Redacteur audio en games

Gamescom: Dishonored

Onbekende grote namen

Bethesda timmert keihard aan de weg. Waar de uitgever tot voor kort vooral bekend was vanwege rpg's als The Elder Scrolls, breidt Bethesda het palet steeds verder uit, met de shooter Brink en games als Rage en Prey 2 die nog op de rol staan. De uitgever heeft ook Dishonored op de planning staan, een titel die veel minder bekend is dan alle voorgaande namen. Daarmee lijkt het gerechtvaardigd om Dishonored af te doen als een minder interessante game. Dat is echter onterecht, zo bleek uit de demonstratie die we kregen van de mensen van Arkane Studios, de Franse ontwikkelaar van de game.

Ook Bethesda ziet de game niet als een tweederangsproject. Dat blijkt wel uit het feit dat de uitgever halverwege 2010 de Franse studio opkocht, terwijl die slechts één game in productie had: Dishonored. Dat het ernst is blijkt ook uit het feit dat Arkane de hulp heeft ingeroepen van een vermaard ontwerper. Het wist Viktor Antonov te strikken. De naam zegt je misschien niks, maar Antonov - Bulgaar van geboorte- was de art director van Half-Life 2. In die hoedanigheid was hij bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het ontwerp van City 17, de indrukwekkende stad die zo'n grote rol speelt in de finale van HL2. Ook aardig; Arkane heeft zich verzekerd van de diensten van Harvey Smith, die ooit de gameplay bedacht van de eerste delen Deus Ex. De hand van beide heren is duidelijk herkenbaar in Dishonored.

* Vals beschuldigd

Laten we eerst wat vertellen over het verhaal achter Dishonored. Daarin staan de avonturen van ene Corvo centraal. Die leeft in een alternatieve werkelijkheid. Ergens in de middeleeuwen is er een afslag geweest die leidde tot de wereld uit het spel, een wereld waarin niet alleen magie voorkomt, maar ook heel andere uitvindingen zijn gedaan. De splitsing is inmiddels een aantal eeuwen geleden, wat maakt dat je halverwege de negentiende eeuw start. Een feodale tijd waarin sprake is van een keizerrijk. Of eigenlijk sprake 'was' van een keizerrijk, want de keizerin is vermoord en jij, haar bodyguard, wordt beschuldigd hier de hand in te hebben gehad.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite