Dishonored 2 Review

Nu met nog meer keuzemogelijkheden

Ervaren krachten

Arkane is erin geslaagd om van het altijd lastige tweede deel een succes te maken. De overstap naar een andere engine pakt goed uit, voornamelijk doordat de levels dit keer beduidend groter zijn en je daardoor meer hebt om te verkennen. De grafische stijl is misschien iets minder sprekend, maar de game bevat wel veel meer detail, en dat vergoedt veel. Verder is het wat saai dat Corvo dezelfde magische krachten heeft gehouden als in de vorige game. Daar staat echter tegenover dat je nu ook met Emily kunt spelen, die een andere set magische opties heeft. Dat maakt dat er nu veel meer te kiezen is. Dat blijft ook de grootste kracht van de game: keuzevrijheid. Arkane geeft je in dit tweede deel meer vrijheid dan in de voorganger. Er is meer te verkennen en je kunt meer afwisselen tussen de magische aanpak en de traditionele aanpak waarbij je magie probeert te vermijden. Je wordt door de game dus meer uitgedaagd om te proberen de moeilijke aanpak te kiezen. Het hoeft niet en de game is zelfs aan de makkelijke kant als je vol voor geweld en vol voor het gebruik van magie gaat. Elke keuze, elke speelstijl is daarbij even valide, en juist dat tekent de kracht van de game. Perfect is Dishonored 2 niet, maar het scheelt niet veel.

Dishonored 2, Windows

Prijs bij publicatie: € 42,96

Vanaf € 7,50

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (3)

Gespeeld op: Windows
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 4 en Xbox One

Heerlijk, van die games die uit het niets lijken te komen om je in positieve zin te verrassen. Arkane Studios flikte het in 2012, met Dishonored. De studio had ooit twee games afgeleverd, waarvan de laatste alweer in 2006. Na wat gecancelde projecten kwam de studio opeens met Dishonored; een prachtige mix van sluipen, geweld, wat magie, een fantasierijk verhaal en vooral een opvallend en zeer origineel uiterlijk. Het was een mooi geheel van visuele pracht en gameplay.

Videoreview van Dishonored 2.

De Franse studio had dan ook hulp van wat ervaren krachten. Game designer Harvey Smith had zijn sporen al verdiend met System Shock en Deus Ex. Vormgever Viktor Antonov was de man die City 17 bedacht, de stad waar het einde van Half-Life 2 zich afspeelt. De hand van beiden was duidelijk herkenbaar in de game.

De lat ligt hoog

Nu is er Dishonored 2, de altijd lastige opvolger. De lat ligt hoog en Arkane heeft inmiddels meer noten op zijn zang. Een deel van het team werkt aan Prey. Bovendien is Viktor Antonov overgestapt naar het kleine Darewise Entertainment, zijn inbreng wordt dus gemist. Gelukkig is er nog genoeg creativiteit over. Smith zwaait nog steeds de scepter en vormgever Sébastien Mitton was ook bij de eerste game al de creatieve partner van Antonov. Toch is het de vraag of Arkane het niveau van het eerste deel weet te evenaren.