Medal of Honor: Warfighter - grote shooter stelt teleur

Door , 150 reacties

Slechte voortekenen

Het is vrij simpel, toch? Elk jaar brengen Electronic Arts en Activision één grote shooter uit, en die shooters nemen het dan min of meer tegen elkaar op. De mannen van Infinity Ward worden met hun Call of Duty-games tegenover Battlefield en DICE gezet, terwijl de Call of Duty-spellen van Treyarch vaak tegenover de Medal of Honor-spellen van Danger Close worden geplaatst. Zo is dat de laatste jaren een beetje gegroeid, en zo zal het waarschijnlijk nog wel even doorgaan. Tenminste... dat dachten we tot vorige week.

Het begon al in Keulen, waar we begin oktober waren om nog een keer een hands-on te ervaren met Medal of Honor: Warfighter. Tot die speelsessie hadden we altijd zonder meer aangenomen dat Warfighter 'gewoon' de volgende zou worden in een rij meer dan aardige shooters. Toegegeven: Medal of Honor uit 2010 was geen briljante game, maar het spel scoorde desondanks een zeer solide 8 en bood zeker perspectief voor de toekomst. Met de logische doorontwikkeling op audiovisueel gebied en her en der wat tweaks zou dat spel de basis kunnen zijn voor een nog veel betere titel, zo dachten we toen.

Keulen dus. Onder het toeziend oog van diverse EA-medewerkers speelden we twee singleplayer-missies en een paar uur multiplayer. Wat bleek? Bugs en andere rariteiten verstoorden het spelplezier nogal. De aanwezige ontwikkelaars gaven aan dat de problemen veelal bekend waren en verholpen zouden worden of dat zelfs al zouden moeten zijn. Maar hoe kan dat? Hoe kan het dat we een game minder dan een maand voor de release spelen en dan nog zoveel bugs en andere problemen tegenkomen? Voor het eerst kwam ons toch wel hoge verwachtingspatroon onder druk te staan.

De voorzichtige vrees die destijds langzaam opkwam werd afgelopen week bewaarheid. Vooraf eigenlijk al, want er zou geen vroege versie van het spel beschikbaar worden gesteld, en dat terwijl EA dat bij vrijwel al zijn andere games altijd wél doet. Naar de reden achter die beslissing blijft het gissen, maar wij gokken dat het iets te maken heeft met de 'day one patch' die EA afgelopen donderdag of vrijdag al direct online gooide. Vermoedelijk zou Medal of Honor: Warfighter voor die patch er nog een stuk slechter aan toe zijn geweest.

Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

*