Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 218, views: 38.877 •
Submitter: FvdM

De marechaussee op Schiphol heeft een proef gedaan met het doorzoeken van digitale gegevensdragers van reizigers. De douane hoopt zo de smokkel van kinderporno tegen te gaan.

Microsd-kaartje op vingertopHandelaren in kinderporno zouden, uit vrees om gesnapt te worden, steeds minder vaak het internet gebruiken. Laptops, usb-sticks, digitale camera's en mobiele telefoons zouden juist populairder worden om illegale afbeeldingen en video's te verspreiden. Doordat gegevensdragers als flashkaartjes steeds kleiner worden en dus makkelijk te verbergen zijn, zou de pakkans kleiner zijn dan bij online transport. Om dit fenomeen te bestrijden heeft het openbaar ministerie samen met de Koninklijke Marechaussee, de douane en het KLPD een pilot gehouden waarbij digitale apparatuur en gegevensdragers van aankomende reizigers op Schiphol werd doorzocht. Met name reizigers die terugkwamen uit 'verdachte' landen, zoals Thailand, Brazilië, Sri Lanka en Vietnam, werden door de douane extra gecontroleerd.

Onduidelijk is welke selectiecriteria de grensbewakers voor de controle gebruiken. De marechaussee houdt deze geheim, maar een ingewijde liet aan De Telegraaf weten dat alleenreizende mannen die regelmatig naar landen reizen die bekend staan om sekstoerisme en de productie van kinderporno, hun mobiele telefoon of laptop ter controle moesten inleveren. Of er tijdens de pilot daadwerkelijk kinderporno is aangetroffen, wilde de douane ook niet vertellen.

Justitie wilde de pilot stil houden, uit vrees voor de juridische complicaties. Volgens een marechausseewoordvoerder zou het doorzoeken van digitale gegevensdragers wel een juridische basis hebben: bij een 'redelijk vermoeden van schuld' mag de douane bezittingen van reizigers doorzoeken. Momenteel zou de pilot door het openbaar ministerie in Haarlem geëvalueerd worden, waarna besloten moet worden of de gerichte controles onderdeel van de normale opsporingsmethoden worden. Liesbeth Groeneveld, directrice van het Meldpunt Kinderporno, noemt de controles een goede zaak, ondanks de onduidelijkheid over de pakkans: "Het signaal is belangrijker dan het resultaat."

Reacties (218)

Reactiefilter:-12180203+162+232+31
1 2 3 ... 10
Dit gaat mijns inziens veel te ver. Ze hebben zonder gerechtelijk bevel uit andermans gegevens te blijven, verdacht of niet verdacht.
Inderdaad! Dit is gewoon niet normaal, ik heb niks te verbergen. Maar dit gaat toch enigszins echt te ver. Eerst zitten ze je naakt te scannen en nu dit. Gaat lekker daar op SchipHOL

Straks heb je onwijs veel bestanden, gaan ze dan al je office bestanden, foto's, video's enzo openen? Gaat lekker lang duren. Straks krijg je daar nog meer vertraging dan bij de NS.

[Reactie gewijzigd door JerX op 24 april 2008 12:28]

Gezien de techniek vooruit gaat moet ook de douane zich aanpassen en als zo mensen gepakt kunnen worden met kinderporno dan is dit een goede zaak.

De vraag is natuurlijk waar de grens is qua privacy, als je die te hoog legt word niemand meer gepakt en als je die te laag legt dan gaan mensen te veel klagen.....
dus de hoeveelheid mensen die klagen is de maatstaf om vrijheid/privacy in te perken?

plus dat de mensen die die spullen smokkelen echt wel maatregelen nemen.
dus de hoeveelheid mensen die klagen is de maatstaf om vrijheid/privacy in te perken?
Ja. Dat heet democratie. Als een grote groep iets wil, dan dient daar rekening mee te worden gehouden. Ook als dat dingen zijn waar je het zelf niet mee eens bent.
Mag je mij toch uitleggen waarom we nu toch een soort Europese Grondwet hebben (onder de naam Europees verdrag), waarom de kilometerheffing ingevoerd gaat worden, waarom de OV-chipkaart er ondanks de problemen waarschijnlijk toch gaat komen, en een keur aan andere zaken die tegen de wens van de meerderheid ingaat zijn of worden doorgevoerd...

LOL we leven niet in een democratie :) Maar zolang het volk erin trapt dat het wel zo is, worden er nog een heleboel dingen 'democratisch' ingevoerd.

[Reactie gewijzigd door AlBundy op 24 april 2008 13:29]

Democratie betekend niet enkel de wil van de groep. Het is praktisch niet mogelijk om iedereen direct over elk onderwerp mee te laten beslissen. We dragen ons stem eigenlijk over aan een afgevaardigden, die het volk 'representeren'. Waar we afgevaardigden ook wel als wijzen zouden kunnen zien. Die doen wat ze denken ze denken wat goed voor hun volk is. Dus een soort indirecte democratie waar bij het nadeel is dat we zelf niet altijd aan het roer staan maar enkel de richting aan kunnen geven.
Je vergeet voor het gemak even de rechten van het individu, even belangrijk in een democratie. Dit soort praktijken kunnen echt niet als ze niet 100% zeker zijn dat het rechtmatig is.
Vergeet niet dat ze hiervoor 0 wetten hoeven aan te passen. Bij het overgaan van de grens ben je verplicht al je documenten in te dienen bij de marechaussee en de marechaussee mag alles (ook versleutelde bestanden) doorzoeken. Je bent zelfs verplicht om de mogelijkheid te bieden de gegevens in te zien.
Vergeet niet dat ze hiervoor 0 wetten hoeven aan te passen. Bij het overgaan van de grens ben je verplicht al je documenten in te dienen bij de marechaussee en de marechaussee mag alles (ook versleutelde bestanden) doorzoeken. Je bent zelfs verplicht om de mogelijkheid te bieden de gegevens in te zien.
Bron?

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 24 april 2008 23:42]


[...]
Dat heet democratie
Nee, dat heet machtsmisbruik. We leven in een rechtstaat! De wet bepaalt wat een overheid mag doen. Als de meerderheid het daar niet mee eens is, kunnen ze proberen de wet te veranderen, maar tot die tijd heeft de overheid zich gewoon aan de wet te houden.
De vraag is natuurlijk waar de grens is qua privacy, als je die te hoog legt word niemand meer gepakt en als je die te laag legt dan gaan mensen te veel klagen.....
Grappig dat je voor een te laag gelegde lat als probleem het teveel klagen ziet, en niet het aantasten van burgerlijke vrijheden. Dat mensen dan gaan klagen is een gevolg, niet een oorzaak imho.
- gsm uitschakelen
- laptop uitschakelen

- nooit je pincode geven
- nooit je bootwachtwoord geven (laat ze maar eens de CMOS batterij zoeken in een HP laptop :P)
- nooit je windows wachtwoord geven
- nooit je TrueCrypt wachtwoord geven

Men kan nooit eisen dat jij zulke info geeft, en anders ben je 't vergeten! Of geef je een fake TrueCrypt wachtwoord dat werkt...

Niet dat ik ook maar iets te verbergen heb, maar mijn laptop is zoals een dagboek: PRIVE
met een groot slot eraan.

Dat ze ze oppakken voordat ze kinderen misbruiken ! Laat ze dat maar eerst eens doen.

Ik verbied mijn vriendin om zelfs maar doorgemailde Word bestanden te openen, ik ga écht geen computerleken van de douane root acces geven en wat executables laten draaien lol.

[Reactie gewijzigd door ? ? op 24 april 2008 14:09]

En dat is allemaal leuk in theorie maar het wordt een ander verhaal als je daar staat. De douane of marechaussee interesseert het echt niet of jij je vlucht mist, je verder nog een leven hebt en ze vragen zich ook echt niet af of jij wel zin hebt in een nacht op schiphol blijven. Als je niet meewerkt kunnen ze het je behoorlijk moeilijk maken, op zo'n moment zijn je principes erg goed maar heb je nogal erg sterke principes nodig om je er aan te houden. Als jij je wachtwoord niet af wil geven vinden zij dat ze dan al helemaal grond hebben voor wat meer onderzoek en zit je dus net zo lang daar tot ze je laptop in beslag mogen nemen of jij toegang hebt gegeven.

Van dat meldpunt kinderporno wordt ik overigens behoorlijk moe. Optreden tegen KP is een heel erg goede zaak maar dat meldpunt is op een aantal vlakken flink doorgeslagen en zeker niet objectief. Bij het meldpunt hebben ze iig een 'het doel heiligt alle middelen' instelling waar ik echt flink kippenvel van krijg. Vervelende is dat de pers en de regering nogal graag naar het meldpunt luistert, tegengas krijgt het meldpunt ook niet want als je tegen het meldpunt bent dan ben je vast een pedo :\

Dat is het vervelende met die eeuwige 'terrorisme', 'kinderporno', 'communisme' en meer van dat soort 'trendy' argumenten. Je kan er niet tegenin want eigenlijk iedereen is het er over eens dat 'het' fout is en er 'dus' wat moet gebeuren. Erg eng allemaal.
Nee, want daar is geen juridische grond voor. Je bent niet verplicht je wachtwoord te geven omdat je geen verdachte bent in een lopende zaak. De marechaussee mag helemaal niet in je pc komen tenzij je daar expliciet toestemming voor geeft, en daar gokken ze op. Dit is gewoon een afschrikmiddel, niets meer, niets minder.
Je bent niet verplicht je wachtwoord te geven omdat je geen verdachte bent in een lopende zaak.
Ook al ben je wel verdachte, dan ben je niet verplicht mee te werken aan je eigen veroordeling. M.a.w., men kan een verdachte niet dwingen zijn eigen wachtwoorden af te geven.

Echter, zijn er andere personen in het spel die ook op de hoogte zijn van dat wachtwoord (denk aan een administrator bv), dan kunnen deze dacht ik juist weer wel gedwongen worden om die gegevens af te staan. Doe je dit niet, dan valt dit volgensmij onder het blokkeren van de rechtsgang en hierop staan straffen.
precies..

was toen en bekende zaak over een man waarvan bekend was dat er kinderporno op zijn laptop stond (aanname, maar toch)
ze (politie, justitie etc) wilden het wachtwoord van de pgp encryptie..

dit hoefde hij niet te geven, aangezien hij niet hoeft mee te werken aan zijn eigen veroordeling..

kortom geen bewijs, geen zaak..

dit werkt averechts.. die kinderporno gasten verzinnen toch wel weer iets nieuws, ondertussen zit iedereen met het ongemak en privacy issues..
mijn laptop is prive en bij de douane ga ik mijn wachtwoord echt niet geven.. ze kunnen toch weinig doen op zo'n moment..

dit alles is gewoon om je te laten schrikken in de hoop dat je iets loslaat (jezelf verdacht maakt, of je wachtwoord geeft)
@ bartvb: als het inderdaad onterecht is dan maakt men zich schuldig aan een aantal misdrijven en daarop kunnen de beambten ook veroordeelt worden buiten dat jij een schadevergoeding kunt gaan eisen. Je moet dan denken aan een aantal privacyschendingen maar ook aan vrijheidsberoving of inkomstenderving als je daardoor een opdracht mis loopt.

Zoals de betrokken partijen zelf al aangeven houden ze de pilot muisstil omdat ze bang zijn dat er op juridisch vlak ze het nodige gesteggel krijgen. IMHO geeft dat toch ook wel erg goed aan dat ze drommels goed weten dat wat ze doen niet bepaald door de beugel kan en het wel eens strafbaar kon zijn. Als je zoiets al weet en je gaat er mee door dan is er zelfs sprake van opzet en daarmee werken ze zichzelf alleen nog maar dieper in de problemen. Als je er je twijfels over hebt waarom dan niet gewoon naar de rechter stappen en die om een oordeel vragen?
Helaas is het niet de politie die je spulletjes doorzoekt, maar de douane. De doune heeft op dat gebied iets meer bevoegdheden dan de politie, of welke andere instantie dan ook. Ze mogen bijvoorbeeld ook postpakketjes openen, terwijl nota bene in de grondwet staat dat alléén de geadresseerde dat mag.

Voor de inhoud van je pakketje kunnen ze jou als geadresseerde dan kosten in rekening brengen waar je helemaal niet op zit te wachten. Invoerrechten noemen ze dat. Een boete omdat iets in ons land niet te koop is. En dat kan zomaar 40% van het aankoopbedrag zijn.

Ja, beste mensen, de douane kan er wat van. Ze maken ook je koffer open, je kijken in je anus (in de US iig wel), ze kijken wat je allemaal op je gegevensdragers hebt staan. Gaat goed zo. Het is wachten op de eerste USB-stick die niet door metaaldetectors gezien wordt, die je gewoon nonchalant in je binnenzak stopt. Of een USB-stick in je koffer dat eruit ziet als een pluche beest, met de stekker achter een rits ofzo. Ik verzin maar wat.
Bij het artikel staat al zo mooi een XD of mini-SD kaartje; die dingen bevatten geen metaal (toch?) en lijken mij dus heel makkelijk door de douane te smokkelen onder de zool van je schoen ofzo.
Goede zaak.

Als ik een paar uur moet wachten tot mijn laptop helemaal gecheckt is, dan is het echt geen goede zaak. Weet je wat een paar uur kost?

Dit gaat idd te ver.
Dus ik de politie mag morgen jou huis komen doorzoeken op zoek naar kinderporno, deze praktijken verwacht ik in Amerika maar niet in een ontwikkeld europees land.
Nee, zoals gezegd gaat het hier om de Douane en niet de Politie. Ze hebben allebei blauwe pakkies aan maar de ene mag iets meer dan de ander.
Dat ben ik met je eens maar een profiel van 'elke maand naar thailand zonder daar redelijkerwijs een verklaring voor te hebben' is toch wel verdacht... Maar aan de andere kant is het gewoon TE ver... hier pak je toch niemand mee, iemand die al 'geen internet meer gebruikt' zal toch ook wel zijn usb stickie versleutelen etc. of het versturen via post (versleuteld wederom). Dan ben je 500 man tot last waarvan er misschien ook wel 10 daadwerkelijk daders zijn maar je er geen van pakt..

Then again zag ik laatst een docomentaire over KP hier in NL over gewillige kids die dan bij zo'n man gewoon in een 'natuurlijke studio' dingen konden maken en dan zag je die man vol trots vertellen en behoorlijk openlijk alles verkopen. (Maar dan nog wel 'ik heb dat spul natuurlijk niet op mijn pc staan, zijn allemaal cdtjes en dvdtjes). Behoorlijk schokkend vond ik het allemaal wel. Jongetjes van 14 die via internet dates regelen met oudere mannen midden in de nacht uit huis sluipend etc.

Vervelende en moeilijke kwesties :(

[Reactie gewijzigd door TWeaKLeGeND op 24 april 2008 12:29]

Deze gluurderspraktijken moeten gewoon ophouden. Pak het probleem aan bij de bron in plaats van dubieuze praktijken zoals KP filters en doorzoeken van draagbare gegevensdragers. De slechtheid van een probleem is geen argument te om de 99.99% van de goedwillende en hardwerkende burgers lastig te vallen met dit soort gluuracties. Als iemand verdachte is, zijn er voldoende rechtmiddellen om toegang te verkrijgen tot bewijsmateriaal. Er is dus voldoende ruimte in de huidige wetgeving om het probleem aan te pakken.
Dit lijkt mij ook. Het heeft geen pas. Zonder gerechtelijk bevel kom je volgens mij in een moeras van stripsearches, visitaties, etc. terecht.


En het lijkt me erg dom. Voorheen werden toch ook geen CD-Roms en/of DVD's doorzocht? :?

Wat een waanzin. Wat het al niet aan tijd gaat kosten.

En dan nog, wat als er bedrijfsgeheimen op staan?

Het blijkt wel weer dat de overheid telkens een stap of *tig achterloop op gebied van 'veiligheid', aangezien je met een goede encryptie inderdaad alleen maar vakantiefoto's gaat zien... Nuttige actie weer. :+

[Reactie gewijzigd door Ramzzz op 24 april 2008 18:10]

Ik snap dat ze het doen maar stel jij was op vakantie en je hebt wat prive foto's van jou en je vriendin gemaakt ben je de pineut. Als je die niet wil laten zien denken ze dat jij Kinder porno hebt of zo. En anders wordt je privacy geschonden.

Dit soort dingen zijn altijd lastig. Om dat een paar mensen dingen doen die niet kunnen hebben de rest van de mensen er ook last van.
Ze geven aan dat alleen, alleenstaande mannen die regelmatig naar van dat soort landen gaan, te controleren. Dus geen mannen met vriendinnen/vrouw.

Maar het gaat inderdaad wel erg ver. Hoe wil je dat alles controleren met zoveel informatie wat er kwijt kan op zo'n stikje of kaartje? Maar ze spreken er ook over dat ze de manier waarop geheim houden. Dus we zullen er pas achter komen als ze het bij onszelf doen of iemand waar het al bij gedaan is, dat openbaar maakt.
Het gaat om mannen die in hun eentje reizen, dus de gemiddelde zakenman zal hier behoorlijke last van ondervinden. Wederom worden vliegreizigers aangetast in hun privacy, zonder dat het ook maar enig nut dient. Dit is zelfs nog belachelijker dan de vloeistoffen-in-handbagage regel.
"Het signaal is belangrijker dan het resultaat."
Justitie geeft dus zelf ook al aan dat het zinloos is.
En nog erger, ze denken zelf ook dat het buiten de wet valt:
"Justitie wilde de pilot stil houden, uit vrees voor de juridische complicaties."
Het grappige komt pas als je goed kijkt naar hoe er gezocht wordt: Er wordt gekeken naar het profiel van de reiziger. Mensen die in hun eentje reizen....

Hoe komt de douane aan deze informatie? Hoe weten ze dat een reiziger inderdaad in z'n eentje is, en zijn vrouw of vriendin (of vriend) niet ondertussen al langs de douane naar buiten is gegaan? Precies: Dit soort informatie over de reiziger wordt ondertussen verzameld en bewaard, omdat dit in het kader van de 'terrorisme bestrijding' is ingevoerd in het systeem.
'Gelukkig' worden deze gegevens alleen voor de terrorisme bestrijding gebruikt... en nu ook voor de bestrijding van kinderporno... en straks ook voor het illegaal importeren van goederen waarover invoerrechten moeten worden betaald (profiel: geek, 'verdacht land': Hongkong, Singapore, Korea, Japan)

Binnenkort vieren we weer 'onze vrijheid' op 5 Mei, misschien dat het eens tijd wordt dat deze viering in het teken komt te staan van de steeds verder oprukkende politiestaat in de westerse landen, onder het motto van de bescherming van de burger of de kinderen.
Nog erger als je een paar foto's maakt van je dochter van 2 terwijl ze naakt in een badje in de tuin zit.
Dan kun je het helemaal wel schudden.
"Justitie wilde de pilot stil houden, uit vrees voor de juridische complicaties. "

Dit is onze eigen overheid!
De overheid, die onze belangen moet behartigen, wilde dit project verzwijgen omdat ze er niet zeker van zijn dat ze rechtsgeldig bezig zijn.. :r

Gek he dat het vertrouwen in de politiek en overheid zo laag zijn: een stelletje vieze schoften zijn het!

Zou jij vieze schoften vertrouwen?
Afwachten tot het eerste proces waarbij getracht wordt iemand te veroordelen na zo'n vangst. Als het echt niet door de beugel kan, dan zal de rechter bepalen dat het bewijsmateriaal onwettig is verkregen. Dan zijn we ook weer af van dit soort poppenkast.
Uhm.. Ze hebben geen gerechtelijk bevel nodig om bagage etc te doorzoeken, en de data op een laptop is niets anders dan bagage.. zoals je al kunt lezen 'redelijk vermoeden'..
Maar hoe doorzoeken ze je data dan? Ik wil geen software van iemand anders op m'n computer hebben draaien, en met de hand doorzoeken lijkt me enorm lang duren. Bestandsnamen zeggen niet zoveel, moet een douanier dan elk afzonderlijk plaatje/filmpje op m'n HD gaan bekijken? Dan heb je natuurlijk ook nog de mogelijkheid om je kinderporno gewoon in te pakken en de .zip als .dll in /windows/system te zetten ofzo.
Maar hoe redelijk is dat "redelijke vermoeden"?
Een man die alleen naar Thailand gaat en dat regelmatig is al verdachte terwijl zo iemand ook voor een reisorganisatie kan werken of bezig is zelf zo'n organisatie op te zetten.
Sommige mensen willen gewoon niet trouwen en vinden Thailand een mooi land. Dan ben je dus wel meteen een verdachte.

Ik vraag me dan ook af of alleenstaande vrouwen hier ook bij mee worden genomen of denken ze dat alleen mannen dit soort dingen doen? Als dat zo is dan geeft het meteen aan hoe kortzichtig ze hierin zijn!
als je nagaat dat je in zwitserland ook gecontroleerd kunt worden of je misschien ergen poi's hebt staan van de flitspalen. ook al heb je de routeplanner, uit, en in een koffer zitten, dan nog kunje daar een zware bekeuring voor krijgen....

dat vindt ik pas te ver gaan.

wat kinderporno betrefd, mogen alle middelen worden ingezet. en vindt men wat, dan effe op het voorhoofd tatoeren wat ze gedaan hebben, en op shafvot zetten in schiphol plaza... wel zo gezellig......
Beetje zinloos. Als ik een flashkaartje mee zou nemen zou ik die makkelijk in mijn schoen kunnen verbergen. De privacy is weer ver te zoeken.

[Reactie gewijzigd door Deem op 24 april 2008 12:22]

Daar hebben ze scanners/x-ray voor natuurlijk ....

Maar een beetje smokkelaar gebruikt natuurlijk een encryptie voor zijn data (en zo ook bedrijfsmedewerkers die "gevoelige" data op de laptop hebben staan.

Wel goed dat ze dit controleren, aan hun edele delen ophangen die viezerikken (M/V) !
Ik denk dat je wel even aan het uitleggen bent als je de encryptie op je geheugenkaart niet wil opheffen om de vakantiefoto's op de memorycard in je schoen te laten zien.

Overigens hoe kom je erbij dat je privacy in geding is? Dit is gewoon de "normale" controle zoals je die altijd tegen komt bij het in en uit gaan van de EU. En die opsporingsbeamten mogen niks vrij geven over gevonden prive dingen en dit soort onderzoeken gebeuren eigenlijk altijd achter gesloten deuren. En als jij data in of uit wil voeren zul je daarvoor ter verantwoording voor worden geroepen net zo goed als je ivoor in je koffer hebt zitten. En dat dit via een steekproef gebeurd is niet meer dan logisch.

* TheGhostInc vindt dat sommige mensen wel heel hard roepen om privacy, het gaat hier nog steeds over reguliere grenscontroles, je had ook militair gevoelige informatie kunnen hebben en dan ben je ook gewoon strafbaar.
Hidden TrueCrypt volume en dat probleem is ook opgelost. Niemand die zal kunnen bewijzen dat er wat aanwezig is.
Nou, heeft toch nog wel een half uur geduurt, voordat er iemand TrueCrypt heeft geroepen...

Neemt niet weg dat het gewoon zo is. Ik denk dat de handelaren dat zelf ook echt wel snappen hoor, En ik kan me niet voorstellen dat ze hier ook maar 1 iemand mee te pakken krijgen. (los van die ene vader met onschuldige foto's van z'n zoontje dat in bad zit)
Meneer uw kaart kan zoveel bevatten, maar er is maar zoveel vrij.. en denk nou niet dat het onmogelijk is om te zien dat die volume aanwezig is..
@SuperDre; Lees je eerst even in in de informatie omtrend een hidden truecrypt volume :).
Naar wat ik er over gelezen heb is dat inderdaad onmogelijk, zo'n volume is voor Windows niet te onderscheiden van ruis/vrije schijfruimte.

Aan de andere kant moet Windows wel kunnen zien dat de ruimte in gebruik is, anders gaat'ie het als vrije ruimte gebruiken en er overheen scjrijven?
Inderdaad, je kan er gewoon overheen schrijven, maar enkel als je het volume mount met het fake paswoord. Dat doe je normaal enkel wanneer iemand dwingt je paswoord af te geven, anders mount je gewoon met je echt paswoord en zie je alle bestanden, dus het OS zal er niet overheen schrijven.
Overigens hoe kom je erbij dat je privacy in geding is?
Op een laptop kunnen allerlei persoonlijke zaken staan die je niet aan een derde wilt laten zien. Inbreuk op de privacy dus.
Aan de andere kant kun je natuurlijk ook persoonlijke documenten in je gewone bagage hebben zitten waarvoor hetzelfde geldt. Ik snap wel dat de douane het recht misschien wel heeft om je data in te zien, maar ik blijf het een zinloze controle vinden.
Reguliere grenscontroles zijn dan ook al enorm vervelend.

Het doorzoeken van een volledige computer heeft echter meer weg van een grondige cavity search dan van een reguliere controle. Zulk een zoektocht is enorm invasief omdat op de gemiddelde computer zowat alles te vinden is over een persoon. Je laat de douane toch ook niet toe om even in je huis te gaan snuffelen vooraleer ze je het land terug in/uit laten?

Waarom de privacy in het gedrang is, is wel duidelijk. Zonder enig echt grondig vermoeden van schuld (een reispatroon is maar een heel flauw vermoeden) en zonder een gerechterlijk bevel wordt iemand verplicht om al zijn gegevens die op de computer staan zomaar te grabbel te gooien. Dat kan gaan van foto's die je niet wenst dat een ander ziet tot belangrijke bedrijfsdocumenten. Je zal als bekende persoon bijvoorbeeld maar bepaalde foto's hebben staan die veel geld waard zijn en dan gelekt worden door zo'n douanebeambte. Dat zijn grondige aantastingen van mensen hun burgerrechten.

Als je dit geen inbreuk vindt van de privacy, dan ben je vast ook niet tegen wekelijkse huiszoekingen? Je weet wel, om de kinderporno-verstoppers tegen te houden. We zullen ze alleen houden bij alleenstaande mannen, want die vormen het grootste risico. Heel leuk als onschuldige alleenstaande man om zo geviseerd te worden.

Men moet altijd het nut van een actie afwegen tegen de lasten. En met dergelijke doorzoekingen van iedereen die er een beetje verdacht zou kunnen uitzien creëer je veel meer lasten dan dat je kinderen gaat redden.

[Reactie gewijzigd door QplQyer op 24 april 2008 20:26]

Wel goed dat ze dit controleren, aan hun edele delen ophangen die viezerikken (M/V) !
Wacht maar tot je zelf een paar uur extra op schiphol onterecht staat, om te wachten tot die gasten al je files hebben besnuffeld!
Genoeg manieren om dit te omzeilen...
Beetje kansloos dus.
wat ze zouden kunnen doen is een soort emp over je heen halen
dus je geeft al je electrische apparaten af.
en verstop je dan nog iets wordt de data vernietigd.
dus dan komt het alsnog niet nederland in.

hoedan ook is dit veels te indringend en vervelend.
geen drinken meenemen.
laptops gecontroleerd
telefoons . waar houdt het op>????
leuk als je een pacemaker hebt...
ook dat gaat niet lukken. sommigen lopen met pacemakers rond.. lijkt me geen goed plan om die, en de aansturing daarvan, bloot te stellen aan een EMP. en dan kan je die wel gaan vrijwaren, maar dan is het dek van de dam, en zullen er steeds meer uitzonderingen komen.
EMP? Handig, maar what about optische media? :)
Justitie wilde de pilot stil houden, uit vrees voor de juridische complicaties.
Hoe wil je zoiets stil houden? Doorzoek een dagje laptops op Schiphol, en het komt heus wel in de krant of op fok of zo.
Hoe kunnen ze die dingen detecteren? ze kunnen immers in de voering van een kledingstuk of koffer verborgen zijn.
Ik denk dat ze alleen in de apparatuur of in speciale opbergboxen controleren.
Ze zullen bijvoorbeeld niet in je portemonnaie kijken, aangezien dat geen logische plek is. (en met veel muntgeld blijft het ook verborgen).

Volgens mij worden die dingen ook niet opgemerkt door een scanner, dus kun je gewoon ermee door de poortjes lopen. Je hoeft ze niet eens uit je zakken te halen. :)

Neemt niet weg dat dit een aantasting is van de privacy. :(
Dit vind ik nou een goed iniatief van de overheid om kinderporno tegen te gaan, echter is macht nog steeds te misbruiken. Daarom ben ik tegen deze controle, net zoals ik tegen de blokkades van kinderporno sites op internet ben.

Het is namelijk zo dat een douane beambte of een ISP deze filters (want dat zijn het in feite) ook kan misbruiken om 'normale' video en audio tegen te houden welke volgens hun 'illegaal gedownload' kan zijn. Daarom ben ik van mening ook van mening dat hier een standaard voor ontwikkelt zou moeten worden, wat wel en wat niet toegestaan is en hoe dit dan gecontroleerd wordt. Want hoe het nu klinkt is het maar een beetje gokken in het wilde weg, en dat vind ik erg jammer.
Zowat de eerste deftige klacht hier.
Chapeau (bravo).

Maar zoals reeds gezegd, dit valt helaas onder de ingangs controles.
Net zoals ze je kunnen controleren op pak wel invoer van koralen, diamanten, nep-lacoste t-shirts .... Kan je in eerste instantie altijd weigeren. Waarop je tijdelijk aangehouden wordt voor verhoor en er ondertussen een speciaal huiszoekingsbevel aangevraagd wordt om je spullen als nog te controleren.
Wetgeving is er wel degelijk. Hangt wel nog een stukje van af hoe het effectief in de wet geschreven staat.
staat er : de douane mag controleren op namaak artikelen, koraal , wapens ...
of staat er : de douane mag controleren op verboden artikelen.
Handelaren in kinderporno zouden, uit vrees om gesnapt te worden, steeds minder vaak het internet gebruiken.
daarom dus.

Wat zou de volgende stap zijn? geheugenkaartjes slikken zoals ze nu ook bolletjes slikken?
Natuurlijk niet. Je neemt gewoon vakantiekiekjes. Vervolgens bereken je het verschil tussen de kinderporno-foto's en je normale kiekjes (het principe van een one-time pad dus, behalve dat het resultaat na de one-time pad echte foto's zijn). Dat op zichzelf nietsbetekenende verschil e-mail je naar jezelf via een internetcafe in het land waar je op "vakantie" bent. Duane controleert je foto's, ziet alleen normale vakantiekiekjes. Thuisgekomen combineer je de foto's weer met het verschil dat je naar jezelf gestuurd hebt, en hopla je kinderporno verzameling is weer een zooi foto's rijker.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 24 april 2008 20:16]

Of, zoals eerder al gezegd een truecrypt volume. Of gewoon een .RAR bestand met wachtwoord, of of of of. Soooo many ways. En ik denk dat als je expres naar zo'n land gaat om kinderen te misbruiken, dat je wel even een uurtje op het net kan browsen om een manier te vinden om dit veilig het land in / uit te krijgen.
Internet is traceerbaar en dus minder anoniem dan men dacht .... "tastbare media" wat minder ....

Des al niet te min hebben zulke smokkelaars vast wel hun contacten gelegd via internet, als zo iemand al verdacht is levert dat weer een extra vlaggetje op om 'm ter controle er uit te pikken.
Tja;

"Zegt Henk van de douane tegen zijn collega Bert: Kijk daar loopt 'child-lover1965', daarvan gaan we is ff z'n 3310 checken oftie geen kinderpixels heeft"

8)7
Och, wat is traceerbaar. Een versleutelde VPN naar je thuisPC lijkt me onmogelijk te onderscheppen.
Verschrikkelijk hoe men omgaat onder het motto van kinderporno dat ze willekeurig mensen gaan onderzoeken. En als het enkel fouilleren was had ik er nog niet zo´n moeite mee maar dat ze zelfs media dragers gaan onderzoeken is wel erg vergaand. Ik zou er toch niet aan moeten denken dat men mij eruit zou pikken omdat ik regelmatig voor werk op en neer ga naar dit soort landen, of misschien familie bezoek en een laag opgeleide knuppel gaat mij dan aan de kant zetten? Hopelijk dat hier toch snel eens een openbare aanklager overheen buigt, zeker als men al weet dat hier toch de nodige juridische problemen mee kunnen optreden.
En wat doet men met deze data? Gaan ze dit behalve bekijken ook opslaan, en wie weet zit er wel een medewerker tussen die even een extra copie´tje maakt van gevoelige data en dit wordt gestolen/verkocht? Wie garandeerd mij dat de bekeken data enkel bekeken is en verder niets, als ik ergens weinig vertrouwen heb mbt het handhaven van mijn privacy is het wel de overheid zelf.
En als je als tiener een paar foto's van een vriendin heb gemaakt? Hoe wil je dat uit gaan leggen? Dit gaat echt veel te ver. |:(
...en een laag opgeleide knuppel gaat mij dan aan de kant zetten?...
-kots-
Die opmerking zegt meer over jou dan over welke laagopgeleide dan ook...
Ik probeer dit even inhoudelijk te houden en zal mijn best doen om dit in gepaste bewoordingen te doen.

Voor een "hoog"opgeleide gebruik je een wel erg magere vorm van spelling, grammatica en interpunctie. Overigens ben ik één van die "laag opgeleide knuppels"en doe mijn best om mijn werk zo professioneel mogelijk uit te voeren teneinde Beek-City veilig te houden zodat jij er rustig achter je pc gebouwen kunt ontwerpen. Kom eens langs, praten we er over, misschien verander je van visie?
Dan krijgen we straks naast de bolletjesslikkers ook microSD kaart slikkers om de douane te ontlopen!

ontopic:
De controles zijn al vrij overdreven op vluchthavens en ik zou het persoonlijk erg storend vinden als ze deze dingen van mij zouden gaan controleren. De douane heeft niks te maken met mijn vakantiefoto's.

En dat 'redelijk vermoeden van schuld', hoe werkt dat? Mogen ze ieder willekeurig persoon eruit pikken omdat het hoofd van de persoon de douanier niet aanstaat?
Ik vraag me af hoe ze dit doen... volgens mij is het vrij gemakkelijk om bestanden te 'verstoppen' in een bestandssysteem waarna geen hond dat nog terug vind. Ik noem maar een voorbeeld:

zip/encrypt je bestandjes, rename de file naar .dll en zet hem in je system directory van windows of ergens in je program files, ik denk niet dat de douane dit door heeft (en dan is dit nog een simpele vorm van verstoppen, een beetje tweaker weet nog wel wat beters te verzinnen).
Dat is nog de meest simpele versie... Wat dacht je van Linux systemen... Op mijn laptops stonden altijd Linux systemen (met uiteraard een ext2, ext3 of ReiserFS indeling).

Checken ze dit dan ook? Lijkt mij niet dat ze via een simpele regexp zoeken naar *.jpg of *.gif...

Het is tenslotte opensource, dus dit is makkelijk te implementeren.

En dan deze, ik ben toevallig een grootgebruiker wat VMware technologie betreft. Ik kan in een VM stoppen wat ik wil, en dat verschijnt binnen een Windows of Linux systeem maar als 1 VMX bestand (of meerdere als je die optie aanzet, bijdehandjes voor zijn natuurlijk :P).

Dus hoe willen ze die VMX bestanden scannen? Ik neem aan dat VMware niet zomaar hun technologie vrij geeft...

Any thoughts on this?
Dus hoe willen ze die VMX bestanden scannen? Ik neem aan dat VMware niet zomaar hun technologie vrij geeft...
Normaal zou ik hier niet over zeiken, maar dit is Tweakers....
VMware geeft wel degelijk (een deel van) haar technologie vrij waaronder de bestandsformaten.

Overigens levert VMWare zelf ook de software om die files te mounten, zoek maar eens naar vmware-mount.pl

Maar ik ben het met de kern van je betoog eens, namelijk dat een ervaren gebruiker het heel moeilijk kan maken voor de douane.
Zeik gerust... dan weet ik tenminste of mijn theorie klopt... of niet :D
(ik maakte een fout, het zijn .VMDK bestanden)

Het is dus mogelijk om die schijf-bestanden te mounten... Echter, onder wat voor licentie is die tool verkrijgbaar? Tenzij het GPL is denk ik niet dat Schiphol dit zomaar mag toepassen (afgezien van het hele privacy-gezeik)

Plus, (ja nog een stelling)
Hoe gaan ze in hemelsnaam je harddisk checken? Wordt ie eruit gehaald en geplugged in een systeem? Booten ze de drive met een bootcd? of via een app op usb-stick? Het lijkt me niet dat ze je laptop helemaal inloggen en vervolgens iets gaan installeren...

dit moeten onafhankelijke tools zijn...
vmware-mount is Gratis gelicenseerd bij het downloaden van bijvoorbeeld vmware-server.

Doe je research eens goed.
Of nog leuker, met truecrypt een hidden partitie maken, veel succes met daar achter komen...
Is dat dan ook niet zichtbaar in je schijfbeheer ? Partities van linux zie je namelijk niet in je verkenner maar wel in je schijfbeheer als onbekende schijfindeling. Werkt dan truecript niet op dezelfde manier ? Dus enkel een schijfindeling gebruiken die niet door windows of ander OS zomaar herkent wordt ?
Dat Windows Schijfbeheer ze wel ziet komt omdat die schijf/partitie niet is verborgen. De schijf/partitie is wel aanwezig maar wordt als onbekend aangeduid omdat Windows Xp standaard niet de drivers niet in huis heeft om deze te herkennen...

Hij ziet ze dus wel, maar kan er niks mee...

Truecrypt kan schijven doen 'verdwijnen' voor het oog van windows... Als ik dat zo mag zeggen.
TrueCrypt kan ook een bestand gebruiken om al je bestanden in op te slaan. Of een niet geformateerde partitie.
Zolang er niet op de buitenkant staat wat de capaciteit is ;)
stickertjes vervangen, je koopt een 1gb en een 4gb sdtje en verwisselt de stickers...
3gb is toch wel genoeg voor je meegenomen kp lijkt me...
1 2 3 ... 10

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013