Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 233 reacties, 53.262 views •

Provider Tweak biedt vanaf 1 maart in een aantal steden glasvezelpakketten aan. Het gaat om drie abonnementen met internet, digitale interactieve televisie en telefonie. Het duurste pakket biedt een symmetrische 100Mbps-verbinding.

Aanstaande maandag start Tweak met zijn aanbod van glasvezelabonnementen onder de naam Tweak Glas. Het gaat om drie pakketten die internet, telefonie en digitale televisie omvatten. De uitrol zal gefaseerd gebeuren. Almere, Enschede en Hilversum komen als eerste aan bod, en vanaf de zomer komen ook inwoners van Leeuwarden, Hoevelaken en Meppel aan de beurt, zo belooft de isp.

Het televisiepakket van de abonnementen bestaat uit regionale, nationale en internationele zenders en kijkers krijgen de mogelijkheid om video on demand te bestellen. Bovendien levert Tweak een aantal hd-zenders en de mogelijkheid om aanvullende zenderpakketten of Eredivisie Live Voetbal af te nemen.Tijdelijk zal een dvr-optie geboden worden tegen een prijs van 95 euro, waarvan ongeveer de helft een borg is.

De prijs van het goedkoopste pakket is 47 euro en daar krijgen klanten een symmetrische 30Mbps-verbinding voor. Er komt ook een 50Mbps-abonnement voor 57 euro en de 100Mbps-glasvezelverbinding kost 77 euro per maand. Tweak, dat in 2002 onder de naam TweakDSL aan Tweakers.net ontsproot maar al jaren geleden werd verzelfstandigd, maakt gebruik van het glasvezelnetwerk van Glashart en de diensten van KPN Wholesale.

Tweak Glas
Download/ uploadsnelheid
Maandprijs
Tweak Glas 30
30Mbps 47 euro
Tweak Glas 50 50Mbps 57 euro
Tweak Glas 100 100Mbps 77 euro

Reacties (233)

Reactiefilter:-12330228+1125+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 6
@Mexel: Thanks voor die link! Wel beetje slecht in elkaar gezet/beveiligd die site.

Als ik naar het zender overzicht kijk voor glasvezel, dan gaat er toch wel een beetje iets kriebelen bij me:

De pakketten en zelfs de kanaalnummers lijken namelijk wel heeel erg sterk op die van KPN! Als ik dan ook noet eens zie hoe men bij KPN bv. de termijn van "uitzending gemist" van 10 dagen terug brengt naar 2 (tenzij je ook het pluspakket koopt) dan vraag ik me af in hoeverre dit een directe doorgifte is van het KPN IPTV signaal.

Nou blijkt uit de prijsstelling van tweak wel dat de inhoud van de pakketten niet per se precies hetzelfde hoeft te zijn, dus ik hoop dat je daar voor die 47 euro in de maand wel ook 10 dagen uitzending gemist houdt, maar ik ben ook bang dat je wel dezelfde tamelijk trage Motorola 1960 krijgt.

En dat brengt me meteen op de volgende vragen;

* Krijg je bij Tweak dus ook een verplicht Experiabox-achtig iets of krijg je alsnog gewoon een aparte IPTV aansluiting en een aparte Internet aansluiting op de Genexis waar je zelf een routerop mag aansluiten?
* Gaat de telefoniedienst van Tweak straks ook via een experiabox of krijg je, zoals we van Tweak gewend zijn, gewoon zelf de SIP gegevens?

Anyway, zelfs als het heel sterk op KPN gaat lijken is er nog geen man over boord. Maandelijks opzegbaar betekent gewoon Tweak nemen en alsnog overstappen wanneer XMS komt :)
hmm wel beetje duur, betaal nu voor 20Mbit 21 euro.
Maar dit is toch inclusief tv en telefonie? En je hebt toch een lagere ping met glasvezels. Dan valt het toch nog wel mee...

[Reactie gewijzigd door iDaniel op 26 februari 2010 19:33]

Klopt, is een 3-in-1 pakket. Internet, telefoon en televisie.

Ik ben al TweakDSL klant (al jaren tevreden ook trouwens) en heb daardoor een mogelijkheid gehad me ervoor in te schrijven, ongeveer een drie weken terug. Nu heb ik Tweak Glas 100 besteld, 100mbit down én 100mbit up, televisie met ik meen 50 zenders in het basispakket en de telefoonlijn van KPN wordt ook overgenomen.

Even optellen.

KPN Belbudget (enkel abbo) 9,95 p/m
Ziggo analoog kabel 16,45 p/m
TweakDSL (incl usenet abbo) 34,95 p/m

Totaal nu 61,35 p/m

Het TweakDSL abbo nu was sowieso aan heroverweging toe, het grote voordeel was van TweakDSL toch wel dat het inclusief de usenet servertoegang was. Dat is nu wederom zo. Ten opzichte van die 77 euro die het toppakket Glas 100 kost (verschil van 15,65 euro) heb ik nu toch wel heel wat meer in huis voor een betrekkelijke meerprijs. Neem daarbij mee dat alles in één maand is op te zeggen, je er een settop box bijgeleverd krijgt, telefonie met knap aantrekkelijke prijzen en nog wat van die glasvezel voordeeltjes.

Dus ik ben benieuwd wat het brengen gaat. Ik vond het helemaal ten opzichte van de KPN Glasvezel abbo's een heel aantrekkelijk aanbod. Bij KPN kost het top abbo 110 euro waarbij je dan 60/6 mbit krijgt, een schamele usenet service en waarschijnlijk een mooie gecapte download met een "fair use policy" waar je niet gelukkig van wordt, ik gooi KPN stiekem eigenlijk altijd al op de hoop 'Voor Onwetenden'...

Ik kan bijna niet wachten. :9~
woon in enschede en zit op glashart. eens kijken of ik het kan krijgen, word gek van alle problemen die ik met de huide provider heb (geen stabiele telefoon, internet snelheid altijd weer kwakkelend na een tijd etc).

zien mijn ouders eindelijk eens hoe een echt goed glasvezel verbinding hoort te werken :)
Hallo,

Ik heb op dit moment een Glashart (KPN) abonnement wat eerlijk gezegd naar volle tevredenheid werkt. In het verleden zijn mijn ervaringen met TweakDSL ook erg positief en ben dus erg geïnteresseerd in een symetrisch 100/100 abonnement maar heb hierover wat vragen. Wellicht heb jij hierover meer specs gelezen dan nu online te lezen is?

1. Bij KPN is het bellen naar vast volledig gratis, is dit bij Tweak ook?
2. Bij KPN krijg je een 2x setop box gratis met opname mogelijkheden en uitzending gemist. :D
Dit is een lijn die 30 up en 30 down heeft (tegelijk!). Daarnaast zijn die pakketen waarschijn incl. telefoon en tv! Dus een triple pakket!
Nee, natuurlijk niet:

Jouw DSL 20mb voor 21 euro ASYMMETRISCH

Of

Fiber 30mb SYMMETRISCH (dus 30mb up en 30mb down)
+
Digitale HD TV
+
Telefonie

Voor 47 euro. Deze prijzen zijn dus uitstekend.

Nee dan die fijne glasvezel aanbieding hier in Zoetermeer uit 2008 van 100 euro tot 200 euro PER MAAND voor hetzelfde als hierboven. Daar is dus geen hond in gestonken.......
Nee, bedoelt dat je Maximaal 20Mbit kunt hebben, maar wat meestal uitkomt op werkelijk maximaal 12Mbit...
heb je wel maar 1 mbit upload ...
En wat zou je in godsnaam moeten met 100Mbit upstream?

100Mbit downstream kan ik me wel wat bij voorstellen en ik weet dat upstream relevant is voor downstream voor acknowledgements en dergelijken, maar een tiende of nog minder zou daar ook ruim voldoende voor zijn...
servertje hosten?

klijkt me heerlijk mijn eigen gameserver thuis te hebben staan...
Mijn COD4 gameservertje thuis als hij helemaal vol zit met 24 spelers trekt nog geen 1.5Mbit/s up en down, ik weet niet hoeveel gameservers je wilt hosten ;)

Ik heb zelf een 100/100Mbit van OnsBrabantNet, de upstream gebruik ik zelden, alleen voor torrents eigenlijk, sinds ik een XSnews abbo heb gebruik ik nooit meer torrents.
Ach, ik heb er een Synology NAS achter hangen die dient als web/ftp server, en dan is het toch verdomde fijn om 100 Mbit/s te hebben. 5 20 Mbit adsl abbo's die naar je server connecten en je bent blij met de capaciteit.
XMS zegt zelfs dat een server hosten zo kan op hun verbinding. Lijkt me ook wel leuk, maar eerst ff glasvezel krijgen hier (Soesterberg), ze zijn wel bezig hier met een actie, maar gaat cker nog een jaar duren...
Als het goed is krijg ik in week 36 mijn glasvezel van XMS/Glashart ( Hilversum)
Als je een servertje wil opzetten is 1Mbit niet genoeg hoor, zeker niet als er veel mensen gebruik van maken die allemaal een snelle downloadverbinding hebben.
Daar heb je colo boeren voor.
Ik mag hopen dat ISP's straks toch echt eisen en voorwaarden opstellen betreffende thuisservers. Een ellendig grote hoeveelheid mensen weten niet hoe ze ermee om moeten gaan dus laat ze dan maar direct één streep trekken die voor één ieder geldt.
waardoor de hobbyisten (studenten/jongeren e.d.) zwaar benadeeld worden: die hebben namelijk vaak geen geld om 80-90 euro neer te tellen voor een dedicated 100/100 lijn...

daarnaast: hoe veel last heb jij en/of andere mensen ervan als ze niet weten hoe ze iets in moeten stellen..
waardoor de hobbyisten (studenten/jongeren e.d.) zwaar benadeeld worden
Iedereen wordt wel ergens mee benadeeld. Wat mij wel opvalt is dat steeds het excuusje 'student' of 'jongeren' wordt aangehaald wat is hier zo heilig aan?
daarnaast: hoe veel last heb jij en/of andere mensen ervan als ze niet weten hoe ze iets in moeten stellen..
Gezien de spam statistieken heb ik er veel last van, je kunt mij nie wijs maken dat de spam mails die over het www verspreid worden afkomstig zijn van een kwade buurman. Dat is vooral te danken aan n00bs die o.a. gewoon een computer of server online kwakken met alle gevolgen van dien. Een beetje beveiliging is al het halve werk. Maar het eerste wat een computer of server moet doen zodra het geïnstalleerd is, is kunnen downloaden via usenet, ftp, p2p etc. etc. de rest komt namelijk later wel.

Ik doel hiermee niet op iedereen, maar als het voor jou en mij al gemakkelijk is een server online te kwakken hoe eenvoudig is het dan voor de gemiddelde n00b die uiteindelijk ook een snelle verbinding neemt ?
goed punt dat je daar aanhaalt, hoe hoger de bandbreedte, hoe groter de hoeveelheid spam dat er door een machine wordt verstuurd. Het al dan niet draaien van een server heeft daar dan wel niet veel mee te maken (elk iets of wat deftig georganiseerd botnet optimaliseerd de trafiek wel), maar de hoeveelheid spam stijgt mee met de totale bandbreedte die er beschikbaar is en dat getal stijgt sneller dan het aantal aansluitingen
[...]

Gezien de spam statistieken heb ik er veel last van, je kunt mij nie wijs maken dat de spam mails die over het www verspreid worden afkomstig zijn van een kwade buurman. Dat is vooral te danken aan n00bs die o.a. gewoon een computer of server online kwakken met alle gevolgen van dien.
Zouden de grootste boosdoeners niet de botnets zijn? Het hoeven dus niet eens web/mailservers van particulieren te zijn maar elke pc zonder AV (en Windows updates) kan hieronder vallen.
Spam heeft erg weinig te maken met servers, en zelfs vrij weinig met 100 Mbit lijntjes. Spam komt voor het overgrote deel van botnets en die sturen meestal niet met de volledige uploadsnelheid mail.
Als ze geen geld hebben, kunnen ze ook geen 20 euro neertellen voor een 8Mbit lijntje.
Zolang de nederlandse studentjes 24/7 in de kroeg zitten te zuipen, hebben ze geld zat.
Kwestie van anders besteden.
En wat zou je in godsnaam moeten met 100Mbit upstream?

100Mbit downstream kan ik me wel wat bij voorstellen en ik weet dat upstream relevant is voor downstream voor acknowledgements en dergelijken, maar een tiende of nog minder zou daar ook ruim voldoende voor zijn...
Je kan ook 30/30 nemen, maar daar los van, ik gebruik de upload stream wel veel.
Ik heb een mail en web server draaien thuis en als ik op mijn werk zit en wat nodig heb van thuis, dan heb ik het heel snel binnen.
En wat dacht je van een offsite backup ?
Daar helpt een snelle upload erg goed hoor.

[Reactie gewijzigd door ASS-Ware op 26 februari 2010 22:17]

@ 100 Mb sync trek je nog 45GB op een uur door je lijntje geen idee wat je wil gaan backuppen, maar met zo'n hoeveelheden moet je ofwel eens beginnen denken over incremental backups of genereer je zo'n belachelijk grote hoeveelheid data, dat je niet meer afhankelijk wil zijn van een lijntje dat bedoeld is voor particulieren (en dus ook slechts de ondersteuning daarvoor krijgt)
Lol als je je complete PC wil backupen wel maar de map met belangrijke bestandne op me pc zit net tegen de 1 GB aan ;) En dat is met 100Mbit in 80 sec geupload ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 februari 2010 08:49]

Waarom niet? Heb zelf ook de beschikking tot een 100/100 verbinding en het is toch wel vedraaide handig om een paar gigabytes aan foto's/video's te kunnen uitwisselen op een snelheid van tegen de 100mbit/s zonder dat je een paar uur moet wachten... de limiet ligt bijna altijd bij diegene waar je de bestanden heen stuurt
1080p webcam met dolby digitalgeluid? remote desktop everywhere? De mogelijkheden zijn eindeloos. Ze zijn er alleen nu nog niet omdat iedereen met een waardeloze 1 mbit upload zit op adsl. en op kabel is het nog niet veel meer. Zo gauw er veel mensen een hoge upload hebben zal het internet een nieuwe ontwikkeling doormaken. Over en jaartje of 10 als 1 gigabit symetrisch normaal is en we al naar 10 Gibit of honderd gaan, ziet internet er weer radicaal anders uit. Street view in 3d met dts surround bijvoorbeeld, waar je zelf doorheen kunt cruisen.
Mijn full-hd vakantiefilmpjes streamen naar de hele familie?
Alle foto's van de afgelopen 15 jaar uploaden naar een nieuwe host?
Thuis een server draaien?
Je PC overnemen (vanaf school/werk) zonder vertragingen (in 1920*1080*32bits*60fps)?

En zo kan ik er nog wel een paar verzinnen...
Zeker als je kijkt naar wat we over 5 jaar normaal vinden.
Ik zit zelf op 1 gbit upstream en het is verdomd handig. Ik als ITer kan super snel dingen naar mijn server uploaden en als ik een keer een liedje of foto via naar iemand anders stuur, dan is dat zo gepiept.
Denk ook eens aan andere voordelen: online games hebben minder lag en je kunt hoge kwaliteit videocalls houden, zonder dat het stottert.
Er zijn dus tal van mogelijkheden/voordelen voor de gewone Jan. Internet is gewoon vloeiender: de wachtijden vervagen, alles wordt "instant" en iedereen heeft dus meer genot.

Edit: Trouwens, je merkt pas dat veel upload handig is als je het eenmaal gewend bent en ineens bij iemand anders op het Internet gaat. Andersom geldt het ook: Je mist het niet, omdat je niks gewend bent...

[Reactie gewijzigd door Rex op 27 februari 2010 09:49]

Even van de andere kant af, met 1 Mbit upstream van ADSL merk je toch wel dat een max_size mailtje (10 meg dus) sturen best wel lang duurt.

Het uploaden van een powerpoint van 380 meg naar blackboard wil je al helemaal niet over nadenken.
HDTV van een ADSL provider anyone ipv je kabelboer?!
Dan wordt het pakketje ook net zo compleet als bij een upc/ziggo/etc.

[Reactie gewijzigd door XTREEMRaGE op 27 februari 2010 23:27]

Maar die 30Mbps krijg je tot de laatste bps. Dus niet van die schijtgeintjes bij ADSL van "internet tot 20Mb" en dan 7Mb ofzo krijgen, en toch voor 20 betalen.
indien je bij adsl 7mb snelheid krijgt wordt als het goed is je abbo door je provider naar beneden bij geschaald
Echt niet. Ik had Telfort 20 Mbit, maar haalde max. 8 omdat de telefooncentrale hier nog ADSL is.

Gewoon volle pond betalen hoor.
Hier ongeveer hetzelfde.
xs4all biedt mij 20 mbit aan terwijl ze weten dat hier maar 8 mbit mogelijk is.

Gelukkig wist ik dat ook, dus de extra dikke rekeningen zijn mij bespaard gebleven.
Telfort heeft geen 8 Mbit abonnement, dus je kunt kiezen tussen 4 of 20. Bij veel andere providers is er wel een 8 Mbit abo en kun je die dan krijgen.

Wel aantekenen dat het 20 Mbit Telfort abo gewoon goedkoper is dan de 8 Mbit van de meeste anderen.
Dat jij die ervaring hebt maakt dat geen standaard... hier is het niet zo op me werk (op 2 verbindingen) en thuis is het niet zo...

Daarbij gaan de meeste aanbieders niet lager als 8Mbit (en sommige zelfs 20) en wat als je maar 2/3Mbit haalt?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 februari 2010 08:53]

Met digitale tv en telefonie?
Ik vind de prijzen best wel aantrekkelijk.
Dat moet haast wel ADSL zijn, en dan heb je waarschijnlijk maar 1 mbit upload, een ping van 15-20ms, en never nooit niet 20mbit download.
wat moet ik uploaden dan dat ik zoveel bandbreedte nodig heb?
De vraag is, welke beperkingen de ISP oplegt. Immers met 100/100 kan je makkelijk je server uit het DC naar je huis verplaatsen. Maar als bijv je http/ftp servers geblockt worden heb je er nog niet veel aan. Of als er een "verborgen" datalimiet is.


of 100/100 waarbij je met bepaalde protocollen afgeknepen word tot 1 mbit oid.

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 26 februari 2010 20:13]

TweakDSL hanteert hierover een simpele beredenering, ik quote:
"Unlimited Freedom"
Bij Tweak vinden we het belangrijk dat je met je verbinding kunt doen wat je wil. Een eigen webserver hosten of radiostation streamen? Je eigen netwerk opzetten? Downloaden tot je erbij neervalt? Ga je gang, want je verbinding is van jou. "Unlimited freedom", noemen we dat.

Ongelimiteerd toegang tot Usenet Nieuwsgroepen
Als abonnee van Tweak krijg je ongelimiteerd toegang tot onze eigen Usenet Nieuwsgroepen.

Veilig en onbeperkt emailen en je eigen .nl domein
Emailen zoveel je wilt met een onbeperkt aantal email adressen, je eigen .nl domeinnaam. Uiteraard beveiligen we je e-mailboxen met gratis Anti-virus en spamfilter op uw e-mail adressen.

Vaste prijs, zonder bijkomende kosten
Al onze prijzen staan duidelijk vermeld, wij houden niet van kleine lettertjes. De kosten welke wij vermelden zijn volkomen helder.

Zo veel bellen als je wilt
Gewoon met je vaste toestel en, indien je dat wilt, met je eigen telefoonnummer.

[Reactie gewijzigd door ApexAlpha op 26 februari 2010 20:28]

Wat denk je wel niet dat dat moet gaan kosten?

Stel je hebt 700.000 klanten met een 100Mb verbinding die je wil gaan shape-en. Enig ID wat je daar wel niet voor nodig hebt aan hardware ($$$) en mankracht (beheer=$$$). Dan is een extra GB lijntje naar IAX een stuk voordeliger gezien meer dan 80% van het IP verkeer in NL peering (nagenoeg kostenloos) is... En je hebt geen gezeik met klanten (is minder call's/mail's = minder beheer = goeiekoper enz enz).
Ik mag hopen dat tweak inmiddels groot genoeg is om een paar 10GE lijntjes op de AMSIX te hebben ipv 1GE :)
Met BitTorrent moet je evenveel uploaden als downloaden (liefst nog meer), anders ben je asociaal ;)
Private trackers vereisen dit meestal.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 26 februari 2010 19:47]

Zal me kapot lachen als er echter een limiet gesteld gaat worden bij dergelijke upload snelheden...
Kijk maar naar glasvezel van KPN: die houden zich keurig aan de "standaard" die ADSL en kabel gezet hebben. De verhouding download/upload is ongeveer 10:1.

Ik lach me de ballen uit m'n broek, en ik hoop dat ze nooit bij mij in de buurt komen.
De toekomst zal ons webcammen met 720P en 1080P brengen, daarbij lijkt 30mbps upload me niet verkeerd.
ik vind het nu al irritant als ik foto's moet doorsturen, zelfs thuis een server hosten voor bepaalde spellen is er met adsl niet bij...

weet iemand hoe het hiermee zit:
nieuws: Limburg wil ieder huishouden voorzien van 1Gbps
nieuws: Limburg wil opbrengsten Essent-verkoop steken in glasvezelaanleg
Al je pr0n? :+

[Reactie gewijzigd door johncheese002 op 26 februari 2010 19:38]

Ik zou graag wel een 100/100 hebben. En me broertje ook. Makkelijk alles gewoon delen via een VPN netwerk. Me broertje en ik gaan ook zo ziggo extra nemen. Dan heb je wel 10Mb up en volgens mij kan je makkelijk alles samen delen.
Dat is iid geen enkel probleem }>

Ik heb al 100/100 en meerdere VPN's. Downloaden is er niet meer bij. Video stream ik gewoon relatime. En het gevoel dat je bestanden (vroeger via omwegen als een server in Amsterdam) nog echt moet downloaden is totaal weg.
Voor de meerdere VPN's gebruik ik Endian Firewal met Open VPN.

Je went er snel aan, dat kan ik je wel zeggen :9~
Waarom beginnen de providers steeds met glasvezel aan te leggen in de kleinste dorpen? Waarom niet gewoon in Utrecht ofzo?

:(
Het hangt vaak van de gemeente af of er glasvezel komt te liggen, niet van de ISPs
Dit is zeker niet waar. Een gemeente MOET zelfs meewerken als een partij een nieuw netwerk wil aanleggen.

Wat wel mogelijk is, en ook een keer gebeurd is, dat een gemeente niet tegen werkt maar ook niet mee werkt.
Nou, dan niet..... Project gaat 5 jaar in de koelkast en op naar de volgende wijk of plaats. We zijn nog wel 15 tot 20 jaar bezig met het aansluiten van alle woningen in NL. Dus dan komen we later wel terug.

De snelste manier om je wijk (of gehele plaats) van FttH te laten voorzien is een site/actie te beginnen. Kijk maar eens naar voorbeelden als nieuwlandopglasvezel.nl zielhorstopglasvezel.nl of zeewoldeopglasvezel.nl
Er was ook een site (waar ik toevallig op stuitte) waar je als je geinteresseerd was in een glasvezelverbinding, je postcode en emailadres achter moest laten. Dat heb ik gedaan, en een dik jaar later hoor ik dat er hier (in Meppel) ftth komt. Daar ben ik wel blij mee natuurlijk ;) Ik vraag me af of die site daar ook iets mee te maken had.
Jazeker!!!

Alle "handtekeningen" (voor zo ver je daar tegenwoordig via het www over kan spreken) worden keurig afgedrukt en in een mooie kaft bij een bank afgegeven. En die bank geeft dan weer centjes om het project van te betalen. Dus iedere aanmelding telt. Of deze nu via een actiegroep (vraagbundeling heet dat netjes) of via een ISP als XMS is verzamelt, dat maakt niet uit. Reggefiber moet bij de bank aannemelijk kunnen maken dat ze hun geld ooit een keer terug krijgen.
Een gemeente mag niets blokkeren, maar ze zijn niet verplicht subsidie te geven. En *dat* hangt wel degelijk van de gemeente af, maar subsidie is wel de beste manier om een glasnetwerk dat net niet rendabel wordt geacht toch gerealiseerd te krijgen.
1) "nieuwe" techniek

2) als je eenmaal een klantenbestand hebt zijn de kosten die ze maken in steden te verantwoorden, starten in dunbevolkte gebieden is dus logisch omdat ze wat betreft startkapitaal minder nodig hebben en tegelijk kunnen ze een groter gebied in eens doen.

Het regelen van vergunningen etc is in dunbevolkte gebieden is over het algemeen makkelijker dan in de grote steden
blijf t vreemd vinden. Nabij Delft zijn zowiezo 4 vinex locaties waar duizenden woningen worden/zijn opgeleverd, allemaal met fiber vanaf de telco centrale tot in de meterkasten. Er is alleen geen enkel bedrijf wat het wil/kan belichten.
Wrs omdat het in kleine dorpen (nouja, Leiden, Soest...) goedkoper is dan in grote steden. Die laatste zijn vaak oude steden, waar de fysieke infrastructuur veel te onhandig is. Er liggen vaak ook geen/weinig holle buizen in de grond om kabels doorheen te schieten.

Daarnaast heeft een grote stad wellicht teveel aansluitingen per oppervlakte, waardoor er weer duurdere kabels de grond in zouden moeten.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 26 februari 2010 19:34]

Grote gebieden delen we gewoon op. Gewoon meer POP's plaatsen.

En Amsterdam en Amersfoort vind ik niet bepaald een dorp of kleine plaats. Maarja, als je New York of LA kent dan is Amsterdam maar een Campus... :X
Van grote steden kun je ook weer zeggen dat er juist meer vraag is, en meer subsidie beschikbaar is. Maar dat haalt mijn verklaring nog niet onderuit, denk ik ;)
Er is een groot probleem met flats.
Deze zijn vaak extreem moeilijk goed aan te sluiten.
Vaak moet dan iedereen in die flat thuis zijn om op de bovenste etage een aansluiting te kunnen realiseren. Dit omdat vaak de kabels door andere meterkasten heen lopen.

Is natuurlijk wel afhankelijk van de bouw van de flat, maar zeker de oudere flats (dus juist die in zulke steden staan) hebben dit probleem.

Daarom kan Almere wel makkelijk, aangezien die veel laagbouw heeft en de flats die er staan zijn al anders gebouwd.
meeste flats zijn voorzien van centrale leidingen. eventueel kun je glas tot in de centrale technische ruimte doen en dan de bestaande bekabeling gebruiken voor het eindtraject.
En dat zijn nou juist die iets nieuwere flats;)
En tussen de centrale ruimte en de flats zelf kun je over bestaand koper vaak heel goed vdsl2 fullspeed leveren, is ook 100/100. Of natuurlijk als het van zichzelf een cable boer is, lekkere docsis 3.

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 3 maart 2010 15:14]

Omdat in de grote steden de vergunningen krijgen bijna onmogelijk is door de bureaucratie, omdat men in de grote steden geen cent te besteden heeft door de extreem hoge woonlasten wat in een wat kleinere stad in beide gevallen een stuk gunstiger uitwerkt voor de aanbieder.

In Lelystad zou men ook de boel gaan verglazen, handtekeningen etc gezet, maar de "crisis" heeft de boel stilgelegd. Ik vind eht dna ook een toffe actie van tweak (waar ik trouwens ook klant ben) om als een van of misschien wel de eerste na de crisis dit aan te bieden.
Hier in Utrecht kunnen ze als het moet makkelijk de stoep een maand opengooien ivm. het riool, dus waarom niet om een paar kunststof buizen neer te leggen ;(
Euhm, het enige dat tweak doet is inprikken op een paar bestaande glasnetten, voor zo ver ik kan zien aan dit artikel.

Er staat niets over het glazen van nieuwe stukken.
Als Almere en mijn Enschede dorpen zijn, dan is Utrecht hooguit een groot dorp. }>

Ik kan alleen maar blij zijn met een concurrent op het KPN-net. Hier ligt sinds een jaar KPN glas in de straat en ik vond de prijzen tot nu toe niet echt concurrerend.
Ik kan alleen maar verklaren dat Almere in 2003- tot 2005 door de EU,
verklaard is tot de snelstgroeiende stad van heel Europa, let wel: Stad!
meer dan 25.000 inwoners groei per jaar, de EU heeft daarop verklaard
dat Almere de hoofdstad (A'dam) qua opervlakte gaat inhalen binnen 2-3 jaar.
Noem dat maar een dorp....

Maar om even OnTopic te blijven, Almere is wel de eerste stad die in zijn geheel Glasvezel heeft van heel Nederland, dus alle stads-delen: Almere-stad, -buiten, -hout, -haven, -poort.
Hopelijk komt Tweakers Glas door ook... ;)
In Utrecht heb je ook glasvezel.

Ik zit hier in Lunetten met Xmsnet. 32.95 per maand voor 50Mbps up/down.
De beschikbaarheid van glasvezel in Utrecht is zeer beperkt. Alleen particulieren die bij portaal een woning huren hebben toegang, en nog een aantal kleine wijken.
Helaas is bij ons (Oudwijk) nog geen glasvezel te bekennen.
Ook in Utrecht is het langzaam aan het groeien.

Kijk maar eens op dit kaartje van XMS.
http://utrecht.opglasvezel.nl/
sorry, maar dat plaatje is al ca. 2 jaar zo en binnen die rode vlakjes kan je als je een eigen woningbezitter bent nog steeds geen glasvezel aanvragen. Je postcode en emailadres achterlaten heeft mij in de afgelopen 2 jaar nog geen enkele reactie van XMS opgeleverd. En nee, ik ga niet zelf lopen flyeren om een abonnement te mogen afsluiten.
Almere een dorp? Het is de 7e stad van Nederland, en de snelst groeiende. Lijkt me dus een vrij logische keuze eigenlijk. Ook een Enschede of Hilversum zou ik nou niet bepaald dorpen willen noemen.

Het lijkt me nogal logisch dat je steden kiest waar je forse klandizie kan krijgen omdat er weinig andere aanbieders actief zijn. In Utrecht heb je dan meteen wel heel veel concurrentie natuurlijk.
Dan lijkt me Hoevelaken geen goede keus. UPC was hier erg vroeg met 120 mbit/s internet. Kabelinternet is hier al beschikbaar zo ongeveer sinds het uitgevonden is. ADSL was hier ook al lang beschikbaar. En sinds een aantal maanden is hier glasvezel van ongeveer 4 aanbieders te krijgen.
Hoevelaken was sowieso al vroeg met breedband. Ik herinner me Gelrevision nog, in 1998. 512K down/64K up met COM21 kabelmodems toen ISDN dialup voor de rest van Nederland nog het maximaal haalbare was.

Nu wordt er Reggefiber gelegd, ben benieuwd wanneer het actief wordt.
Almere een dorp? Het is de 7e stad van Nederland
Nee, Almere is een dorp en dat zal het altijd zijn.
Leg eens uit? Een dorp met stadsdelen? En ruim 188 duizend mensen?
Leg eens uit? Een dorp met stadsdelen? En ruim 188 duizend mensen?
Geen stadsrechten, net als Den Haag.
Hoevelaken is onderdeel van Nijkerk. Nijkerk heeft stadsrechten 8-)
Om zoveel mogelijk kinderziektes uit het systeem te kunnen halen zonder dat de naam van het bedrijf te gronde gaat door slechte services en beloftes die niet na worden gekomen.
Ik woon pas in een gehucht, 14 huizen groot en het heet Pol :D
het ligt minimaal een kilometer van andere dorpen af.
We hebben niet eens kabeltv en het snelste internet is 3,5mbit hier.

Dus als ik dit soort berichten lees denk ik... ;( mijn tijd komt nog wel! ;(
Ik woon in Eggewaartskapelle, 176 inwoners, 2,2Mbit ADSL, maar gelukkig wel kabel-tv ...
Hier wat verder was ooit de kleinste onafhankelijke gemeente van België gelegen, is nu een deelgemeente van Veurne: Zoutenaaie. Op zijn piek-moment had het 39 inwoners, nu 17. Ooit waren er zelfs evenveel kandidaten bij de gemeenteraadsverkiezingen als stemgerechtigden ...
dat is nog eens representatieve democratie
omdat in utrecht xms actief is en ze nu liever geen/minder concurentie willen omdat ze de investering terug moeten verdienen (alhoewel €200 euro aansluitkosten...). google is je vriend, vriend. |:(
Die 200 euro aansluitkosten is maar een schijntje van het totaal.
Maar hoeveel download houd je nou ongeveer over als je met 2 tv's tegelijk televisie kijkt bij een 30Mbps abbo?

[Reactie gewijzigd door Christiano007 op 26 februari 2010 19:43]

Volgens mij gaat dat over aparte vezels, en is de genoemde snelheid puur voor je internetverbinding.
Onzin, met Virtuele Connecties (en waarschijnlijk genoeg andere technieken) kun je prima bandbreedte vanaf centrale to residental gateway reserveren en dat gaat gewoon door dezelfde vezel.

@Christano007:
Even informeren bij de ISP hoeveel bandbreedte ze per stream reserveren en hoeveel streams geleverd worden.

[Reactie gewijzigd door PhatFish op 26 februari 2010 20:44]

Nee, IP-TV gaat over de IP vezel.
De CATV vezel is in gebruik voor HF (Hibride Fiber) de zelfde techniek die UPC, Ziggo, CaiWay enz enz gebruikt.
Met een beetje mazzel worden die kanalen zodanig gesplitst dat je 30 mbit gewoon dedicated voor je internetverbinding blijft :)
Tot nu toe is de verbinding naar de woning 100Mb (zal opgeschaald worden naar 1Gb de komende tijd). Zolang je geen 100Mb abbo hebt zal je dus niks merken van IP-TV streams en/of telefonie (64k per gesprek).
Zodra je een 1Gb CPE (modem zeg maar) hebt met een 200Mb abbo dan merk je er wederom niks van. Tot dat je een keer een 1Gb abbo neemt en 3 HD streams start van 15Mb p/s. Ben je verdorie zo maar 4,5% van je verbinding kwijt :+
Tweak, dat in 2002 onder de naam TweakDSL aan Tweakers.net ontsproot maar al jaren geleden werd verzelfstandigd, maakt gebruik van het glasvezelnetwerk van KPN.

Wil de redactie zo vriendelijk zijn om het schuingedrukte tekst te veranderen naar "het glasvezelnetwerk van Glashart"! Dank u.

KPN legt zelf geen netwerk aan, op zakelijk na! Ze zijn in een joint venture met Reggefiber en onder de naam Glashart legt Reggefiber een open glasnetwerk aan, welk de doelstelling heeft om heel Nederland te bereiken.

Die zin zou kloppen wanneer het volgende erbij had gestaan:
*In het voormalige Casanet gebied. Casanet is trouwens ook weer opgenomen in Glashart, evenals KPN Glasnet wat in het zuiden van Enschede ligt.

[Reactie gewijzigd door vr6-only op 26 februari 2010 20:02]

De tekst klopt wel degelijk, tweak is een wholesale klant van KPN. Het komt hier op neer:
  • Glashart/reggefiber levert het netwerk tot de pop
  • KPN levert de verbinding over dit netwerk t/m het punt waar tweak deze afgeleverd wil hebben.
  • KPN levert de tvstreams
onduidelijk is voor mij hoe het qua apparatuur zit (is deze identiek met KPN, andere apparatuur?
Jouw telefoonaansluiting is van KPN, ongeacht of je bij Telfort zit blablabla. De kabel is gelegd en wordt beheerd door KPN.
Jouw TV aansluiting is van Ziggo/UPC/Caiway. De kabel is gelegd en beheerd door die firma. Klopt het zover?
FTTH Enschede is van Glashart! De kabel is gelegd en wordt beheerd door Glashart, niet KPN!

Tweak is een Wholesale klant op xDSL gebied, niet op FTTH. Providers sluiten een deal met Glashart en niet met KPN. KPN is namelijk zelf een Wholesale klant van Glashart.

Wat betreft je laatste vraag. Nee, apparatuur is van Alcatel en niet van Huawai.

[Reactie gewijzigd door vr6-only op 27 februari 2010 10:58]

Tweak (cambrium) is wel degelijk wholesale klant bij KPN voor FTTH, kijk maar op de volgende site hier staat onder national services / events een presentatie van 5-11-2009 waar cambrium als wholesale multiplay klant wordt genoemd.

In het wholesale aanbod aan cambrium zijn ze alleen vooruit gelopen op de symmetrische snelheden die ze ook zelf gaan aanbieden.

[Reactie gewijzigd door joop99 op 27 februari 2010 21:43]

Het gebeurt best vaak hoor, dat een wholesaler zelf weer wholesale doorverkoopt. Zo kan tegenwoordig iedere wholesale klant van Tiscali Wholesale (het voormalige BaByXL netwerk) via dezelfde interfaces ook WBA-A en WBA-E lijnen (KPN Netwerk) aanvragen als ze dat willen.

Als Tweak als wholesale klant is van KPN voor DSL, dan is het helemaal niet onlogisch dat ze ook via KPN wholesale glas gaan afnemen. KPN zal daarvoor waarschijnlijk gezorgd hebben dat Tweak dat met minimale aanpassingen aan hun interne systemen kan regelen.
Tweak, dat in 2002 onder de naam TweakDSL aan Tweakers.net ontsproot maar al jaren geleden werd verzelfstandigd, maakt gebruik van het glasvezelnetwerk van KPN.

Wil de redactie zo vriendelijk zijn om het schuingedrukte tekst te veranderen naar "het glasvezelnetwerk van Glashart"! Dank u.

[...]
Je hebt gelijk.!
KPN heeft maar 41% van de aandelen, dus technische gezien is het (nog :X ) geen KPN netwerk...

[Reactie gewijzigd door trankilo op 26 februari 2010 21:18]

Ja dus?? Reggeborgh is opgericht door VolkerWessels en Reggefiber is dus voor 59% van VolkerWessels. Daar hoor je in de praktijk toch ook niets over?

Punt is! Wanneer je roept dat het netwerk van KPN is? Dan klopt dat niet, punt! Of wil je zeggen dat Solcon en Concepts-ICT in RIjssen-Holten ook over het netwerk van KPN gaan? KPN heeft daar nul-comma-nul procent werk ingestoken. Zelfs de backbone is niet van KPN, maar van Eurofiber. Rijssen-Holten is exact hetzelfde FTTH netwerk als in Enschede.

Tenslotte. Op de buizen en fibers (DAC kabels) staat het volgende gedrukt "Reggefiber FTTH" en geen KPN glasvezel. Dus wederom, geen KPN netwerk!

[Reactie gewijzigd door vr6-only op 26 februari 2010 22:16]

Loopt die TV via DVB-C of via IP? En als het DVB-C is, is het dan gecodeerd? En wat "krijg" je om dat op te lossen?

Bij XMSNET krijg je trouwens een analoog TV-signaal (dat door het glaskastje dus naar analoog wordt omgezet). Briljant! Dan heb je dus "digitale" TV dat werkt op IEDERE televisie! :P

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 26 februari 2010 19:50]

Loopt die TV via DVB-C of via IP? En als het DVB-C is, is het dan gecodeerd? En wat "krijg" je om dat op te lossen?
Analoge TV gaat over de zelfde HibrideFiber techniek als bij de lokale kabel-TV-boer. De oude bekende coaxkabel dus.

Digitale, Interactive of IP-TV (hoe je het noemen wil) gaat over IP. Dus via een UTP / Netwerk -kabel zal ik maar zeggen.
Bij XMSNET krijg je trouwens een analoog TV-signaal (dat door het glaskastje dus naar analoog wordt omgezet). Briljant! Dan heb je dus "digitale" TV dat werkt op IEDERE televisie! :P
Analoge TV is geen digitaal, |:( dus....

[Reactie gewijzigd door trankilo op 26 februari 2010 21:52]

Analoge TV is geen digitaal
Kijk nou es naar de quotjes... het is digitaal omdat het over een puur digitale lijn gaat. Het signaal is dan misschien analoog, maar wordt digitaal getransporteerd. Nou wel goed?

Anders kun je ook wel zeggen dat DTV over de kabel helemaal niet digitaal is.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 27 februari 2010 20:47]

Hybridefiber is *niet* digitaal. Dat is juist het punt. Over een glasvezel kun je prima analoge signalen sturen, en dat doen ze daarbij dan ook.
Mja, bij XMS heb je ECHT het meest uitgebreide pakket voor nog nieteens een onschappelijke prijs.

Zowel analoge als digitale tv (dit laatste straks wel voor een kleine 5 euro per maand extra) en naast het analoge (standaard aanwezige) signaal straks ook nog de meest bekende zenders via dvb-c erbij.

Tweak zal (vermoed ik) wel via IPTV zijn.
77 euro per maand is wel erg veel, per jaar 924 euro.
Ik betaal nu 45 euro per maand voor 100/100 Mbit glasvezel Incl. Digitale TV en telefoon (OnsBrabantNet/Edutel), dat komt uit op 540 euro per jaar.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 26 februari 2010 19:42]

In een gebied waar er al glas voor minder verkrijgbaar is zullen ze niet veel klanten scoren nee. Maar geloof me, in de vele plakken waar glas nog niet verkrijgbaar is betalen mensen die bedragen graag. De 100mbit variant zal voorlopig misschien niet zo heel erg populair zijn, maar die 30/30 zal ik zo nemen als ik het vergelijk met het huidige lokale aanbod. Down zou ik wel sneller kunnen krijgen, maar er is echt niets te krijgen met meer dan 5Mbit up.
Mee eens.

En OnsNet kan je niet vergelijken met welk ander FttH netwerk dan ook (waar ook ter wereld zelfs).
Pfff... ik wou dat het bij ons hier in helmond kwam voor 77 euro (alhoewel ikzelf de 47 euro variant meer dan genoeg vindt voorlopig en 30Mbit up zit ik ook niet op te wachten), ik betaal nu 80euro per maand voor Chello classic/analoge tv/telefoon...
Er goede marktconforme prijzen!! Jezus, 100mb up and down, met digitale televisie en telefonie voor maar 77 euro!

krijg je hier ook een gratis news server bij?
Bij alle tweak abbo's zitten de nieuwsgroepen met een retentie van 180+ dagen :P

Edit: Op de homepage staat 300 dagen, bij de abbo's staat 240 en groeiend naar 360.

[Reactie gewijzigd door T_Spirit op 27 februari 2010 10:53]

Je loopt een beetje achter, is al boven de 240 dagen en ze willen uiteindelijk naar 360 (vraag me niet waarom).
Omdat retentie zich met name bij usenet direct verhoudt tot uitzoek -- net zo goed als een boekhandel liever 30k titels heeft dan 20k omdat ze dan vaker kunnen verkopen.
Retentie is ondertussen opgelopen tot ongeveer 250 dagen, er is onlangs een flinke update in de server geweest (alle 500gb schijven naar 1TB)
Zou je hier dan de 60MBit of de 20MBit variant krijgen? voor de 30MBit snap ik.. maja :)
Volgens mij heb je altijd de volledige capaciteit tot je beschikking, alleen bij de losse abbo's heb je een snelheidsbeperking.
Oja!!!

XMS kan wel eens wat klanten zien gaan verhuizen ;)

(met hun 5Mb graties (maar wel goeie) nieuwsservert :( )

[Reactie gewijzigd door trankilo op 26 februari 2010 21:00]

Echt super dit. Dikke middelvinger naar KPN en hun wazige a-symetrische verbindingen met idioot hoge prijzen. Go Tweak :D
Ik zie de ADSL-abonnementen van ISP's als Online (Ja, voormalig Wanadoo/Orange), Telfort, Alice, Tele2 en andere cheap-ass providers die voor een eurootje of 20 een kwalitatieve verbinding leveren ook al als middelvinger naar KPN. En ja, die verbindingen zijn asymmetrisch, maar ik weet wel zeker dat KPN echt niet blij is met deze "prijsvechters" :).
Uhh, Telfort is van KPN.

KPN is volgens mij niet eens bang voor prijsvechters, zoals zij zelf zelfs Telfort dus hebben, want de meeste nederlanders hebben toch, hoe dom dat dan ook is eigenlijk vind ik, de meeste vertrouwen in KPN, en daardoor kunnen zij gewoon hoge prijzen blijven vragen en genoeg mensen die er nog intrappen. Daardoor zijn zij bijvoorbeeld de enige die het nog kunnen maken om hun prijzen te verhogen zie bijvoorbeeld: nieuws: Xs4all verhoogt prijs van Pack-abonnement met 50 procent
het zijn vooral bedrijven die knp in leven houden ik dek niet dat kan nog veel verdiend aan particulieren maar bedrijfs lijntjes daarintegen leveren een klein fortuin op.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True