FIFA 13

FIFA 13 als voetbal-hub?

FIFA 12 was voor EA Sports de eerste stap om van FIFA meer dan een game te maken. Natuurlijk blijven de spelelementen het belangrijkste onderdeel, maar met behulp van EA Sports Football Club probeerde het bedrijf met FIFA een stap verder te zetten. Hoewel ook de traditionele onderdelen zijn doorontwikkeld en verbeterd voor FIFA 13 valt vooral op dat EA de ingezette koers wil blijven varen. Meer dan ooit moet FIFA het centrum worden voor alles wat voetbal is, en niet alleen maar als er een keer een los potje op de bank wordt gespeeld.

Getest op: PlayStation 3
Ook verkrijgbaar voor: Xbox 360, pc

Het is geen toeval dat FIFA 13 direct wanneer je het spel opstart hetzelfde logo een aantal keer laat zien in het hoofdmenu. Dat logo staat voor 'Match Day', een van de grote vernieuwingen in FIFA 13. Via Match Day kan EA zijn voetbalspel continu voorzien van updates, zodat gamers thuis doorlopend een up-to-date spel hebben, tot en met de zwakke of juist sterke prestaties van je favoriete club aan toe. Daags nadat clubs in het echt hebben gespeeld, verwerkt Electronic Arts de informatie al in FIFA 13. Gaat Real op zijn bek op bezoek bij een laagvlieger in de Primera Division? Dan kun je er donder op zeggen dat Real een dag of wat later wat kwaliteit verliest in FIFA.

FIFA Interactive World Cup

Match Day is slechts een voorbeeld van hoe EA FIFA en de echte voetbalwereld aan elkaar probeert te koppelen. Als een wandeling door de menu's van FIFA 13 één ding duidelijk maakt, dan is het wel hoeveel uitgebreider de game is op het gebied van spelmodi en mogelijkheden. Het jaarlijkse FIFA Interactive World Cup-toernooi dat door Electronic Arts wordt georganiseerd, vind je bijvoorbeeld nu ook terug in het spel zelf. Of het echt als voorronde gaat dienen is nog niet helemaal duidelijk, maar feit is wel dat als je jezelf in het spel voor deze spelmodus aanmeldt, je er ook voor kunt kiezen om op de hoogte gehouden te worden van voorrondes en andere FIFA-toernooien die voor jou relevant kunnen zijn.

'Completer' is het woord dat we dan ook nu al, nog voor we een seconde van de gameplay hebben besproken, aan FIFA 13 kunnen plakken. Dat predikaat is natuurlijk nog geen garantie voor succes. Als je je FIFA 12 voorstelt met als enige bonus de extra spelopties die we nu al even hebben genoemd, heb je al een beter spel dan FIFA 12 zelf was. Zouden de veranderingen daar ophouden, dan zou FIFA 13 echter aan de schandpaal worden genageld wegens gebrek aan vernieuwingen, maar het begin is in elk geval goed.

En PES?

Als we het over de nieuwe FIFA hebben, dan is een logische vraag 'waar is de nieuwe PES?' Goede vraag. Wellicht heb je her en der al wat reviews voorbij zien komen, maar Konami heeft Tweakers.net dit jaar niet in staat gesteld vroegtijdig met het spel aan de slag te kunnen, waardoor wij PES 2013 pas binnen kregen toen de game al in de winkels lag. Je zult helaas dus nog even moeten wachten op die review, aangezien we graag wat tijd nemen voor een game voor we er een oordeel over vellen.