Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Dishonored

Onbekende namen

Ontwikkelaars en uitgevers die het aandurven om een dure nieuwe titel op de markt te brengen, verdienen bijna bij voorbaat lof. In een wereld waarin series de markt domineren is het dan ook een verademing dat Bethesda het aandurfde om geld te pompen in Dishonored, een project van Arkane Studios, toch niet de bekendste ontwikkelaar. De Franse studio leverde in 2002 Arx Fatalis af en in 2006 Dark Messiah of Might and Magic, en daar bleef het wel zo'n beetje bij. Toch durfde Bethesda het aan om de studio te kopen, mede omdat de Fransen al aan de game werkten die nu als Dishonored in de winkel ligt.

Gespeeld op: Xbox 360 en Windows
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3

Videorecensie Dishonored

De overname door Bethesda gaf Arkane niet alleen financiële zekerheid, de studio kreeg er ook een heleboel nieuwe collega's bij die goed van pas zouden komen. Zo is in Dishonored duidelijk de hand te herkennen van Viktor Antonov, die als creative director over alle Bethesda-games waakt. De invloed van Antonov is groot geweest. Hij was voorheen in dienst bij Valve, waar hij het uiterlijk bedacht van City 17, de stad die aan het einde van Half-Life 2 opduikt. Voor Dishonored zijn Antonov en zijn Franse collega's dicht bij die bron gebleven. Je zult veel van City 17 herkennen in Dishonored. Arkane had zelf inmiddels Harvey Smith ingelijfd, die zijn sporen heeft verdiend met games als System Shock, Deus Ex en opvolger Deus Ex: Invisible War. Ook die voorbeelden zijn duidelijk herkenbaar in Dishonored, waarin sluipen en onopgemerkt blijven belangrijke voorwaarden zijn.

Nu met magie

De Bulgaar en Amerikaan hebben samen met de Franse collega's prima werk afgeleverd. Zo is er duidelijk veel aandacht besteed aan het uiterlijk van de game. Antonov en consorten hebben daarbij gekozen voor een stijl die nog het meeste weg heeft van BioShock. Dat wil zeggen dat het lijkt alsof je rondloopt in een wereld van ruim een eeuw geleden, een wereld waarin voertuigen en elektriciteit nog maar net hun intrede hebben gedaan. Arkane vond daarbij inspiratie in het Londen van rond 1900, al is de stad in Dishonored omgedoopt tot Dunwall. Terecht, want ondanks de historische basis van het spel stap je in Dishonored in een fantasiewereld die hooguit lijkt op de onze. Het voornaamste verschil is dat er magie is te vinden in Dunwall en dat er zo hier en daar opvallend moderne bouwwerken opduiken.


Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee