Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 157 reacties, 45.439 views •

Voor het onderhouden van de mmog World of Warcraft heeft Blizzard 13.250 bladeservers staan, met in totaal 75.000 cpu-cores en 112,5 terabyte aan ram. De servers huisvesten 1,3 petabyte aan data. Er werken 4600 mensen aan het spel.

Blizzard's Frank PearceBlizzard Entertainments lead producer J. Allen Brack en vice-president Frank Pearce hielden een toespraak tijdens de Game Developers Conference die plaatsvindt in Texas. In de toespraak maakten de heren enkele cijfers met betrekking tot het spel bekend. Zo liet Pearce weten dat de Blizzard Online Network-groep datacenters over de hele wereld beheert, vanuit een centrale controlekamer in Irvine, Californië. Het serverpark bestaat uit 13.250 bladeservers, waarin 75.000 cpu-cores zijn ondergebracht. De servers hebben 112,5 terabyte aan ram en huisvesten 1,3 petabyte aan data. De hoeveelheid data die de servers versturen is ook flink. Alleen al voor het downloaden van de recente patch 3.1 werd 4,7 petabyte aan data van de server getrokken.

Blizzard's J Allen BrackBrack maakte duidelijk dat het een flinke klus is om patches voor het spel te maken. Doordat het spel in verschillende talen uitgegeven is, moeten ook de patches in alle talen verschijnen. Dat wil zeggen dat van elke patch tien verschillende versies moeten verschijnen, die ook allemaal getest moeten zijn voor ze vrijgegeven mogen worden. Pearce vulde aan dat spelers van de Engelstalige versie inmiddels in de minderheid zijn en dat er meer spelers zijn die het spel in een andere taal spelen. Omdat testen steeds meer werk kost, werken op de testafdeling 245 mensen. Die testen vooral of alle quests in het spel nog werken na een nieuwe patch. Dat is een flinke klus, want in de oorspronkelijke versie van WoW zaten ruim 2600 quests. Met de eerste uitbreiding, The Burning Crusade, werden er ongeveer 2700 toegevoegd en met Wrath of the Lich King nog eens 2350. Dat brengt het totaal op 7650 quests. Sinds de lancering van het spel hebben de testers ongeveer 180.000 bugs gevonden die inmiddels opgelost zijn. Hoeveel bugs er nog openstaan, maakten de sprekers niet bekend. Ze lieten wel los dat het spel bestaat uit 5,5 miljoen regels code, geschreven in C++ en Lua.

Toch is de testafdeling bij lange na niet de grootste groep mensen die werkt aan World of Warcraft. De game masters, die in het spel aanwezig zijn om direct hulp te kunnen bieden, is de grootste groep. Daar heeft Blizzard er 2056 van in dienst, verspreid over Noord-Amerika, Europa en Azië. Daarnaast zijn er nog 340 billing managers, die helpen bij betalingsproblemen.

Brack en Pearce gingen ook nog in op het ontstaan van WoW. Na de rts Warcraft III wilde Blizzard verder met een game die de werktitel Nomad kreeg. Het zou een rpg moeten worden, die in teams te spelen zou zijn. Het spel moest voortborduren op de rpg-elementen die in The Frozen Throne, de uitbreiding voor Warcraft III, ingevoerd waren. Angstaanjagende aliens zouden de hoofdrol spelen in het spel, maar het lukte Blizzard maar niet om de juiste stemmen te vinden voor het spel. Na maanden zoeken besloten ze Nomad aan de kant te schuiven en zichzelf de vraag te stellen; 'wat zouden we doen als we vandaag een nieuw project zouden starten?' Dat werd World of Warcraft.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (33)

Reacties (157)

Reactiefilter:-11570153+161+20+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Nou lijkt dat heel wat - 75.000 cores, maar een beetje supercomputer heeft er 2 x zoveel. De huidige nummer 1 heeft er 129.000 en verbuikt 2.4 MW. Met 1400 TFlops rekent 't dan overigens wel lekker snel door...

(zie ook http://top500.org/list/2009/06/100)
Ja maar dit is totaal niet te vergelijken met een super computer.
Het is een server park (verdeeld over locaties) waarbij ze waarschijnlijk een heel slimme load ballancing hebben geimplementeerd
Slim?

De blizzard load balancing bestaat uit tweakers1.net, tweakers2.net, tweakers3.net en laat de gebruiker zelf maar kiezen welke web server hij kiest.

MMO's zijn niet te load balancen, tenzij je met instanties gaat werken, wat WoW does niet doet.
Ik weet natuurlijk niet hoe dit bij WOW geregeld is. Speel het zelf namelijk niet. Ik kan me wel voorstellen dat in zo'n omgeving wanneer jij gaat spelen jij automatisch geplaatst wordt op de dichtstbijzijnde center

Zoals jij het zegt zullen er dus enorm veel verschillen tussen de servers zitten (qua load)
WoW heeft ook gewoon aparte servers voor de wereld en instances. Dat was hun grootste probleem het eerste jaar waarom ze het niet goed kregen en we elke dag weer miserie en crashes konden verwachten.
Is nu beter opgelost, alleen spijtig dat je soms een uur nodig hebt om een instance in te geraken.
Instance probleem is onlangs verholpen op zo goed als alle EU servers.

En iedere server heeft weer een andere populatie, servers kunnen vol raken, waarbij gratis migratie aangemoedigd wordt.

Dus ik denk dat ze per wereld een server hebben gereserveerd.
Nummer 4 heeft er 51200...dat is 2/3 van de WoWfarm...

Nummer van de cores zelf zegt helemaal niets.

[Reactie gewijzigd door Abom op 18 september 2009 13:01]

Ja maar die supercomputer is niet bedoeld om een spelwereld te hosten.
Hoe is het mogelijk, zoveel mensen en zulke enorme cijfers. Het is en blijft een mooi spel. Dan mag het ook wel kosten.
aantal spelers over de hele wereld x plusminus 10 euro (afgerond) per maand :P
In een aantal dichtbevolkte landen betalen ze geen 10 euro per maand per persoon, maar een heel stuk minder
Daar zijn de kosten ook wat minder mocht Blizzard daar een server hebben staan.
Het billing model in deze landen is niet te vergelijken met hoe het hier gebeurt. Er wordt daar bijvoorbeeld betaald voor een aantal uur in-game in plaats van per vaste tijdsperiode. Op die manier is het veel makkelijker om met kleine bedragen te werken.

Het zou zomaar kunnen dat de echte die-hards daar ook op 10 euro per maand, of zelfs meer, uit komen.
Nederland is toch wel één van de meer dichtbevolkte landen hoor :+
Dat is onzin, de stedelijke gebieden in Oost-Azië zijn buitengewoon veel dichtbevolkter. Alleen in Shanghai wonen al zo'n 25 miljoen mensen, en dan heb ik het nog niet over Hong Kong, Tokio, Bangkok, Jakarta, etc.
Dat is geen onzin, Hij heeft het over het land niet over een stad, China is heel dun bevolkt buiten de steden. De stad mag dan dichtbevolkt zijn het land is het zeker niet.
http://nl.wikipedia.org/w..._naar_bevolkingsdichtheid

Woehoe we staan 27ste :)
27 Nederland 397,7/km² (2009)[6]

China ietsje lager idd
77 China 139,5/km² (2009)[8]

grote winnaar is natuurlijk Macau
1 Macau 21.532,5/km² (2009)
De 26 landen voor Nederland zijn op een paar uitzonderingen zoals Bangladesh na gewoon veredelde steden en eilanden, niet de beste afspiegeling.

Wat opvallend is, India heeft maar een heel iets lagere waarde dan Nederland op plek 31. Als je je dan indenkt hoe groot dat land is....
Is Macau bijvoorbeeld wel een officieel land? Volgens mij niet en dat geldt voor meer bvan die vage 'staatjes' in de lijst. Als je die schrapt staat Nederland echt wel hoog hoor.

[Reactie gewijzigd door DarkTemple op 19 september 2009 23:22]

Ik zou wel willen weten hoeveel energie die servers bij elkaar verbruiken, inclusief koeling e.d. :)
Waarschijnlijk evenveel als een grote Nederlandse stad, of zelfs nog meer. Dit is wel het meest milieu onvriendelijke spel ooit :D
Hoe milieu onvriendelijk? CO2 is goed voor het milieu.

Maar goed, tis wel de grootste MMO ooit.
Maar goed, tis wel de grootste MMO ooit.
Die paar spelers de grootste MMO ooit noemen? Meest gespeelde Westerse MMO, ok. Maar de Koreanen en anderen Oostersen hebben tig MMO's met meer players. Daar is 11 miljoen spelers wisselgeld.
@ ruuddieboy

bron?
Waarschijnlijk is dat voetbal.
Hele volksverhuizingen...
En dan worden daar nog niet de computers van degene die het spelen en alle apparatuur die nodig is om de verbindingen tot stand te brengen meegerekend...

Waar is de tijd gebleven dat we ganzebordden bij kaarslicht of tikkertje buiten...
net zolang als je er zelf van gemaakt hebt, beide voorbeelden zijn nog prima mogelijk ;)
Schatting... zo'n 6000KW per uur. Dus op jaarbasis een stroomrekening van 52560000 kwh. Als je dan rekent op 20 cent per kwh, dan kom je dus op 10512000 euro per jaar.
Dan moet het ook wel wat kosten...
Uit te cijfers te zien is er nu ongeveer 11 000 000 / 13250= 1 server per 850 spelers
En spelen er 850 / 5= 170 spelers per core.
Als we de test servers e.d. even verwaarlozen.

Lijkt op zich vrij economisch als al die mensen zelf minimaal 1 core pp hebben als het niet
2 3 of 4 of meer is.
Je kunt niet zo makkelijk cores op het aantal spelers delen.

Er zijn world servers die de accounts bijhouden, dus of je wel in mag loggen als je betaald hebt. Er zijn servers die de realm bijhouden, er zijn servers die de instances runnen, en er zijn servers die de battlegrounds (cross-realm) runnen.

Het zal me ook niet verbazen als databases voor inventories, auction houses, chat, voicechat, ingame mail, achievements, quests en zo ook op eigen machines draaien.

Kortom, de servers hebben verschillende rollen. "Spelers per core" zal een gemiddelde zijn, maar zal weinig zeggen over de load, daarvoor zijn de rollen te verschillend.
1 blade != 1 Gameserver

1 server bestaat uit zo'n 5 blades afaik:

1 Blade voor Kalimdor
1 Blade voor Eastern Kingdoms
1 Blade voor Outland
1 Blade voor Northrend
1 Blade voor Instances

Dan zijn er ook nog servers voor de webpagina en forums, userbeheer, login servers, noem maar op.

Met deze berekening kom je op ~4500 spelers per server. Lijkt me realistischer.
Zijn flinke cijfers, alleen begrijp ik nog altijd niet wat men aan dit spel zo goed vind. Ik heb me er een uurtje mee bezig gehouden om te kijken wat er nu zo speciaal aan is, .. wat een kutspel zeg, en die grafix zijn zo verschrikkelijk slecht, zelfs op de hoogste resolutie. Ik heb het er terug afgesmeten. Nee dank u. Maar toch iedereen veel plezier ermee.
Knap hoor, dat jij in een uur een nuttige inschatting maken over een MMO.
pff.. kijken naar de graphics van een spel dat al behoorlijk wat jaren meegaat. maar ze zijn wel functioneel, en sfeervol, en dat is hetgene war de meeste nieuwe MMORPG's aan voorbij gaan.

en waar het eigenlijk om gaat, is de gameplay. En die is zeker wel goed. Het is geen 'snel, snel, snel' spel, maar een spel waar je in moet groeien. En waar een groot gedeelte pas vrij komt als je eenmaal lvl 80 bent.
heel mooi om te lezen. heel mooi dat een spel, waar zoveel mensen plezier aan beleven, zoveel banen schept.
En nog veel meer mensen verslaafd en werkloos maakt.
Nee, games zijn niet echt goed voor de economie.
Als je werkloos raakt door een mmo is er al iets goed mis met je ;)
nou het zijn er toch meer dan je denkt hoor, het werkt echt als een verslaving
nou het zijn er toch meer dan je denkt hoor, het werkt echt als een verslaving
Mijn punt was juist dat het niets met het spel te maken heeft, maar meer een symptoom is van een persoonlijk (mentaal etc) probleem, de verschijningsvorm kan totaal anders zijn per persoon en in dit geval uit het zich toevallig via een game.

maw, de stelling dat games niet goed zijn voor de economie is gebaseerd op een foute aanname en heeft dus geen grond
Daarom zeg blouwekip dat ook, er zit iets goed mis bij die mensen om eerlijk te zijn.

Ik snap best dat een RPG van dit formaat je aanspreekt maar om nou je prive leven op te zeggen voor een spelletje :S nee sorry gaat er bij mij niet in dan zit er gewoon iets fout bij je
Ik heb mensen gekend waarbij (helaas) de relatie stuk liep om dit spelletje.. :s

[Reactie gewijzigd door xistor op 18 september 2009 12:51]

Ja, het komt voor. Ja ook in Nederland. Betekent het dan opeens dat het normaal is? Nee, het blijft gewoon absurd als je dat laat gebeuren.

Al is het jammer dat er weinig aandacht is voor de mensen die het wel overkomt. Tenminste, dat idee heb ik. Ik heb me er niet echt inverdiept.

On-topic:
Best wel ziek, die cijfers. En dat allemaal voor een spelletje... Nu begint OnLive toch wat meer vorm voor mij te krijgen, eerlijk gezegd.
Ach, we reguleren alles wat verslavend is, behalve MMO's.
Dat wordt ook gewoon gereguleerd - het wordt niet illegaal verspreid, gaat over open verbindingen die na te kijken zijn, wordt legaal verkocht in winkels die de verkoopcijfers bijhouden, betaling gaat over controleerbare kanalen, etc.

Je opmerking deugt dus niet helemaal, of je hebt gewoon niet door wat je zegt en wil gewoon een opmerking slash troll maken.
maar jah spellen zijn officieel nog niet als verslavend bestempeld... niet zoals roken, of drugs gebruiken.... de ene kan een fysieke verslaving zijn, psychologisch of een combinatie van beide... Wow (of andere mmorpg's) kunnen ook een mix zijn, gewoon mentaal maar ook fysiek in die zin dat veel van die verslaafden ook niet echt graag fysieke contact hebben met andere mensen maar daadwerkelijk liever achter hun pc zitten zonder mensen in de buurt...
En er mag zeker meer hulp geboden worden, en niet alleen van die Amerikaanse ex-verslaafde die wel erg goed werk levert maar zo enorm veel kost (volgens mij 10.000+ euro) dat het gewoon geen nut heeft....
Geen speciale belasting (roken) geen leeftijdsgrens (geen echte controle erop iig! alcohol) geen voorlichting, geen speciale verkoop punten. Geen Sire reclames, kamerdebatten, etc.

"Je opmerking deugt dus niet helemaal, of je hebt gewoon niet door wat je zegt en wil gewoon een opmerking slash troll maken."

;)

Bij alcohol gebeurt hetzelfde nietwaar? Legaal vervoer, verkoop etc. Toch zijn er voorlichting reclames die ouders erop wijzen dat hun kinderen geremd worden in hun ontwikkelingen als ze alcohol drinken. En dat roken in dezelfde ruimte schadelijk is.

We kunnen miereneuken over het woord "reguleren".

[Reactie gewijzigd door Cio op 20 september 2009 13:09]

Televisie ook niet? De krant ook niet? Radio ook niet? Sigaretten ook niet? Sport ook niet? Verslaafd = gewoon elke maand de belasting inkomen.
Soldaatje heeft wat gehoord op een verjaardag :/ Het deel wat verslaafd is aan mmo's is verwaarloosbaar verleken met alcohol/sport/sigaretten/tv etc. Het feit dat als het eens gebeurd dat het in het nieuws komt zegt wel genoeg.

[Reactie gewijzigd door dokzero5 op 18 september 2009 12:42]

Daarbij hoeft een wow verslaving niet slecht voor je gezondheid te zijn. Een alcohol of rookverslaving is dat wel.
Ligt eraan hoe verslaafd je bent. Een MMO-verslaving kan leiden tot sociale isolatie, slaap, voedsel en vochtgebrek, stinken, etc.
Een geestelijke verslaving is net zo gevaarlijk als een lichamelijke...
Verslaafd werkeloos een zielig... de vraag is en blijft als je zo op kunt gaan in een spelletje dat je je baan verliest er door zou je dan niet hoe dan ook je baan verloren hebben omdat je dan verslaafd zou zijn geraakt aan een van de andere dingen zo als drank, drugs etc...

Laten we eerlijk zijn met zo'n 10 miljoen spelers is WoW het grootste computer spel op deze wereld dat dagelijks door honderdduizenden mensen gespeeld wordt. Je kunt moeilijk zeggen dat een paar excessen zo als een sukkel die zijn of haar baan verliest door een verslaving aan het spelletje het dus maar een slecht iets maken voor de mensheid de economie of wat dan ook.
Als er echt nog veel meer mensen dan de 10 miljoen spelers werkeloos en verslaafd zouden zijn geraakt door dit spel dan zou het al lang verboden zijn in de meeste landen.

De economie vaart er wel bij, fans kopen een betere PC een nieuwe monitor een goede internet verbinding, een muismat met een leuke WoW print etc, en voor de rest van de wereld die de lol niet ziet in zo'n ding kan het echt geen kwaad.
Mensen die verslaafd raken aan dit soort dingen hebben een veel groter probleem dan het spelletje en hebben hard professionele hulp nodig ook als dit spelletje er niet geweest was had die situatie niet anders geweest.
Gezien de game industrie groter is dan de film en muziek industrie bij elkaar denk ik dat het wel degelijk goed is voor de economie. Een aanzienlijk deel van de wereld economie draait op de games industrie.

Er zijn een aantal gevallen bekend van mensen die zo gezegd verslaafd zijn en hun hele leven in een spel steken maar dat zijn uitzonderingen. Als ze niet zouden gamen zouden ze wel een andere verslaving vinden. Dat soort gevallen wordt echter altijd aangegrepen om de taboe die op gamen rust te versterken, en de afkeer voor gamen te vergroten. Waarom? Simpel, het aandikken van zulke verhalen zorgt voor luister en kijkcijfers.
Haha niet goed? Als ik het goed begrijp is de markt nog steeds gigantisch aan het groeien, en zal het binnen een aantal/paar jaar boven de film/muziek markt groeien...

En tja er zijn altijd zwakkeren onder ons die geen nee kunnen zeggen maar voor games nog 10 andere dingen zoals drugs/tv/eten weet ik het wat nog meer :)

Mijn ouders noemde mij ook altijd game verslaafd (5/6 uur per dag game), maar toch (heb me school niet afgemaakt) heb ik een goede baan en woon ik nu op mezelf (niet in een studentenkamer :P) en heb ik niks te klagen. En game dagelijks nog zeker 2 a 3 uur! En dan blow ik ook nog is af en toe, maar als ik andere verplichtingen heb dan zet ik me verslavingen opzij en doe wat me gevraagd word! Sterker nog ik heb een redelijk normaal leven met vrienden enzo :)

Nu zijn er vast nog een hoop 'verstandigere' mensen dan mij, maar naar mijn idee staan er meer onder mij dus daar maak ik me geen zorgen over.
Even resumeren wat hier gezegd wordt. Mensen die in de problemen komen 'door' gamen zijn "sukkels", hebben al "een groot probleem", zijn "zwakkeren onder ons", zijn mensen die "onder" gewone mensen zoals wij staan, "excessen", ze zijn bovendien "verwaarloosbaar" (hopelijk in aantal), enzovoorts enzovoorts.

Wat een agressiviteit zit daarin. Wat een arrogantie. En wat een domheid.
Nogal wat aannames zitten achter die opmerkingen. Aannames die voor een psycholoog behoorlijk dubieus zijn. Hier zijn er een paar.

-Geen persoonlijke problemen hebben in je leven is normaal, de norm.
-Als je wel problemen hebt is er iets mis met je.
-Problemen in je leven hebben is een teken van zwakte.
-Een gezond mens kiest altijd rationeel het goede gedrag.
-Gezonde, goed in elkaar zittende mensen raken nooit in de knoop met zichzelf
-Gezonde mensen worden niet afhankelijk van een middel/spel/whatever, dat is voorbehouden aan de zwakkeren.
-Iemand die zijn gamegedrag in de hand kan houden is sterk, iemand die dat niet kan, is zwak. Dat zit in iemand zelf.
-Er zijn niet veel mensen in nederland die grote problemen hebben met het reguleren van hun computer/internetgebruik, de aantallen zijn verwaarloosbaar.

Allemaal onzin in mijn idee. Iedereen heeft problemen, iedereen heeft een reptielenbrein dat gevoelig is voor beloning en straf en dus voor verslaving, iedereen heeft ontkennings- en vermijdingsstrategieeen. Mensen die beweren dat verslavingen iets is voor zwakkeren... het enige resultaat van dat soort mededelingen is dat het probleem weggemoffeld wordt, in de taboesfeer, dat mensen die er last van hebben er niet meer voor uit durven te komen waardoor de ellende alleen maar groter wordt... als konijntjes doen mensen die dit beweren mee aan de mediagestuurde hype dat iedereen een sterk, onafhankelijk, probleemloos individu moet zijn dat zijn eigen gedrag kiest en geen zwaktes of afhankelijkheden kent.

Wat een bull**** ;-)

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 18 september 2009 14:50]

Zodra je afwijkt van wat anderen als de norm beschouwen zul je daar kritiek op krijgen, ik lach er ook altijd om als ik iemand die ieder weekend zichzelf laat vollopen en de rest van de week voor de buis hangt kritiek levert op mijn vrijetijdsbesteding
een echte verslaafde schuwt het niet om regelmatig niet naar zijn werk te gaan of niet komen opdagen bij afspraken... dit neemt wel degelijk zware kosten met zich mee economisch gezien, of het nu je baas geld kost of de economie in het algemeen daar zal de aankoop van 1 a 2 games per maand niet tegenaan opboksen...
een echte verslaafde schuwt het niet om regelmatig niet naar zijn werk te gaan of niet komen opdagen bij afspraken... dit neemt wel degelijk zware kosten met zich mee economisch gezien, of het nu je baas geld kost of de economie in het algemeen daar zal de aankoop van 1 a 2 games per maand niet tegenaan opboksen...
Je moet oppassen met de achterliggende aanname dat de oorzaak daarvan in het gedrag ligt, iemand die niet naar zn werk gaat omdat hij of zij verslaafd zou zijn aan een game zou als hij die game niet gespeeld zou hebben ook dezelfde problemen hebben gehad maar dan uit het zich in iets anders (bijvoorbeeld de 1.5 miljoen alcoholverslaafden)
Ik wil net zeggen ik ben ook verslaafd aan wiet en toch krijg ik het voor elkaar om elke dag aanwezig te zijn op mijn werk, het nog goed te doen ook (kan ik zien dmv mijn beloning) en mis ik NOOIT afspraken, ook zorg ik ervoor dat mijn werk er niet onder lijd door het niet voor of onder werktijd te doen...

Toch zou je zeggen dat je van Wiet veel luier wordt dan van Games ;)
Na mate van tijd word het ook wel goedkoper, vraag me ook af hoelang ze nou met zo'n spel kunnen doorgaan.
Inderdaad.
De meeste mensen die het nu spelen zijn er zeer gehecht (verslaafd?) aan geraakt.
Maar op een gegeven moment zal het niet meer lukken nog dezelfde aantallen mensen te blijven binden. Dan moet je mensen ontslaan.

Er zijn veel mensen die daar werken. Naar mijn mening té veel.
Ik zou proberen om die aantallen te verlagen.

testers
Zorg dat een fix minder afhankelijkheid heeft met een taal. Zo hoef je dit minder te testen en heb je minder testers nodig.

systeembeheerders
Alle systemen gelijkmaken en alles volgens (automatische) procedures laten lopen.
testers
Zorg dat een fix minder afhankelijkheid heeft met een taal. Zo hoef je dit minder te testen en heb je minder testers nodig.
Leuk idee maar als het ook niet taal afhankelijk is moet je het alsnog testen.
Er zal maar een fuckup zijn met een vreemd teken waardoor je game een fout maakt.
systeembeheerders
Alle systemen gelijkmaken en alles volgens (automatische) procedures laten lopen.
Sorry hoor maar dit is in zo'n organisatie niet mogelijk :P Ik heb een veel kleiner server park beheerd en daar was het zelfs al heel lastig om al de servers gelijk te houden. Vroeg of laat sluipen er altijd kleine verschillen tussen daar kom je gewoon niet om heen.
Laten we alle 13250 servers maar vervangen zodat het allemaal het zelfde is.
ik denk niet dat zoiets ooit zal gebeuren. Er wordt continue vervangen en uitgebreid.

Maar laten we vooral alles automatisch gaan doen dan hoeven we als mens helemaal niets meer te doen 'ahum'.
elke automatische procedure heeft ook beheer nodig.

Ik denk dat je een erg simplistische kijk op de wereld hebt.
1)
Brack en Pearce gingen ook nog in op het onstaan van WoW. Na de rts Warcraft III wilde Blizzard verder met een game die de werktitel Nomad kreeg. Het zou een rpg moeten worden, die in teams te spelen zou zijn. Het spel moest voortborduren op de rpg-elementen die in The Frozen Throne, de uitbreiding voor Warcraft III, ingevoerd waren. Angstaanjagende aliens zouden de hoofdrol spelen in het spel, maar het lukte Blizzard maar niet om de juiste stemmen te vinden voor het spel. Na maanden zoeken besloten ze Nomad aan de kant te schuiven en zichzelf de vraag te stellen; 'wat zouden we doen als we vandaag een nieuw project zouden starten?' Dat werd World of Warcraft.

Voglens mij Vergeten ze hier de Diablo I en II waar het spel toch ERG veel van weg heeft.

2)
Zoveel CPU's, RAM etc. en nog de laatste tijd erg laggy?...lol
1) Waarschijnlijk praten ze vooral over de setting en zat de gameplay toen al aardig in elkaar.
In dat geval lijkt het (op het RPG gedeelte na) niet op Diablo en ben ik blij dat ze ook gewoon Diablo 3 zijn gaan maken ipv dit een MMO te maken gezien ik verwacht nog veel plezier met Diablo 3 te gaan hebben en totaal niet met WOW (niet in geintresseerd)

2) Je internet verbinding is laggy ;) lol
Diablo 3 wacht ik ook al eeuwen op idd.

En als mijn internetverbinding er voor zorg dat iedereen laggy in de server laggy word is er toch iets goed mis bij Blizzard :+
Lol punt 2 was idd onzin :P vond het alleen zo droog dat wanneer jij 2 punten aangeeft ik maar op 1 een antwoord gaf (a) vandaar mijn uiterst serieuze antwoord op opmerking 2 haha
Leuke baan voor de systeembeheerder om al die servers draaiend te houden.
En ik ga maar niet nadenken over kabelmanagement van zo iets.

Maar ik ben beniewd met verschillen als je hier bijvoorbeeld een gratis mmo tegenover zet hoe het er dan uit ziet met de cijfertjes.
edit
Met gratis bedoel ik bijv. Guildwars dus een zonder maandelijkse kosten

[Reactie gewijzigd door Rafarion op 18 september 2009 12:43]

Guildwars is compleet anders van opzet.

In WoW loopt iedereen rond in dezelfde wereld, dus de hele wereld wordt door de servers bijgehouden. Instances lopen ook op de servers, alleen zie je dan enkel je eigen groepje, maar het wordt nog steeds op de server gehost.

In GW zijn de steden de hubs van de wereld, en alleen daar zie je alle andere GW-spelers. Zodra je buiten de stad komt, kom je in een wereld die alleen bestaat voor jou en jouw party, en die 'instance' wordt gerund door de clients.

Hierdoor heeft GW niet zo'n dik serverpark nodig als WoW, en zijn de kosten ook lager.
Wat een onzin! In WoW kan "de server" crashen, waarbij je (als je in een instance zit) gewoon door kan spelen terwijl iedereen daarbuiten disconnect (of andersom).

Je kan in Orgrimmar staan en iedereen in Northrend zien wegvallen omdat die server crasht.

En dan deze: "In WoW loopt iedereen rond in dezelfde wereld". Vergeet je voor het gemak even alle realms?
een instance is geen deel van de world server en de world server zijn er ook 3, classic, BC en Wotlk
Vele malen kleiner.

Deze cijfers kosten veel geld en dat geld heeft NcSoft voor GuildWars dus dan ook gewoon niet.
Doordat het spel in verschillende talen uitgegeven is, moeten ook de patches in alle talen verschijnen. Dat wil zeggen dat van elke patch tien verschillende versies moeten verschijnen, die ook allemaal getest moeten zijn voor ze vrijgegeven mogen worden
Allemaal testen? "Gewoon" je vertaling checken. Het is even kort door de bocht, maar dat wat de speler niet ziet kan in elke taal zijn die er is, en dat hoef je dus ook niet te vertalen.

Het zal mij een worst wezen of Half-Life, WoW of weet ik wat voor spel in het Zuid-Papiamento is geschreven, als ik de menutjes en teksten maar kan lezen en de dialogen kan verstaan.

Ik neem aan dat er door een verandering van de taal er niet ineens fundamentele bugs optreden. Lijkt mij dat dat niks met de taal van de game te maken heeft, maar als ik het mis heb dan hoor ik het graag.

[Reactie gewijzigd door Martin-S op 18 september 2009 14:33]

Je hebt bij veel talen (voor ons) speciale tekens die een fout kunnen genereren in een applicatie.
Daarnaast is het vertalen altijd mens werk (ook al laat je het een computer doen) waardoor er fouten kunnen/zullen optreden waardoor je weer verkeerde tekens in je vertaling krijgt.

Zo'n klein dingetje KAN veel problemen veroorzaken en daarom moet je het goed testen. Een 1 op 1 vertaling is vaak een lastige kwestie en je praat over 10 mio mensen die het spelen dus een foutje is snel gevonden
En hoeveel Watt trekt dat serverpark in totaal? Dat zal wel in de Megawatts lopen...
5.3MW voor de blades excl. storage.... die vreet de meeste energie
En hoeveel Watt trekt dat serverpark in totaal? Dat zal wel in de Megawatts lopen...
Hoeveel watts het trekt... Dat weet ik niet. ;) Ik weet wel dat het vermogen verbruikt, welke uitgedrukt worden in Watts. Het is een mierenneukertje, maar ik vind het wel basis kennis voor een tweaker.

Ontopic:
Wat een immens netwerk is dit, en dat 'slechts' voor 1 spelletje. Nu is het wel de grootste en populairste MMO, maar dan nog... Zijn dit trouwens álle servers, als in: productie omgeving én testomgeving samen of alléén de productie omgeving?

Gemiddeld heeft een server dan trouwens 5 cores en om en nabij de 8 a 9 GB aan RAM.
Wat op zich toch wel redelijk standaard is.

Ook wel grappig om dan even bij stil te staan: Als een spel als WoW alleen al voor 1 patch 4,7 petabyte data verscheept over het internet, hoeveel zal het dan voor het internet in totaliteit dan wel niet zijn?

Mijn gedachten bij de grootte van het internet valt dus echt in het niet.

[Reactie gewijzigd door CptChaos op 18 september 2009 13:23]

Offtopic: Op ams-ix.net kan je kijken naar de maandtotalen aan dataverkeer over alle poorten wat ook rond de 140PByte/maand is.
stats ams-ix

Ontopic:
Dat zijn aardige getallen. Jammer dat ze niet hebben aangegeven hoeveel bandbreedte ze totaal hebben en hoeveel dataverkeer ze totaal verstoken
Off Topic:
En dat zeg jij "dat het vermogen trekt"? Ik dacht dat een vermogen je alleen aantrekt? ;) Een vermogen verbruik je of heb je. Je trekt het niet, tenzij je alleen een hele dure maar stukke auto hebt ;)
Het verbruikte vermogen wordt uitgedrukt in watt, of afgekort met W, en niet Watt. Je schrijft het enkel met een hoofdletter als je de uitvinder van de watt bedoelt, namelijk James Watt :)
Dat is basiskennis? Als je tweaked op stroomnetwerken misschien.
Ik wist het niet dat fout was te vragen naar watt in plaats van vermogen uitgedrukt in wattage.
Pff, loop niet zo triest te mierenneuken met je "basiskennis voor een tweaker".

Om te kotsen gewoon..
Wat de een met mb ? Mb / MB heeft, heeft de ander het over Watts en vermogen, waarom mag zeuren over mb wel, maar niet over vermogen / Watt? Dat word zelfs bij natuurkunde geleerd op de middelbare school...

Zie het probleem niet... :)
Ik heb nooit geleerd dat het vragen naar een eenheid in plaats van een grootheid fout is.
Ik denk dat het verschil is dat bij watt/Watt geen interpretatie nodig is, omdat je weet wat er wordt bedoeld. Bij mb/Mb/mB/MB weet je dat niet, ze betekenen allemaal iets anders.
mb/Mb/MB is nogal een verschil. "Hoeveel Watt iets trekt" daarintegen, snapt iedereen, of het nu klopt of niet.

Verder denk ik dat het verschil tussen de "live" servers en de "live" + testservers niet zo groot is. Immers werken er "maar" 245 mensen op de testafdeling. Het enige wat ze doen is gamen in principe, en kritisch kijken of alles klopt, zo niet een ticket inschieten bij het developmentteam.
hoeveel watt / welk vermogen
hoeveel meter / welke lengte
hoeveel kilogram / welk gewicht (massa eigenlijk maar goed)

ik zie niet echt de fout hoor.. dat betekent toch allemaal hetzelfde?
Nou kom kom, zo kan ie ook wel weer als 'fiere' Vlaming hé. Je kan niet één Nederlander het beeld laten vormen voor een hele natie. Kijk maar naar enkele rotte appels in Molenbeek (België) momenteel, die verzieken ook weer het beeld dat wij (in Belgie) hebben over een bepaalde etniciteit.

TomDuif z'n uitspraak was een mening zoals een ander, die hij, gezien de aardige verwoording, mischien voor zichzelf moest houden. Echt relevant bij het nieuwsbericht was het ook niet.

En even terzijde, een andere mening: In 90% van de Nederlandse winkels word ik begroet bij het afrekenen, soms nog met een glimlach - dat vinden we zelfs al raar! - en in Vlaanderen mag je al tevreden zijn met een alstublieft als je wisselgeld terugkrijgt. In een winkel zoals Colruyt, en - sorry dat ik helemaal offtopic ga - en dat is precies bij vele filialen van hen, krijg je wel altijd een begroeting.

Maar om pertinent te zeggen dat Nederlanders minder/meer vriendelijk zijn, goh... het zal wat verspreid liggen. In een grootstad is de behandeling meestal (en ook omgekeerd!) wel wat 'anders' ja.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True