×

Hoi tweaker!

We onderzoeken hoe we de leeservaring van reviews op Tweakers kunnen verbeteren. Help ons de beste keuzes te maken door het invullen van een korte vragenlijst. Bij voorbaat dank voor je hulp!

Klik hier voor het onderzoek.

Door , , 129 reacties, 132.937 views •

Duke Nukem was onlangs even in ons land. De gameheld kwam aan de hand van zijn nieuwe baas, Gearbox-directeur Randy Pitchford, vanuit zijn geliefde US of A overgevlogen naar FirstLook, het game-evenement in de Westerfgasfabriek in Amsterdam. Tweakers.net stond vooraan om de twee heren te ontmoeten. Een verslag van deze bijzondere gebeurtenis.

Nadat er wat handen zijn geschud, neemt Pitchford ons mee naar een kleine ruimte met een bank en een tv-meubel met een flatscreen. Vol trots vertelt hij dat Tweakers.net de allereerste Europese website is die Duke Nukem Forever mag zien en mag spelen. De trots is wederzijds, al valt op dat een tafel, stoel, toetsenbord en muis ontbreken in de ruimte. Dat blijkt echter bedrog. Er is een pc onderin het tv-meubel verborgen, en ook een toetsenbord en een muis zijn aanwezig. Voor de tv ligt echter de controller van een Xbox 360. De game draait dus op een pc maar wordt, in dit geval wegens gebrek aan ruimte, bediend met een 360-controller. Volgens Pitchford is het spel "really smart about that", waarmee hij wil zeggen dat het spel automatisch herkent of er een controller is ingeplugd. In dat geval wordt de besturing automatisch aangepast en verschijnen er verwijzingen naar de knoppen van de controller, in plaats van naar de toetsen van het toetsenbord.

* Vertrouwd weerzien

De demo, die bestaat uit twee korte stukken uit het spel, begint vertrouwd. Niet alleen omdat Duke voor een pisbak staat - waarin hij uiteraard zijn blaas kan legen - maar ook omdat de pisbak in een vertrouwde omgeving lijkt te hangen. De ruimte lijkt verdacht veel op de wc uit het eerste level van Duke Nukem 3D, de enige echte voorganger van DNF die in 1996 uitkwam. De herinnering is van korte duur, want de wc blijkt zich niet te bevinden in een bioscoop, zoals in D3D, maar in een sportstadion. Er is paniek en een flink Swat-team moet die paniek zien te beteugelen. Dat valt niet mee, want er blijkt een flinke alien op de grasmat te zijn geland, die de zwaarbewapende agenten met speels gemak uitmoordt. Een klusje voor Duke dus, zo blijkt al snel. Nog in de catacomben van het stadion krijgt hij een Devastator uitgereikt, waarna de confrontatie kan beginnen.

Teasertrailer uit 2007

* Vernietigend

Eenmaal op de grasmat blijkt dat er niet eens zo heel erg veel is veranderd. Duke kan geheel naar verwachting rennen, strafen en springen. Nieuw is dat hij een kort sprintje kan trekken. En omdat Duke nu eenmaal een stoere vent is, kan hij geen dekking zoeken. Een dekkingsysteem is tegenwoordig in shooters gebruikelijk en de makers hadden het gemakkelijk in kunnen bouwen, maar "Duke schuilt niet", aldus Pitchford en daar heeft hij natuurlijk groot gelijk in. Het gevecht met de alien is simpel; Duke heeft alleen de Devastator, met een kleine zeventig projectielen in het magazijn. Het is zaak om ouderwets te circle-strafen en de metershoge vreemdeling te bestoken met raketten. Je kunt daarbij gelukkig een klein beetje inzoomen, wat geen kwaad kan in de rokerige arena. Die rook ontstaat vooral als de alien een charge uitvoert, waarbij hij als een overmaatse dolle stier op je afkomt, om in een stofwolk tot stilstand te komen. Mocht je niet snel genoeg zijn, dan kegelt de alien je omver, wat je tijdelijk dizzy maakt. Het duurt een paar seconden voor je weer tot actie in staat bent en je ego krijgt een flinke knauw door deze ervaring, want het is natuurlijk vernederend als Duke te traag blijkt voor een alien.

Duke Nukem Forever

Populaire gebruikersreviews

Alle gebruikersreviews over:

Duke Nukem Forever, PC
Duke Nukem Forever, PlayStation 3
Duke Nukem Forever, Xbox 360

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games uit te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.