Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 141, views: 25.702 •

Wie een identiteitskaart aanvraagt, hoeft straks misschien niet meer zijn vingerafdrukken af te staan. De regering wil de wettelijke status van de identiteitskaart aanpassen, zodat opname niet meer door de EU wordt verplicht.

IdenteitskaartMinister Piet Hein Donner van Binnenlandse Zaken schrijft aan de Tweede Kamer dat Europese regelgeving verplicht tot het opnemen van vingerafdrukken in reisdocumenten. In Nederland is de identiteitskaart op dit moment officieel een reisdocument. Dat gaat veranderen; de identiteitskaart verliest zijn status als reisdocument, blijkt uit de brief van Donner.

Daardoor vervalt de Europese verplichting voor opname van vingerafdrukken en een foto van het gezicht op de chip in de id-kaart, en kan de regering daarover 'eigen afwegingen' maken, schrijft Donner. De regering zou de vingerafdruk in de id-kaart dan kunnen afschaffen. Of dat gebeurt, is onduidelijk; een woordvoerder van het ministerie kon daarover geen uitsluitsel geven.

De gewijzigde status van de identiteitskaart betekent niet dat mensen er niet meer mee kunnen reizen: binnen de Europese Unie blijft dat mogelijk, zoals nu ook al het geval is. Om de status van de identiteitskaart aan te passen, moet de Paspoortwet worden gewijzigd; het is onbekend wanneer dat gebeurt. Momenteel debatteert de Tweede Kamer over de Paspoortwet. Voor aanvragers van een paspoort verandert er niets. Dat blijft een reisdocument, waarvoor burgers vingerafdrukken moeten afstaan.

Eerder op woensdag werd al bekend dat de opslag van vingerafdrukken tijdelijk wordt gestopt. Wie een paspoort of id-kaart aanvraagt, moet zijn vingerafdrukken afstaan. Tot woensdag kwamen die gegevens terecht in een lokale database met vingerafdrukken en de bedoeling was dat deze uiteindelijk in een centrale database zouden komen te staan. Dat gebeurt voorlopig niet; eerst wordt bekeken of de kwaliteit van de vingerafdrukken kan worden verbeterd. Volgens RTL wordt de opslag opgeschort uit zorg voor de beveiliging van de gegevens, maar dat blijkt niet uit de brief van Donner.

Reacties (141)

Reactiefilter:-11410135+175+27+30
En wat houdt die wijziging dan verder in? Moet ik dan een Paspoort hebben als ik naar Belgie of Duitsland ga?
ja dat doet het precies
en het was zo chill zo'n reisdocument dat je in je portemonnee kon doen
introduceer dan een extra id die het niet heeft
Excuses, dat had er in moeten staan maar is weggevallen door verschuiven van tekst.
De gewijzigde status van de identiteitskaart betekent niet dat mensen er niet meer mee kunnen reizen: binnen de Europese Unie blijft dat mogelijk, zoals nu ook al het geval is.
raar, want - enerzijds is het dus een reisdocument, (enkel geldig binnen de eu) en nu maken ze er een 'niet reisdocument' van maar mag je er nog wel binnen de EU mee reizen. feitelijk veranderd er dus niets??? -
Je bent een europees burger.
Dat maakt dat je een identificatiebewijs bij je moet dragen en niet een reisdocument.
Omdat je namelijk de europese grenzen niet overschrijdt.

Dat is bepaald in het schengen accoord van 1985

link voor meer info?

Klik hier
Ja alleen niet alle EU landen hebben Schengen getekend, helaas.
Engeland heeft shengen niet getekend, maar accepteert wel de ID-kaart. Dus welk land van de EU is een probleem?

Sterker nog, de kaart heeft te maken met de Europese Unie, niet met Schengen. Schengen is helemaal geen issue hier.

[Reactie gewijzigd door Roland684 op 27 april 2011 16:11]

feitelijk veranderd er dus niets??? -
Je mag binnen de EU vrij bewegen tussen landen, zonder dat je een paspoort nodig hebt. Dit wordt denk ik niet als "reizen" beschouwd en daarom heb je geen reisdocument (paspoort) volgens de Europese definitie nodig. Omdat het geen reisdocument meer is hoeft de regel dat er een vingerafdruk in moet niet meer opgevolgd te worden (de paspoortwet mag veranderd worden).
Je moet wel een identificatie bij je hebben. Net zoals in NL zelf trouwens; je moet je ten alle tijde kunnen identificeren als een agent je daarom vraagt.

Het leuke aan de EU is dat je vrijwel nooit gecontroleerd zal worden; je mag immers gewoon grenzen over.

Je kan dus vrolijk zonder ID-kaart en/of paspoort door de EU gaan toeren, maar je hebt kans op wat probleempjes als je wordt aangehouden. Er wordt overigens vrijwel nooit een probleem van gemaakt... (net als ID-kaart vergeten in Nederland)
Het leuke aan de EU is dat je vrijwel nooit gecontroleerd zal worden; je mag immers gewoon grenzen over.
Ooit van een vliegtuig gehoord?

Nee, maar ik ben nu toch wel heel onzeker hoe het nu gaat verlopen of ik wil of niet me een paspoort aan moet schaffen. Zeer onduidelijk allemaal.
Vliegen binnen de EU is ook geen probleem. Laatste keer dat ik het deed (okt 2010) hebben ze veel gezien maar niet mijn paspoort.
Met je ID kun je dan toch nog steeds door de hele EU/EEU landen reizen?
Eh, als ik me goed herinner niet. Bij een reis naar Engeland heb je geloof ik een paspoort nodig, maar ik kan het mishebben.

Edit, ik had het fout.
Een Nederlandse Identiteitskaart volstaat voor: Andorra, BelgiŽ, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-BrittanniŽ en Noord-Ierland (inclusief de Kanaaleilanden), Ierland, ItaliŽ, Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal (inclusief Madeira en de Azoren), San Marino, Spanje (inclusief de Canarische eilanden), Turkije, IJsland, Zweden en Zwitserland.

[Reactie gewijzigd door ADQ op 27 april 2011 14:39]

Ik woon in Engeland en kom met m'n ID-kaart gewoon de grens over :)
Neen, door heel de EU heb je alleen maar je ID nodig, geen paspoort. Dit geldt ook voor UK.
ook in egypte , de dominicaanse rep , ... en vele ander toeristische trekpleisters kom je bininne met een ID-kaart. Spijtig dat men de discusie over vingerafdrukkenin een centrale database , id kaarten en biometrische gegevens in de ID kaart steeds door elkaar mixt. Ik heb geen enkel probleem dat er digitale info in mn ID zit zolas mn adress , dna, foto , vingerafdrukken. Ik heb er wel een probleem mee dat deze info in een DB zit en dus te doorzoeken valt.
Ja en dan blijft het helemaal vreemd dat je (binnen het koninkrijk) als je naar CuraÁao vliegt WEL een duur paspoort moet aanschaffen !!!!!
ik kwam laatst Engeland niet binnen met mijn rijbewijs, dit is volgens mij een "identiteitskaart" dus met deze nieuwe kaartjes kom je Engeland niet binnen, wat dus wel met de huidige ID kaart kan.

klopt dit?

[Reactie gewijzigd door Gijs007 op 27 april 2011 15:28]

Je rijbewijs is geen identiteitskaart. Maar wordt in Nederland wel geaccepteerd als identiteitskaart. Echter als je in het buitenland bent dan moet je je kunnen identificeren met een identiteitsbewijs. Een paspoort of identiteitskaart dus.
Een rijbewijs is geen identiteitskaart. Je kan je er in bepaalde gevallen mee legitimeren als degene waaraan je jouw identiteit wil tonen daar genoegen mee neemt.

Net zoals (bijvoorbeeld) een creditcard geen geld is. Je kan er (soms!) wel mee betalen, maar de verkoper is niet verplicht om hem te aanvaarden wat hij bij gewone bankbiljetten wel moet.

De id-kaart blijft de status id-kaart houden, dus degene aan wie je hem toont, mag het niet weigeren (beetje krom nederlands).

Jouw id-kaart heeft buiten het id-tonen nog een tweede functie "reisdocument binnen europa" (en een aantal toeristenlanden die hem eveneens accepteren). Deze tweede functie is in feite overbodig omdat je binnen europa geen "reisdocument" nodig hebt en deze functie komt daarom binnenkort te vervallen.
Inderdaad dat lukt niet , maar van interne UK vluchten dan weer wel ... eigenaardig vind ik dat dan.
Afgelopen zomer naar Kroatie geweest. Ook daar geen paspoort nodig gehad.
Zelfde geld voor SloveniŽ trouwens...

Zou je trouwens met ID-kaart ook naar groenland kunnen?
Is toch officieel denemarken?

[Reactie gewijzigd door petervdveen op 27 april 2011 18:27]

En Zwitserland en Noorwegen.
Precies, dat is wel het ideale van het ID.
Ik vind wel dat we nu doorschieten. Ik ben ook altijd tegen de centrale opslag van vingerafdrukken geweest, maar dat ze in mijn paspoor/id-kaart opgeslagen zijn vind ik dan weer geen bezwaar, omdat het wel een handig biometrisch kenmerk is. En zolang je vingerafdruk niet in een centraal systeem zit zijn prints niet te doorzoeken of te misbruiken, terwijl het ID wel aan de Europeese regels blijft voldoen ťn dus geldig blijft als reisdocument.
Wel zie ik graag alle lokale databases verwijderd worden (en dan wel ŗla DBAN of met een centerpers erdoorheen).
Bij het verkrijgen van een visum is de meeste landen, moet je een paspoort overleggen en volstaat een identiteitskaart niet.
klopt, alleen dat lijkt me niet direct relevant in deze - het artikel gaat over de ID kaart, en of je nu een oude ID kaart hebt waarbij vingerafdrukken nog niet nodig waren, een nieuwere waarbij deze verplicht waren, of een (hopelijk) toekomstige waarbij ze niet meer verplicht zijn, hij is altijd enkel binnen de EU, en enkele andere Europese landen geldig - en daar heb je geen visum nodig, Landen waarvoor je een visum dient aan te vragen had je altijd al een paspoort nodig
Ik juich het plan juist toe. Binnen de EU kan je nog steeds met de ID kaart reizen, terwijl je daarbuiten een paspoort nodig hebt. Precies hetzelfde als nu dus. Alleen geen vingerafdruk op je ID kaart meer, geweldig!

En ja, men zegt nu wel dat de lokale databases vernietigd worden, maar wie zegt dat politie/AIVD niet toch stiekem een kopietje krijgen, en ook een kopietje van elke nieuwe vingerafdruk die op een chip komt? Dan heb ik liever dat je helemaal geen vingerafdruk hoeft te geven, dan weet je tenminste 100% zeker dat het niet toch nog ergens rondzwerft.

edit: wat Sorcerer beneden mij zegt dus!

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 28 april 2011 17:17]

Nee, de lokale dabatases worden niet vernietigd. Vanwege de beveiligingsrisico's worden ze echter voorlopig niet meer in de centale database opgenomen, echter de regering houd nadrukkelijk de mogelijkheid open dat later alsnog te gaan doen, kortom in wezen hebben ze van alle heissa die er om is gemaakt nog niets geleerd. In tegendeel, uit dit artikel blijkt dat ze in de tussentijd (dus tot de heissa is overgewaait) willen bekijken of ze de kwaliteit van de vingerafdrukken kan worden verbeterd, dus met hogere resolutie, grotere scherpte, gedetailleerder of zonder omzetting naar een hash, zodat de bruikbaarheid voor opsporing vergroot wordt, en daarmee ook de mogelijkheden van criminelen om er misbruik van te maken als er gegevens lekken.

Plaatsen van bewijsmateriaal gaat steeds meer tot de normale 'opsporingstechnieken' behoren, sommige andere landen zijn ons hier al in voorgegaan.. Doel is steeds vaker niet het achterhalen van de waarheid en het vinden van de schuldigen maar het vinden van een veroordeelbare, en het OM moet dan zorg dragen voor de bijpassende veroordeling door het gerecht.
Dat is nog maar de vraag, ondanks dat de ID kaart dan niet meer als Europees identificatie middel bestempelt mag worden, vereist nog BelgiŽ nog Duitsland dat je een identificatiebewijs met vingerafdrukken bij je hebt als je de grens overgaat.

Ik vraag mij overigens af hoeveel waar is van de berichtgeving dat vingerafdrukken "tijdelijk" niet centraal worden opgeslagen. Dit lijkt me ideale scam om iedereen die nu denkt "Hee mooi, een nieuwe ID/paspoort zonder centrale opslag van vingerafdrukken" en dan achteraf te horen krijgen dat de centrale opslag toch wel het geval was.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 27 april 2011 14:37]

"Ik vraag mij overigens af hoeveel waar is van de berichtgeving dat vingerafdrukken "tijdelijk" niet centraal worden opgeslagen. "

En dan hebben we het nog niet over het Franse bedrijf wat de paspoorten maakt.

Zouden die echt niet even van de gelegenheid gebruik maken om even een kopie voor zichzelf te houden?

Kan het ook zo de Interpol database in... en dan hebben ze het aan de andere kant van die grote plas water ook meteen hun databron.
Zouden die echt niet even van de gelegenheid gebruik maken om even een kopie voor zichzelf te houden?
Wat moeten ze daarmee dan? Ik mag aannemen dat de overeenkomst met dat bedrijf dat verbiedt en dat het uitlekken van een dergelijke handeling ze veel geld kost.

Wie WoB't even (kuch) die overeenkomst?
Ben het helemaal met je eens. Als je veel binnen europa reist is het makkelijker om enkel je ID kaart (creditcard formaat) op zak te hebben. Je rijbewijs is helaas niet geldig als reisdocument

Ook in het geval dat je je paspoort tijdelijk bij een ambassade moet afgeven voor een visum aanvraag is de huidige ID kaart erg handig. Als de plannen doorgaan ben je min of meer verplicht "thuis" te blijven of een dure spoedaanvraag voor je visa te doen.

Hoop dat hier een oplossing voor gevonden wordt!


OK, lees nu ineens dat je er wel mee kunt reizen binnen europa. Probleem opgelost

[Reactie gewijzigd door sir_huxley op 27 april 2011 14:43]

Het blijft vreemd, er staat letterlijk: "de identiteitskaart verliest zijn status als reisdocument"

Oke ze gaan de wet aanpassen, en dan? Ik heb nu nog een ID zonder vingerafdruk en daar kan ik ook gewoon mee reizen binnen de EU. Dus wat is het verschil?
Niets binnen de EU (schengenlanden) heb je alleen je ID-kaart nodig. Daarbuiten een paspoort/reisdocument
De EU is wel iets anders als schengenlanden.
En waarom veranderen ze zoiets als er eigenlijk niks veranderd?
Daar ben ik blij mee. Dan kan ik binnenkort normaal zonder afgifte van mijn vingerafdrukken mijn ID 'verlengen' :*)
wat was jou bezwaar tegen een vingerafdruk?.. ik snap niet waarom mensen daar zo paniekerig en paranoÔde over doen?. wat maakt het uit dat je vingerafdruk er in staat?. heb je wat te verbergen?. ben je crimineel bezig?..

lol, mensen je mag me niet wegmodden omdat ik een andere mening heb hoor.. staat in de regels van Tweakers!

[Reactie gewijzigd door 215005 op 27 april 2011 15:10]

De vraag is niet of je wat te verbergen hebt, de vraag is wat ze er mee moeten.
je makkelijk opsporen als je crimineel bezig bent? :)

ik merk er niet zoveel van dat die vingerafdruk in mijn paspoort zit.. ben nog nooit aangehouden door mannen in zwarte auto's met zwarte jassen ofzo...

ik heb het idee dat heel veel mensen een beetje paranoÔde zijn en elkaar napraten en niet eens echt weten waarom ze het niet willen?..
Het ligt gewoon aan je mentaliteit, sommige mensen boeit het geen reet, ik vind dat ik mijn informatie niet te pas en te onpas hoef uit te delen, of het nou het merk wc papier is wat ik gebruik of mijn hele leven a tot z.
Dingen als makkelijk opsporen is gewoon onzin, als je wat wil doen doe je handschoenen aan of je bijt even op een houtje en je schuurt je vingerafdrukken weg.
Het is gewoon een nutteloze maatregel in een oerwoud van nutteloze maatregelen die er bij elkaar voor zorgen dat je geen scheet kan laten zonder dat iemand er van weet. Maar je kan nogsteeds dood, nogsteeds crimineel zijn, en je buurvrouw kan nogsteeds een undercoverterrorist zijn die je plaatselijke kinderdagverblijf overhoop schiet.

Dat ik er (nu nog) in de praktijk niets van merk is wmb een raar argument.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 27 april 2011 14:47]

nou als ik een scheet laat dan weet iedereen het wel... is het niet het geluid dan wel de stank..... :+


mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit wat er op staat
het heeft zo zijn voor en nadelen, wat je zelf zegt het deels ook mentaliteit
pas wanneer de gegevens gebruikt gaan worden voor ondeugdelijke dingen (reclame ofzow) dan wordt het een ander verhaal.... dan komt daarmee ook weer de paranoia kant bij sommige naar boven... wie controlleert of het niet al verkeerd gebruikt wordt.... dan komen er weer regels.... en blijf je bezig
Ze kunnen je ook makkelijk opsporen als je niets crimineel gedaan hebt maar alleen in de buurt bent geweest. Hoeft niet eens op goeie tijdstip te zijn geweest. Daar kan die gozer die onterecht vast heeft gezeten voor de Schiedammer Parkmoord over meepraten.

Zo ook met DNA: Als jij tegen een boompie pist of over een bankje struikelt vlakbij de plek waar een kwartiertje later een moord wordt gepleegd, dan komen ze *jou* halen. Veel plezier met uitleggen dat je onschuldig bent, en vertel vooral dat je voorstander bent van vingerafdrukken en DNA, en doe vooral afstand van je rechten om te mogen zwijgen.
Het vervelende is dat er nogal simpel wordt gedacht over hoe uniek een vingerafdruk of bijv. DNA monsters zijn. In de praktijk blijkt dat een gedeeltelijke vingerafdruk of een beschadigd DNA monster maar beperkt kan worden gebruikt om iemand uniek te kunnen identificeren. Normaal is dat niet zo'n probleem omdat maar een beperkt aantal mensen bij een onderzoek wordt bekeken die er toch al iets mee te maken hadden.

Als een databank (of een grote groep bij een bevolkingsonderzoek) wordt doorzocht is de kans op vals-positieve resultaten veel groter en omdat bij de politie ook maar gewoon mensen werken die onder druk staan om een zaak op te lossen zal al snel klakkeloos worden aangenomen dat degene die uit de databank komt "er wel iets mee te maken zal hebben". Ben je mooi klaar mee als het algoritme toch niet helemaal klopte en jij opeens hoofdverdachte bent in een moordzaak.
Als er om onduidelijke redenen iets van mij in een database opgeslagen dreigt te worden, dan wil ik dat zo mogelijk voorkomen of ontwijken. Overheden en machthebbers hebben al te vaak bewezen niet te vertrouwen te zijn met welke gegevens dan ook. Ze verliezen ze, verspreiden ze, misbruiken ze. Ook zonder vingerafdrukken in een bestand lijkt me de id-kaart goed genoeg om te identificeren en als reisdocument.
Het feit dat ik niets te verbergen heb is juist mijn argument voor het behoud van mijn privacy. Als jij mij verdenkt van strafbare feiten hoef ik niet mee te werken aan mijn veroordeling door mijn vingerafdrukken af te staan via dit soort regelingen.

Als jij een verdenking hebt kun je mn afdrukken krijgen om me vrij te pleiten. Als ik dat weiger heb ik de schijn tegen maar heb je nog steeds niets om mij mee veroordeeld te krijgen.

Doordat door dit soort regelingen mijn vingerafdrukken al bekend zijn is het voor de overheid maar een kleine moeite om mijn afdrukken op te vragen. Verder wordt dit alles opgeslagen in een door de overheid beveiligde database. Overheid en ICT .... dan weet je het wel.
Als ik dat weiger
volgens mij kun je dat niet weigeren bij arrestatie.
Je hoeft het zelf niet af te staan, maar de politie mag het wel bij je komen pakken. (Je moet namelijk niet meewerken aan je eigen arrestatie)
. (Je moet namelijk niet meewerken aan je eigen arrestatie)
Je hoeft niet mee te werken aan je eigen veroordeling voor een rechtbank. Dat is heel wat anders.

Ik mag jou arresteren *(onder bepaalde voorwaarden) en als jij daarbij moeilijk wil doen kan dat maar dan mag er ook gepast geweld worden gebruikt.

[Reactie gewijzigd door alt-92 op 27 april 2011 18:19]

Als jij het belang er niet van inziet, wat belet jou dan om je vingerafdruk publiekelijk op het internet te plaatsen?

Er zijn talloze redenen te bedenken waarom de opslag van vingerafdrukken onwenselijk is. Wie garandeert dat de vingerafdrukken veilig genoeg worden opgeslagen? Om nog maar niet te beginnen over het kwijtraken van je identiteitsbewijs, waar dus ook jou vingerafdrukken op staan.

Wat als mijn vingerafdruk bedrukt wordt op een moordwapen door een kwaadwillend persoon, en vervolgens beschuldigd kan worden van een crimineel delict, gepleegd met het betreffende wapen? Niet alleen in de vorm van bewijs is het bezwaarlijk, maar ook omtrent jou beeldvorming door de media in een zaak "Oh de vingerafdrukken matchen. Hij zal vast wel de dader zijn"

De laatste decennia wordt onze staatsvrije sfeer steeds verder ingeperkt. Langzaamaan groeien de overheidsdatabases met steeds meer gegevens over individuele personen. Vervolgens helpen we daar ook nog zelf aan mee door hopeloos veel persoonlijke informatie bloot te geven op verschillende websites.

Zoals McKillem zegt, het is niet de vraag wat wij verbergen, het is de vraag wat ze er mee moeten.
De algemene beargumentatie tegen de centrale opslag van vingerafdrukken is redelijk eenvoudig.

Ik wil een keiharde garantie dat de opgeslagen gegevens nooit zullen, kunnen en mogen worden gebruikt voor andere doeleinden dan het vaststellen van de authenticiteit van mijn paspoort.
Tot nu toe heb ik alleen maar ontwijkende antwoorden mogen ontvangen van de publieksvoorlichters van de rijksoverheid.

Ik ken het verleden van de overheid en IT projecten, gebaseerd op dat verleden vind ik dat de overheid heeft bewezen onvoldoende kundig te zijn in het waarborgen van de veiligheid van gegevens.
Bijvoorbeeld verloren USB sticks waar belangrijke/gevoelige data op blijkt te staan. Dat iemand een stick kwijt raakt kan gebeuren, iedereen vergeet wel eens iets of raakt wel eens iets kwijt. Dat die data niet achter een AES256 of vergelijkbare encryptie zit is falend beleid.

Ik wil pertinent niet dat dergelijke gegevens worden opgeslagen door en/of bij een bedrijf of instantie die mogelijk onder invloed kan staan van een buitenlandse overheid of erger nog aandeelhouders.
Nu is het toevallig Sagem/Safram, een Frans bedrijf. Maar wat als Safram wordt opgekocht door een Amerikaanse, Russische of Chinese toko?
Als de opslag wordt gedaan door en bij het ministerie van binnenlandse zaken, dan hebben wij als burgers tenminste nog een mogelijkheid om invloed uit te oefenen op het beleid omtrent die database. In Frankrijk is dat al stukken minder, maar middels de EU kunnen we daar nog iets, al is het een schijntje. In de VS, Rusland of China hebben wij helemaal niets te zeggen. Als Safram wordt opgekocht door een Chinees bedrijf en Peking eist inzage in of een kopie van de database dan hebben wij dikke vette pech gehad.

Daarnaast is er nog het mogelijke gebruik van een dergelijke database door politie en justitie. Ik ben van mening dat dat mensen in een positie kan brengen waar de bewijslast wordt omgedraaid.
Bovendien helpt het geen zier tegen criminaliteit met voorbedachte rade. Iemand die van te voren een plan voor een overval maakt zet echt wel handschoenen op zijn lijstje met "gereedschap".

Ik vind het prima dat er biometrische gegevens op mijn ID kaart staan, dat voegt duidelijk toe aan het moeilijker maken van het vervalsen en misbruiken van mijn ID kaart.
Ik kan er zelf mee leven dat die gegevens centraal worden opgeslagen zodat de gegevens op de kaart met die in de database kunnen worden vergeleken. Maar daar wil ik dan wel bepaalde garanties bij. Tot nu toe weigert de overheid om die garanties te geven.
Goede post, maar
Ik vind het prima dat er biometrische gegevens op mijn ID kaart staan, dat voegt duidelijk toe aan het moeilijker maken van het vervalsen en misbruiken van mijn ID kaart.
Klopt
Ik kan er zelf mee leven dat die gegevens centraal worden opgeslagen zodat de gegevens op de kaart met die in de database kunnen worden vergeleken.
Dat is niet zinvol. Instanties die jouw gegevens moeten controleren (zoals banken als je een rekening aanvraagt, cbr als je rijexamen doet) en buitenlandse douane's die grenscontrole uitvoeren kunnen niet in die database kijken, Eu-opsporingsdiensten evenmin. Die database is er alleen voor de Nederlandse opsporingdiensten, zoals de politie, FIOD, AID, e.d.

Verder is het centraal opslaan nergens voor nodig, die vingerafdrukken in je paspoort, die kunnen ze vergelijken met jouw vingerafdrukken die jij ter plaatse afgeeft. Daarmee kunnen ze zien dat het paspoort bij jou hoort en dat er niet stiekem een andere foto in is geplakt.

Zodra echter vervalsers de gegevens in de chip kunnen aanpassen, of zelf een soortgelijke chip kunnen namaken, is de beveiliging weg en dat is onzichtbaarder als andere soorten van vervalsing.Dan hebben we het nog niet over de gevolgen als dat criminelen de chip op afstand kunnen uitlezen. Men gaat gewoon ergens posten en van iedereen die voorbij komt, het land verlatend, haalt men door een database om vervolgens tijdens je afwezigheid je huis te leeg te halen, of, als afleidingsmanoeuvre daar een kleine hoeveelheid drugs te plaatsen. Niemand die je gelooft dat je er niets mee te maken hebt als ze in je huis van dat spul vinden.
Maar daar wil ik dan wel bepaalde garanties bij. Tot nu toe weigert de overheid om die garanties te geven.
Overheden geven bijna nooit garanties. Indien een ander het voor het zeggen krijgt veranderd het beleid, sterker nog zelfs eenzelfde persoon kan zijn mening veranderen. Garanties kosten dan heel veel geld.
Oh wat zou ik dit fijn vinden, want ik moet in 2012 weer een nieuwe kaart aanvragen, een beetje privacy behouden daarbij zou geweldig zijn
Misschien wel het meest trieste comment van de thread.. (de strekking ervan wel te verstaan ;) )

Blij zijn omdat je een beetje privacy kunt behouden.....
Het is bij de beesten af dat je dat al als een gunst moet zien ipv een recht.
Ik moet het ergens in de zomer.
Lekker dan... In Nederland duurt het minimaal een jaar voor een wet doorgevoerd wordt.

Dat betekent dat ik nog net vingerafdrukken moet afgeven, terwijl ik nu al weet dat dit in de toekomst niet meer hoeft. :( :(
Kan een minister bij decreet (koninklijk besluit) dit per direct wijzigen, in afwachting van officiele wijziging van de wet? Dat is namelijk wel zo eerlijk.
Ik vind het nog steeds dom dat je verplicht je vingerafdruk moet afstaan, ookal is het een reisdocument ...
Dus als ik het goed begrijp is het binnenkort niet meer verplicht om een vingerafdruk af te staan, maar als je de grens over wilt moet je een paspoort hebben met een vingerafdruk en foto?
een grens buiten de EU ja

binnen de EU blijft dit document geldig....
een grens buiten de EU ja

binnen de EU blijft dit document geldig....
Nope, de UK heb je denk ik ook een reisdocument voor nodig. (UK doet niet aan Shengen, immers)
Nou en? Het is een europese identiteitskaart, dus gaat over de Europese Unie. Waar komt dat Schengen vandaan?

http://www.paspoortinform...erlandse_identiteitskaart
Ik vind het woord "Europesche" altijd zo lekker misleidend. Noem het dan een EU-identiteitskaart ofzo. Je kan er nl. niet in heel Europe mee terecht (KroatiŽ, UkraÔne, Wit-Rusland, Rusland en andere landen in Europa die niet bij de EU horen). Nog zo'n lekker geval: De Europesche zorgpas....
inderdaad... zelfs in AustraliŽ geldig 8)7
Nee en nee. De paspoortwet moet eerst gewijzigd worden om te regelen dat je je vingerafdruk niet meer hoeft af te geven voor een ID-kaart (voor een paspoort blijft het verplicht). Wanneer dat gaat gebeuren is niet bekend (je kunt dus niet binnenkort zeggen, er staat "mogelijk niet meer verplicht" in de titel).
Je mag binnen de EU reizen met je ID-kaart, ook als die geen vingerafdruk meer heeft.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 27 april 2011 15:25]

Dus je hoeft je vingerafdrukken (misschien) niet meer af te staan voor zo'n kaart, maar je mag er ook niet meer mee reizen?
Als je wilt reizen heb je een paspoort nodig, maar daar moeten nog wel verplicht vingerafdrukken op.

Ben ik de enige die niet snapt waarom je hiervoor de wet zou wijzigen?
Omdat je in Nederland een identificatie plicht hebt en een ID kaart dus een geldig nationaal identificatiebewijs zou worden zonder dat je daar je vingerafdrukken voor hoeft af te geven. Ideaal voor iedereen zonder rijbewijs. Er zijn een hoop mensen die simpelweg hun vingerafdrukken niet willen afstaan en ze al helemaal niet centraal willen hebben opgeslagen.

Het nadeel is dus inderdaad dat je voortaan je paspoort nodig hebt als je de grens overgaat naar een land dat vereist dat jij een identificatiemiddel hebt met vingerafdrukken. Iets dat binnen de EU op dit moment nergens het geval is.

[Reactie gewijzigd door Sorcerer op 27 april 2011 14:39]

Binnen NL heb je ook een identiteitskaart nodig. Als je nooit naar het buitenland gaat, dan is een paspoort niet nodig, vingerafdruk en foto ook niet, want je hebt niet met Europese regelgeving te maken.
Ik snap het wel.. Ik kan nu (mits dit doorgaat) gewoon werk zoeken, bankrekeningen afsluiten en noem alles maar op waar je ID voor nodig hebt :) Ik ben echt van plan GEEN paspoort meer te nemen als deze BB praktijken door blijven gaan.. Dan maar niet meer reizen, ik weiger mee te werken aan deze Mark of the Beast charade :+

[Reactie gewijzigd door M4DMan op 27 april 2011 14:36]

waar ben je bang voor dan?. dat ze je komen halen zoals op TV?...
Ik ben nergens bang voor.. Dit is nu precies de instelling waardoor ze zoveel kunnen maken overal :P "Ik heb niks te verbergen, kom al mn shit maar doorzoeken," :P Naah, schijnveiligheid over privacy is niet mijn ding ^^

“Those who desire to give up freedom in order to gain security will not have, nor do they deserve, either one.”

Ben Franklin

[Reactie gewijzigd door M4DMan op 27 april 2011 14:50]

waar ben je bang voor dan?. dat ze je komen halen zoals op TV?...
Ja, niet zozeer om wie er nu aan de macht is, maar om wie er over 10 jaar aan de macht zou kunnen zijn als het lot ons ongunstig gezind is.

Hitler zag men ooit ook niet als een probleem. Oops.
Omdat je zo wel, zonder je vingerafdruk af te geven, kan identificeren in Nederland.
Dus de kwaliteit van de vingerafdruk is inferieur maar dat heeft ze er niet van weerhouden het landelijk uit te rollen en nu toch maar weer niet.
Hier betalen we met zijn allen belasting voor...

Verder maar semi-goed nieuws. Ik heb net voordat dit ingevoerd werd mijn ID kaart verlengt met de hoop dat wanneer het tijd werd voor vernieuwing dat hele vingerafdrukken gedoe overgewaaid zou zijn. Dat zou als dit doorgaat tamelijk succesvol zijn behalve als ik ergens heen wil.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 27 april 2011 14:31]

Vingerafdrukken in je paspoort zijn verplicht door Europa. Daar kan Nederland dus niks aan doen, maar we kunnen wel stoppen met ze centraal op te slaan en een nationaal ID-bewijs maken waar geen afdrukken voor nodig zijn.
Snap alleen niet waarom je nu nog een ID-kaart zou willen, want dan mag je er dus ook niet mee naar bijv. BelgiŽ of Duitsland.
Portable legitimatie. Een paspoort heeft een onhandig formaat om volcontinu bij je te hebben.
Duitsland en Belgie kom je overgens ook wel in zonder legitimatie. Verder kan problemen opleveren bij tolpoorten ofzo.

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 27 april 2011 14:38]

"De gewijzigde status van de identiteitskaart betekent niet dat mensen er niet meer mee kunnen reizen: binnen de Europese Unie blijft dat mogelijk, zoals nu ook al het geval is."

je hebt dus enkel maar een passpoort nodig als je wilt reizen buiten de EU
Vingerafdrukken in je paspoort zijn verplicht door Europa. Daar kan Nederland dus niks aan doen, maar we kunnen wel stoppen met ze centraal op te slaan en een nationaal ID-bewijs maken waar geen afdrukken voor nodig zijn.

Maar wat is dan het nut van die afdrukken? Stel dat ik ze in mijn NL paspoort heb staan en ik reis naar Frankrijk. In Frankrijk ga ik lekker een week lang inbreken bij verschillende huizen en vertrek weer naar NL. Als Frankrijk verder geen info over de inbreker heeft maar wel mijn vingerafdrukken vind op de plaats delict, wat hebben ze er dan aan? Hoe gaan ze mij als persoon dan aan de vingerafdrukken koppelen? Verzoekje naar alle landen wereldwijd of deze vingerafdrukken toevallig ergens bekend zijn?
Verzoekje naar alle landen wereldwijd of deze vingerafdrukken toevallig ergens bekend zijn?
Er hoeven maar een paar idioten zoals Teeven in de EU aan de macht te komen om dat 'ff' te regelen. Maak je daar maar geen zorgen over ;)

De koppeling met de EuroPol is zo gemaakt!
Maar daarmee hebben wij nog niet de beschikking over de vingerafdrukken van de Fransen die bij ons in de grensstreek (en in Vlaanderen) criminele activiteiten uitoefenen, en al helemaal niet over die van Bulgaren, Roemenen e.d.

Toevallig zijn die laatste nu net wel degenen die de laatste 10 jaar de meeste skimming-zaken, berovingen en overvallen op hun naam hebben staan.
Vingerafdrukken in het paspoort zijn niet bedoelt om criminelen op te sporen. Het is bedoelt om het vervalsen/stelen van paspoorten lastiger te maken, waar niks mis mee is. Dat Nederland het gelijk wilde misbruiken is een heel ander verhaal, maar daar stoppen ze nu dus gelukkig mee.
Tijdelijk slechts hŤ, maar de overheid klaagt de laatste tijd zoveel over de calculerende burger en over burgers die steeds maar hun recht gaan afdwingen via de rechterlijke macht. Hoe zou dat nu toch komen.
Vingerafdrukken in je paspoort zijn verplicht door Europa. Daar kan Nederland dus niks aan doen
Grote onzin!

Nederland kan als lidstaat van de Europese Unie een voorstel indienen om deze plicht af te schaffen en bij onze mede EU leden lobbyen om dat voorstel goed te keuren. Onze regering zal dit echter niet doen omdat ze zelf grote voorstander zijn van het opslaan van de vingerafdruk in het paspoort. Onze vorige regering ging zelfs een stap verder dan wat ze met de regeringen van de andere lidstaten hadden afgesproken omdat onze regering zo graag alles van ons wil weten omdat ze ons blijkbaar niet vertrouwt.