Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 102 reacties

De eerste wet die de nieuwe regering van het Verenigd Koninkrijk zal uitvaardigen betreft de afschaffing van de nieuwe identiteitskaarten en de bijbehorende omstreden database. Ook de nieuwe generatie biometrische paspoorten is geschrapt.

De id-kaarten en het register moeten het veld ruimen vanwege bezuinigingen en onvoldoende draagkracht bij de nieuwe regering. "Deze wet is de eerste stap van vele die deze regering neemt om de controle van de staat op eerzame burgers te verminderen. Als we snel goedkeuring van het parlement krijgen, streven we ernaar de opdringerige identiteitskaarten binnen honderd dagen met pensioen te sturen", maakte home secretary Theresa May bekend. Intussen noemde vicepremier Nick Clegg het identiteitssysteem 'verspillend, bureaucratisch en een voorbeeld van alles wat slecht was aan de overheden van de afgelopen jaren'.

De nieuwe generatie biometrische paspoorten, waarin elektronische vingerafdrukken zijn opgenomen, is eveneens geschrapt. Ook het instellen van een commissielid dat erop moet toezien dat zich geen privacyblunders bij de nationale database voordoen, wordt terruggedraaid. Er zijn al 15.000 identiteitskaarten verstrekt aan burgers, die daar 30 pond voor hebben betaald. De identiteitskaarten worden nu binnen een maand nadat de wet wordt aangenomen onbruikbaar, zonder dat de houders een vergoeding krijgen. De voormalige home secretary en initiator van het systeem, David Blunkett, overweegt de staat aan te klagen omdat hij zijn geld voor de kaart niet vergoed krijgt.

Een van de vier contracten waar de Britse overheid nu onderuit moet, is dat met IBM. IBM zou het systeem leveren voor de opslag en vergelijking van biometrische gegevens, zoals vingerafdrukken in paspoorten en id-kaarten. Privacygroeperingen in Groot-Brittannië verwelkomen de beslissing volgens de Guardian. "We hopen dat we de nieuwe regering er ook toe kunnen bewegen andere mass surveillance-systemen de das om te doen", zegt Phil Booth, coordinator van NO2ID.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (102)

hmm,

15000 pasjes ter waarde van 30 pond per stuk. Dit is dus 450K dat dus gewoon ..weg.. is.

Leuke bezuiniging.

En nu maar hopen dat IBM geen soort van "verschuldiging" gaat vragen voor contract breuk. heb al zo'n vermoeden wie er voor op gaan draaien mocht IBM dit doen.

[Reactie gewijzigd door demonforce op 28 mei 2010 15:47]

Dat is dus niet de daadwerkelijke bezuiniging. De echte bezuinigingen zitten waarschijnlijk in de aanschaf en onderhoud van het hele systeem. Zelfs als het VK niet onder het contract uitkomt heb je best kan dat ze goedkoper uit zijn.

Ik denk eerder dat er een deal met IBM wordt gemaakt. Dat scheelt beide partijen veel kosten aan rechtzaken etc, zorgt ervoor dat de band/samenwerking niet helemaal kapot hoeft te gaan en voorkomt beschadiging van de naam.

Het vervelendst is het voor de mensen die al zo een pasje hadden aangeschaft. Die zijn wel hun geld kwijt voor niets. Het zou netjes zijn als hun regering hen dat geld terug zou geven. Maar zelfs zonder dat die gebeurt zal er denk ik niemand falliet aan gaan.
Dat de voorstanders van zo'm systeem, die zo'n kaart meteen gekocht hebben, nu pech hebben is hun eigen probleem. Overigens, ze mogen hun kaart vast gewoon houden. Alleen kunnen ze er niet zo veel meer mee.
Gewoon gratis in laten ruilen voor een normaal paspoort. Geen idee of een paspoort in de UK ook geld kost, hier zijn ze iig niet gratis. Lijkt me een fatsoenlijke compensatie.
Is gewoon belachelijk , Ik als belg wonenede in de Uk krijg regelatig de opmerking dat wij veel beter af zijn met onze ID kaard dan dat zij dure en ongemakkelijke Paspoorten moeten aanschaffen. Als je geen VISA nodig hebt is een paspport zwaar overdreven. Overal waar je binnen wil moet je toch al een ID laten zien, of als je een paketje van de post ophaalt enz. ID kaart zit gewoon naast mn bankpas en ik kan er morgen mee op het vliegtuig stappen naar de hele eu en verschillende toeristische oorden zoal egipte of de dominicaanse rep. Staan ze ier mooi te kijken. Ik ben een voorstander van een EU id , net zoals onze EU rijbewijzen, misschien zelfs 2 in 1. Gewwon gemakkelijk. En de privacy waakhonden zouden beter eerst iets doen aan al die CCTV cameras die hier op elke hoek staan. Of het feit dat je hier op elk moment door een agent gefoeieerd mag worden. Dat een gerechtigd persoon achter je ID mag vragen als daar aanlijding toe is vind ik maar een zeer kleine toegeving voor al de voodelen die ik nu ervaar aan mn ID.
Wat betreft je laatste alinea over camera's en willekeurig fouilleren: helemaal mee eens. Hopelijk is het terugdringen daarvan in het VK de volgende stap. Hier zijn we echter nog druk bezig met het invoeren. Hopelijk dat ook hier het tij zal keren.
Wie zegt dat die 15000 mensen voorstander van het biometrische paspoort zijn? Waarschijnlijk was gewoon hun oude paspoort verlopen en moesten ze een nieuwe halen.
Wat een kortzichtige reactie...
Het alternatief is 60 miljoen Britten 30 pond laten uitgeven en dan ga jij klagen over 450k?

Om nog niet te spreken van de privacy voordelen van deze wet.
tsjah die 450k zal wel verdubbelen in ieder geval hoor, want waarschijnlijk zullen die 15000 mensen weer een nieuwe paspoort aan moeten vragen ofzow...
Waarschijnlijk is dat gewoon een geldig paspoort met de gebruikelijke geldigheidsduur. En zullen ze pas een nieuw paspoort moeten aanvragen wanneer het huidige verlopen is. Dus hebben ze maar ťťn keer iets meer moeten betalen.
Nu gaat het hen wel lekker 77 pond kosten omdat als je van dit pokke eiland afwill je langs de douane moet met een paspoort of een ID.
als de hele bevolking van de UK die pasjes zou moeten krijgen is het miljoenen meer. ik vind dit dus een best aardige manier om te bezuinigen. Het zijn trouwens ook niet alleen de pasjes ook overige hardware+software kost een hoop geld.
Je vergeet wel de besparing die deze kaarten zijn tegenover een volwaardig paspoort. In Belgie heeft haast niemand dat aangezien je dat haast nooit nodig hebt. Een simple kaartje is dan toch wel goedkoper.
Ik denk dat de regering een overeenkomst met IBM kan sluiten door middel van het toekennen van toekomstige projecten als "compensatie" voor de inkomstenderving die ze aan deze beslissing leiden.
Wat ik me dan afvraag : Om naar de US te kunnen reizen is toch een biometrisch paspoort vereist (zo doet onze regering ons geloven toch?), hoe gaan de mensen uit het VK dan naar de VS..als ze die paspoorten afschaffen?
Ow dat is goed, dan gaan "we" als europeanen niet naar de US, kijken hoe snel ze terugkrabbelen. Geld hebben ze daar ook niet, dus toeristen kunnen ze goed gebruiken.
Ow dat is goed, dan gaan "we" als europeanen niet naar de US, kijken hoe snel ze terugkrabbelen. Geld hebben ze daar ook niet, dus toeristen kunnen ze goed gebruiken.
Met toeristen kan je de states niet onder druk zetten lijkt me. Het zou eerder vervelend voor alle grote bedrijven in de wereld.

En ach, zoals Heemskerk al zei, het zou juist goed zijn voor onze eigen economie als we wat meer vakantie geld hier zouden besteden!
Het biometrisch paspoort blijft.
Dat is geheel afhankelijk van de politiek.
Als we met zijn allen op de Piraten Partij stemmen verdwijnt dat biometrisch paspoort als sneeuw voor de zon.
Ikzelf heb helemaal niets tegen het biometrisch paspoort an sich, maar wel met 2 voorbehouden:

1) Alleen gegevens op het passpoort, niet ergens in een centrale database
2) Voldoende encryptie
Sorry, maar ik moet gewoon je reactie afschieten.

Het heeft namelijk geen enkel nut om biometrische gegevens alleen vast te leggen op het paspoort.

Check mijn steekhoudende argument:
Je hebt dan geen data waarmee je die gegevens op het paspoort kan valideren.

Ik ben overigens niet huiverig voor het vastleggen van biometrische gegevens an sich.
Want ook ik kan namelijk jouw vingerafdrukken vastleggen, je lengte, je gewicht, je foto etc...

Ik ben wel zeer bezorgd over de consequenties die het met zich meebrengt als instanties zoals de overheid dat gaan doen. Zij hebben namelijk al veel te veel macht.
Hiermee beschikken ze over nog meer middelen om repressief op te treden.

Stel dat jij als privť persoon beschikt over mijn biometrische gegevens dan zal me dat aan mijn reet roesten, want ik zie niet hoe jij dat tegen me zou kunnen gebruiken.

Kan me wel levendig voorstellen wat de gevolgen zijn als de overheid beschikt over deze gegevens van mensen.
Biometrisch paspoort is er in eerste instantie gekomen om fraude tegen te gaan. Dat wil zeggen dat de gegevens in het paspoort (vingerafdruk bijvoorbeeld) gecontroleerd kunnen worden met de drager van het paspoort door bijv. zijn vinger te scannen en dus niet enkel visueel vergelijken van foto met gezicht. Het vervalsen van de chip of gegevens in die chip aanpassen zou vele malen moeilijker moeten zijn dan het vervangen van een foto of opzetten van een pruik. Daarmee is het paspoort fraudebestendiger. Hiervoor is dus geen centrale database noodzakelijk.
Het heeft namelijk geen enkel nut om biometrische gegevens alleen vast te leggen op het paspoort.

Check mijn steekhoudende argument:
Je hebt dan geen data waarmee je die gegevens op het paspoort kan valideren.
Sorry, maar jouw steekhoudende argument houdt geen steek. Je hebt toch zeker vingers waar die vingerafdruk ook op staat? Als men wil controleren of dat wel echt mijn paspoort is, dan kun je de vingerafdruk op de chip vergelijken met die op mijn vinger. Klaar. Geen centrale registratie nodig.

Sterker nog, waarom - als je er zonder die centrale registratie, volgens jou, niks mee kan - hebben de overige EU landen dan ůůk geen centraal register?
Gun jezelf een lesje cryptografie en bekijk dan nog eens hoe een paspoort werkt en je komt zelf wel tot de conclusie dat je beargumentatie echt krom is.

Er wordt gewoon PKI gebruikt en je info is gesigned. Top werk.
Verder mpet het je paspoort met jou als persoon sterker verbinden. De inhoud is te faken, maar de signature op de data niet (binnen een aamnemelijke tijd).

Dus nu kan je de foto en vingerafdrukken garanderen op echtheid en dus waarheidsgetrouw koppelen met mij als persoon naast een modern poortje. Dit kan dus gedaan worden zonder database, omdat de inhoud van de RFID chip te valideren is.

Klaar. Einde oefening en missie volbracht.

Nee, nu gaat de overheid de nodeloze big brother uithangen en de info opslaan ergens. Dat hoeft niet! En als je dit toch wil doen heb je:
- PKI als cryptografisch platfrom niet begrepen.
- andere bedoelingen
- beetje van beide

Verder zou ik je willen door verwijzen naar de Joodse gemeenschap die iets directer en uit eigen community maar al te goed weten waarom dergelijke databases een bedreiging kunnen vormen voor hun vrijheid en vorm van leven.

En dan hebbem we het nog niet eens over de false-positives bij de recherche afdeling waarvoor je bij onbegrip van 1 polotieagent en 1 rechter vele jaren fout vast gezet kan worden. Immers hebben deze type mensen nooit statistiek gestudeerd.

[Reactie gewijzigd door VisionMaster op 29 mei 2010 07:28]

Sorry voor de onduidelijkheid (al zorgt het wel weel voor een interessante discussie); ik had het over het VK ;)
Alleen de nieuwe editie, met nog meer informatie dan er al in zat, gaat niet door. Daarnaast gaat het hele register eruit. Biometrische data die er al in zat blijft er gewoon inzitten.
Wat gaat er gebeuren met de 15.000 al verstrekte pasjes? met de daarbij horende biometrische gegevens? Ze schaffen het systeem wel af, maar ik ben dan altijd zeer benieuwd wat er met de huidige gegevens gaat gebeuren. Zal de overheid shift-del gaan gebruiken? Of ...?
Fysieke oplossing is:
Overheid infiltreren -> server meltdown + brandkluizen openen -> tape meltdown.

Maar natuurlijk is dat geen solide oplossing.
Je moet ervoor zorgen dat mensen met verkeerde politieke ambities niet aan de macht komen.

De Duitse bevolking van 1930 was ook geen voorstander van verbrandingsovens voor Joden. Ze lieten zich op basis van drogredenering meeslepen in een vreselijke schending van mensenrechten.

Er loopt nu een mannetje rond bij de VVD genaamd Fred Teeven die ook hele enge ideeŽn propageert. Hij wilt namelijk graag controleren en vastleggen wat wij op internet doen d.m.v. deep-packet inspection.

N.B: Ik wil niemand demoniseren. Men moet gewoon de ogen open houden en opletten dat je niet per ongeluk stemt op een partij die bepaalde zaken voorstaat, waar je jezelf helemaal niet in kan vinden !

[Reactie gewijzigd door h4x0r3xtr33m op 28 mei 2010 17:09]

Er loopt nu een mannetje rond bij de VVD genaamd Fred Teeven die ook hele enge ideeŽn propageert. Hij wilt namelijk graag controleren en vastleggen wat wij op internet doen d.m.v. deep-packet inspection.
Ach joh, wij hebben SSL, ik wens hem veel succes.
Fysiek vergeet je nog even de DR-site en de tapekluis te nuken, maar dat terzijde.

Het punt is natuurlijk dat je niet kan garanderen dat er geen foute mensen aan de macht komen, ook niet in een democratie. Berlusconi en Chavez zijn niet alleen gekozen: ze zijn herkozen. Daarom moet je extreem voorzichtig zijn met de staat bevoegdheden te geven die makkelijk misbruikt kunnen worden.

Die voorzichtigheid is sinds 9/11 behoorlijk zoek geweest, maar dat gaat beter. Niet alleen de linker flank maakt zich zorgen, uitgerekend een Britse Tory regering roept nu heel hard dat het te ver is gegaan. You live and learn ...
Tsja, die Teeven was in het verleden nog een tijdje lijsttrekker van Leefbaar Nederland, dus het verbaast me niks. Dit soort figuren kan de VVD maar beter kwijt dan rijk zijn naar mijn mening.
Ze maken een backup op USB stick ;) dat lees je dan binnenkort weer wel op Tweakers.

Nee serieus, ik denk niet dat de overheid zomaar alles richting Prullenmand kan laten gaan, de aangeschafte apparatuur / opgeslagen data zal denk ik eerder verhuizen naar een archief tot men eens grote kuis zal houden. Ik denk ook dat je dit niet zomaar kan verwijderen, er zullen vast administratieve procedures moeten gevolgd worden zodat er achteraf geen discussies zijn. Tegen die tijd zijn ze weer x-maanden / -jaren verder.

[Reactie gewijzigd door KimG op 28 mei 2010 17:02]

Toevallig laatst eens nagezocht hoe dat zit bij de bewaarplicht voor isp's van verkeersgegevens, en dat viel niet tegen. Ze moeten spullen een jaar bewaren, maar na een jaar + acht dagen moet het weg zijn, en aantoonbaar weg zijn, anders volgen er boetes die nog aardig op kunnen lopen. Op papier zag dat er nog behoorlijk uit.

(En ja, ik ben ook tegen de bewaarplicht, maar dat is wat anders)
Nu Nederland en de rest van de EU nog! Weg met de opdringerige BigBrother-praktijken.
Ik ben bang dat dit alleen afgeblazen is omdat het veel te duur werd, rond de 800 miljoen pond volgens slashdot. Dus de bigbrother praktijken blijven bestaan en komen ook terug als het wat goedkoper wordt.
Heb je het artikel goed gelezen:
"Deze wet is de eerste stap van vele die deze regering neemt om de controle van de staat op eerzame burgers te verminderen. Als we snel goedkeuring van het parlement krijgen, streven we ernaar de opdringerige identiteitskaarten binnen honderd dagen met pensioen te sturen"
Intussen noemde vicepremier Nick Clegg het identiteitssysteem 'verspillend, bureaucratisch en een voorbeeld van alles wat slecht was aan de overheden van de afgelopen jaren'.
Lijkt mij dat ze hiermee een statement willen maken, hoewel het politici zijn wekken ze bij mij niet de indruk dat het puur om het geld te doen is.

Ohja, @iedereen die hier zegt dat wij moeten volgen +1 :) Dan kan ik eindelijk een nieuw paspoort aanvragen.

[Reactie gewijzigd door Incr.Badeend op 28 mei 2010 18:09]

Ik stel het ook steeds weer uit, hij verloopt in oktober, dus ik geef het een kleine kans dat ik een normaal paspoort ga krijgen :(
Tja, ik hoop echt dat wat ze in dat statement zeggen de reden is voor afschaffing. Maar misschien zeggen ze dit wel om punten te scoren bij het volk terwijl de echte reden misschien toch financieel is.

Dit nieuwsbericht verbaasde me wel erg trouwens, dat uitgerekend het VK (imo toch het Europese land waar Big Brother het sterkst aanwezig is) zo'n paspoort terugdraait. Hopelijk zet dat in Den Haag ook wat mensen aan het denken en draaien ze die onzin hier ook terug.
Hier komt ook geen nieuw paspoort zolang ik niks fout doe blijven ze van mijn poten af. Wist je dat in het EPD allemaal is vastgesteld welk ras u bent. etc.
Zomaar alles afschaffen is ook geen goede zaak. Je moet altijd streven naar een balans tussen de rechten van de burger en de handhaving van de wetgeving.

Nu weet ik niet hoe ver men in dit register zou gaan en wat het uiteindelijke doel was van de vorige regering. Maar hier in BelgiŽ worden ook vrij veel gegevens digitaal opgeslagen. Toegang tot deze gegevens is echter zeer beperkt en er is wel degelijk controle op misbruik. Maar aan de andere kant maakt onze eID het wel steeds gemakkelijker om online met de overheid te communiceren.

Ook het schrappen van de biometrische paspoorten lijkt mij een vreemde zaak. Dat je de gegevens niet in een centrale db opslaat kan ik alleen maar toejuichen, maar is het niet zo dat dit soort paspoorten op termijn net verplicht gaat worden om bijv. naar de VSA te gaan?
Kijk eens aan, daar zie je duidelijk een verandering als je iets anders gaat stemmen.

Hier in NL kan je stemmen wat je wil veranderd niets. :p
Ben ik niet met je eens. Als er niks zou veranderen zou het betekenen dat iedereen het met elkaar eens is, en aan de soms ver uitgetrokken discussies blijkt dit van niet.

Kijk maar naar het downloadverbod.
Welnee, dat betekent hooguit dat de politici niet veel te zeggen hebben als de ambtenarij iets wil invoeren.
Nou, de "ambtenarij" zoals jij het noemt, IS het uitvoerend orgaan van de politiek.
De ambtenarij bedenkt niet iets om in te voeren; ambtenaren voeren uit wat de regering bepaalt.
Die regering mag jij mee helpen uitkiezen vanaf het moment dat je achttien jaar wordt.
check als je nog niet weet wat je wilt stemmen de digitale vrijheidswijzer
Dus stem Lijst 18, Piraten Partij Nederland.
Dan mogen ze wel eens een echte politicus aannemen als lijsttrekker... in dat debat van gisteren heeft hij amper wat gezegd, en wat hij wel zei was niet veel bijzonders.
Als gratis porno, films en software het enige is wat je boeit; vooral op Lijst 18 stemmen. Het is zo mogelijk nog meer een single-issue partij dan PvDD en PVV.
Privacy is voor hen ook een groot goed !

Daar mogen ze van mij een one-issue partij van maken.
De partij voor de (bescherming van de) privacy. PvdP

Maar je hebt dan nu gewoon de piraten partij die dit punt wel heel hoog heeft staan.
Dus one-issue zou ik ze zeker niet noemen.
Wat jij zegt gaat alleen op als 1 enkele partij groot genoeg wordt om in z'n eentje een coalitie te vormen. Dat is in NL voor zover ik weet heel lang al niet gebeurd.
In een coalitie dat een samenwerkingsverband is van meerdere partijen zijn er altijd wel compromissen te sluiten, en dat kan dus tot gevolg hebben dat de partijen binnen de coalitie niet alle voornemens erdoorheen kunnen drukken.
Dan ga jij er vanuit dat het stem-proces eerlijk verloopt en dat er echt geluisterd wordt naar onze stem en dat we uberhaupt mogen stemmen als het om belangrijke dingen gaat. Beetje naÔef.

Mijn ervaring is dat, als het gaat om ingrijpende veranderingen, de beslissing voor ons genomen wordt en dat we niet eens KUNNEN stemmen in die gevallen.

Ons is gezegd dat met de komst van de Euro de prijzen niet duurder werden en die Euro kwam er gewoon, ongeacht wat wij wilden. Hetzelfde met het ziektekosten-systeem wat per januari 2006 ook meer dan verdubbeld werd in prijs. Niet geleidelijk, maar in ťťn keer. De ID-kaarten zijn ook gewoon doorgedrukt, ongeacht wat wij wilden. De varkensgriep vaccinaties - idem. Overigens is er vogens Ron Paul in 1976 al eerder zo'n 'swineflu' stunt geweest: http://www.youtube.com/watch?v=TB5-Y08qbjo Daarnaast zijn er meerdere artsen naar voren gekomen die uitleggen wat er voor troep in die vaccinaties zit.

En de overheid is, zonder onze stem, afgestapt van het goud-als-onderpand-systeem en sindsdien kwam er dus een systeem dat gebaseerd is op schuld. Dit bracht nare inflatie met zich mee want hoe meer geld er bijgemaakt wordt, hoe meer inflatie er komt. Geld is eigenlijk geen drol waard, het is alleen maaar een verwijzing naar goud. Dus hoe meer verwijzing, hoe minder het geld zelf waard wordt. En moet de rente betaald worden over het geld dat de overheid leent van de centrale bank (overheid zelf heeft niet genoeg). Die rente/schuld wordt betaald van onze belastingcenten. Dus als jij denkt dat onze belastingcenten naar de infrastructuur van het land gaat, dan begrijp je het nog niet helemaal. Lees 'Als De Dollar Valt' van Willem Middelkoop (financieel expert).

Ik kan nog wel even door gaan, maar het komt er op neer dat wij als burgers dag in dag uit genaaid worden en ik denk dat je je kop in je kont hebt zitten als je dat nu nog steeds niet in ziet anno 2010.

En waar hebben we eigenlijk een koninklijke familie voor nodig als ze ons toch niet beschermen van al deze onzin? In 2008 kwam naar voren dat zo'n koninklijk huis 114 miljoen euro per jaar kost: http://www.volkskrant.nl/...114_miljoen_euro_per_jaar
Dus... slechte economie? Moeten we weer bezuinigen? Nou, begin daar dan maar!

Iedereen die nu nog pro-overheid is kun je gewoon niet serieus nemen.
Je hebt wel gelijk echter als er een politieke partij zou zijn die dit zou willen terugdraaien dan zou die maar een handjevol stemmen krijgen.

Hoeveel stemmen zou je krijgen als je mensen gaat vertellen dat ze minder te besteden hebben? (ok op dit moment doen ze het omdat alle partijen het doen, maar bijv. in de goede jaren toen er overschot was, wilde NL geen afbetaling van staatschuld, nee iedereen wilde 3x op vakantie, mooie lease auto, meer geld naar de zorg, etc etc en topmanagers liet met lekker graaien want er was toch geld zat).
Dat we de staatschuld compleet moeten afbetalen om in de toekomst geen rente meer kwijt te zijn?
Dat biefstuk 5x zo duur wordt omdat we zo met dieren om zullen gaan dat er minder freaky ziektes uitbreken?
Dat we keihard de broekriem moeten aanhalen als het slecht gaat en niet simpelweg de staatschuld verhogen?
Dat mensen die hun geld bij een bank zonder bankgarantie zetten ook daadwerkelijk hun geld kwijt zijn als het misgaat?
Dat we harder moeten werken voor minder geld om wereldwijd te blijven concurreren?
enz enz

Over de koninklijke familie mag je trouwens blij zijn. Een president kost zoveel meer met campagnes enzo en heeft veel meer dubieuze geldschieters etc etc.
En hoeveel invloed heeft een koningin? Denk je echt dat mensen geen abortus meer plegen omdat de koning het niet wil bijv?
Het is misschien niet een en al koek en ei qua koningshuis maar al met al mogen we in onze handjes klappen met de oranjes.

Tegenlicht maakt trouwens mooie documentaires moet ik toegeven, maar het is wel het NL volk die het zelf zo wil vaak.
We willen wel goedkope schoenen, maar geen kinderarbeid.
Goedkope zooi uit china, maar het transport mag niks kosten(moet dus wel met vuile olie varen en zonder dure filters op de schoorsteen).
Auto's moeten superzuinig zijn want het blijkt al jaren technisch mogelijk te zijn, maar zodra er enige luxe moet worden ingeleverd zoals airco of el. ramen dan haakt men massaal af.

Je kan dus niet zeggen dat de overheid dit alles doet zonder dat burgers het willen. Het enige is dat burgers hun handen in onschuld willen wassen en vooral onwetend willen doorgaan met hun luxe en ik-gerichte levensstijl.

[Reactie gewijzigd door stefanv op 30 mei 2010 22:15]

Dat niet iedereen het met elkaar eens is, betekent niet dat er ook echt wat (ten goede) verandert. Ons politieke systeem is gebouwd op compromissen, en die pakken als er al wat verandert nog regelmatig uit als een samenstel van de slechte aspecten van de diverse oplossingsrichtingen.
Jawel, je moet dan alleen links stemmen. GL, SP en PvdA hebben het goed voor met je privacy: alle overige partijen zijn tegen privacy (wat hun partijprogramma ook doet geloven), zoals in de geschiedenis is gebleken.
De partijen die jij noemt hebben het alleen goed voor met de privacy zolang ze in de oppositie zitten. Idem voor rechtse partijen.
Dan moeten niet 50% + mensen op PVDA VVD CDA (en PVV /SP) stemmen, dan veranderd er niks.
Hier in BelgiŽ is het nog erger...

Hier mag je zelfs de meerderheid hebben, dan kan je nog niks veranderen...
Heel mooi. Zie dat ik mijn paspoort in december moet verlengen en dan zou ik vingerafdrukken moeten laten nemen, hopelijk bedenkt een nieuwe regering zich voor die tijd, maar het zal wel niet.
Ik moet mijn paspoort nu al verlengen maar ik wacht de verkiezingen af. Mijn ID kaart is nog prima in orde. En natuurlijk stem ik op een partij die tegen dit soort database onzin is en tegen schijnveiligheid is. Dus niet VVD/CDA/PvdA.
Waarom "moet" :?
Ik hoop ook heel erg dat ze hier die vingerafdrukken uit de paspoort halen. En anders is 6-2011 mijn laatste reis buiten Europa ;)
De vingerafdruk zal niet verdwijnen, die is er gekomen om fraude met paspoorten tegen te gaan. Wat voor velen moet verdwijnen is de centrale database waarin deze gegevens bewaard worden.
Je kan ook je vingerafdrukken afschuren voordat je een paspoort haalt, dan krijg je er een die een jaar geldig is.
Ik hoop dat de Nederlandse politici meeluisteren!
"Deze wet is de eerste stap van vele die deze regering neemt om de controle van de staat op eerzame burgers te verminderen. Als we snel goedkeuring van het parlement krijgen, streven we ernaar de opdringerige identiteitskaarten binnen honderd dagen met pensioen te sturen"
Dit is mijns inziens precies waar het in het hele privacy debat om draait. Eerzame burgers mogen geen slachtoffer worden van de rotte appels in de samenleving. Daarnaast is te hopen dat de massa dit gaat begrijpen en dit als standaard gaat zien in plaats van "ik heb niks te verbergen, dus..."
Laat die Nederlandse politieke koekenbakkers dat hier ook maar eens doen. Ik heb een week geleden m'n paspoort moeten verlengen. Ik ben naar het gemeentehuis geweest en heb daar m'n vinger afdruk en nog eens 50 euro achter moeten laten. Ga me zo afvragen wanneer een DNA identiteitskaart zal worden ingevoerd. Ik vind het maar belachelijk.

Iedereen probeert altijd iedereen te categoriseren en te beoordelen en zo ook te veroordelen. En daarmee een stempel op de persoon z'n hoofd te drukken. Wat ik een tijd geleden geleerd heb is dat niemand te categoriseren valt of in een hokje geplaatst kan worden.

Ik hoop echter dat de informatie op een ID kaart of paspoort niet verder uitgebreider word dan hetgeen wat strikt noodzakelijk is om naar een ander land te mogen vliegen. De meesten zeggen dan dat ze niets te verbergen hebben wat natuurlijk volstrekt belachelijk is. Wacht maar totdat er privť gegevens van een betreffend persoon op straat komt te liggen dan weten ze hoeveel er ineens echt privť is.

[Reactie gewijzigd door Fjerpje op 28 mei 2010 18:49]

mooi, en nu wij nog...
Over anderhalve week mag je stemmen.
GroenLinks wil de centrale opslag van vingerafdrukken terugdraaien. Even een tip :)
Groenlinks wil de hypotheekrenteaftrek helemaal afschaffen waardoor heel veel huisbewoners financiele problemen krijgt waaronder ik :)
OH? Te dure hypotheek genomen? Ik ga die van jou niet betalen hoor dus snel afschaffen die koopsubsidie voor te dure huizen
Wat is dit nou weer voor iets kroms, hoezo zou jij betalen? Als hij nu geld overhoud en het dus uitgeven kan betaald hij jou, want jij zal wel huren waar veelal huurtoeslag op zit, toeslag betaald door de top 30% die geen van allen huren.
Misplaatste communistische mafheid is het, oh ik krijg niet alles dan kost het mij... BS, doe je best en je kan het ook krijgen, doe je je best niet krijg je het niet.
We moeten eens af van goed gedrag bestraffen en slecht gedrag belonen, dat zet een negatieve domper op de hele maatschappij die niet of nauwelijks in cijfers is uit te drukken.
Laat die top eens met rust, want hoe meer je er af stoot hoe meer er vertrekken.
hoe minder mensen gestimuleeerd worden hun best te doen hoe meer de maatschappij uitgeholt zal worden. Ja het is voor SP en PvdA ultra belangrijk de armoede en onderlaag in stand te houden, anders hebben ze geen stemmers meer.
Iedere arme die uit die situatie komt, iedere huurder die een huis koopt zal op een andere partij gaan stemmen en alleen daardoor heeft SP en PvdA zichzelf buiten spel gezet. Ze hebben geluk (net als Wilders) dat hun electoraat dit niet zal zien ;)
Even een quote van groenlinks.nl:
"Over vijf jaar worden eigenaren van de duurste huizen vanaf 1 miljoen niet meer gesubsidieerd. In 2030 is het plafond 500.000 euro. Alle hypotheekschulden boven een half miljoen euro vallen niet meer onder de hypotheekrenteaftrek. Mensen met een huis van bijvoorbeeld 300.000 euro - wat in 2010 de gemiddelde huizenprijs is - krijgen pas vanaf 2035 te maken met het nieuwe systeem. Voor die tijd kunnen zij rekening houden met de komende veranderingen en bijvoorbeeld besluiten af te gaan lossen, waardoor ze de rente wat langer af kunnen trekken."

Als je een huis hebt van 1 miljoen, zal je ongetwijfeld niet 'in de problemen komen' (als in: op straat komen te staan).
Als je een minder duur huis hebt, heb je nog tot 2030 de tijd om te zorgen dat je niet in de problemen komt.
en waar staat dat die bedragen ge-indexeerd worden?

Want bij een inflatie van 2% per jaar zal die 500.000 eur in 2030 hetzelfde zijn als wat nu ongeveer eur 330.000 is !!!.
Daar houden ze ongetwijfeld rekening mee, net zoals elk willekeurig (geld)bedrag dat wordt genoemd.

Denk aan je interpunctie, overigens.
Man man, volgens de gemeente is ons huis in 7 jaar tijd twee keer zoveel waard geworden en komen we nu dik boven de miljoen.
Ondanks de crisis betalen we ons al blauw aan OZB, op basis van indicaties van de overheid, dus houd vooral vertrouwen dat waarden goed zijn en alleen "de sterksten" (welke al 70 tot 90% van al het belastingeld binnenbrengen) hier last van gaan hebben.
Je kan alleen maar een huurder zijn of ergens in lutjebroek wonen waar de gemeewnte je niet kaalplukt als je echt denk dat dit een goed idee is.
"Voor die tijd kunnen zij rekening houden met de komende veranderingen en bijvoorbeeld besluiten af te gaan lossen, waardoor ze de rente wat langer af kunnen trekken."

Rekening houden met de komende veranderingen??? Dat betekent dus gewoon dat nu al je netto lasten flink omhoog gaan.

En nu extra aflossen om straks langer aftrek te hebben??? Ten eerste betekent dat nu flink hogere lasten en ten tweede geldt er nu al een maximum periode voor de aftrekbaarheid. dat is maximaal 30 jaar.

En los daarvan zal het consequenties hebben voor de huizenprijzen. Die zullen flink zakken. Bestaat dus de mogelijkheid dat je je huis moet verkopen voor een lager bedrag dan waar je het voor gekocht hebt, en je dus met een restschuld blijft zitten. In ieder geval zal de verhouding tussen hypotheekbedrag en waarde verslechteren, wat voor de bank aanleiding kan zijn om het rente percentage te verhogen. Oftewel, weer hogere lasten.

Ergo: de komende jaren even niet over dit onderwerp spreken omdat de markt nu helemaal in paniek is en er zo al niemand een huis durft te kopen. Als de markt weer aangetrokken is en de prijzen weer stijgen, kan het onderwerp weer terug op de agenda.
Rekening houden met de komende veranderingen??? Dat betekent dus gewoon dat nu al je netto lasten flink omhoog gaan.
Goh, mensen met een huis van >€300.000 (dat zijn ook geen afgelegen krotten..) krijgen mogelijk hogere maandlasten en moeten de hypotheek ook daadwerkelijk gaan aflossen in plaats van levenslang te genieten van een aflossingsvrije hypotheek.

Ik kan er geen medelijden mee hebben. 100x liever dit dan b.v. bezuinigen op de zorg of onderwijs.
En los daarvan zal het consequenties hebben voor de huizenprijzen. Die zullen flink zakken.
Mooi zo. Ze zijn namelijk al jaren te hoog. We hebben tijden gehad waarin sommige mensen meer "inkomsten" hadden uit de gestegen waarde van hun woning dan van werk. Dan moet je er niet van staan te kijken als er een keertje een correctie komt.

We hadden het natuurlijk nooit zo ver moeten laten komen, maar we zeiden tientallen jaren A (handen af van de HRA!) en nu moeten we ook B zeggen (het mes erin!).
Ergo: de komende jaren even niet over dit onderwerp spreken omdat de markt nu helemaal in paniek is en er zo al niemand een huis durft te kopen.
Als de prijzen zakken (en laten we aub ook meteen de overdrachtsbelasting schrappen) dan is het voor starters weer mogelijk om een fatsoenlijk huis in een fatsoenlijke wijk te kopen.
Als de markt weer aangetrokken is en de prijzen weer stijgen, kan het onderwerp weer terug op de agenda.
Dat gaat niet werken. Dit zijn impopulaire maatregels, als alles weer "als vanouds" gaat dan heeft niemand er zin meer in en krijg je even later Huizencrisis 2.0.
Was het allemaal maar zo makkelijk zoals GroenLinks denkt. Waar we wel mee kunnen beginnen is om de hypotheekrente op woningen die opgeleverd worden na 2012 (ik noem maar een jaartal) af te schaffen.
Dan kunnen er verschillende dingen gebeuren, maar de rekening moet toch ergens komen.

Stel de prijzen van nieuwbouwhuizen blijven gelijk, dan zal een koper een goedkoper huis moeten kiezen dan met HRA mogelijk was geweest.

Stel de prijzen van nieuwbouwhuizen zakken, dan maakt dat nieuwbouw mogelijk interesanter dan bestaande bouw - huizenmarkt voor bestaande bouw nog verder op slot.

Het is inderdaad niet zo simpel als het lijkt. Wat betreft de paniek, die komt voornamelijk voort uit de onzekerheid: wat gaat er nu gebeuren met de HRA (en overdrachtsbelasting, etc etc) en wanneer? Zelfs als de hele HRA morgen compleet en definitief afgeschaft zou worden dan zou dat (naast de chaos van mensen die de hypotheek niet meer kunnen betalen en uit huis gezet worden, executieverkopen etc) op de huizenmarkt enige rust brengen: dan weten we weer waar we aan toe zijn.

[Reactie gewijzigd door W3ird_N3rd op 29 mei 2010 02:24]

HRA betekend meer besteedbaar inkomen waarvan een groot deel via allerlei belastingen netjes de staatskas in vloeit, de HRA afschaffen heeft dus niet to nauwelijks effect op overheidsfinancien.
Was het allemaal maar zo makkelijk zoals GroenLinks denkt. Waar we wel mee kunnen beginnen is om de hypotheekrente op woningen die opgeleverd worden na 2012 (ik noem maar een jaartal) af te schaffen.
Mja, maar die verkopen dan toch niet meer?
Nu even nadenken:
GL schaft dat over 30 jaar lang ofzo af, waardoor je alle problemen kan voorkomen.

Let wel CDA verhoogt gewoon de belastingen op het bezit van een huis, dus ga je net zo goed meer betalen.

Voorlopig heb je er dus geen last van.

Verder is het natuurlijk gewoon subsidie, en ipv steeds nee te zeggen tegen alles zou het slimmer zijn om eens goed na te denken. SP wil bv tot 350.000 de komende 30 jaar gewoon aftrekbaar blijft. 75% van de mensen zal daardoor niks merken van de regeling.

D66 wil dat het tarief voor iedereen naar 30% gaat waardoor de rijken meer inleveren (van 50% ofzo naar 30%).

Verder is het zo dat over 30 jaar je de rente sowieso niet meer mag aftrekken. Dus zou ik maar eens goed gaan nadenken want als je 30 jaar niks aflost/spaart dan ben je eigenlijk niet verantwoord bezig. (al zijn er te veel die dat doen)

[Reactie gewijzigd door Kevinp op 28 mei 2010 16:48]

Eigen schuld dikke bult.
Dat krijg je als je boven je limiet leent.
Ik heb en zal geen medelijden met je krijgen.
De piratenpartij en vast nog wel een paar andere willen dat ook. Probleem bij veel partijen is dat 1 goed punt in het programma niet zoveel over de andere standpunten zegt, en zelfs verloren kan gaan bij het samenstellen van een regering. Je moet dus ook een dosis geluk hebben.
Ik kom haar niet tegen, dus ik zal d'r geen last van hebben ;).
Ik kwam ze dan wel niet tegen... maar aan de tel.... Tja iedereen heeft wel eens 'internet problemen' ;)
Inderdaad, nu jullie nog.
Als ik echter hoor van gelaatsherkenning bij jullie op de tram heb ik er weinig vertrouwen in.
Toch niet met de pipo's in de huidige regering.
maw, nu is die database gewoon niet meer publiek gekend :p

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True