E3: Warren Spector over Epic Mickey: The Power of 2

Contrast en kritiek

Na een ontmoeting met John Carmack - die ons hoogstpersoonlijk zijn in elkaar geknutselde head mounted dispay liet zien - kon een ontbijt met Warren Spector er ook nog wel bij. Stel dat, geheel toevallig, Quake III: Arena en Deus Ex tot je favoriete games behoren, dan is de E3 eigenlijk al geslaagd na een gesprek met beide mannen. Maar goed, Spector zat uiteraard niet uit persoonlijke interesse met ons aan tafel, hij had een boodschap te verkondigen, al was er volop gelegenheid om hem vragen te stellen. Die moesten dan wel gaan over de nieuwe Epic Mickey.

Want dat is waar Spector zich tegenwoordig mee bezighoudt. Met de Deus Ex-serie, waar hij zijn voornaamste roem aan dankt, heeft Spector al geruime tijd niets te maken. Hij was ook niet betrokken bij Deus Ex: Human Revolution, dat in 2011 op de markt verscheen. Nee, Spector staat aan het hoofd van Junction Point Studios. Dat werd in 2007 opgekocht door Disney Interactive en sindsdien is Spector dus geen eigen baas meer, maar werkt hij voor het Disney-concern.

Het toeval wil dat Spector groot liefhebber is van de klassieke Disney-strips en tekenfilms en dat bij Disney al het plan leefde om een game te maken rond Mickey Mouse toen hij daar in dienst kwam. Zo kwam het dat Spector, toch bekend om zijn zeer volwassen games, de leiding kreeg over een game rond Mickey Mouse, die exclusief verscheen voor de Wii. Het contrast met een typische pc-game als Deus Ex kan haast niet groter zijn.

Spector is dan ook de eerste om toe te geven dat Epic Mickey, dat in 2010 op de markt kwam, niet op alle fronten geslaagd is en dat heeft deels met zijn eigen achtergrond te maken. Zo had Spector al 20 jaar geen platformgame meer gemaakt en dat gebrek aan ervaring was merkbaar. Met name de 2d-platformdelen van de game waren niet overal even sterk, geeft hij toe. Dat was echter niet de meest gehoorde klacht. Fans waren vooral slecht te spreken over de cameravoering in het spel. Spector is het niet eens met de kritiek en vindt tot op de dag van vandaag dat de camera juist heel erg goed werkt in de game, maar omdat er zoveel kritiek op was, gaat hij toch proberen aanpassingen te maken.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.