Door , , reacties: 342, views: 290.506 •

Graphics & Zombies

Zo klinkt Black Ops als een vrijwel perfecte game, zou je zeggen. Ja, de singleplayer is wat kort en de over-the-top actie is nauwelijks meer vernieuwend te noemen, maar de meer verhaalgedreven inslag van de singleplayer-modus trekt dat recht. De multiplayer spreekt voor zich. Kent Call of Duty: Black Ops dan geen enkele valkuil? Toch wel. Het begint namelijk op te vallen dat de engine toch wel een beetje verouderd raakt.

Call of Duty: Black Ops

De modellen van de soldaten zijn prima, maar sommige textures in de omgevingen zijn simpelweg ondermaats. Dat valt niet altijd op, omdat het tempo in het spel heel hoog ligt, maar wie even de tijd neemt om de omgevingen te bekijken, ziet de figuurlijke ouderdomsrimpels in de engine. Pijnlijk genoeg is dat nog het best zichtbaar in de 3d-modus van het spel, die zowel voor de multiplayer als de singleplayer kan worden gebruikt. De soldaten zien er ook daar prima uit en de verre omgevingen zijn soms imposant, maar bij alle andere elementen laat de engine al snel steekjes vallen. Takjes van bomen zien er bijvoorbeeld ineens heel lelijk en plat uit, alsof je in een lelijke kijkdoos tuurt.

Naar onze mening biedt 3d in Black Ops dan ook geen meerwaarde. De diepte is vooral goed zichtbaar op je wapen, maar buiten dat viel de 3d-spelervaring nogal tegen, zeker vergeleken bij de overweldigende ervaring die bijvoorbeeld Killzone 3 in 3d ons opleverde op de E3. Je hoeft voor Black Ops dus zeker geen 3d-televisie aan te schaffen.

*Dead Ops

Sterker nog, we beleefden veel meer plezier aan een spelmodus die de graphics juist een generatie of drie omlaag trok. Onderdeel van de gevierde Zombie Mode is Dead Ops. Zombie Mode bestaat in Black Ops vooralsnog uit twee maps, en de derde map die je vrijspeelt introduceert iets heel anders: Dead Ops. Dit is een top-down arcade mini-spel waarin je met maximaal vier spelers zoveel mogelijk zombies afmaakt, om zo punten te verdienen. Het is simpel, snel en erg leuk om te doen. Dankzij diverse power-ups en tussenbazen gaat deze spelmodus nog verrassend diep. Het is zeker een leuk extraatje om eens te proberen.

Call of Duty: Black Ops

Datzelfde geldt uiteraard voor Zombie Mode zelf. De opzet is dat je met maximaal vier spelers in een ruimte begint, en steeds naar een volgende ruimte moet zien te komen terwijl er per nieuwe golf meer en sterkere zombies komen. We zijn er tijdens het review-event niet in geslaagd erg ver te komen; verder dan de vijfde ruimte en de zevende zombie-golf kwamen we niet... dat maakt deze modus automatisch uitdagend en we gaan er dan ook van uit dat Zombie Mode minstens zo populair zal worden als het in Call of Duty: World at War was.