Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties
Submitter: White_Collar

XMS gaat vanaf november een pvr met hd-ondersteuning en een harde schijf leveren aan glasvezelklanten die iptv afnemen. Hierdoor kunnen kijkers uitzendingen pauzeren of opnemen terwijl een andere zender wordt bekeken.

XMS levert ftth via het glasvezelnetwerk van Glashart. Klanten kunnen televisie kijken via iptv, maar tot nu toe was er nog geen pvr verkrijgbaar die hd-uitzendingen kan opnemen. Vanaf november moet daar verandering in komen als XMS de Amino A532 Compact PVR zal gaan leveren, hetzelfde apparaat dat Tele2 al heeft ingezet voor zijn iptv-aanbod.

Klanten die al over een Amino settop-box zonder harde schijf beschikken, kunnen deze bij XMS voor 50 euro omwisselen voor de pvr-versie. De losse aanschafprijs bedraagt 249 euro. De Amino 532 ondersteunt hdtv met resoluties tot en met 1080i en heeft een harde schijf van 160GB. Aangezien XMS glasvezel levert via het Glashart-netwerk, ligt het in de lijn der verwachting dat ook andere aanbieders die gebruik maken van dit netwerk, waaronder Concepts ICT, Lijbrandt, Plinq en Tweak, de Amino 532 zullen gaan leveren.

XMS start bovendien een pilot voor de online opslagdienst netschijf. Volgens XMS zou de dienst dankzij de hoge uploadsnelheid goed bij glasvezelabonnementen passen. De proef loopt tot eind oktober bij ongeveer honderd proefpersonen met elk 50GB opslagruimte. Indien succesvol, zal de dienst in november worden gelanceerd. Beschikbare paketten en prijzen zijn nog onbekend.

Amino A532 Compact PVR Amino A532 Compact PVR
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Tja, helaas is dit een gesloten systeem dus moet gevraagd worden:
- Zijn er restricties aan wat je kunt opnemen? Als een filmmaatschappij of FIFA zegt dat je een bepaalde uitzending niet mag opnemen is het dan zo dat de STB de opname blokkeert?
- Kun je reclame doorspoelen of ben je verplicht de reclame van opgenomen programma's ook te bekijken?
- Kun je inhoud van de harddisk kopieeren naar externe media zodat je een opgenomen programma kan bekijken op een mobiele mediaspeler (smartphone, tablet, laptop, etc.) ?
Het is ook jammer dat ze (nog) niet met een firmware update zijn gekomen wat de volgende functionaliteit toevoegd aan de bestaande Amino's:

- Ondersteuning voor een externe harde schijf.
- Als je die eraan koppelt krijg je ook meteen PVR functionaliteit.
- Media Center functionaliteit zoals het afspelen van mkv/h264 met support voor DTS audio en externe subtitles. Zowel vanaf de externe harde schijf als vanaf een NAS in je netwerk.

En dan wat betreft opnemen: Gewoon alles in orgineel formaat opslaan, zonder restricties of encryptie. Op die manier kun je makkelijk de schijf/usb-stick afkoppelen en aansluiten op een andere TV met ingebouwde media player functionaliteit.


Het is belangerijk dat Glashart Media zo open mogelijk blijft werken. Dat is nou net wat ze onderscheid van monopolisten als UPC en KPN.

[Reactie gewijzigd door Alexander01 op 29 augustus 2010 15:26]

ehhh, niet om flauw te doen, maar KPN's glasvezel netwerk(reggefiber) is ook open voor anderen hoor, dus dat onderscheid zie ik niet echt...
Ja, maar KPN timmert wel alles dicht. Zowel hun apparatuur als hun signaal. Geen haar beter als UPC dus.
Je geeft een wensenlijst. Dat is leuk en aardig maar de vraag van ari3 is een stuk specifieker en gaat over de werkelijkheid. Wat kan en mag je met dat ding. En daar geef je totaal geen antwoord op.
Je zal geen enkele STB tegenkomen die de restricties die jij aangeeft niet implementeert.
Of ze gebruikt worden is een andere vraag.
Nou nou, volgens mij heb je nogal een hoge pet op van de gebruikte techniek. ;-) Zo spannend is het allemaal niet hoor. Het is gewoon een MPEG-stream diegemulticast wordt en die je ook zonder STB kunt aftappen. Pak een Linux-bak met VLC, geef em een willekeurig IP-adres en je bent klaar. Voor Windows heb je DVB-link (of iets vergelijkbaars) nodig om het aan de praat te krijgen in Windows Media Center. Je moet alleen nog weten wat de multicast-adressen zijn. Maar een beetje zoeken op Internet en je komt een heel eind... :)
Ach, ik gebruik al een half jaar Windows Media Center met DVBLink for IPTV en een linux router om m'n IPTV (zelfde bron als XMS gebruikt) op te nemen, te pauzeren, etc...

Het kan dus al lang
Pure nieuwsgierigheid: Waarom een router er tussen??
Omdat IPTV op de nieuwere glasvezel netwerken (met Genexis modules) op een ander VLAN zit dan dat waar je je router op aansluit! Je moet dus apart UTP kabels trekken om bij de TV te kunnen (met aparte NIC's in ieder apparaat dat je extra van IPTV gebruik wil laten maken).

Met een goede router met een IGMP proxy kan je de streams ook naar je gewone netwerk toe krijgen :)
Juist, en OnsNet heeft een aangepaste DHCP request nodig en dat is (zonder heel veel moeite te doen) niet mogelijk in Windows 7. (Hiermee fake je de Amino kastjes die je standaard krijgt)

Ben overigens net verhuisd, heb nu mijn eigen huis en ben net een nieuwe router aan het bouwen om m'n IPTV traffic ook over hetzelfde LAN te routeren.
(Simpel gezegd: Debian Lenny, Shorewall en igmpproxy)


En inderdaad: streamen naar m'n werk is ook heel handig :D
Het aanpassen van de dhcpcore.dll met een hex-editor is toch niet heel veel moeite? In het Lijbrandt topic staat precies wat je aan moet passen.

btw: Als je de Amino op een dual-wan router aansluit kun je geen firmware updates meer doen en diensten als uitzendiggemist werken niet meer.

[Reactie gewijzigd door Alexander01 op 30 augustus 2010 14:20]

Zodat je de streams kan afspelen op meerdere computers/TVs?
Zodat je geen extra kabel hoeft te trekken van je modem naar de TV?
Zodat je je buurman kan matsen met gratis IPTV via een wifi bridge?
Zodat je de streams door kunt voeren naar het WWW en op het werk kunt kijken?
Zodat.......

[Reactie gewijzigd door donny007 op 29 augustus 2010 17:19]

Tuurlijk kan het, maar kan elke consument het? En kan je daar als bedrijf fatsoenlijke ondersteuning op geven? Je weet het antwoord zelf al he }:O
tsss, heb net m'n tweede amino binnen voor hdtv, en komen ze een paar weken later met dit nieuws. En de amino 130 koste al 199, dus die 50 euro bijbetalen is gewoon de normale prijs voor al bestaande klanten.

Hoop dat ze wel opschieten met het uitrollen van de 200 mbit abbo's want 2 amino's tegelijk op de lijn kost een boel bandbreedte ( 20 Mbit van de 100 !! )

|:(
Ik heb me laten uitleggen dat er 1 glasvezelader voor Internet en telefonie wordt gebruikt en de ander voor TV. Als dat inderdaad het geval is dan zouden TV en Internet geen invloed op elkaar moeten hebben. Of dat ook werkelijk waar is durf ik echter niet te zeggen. Toen ik nog met glasvezel werkte was het in elk geval niet mogelijk om 2 richtingen over 1 ader te laten lopen, maar goed, dat is inmiddels ook al weer een jaar of 10 geleden en de techniek heeft vast niet stilgestaan in die tijd.
De TV vezel wordt gebruikt als COAX vervanger, daar komt het analoge/digitale TV signaal op binnen, via de internet vezel komen de IPTV streams binnen.

De TV vezel is ook read only, de internet vezel kan zenden en ontvangen, dat moet ook wel wat het IPTV kastje vraagt een bepaalde stream op en moet zich kunnen identificeren, bij digitale TV (DVB-C) gebeurt de identificering via de smartcard die enkel het signaal ontsleuteld.

[Reactie gewijzigd door donny007 op 29 augustus 2010 17:16]

De DVB-C van Glashart is onversleuteld, er is dus geen smartcard benodigd.
DVB-C van onsbrabantnet/hertzinger is versleuteld met Conax, er is dus wel een smartard voor nodig.
Volgens mij hebben ze dat er een tijd terug al afgehaald. Maar ik hoop dat het snel overal omgegooid gaat worden zodat elke standaard DVB-C ontvanger kan omgaan met het DVB-C signaal. Met dat afwijkende DVB-C signaal wat ze nu hebben lukt dat niet. Bij OnsBrabantNet is men al begonnen om het om te gooien in een aantal gebieden. Ik hoop dat Eindhoven snel volgt!

[Reactie gewijzigd door Alexander01 op 29 augustus 2010 19:01]

Bekijk het van de andere kant: je kan nu al HD-kijken en straks zonder meerkosten upgraden naar HD kijken plus opnemen. Je hebt geen financieel voordeel, maar je wordt ook niet keihard genaaid. Prima toch?
160gb, en dan opnemen aan 1080i
Dat komt goed... 8)7


--edit--
i, dan maar ;)

[Reactie gewijzigd door mendel129 op 29 augustus 2010 14:32]

Mwach... volgens mij passen ze h264-compressie toe... dan is het best redelijk te doen volgens mij. En het is trouwens 1080i ;)

1080P x264 films zijn vaak iets van 4-5GB geloof ik... dus kan je 32 films opslaan, of zo'n 50 uur. Niet slecht opzich.

[Reactie gewijzigd door woekele op 29 augustus 2010 14:37]

1080p speelfilms van normale lengte zijn tussen de 11 en 15gb (x264), dus ongeveer 11-14 films, zo'n 26 uur.

720p daarentegen (wat gelijk staat aan 1080i) zijn rond de 7-8
Ik zit nogsteeds te wachten tot je ergens iptv kunt bestellen los van je internetverbinding.
Dan hebben we tenminste concurrentie, niet zoals die nep concurentie met het afnemen van een analoog pakket van tele2.
Volgens mij is het lastige dat ze voor iptv multicast gebruiken en elke internetleverancier zal verschillende apparatuur en instellingen gebruiken, waardoor het moeilijk is om iptv uniform werkend te krijgen onafhankelijk van je provider.
En dat de netwerken van ISP's multicast data onderling moeten gaan uitwisselen. No way dat je ze zo gek krijgt..

Unicasten kan ook wel, maar dit is zo extreem inefficient dat geen enkele IPTV boer dit kan aanbieden en er nog winst op kan maken...
Dit aparaat lijkt trouwens wel erg op dat van tele2.
Het is ook dezelfde decoder als Tele2 voor IPTV gebruikt.
Wij hebben dezelfde IPTV player (zonder opname mogelijkheid) van OnsBrabantNet (100Mbit synchroon fiber), super mooi beeld, beter dan 1080i via digitale TV of Satteliet, een klein nadeel, als je een reciever via toslink(optical) aansluit zit er een vertraging van 500ms~1s tussen beeld en geluid, dat is vrij storend.

Opnamen maken kan ook zonder PVR versie, sluit de netwerk kabel aan op je PC, kloon het MAC adres, en je kunt met VLC de streams openen en opnemen (ook de zenders waar je niet voor betaald maar dat terzijde).

[Reactie gewijzigd door donny007 op 29 augustus 2010 17:02]

De vertraging zit in de weergave van het beeld door de TV, niet in de toslink. Je kunt de beeldverbetering van de TV uitzetten om dit te verbeteren. De meeste receivers kunnen tegenwoordig ook een vertraging van het geluid instellen zodat het gelijk loopt met het beeld.
En sommige TV's hebben ook weer een optical out, zodat je de geluidsdoorvoer (en dus vertraging) via de TV kan doen.
Zelf ben ik IPTV-klant (lijbrandt) bij OnsBrabantNet in omgeving Eindhoven. Hier wordt gebruik gemaakt van de Amino a130, welke niet over opname-mogelijkheid beschikt. Wel weet ik zeker dat als ik met 50 euro bijbetaling een opnamemogelijkheid zou krijgen, ik deze gelijk zou nemen.
Dus hopelijk bevalt dit bij XMS goed en gaat OBN dit overnemen.
XMS gebruikt zelf ook de Amino 130 voor HDTV.. Deze kan je nu dus omruilen voor een Amino 532 met bijbetaling van 50 euro als je dat wilt.. De omruilaktie geldt overigens niet voor mensen die een Amino 110 hebben voor gewone digitale TV (via XMS) volgens mij.. Zou prijstechnisch ook niet kloppen aangezien de Amino 110 100 euro goedkoper is dan de 130..
Even nieuwsgierig. Bevalt Lijbrandt een beetje als provider en is de verbinding stabiel? Haal je ook de beloofde Mb/s?
Ik heb ook Lijbrandt, maar dan in Hillegom. En ja je krijgt 25MBit volgens hun site, maar ik haal 50 down en 40 up met m'n linksys router ertussen, wat dus duidelijk de bottleneck is. Verder is de verbinding altijd goed geweest. Al zijn hun peerings niet echt top vergeleken met Ziggo bijvoorbeeld.
Ben ook benieuwd. Ik hoop dat ONE dit oppakt.

Dan bestel ik er zowiezo een (waarschijnlijk 2 extra als die mogelijkheid aangeboden wordt)
De IPTV streams zijn grotendeels 12 Mbit h264. Er is 152.588MB beschikbaar. Dit zijn dus 1.220.703 Mbits. Als je dit deelt door 12 en vermenigvuldigd met 3600 krijg je 28,26 uur.

Niet heel slecht dus, maar veel is anders. :P

(Thanks Woekele, verkeerd gelezen :Z)

[Reactie gewijzigd door Mojo op 29 augustus 2010 17:17]

Maar er is toch 160.000MB beschikbaar? :) Eigenlijk 152588MB :P Dat zijn dus 1220703Mbits. Als je dat deelt door 12Mbps en deelt doort 3600 seconden krijg je 28,26 uur :P
Mooi, ik hoop dat mijn nieuwe provider Lijbrandt hem ook gaat leveren. Ik zal tegen november ook wel aangesloten zijn..... hoop ik.
Ik hoop dat dit ook bij Lijbrandt, en andere ISP's die de TV dienst van Glashart Media aanbieden, gaat gebeuren!

XMS levert namelijk ook het signaal van Glashart Media, dus als er een box met harddisk komt die op dit netwerk werkt, dan moet het in theorie ook op andere netwerken van Glashart Media werken!

Tenzij er bij de div. ISP's ook nog verschil in de netwerken zit qua onderscheidende settopbox-features ofzo :S