Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 18 reacties

EA Sports gebruikt bij de ontwikkeling van voetbalspel FIFA 13 nieuwe software van Dimensional Imaging. De software moet het verwerken van spelersgezichten in het spel makkelijker maken, waardoor meer spelers de 'volledige behandeling' krijgen.

De 'DI3D' software van Dimensional Imaging, die Electronic Arts al enkele jaren gebruikt om gezichten van sporters realistisch in zijn games te verwerken, is voor de ontwikkeling van FIFA 13 sterk verbeterd, zo meldt Computer and Videogames. De verbetering is er vooral op gericht om het proces van het verwerken van een gezicht van een speler in een game te vergemakkelijken. Op die manier kunnen er dus veel meer spelers de volledige, gedetailleerde behandeling krijgen dan voorheen het geval was.

"We zagen een aantal jaar geleden dat de kwaliteit van de gezichten van de spelers een steeds hogere prioriteit werd bij onze ontwikkelteams", zei EA's Capturing-directeur Mike Harrison in een verklaring. "Onze samenwerking met Dimensional Imaging heeft er voor gezorgd dat we onze manier van capturen zo hebben kunnen stroomlijnen dat we het nu bij meer spelers kunnen toepassen." Hoewel FIFA 13 nog niet officieel is aangekondigd door EA Sports, is het publiek geheim dat de nieuwste versie van het voetbalspel ergens in het najaar van 2012 zal verschijnen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (18)

Het valt me altijd op dat er bij FIFA vooral naar de graphics wordt gekeken door EA. Ik zie liever een betere balans tussen de teams. Ik let niet op de gezichten als ik aan het spelen ben, die zijn naar mijn mening zo ook al goed, mijn aandacht is op de bal en de spelers.
Van mij mogen ze dan ook kijken hoe ze de gameplay kunnen verbeteren ipv de gezichten, stadions etc
Ik denk dat men de gameplay door de jaren heen op een bepaald niveau heeft weten te krijgen en men dat in nieuwere versies enkel wat verder kan verfijnen zonder dat dit spelers echt opvalt.

Met zaken als het uiterlijk van spelers kan men veel grotere stappen nemen omdat het redelijk eenvoudig te zien is wat beter is. Bij gameplay zit je veel meer vast aan ingesleten gewoontes bij spelers en kan een idee wat briljant lijkt door de gebruikers als rampzalig worden ervaren. In dit soort gevestigde franchises gaat men dat soort risico's niet zomaar nemen. Maar het zou me niet verbazen als men alsnog meer tijd en moeite in het optimaliseren van de gameplay stopt dan in de graphics.
je volgt fifa niet? de gameplay is dit jaar heel erg veranderd. ook verbetert de ai elk jaar (de manier waarop spelers anticiperen op t spel). qua gameplay is er genoeg te verbeteren
Dat kan hopelijk door deze ontwikkeling dan ook gebeuren omdat het nu makkelijker is om gezichten mooier te maken in het spel waardoor er minder tijd verloren gaat aan het "onnodig oppoetsen" van de gezichten. Hopelijk doen ze dat ook en maken ze er niet alleen een goedkopere productie van.
In de afgelopen jaren zijn er genoeg reviews geschreven die de vergelijking trokken tussen PES en FIFA, waarbij laatstgenoemde altijd als winnaar uit de bus kwam als het ging om gameplay en realisme.

PES was echter altijd de winnaar op het gebied van spektakel en graphics, waarbij vooral de goed lijkende gezichten van spelers werden geprezen.

Niet zo vreemd dus dat EA hier nu werk van maakt, zo kunnen ze PES wellicht binnen een aantal jaar grotendeels buitenspel zetten. Ikzelf vind gameplay absoluut eerste prioriteit, maar mooie graphics en kloppende gezichten zijn een mooie extra!
?? Waar heb jij het over warddekinderen??

PES was altijd de winnaar op gebied van graphics??
Fifa staat altijd bekend om de betere graphics, sfeer in het spel etc. PES stond altijd bekend om betere gameplay (wat vrijer).
De laatste 2 a 3 jaar is Fifa qua gameplay ook stukken vooruit gegaan en is PES voorbij gestreeft (daar zijn de meningen over verdeeld natuurlijk).
Maar qua graphics en sfeer was Fifa altijd al de betere.
De video die te zien is op Computer and Videogames toont ook nog eens de verschillen tussen FIFA 12 en de UEFA DLC voor FIFA 12 maar ik denk dat ze deze techniek daar nog niet hebben toegepast? Want vind de spelers bij alles in FIFA 12 meer lijken dan in de UEFA DLC..

Maar goed FIFA moet ergens anders aandacht nu ook aangeven aangezien het speltechnisch allemaal op een goed niveau is en er niet heel veel meer om te draaien is in de engine. Maar zolang een speler een beetje lijkt vind ik het al prima want top down zie je de gezichten toch niet.
PES is vooral de betere waar het om de team-intelligentie gaat. Dat merk je vooral als je in FIFA bijvoorbeeld de clubmode speelt en de any-spelers ( die door de CPU worden gestuurd ) totaal geen diepgang hebben. Bij PES is de team-intelligentie veel hoger, waardoor het meer op echt voetbal lijkt.
Voor Konami ( maker van PES ) is het dus goed nieuws dat EA zich nu bezighoudt met gezichten, daar waar ze feitelijk de slag moeten slaan op gebied van team-intelligentie.
Het een sluit het ander toch niet uit..?
Ik snap nog steeds niet waarom ze eigenlijk altijd 1 jaar verder zijn dan dat we nu eigenlijk zijn... (het is '12 en FIFA '13 komt dit jaar nog uit)
dat is omdat het seizoen 12/13 is. het spel komt in oktober ergens uit dus is het meer maanden in 13 gedeelte dan in het 12 gedeelte van dat seizoen.
en fifa 12/13 klinkt weer vaag.

anders gezien noem het fifa 12, dan klinkt het in januari 2013 weer oud
Omdat een seizoen 2e helft van 1 jaar is en 1e helft van volgend jaar. Dus FIFA 12/13 zou beter zijn, maar dat is ook nogal verwarrend dus dan kies je voor het 2e jaar, omdat het anders al verouderd lijkt in de 2e helft van het seizoen.

edit: spuit 11. WinAl leest mijn gedachten ;)

[Reactie gewijzigd door Aemstel op 4 mei 2012 17:26]

Zodat je met het komende seizoen 'mee kan spelen', wellicht?
Wanneer ik het filmpje zie valt me op dat de gezichten van spelers als Bale en Ronaldo in Euro 2012 veel minder echt ogen dan in FIFA 12. Ik weet niet in hoeverre deze nieuwe techniek hier al in verwerkt zit?

Wel mooi dat er aan gewerkt wordt, hopelijk wordt er in FIFA 13 nu ook wat aan de shirts en het publiek gedaan, want alleen de mooie gezichten maakt het geen realistische game natuurlijk.
nog iemand opgevallen dat van persie volgens het filmpje bij barcalona zit? Misschien hebben ze een voorspellende gave of ze weten meer dan ieder ander.
jammer dat ai spelers in FIFA NOOIT zelf zo slim zijn om de diepte in te duiken..
een tip: LB + pass en de speler waarmee die een pass geeft rent vervolgens de diepte in. Ze doen het ook uit zichzelf maar dat ligt aan het team en de manier waarop je speelt. Op de een of andere manier rennen ze bij Barca bijna altijd door waardoor je een lange pass kan geven en bijna in een 1 op 1 situatie komt...

Verder is dit natuurlijk mooi, maar meer dan 'meer gezichten worden gedetailleerd' is het niet. Elke FIFA wordt grafisch beter, dus dit is niet echt nieuwswaardig. Er had van mij wel iets dieper mogen worden ingegaan op de technische aspecten. Dit is natuurlijk gewoon een manier van EA om het publiek over het opkomende deel enthousiast te maken.

Tot slot wil ik zeggen dat FIFA 12 een juweeltje is in mijn ogen _/-\o_

[Reactie gewijzigd door i-sk op 6 mei 2012 01:00]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True