 14:51
Gebruik de 640 al een behoorlijk tijdje en met de telefoon zelf is eigenlijk niks mis. Maar met WM10 is een hoop mis, daarom ben ik een paar maanden terug ook weer teruggegaan naar WP8.1. Naast het feit dat de telefoon met WM10 een stuk stroperiger is, kwamen de bugs me de keel uit. Na elke update was er wel weer iets wat niet goed werkte, of bugs die opgelost waren die weer terugkwamen. Dan nog maar niet gesproken over bijvoorbeeld de outlook app, niet willen syncen, mail niet willen openen, beantwoorden, vastlopers enz.

Nu ik weer terug zit op WP8.1 zijn alle problemen opgelost, wat een heerlijke ervaring weer.
Zit ik nu ook bijna aan te denken om terug te gaan.
Facebook-app slaat de halve tijd af.
En de Telegraaf-app doet het helemaaal niet meer.
Dat ding is technisch gelijk aan de 735 en 830, en geen idee wat jouw illusie is van het geheugen, maar het is geen android dat bijna meer geheugen nodig heeft dan een basis PC.
En daarmee is het dus het geheugen? Facebook crashed hier ook op een 950 en die heeft 3GB aan boord. Het is eerder de apps die er gewoon mee stoppen (door welke reden dan ook).
Facebook voor windows mobile is inderdaad een gedrocht. Ook op mijn Lumia 950 duurt het langer dan een minuut voordat de app geladen is. En zelfs dan nog crasht de app de helft van de tijd. De oude facebook app van Microsoft was vele malen beter en sneller.

Ik gebruik nu SlimSocial for Facebook, dat werkt tenminste fatsoenlijk.
Ik heb anders geen enkel probleem met Facebook for Windows op mijn 950 XL!
Die oude (Facebook die voor Windows Phone 8.1 was) kan ik al niet meer op mijn Lumia 950 XL installeren.
Heb ik nu mazzel of....
Ik gebruik Facebook ook op mijn Lumia 950XL en het is inderdaad een vreselijk logge app (ik denk de meest logge app die er is) maar crashen doet ie nooit. Ook Instagram niet, die overigens een stuk sneller is dan Facebook, maar nog steeds geen snelheidsmonster.
De facebook app op mijn Lumia 630 w8.1 loopt prima, stabiel en soepel.
De messenger app echter wordt sinds 1 maart niet meer ondersteund op w8.1 en werkt dus niet meer.
De browser is zeer onstabiel en praktisch niet te gebruiken.

Heb ook een aantal problemen met de Lumia 630.
Met regelmaat loopt de wifi vast en wil niet meer connecten met welk netwerk dan ook.
Sound output verdwijnt ook met regelmaat. (systeem geluiden, ringtone, media geluid)
Enige oplossing is een reboot.

Ik heb een tijdje een 950XL upgrade overwogen, maar dat gaat niet meer gebeuren helaas.
Ff FB getest op mn 950, opstarttijd: 1-2 sec. Geen enkel probleem dus. Eigenlijk nooit vastlopers of crashes/andere problemen gehad.

[Reactie gewijzigd door bgttje op 24 juli 2024 13:37]

Dat zijn de apps en niet je telefoon.
is er een optie om alle apps op de achtergrond te sluiten.
Deze heb ik echt compleet gemist. Iemand enig idee hoe je dit gebruikt. De back knop ingedrukt houden om dan ergens op te klikken in het app overzicht is blijkbaar te logisch...
zoiets zal het wel zijn, maar dan met een link erbij close all apps :)
Dat zou je denken maar die zie ik niet. En dat terwijl ik toch al een build of wat verder zit dan de Creators Update.
MS geeft de lumia tak op, niet omdat ze daarmee geen voet aan de grond krijgen. Het is iets wat ze niet meer willen maken. Gekleurde cover, die bij het vallen zowel de cover als batterij als de telefoon bij elkaar moet rapen. Als je dure telefoon wil maken zoals dat gebeurd met de hardware die ze al maken. Dan kom je niet met goedkope plastic aftreksel. Zeker als je gericht bent op bedrijven dan kan je moeilijk aankomen zetten met oranje, gele en blauwe covers, dat is gewoon niet zakelijk genoeg.

Dat is wat Lumia bekent om zijn, hun cover. Als je een ander cover wil dan wil je geen Lumia meer maken.

Dat er voor Windows geen apps of games worden gemaakt en dat MS daar zelf niet veel aan doet. Heeft te maken met dat MS waarschijnlijk de 2 stores gaan samenvoegen. Xbox en Windows store tot MS store.
Ze brengen dat niet naar buiten omdat het nog wel even duurt voordat alle Xbox spellen op de tablet of computer kan worden gespeeld.
Xbox spellen op de phone of tablet zullen alleen uwp apps zijn die je nu al in de windows store aantreft. Volle x86 pc spellen zullen niet standaard kunnen draaien op arm tenzij via de emulator; het valt nog te bezien wat de performance hit gaat worden. Zelfs als het draait, qua performance is een arm soc een stuk minder dan een x86 processor. Maw, x86 gamen op een arm gaat waarschijnlijk bagger lopen. Wellicht over 10 jaar...Tot die tijd is uwp de default voor gamen op w10m.

Ik verwacht dat MS een 2e poging gaat wagen met w10m hardware. Dit keer met 3rd parties die zich vnl richtten op bedrijven. Mid tot hi end Snapdragon SoC's gekoppeld aan 3-4GB ram om Continuum goed te laten lopen en minstens 16gb ssd als standaard.
MS wil met hw waarschijnlijk een soortgelijke rol aannemen als google met de nexus/pixel. Geen 100-en verschillende hw variaties van ms meer. Misschien een paar surface modellen, de rest van de line up wordt dan gevuld door derden.

[Reactie gewijzigd door parryfiend op 24 juli 2024 13:37]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.