Door , , 68 reacties

'Voetballers spelen PES en de rest speelt FIFA.' Die zin zal waarschijnlijk in veel reviews over de Pro Evolution Soccer-games van de laatste jaren zijn opgedoken. Inmiddels is vrij evident dat het geen op waarheid gebaseerde stelling meer is, want alleen al dankzij EA Sports' Twitteraccount, dat trouw tweets van profvoetballers over FIFA retweet, weten we dat FIFA onder voetballers inmiddels minstens zo populair is. En toch zal er altijd iets van dat oude vooroordeel overeind blijven, al is het maar binnen de PES-community zelf.

Gespeeld op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: Windows, Xbox 360

Naar de reden daarvan hebben waarschijnlijk meer mensen gezocht, maar wij durven wel een hypothese te geven, zeker nu we de editie van dit jaar net achter onze kiezen hebben. Hoewel beide voetbalgames namelijk in steeds meer op elkaar gaan lijken, blijft er in de basisgameplay een belangrijk verschil dat de laatste jaren nooit anders is geweest. Pro Evolution Soccer is veel meer gebaseerd op trucjes, FIFA laat een meer tactische benadering van voetbal zien.

Skill-moves

Een voetballer kan, dat is wel zo aannemelijk, aardig voetballen. Beter dan veel andere mensen die zich weleens op een waterkoude zondagochtend wagen aan een potje ballentrappen. Hun vaardigheid maakt dat ze boven de rest staan en dat is precies de sleutel tot succes in PES. Een verdediging, zeker die van kunstmatige intelligentie, laat zich het gemakkelijkst foppen door een van de vele skill-moves die je in PES kunt uitvoeren. Je succes is voor een groot deel afhankelijk van hoe goed jij met één individuele speler om kunt gaan. Dat is precies wat voetballers in zichzelf zien in het echte voetbal.

Tweakers.net speelt een wedstrijd tussen FC Barcelona en Real Madrid in PES 2013.

FIFA toont daarentegen meer het beeld dat de televisiekijkende voetballiefhebber gewend is. De realistische weergave van de sport staat hoog in het vaandel, maar lijkt vooral in heel veel op hoe het er op tv uit ziet. En dan is het niet onlogisch dat een goede FIFA-speler inderdaad vaak een tikje breed en een tikje terug zal geven, bij zijn zoektocht naar succes. Een goed tactisch spel spelen waarbij individuele fouten dodelijk zijn, met soms wat variatie in de vorm van het combinatiespel dat je er op loslaat.

Natuurlijk zijn er vast een hoop uitzonderingen en bedenkingen bij te plaatsen, en we hebben Maurice de Hond ook nog niet gevraagd om onderzoek te doen naar de PES-spelende bevolking van Nederland, maar het zou ons niet verbazen als het daar uiteindelijk wel voor een groot deel op neerkomt. Mooi, dan weet je dat ook weer. Nu door naar PES 2013.