FIFA 13

Van presentatie naar hands-on

Niet zo heel lang geleden kon je op Tweakers.net al een redelijk uitgebreid verhaal over de nieuwe features van FIFA 13 lezen. EA Sports had ons een zeer uitgebreide presentatie over het spel gegeven, zonder dat er überhaupt echte in-game beelden werden getoond of hands-on-tijd beschikbaar was. Dat leverde een veelbelovend, maar desondanks vrij droog verhaal op. Zoals we toen al stelden: je kunt er maar weinig over zeggen totdat je het zelf hebt kunnen uitproberen.

Getest op: PlayStation 3 en Xbox 360

Die kans hebben we inmiddels wél gehad. Electronic Arts vulde een busje met Nederlandse journalisten en karde naar Keulen, waar het team van EA Sports aanwezig was met een speelbare versie van het spel. En dus was daar het moment om voor het eerst te kunnen zien hoe de reeks features die EA voor FIFA 13 heeft aangekondigd uitpakken als je er zelf mee aan de slag gaat.

We gaan in deze tekst dan ook heel puntsgewijs door de lijst eerder aangekondigde features heen en bekijken per feature wat je er nu eigenlijk van merkt in de gameplay en hoe bruikbaar of onbruikbaar het allemaal is.

Laten we beginnen met de graphics, want afgelopen maand verscheen het bericht dat EA Sports voor FIFA 13 beschikt over een nieuwe, handigere methode om gezichten van spelers realistisch te kunnen namaken. Door de tijdwinst die dat oplevert zouden er meer spelers dan ooit zeer herkenbaar in het spel moeten opduiken. Daarover valt ook nu nog weinig te zeggen, want we konden tijdens de hands-on sessie alleen met enkele grote Europese teams spelen, zoals Manchester City, Arsenal, Chelsea, FC Barcelona en AC Milan. En die spelers waren in FIFA 12 ook al herkenbaar, natuurlijk.

Het algemene grafische niveau lijkt net weer een tikje hoger te liggen dan in FIFA 12, al is het verschil vooralsnog miniem. Een grafische poetsbeurt is meestal niet het eerste agendapunt, maar meer iets dat tegen het einde van het ontwikkelproces aan de beurt komt. Ook hier moeten we dus nog even afwachten: EA richt zich vooralsnog uitsluitend op de gameplay. Toch hopen dat er met name op PlayStation 3-gebied nog even flink gas wordt gegeven, want die versie lijkt momenteel nog de mindere van de Xbox 360-versie. Het spel ziet er op de PlayStation 3 vooralsnog minder mooi uit en die versie kampt ook met meer bugs.