Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 93, views: 140.580 •

Algemene ontwikkelingen

Even dachten 'de kenners' dat de game-industrie er geen last van zou hebben en dat de toen nog meevallende crisis de spelletjesmarkt niet of slechts licht zou raken. Inmiddels zijn we een jaar of vijf verder en is de crisis ook in de game-industrie flink tekeergegaan. Uitgevers staan onder immense druk en diverse studio's zijn gesloten. Geld is ook in de wereld van games een probleem en diverse trends van 2012 worden hierdoor bepaald.

Games-jaar 2012 in beeld.

We schreven in de voorgaande jaren al over het teruglopende aantal originele games; die teruggang is in 2012 nog steeds gaande. Dishonored vormde een welkome afwisseling, maar was een van de weinige games waarachter dit jaar geen versienummer prijkte. Verder gokten de meeste uitgevers op veiligheid en dus werden de releaselijsten gedomineerd door titels als Call of Duty: Black Ops II, Assassin's Creed III, Halo 4, Diablo III, enzovoort.

Daar stopte het niet. Meer dan ooit bleek 2012 bijltjesdag voor studio's die niet verheven werden tot de groten der aarde, waarmee eens te meer duidelijk werd dat er geen plek meer is voor games die voorheen de middenmoot vormden. Starhawk en Prototype 2 waren net te klein voor het grote publiek en het kostte de mensen van Lightbox en Radical Entertainment hun baan. Idem voor Eurocom, dat met 007 Legends een wat minder goede titel neerzette; ook dat werd direct afgestraft.

Zo lijkt de game-industrie anno 2012 verworden te zijn tot een extreme vorm van No-Limit Texas Hold-em: ofwel een uitgever gaat all-in voor een titel of schuift de boel meteen van tafel; een middenweg lijkt er niet meer te zijn. Misschien is het juist daarom dat steeds meer ontwikkelaars aan de slag gaan zonder uitgever. 2012 was immers ook het jaar van de succesvolle doorbraak van crowdfunded games. Met name via Kickstarter werden enkele interessante projecten, zoals Wasteland 2 en de Double Fine: Adventure, van budget voorzien.

Tim Schafer vroeg fans in februari de Kickstarter van Double Fine te steunen.

In hetzelfde straatje past een ander verdienmodel dat in 2012 van zich deed spreken. Toegegeven: free-to-play games bestaan al veel langer dan sinds het voorbije jaar, maar niet eerder maakte het verdienmodel zo'n sprong naar de mainstream. De traditionele grote uitgevers van de game-industrie lopen jaren achter op enkele andere uitgevers die gespecialiseerd zijn in free-to-play, maar de inhaalslag lijkt begonnen. Zo veranderde Electronic Arts' Star Wars: The Old Republic in een free-to-play mmorpg en presenteerde Ubisoft een line-up die uitgebreid genoeg was voor een eigen evenement: de Ubisoft Digital Days.




Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Sony Apple Games Besturingssystemen Politiek en recht Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013