Redacteur audio en games

Dishonored 2 Preview

Stijlvolle actiegame eindelijk zelf gespeeld

Clockwork Mansion

Het is altijd weer spannend, het moment waarop een game voor het eerst speelbaar is. Ja, we hebben van Dishonored 2 al het nodige voorbij zien komen en zelfs al wat mensen uit het ontwikkelteam gesproken. Maar zelf spelen was er tot nu niet bij. Die mogelijkheid heeft Bethesda flink uitgesteld, tot een week of vijf voordat de game in de winkel ligt. Eerder durfde de uitgever het kennelijk niet aan om buitenstanders op de game los te laten. Dat kan te maken hebben met de opzet van de game, die een behouden aanpak vraagt.

Inmiddels hebben we de eerste stappen in Dishonored 2 gezet. We konden aan de slag met de vierde missie ervan, die zich afspeelt in de Clockwork Mansion, een indrukwekkend gebouw dat Bethesda tijdens de Gamescom van dit jaar al liet zien. Het is het imperium van Kirin Jindosh, de Grand Inventor of the Duke. Die Duke, Luca Abele, wordt in de immense mansion dan ook geëerd met een portret, al hangt het niet op een al te prominente plaats. Dat laat het ego van Jindosh niet toe. De mansion is een eerbetoon aan zijn eigen genialiteit.

Mechanische rariteiten

Dat laatste uit zich in een overdaad aan mechanische rariteiten, want dat is de specialiteit van de uitvinder. Het hele huis hangt aan elkaar van schuivende delen, die allemaal met schakelaars kunnen worden bediend. Haal een schakelaar over en de kamer die je voor je ziet valt in delen uiteen die op een geheel nieuwe manier weer in elkaar schuiven. Sommige delen verdwijnen buiten beeld en nieuwe delen komen tevoorschijn. Het huis is één grote puzzel. Het is de manier waarop Jindosh zijn gasten verwelkomt. Hij is daarbij op alles voorbereid. Er is een route voor genode gasten en eentje voor ongenode indringers. Die worden in eerste instantie nog hartelijk welkom geheten door de ingeblikte stem van Jindosh, maar verdwalen al snel in een doolhof van schuivende kamers. Tot groot genoegen van de eigenaar van het pand.

Dishonored 2 tijdens de Gamescom van 2016

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite