Rocksmith, PC Review

Zonlichtstad 23 oktober 2012, laatste update op 25 oktober 2012, 1.520 views

Rocksmith, PC

Pluspunten

• Geen "partygame" zoals GuitarHero, maar echt een gitaarleerspel
  • Leuke liedjes
  • Door de interface leer je heel goed blind de juiste fret/akkoord vinden.
  • Laagdrempeliger dan echte "les".

Minpunten

• Geen vervanging voor normale gitaarlessen.
  • Timing op basis van het scherm, niet op basis van de muziek.
  • Merkbaar tijdsverschil tussen aanslag en geluid uit de speaker. Ik heb ook andere software en die heeft dit veel minder.

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 4
Ik speel sinds een aantal maandjes gitaar en heb sinds twee maanden ook een keer in de week les. Daarom leek het mij leuk Rocksmith eens te proberen.

De interface lijkt erg op wat ik van bijv. GuitarHero heb gezien alleen gebruik je nu dus een echte gitaar. De game vertelt je dus alleen waar je je vinger moet plaatsen, maar niet welke vinger je moet gebruiken en hoe je de rest van je hand houdt. Dit laatste is zeker essentieel. Anders krijg je 1 vinger gitaarspel (net zo onhandig als met 1 vinger typen).

Verder ondersteunt Rocksmith niet echt je ritmegevoel doordat je erg de neiging hebt naar de interface te kijken wanneer je een bepaalde noot moet spelen. Beter was geweest om gewoon "de volgende" noot aan te geven en naar de muziek te luisteren voor de timing.

Kortom: een leuke, speelse aanvulling op de normale gitaarstudie, maar zeker geen vervanging.

Edit: na een paar dagen verder spelen ben ik toch wel iets positiever geworden. Het is bijvoorbeeld erg fijn dat ook echte akkoorden gespeeld kunnen worden in plaats van enkele noten. Verder zijn de minigames een leuke manier om bepaalde technieken voor elkaar te krijgen.

Heb jij ook een Rocksmith, PC?

Hoe bedoel je 'timing wordt niet afgedwongen'. Ik neem aan dat je de noten wel op een bepaald moment aan moet slaan (wanneer hij over een balk komt bijvoorbeeld?).

Denk dat jouw idee van 'geef de volgende noot aan en laat de speler het op gevoel doen' ook maar tot op zekere hoogte (hele simpele nummers danwel geavanceerdere spelers) werkt.

Wat betreft geluidskaart kiezen, hij neemt (neem ik aan) gewoon je default windows geluidskaart? Dat lijkt me niet meer dan logisch, en ook geen eerlijk minpunt.

Wat betreft tijdsverschil aanslag --> geluid, hoe heb je hem aangesloten? Als via HDMI, probeer de audio dan via optisch oid aan te sluiten, dat schijnt te helpen (maar niet alles helemaal op te lossen) waarbij audio over HDMI de minst ideale manier van aansluiten is...
Wat ik bedoel met "timing wordt niet afgedwongen" is dat je heel erg de neiging hebt om naar het scherm te kijken om te weten wanneer een noot gespeeld moet worden. Veel beter is het om naar de beat van de muziek te luisteren. Het wordt natuurlijk wel afgedwongen in de zin dat je minder/geen punten krijgt als je te vroeg of te laat bent.

Ik heb het geluid analoog aan mijn versterker aangesloten (geen HDMI of iets dergelijks). De vertraging komt wel degelijk uit het programma, maar misschien moet ik eens een andere USB poort proberen.
Eh, geluidskaarten hebben altijd een latency met je systeem.

Voorbeeldje: Ik gooi over direct-output, het standaard DX windows drivertje voor geluid direct-wave out naar m'n speakers.
Ik maak een beat in Reason 4 (of cubase of wat dan ook, desnoods wmp vanaf een mp3 file) en zet m'n metronoom aan. Gitaar in de input, directinput driver netjes op 48khz 24bit en opnemen maar.

En tot m'n ergernis zit alles terwijl ik het op het metronoom en de beat inspeel ernaast!!

Tja, moet je geen DX kiezen... Dit is nou juist waar ASIO voor ontwikkeld is. Knal ASIO drivers je systeem op, tune de buffer. Hoe beter de kwaliteit, hoe meer buffer je nodig hebt.

Als ik m'n ESI USB kaartje, vergelijkbaar met de Asus die je hier gebruikt, op 16bit 44Khz zet, standaard buffer, heb ik 107ms vertraging. Dat is niet lekker, dan zit je er met drums programmeren altijd naast. Op 24bit, 48Khz zit het zelfs op 260ms, wat ongeveer even slecht is als géén ASIO gebruiken. Als ik de bufferdept van 4 naar 2 zet, en 16 breed zet, geeft m'n software aan dat ik 4ms vertraging heb, maar tot mijn schrik klinkt het nergens naar! Dat trekt m'n geluidskaart dus niet!
Op 192 breed, 2 dept aan buffer gaat het nét aan goed, met 23ms vertraging. Dat merk je niet, en b.v. bij toetsen kan je best je attack als die niet lekker uitpakt aanpassen met de hand in post-processing voor je gaat masteren.

Gamen met 23ms is prima te doen. Alternatief kan je naar 16bit 48Khz, dan kan ik de buffer naar 112 breed zetten en heb ik 14ms. Dat merk je eigenlijk al niet meer. Op een betere geluidskaart zal je zelfs input /output tegelijk op 24bit en hogere samplingrates onder de 10ms kunnen krijgen.

Dit minpunt komt dus door je gebruikte software / hardware. Het enige wat je Rocksmith kunt verwijten is dat ze je er niet attend op maken. Verdiep je er even in en de lag in wat er op je scherm gebeurt en wat je hoort is weg te werken!
Ik hebook nog een M-AUDIO USB interface en hiermee kom ik ook tot 11 ms latency bij gebruik van Guitar Rig.

Het probleem is dus niet dat ik niet weet hoe je dit moet voorkomen, maar dat die oplossing niet door het spel ondersteund wordt. Je moet namelijk verplicht het Rocksmith kabeltje gebruiken en daarnaast werkt het spel zelf niet met ASIO drivers.
Ergens bij de Game Options kan je een latency/buffer waarde instellen. Standaard staat die op 4, maar ik heb 'm op 1 gezet en heb geen merkbare latency. Hoe lager dat getal, hoe meer kans op kraken maar wel minder latency dus je moet dan een beetje het evenwicht zoeken :) Een sterkere CPU zal een lagere waarde aankunnen.

[Reactie gewijzigd door Thmz159 op 30 oktober 2012 14:45]

Ik heb hem uiteindelijk op 2 gezet (heb niet zo'n heel snelle CPU).
Eigenlijk geeft Rocksmith wel aan met welke vinger(s) je moet spelen, in plaats van je aan je lot over te laten en spelers met 1 vinger te laten spelen.

Tijdens het spelen van een nummer zie je steeds 4 frets die naar je toekomen blauw oplichten, en je ziet de randen ervan ook oplichten vooraan bij de snaren. Je wijsvinger gaat op de laagste fret; dat is je ankerpunt. Tijdens het spelen worden soms ineens een andere set frets blauw opgelicht, wat betekent dat je moet shiften.
Dank! Dat had ik nog niet opgemerkt. Zal er eens op letten.
Thuis heb ik een Behringer UGC 101 aansluiting die het mogelijk maakt om het geluid van mijn gitaar naar de PC te sturen. Lees ik hier nu net dat de game dit niet ondersteunt ? Dat we verplicht zijn van de aansluiting van RockSmith zelf te gebruiken ?
Je moet inderdaad de kabel van Rocksmith gebruiken (fungeert waarschijnlijk ook als kopierbeveiliging)