FIFA 13

Veel verschil in twee maanden

Het gamehok is natuurlijk het domein van de gameredacteuren, maar af en toe duiken ook andere redactieleden van Tweakers.net er ineens op om even wat stoom af te blazen, zeker nu er een vroege versie van FIFA 13 ligt. Zo kon het dus gebeuren dat videoredacteuren Jeffrey van Maurik en Mark van der Kruit de bank in beslag namen voor een potje FIFA. Niet lang daarna kwam Jeffrey naar buiten met zijn verdict: "subliem". En daar hebben we weinig aan toe te voegen.

Natuurlijk, we hadden eerder dit jaar in Keulen al een goede indruk gekregen van het spel en voelden toen al aankomen dat EA er dit jaar weer in zal slagen zijn voetbalgame toch weer net iets beter te maken. Het nieuwe aannemen van de bal, waar je bewuster mee om moet gaan, en vooral ook de sterk verbeterde AI van je medespelers op het gebied van buitenspel en het positiespel waren toen al factoren die in positieve zin opvielen. De vele bugs en rariteiten in de gameplay vormden destijds helaas een hindernis die ons spelplezier verstoorden.

Gameplay voelt anders

Inmiddels zijn we ruim twee maanden verder en EA heeft in die tijd duidelijk niet stilgezeten. Niet alleen zijn de meeste bugs uit de gameplay verdwenen, maar het spel is ook op andere vlakken nog flink onder handen genomen. Zo ingrijpend zelfs, dat de gameplay nu, zoals we hem hier in ons eigen gamehok beleefden, heel anders aanvoelt dan datgene wat we destijds in Keulen te zien en te spelen kregen. Kennelijk was de plichtmatige kanttekening dat FIFA 13 'work in progress' is nog nooit zo op zijn plek geweest als toen in Keulen.