Dishonored

Carmack zat in de weg

Op de E3 is het meestal 'kijken, maar niet aankomen'. Van de meeste games wordt een live demonstratie gegeven waarbij een lid van het ontwikkelteam de controller hanteert en de aanwezigen slechts mogen kijken. Dat is uiteraard een prima manier om eventueel aanwezige bugs ongezien te kunnen omzeilen. Dit jaar was dat anders. We kregen zomaar ineens een uitnodiging om Dishonored te komen spelen, een game waarvan we een paar maanden geleden al eens een uitgebreide demonstratie kregen te zien - waarbij we de game niet zelf mochten spelen. Die demo smaakte destijds naar meer, en de speelsessie op de E3 was meer dan welkom.

Helaas: ene John Carmack stak er hoogstpersoonlijk een stokje voor. De meesterprogrammeur was op de E3 om aan zeer select publiek zijn 3d-bril te laten zien en hij wilde daar best tekst en uitleg over geven aan een tech-site als Tweakers.net. Hij had nog één gaatje vrij in zijn agenda. Helaas viel de afspraak met de id Software-topman precies samen met onze date voor Dishonored. Kortom: geen Dishonored tijdens de E3. Gelukkig heeft de Nederlandse vestiging van uitgever Bethesda inmiddels precies dezelfde vroege versie van de game op kantoor liggen als die op de E3 te zien was. We konden de demo daardoor alsnog zelf spelen, en zelfs beduidend langer dan op de E3 was toegestaan.

Beroemde makers

Misschien moeten we eerst even een stapje terug zetten. Dishonored? Dat is een game die wordt gemaakt door Arkane Studios, een ontwikkelaar die eigendom is van uitgever Bethesda en die vestigingen heeft in Lyon en Austin. Beide werken aan de game en de studio heeft niet de minste namen op het project gezet. Zo bedacht Harvey Smith wat de speler allemaal kan doen in Dishonored, iets wat hij eerder deed voor games als System Shock en Deus Ex. In het uiterlijk van de game is de hand te herkennen van Viktor Antonov, de Bulgaar die in dienst van Valve het straatbeeld van City 17 bepaalde, de stad waar de finale van Half-Life 2 zich afspeelt.

Twee van de makers tonen de stealthy speelstijl in Dishorored.