Door , , 34 reacties

Het is altijd weer spannend, het moment waarop een game voor het eerst speelbaar is. Ja, we hebben van Dishonored 2 al het nodige voorbij zien komen en zelfs al wat mensen uit het ontwikkelteam gesproken. Maar zelf spelen was er tot nu niet bij. Die mogelijkheid heeft Bethesda flink uitgesteld, tot een week of vijf voordat de game in de winkel ligt. Eerder durfde de uitgever het kennelijk niet aan om buitenstanders op de game los te laten. Dat kan te maken hebben met de opzet van de game, die een behouden aanpak vraagt.

Inmiddels hebben we de eerste stappen in Dishonored 2 gezet. We konden aan de slag met de vierde missie ervan, die zich afspeelt in de Clockwork Mansion, een indrukwekkend gebouw dat Bethesda tijdens de Gamescom van dit jaar al liet zien. Het is het imperium van Kirin Jindosh, de Grand Inventor of the Duke. Die Duke, Luca Abele, wordt in de immense mansion dan ook geëerd met een portret, al hangt het niet op een al te prominente plaats. Dat laat het ego van Jindosh niet toe. De mansion is een eerbetoon aan zijn eigen genialiteit.

Mechanische rariteiten

Dat laatste uit zich in een overdaad aan mechanische rariteiten, want dat is de specialiteit van de uitvinder. Het hele huis hangt aan elkaar van schuivende delen, die allemaal met schakelaars kunnen worden bediend. Haal een schakelaar over en de kamer die je voor je ziet valt in delen uiteen die op een geheel nieuwe manier weer in elkaar schuiven. Sommige delen verdwijnen buiten beeld en nieuwe delen komen tevoorschijn. Het huis is één grote puzzel. Het is de manier waarop Jindosh zijn gasten verwelkomt. Hij is daarbij op alles voorbereid. Er is een route voor genode gasten en eentje voor ongenode indringers. Die worden in eerste instantie nog hartelijk welkom geheten door de ingeblikte stem van Jindosh, maar verdwalen al snel in een doolhof van schuivende kamers. Tot groot genoegen van de eigenaar van het pand.

Dishonored 2 tijdens de Gamescom van 2016

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.

Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2